BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 28, 2009
Cerpen : Surat Cinta Terakhir
Nama Pena : AEFNAERNA

Kuntuman mawar merah mula gugur dari sehari ke sehari, tunduk layu di dalam pasu.Sudah seminggu mereka berpisah, saat itulah ketabahan dan perasaannya teruji lagi. Biarlah dia…kalau dah tak de jodoh nak buat macam mana. Mereka memang dah tak sehaluan.Segala janji manis yang menjadi tunjang mengukuhkan ikatan akhirnya menghiris kalbu jua. Pertemuan semalam seakan sengaja dirancang. Memang dasar lelaki!!! Habis madu sepah dibuangnya.Dah dapat gading baru, tanduk tidak langsung dipedulikan, Malah dicampak ke tempat pelupusan sampah je.
"Tak guna aku simpan benda-benda macam ni.." Nadira memasukkan segala barang pemberian Hisham ke dalam tong sampah. Biarlah hanya tinggal kenangan pahit, bukan menjadi kisah yang perlu dikenangkan. Anggaplah dia tidak pernah singgah dalam kamar hatinya .Buat apa perlu bersedih pada yang dah tiada? sekarang ini pun dia makin bahagia dengan model glamour tu agaknya..
Habis satu almari diselongkarnya. Kalau boleh, biar tiada satupun barang-barang pemberian Hisham menghuni rumahnya.Tanpa disedari,bunyi pecah kedengaran.
"apa ni?"Kotak itu diambilnya dengan penuh berhati-hati .Sudah lama sangat bermukim di dalam almari sehingga diliputi dengan habuk dan debu.Terbatuk-batuk Nadira dibuatnya ketika membuang habuk yang melekat.Perlahan-lahan dia membuka kotak berwarna biru yang kian pudar.
"EDIE, ABADIES"Mulutnya ringan membaca catitan nama di tepi replika cengkerang itu.Dia tersenyum sendirian. Memori manis satu ketika dahulu seakan terimbau kembali. Dia teringat kapada Tengku Murshidee Nezarith yang pernah dikenalinya.Mengapa dia boleh terlupa tentangnya?entah bagaimana agaknya keadaan dia sekarang.Sudah hampir 10 tahun hilang khabar berita tentangnya..

Angin bayu bertiup lembut menenteramkan jiwa. Keindahannya tetap kekal seperti dulu walaupun makin dihimpit pembangunan, Nadira masih lagi dapat mendengar lagu kedamaian yang didendang oleh ombak yang memukul pantai. Dia seakan dapat mendengar laungan melawan kebisingan ombak satu ketika dahulu.Sengaja dia mengambil cuti pendek untuk meleraikan kekusutan fikirannya,dari setiap hari terpaksa bersemuka dengan lelaki yang makin memaksa dia membencinya .Namun,dia tidak pasti mengapa dia berada disini.Tempat bermula alam remajanya.Mungkin kerana mimpi yang seringkali mengganggu tidurnya yang sentiasa menggambarkan tempat ini. Peliknya, segalanya seakan samar-samar..Cuma dia merasakan sesorang menunggunya disini.

"Mak cik Leha, apa khabar?"Sapa Nadira lembut mengejutkan perempuan berusia separuh abad itu.Dia masih macam dulu..mulalah keluar latahan yang mengarut-ngarut. Dia pun tidak pasti samada perempuan itu masih mengenalinya atau tidak. Banyak yang sudah berubah sepanjang tempoh ini. Kedai runcit tempat dia dan adik-adiknya singgah selepas sekolah telah menjadi mini market.Tapak rumah lamanya pun telah dijadikan tadika kanak-kanak.
"Dah lama sangat mak cik tak jumpa kamu. Dah besar panjang"
"yelah,dah lama saya tak datang kesini. Banyak sangat perubahan. Rumah lama pun dah tak de.Cuma yang tinggal peti surat tu je"Keluhnya perlahan.Dari kedai runcit,dia dapat melihat dengan jelas peti surat yang masih berdiri tegak di tepi pintu pagar tadika kanak-kanak. Warna merahnya semakin pudar dan diliputi karat.
"oh ya,tak silap mak cik..dulu ada orang hantar surat pada peti surat tu,tapi bukan untuk tadika. Mak cik rasa untuk keluarga Nadira.Rasanya, mak cik ada simpan surat tu.."dia masuk ke kedai dan mencari sesuatu.
Surat??Nadira tersentak.Pelik, takkan diorang tak tahu dia sudah lama berpindah ke Johor?Lagipun dah lama sangat dia meninggalkan daerah ini.Perlahan-lahan dia membuka sampul surat yang beralamat rumah lamanya tetapi kepada Sakura?hanya seorang sahaja yang memanggilnya sebegitu.

Assalamualaikum..
Kepada Sakura yang diingati selalu, semoga sihat dan gembira disamping insan tersayang. Masih ingatkah kau lagi padaku? Walau apapun kau tetap diingatan.Cuma satu ku pinta, kita masih boleh berhubung??
Edie_shidee@yahoo.com
Edie? biar betul!Nadira seakan tidak percaya..Rupanya seseorang yang selalu hadir dalam mimpinya adalah seseorang dari kisah silamnya.Mungkinkah ini suratan takdir atau kebetulan yang masih samar-samar? rindu yang sekian lama terpendam seakan menyinar kembali.Teringin sangat nak bertemu dengannya kembali demi merungkai segala yang terpendam lama di lubuk hati.

 Assalamualaikum, Edie.apa khabar?dah lama tak dengar berita .Bagaimana agaknya kau sekarang.Tentu kau dah capai cita-cita yang kau impikan selama ini.Aku harap kita dapat sambung persahabatan kita yang terputus dulu.
Keyboard ditekannya ligat.Nadira resah. Email yang dihantar masih tidak berbalas.Dia takut kalau-kalau dia tidak berkesempatan untuk berhubung dengannya lagi.Nadira tersenyum lega melihat ada respon.

 Waalaikummussalam.terima kasih kerana masih sudi berhubung lagi.Sebenarnya saya bukan Edie.
Nadira tersentak.Siapa dia sebenarnya?
 Sebelum itu saya ingin tahu adakah awak pernah kenal dengan seseorang bernama Tengku Murshidee Nezarith? sebenarnya saya Tengku Fazreena,adiknya.Dia terlibat dalam kemalangan bulan lepas mengakibatkan dia hilang ingatan.Jadi,jika awak betul-betul mengenalinya,saya perlukan bantuan awak untuk memulihkan kembali ingatannya .Boleh awak bantu saya?

 Tengku Mushidee Nezarith bin Tengku Iskandar?memang saya pernah kenal dia sewaktu sekolah menengah.Saya sedia membantu. tapi,boleh saya tahu dia dimana sekarang?

 Jangan risau.Dia kini sedang dijaga rapi.Saya perlukan awak untuk menceritakan tentang kisah dia semasa disekolah menengah.Tolonglah cerita dengan sejujurnya bagaimana mula-mula awak mengenali dia.


Baiklah.mula-mula aku mengenalinya sewaktu tingkatan satu. Masa tu kami berada dalam kelas yang sama.Dia tu pendiam, tak bergaul sangat dengan kawan-kawan yang lain.Sewaktu hari pertama sekolah,awal-awal dah timbul masalah,aku dikenakan denda kerana datang lewat ke sekolah.Semua sebab dialah,kalau dia tak langgar aku sampai jatuh dalam longkang dengan basikalnya,aku takkan kena tahan di luar pagar sampai waktu rehat.Semasa kelas sejarah,tak pasal-pasal cikgu Ahmad tanya tentang Negara impian untuk dikunjungi apabila besar nanti.
"Impian saya nak pergi ke Jepun"jawabku perlahan, Tiba-tiba satu kelas bising.ada yang mengejek aku,ada yang menyokong. Nasib baiklah cikgu menyokongku.
"Kenapa kamu ketawa?sepatutnya kita harus berbangga ada dikalangan sahabat kita yag bercita-cita tinggi untuk kesana.kenapa kamu mahu ke Jepun,Nadira?
"err.saya nak tengok bunga sakura..dan jumpa Kenishiro Takeshi"
Tiba-tiba gelak tawa berderai memecah kebisingan kelas itu.Tak sangka mereka perlekehkan aku, Memang ketika itu aku memang minat filem jepun,tu yang sampai terbawa-bawa tu.
"Eleh..buat apalah tengok mende tuu..bodoh betul"ejek Haidi.Semua orang mentertawakanku termasuk cikgu yang asyik tersenyum simpul.Aku hanya mampu menundukkan muka menahan malu.Tiba-tiba bunyi hentakan kuat meja kedengaran.Kelas yang riuh menjadi sunyi sepi.Dia bangun dan meminta kebenaran untuk keluar.Esoknya,dia tak hadir ke sekolah. aku dapat tahu dia berpindah ke sekolah lain.

Beberapa kali Nadira menutup mulutnya kerana menguap.Malam semakin larut.Jelas kedengaran bunyi dengkuran Farisha di sebelah katilnya.Dia menutup tirai perbualan .Esok dia akan merungkai segala-galanya tentang kenangan lalu.Peringatan pada kenangan yang menjadi satu kehilangan.

Tak sangka setahun selepas itu kami bertemu lagi.Malangnya,dia bukan lagi Shidee @ Ku-e yang aku kenali ketika tingkatan satu dulu.Dia dah banyak berubah.Baru beberapa bulan sekolah,dah banyak masalah yang ditimbulkan.Tindakannya banyak memeningkan kepala cikgu,termasuk aku.Yelah,pada masa tu aku dilantik sebagai pengawas .Dia selalu datang lewat ke sekolah bersama gengnya.Kerana itulah kami selalu bertengkar apabila bertemu.Ada sahaja alasan yang dibuatnya setiap kali ditahan.Namun aku tak mudah percaya dengannya.Sesekali timbul juga rasa kasihan apabila melihat dia dikenakan denda,tapi aku mesti menjalankan tanggungjawab yang di amanahkan.Mungkin kerana itu mereka menyimpan dendam.Aku selalu dibuli oleh mereka.Kadang-kadang tindakannya memang melampau..

Seperti biasa, selalunya selepas kelas Bahasa Melayu,aku ditugaskan menghantar latihan yang siap dibuat ke bilik guru.Dah memang nasib agaknya,bab hantar menghantar ke bilik guru,aku yang menjadi mangsanya.Disaat orang lain sedang sibuk menikmati hidangan di kantin,aku seorang diri mengutip helaian kertas latihan.Selepas itu,terpaksa pula menapak anak tangga ke tingkat tiga bersama kertas yang banyak.Semasa naik,aku berselisih dengan Ku-e dan gengnya.

"kesian dia bawak berat-berat.jaga-jaga nanti jatuh" Kata Ku-e sinis,sempat lagi menyindirku.Bukannya nak menghulurkan bantuan,menambahkan beban adalah.

Tiba-tiba kaki tergelincir dan tersungkur di tepi tangga.Habis kertas bertaburan .
"aduh,sakitnya… "aku mengurut kaki yang terseliuh. alamak…cikgu
"macammana boleh jadi macam ni,ha!!!!"Tengkingan Cikgu Hamdi yang terkenal dengan panas barannya mengejutkanku.Rasa macam nak gugur jantung.Kat situ juga aku kena marah.Bukan tu je,makian dan herdikan habis disemburnya..Aku hanya mampu menelannya dan menahan perasaan malu yang amat sangat. Serta air mata yang dah hampir nak mengalir ni.
" Kurang ajar punya Ku-e.!!!!!!! Sengaja menyakitkan hati aku! Ingat aku bodoh sangat ke, tak tahu dia yang letak kulit pisang tu!" aku berlari menuruni anak tangga .Air mata masih mengalir laju.Rasa sakit hati dan marah mula menyelubungi diri.Apatah lagi, bertembung dengan mereka yang sedang bergelak ketawa seolah-seolah mengejekku.Waktu itu aku memang benci sangat tengok muka dia.Tak pasal-pasal dia dapat penampar percuma.
‘Kalau kau benci sangat dengan aku, cakap je.jangan malukan aku sampai macam ni!" Marahku. memang aku tidak peduli biarpun dia kelihatan terkejut dengan tindakan drastik itu Aku berlari meninggalkannya dalam keadaan terpinga-pinga.Sejak peristiwa itu aku langsung tak bagi muka kat dia, Biarpun berada dalam kelas yang sama, kami tidak pernah bertegur sapa.Kalau nak tahu,dia memang popular di sekolah terutamanya dalam kalangan pelajar perempuan.Banyak juga gosip yang aku dengar tentang ramai pelajar perempuan yang minat dia tapi kecewa sebab tak dilayan.Entahlah kenapa..Tak lama selepas itu, kecoh dia couple ngan budak tingkatan 2,namanya Elly Farina.Minta maaf kalau kukatakan yang aku menyampah apabila dia bercerita tentang buah hatinya,setiap kali kami bertembung.Entah apa motifnya.
Semasa di tingkatan 4,kami masih berada di kelas yang sama.Dia tu memang pelik,suka buat masalah tapi keputusan peperiksaan tetap teratas di dalam kelas.Mulanya aku rasa malang sangat dapat duduk dibelakang dia.itu Cuma perasaan aku je,tak ada apa-apa sebenarnya.Kami selalu bertengkar.Ada saja caranya menyakitkan hatiku..Sehinggakan rakan-rakan dan guru suka gandingkan kami bersama.Setiap kali pembahagian kumpulan, kami akan digandingkan bersama.Oh ya..lupa pulak ,bermula tahun itu dia dikenali sebagai Edie.tak tahulah kenapa dia tukar namanya.Namun nama baru itu makin menyakitkan hatiku.Tabiat dia ni suka pinjam barang aku tanpa kebenaran,Bahkan dia suka menconteng meja dan pemadam dengan tandatangan namanya.Sabar jelah…aku ingat lagi semasa kami diberikan tugas mencari cengkerang dan hidupan laut yang terdampar dipinggir pantai untuk dijadikan bahan eksperimen.
"Laut!!aku Edie!!"Laungannya mengejutkanku.Dia masih lagi boleh bermain-main sedangkan badan aku sudah lenguh kerana terbongkok-bongkok mencari cengkerang.
"Edie, daripada kau buat kerja gila tu,lebih baik kau tolong aku "
"kau ni sakura..tak bosan ke buat kerja tu?kalau kau nak tahu,inilah cara untuk melepaskan tension.."kata Edie sambil menjerit melepaskan tekanan kononnya.
"Boleh tak kau jangan panggil nama tu lagi!daripada buat kerja bodoh tu lebih baik tolong aku cepat."
"kerja bodoh’? habis yang kau nak pergi Jepun kerana sakura dan pelakon ntah ape namanya tu,bukan perkara bodoh ke? .kalau nak belajar tu logik jugak la"
"kau peduli apa?sekurang-kurangnya aku ada sebab untuk mencapai impian itu.bukan macam kau,kau tak perlu ada impian dan usaha kerana apa sahaja keinginan kau akan termakbul sebab kau anak orang kaya"Jelasku, bengang melihat dia tidak menghiraukan kataku dan asyik bermain ombak.Buat derk je.
"Tengok apa yang aku dapat. Jangan ingat aku curi tulang"Edie menghulurkan gengaman tangannya yang berisi sesuatu.Namun dia menyembunyikan tangannya apabila aku mula berminat untuk melihatnya.Suka sangat mempermainkan ku.
"Tengok, cengkerang paling besar yang kau tak pernah jumpa.Sama macam kau, harapkan kulitnya cantik dan besar tapi dalamnya tiada mutiara, kosong.."Dia menunjukkan cengkerangnya kepadaku.Memang cantik.Tapi aku berpura-pura tidak melihatnya kerana bengang dengan kata-katanya.
Satu perkara memang betul-betul tidak kuduga. Habis gempar satu sekolah ketika kami dipanggil oleh guru disiplin. Aku hampir menangis semasa mendengar surat itu di baca oleh cikgu.Surat itu memang menggelikan dan berunsur lucah. Paling tidak kusangka ia bertandatangan Edie.Memang ketika itu aku tidak menyangka Edie sanggup melakukan perbuatan keji itu biarpun dia berkali-kali menafikannya .Dia cuba menerangkan keadaan sebenar kepadaku tetapi perasaan benci semakin meluap-luap menutupi kepercayaan terhadapnya.
Bermula saat itu,kami dipandang rendah di sekolah.Pergi kemana-mana pun kena ejek.Aku digantung jawatan pengawas selama seminggu.Edie pula kena denda.Masa itu aku memang benci sangat pada dia.Yelah,tak pasal-pasal sebab surat tu,aku yang difitnah ada hubungan dengan dia.Dalam kelas pun,aku beralih tempat jauh dari dia. Nak pandang muka diapun malas,walaupun kes itu masih dalam siasatan. Selama itulah aku terpaksa pekakkan telinga, buat selamba menahan ejekan mereka.
Sehinggalah pada suatu hari Edie digantung sekolah kerana bergaduh dengan seorang pengawas.Sebenarnya,aku yang saksikan peristiwa tu di belakang tandas sekolah ,aku jugalah yang memanggil cikgu untuk meleraikan pergaduhan mereka.Tapi,tak pasal-pasal aku kena tengking dengan Edie kerana menyebabkan dia digantung sekolah. Memang aku terkejut sangat sebab dia tak pernah marah sampai ke tahap itu.Bukan niat aku untuk melihat dia dibuang sekolah , tetapi aku tiada jalan lain untuk meleraikan pergaduhan mereka.

Kau tanya aku macam mana keadaanku selepas abangmu digantung sekolah? Sejujurnya aku dihantui rasa serba salah. Member dia asyik salahkan aku kerana aku pentingkan diri sendiri.Aku memang tak faham kenapa. Maafkanku,aku tak bermaksud untuk memalukan keluargamu. Sebenarnya,aku rasa lain juga semenjak ketiadaan dia.Sunyi je rasa kelas tu..Baru perasan semenjak kes tu,jarang dengar kebisingan dia.Tak lama tu,aku asyik dengar khabar yang tidak baik tentang dia. Mungkin sekadar khabar angin ataupun kebenaran.Dia selalu melepak dan berlumba haram dengan geng lamanya.Ada yang kata dia selalu pergi kelab malam la..
Mulanya,aku tak percaya,tetapi akhirnya aku yang nampak sendiri.Malam itu,aku ekori mereka sampai ketempat sunyi.Mereka sedang bersiap sedia untuk berlumba haram.Bersama sedikit kekuatan,aku cuba menghampiri Edie disamping motornya yang terletak jauh dari kumpulan mereka.
"Edie !! kenapa kau jadi macam ni?" tegurku mengejutkannya
"Sakura, kenapa kau ada disini? pergi balik!!" marah Edie yang kelihatan cemas.Dia menarik kasar tanganku dan menarikku menuju tepi pokok.
"lepaskan aku !! hentikan semua ni.Cepat ikut aku balik"aku cuba memujuknya
"Kau peduli apa?. pergi balik!bahaya kat sini . buat apa kau nak sibuk pasal aku sedangkan kau tak percaya aku?"
"salah ke aku buat macam ni?"
"Memang salah!sebab apa ha?"
"suka hati aku la!"Marahku
"Suka hati bapak kau!kalau macam tu,buang masa je kau kat sini.Sebab apa????"Desak Edie
"sebab..sebab aku risaukan kau,takkan aku nak biarkan!"terluah juga akhirnya..aku bengang..Dia hanya mendiamkan diri.
‘Wah..nampaknya ada harta bernilai, kau nak pertaruhkan dia ke?"Lelaki itu menepuk bahu Edie.dia mengenyitkan mata kearahku .Beberapa lelaki menghampiri kami..
"aku tak kenal dialah,bro"Edie menepuk belakang lelaki itu.Dia cuba mengajak lelaki itu pergi.Tiba-tiba tanganku di tarik kasar.aku panik,tidak dapat berbuat apa-apa.Aku cuba meronta-ronta minta dilepaskan.
"rileks la..takkan kau nak makan dia sorang-sorang,kalau ada dia baru bersemangat nak bakar. Pengecutlah kau ni Edie,kalau kau menang ambillah dia"
"kurang ajar!lepaskan dia!!!"Edie menumbuk lelaki itu. aku panik apabila melihat beberapa lelaki mula menyerang Edie.Hati mula tak keruan melihat Edie dibelasah demi melindungiku.Aku memarahi diri sendiri kerana kalau tidak kerana aku,dia takkan teruk macam ni.
"Polis !polis!!!!"jeritku cuba meleraikan pergaduhan mereka.Keadaan mula huru hara,masing-masing meninggalkan tempat itu.Aku terus meluru kearah Edie yang terbaring lemah di atas jalan raya. Bunyi siren polis kedengaran.
"Edie…maafkan aku"Air mata mula jatuh ke pipi.Kepalanya dirangkul erat. Aku tak sanggup melihat luka dan lebam di mukanya.
"Sakura,to..to..long per..ca..ca..ya aku"Kata Edie terketar-ketar menahan kesakitan yang amat sangat.Aku dapat merasakan genggaman erat tangannya.Aku mengangguk lemah,apa yang aku tahu waktu itu aku tidak mahu kehilangannya.
"dengar,a..ku nak bagi tau se..se..suatu,nanti ta..kut tak sem..pat"Kata Edie
"jangan cakap macam tu…bertahanlah, nanti pun kau boleh cakap pada aku"

Nasib baiklah dia segera dibawa ke hospital.Semua ahli keluarga aku datang.Bertubi-tubi soalan mereka tanya tentang dia sehingga aku bengang dan buntu. Memang waktu tu aku dah tak boleh fikir apa-apa lagi.Dia masih dalam ICU.rasa bersalah asyik menghantui diriku.Aku sanggup dermakan darah semata-mata untuk menyelamatkan nyawanya..Lagipun tiada sesiapa ahli keluarganya yang datang melawat kecuali pak cik dan makciknya.Aku sentiasa berdoa agar dia selamat.Ikhlas kukatakan,aku belum bersedia menerima hakikat kematiannya nanti.Alhamdulillah,akhirnya dia selamat dan melepasi keadaan kritikal.Hanya air mata bisa merungkai segala-galanya.Semalaman aku tidak tidur kerna berkeras untuk menjaganya.

Namun,petang itu berakhir segala-galanya.Sampai je ke wad tempat dia tinggal,dia sudah tiada.Bilik tu sudah kosong,seakan tiada penghuni.Dia pergi tanpa pemberitahuan.Yang tinggal hanya sebuah kotak berwarna merah jambu.Di sekolah barulah aku tahu dia sudah berpindah ke luar negara. Tentang surat cinta itu,dia tidak bersalah.Kami difitnah.Barulah aku faham mengapa dia belasah pengawas hari itu. Budak itulah dalangnya.Yang paling mengejutkanku memang benar Edie menulis surat kepadaku tetapi telah diubah suai oleh mereka untuk memalukan kami.Selepas itu,aku tidak pernah lagi mendengar khabar tentangnya..
"Dira,boleh percaya ke email tu?takkanlah ada orang nak tanya pasal kisah-kisah lama macam tu?"Tanya Farisha seakan tidak percaya.Sebenarnya dia sendiri pun sangsi dengan email itu.
"entahlah ,Farisha .aku pun tak pasti.Tapi sekurang-kurangnya dapat melegakan perasaan bersalah aku.itulah tempat aku mencurahkan segala memori tentang dia.Aku cerita segala-galanya dan aku tak kisah samada dia betul-betul adik Edie atau bukan"Ucapnya penuh yakin.
"serius ke kau nak jumpa dia petang esok?"Tanya Farisha menagih kepastian sambil matanya leka memandang kearah bilik Hisham. Nadira perasan sahabatnya itu merenung tajam kearah Hisham yang sedang bersama buah hati barunya. Mesra sangat nampaknya sedangkan baru beberapa minggu mereka putus tunang. Biarlah..tiada sekelumit cemburupun dihatinya.Nadira sudah tidak mahu peduli apa pun tentangnya.
"ya.aku tetap akan jumpa dia.Manalah tahu mungkin benar apa yang di cakap.Terlalu banyak perkara yang aku hendak luahkan kepada Edie.Tentang Hisham tu,biarlah dia.aku tak nak peduli.yang penting sekarang,aku tak mahu terus dihantui rasa bersalah dan menyesal"Tegas Nadira. Dia menghambarkan senyuman melihat Farisha tersentak mendengarnya.Tentu mati-mati dia tidak percaya betapa tabah sahabatnya ini mengharungi situasi begini.
Matanya melilau mencari seseorang.Macammana nak cam dia?kenapalah dia nak jumpa aku kat sini?muka dia pun aku tak kenal.
Nadira melabuhkan punggungnya diatas kerusi panjang.Debaran mula terasa.Degupan jantung mula bergetar kencang.Hatinya berasa tidak sedap seolah-seolah sesuatu yang buruk akan terjadi.
"Sakura?"teguran seseorang mengejutkannya.Rupanya seseorang yang dinantinya.Diamati wajah gadis berusia pertengahan 20 an itu lama-lama.Macam pernah Nampak,tapi dimana ya?
"Awak adik Edie ke?"Tanya Nadira
"Terima kasih kerana sudi datang.Tak sangka rupanya awak sakura tu,cik Intan Nadira. Awak tak kenal saya?"
"Kenapa ni?macam mana awak boleh tahu nama saya?siapa awak sebenarnya?"Nadira tersentak.
"takkan awak tak kenal saya,Elly Farina yang digosipkan dengan abang Edie semasa di sekolah menengah dulu?"Gadis itu menghulurkan tangan untuk bersalam tetapi tidak disambut oleh Nadira.
"Elly Farina?apa yang awak nak sebenarnya?kenapa tipu saya?Mana Edie?"Tanyanya bertubi-tubi,terasa diri ini dipermainkan. Patutlah macam pernah jumpa.
"maafkan saya,saya tak bermaksud untuk menipu awak..Cuma, saya nak kenal siapa puteri idaman abang Edie.Saya tunangnya.."Jawabnya perlahan. riak mukanya muka berubah..ada walang dan duka disebalik wajah manis itu yang masih mengukir senyuman penuh rahsia. Perasaan Nadira bergetar,nampaknya dia dapat bersama juga dengan orang kesukaannya.Namun,kenapa dia berkeadaan begitu?
"Tahniah..tapi,mengapa awak nak jumpa saya?"
"apa hubungan awak dengan abang Edie?"soalan drastik yang keluar dari mulut Elly mengejutkan Nadira.
"Apa yang berlaku sebenarnya antara awak dengan Edie?saya memang dah lama tak jumpa dia,kami cuma seorang kawan lama.."Jelas Nadira kehairanan.apa yang terjadi sebenarnya?
"takkan awak tak perasan dia sukakan awak semasa di sekolah menengah dulu?tolonglah,cik Nadira,jangan menipu diri sendiri.kita sama-sama perempuan.Saya tahu cik Nadira sukakan abang Edie dari apa yang saya baca dari email tu"Katanya..air mata mula bergenang di kelopak mata.
"Elly,semua itu dah berlalu,kisah lama yang tinggal kenangan .Kita masing-masing dah dewasa dan ada kehidupan sendiri.Lagipun dulu kami sentiasa bergaduh,takkanlah dia sukakan saya. tak payahlah diungkit kisah lama. yang penting sekarang,awak bahagia dengan dia.Takkan lah pasal cerita budak-budak sekolah dulu,awak nak cemburukan..Saya doakan korang berdua bahagia hingga ke anak cucu"Nasihatnya ikhlas biarpun hatinya merintih pedih.Segalanya sudah terlambat .Rupanya dia sudah menemui kamar bahagia.Tak pelah..asalkan mereka bahagia.
"Awak silap.Memang kami dah bertunang, tetapi aturan keluarga.Saya memang cintakan dia sepenuh hati tapi dia baru belajar untuk menyintai saya.Saya memang tak sangka dia begitu setia dengan cinta pertamanya…."Luah Elly lambat-lambat ,mematikan niat Nadira untuk angkat kaki.Dia tunduk memandang rumput melindungi air mata yang mula berguguran ke pipi.
"Elly…"Nadira kematian kata-kata melihat situasi suram itu.
"Abang Edie memang kejam...Sampai akhirnya pun dia masih ingatkan perempuan tu..semua usaha saya selama ni sia-sia belaka…dia meninggal pun bukan disamping saya.."Elly menghambarkan senyuman pahit.
Nadira kaget.dia seakan tidak percaya dengan apa yang di dengarnya.
"meninggal?apa yang kau cakap ni?"Berderau darahnya mendengar perkataan itu.Ya Allah,tak mungkin…
"abang..abang Edie dah meninggal dunia"Kata Elly perlahan-lahan
Ya Allah..Nadira terduduk..hatinya tiba-tiba sebak,sedih teramat sangat.Air mata mula membasahi pipinya..dia kehilangan kata-kata…dia cuba mengawal dirinya yang seakan terumbang ambing.
"Dia meninggal di Jepun bulan lepas.Tak sangka rupanya dia merahsiakan penyakitnya dari kami.Dia ada leukemia, Nadira. Patutlah dia beria-ia nak pergi ke Jepun sendirian . yang tinggal hanyalah sepucuk surat disisinya.Surat tu untuk awak,Nadira.Dah lama dia simpan perasaan terhadap awak."Jelas Elly sambil memeluknya erat.
"cukup Elly.saya tak percaya.."Esak tangisnya masih kedengaran.
"bukti tu ada pada awak sendiri,pada cengkerang yang pernah dia bagi dahulu.sebab itu,saya suruh awak bawa sekali.Takkan awak tak rasa pelik dia hanya hadiahkan sebelah cengkerang pada awak?Barulah saya tahu sebenarnya Edie tu nama gabungan awak dengan dia.KU-E dan Dira.."dia menghulurkan frim replika cengkerang milik Edie kepada Nadira.Dengan terketar-ketar,dia mencantumkan kedua-dua belah cengkerang itu.Mengapalah selama ini dia tidak pernah perasan lakaran nama Ku-e pada cengkerangnya?dia terkejut melihat cengkerang milik Edie terlakar namanya.Memang jelas terlakar nama EDIE….Ku-E dan DIra. "Edie…maafkan aku..mengapa kau tak pernah jelaskan selama ini?kalau tidak,aku tidak perlu menunggu saat begini ..dan rinduku bakal terubat.

Assalaamualaikum.sakura,
Disaat terlakarnya warkah ini, aku benar-benar berada di laman Negara matahari terbit,di bawah kuntuman sakura yang mekar mewangi. Masih ingatkah kau lagi kepadaku? Lelaki yang tak jemu-jemu mencabar kesabaranmu dalam menjalankan tugas di sekolah menengah dulu. Mungkin kau kini bersama insan yang berjaya mencuri hatimu.Salam kebahagian ku ucapkan .Biarpun saat dan ketika ini aku masih mengharapkan kau menanti kata-kata yang tak sempat kuluahkan dulu.Aku rindukan airmata dan bisa tamparanmu dulu.
Terima kasih atas kemarahan dan kebencianmu ..kalau tidak,aku takkan berpeluang bertapak dibumi ini. Aku berjaya merealisasikan impian,menjadi pentadbir kepada syarikat yang menaungi ramai pelumba motorsikal professional. Aku tidak mahu mereka mensia-siakan masa remaja mereka seperti aku dulu. Setiap kali melihat mereka berentap di litar,tiap kali itulah aku teringat saat manis dan bahagianya bersamamu biarpun dalam keadaan nyawa hampir melayang dahulu..
Maafkanku ….kerana pergi tanpa apa-apa ucapan. Cukuplah sekadar aku melihat reaksimu selepas mengetahui segala-galanya. Kau pun buat kerja bodoh tu kan! Melaung kepada laut untuk menghilangkan sengsara di jiwa. Aku sedih nak meninggalkan sekolah kita dahulu. Paling aku sedih,orang yang paling aku sayang tak percaya padaku. Tapi,selagi darah kita mengalir bersama-sama,selagi itulah kenangan masih diingatan.Biarpun nanti darah ini terhenti,nafas hayat berakhir,memori itu tetap aku bawa bersama.Walau selepas ini kita tak mungkin dapat bersama,apa yang aku mahu katakan 10 tahun dulu hanya satu perkara: aku menyintaimu. Impianku selama ini Cuma untuk bersamamu menikmati bunga sakura disini.
Sekeping kulit cengkerang masakan menjadi siput tanpa bersambung dengan pasangannya.Ia tetap akan utuh biarpun tanpa mutiara diadalamnya.
Still loving u.aku maafkan kesilapanmu..
Ku-e (edie)

Angin bertiup lembut menyentuh badannya.Bebunga cinta jatuh berguguran di laman pusara. Kelihatan seorang perempuan duduk berteleku mengadap pusara yang masih bertanah merah. Mimpi yang selalu mengganggu lenanya tidak lagi menjelma.Namun meninggalkan satu noktah pada cinta yang tidak kesampaian .Sekadar surat cinta pertama dan terakhir yang menjadi kenangan.
posted by Penulisan2u @ 6:17 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
18 Comments:
  • At 28/8/09 9:28 PG, Blogger syasya said…

    aduh...penat nye membaca cerita yang berat mcm nih...tapi cerita ni mmg sedih giler..cme penulis x menceritakan mengenai kisah dira mse awl2 cerita...sbnrnye die putus cinta dengan siapa ek?

     

  • At 28/8/09 10:02 PG, Anonymous aNJe said…

    cm novel lak cerpen nih
    mmg sedih
    rasa nk nangis pon ade
    teruskan usaha ehh
    cite ni mmg beshh sgt lol

     

  • At 28/8/09 11:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    isk..sedih laa...
    tunang dia mukan c hisham ke??
    hee..berpinar jugak mata membaca eh..
    sedih sedih..

     

  • At 28/8/09 12:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    first time aku rasa touching baca cerpen~
    sedih woo~

     

  • At 28/8/09 12:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu...
    sedih laaa...
    T_T
    -KKC-

     

  • At 29/8/09 12:14 PTG, Anonymous azli said…

    um memang 1 crpen yang mpunyai perasaan untuk d hayati..bukan sekadar d baca macam cerpen2 lain..

     

  • At 29/8/09 3:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    WAAA!!! tolong!!
    saya mau nangis!!
    cedih sangat!! best!!
    jln cerita yang menarik, best,
    sedih smpai terasa di hati ini!!
    mmg sedih..
    keep it up! ^_^

     

  • At 29/8/09 8:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihlah cta nie...wowowo...

     

  • At 31/8/09 8:15 PTG, Blogger ♥~KiN~♥ said…

    ssetengah org cume ade pertemuan
    ttapi tiade jodoh...

     

  • At 1/9/09 11:16 PG, Anonymous pricess said…

    aduh sedeynye..tahniah yer penulis...
    karya ini memang menarik....
    buat rasa tak sabar nak habiskan bacaan..
    tapi makin nak habis..
    makin rasa tak nak lak citer nie habis...
    harap2 karya sebeginbi hadir selalu

     

  • At 3/9/09 8:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    warggghhhhhhhhhhh3 cdey gler cte nie......... dh 2jam aku nangis xbhenti nie oiiiiii....hehee3, pape pown cte nie memeng besh!!!!!!keep it up

     

  • At 3/9/09 9:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni menarik.pandai penulis mengaranh.tahniah.

     

  • At 5/9/09 1:41 PTG, Anonymous mai said…

    wah..

    best..
    tersentuh baca cerpen niy..

    harap teruskan..
    insyaallah..
    keep it up!

     

  • At 6/9/09 12:18 PTG, Blogger noi_azufham said…

    sedinyer citer ni...keep it up..

     

  • At 7/9/09 9:02 PTG, Blogger SuhailaAbdullah said…

    Jalan cerita yang menyentuh perasaan. satu kisah cinta yang berakhir dengan air mata. syabas! saya meminati karya ini. best.

     

  • At 10/9/09 2:04 PTG, Blogger nhidayah said…

    ermmm best sangat cite ni..olahan cite yg menarik.sangat2 menyentuh perasaan.jln cite yg tak membosnkan.good job!congrate for writer.

     

  • At 4/10/09 11:50 PTG, Blogger KaCa Mata said…

    cerita nie memang best.. aku pun macam dapat rasakan kesedihan edie bila dira x percayakan die.. memang pedih bila orang yg kita sayang x percayakan kita.. apepun tahniah kepada penulis atas cerpen yang menyentuh perasaan ini.

    - apa ertinya hubungan ini andai tidak terbit perasaan percaya-

     

  • At 8/10/09 12:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu...
    citer yg best tp nape edie mati..
    gud bye dira,hehe..

    -Dzilda-

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group