BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 21, 2009
Cerpen : Zarisya Nur Jannah
Nama Pena : BuDaKnAkaLz

"Papa!!!!!Sya tak nak pergi…Sya tak nak balik kampung..Sya tak nak tinggal dengan atok..Sya tak nak sekolah kat Malaysia.Sya tak nak!!!!!!!!!!" Zarisya Nur Jannah merenung papanya dengan wajah memerah. Air jernih deras mengalir di pipi gebunya. Pandangannya kabur dengan air mata. Papa kejam!!!! Sanggup papa nak hantar aku balik Malaysia. Dia memang tak sayangkan aku.!!!! Zarisya rasa bagai nak pitam. Hatinya memberontak. Jiwanya disagat duri. Oh no!!! Kalau aku kena balik Malaysia, macam mana dengan team sorak aku. Aku terpaksa lepaskan title ketua sorak yang aku pegang selama ni. Tinggal lagi dua tahun je lagi aku nak tamat sekolah tinggi. Aku nak habiskan saat-saat terakhir bergelar pelajar sekolah tinggi dengan kawan-kawan aku. Michele, Elly, Shawn, Paul, Adzrian.
"Mama.cuti musim panas tinggal lagi dua minggu je. Lepas tu Sya akan masuk gred 4. Lagi dua tahun je Sya nak sekolah. Lepas habis sekolah tinggi Sya balik Malaysia. Promise." Zarisya Nur Jannah menagih pula simpati mamanya. Puan Syazira hanya tersenyum. Faham benar dengan perangai puteri tunggalnya ini. Keras hati dan kepala batu. Sama dengan papanya.
"No excuse Zarisya Nur Jannah..Just pack your stuff and all what-so-ever thing you want bring back to Malaysia. Tomorrow early morning, our flight to Malaysia at 6.30 a.m." Tegas nada Encik Zarihin Shawn sebelum berlalu ke kamarnya. Termanggu Zarisya Nur Jannah di ruang tamu. Matanya sayu memandang mamanya yang hanya menjungkitkan bahu lalu turut berlalu membontoti suaminya.


"Dear,are you sure want to send Zarisya back to my hometown? Stay with my father?" Lembut Puan Syazira memicit bahu suaminya yang sedang leka membaca surat khabar. Encik Zarihin Shawn sekadar mengangguk.
"Awak tak risau ke kalau Zarisya buat perangai sama seperti dia tingal dengan kita? Abah saya dah tua, takkan larat dia nak mengawal perangai nakal anak dara kita tu. Lagipun,
mahu ke abah terima anak kita? Cucu dia yang lahir dari rahim anak derhaka seperti saya ni????" Sebak suara Puan Syazira.Tangannya terhenti dari memicit bahu suaminya. Dikesat air mata yang jatuh dengan hujung blausnya.
"Sayang, jangan kata begitu. Apa yang saya buat ini untuk kebaikkan kita semua juga. Untuk menebus kesalahan kita berdua. Saya yakin abah awak akan terima Zarisya, satu-satu cucunya yang akan menyambung zuriat keturunannya. Zarisya akan menyatukan kembali awak, saya dan abah awak yang dah lama terpisah. Ini masanya kita kembali ke Malaysia. Kembali memohon keampunan dari abah awak.Awak tak nak ke jumpa dengan abah awak? Awak tak nak ke temukan saya dengan ayah mertua saya? Awak tak nak ke temukan Zarisya dengan atoknya?" Encik Zarihin Shawn memeluk erat tubuh isterinya erat. Puan Syazira teresak menangis dalam pelukan tubuh suami tersayang. Hatinya dipagut rindu yang teramat kepada abahnya,Encik Amran yang hampir enam belas tahun tidak ditemuinya. Abah,maafkan Zira. Zira banyak buat dosa terhadap abah.

***

MALAYSIA
15 TAHUN LEPAS

"Abah,restuilah hubungan Zira dengan Zarihin. Zira yakin Zarihin akan bahagiakan Zira. Lagipun Zarihin dah peluk Islam abah. Dia bukan peluk Islam sebab nak kahwin dengan Zira, tapi sejak dua tahun lepas. Sebelum kami bertemu lagi abah." Air mata membasahi wajah Syazira. Encik Amran sekadar membatukan dirinya. Kesal benar dia dengan puteri tunggalnya yang seorang ini. Susah payah dia membesarkan Syazira setelah kematian isterinya sewaktu Syazira berusia tiga tahun, bila besar ini yang Syazira lakukan terhadapnya. Teganya Syazira ingin berkahwin dengan Zarihin Shawn bin Abdullah, anak muda yang berasal dari Scottland itu. Ah,dia tahu, setelah Syazira berkahwin dengan anak muda itu, pastinya Syazira akan dibawa pergi jauh darinya. Pastinya Syazira akan dibawa menetap di tempat kelahiran suaminya. Pasti Syazira tidak akan pulang dan tinggal bersamanya lagi. Luluh hati tuanya mengenangkan semua itu.
"Zira, selangkah kau keluar dari rumah ini, kau jangan lagi menoleh ke belakang. Selangkah kau keluar dari rumah ini, kau jangan lagi kembali ke sini. Sebaik kau bergelar isteri kepada lelaki itu, kau bukan lagi anak abah." Encik Amran terus berlalu ke biliknya. Air mata mengalir lesu di pipi tuanya.
"Abah…." Semakin deras air mata mengalir di wajah Syazira. Sampai hati abah membuangnya. Sampai hati abah tak nak mengaku dirinya anak abah lagi. Abah,Zira tetap akan pergi. Tapi Zira janji abah, Zira tetap akan pulang ke sini lagi bersama sejuta kebahagiaan untuk membahagiakan abah pula. Zarihin Shawn terkedu melihat cerita realiti yang berlaku di depan matanya. Kejam sangat ke dia memisahkan seorang anak dengan ayahnya. Kejam ke dia jika dia mengambil Syazira sebagai isteri dengan harapan dia akan lebih mengenali apa itu Islam.
"Zar,jom kita pergi. Abah Zira dah buang Zira.Hanya Zar tempat Zira bergantung. Tolong jangan tinggalkan Zira." Erat Syazira menggenggam tangan Zarihin Shawn. Matanya memancarkan sejuta cahya harapan. Zarihin Shawn hanya mengangguk sambil tersenyum. Lalu,dengan langkah longlai mereka keluar dari rumah Encik Amran. Dengan harapan suatu hari nanti mereka akan kembali pulang memberi kebahagiaan pada Encik Amran. Dari celahan jendela kamarnya, Encik Amran mengesat air mata yang mengalir sambil melihat puteri tunggalnya meninggalkan rumah mereka. Pergilah anakku, jika itu yang kau mahukan. Restu abah selalu bersamamu sayang. Gapailah kebahagiaan yang kau cari bersama bakal suamimu. Didiklah zuriat yang bakal menjadi penyambung keturunan abah dan arwah ibu sebaiknya. Pulanglah bila kau merindui abah. Abah akan tetap menerimamu. Maafkan abah kerana melukakan hatimu sayang.


LONDON
SETAHUN KEMUDIAN

"Congratulation Mr.Zarihin. Your wife had gave birth on 12.00 noon. A baby girl. Cute like both of you." Doktor William Johnson tersenyum manis sambil berjabat tangan dengan Encik Zarihin Shawn. Hanya seribu kesyukuran terucap dari bibir Zarihin Shawn sebaik mendengar berita itu. Terima kasih Ya Allah, kerana menghadiahkan kebahgaian yang tidak ternilai ini buatku dan isteri. Abah, Zira selamat melahirkan zuriat penyambung keturunan abah.
"Sayang,terima kasih untuk anak ini.." Zarihin Shawn mengucup dahi Syazira penuh kasih sayang. Dia mengendong buah hati mereka berdua dan meiqamatkan puteri mereka dengan harapan akan menjadi anak yang soleh.
"Abang, kita namakan anak kita dengan nama Zarisya ye." Lemah suara Syazira namun masih tersenyum manis.
"Kenapa Zarisya?" Zarihin Shawn mengerutkan keningnya.
"Gabungan nama kita.Zari untuk Zarihin dan Sya untuk Syazira." Ringkas Syazira menerangkannya.
"Kalau begitu,kita namakan anak ini Zarisya Nur Jannah,semoga anak ini akan membawa cahaya kebahgiaan kepada kita dan penyuluh untuk kita menuju ke syurga." Zarihin Shawn mengucup dahi anaknya penuh kasih sambil diperhatikan oleh Syazira.

***

"Zarisya,cepat bangun. Kita dah terlewat untuk ke airport." Terpisat-pisat Zarisya Nur Jannah sebaik jeritan mamanya menusuk gegendang telinga.
"Mama, give me half hour. I’m on my way to bathroom." Perlahan Zarisya melangkah ke kamar mandi. Selesai mandi, Zarisya Nur Jannah mengambil wuduk dan menyarungkan telekung ke badannya. Dipandang sekilas wajahnya ke dalam cermin, ayu jugak aku bila pakai telekung.Suci je muka. Tersengih dia seorang diri. Lantas dia menunaikan solat Subuh dengan penuh khusyuk. Usai solat Subuh,dia menadah tangan berdoa.
"Ya Allah yang Maha Pendengar, Kau dengarlah rintihan hamba ini. Sesungguhnya aku redha dengan segala takdir yang kau lakarkan dalam hidupku ini. Aku redha andainya aku terpaksa pulang ke Malaysia dan menetap bersama abah mama. Kau tabahkan hatiku untuk menyesuaikan diri bersama atok. Kau jadikan aku anak yang soleh. Yang mendengar kata. Jadikan aku insan yang beriman. Amin ya Rabbul Alamin." Zarisya Nur Jannah melipat telekungnya dan menyimpan didalam beg pakaiannya. Dicapai frame gambarnya bersama sahabat baiknya. Ditatapnya seketika sebelum disimpan didalam beg sandangnya. Lama dia berteleku di atas katil bujangnya. Oh bilik, aku akan merinduimu.
Longlai Zarisya menarik beg pakaiannya turun ke bawah.
"Honey, are you ready dear?" Ceria suara Encik Zarihin Shawn menyambut puteri tuggalnya yang kelihatan murung.
"Papa,Sya tak nak pergi.." Lemah suara Zarisya Nur Jannah.
"Keputusan papa muktamad. Sayang,cepat!! Kita dah lewat." Encik Zarihin Shawn memekik memanggil isterinya. Terkocoh Puan Syazira berlari keluar dari kamarnya sambil membetulkan tudungnya.
"I’m ready dear." Puan Syazira tersenyum manis. Sempat ditepuk bahu Zarisya Nur Jannah yang kelihatan seperti mengelamun.
"Jom sayang.." Tangan Zarisya Nur Jannah ditarik lembut menaiki teksi yang sedang menunggu.

AIRpORT
6.00 a.m

"Zarisya!! Wait for me.." Michele melambai tangannya pada Zarisya Nur Jannah yang sedang berjalan menuju ke balai berlepas.
"Michele!!!" Terjerit Zarisya Nur Jannah sebaik melihat sahabat baiknya. Di belakang Michele, kelihatan Elly, Shawn, Paul, dan Adzril Adzrian berlari anak membontoti Michele.
"Hey,macam mana korang boleh sampai sini.?" Ceria suara Zarisya Nur Jannah menyambut sahabat baiknya.
"Sya, aku akan rindukan kau babe." Dah masuk mode sedih-duka dah. Pandai pula Minah Saleh ni cakap Melayu. Haha. Semua ni hasil ajaran Zarisya Nur Jannah sekeluarga mengajar rakan-rakannya cakap Melayu. Memang sahut slogan agungkan bahasa Malaysia.
"Michele,aku pun akan rindu kau la." Zarisya Nur Jannah mengelap air mata yang hampir mengalir. Malas nak tambah kesyahduan.
"Sya, selalu online myspace eh. And don’t forget update your blog. I will be the loyal follower for your blog dear." Tersenyum Adzril Adzrian sambil mengangkat peace pada Zarisya Nur Jannah. Zarisya Nur Jannah tersengih.
"Ian, kau balik Malaysia bagitahu aku tau." Adzril Adzrian hanya menggangguk. Adzril Adzrian membesar bersama-sama Zarisya Nur Jannah. Ayahnya CEO syarikat terkemuka di London berkawan baik dengan papa Zarisya Nur Jannah juga pembimbing Encik Zarihin Shawn dalam mendalami agama Islam. Adzril Adzrian selalu pulang ke kampung neneknya di Pulau Pinang,Malaysia. Sempat lagi tu promosi tentang profile Adzril Adzrian.
"Elly, aku akan rindu spaghetti yang kau selalu masak untuk aku." Zarisya Nur Jannah memeluk erat tubuh Elly Sorasta Juanes, anak kelahiran Italy tetapi menetap di London bersama abangnya. Mereka pewaris kekayan Mikel Sorasta Juanes, pemilik restoran spaghetti terkenal di London. Ibu bapa Elly telah meninggal dunia kerana terkoraban dalam kejadian peaswat terhempas ketika Elly berusia enam tahun.
"Sya,nanti siapa yang akan tolong aku selesaikan soalan Add Math Miss Kelly?" Shawn dah mula kesat air mata. Adoyai, sensitive betul anak Mat Saleh ni.
"Paul kan pandai Add Math jugak." Zarisya Nur Jannah menepuk bahu Paul. Paul dan Shawn adalah kembar. Paling nakal tapi bijak. Cuma Shawn agak lemah dalam subjek Add Math. Mereka menjadi buruan guru disiplin di sekolah. Selalu menimbulkan kekecohan tetapi mereka punya hati yang baik dan amat menghormati orang tua. Lahir dalam keluarga sederhana, mereka selalu kesesakan wang dan rajin mencari wang tambahan. Perkenalan mereka dengan Zarisya Nur Jannah bermula apabila mereka berdua bekerja di pejabat milik Encik Zarihin Shawn ketika cuti musim panas lima tahun lepas. Kasihan dengan keadaan mereka, Encik Zarihin Shawn mengambil mereka sebagai anak angkat sekaligus menyediakan dana pembiayaan sekolah untuk mereka berdua.
"Oh Paul, jaga Shawn elok-elok dan selalu jenguk mama dan papa aku. I will miss you brother." Air mata Zarisya Nur Jannah mengalir juga. Mereka saling berpelukan.
Sebuah ikatan persahabatan bakal menjadi sejarah.
"Honey, jom masuk." Encik Zarihin memeluk bahu Zarisya Nur Jannah lembut.
Sebaik bersalaman dengan sahabatnya, longlai Zarisya Nur Jannah masuk ke perut pesawat.London, I’m gonna miss you!!!!!


Lapangan Terbang bayan lepas

Zarisya Nur Jannah orang terakhir keluar dari pesawat. Air mata mengalir laju. Rindunya dia pada kawan-kawannya. Rindunya dia pada sekolahnya. Pada guru-gurunya. Pada London. Mama, Sya nak balik!!!!
"Sya, welcome to my homeland." Puan Syazira mengukir senyuman manis. Terpancar kegembiraan pada wajahnya.
"Jom Sya, papa dah sewa cab." Encik Zarihin Shawn menolak troli yang dipenuhi bagasi mereka sekeluarga.
"Pa, kita nak pergi mana?" Zarisya mengusap perutnya yang bergendang. Laparnya.
"Pergi makan. Papa tahu Sya laparkan." Encik Zarihin Shawn mengenyit matanya pada Zarisya Nur Jannah. Zarisya Nur Jannah tersengih malu.
"Papa,apa ni?" Zarisya Nur Jannah menguis-nguis nasi hadapannya. Takkan lah pagi-pagi dah makan nasi. Tak ada sandwich ke? Zarisya Nur Jannah bermonolog sendirian.
"Ni orang Malaysia panggil nasi lemak. Sya tak ingat mama selalu cerita kat Sya tentang keenakkan nasi lemak, sambal belacan, roti canai, kari kepala ikan." Penuh berselera Puan Syazira menyuap nasi lemak ke mulutnya. Zarisya Nur Jannah sekadar menelan liur. Sedap ke? Perlahan dia mengaut sedikit nasi lemak di hujung sudu lalu menyuap ke mulutnya. Emm, not bad…Dan dengan selera dia menikmati sarapan paginya itu. Encik Zarihin Shawn dan Puan Syazira sekadar tersenyum. Zarisya oh Zarisya.


"Mama, lambat lagi ke nak sampai?" Zarisya Nur Jannah mengeliat. Lenguh badannya duduk lama-lama dalam cab. Dah dekat dua jam dah.
"Kejap je sayang. Sayang tengok luar, cantikkan." Puan Syazira menunjuk ke luar. Sawah padi terbentang luas berlatarkan bukit bukau yang menghijau. Nyaman udara terasa. Sengaja Encik Zarihin Shawn meminta pemandu teksi membawa mereka ke Kedah, negeri kelahiran Puan Syazira melalui jalan lama. Tidak menggunakan lebuh raya. Katanya nak menikmati keindahan Malaysia.
"Cantik. Papa!!Tengok tu. Ada lembu. Eh, apa orang tu buat kat tengah padang tu?" Serentak Puan Syazira dan Encik Zarihin Shawn ketawa. Pemandu teksi turut ketawa.
"Sayang, bukan padang tapi bendang." Zarisya menggaru kepala, tak faham.
"Bendang ni ditanam padi. Bila padi dah masak, boleh dituai menjadi beras. Beras dimasak menjadi nasi, makanan ruji rakyat Malaysia." Panjang penerangan Puan Syazira kepada puteri tunggalnya.
"Oh.." Zarisya Nur Jannah sekadar mengganguk. Asyik benar dia menikmati keindahan sawah padi. Sempat dia merakam beberapa keping gambar menggunakan kamera hadiah Adzrian di hari lahirnya.
"Opocot mak engkau.." Latahan pemandu teksi mengejutkan mereka sekeluarga.
"Pakcik, ada masalah ke?" Cemas Encik Zarihin Shawn menyoal.
"Dah sampai ke?" Teruja Zarisya Nur Jannah bertanya.
"Tak ada apa Encik. Cuma ada kerbau melintas. Terkejut saya." Tersipu malu pemandu teksi itu. Meletus tawa Zarisya Nur Jannah sekeluarga.
Zarisya Nur Jannah nyenyak tidur sewaktu teksi dinaiki memasuki kawasan kampung kelahiran mamanya. Riuh kelihatan nak kecil bermain. Puan Syazira tersenyum girang. Dalam masa yang sama, debaran turut dirasai. Apa khabar agaknya abah? Sihatkah dia? Rindukah dia akan aku? Puan Syazira menggenggam erat tangan suaminya yang mengusap lembut belakangnya. Kelihatan sebuah rumah tua, tersergam sepi di hujung kampung. Suasana sepi jelas kelihatan. Daun-daun pokok rambutan bertaburan tidak disapu. Jendelanya tertutup rapat. Hanya pintu yang menghadap jalan sedikit terbuka. Puan Syazira melangkah perlahan ke tangga rumah.Encik Zarihin Shawn mengikut di belakang.
"Assalamualaikum." Salam dilaung. Tiada respon.
"Abah, Zira balik ni." Sebak suara Puan Syazira memanggil abahnya.
"Papa, rumah siapa ni?" Zarisya keluar dari perut teksi menuju kearah Encik Zarihin Shawn. Mukanya tampak kusut. Mungkin masih mengantuk.
"Ini rumah atok Sya." Perlahan Encik Zarihin Shawn bisik di telinga Zarisya Nur Jannah.
"Abah, mana abah? Tak nak ke abah jumpa Zira lagi." Air mata Puan Syazira mengalir laju. Suaranya serak. Zarisya Nur Jannah memeluk belakang mamanya. Memberi semangat walaupun dia tidak tahu apa yang sedang berlaku kini.
"Kau dah pulang ye Zira." Terdengar suara tua di sebalik pintu rumah. Perlahan pintu terbuka luas dan kelihatan wajah tua Encik Amran yang terjengul keluar.
"Abah.." Puan syazira meluru kearah Encik Amran. Erat dia memeluk abahnya yang sekian lama di tinggalkannya. Rasa pilu dan hiba menyelubungi keheningan pagi itu.
Zarisya Nur Jannah hanya mampu melihat tanpa kata. Hatinya turut dipagut hiba. Encik Zarihin Shawn turut mengesat air di pelupuk matanya.
"Abah, Zira minta ampun. Maafkan Zira kerana tinggalkan abah seorang diri. Zira banyak dosa kat abah. Zira rindukan abah." Puan Syazira mencium tangan abahnya berulang kali memohon keampunan.
"Abah dah lama maafkan kamu sayang. Abah juga merindui kamu. Kenapa kamu tak balik? Marah sangat ke kamu dekat abah?" Encik Amran menahan sebak. Empangan kolam matanya penuh dengan air mata. Air mata kerinduan, kesyukuran dan kesayuan. Terima kasih Ya Allah kerana kembalikan anakku.
"Abah, mari Zira kenalkan abah dengan satu-satunya cucu abah. Sayang, mari sini salam dengan atok." Puan Syazira menggamit Zarisya Nur Jannah ke sisinya. Zarisya Nur Jannah melangkah perlahan.
"A..at..atok.." Tergagap Zarisya Nur Jannah mengucapkan perkataan yang tak pernah sekali dia menyebut. Oh, betapa tenangnya hati aku bila melihat wajah tua atok. Atok, cucumu datang membawa seribu kebahagiaan buatmu. Zarisya Nur Jannah tersenyum lalu menyalami tangan atoknya. Encik Amran menarik Zarisya Nur Jannah ke dalam pelukannya. Cucuku, pewaris keturunanku.
"Abah, maafkan saya kerana membawa Zira pergi jauh dari abah." Encik Zarihin Shawn lantas menyalami bapa mertuanya. Lama dia mencium tangan tua itu. Setitis air mata menitis di atas tangan Encik Amran.
"Zarihin, abah tak pernah marahkan kamu. Abah yang salah meilai kamu sebelum mengenali siapa kamu sebenarnya. Terima kasih kerana menjaga Zira sebaiknya dan memberikan abah waris keturunan abah yang comel ni." Encik Amran tersenyum lalu dia dan Encik Zarihin Shawn berpelukan. Terima kasih Ya Allah kerana memberi kebahagiaan ini.


"Mama, mama dah nak balik London ke?" Zarisya Nur Jannah melentokkan kepalanya diriba Puan Syazira.
"Ye sayang." Puan Syazira mengelus lembut rambut Zarisya Nur Jannah yang keperangan itu. Bukan diwarnakan tapi natural beauty. Hehehe..
"Mama nak tinggalkan Sya kat sini ke?" Air mata Zarisya Nur Jannah mula bertakung di kolam mata. Ah, anak ini manja benar.
"Sayang, mama bukan tak sayangkan Sya tapi mama nak Sya belajar hidup berdikari. Selama ini, di London, segala perihal diri Sya, ada orang yang tolong uruskan. Pergi ke sekolah dihantar driver, bangun pagi, maid yang kejutkan. Makan pakai Sya, semua maid yang sediakan. Sya dah besar, dah sampai masanya Sya uruskan hidup Sya sendiri. Dan belajar menjadi anak yang bertanggungjawab. Tak lama lagi, Sya yang akan mengambil alih kerusi CEO Zarisya Holding dan anak-anak syarikatnya yang beratus cawangan di serata dunia. Sya akan menggantikan tempat papa. Sya kena belajar hidup tanpa mama dan papa. Mana tahu, esok lusa, Allah nak tarik nyawa mama dan papa, kalau Sya tak bersedia macam mana Sya nak teruskan hidup Sya?" Puan Syazira merenung anak kesayangannya yang terkebil-kebil mendengar setiap patah katanya.
"Mama, jangan cakap macam itu. Mama dan papa tak akan tinggalkan Sya kan? Mama dan papa akan terus hidup untuk Sya kan? Mama, Sya sayang mama dan papa. Mama dan papa jangan tinggalkan Sya." Empangan mata Zarisya Nur Jannah pecah jua. Hatinya berdebar. Kenapa mama bercakap seolah akan pergi jauh meninggalkan aku? Tidak!! Tuhan, jangan Kau ambil mama dan papa aku. Aku masih kecil untuk ditinggalkan sendirian.
"Ye sayang, mama dan papa pun sayangkan Sya. Sya duduk di sini jangan nakal-nakal tau. Jaga atok. Atok dah tua, kalau Sya nakal-nakal, dia dah tak larat nak mengawal Sya. Jangan buat atok jatuh sakit." Puan Syazira mencium dahi Zarisya Nur Jannah berulang kali.
"Sya janji. Sya akan jadi anak yang baik. Mama dan papa selalu balik sini tau. Selalu datang jenguk Sya dan atok. Kalau mama dan papa tak balik sini, Sya bawa atok pergi London." Zarisya Nur Jannah tersenyum. Puan Syazira mencubit pipi anaknya. Tuhan, Kau berikanlah kebahagiaan dalam hidup anakku. Kau tabahkan hatinya menghadapi setiap dugaan hidup ini. Jadikan dia anak yang baik, yang solehaha, yang akan membawa aku dan suami ke syurga. Jadikan Zarisya Nur Jannah insan beriman, insan yang selalu membantu dan berhati mulia. Puan Syazira mencium sekali lagi dahi puteri tunggalnya. Sayang, mama sayangkan kamu. Jaga diri kamu sebaiknya.


"Berita terkini. Pesawat Boieng 007 yang membawa penumpang dari Malaysia ke London telah terhempas. Kesemua penumpang disahkan maut akibat letupan pesawat setelah terhempas. Ahli keluarga mangsa yang terlibat boleh mendapatkan pengesahan dari pihak MAS.Sekian, berita TV3." Langkah Zarisya Nur Jannah terhenti. Jantungnya bagai nak luruh. Lidahnya kelu. Air mata tak henti mengalir. Badannya sejuk. Telefon bimbit di tangannya terhempas ke lantai. Panggilan Adzril Adzrian tidak dihiraukannya lagi. Kalau tadi dia tersenyum girang menerima pangilan ‘3g’ dari Adzril Adzrian, tapi kini wajahnya berubah. Hanya air mata yang mampu ditatap oleh Adzril Adzrian. Tak!! Mama dan papa masih hidup. Mereka dah selamat sampai ke London. Zarisya Nur Jannah menjerit. Namun jeritannya tak siapa yang dengar. Mama, papa!!! Jangan pergi. Sya masih perlukan mama dan papa. Mama, papa..!!! Sya sayang mama dan papa.
"Sya, bangun Sya." Pipinya ditepuk perlahan. Zarisya Nur Jannah membuka matanya sedikit. Pandangannya kabur. Kepalanya pening.
"Atok.." Lemah suara Zarisya Nur Jannah memanggil atoknya.
"Ye cu. Atok kat sini." Encik Amran cuba tersenyum. Sabarlah cucuku, semua ini dugaan Allah buat kita. Kasihan kamu, masih muda untuk menerima hakikat yang kamu kini anak yatim piatu.
"Mama mana? Papa? Atok, mama dan papa masih hidupkan? Mereka tak terlibat dalam kejadian pesawat terhempas tu kan?" Zarisya Nur Jannah menggogoi pilu. Wajahnya basah. Hidungnya merah.
"Sayang, mengucap sayang. Terima takdir ini dengan redha. Atok masih ada buat kamu. Terimalah hakikat ini sebagai dugaan buat kita." Encik Amran memeluk erat cucunya. Namun dia sendiri menangis. Pedihnya hati hanya Tuhan yang tahu. Syazira,anak tunggalnya tinggalkan dia sekali lagi. Kali ini, dia tak akan lagi pulang ke pangkuannya. Ya Allah, cubaan apa ini? Tabahkan diriku Ya Allah.
"Atok, Sya dah jadi anak yatim piatu atok. Sya dah tak ada mama. Dah tak ada papa. Atok, Sya rindukan mereka. Sya nak mereka." Zarisya Nur Jannah meraung hiba.
"Bersabar Sya. Setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya." Encik Amran mengusap belakang cucunya. Cucuku, jangan menagis sayang. Atok tak akan tinggalkan kamu. Atok akan jaga kamu seperti mana mama dan papa kamu menjagamu. Ini janji atok buatmu.


Michele dan Elly memeluk erat Zarisya Nur Jannah. Zarisya Nur Jannah sekadar membatukan diri. Terasa kosong hidupnya. Bagaimana dia nak lalui semua ini?
"Babe, I know you are strong. Sabar ok. Aku pernah lalui apa yang kau lalui. Memang sakit tapi dalam sakit itu akan ada kebahagiaan." Elly mengusap belakang Zarisya Nur Jannah.
"Sya, awak kena tabah. Kami semua selalu ada disisi awak jika awak perlukan kami." Michele menggenggam erat tangan Zarisya Nur Jannah.
"Thank guys. Korang memang sahabat terbaik aku." Zarisya Nur Jannah tersenyum hambar. Syukur dia punyai sahabat seperti mereka semua. Yang selalu ada saat suka dan duka.
"Aku tak akan biar kau lalui hidup ini seorang diri Sya." Adzril Adzrian merenung dalam anak mata Zarisya Nur Jannah.
"Ian, aku tak kuat." Perlahan Zarisya Nur Jannah lepaskan keluhan. Berat.
"Kau kuat. Zarisya Nur Jannah yang aku kenal tak mudah mengalah. Kau kena bangkit. Kau masih ada banyak tanggungjawab yang perlu kau pikul. Atok kau, perniagaan papa kau, pelajaran kau. Kau tak boleh hancurkan semua itu. Kau nak ke tengok perniagaan yang papa kau usahakan dari bawah berkecai macam itu je? Kau nak mama kau sedih bila tengok kau abaikan pelajaran kau? Kau nak biarkan atok kau seorang diri balik ke?" Keras nada Adzril Adzrian. Merah mukanya menahan rasa. Hatinya pedih melihat keadaan Zarisya Nur Jannah. Baru semalam dia melihat senyum Zarisya Nur Jannah di layar skrin telefon bimbitnya ketika mereka ber‘3g’. Tapi hari ini, yang hanya mampu dilihat di wajah Zarisya Nur Jannah ialah kesugulan dan kekecewaan. Sahabat, buktikan pada semua kau gadis yang tabah.
"Ian, aku rindu mama dan papa." Zarisya Nur Jannah menangis semahunya di bahu Adzril Adzrian.
"Sabar Sya.." Adzril Adzrian menepuk bahu Zarisya Nur Jannah lembut.
"Ian, panggil Zarisya. Dah sampai masa untuk kebumi mayat." Papa Adzril Adzrian menggamitnya. Adzril Adzrian memimpin Zarisya Nur Jannah ke tanah perkuburan.
Sahabat mereka yang lain membontoti dari belakang. Hanya kasayuan dan kesedihan menyelubungi suasana saat itu.


Sebaik imam selesai membaca talkin, seorang demi seorang mula menapak meninggalkan tanah perkuburan. Encik Amran menepuk bahu Zarisya Nur Jannah yang masih berteleku di tepi kubur papa dan mamanya.
"Sya, pulanglah ye cu.." Encik Amran memujuk.
"Tak nak. Sya nak duduk dengan mama dan papa. Sya tak nak tinggalkan mereka. Atok balik lah. Sya nak duduk kat sini." Zarisya Nur Jannah menahan sebak. Air mata ditahan dari jatuh. Hatinya sayu.
"Mama, siapa nak peluk Sya lepas ni bila Sya sedih. Papa, siapa nak cium dahi Sya lepas ini bila Sya nak tidur. Mama, Sya demam siapa nak buatkan sup ayam untuk Sya? Papa, Sya rindu Papa. Sya nak papa mainkan gitar untuk Sya seperti dulu. Mama, Sya nak mama nyanyi untuk Sya macam dulu. Mama, papa, bangun lah. Jangan tinggal Sya seorang diri macam ini." Encik Amran mengesat air mata yang jatuh di pipi. Adzril Adzrian di sisi terkelu lidah. Michele, Elly, Shawn dan Paul turut menitiskan air mata.
"Sya, jangan macam ini. Tak tenang roh mama dan papa kamu kat sana." Encik Amran memujuk.
"Atok, atok baliklah dulu. Sya nak duduk sekejap dengan mama dan papa." Serak suara Zarisya Nur Jannah.
"Atok, biar kami yang temankan Sya dekat sini. Atok balik lah dulu." Adzril Adzrian memegang lengan Encik Amran. Encik Amran hanya mengangguk lesu. Perlahan dia berjalan meninggalkan Zarisya Nur Jannah bersama kawan-kawannya. Tabah lah wahai cucuku.
"Sya, bersabar Sya. Kau tak boleh meratap macam ini. Berdosa. Tak tenang roh mama dan papa kau." Adzril Adzrian memegang bahu Zarisya Nur Jannah.
"Ian, mama dan papa aku.." Zarisya Nur Jannah menagis lagi. Beratnya dugaan yang dilaluinya ini.
"Sya, lets go back." Michele cuba memujuk.
"Sya, kuatkan hati kau." Elly meniupkan kata semangat.
"Sya, I miss papa and mama too. Tapi kita kena terima takdir ini." Paul berkata perlahan. Shawn sekadar mengangguk. Hatinya turut dipagut pilu. Ibu dan bapa angkatnya telah pergi jauh meniggalkannya.
"Sya, kita balik okey." Adzril Adzrian memegang lembut lengan Zarisya Nur Jannah. Zarisya Nur Jannah sekadar mengangguk. Dengan langkah longlai, mereka berenam meninggalkan tanah perkuburan itu.


"Sya, jaga diri. Apa-apa hal kau call je aku." Adzril Adzrian tersenyum manis.
"Sya,take care okey." Michele memeluk Zarisya Nur Jannah diikuti Elly.
"Korang, thanks a lot sebab datang. Aku terhutang budi dengan korang." Zarisya tersenyum namun hambar. Jelas kesedihan masih terpancar di matanya.
"Tak ada hal la Sya. Kau kan kakak aku dan Shawn. Mestilah kami datang kat kau." Paul menumbuk lembut bahu Zarisya Nur Jannah.
"Paul, Shawn, jaga diri okey. " Zarisya memegang tangan mereka berdua penuh kasih seorang kakak. Walau sekadar kakak angkat mereka, tetapi dia amat menyayangi mereka berdua.
"Zarisya, pakcik dan makcik balik dulu. Jaga diri. Jaga atok elok-elok. Jangan nakal-nakal okey." Zarisya Nur Jannah pantas menyalami tangan Encik Badrul dan Puan Hasnah. Lama dia dipeluk oleh Puan Hasnah. Terasa seakan pelukan mamanya. Mama, Sya rindu mama.
"Makcik, pakcik. Terima kasih sebab datang." Encik Badrul mengusap lembut kepala Zarisya Nur Jannah. Zarihin, aku kan jaga nak kau sebaiknya. Tenanglah kau disana sahabat. Sebaik sahabatnya pmemasuki perut pesawat. Zarisya Nur Jannah bergegas pulang. Atok seorang diri di rumah. Banyak benda harus diselesaikannya. Zarisya Nur Jannah, go girl. Awak kuat untuk hadapi semua ini. Zarisya Nur Jannah tersenyum. Semangatnya kembali.


MAMA,PAPA..I MISS YOU

Hari ini, genap seratus hari mama dan papa pergi meninggalkan aku. Hari ini juga genap sebulan aku berada di Malaysia, tinggal bersama atok. Terasa lain benar hidup aku sekarang ini. Tanpa mama dan papa, tanpa Ian, tanpa Michele, tanpa Elly dan adik kembarku Shawn dan Paul. Rindunya aku pada mereka.Esok, aku akan kembali bersekolah. Hurm…macam mana agaknya suasana persekolahan di Malaysia yea? Sama ke dengan di London. Tapi yang pasti, di sini aku kena pakai baju seragam. Baju kebangsaan Malaysia, baju kurung. Wah, rasa gementar pula aku. Macam mana agaknya kawan-kawan kat sini eh? Guru-gur kat sini garang ke juz nice? Hurm…
Hidup di kampung benar-benar mengajar aku erti berdikari. Kat sini, tak ada siapa yang nak kejutkan aku bangun pagi, gosok baju aku, masak untuk aku.. Semua aku yang buat sendiri. Mula-mula, everything I felt so hard. Aku tak pernah belajar memasak, membasuh, iron baju. Malah dulu kat London, maid akan kejutkan aku bangun pagi. Kalau aku terlewat bangun, maid menjadi mangsa mulut celupar aku. Sekarang, semuanya berubah sekelip mata.
Mula-mua memang kelakar ya amat. Pertama kali masak nasi, nasi jadi bubur. Goreng ikan hangus. Berasap dapur atok hari tu. Mula-mula aku ingat atok nak mengamuk, tapi dia ketwa je. Atok is the best. Dia tak marah langsung kat aku. Dia cium pipi aku kiri kanan dan kata dia sayang aku. Lepas tu, kami masak sama-sama. Petang-petang, dia bawak aku keliling kampung naik motosikal EX5 dia. Memang best. Dia bawak aku makan laksa kat warung Makcik Senah, dia ajar aku makan ABC, cendol, pulut udang. Yummy, semuanya sedap-sedap. Hahaha, memang berisi badan aku duduk kat sini. No diet anymore. Malam-malam pula dia ajar aku baca Al-Quran, cerita kat aku tentang Islam, tentang arwah mama, arwah nenek. Atok memang pandai bercerita. Jiran-jiran kat sini pun baik-baik. Mak Jang Liah selalu ajar aku memasak. Walaupun mulut dia agak suka pot-pet-pot-pet tapi dia baik. Aku dah anggap dia macam ibu aku. Pak Jang Hasan pun baik. Dia ajar aku tangkap ikan dalam sawah. Main lumpur aku hari tu. Hehehehe..
Kawan pertama aku dapat bila kat sini ialah Zara Ezalea Amira.. Sedap kan nama dia. I juz call him Zara. Dia cucu Mak Jang Liah. A nice girl. Dia banyak ajar aku bahasa daerah ini.. Terkial-kial jugak lidah aku nak cakap. Hahaha.. Lepas tu dia kenalkan aku dengan kawan-kawan yang lain. Kat sini pun aku ada lima orang kawan baik. Same je macam kat London. Kalau kat London aku ada Ian, Michele, Elly, Shawn dan Paul kat sini aku ada Zara, Rynn, Epol, Kri dan Fird. Diorang sahabat yang baik.
Hurm, I got to go. Atok dah panggil. Sayonara my deary diary blog. Lain kali aku update lagi. Muahx;-* Luv u so much.

p/s :: Ian, Michele, Shawn, Elly n Paul..Korang jua sahabat terbaik buat aku;-)

TAMAT

Zarisya Nur Jannah menutup laptop hadiah papanya ketika hari lahir ke-13 nya. Pantas dia berlari mendapatkan atoknya di muka pintu.
"Atok, kenapa?" Zarisya Nur Jannah duduk di bendul pintu rumah sambil menongkat dagu.
"Sya buat apa dalam bilik tu? Bergayut dengan Ian ye." Encik Amran mengenyit mata pada cucunya.
"Atok ni.. Merepek je lah. Sya tengah update blog je." Zarisya Nur Jannah tersipu malu.
"Ha, apa tu? Belog?" Encik Amran menggaru kepala. Maklumlah orang tua kampung, mana dia nak tahu tentang blog segala.
"Blog lah atok, bukan belog.. Hehehehe.." Zarisya Nur Jannah menahan tawa. Kelakarlah atok aku ni.
"Apa-apa je lah. Ni, atok nak ke pekan. Sya nak ikut tak?" Encik Amran menyarung kasutnya di hujung tangga.
"Ha, nak buat apa?" Zarisya Nur Jannah mengeliat kiri dan kanan.
"Ish budak ni, tak elok anak dara mengeliat kat muka pintu. Atok nak pergi shopping. Hehehehe. Beli barang dapur." Selamba Encik Amran berkata. Zarisya Nur Jannah tersengih.
"Sya nak ikut!!" Pantas Zarisya Nur Jannah berlari anak ke bilik. Menukar baju. Seluar jeans skinny jenama Levi’s dan sehelai baby tee warna pink lembut di sarung ke tubuhnya. Rambutnya yang lurus dikat ekor kuda. Disapu sedikit bedak Silky Girl ke wajah dan secalit lip gloss di bibir. Walaupun ringkas, Zarisya Nur Jannah tetap kelihatan comel. Persis arwah mamanya.
"Atok, let go!!!" Zarisya melompat masuk ke dalam kereta Mercedes Compressor Hitam berkilat atoknya hadiah dari arwah papa. Kebahagiaan jelas tergambar di wajah. Saat duka telah beransur pergi namun arwah mama dan papa tetap di rindui.


"Kelas, bangun semua.. Assalammualaikkum cikgu." Ketua kelas Tingkatan 4 Neutron 1 memberi salam kepada Cikgu Kamal diikuti pelajar lain.
"Waalaikummussalam. Kamu semua boleh duduk. Okey kelas, hari ini, kamu akan menerima sahabat baru. Dia baru sahaja berpindah ke sini. Jadi saya harap kamu semua boleh memberi erjasama padanya. Saya tidak dapat mengajar kamu hari ini kerana ada mesyuarat tergempar, jadi harap kamu jangan menimbulkan ekecohan. Malu sayan dengan pengetua. Farid, jaga kelas." Cikgu Kamal merenung ketua kelas tersebut, Farid Raziqin.
"Baik cikgu. Arahanmu akan saya laksanakan." Kata-kata Farid Raziqin mengundang tawa rakannya yang lain. Cikgu Kamal hanya mengeleng. Faham benar akan peel pelajarnya yang seorang ini. Tak pernah serius.
"Zarisya, awak boleh masuk dan kenalkan diri awak pada rakan-rakan." Berdebar jantung Zarisya Nur Jannah. Mukanya merah.
"Ass.. salam.. mualaikum.." Tergagap Zarisya Nur Jannah memberi salam. Matanya melekat di lantai. Tak berani dia mengangkat wajahnya. Malu.
"Awak, tengok depan lah." Farid Raziqin menjerit. Tersentap Zarisya Nur Jannah. Perlahan dia mengangkat wajahnya. Senyuman nipis dilayangkan buat rakan sekelasnya yang baru. Semua mata tertancap pada wajah comel Zarisya Nur Jannah. Farid Raziqin jatuh rahang. Terkelu lidah. Subhanallah. Indahnya ciptaan Allah.
"Saya Zarisya Nur Jannah. Sebelum ini menetap di London dan bersekolah di Sekolah Tinggi Beverly Hill. Harap kawan-kawan bantu saya menyesuaikan diri di sini." Zarisya Nur Jannah menarik nafas lega. Matanya tertancap pada Zara Ezalea Amira yang tersenyum sambil melambai tangan padanya. Dia membalas senyuman itu. Sebelah Zara Ezalea Amira, Airynn Natrah tersengeh. Di belakang mereka, Dhani Firdaus dan Raziqin Hairul Syukri tersengeh sumbing. Di sebelah kiri meja Dhani Firdaus, Zaiful Zahidi duduk menepuk kerusi kosong di sebelahnya. Pantas Zarisya Nur Jannah mengorak langkah ke arah Zaiful Zahidi.
"Epol, aku duduk tepi kau lah ye." Perlahan Zarisya Nur Jannah berkata. Zaiful Zahidi sekadar mengangguk.
"Okey kelas, saya nak keluar dulu. Farid, kelas bising awak lari 50 pusingan padang." Cikgu Kamal berlalu keluar kelas.
"Ai…ai cikgu.." Farid Raziqin sedikit terjerit. Serentak itu, kelas yang tadinya sunyi bertukar nada. Gelak tawa dan suara pelajar bergabung membingitkan telinga. Zarisya Nur Jannah terkedu. Mak ai student kelas ni, attitude zero. Tapi, aku suka.. Hahahaha…
"Weh Sya, hang tak bagitau pun start sekolah hari ni.." Dhani Firdaus menarik kerusinya merapati meja Zarisya Nur Jannah. Begitu juga dengan Hairul Syukri, Airynn Natrah dan Zara Ezalea Amira. Mereka membentuk satu bulatan seolah mengadakan sidang tergempar.
"Saja je aku nak buat surprise." Zarisya Nur Jannah tersenyum.
"Weh, cute jugak hang pakai baju kurung. Hakhakhak.." Hairul Syukri memandang Zarisya Nur Jannah atas bawah.
"Wei Kri, aku memang sentiasa comel. Apa pandang-pandang ni?" Zarisya Nur Jannah kurang senang dengan pandangan Hairul Syukri.
"Sya, jangan dilayan Kri ni. Gatal dia kalah miang buluh." Airynn Natrah menjelir lidah pada Hairul Syukri. Gelagat mereka berdua menimbulkan tawa yag lain.
"Ehem, rancak nampak." Satu suara mengejutkan mereka berenam. Farid Raziqin memeluk tubuh sambil bersandar di meja.
"Nak join ke?" Selamba Zara Ezalea Amira berkata. Wajahnya menampakkan rasa menyampahnya pada Farid Raziqin.
"Boleh juga." Farid Raziqin lantas duduk mencelah antara Zara Ezale Amira dan Airynn Natrah. Memang muka tembok.
"Weh Farid, hang ni awat? Tak malu ke?" Airynn Natrah menyinga. Geram betul dia dengan perangai Farid Raziqin.
"La, dah Zara tanya aku nak join ke tak, aku just say yes la babe. Salah ke?" Farid Raziqin buat muka selamba. Di belakangnya berdiri Ikhwan Nazrin dan Nabil Azizi. Pengikut setia Farid Raziqin. Zarisya Nur Jannah sekadar mebatukan diri. Begitu juga dengan Hairul Syukri, Dhani Firdaus dan Zaiful Zahidi. Mereka sekadar menjadi pemerhati pertengkaran tiga penjuru itu.
"Ish, hang blah la." Airynn Natrah menolak tubuh tegap Farid Raziqin.
"Relek ar babe, aku pun nak kenal-kenal dengan anak Mat Saleh celup ni." Farid Raziqin mencuit dagu Zarisya Nur Jannah. Tersentap Zarisya Nur Jannah. Pantas tangannya menepis jari Farid Raziqin. Mukanya merah.
"Wow, garangnya anak Mat Saleh celup ni." Farid Raziqin mengangkat keningnya pada dua rakannya. Mereka sekadar ketawa.
"Wei Farid, hang jangan melampau." Hairul Syukri bangun bercekak pinggang.
"Lu apahal bro, aku tak ada kacau hang kan? So, hang blah dari sini." Farid Raziqin menolak Hairul Syukri. Hairul Syukri hampir menumbuk muka Farid Raziqin namun Zarisya Nur Jannah lebih tangkas memegang kemas lengan Hairul Syukri. Zarisya Nur Jannah hanya menggeleng kepala tanda tidak bersetuju pergaduhan itu.
"Kri, duduk lah. Just ignore this jerk man." Zarisya Nur Jannah menarik Hairul Syukri duduk.
"Konon nak tunjuk hero." Farid Raziqin menunjal kepala Hairul Syukri. Kali ini, Zarisya Nur Jannah pula bangun. Penumbuk sulungnya tepat mengena perut Farid Raziqin. Terkelu lidah seisi kelas.
"Behave your self man.." Zarisya Nur Jannah bangun berlalu. Empangan matanya pecah. Air mata membasahi wajahnya. Zarisya Nur Jannah berlari masuk ke belakang bangunan sekolah. Dia menangis semahunya di situ.
"Ian, aku rindu kau. Kalau kau ada kat sini, pasti semua ini tak akan berlaku. Kalau kau ada kat sini, pasti tak ada siapa berani kacau aku. Ian, aku nak sekolah dengan kau. Ian, datang lah ambil aku balik ke London." Zarisya Nur Jannah menangis teresak-esak.
"Hey Sya, kenapa menangis kat sini? Kau kena kacau lagi ye." Adzril Adzrian tersenyum sambil duduk mencangkung di sebelah Zarisya Nur Jannah.
"Ian, macam mana kau boleh ada kat sini?" Zarisya Nur Jannah merenung hairan. Dikesat segera pipinya yang dibasahi air mata.
"Kau kan sayang aku. Tiap kali kau perlukan aku, aku akan datang untuk kau." Adzril Adzrian mengangkat keningnya sambil senyum. Kacak.
Zarisya Nur Jannah turut tersenyum. Dia melentokkan kepalanya di bahu Adzril Adzrian. Terasa tenang.
"Kau jangan risau, lepas ni, Jimmy tak akan berani kacau kau lagi. Aku dah bereskan dengan Shawn dan Paul. Dah, jangn nangis lagi. Tak cute la bila kau menangis my princess." Adzrian mengesat sisa air mata di pipi Zarisya Nur Jannah.
"Thank you Ian, you are my hero." Zarisya Nur Jannah membisik lembut di telinga Adzrian.
"Sya." Zarisya Nur Jannah tersentak dari lamunan. Kenangan bersama Adzrian ketika Gred 2 tenggelam. Wajah Adzrian diganti wajah Zara Ezalea Amira dan Airynn Natrah.
"Ian.." Satu keluhan dilepaskan Zarisya Nur Jannah. Air mata dikesat. Dia cuba tersenyum. Namun pahit. Hatinya memberontak. Kenapa hanya ilusinya. Kenapa bukan Ian sebenar datang pujuk aku. Rindunya aku pada Ian. Ian yang selalu melindungi aku. Ian yang selalu membantu aku. Ian yang selalu mengesat air mata aku. Ian yang selalu membuat aku ketawa. Ian yang selalu bercerita. Ian yang suka mengenyit mata pada aku.
"Hey Sya, mengelamun lagi eh." Airynn Natrah menolak lembut bahu Zarisya Nur Jannah sambil tersenyum.
"Sya, siapa Ian tu?" Zara Ezalea Amira mula mengorek rahsia.
"Kawan aku. Kawan baik aku. My childhood." Ringkas Zarisya Nur Jannah berkata.
"Pakwe hang eh?" Airynn Natrah sengeh. Zara Ezalea Amira tayang gigi.
"Korang ni, sibuk je.." Zarisya Nur Jannah tayang muka menyampah tapi turut tersengeh.
"Cerita la kat kami tentang kawan-kawan hang kat London nu. Tentang Ian." Zara Ezalea Amira menongkat dagu sambil bersila di atas simen koridor belakang bangunan.
"Hurm, ponteng kelas ni, takpe ke?" Zarisya Nur Jannah buat muka bersalah.
"Okey je. Kitorang kamceng dengan cikgu disiplin." Airynn Natrah senyum sipu. Nampak sangat muka budak nakal. Zarisya Nur Jannah sengeh lagi. Macam aku kat London jugak.
"Okey, aku dulu kat London macam korang la jugak. Wanted. Selalu ponteng kelas. Selalu buat kecoh. Kat sekolah aku tu, sebut nama aku dan Adzrian, semua kenal. Kami digelar Devil Couple. Hehehe.. Nakal. Parents aku dan Ian dah naik muak dengan tingkah laku kami. Selain aku dan Ian, ada empat orang lagi yang selalu lepak dengan kami. Michele, Elly, dan adik kembar aku. Shawn dan Paul.." Zarisya Nur Jannah tersenyum.
"Adik kembar? Kenapa tak bawak mai sini?" Zara Ezalea Amira buat muka excited.
"Sebenarnya diorang cuma adik angkat aku je. Arwah papa ambil diorang sebagai anak angkat sebab nak bantu diorang. Diorang lahir dalam keluarga yang susah. Sebenarnya diorang sebaya je dengan kita. Cuma aku tua lima bulan dari diorang. Tu diorang panggil aku kaka. Aku ta kisah. Hensem tau adik kembar aku.Hahaha." Zarisya Nur Jannah sengeh sumbing. Airynn Natrah tayang muka gedik. Menyampah.
"Kenalkan dekat aku." Airynn Natrah kedip-kedip mata. Kelakar.
"Gatal.." Serentak Zarisya Nur Jannah dan Zara Ezalea Amira menjerit lalu ketawa.
"Okey,sambung cerita. Elly sama je macam aku. Mak bapak dia meninggal dunia sebab pesawat terhempas jugak. Time tu umur dia baru tiga tahun. Dia duduk dengan abang dia sekarang ni, Jonathan Sorasta Juanes. Lelaki idaman semua student perempuan kat sekolah aku. Elly ni manja tapi dengan abang dia je. Bila dengan kami, ganas bukan main. Dia jenis otak gila-gila. Pandai masak spaghetti. Michele pulak anak peniaga roti kat kawasan tempat tinggal aku. Paling pandai. Otak genius. Tapi selalu ajak aku aku ponteng kelas. Kelakar. Shawn dan Paul, paling nakal. Hari-hari ada je kekecohan yang diorang buat kat sekolah. Pernah satu hari tu, diorang letupka bilik guru dengan mercun tanda protes cuti peristiwa hari sukan dibatalkan. Memang gempar satu sekolah dan dipendekkan cerita, kami semua memang dapat cuti. Sebab cikgu-cikgu trauma." Pecah tawa Airynn Natrah dan Zara Ezalea Amira.
"Shawn dan Paul apa jadi?" Airynn Natrah buat muka excited.
"Diorang ni otak kelentong. Diorang buat macam-macam helah untuk lepaskan diri dan cikgu pun malas nak panjangkan cerita, tutup kes." Zarisya Nur Jannah terbayang wajah si kembar yang nakal itu. Paul, Shawn, I miss you baby.
"Ehem, Ian apa pulak cerita dia?" Zara Ezalea Amira angkat kening. Zarisya Nur Jannah tersenyum. Mukanya memerah. Malu.
"Adzril Adzrian bin Badrul." Zarisya Nur Jannah pejamkan matanya. Terlayar wajah kacak Adzrian di skrin imaginasi. Tersenyum dia sendirian.
"Weh, mengelamun pulak minah ni." Airynn Natrah menggoncang tubuh Zarisya Nur Jannah.
"Hehehe.Okey.. Okey.. Ian, dia kacak. Selain Jonathan abang Elly, Ian menjadi buruan para gadis di sekolah aku. Student perempuan kat sekolah aku semua jelous habis dengan keakraban aku, Elly dan Michele dengan Ian. Ian cool. Setiap yang berlaku, dia hadapi dengan tenang. Dia pembela aku. Pernah waktu aku Gred 2, aku selalu diganggu oleh Jimmy. Pembuli di sekolah aku. Aku selalu menangis kat belakang sekolah. Macam tadi. Ian akan cari aku dan pinjamkan bahu dia untuk aku. Lepas tu, dia akan pujuk aku dan buat aku tersenyum balik. Aku selalu tenang bila di sisi dia. Bagi aku, selain papa, Ian hero aku." Zarisya Nur Jannah berubah wajah. Rasa rindu teramat pada Adzrian dan papa silih berganti.
"Sya, jangan sedih. Kami semua akan gantikan kawan-kawan kau yang jauh tu." Zara Ezalea Amira dan Airynn Natrah memeluk erat Zarisya Nur Jannah. Zarisya Nur Jannah sekadar terseyum. Bersyukur kerana selalu mendapat teman terbaik dan terhebat.


Hari berlalu pantas. Zarisya Nur Jannah semakin sebati dengan suasana kampung dan Malaysia. Persahabatannya dengan Zara, Ryn, Kri, Epol dan Fird semakin bertaut erat. Hanya kebahagiaan menyelimuti hidup Zarisya Nur Jannah. Senyum dan tawa sentiasa menghiasai wajahnya. Zarisya membesar menjadi anak gadis yang cantik dan sempurna. Menjadi idaman para jejaka kampung.
"Selamat hari lahir Sya. Dah besar cucu atok." Encik Amran mencium dahi Zarisya Nur Jannah. Zarisya Nur Jannah hanya tersenyum.
"Peewit, dah 18 tahun dah umur member aku ni. Dah boleh kahwin dah. Hahaha." Dhani Firdaus mengusik.
"Fird, hang ni kan. Hang kahwin la dulu. Wuek." Zarisya Nur Jannah menunjuk penumbuk pada Dhani Firdaus.
"Sya, happy birthday." Zara ezalea Amira memeluk sahabtnya diikuti Airynn Natrah. Seketika kemudian, Hairul Syukri dan Zaiful Zahidi tiba dengan kek coklat sambil menyanyi lagu happy birthday khas untuk Zarisya Nur Jannah. Zarisya Nur Jannah tersenyum. Terharu dengan ingatan kawan-kawannya tentang hari lahirnya.
"Sya, ada hadiah untuk hang ni." Dhani Firdaus menjerit dari luar. Sebuah bungkusan besar dipegang. Kelibat pakcik posmen semakin menjauh pergi.
"Wo, dari London lah Sya." Hairul Syukri tayang muka teruja.
"Aku buka ye." Zarisya Nur Jannah tersengeh. Yes!! Yes!! Ingat jugak member-member aku kat London hari lahir aku. Ligat tangan Zarisya Nur Jannah mengoyak kertas berbunga kecil yang membaluti sebuah kotak. Sekeping kad jatuh ke riba nya. Gambar teddy bear bersama sebiji kek coklat sambil tersengeh comel menghiasai permukaan kad. Zarisya Nur Jannah mula membaca catatan di dalam kad tersebut.



Dear Zarisya Nur Jannah..
Happy birthday sweetheart. Dah besar dah sayang aku ni. Jadi anak gadis yang baik dan ayu ye. Tunggu aku datang meminang kau. Hahaha. Juz kidding babe. Hope you are fine there. with ur grandpa and lovely new friends. Aku kat sini selalu rindukan kau.


With love,
Adzril Adzrian Badrul

Hey Sya, happy birthday babe.
Janga lupakan aku!! Semoga panjang umur dan murah rezeki.
Rindu kau sangat-sangat.


Michele Stephen

Kakak!! Kamu dah tua sekarang ni.. Hahaha..
Happy birthday kakak aku yang cute. Dah 18 tahun kau hidup ek. Moga-moga kita akan bertemu lagi. Sayang kau kakak.Tak lama lagi birthday aku dan Shawn pula, jangan lupa kirim hadiah. Hikhikhik..


Mmmmuaah,
Paul Anderson

Selamat hari lahir kakak!!!!!!!!!


Shawn Anderson

Sayang, I miss u a lot..
Happy birthday.. Bila kau balik London aku masakkan spaghetti untuk kau ye..
Mmmmmmuuuaaahhhh.. take care.

Elly Sorasta Juanes

Zarisya Nur Jannah mengesat air mata yang menitis di pipi. Terharu dengan ingatan kawan-kawannya di London. Rindunya aku pada mereka Ya Allah. Ada lima bungkus hadiah dalam kotak besar itu. Satu persatu di bukanya. Yang pertama, seekor patung beruang coklat tua tersengeh samabil memegang hati kecil dari Adzrian. Yang kedua, sehelai baby tee warna pink dengan tulisan ADIK SAYANG KAKAK.. Di bawahnya tertulis nama Zarisya Nur Jannah. Dari Paul. Ah mamat ni, memang kreatif. Zarisya Nur Jannah tahu ini hasil tangan Paul. Hadiah ketiga, sebiji bola kristal. Di dalamnya ada serbuk putih seperti salji dan sekeping foto kecil gambar Zarisya Nur Jannah dan Michele. Zarisya Nur Jannah tersenyum. Elly menghadiakan Zarisya Nur Jannah seutas gelang perak yang terukir nama Zarisya Nur Jannah. Akhir sekali, dari Shawn. Album gambar yang dibuat sendiri. Bertemakan pink hitam. Gambar-gambar Zarisya dan sahabatnya sejak tahun pertama persahabatan mereka. So sweet. Thanks Shawn.
"Sya,tak mau lah sedih-sedih. Senyum sikit." Zaiful Zahidi memujuk.
"Mana ada aku sedih. Terharu je." Zarisya Nur Jannah tersenyum. Cuba menutup kesedihan di wajah.
"Macam ni lah kawan aku." Zaiful Zahidi tayang gigi.
"Jom makan." Dhani Firdaus mencapai pinggan dan mengambil sepotong kek. Dengan lahap dia makan kek itu. Memang kuat makan. Yang lain hanya ketawa.


MAMA..PAPA..THANKS FOR EVERYTHING

Masa berlalu pantas sekali. Terasa seperti baru semalam mama dan papa pergi meninggalkan aku. Masih terasa hangat pelukan mama dan panas kucupan papa. Masih terngiang bisikan sayang mama dan jeritan sayang papa buat aku. Mama dan papa, terlalu banyak memori indah yang tercipta hingga buatkan Sya hanya mampu tersenyum saat memori itu terlayar kembali di ruang mata. Mama dan papa, Sya redhai pemergian kalian meninggalkan Sya. Terima kasih buat mama kerana sudi melahirkan Sya. Papa, thanks for raise me with lot of love. Sya akan sentiasa merindui kalian. Harap kita akan bertemu lagi di syurga Allah.
Aku telah lalui banyak kesedihan dan kesakitan yang teramat. Terpaksa pulang ke Malaysia, berpisah dengan sahabat baikku dan kehilangan mama dan papa sekelip mata cukup menjadikan aku insane yang teramat lemah. Satu saat, aku terduduk dan hanya mamapu menangis. Aku tak mamapu bangun melalui hari yang aku rasa amat sukar tanpa insan-insan yang amat aku sayangi. Tapi Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang. Aku kehilangan mama dan papa namun aku digantikan dengan seorang atok yang amat mengasihi dan menyayangiku. Atok, Sya sayang atok. Terima kasih kerana sudi menjaga Sya. Pengorbanan atok demi diri Sya terlalu banyak hinggakan terkadang Sya terasa seperti Sya membebankan atok. Aku kehilangan Michele dan Elly, tapi saat aku merindui mereka, hadir Zara dan Rynn menyerikan hidup aku. Sahabat, kalian memang terhebat. Saat aku menangis kehilangan Ian, Epol datang sambil tersenyum. Hero aku, thanks kerana sudi melindungi aku. Bila aku merindui lawak dan jenaka si kembar Shawn dan Paul, Kri dan Fird datang membawa senyuman dan tawa buat aku. Korang memang badut aku lah. Hahaha. Thanks kawan. Shabat aku adalah yang terhebat. Sahabat sejati yang sukar dicari. Terima kasih Ya Allah, kerana telah haidrkan insane-insan yang tak pernah jemu memberi kekuatan dan semangat buat aku meneruskan kehidupan ini. Benar kata Elly, setiap dugaan yang kita terpaksa lalui memang menyakitkan namun dalam sakit itu, aka nada kebahagiaan yang setia menanti. Kini, kebahagiaan itu telah aku temui. Di sini, di samping atok dan sahabat-sahabatku yang tak jemu menyerikan hidup aku. Juga bersama sahabat ku di London yang tak pernah putus menghadirkan senyuman buat aku.
Esok, aku bakal menempuhi sebuah alam yang lain. Ya, aku bakal menjadi seorang isteri kepada lelaki yang membuktikan cinta sejati itu wujud kepada ku. Syang, terima kasih kerana mencintai saya. I love you so much.
Mama, papa.. Doakan Sya bahagia. Doakan moga Sya menjadi isteri solehah seperti mana mama menjadi isteri solehah buat papa. Mama, doakan Sya akan melahirkan keturunan yang baik-baik sebagai penyambung keturunana mama dan papa. Dan doakan semoga bakal suami Sya menjadi suami terhebat seperti mana papa menjadi suami terhebat buat mama.

TAMAT

Zarisya Nur Jannah tersenyum. Laptop dihadapannya ditutup. Hatinya penuh kegembiraan. Hidupnya kini hanya dipenuhi dengan bunga-bunga bahagia. Semoga kebahagiaan ni kekal selamanya.


"Aku nikahkan dikau Adzril Adzrian bin Badrul dengan Zarisya Nur Jannah binti Zarihin Shawn dengan mas kahwin RM520.00 tunai."
"Aku terima nikahnya Zarisya Nur Jannah bin Zarihin Sj\\hawn dengan mas kahwin RM520.00 tunai.."
"Sah?"
"Sah.."
"Alhamdulillah.."

***
"Sayang, kan mama dah cakap, jangan main tepi kolam tu." Zarisya Nur Jannah menjerit. Adzar Zafiq hanya menundukkan wajah. Zarynn Balqis turut terkelu. Kolam mata mula bergenang.
"Sweetheart, kenapa terjerit-jerit pagi-pagi buta ni?" Adzrian yang baru datang dari dapur memeluk erat belakang isteri tersayang. Dicium pipi gebu isterinya.
"Hish awak ni, depan anak-anak pun nak romantik segala. Malu." Zarisya Nur Jannah meleraikan pelukan suaminya.
"Kenapa anak teruna dengan anak dara awak tu?" Adzrian merenung wajah puterinya yang hampir menangis. Segera dia mendapatkan anak-anaknya yang masih kaku di tepi kolam.
"Kenapa sayang papa ni?" Diambil Zarynn Balqis ke dalam dukungannya. Dicium pipi gebu puterinya.
"Abang, kenapa mama marah-marah? Adik nakal ye.." Adzrian meltakkan kembali Zarynn BAlqis ke bawah dan duduk mencangkung antara kedua anaknya.
"Awak manjakan lagi anak-anak awak tu. Kata saya langsung tak nak dengar." Zarisya Nur Jannah memeluk tubuh. Mukanya masam.
"Tengok, mama dah merajuk dah. Abang dengan adik kena pujuk mama." Adzrian berbisik di telingan anak-anaknya. Kedua beradik itu tersengeh lalu berlari anak mendapatkan mama tersayang. Adzar Zafiq memeluk belakang mamnya manakala Zarynn Balqis memeluk depan mamanya.
" Mama, I’m sorry.." Serentak kedua beradik itu berkata. Zarisya Nur Jannah mengawal senyum. Tersentuh hatinya dengan perlakuan si anak.
"Mama, Zayin ayang mama." Si comel Zarynn Balqis mengeratkan pelukan pada mamanya.
"Abang pun ayang mama." Adzar Zafiq menarik tangan mamanya dan mencium. Ada titis air mata yang jatuh. Adzril Adzrian yang melihat hanya tersenyum. Wahai anakku, jadilah anak-anak yang baik buat mama dan papa.
"Yea, mama pun sayang anak-anak mama." Zarisya Nur Jannah membalas pelukan anak-anaknya. Azdril Adzrian mendukung Adzar Zafiq. Zarynn Balqis sibuk menyuruh mamanya mendukungnya juga sambil mulut berceloteh dalam bahasanya. Adrzril Adzrian dan Zarisya Nur Jannah menarik segaris senyum. Bahagia dengan anugerah yang Allah berikan pada mereka. Sepasang kembar yang comel dan petah berkata0kata. Ya Allah, kekalkanlah kebahagiaan ini. Doa Zarisya Nur Jannah di dalam hati.
"Siapa nak tolong mama buat kek coklat?" Zarisya Nur Jannah menyoal. Pantas si kembar mengangkat tangan. Lalu mereka sekeluarga masuk ke rumah sambil bergurau senda. Kebahagiaan inilah yang sebenarnya dicari oleh Zarisya Nur Jannah. KAlau tidak kerana papa berkeras untuk menghantarnya pulang ke Malaysia, pasti dia masih terkial mencari erti hidup. Mencari sinar bahagia. PAsti dia msih menjadi anak manja yang hanya mengharapkan bantuan orang. Thanks papa. Keranamu Sya membesar sebagai anak gadis yang berdikari dan tabah. Bahagialah mama dan papa di sana. Amin..



PENULIS::
Hello allz..
Niy karya terbaru aku..
Tak pasti uh best ke tak.. Suke-suke jea aku tulis..
Dah lame rasenya aku tak send cerpen lepas cerpen Cerita Budak Nakal dan Setulus Hati Isya..
Hope korang njoy baca cerpen aku..;-)
posted by Penulisan2u @ 6:48 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
39 Comments:
  • At 21/8/09 11:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg bestttttt...ske sgt2...

     

  • At 21/8/09 12:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besssst sgttttt....tahniah writer...mengalir airmata...1st cerpen yg sy baca smpai mengalirkan airmata....puas hati....

     

  • At 21/8/09 1:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sediy...huhuhu nangis2 sy bce cite ni...malu jer kat dak2 opis...

     

  • At 21/8/09 1:52 PTG, Blogger Siti Norazah said…

    best sesangat...
    iza bagi 5 star...
    hik3...

     

  • At 21/8/09 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bezzzzzzz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    sgt2 mnyentuh at....
    tahniah kat pnulis...
    bykkan lg cter yg mnyntuh at ek....

    _rosmazmil

     

  • At 21/8/09 2:18 PTG, Anonymous aNJe said…

    best...best..best...

     

  • At 21/8/09 4:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gilerrrrrrrrrrrrrrrrrr

     

  • At 21/8/09 4:58 PTG, Blogger atieya said…

    best cite ni .. bergenang air mata aku.
    keep it up!!

     

  • At 21/8/09 5:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best tapi apa jadik pada business yang kat london yek????

     

  • At 21/8/09 7:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buleh ke non-muslims pergi ke tanah perkuburan Islam??
    I am not sure, just mahukan kepastian..

     

  • At 21/8/09 11:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    paul and shawn tue cam fred and george dlm harry potter nakal but nice.best...


    pisces_girl....

     

  • At 22/8/09 1:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt2 enjoy....
    best sgt2....
    buat la cerpen camni lg....

    gud job writer....

    ~izzara~

     

  • At 22/8/09 12:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waahhhh.....
    best dowh cte nihh
    aq pn sipi2 nk kuo air mate
    gud job writter

     

  • At 22/8/09 6:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cerita yang menarik...

    i) kesalahan-kesalahan dalam nahu bahasa inggeris banyak mengganggu kelancaran pembacaan... nasihat saya, jika ingin menggunakan perbualan bahasa inggeris kalau boleh hati-hati ya... agak kurang meyakinkan jika orang asing yang tinggal lama di London dan juga orang yang dibesarkan di London mempunyai banyak kesalahan tatabahasa dalam percakapan bahasa inggeris...

    ii) rujukan tentang sistem pendidikan sesuatu negara akan mengurangkan kewujudan fakta yang tidak tepat...gred 4? (year 4) bagi sistem pendidikan di England Year 4 ialah Tahun 4 di sekolah rendah... pelajar-pelajarnya berumur 8-9 tahun...

    Contoh kesalahan di atas akan mencacatkan kelancaran pembacaan dan sedikit sebanyak akan mengurangkan kredibiliti seseorang penulis...

    Namun saya percaya dengan usaha keras, bakat serta minta yang mendalam penulis akan berjaya dalam bidang ini. Sekian, terima kasih.

     

  • At 23/8/09 5:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    maafya... tersalah taip... ... bakat serta minat yang mendalam...

     

  • At 23/8/09 6:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat cerita nie... walaupn ada tertinggal ejaan.. yg pasti cerita best.. buat la lg klu ada idea yg best.. all da best..

     

  • At 23/8/09 10:30 PTG, Anonymous scorpgirl said…

    jalan cerita yang best..
    sedih la part tengah2..
    anyway..gud job!!

     

  • At 23/8/09 10:31 PTG, Anonymous scorpgirl said…

    satu lagi tertinggal..
    kalu bleh,buat la novel..
    mesty laku punyerr..
    ALL DA BEST!

     

  • At 23/8/09 10:36 PTG, Anonymous nisaa said…

    buat la story lagi..
    klu bleh story about friendship..
    sory bnyk tulis..hehehe..

     

  • At 25/8/09 12:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte yg mmg bez lah..
    tp loghat kdah 2 tunggang t'blik la..
    haha...
    nway cte yg mnarik sgt...
    buat la lg tau..
    i'm waiting

     

  • At 25/8/09 1:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hikhik...
    besh sgt2!!!
    name yg digunekn pun sdap2 blake...
    Zarisya Nur Jannah..
    dpat bygkn cntek orgnye...
    Adzril Adzrian..
    dpat bygkn betape smartnye dier...
    hehe... congrat..

     

  • At 25/8/09 1:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    -aya-

     

  • At 25/8/09 11:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ever r!!!!!!!!!!!!!!
    chaioy!!!!!!!!

     

  • At 27/8/09 4:47 PG, Anonymous pocoyo said…

    paul n shawn serupe ngan fred n george, kembar weasley dlm harry potter......nk gak abg kembar cam nie..n nk gak ank kembar cam nie......

     

  • At 27/8/09 4:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes sgt2...sdh n t;haru sgt2
    gud luck..

     

  • At 27/8/09 11:31 PG, Anonymous arina_ayu2002 said…

    best ler cerpen nie boleh buat mengalir air mata jer bila baca cerpen nie jalan cerita pun okey gap kelakar,bahagia sedih pun ada. rasa2 cukup menarik utk dikembangkan menjadi sebuah novel.tahniah buat penulis diharap cerpen ini akan terpilih utk dibukukan menjadi novel dan berada dipasaran.

     

  • At 27/8/09 12:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memmg best, menyentuh perasaan

     

  • At 27/8/09 4:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni
    aku pn kuar air mata
    teruskan berkarya
    tapi check dulu sblm post
    best lah cite ni
    bt cerpen lagi k
    aku tguuuu

    -yannn--
    m_ann999@yahoo.com

     

  • At 28/8/09 2:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betol3.....best sesangat:)

     

  • At 28/8/09 5:34 PTG, Anonymous nurzainab13 said…

    assalmaulikum..
    congrats!!! to d writer...
    u did very2 well...
    mistake is normal..
    people make mistake...
    thats how we learn to b a great...someday...Insyallah...

    whatever it is..
    as long as reader can grab d feel..
    its how u success...
    k..

     

  • At 3/9/09 3:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam budaknakal..
    nice story..mcm2 ada..??i means a gud msg..
    keep up a gud work..!!
    -nik-
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 6/9/09 11:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice..
    citer yang besttt
    de sedih de hepi..

    gd job writer..
    lain kali wat novel lak ek!!

    -rz_eyla-

     

  • At 8/9/09 9:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sangat best...huh...meleleh bace citer ni...huhu

     

  • At 13/9/09 9:31 PG, Blogger nhidayah said…

    wow!!nice story.enjoy sngt bce cite ni.gd job.congrate 4 writer.ayt y mudah d fahami...mmg best.

     

  • At 15/9/09 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2...best sgt2...soal b.inggeris 2 x kisahlah yg penting org faham apa yg penulis sampaikan...

     

  • At 16/9/09 5:33 PTG, Blogger Lurve Beby said…

    drpd penulis:: time kaceh ek buat readers yg bagi komen... negatif or positif, aQ tetap amek buat jd panduan menghasilkan karya yg lebey baek...
    tens yeah..muahx..

     

  • At 27/9/09 11:57 PG, Blogger TiMbAHiJaU said…

    best lah...
    nice n sweet..
    ada berblog x...

     

  • At 14/3/11 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gile2!!
    mmg terharu n nak nangis aQ bce,,
    huhu~
    pnulis de blog x?
    aQ nk jdik mcm ZARISYA NUR JANNAH,,
    insyaallah,,
    mmg best! i like!!

     

  • At 20/4/11 12:04 PG, Blogger kata tersirat said…

    best...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group