BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 28, 2009
Cerpen : Saat rindu berzikir
Nama Pena : sang ratu

13 Disember 2008,pusat rekreasi hijau.
Aku memandang sayu air sungai yang mengalir deras dari air terjun sana. Suasana alam semula jadi ini, langsung tidak mendatangkan ketenangan kepada ku. Malah, aku semakin teringat satu persatu peristiwa yang menghantui aku. Namun.,lamunan ku mati apabila ada yang menyentuh bahuku.
"Ema, jom makan sekali .kita datang sini nak rileks .nak release tensyen..nak damai..tenang bukan mengenangkan kembali apa yang Allah dah takdirkan .." pujuk Kak Sue, kakak sulungku. Aku hanya tersenyum hambar. Meskipun bau BBQ sudah menusuk ke hidung, namun selera ku patah.
"Ema tak lapar kak Ema .tengah cari ketenangan ni harap semua faham ."aku menoleh pula pada angah..dan kak cik. Mak dengan abah pun ada. Aku terus melangkah pergi.jauh dari keluarga ku/
11 disember 2008
"hey anak bertuah cepat..pengantin lelaki dah sampai tu ." Teriak mak. Aku kelam kabut,kasutnya belum pakai tudungnya masih tidak kemas.
"EMa cepat ambil ni "kata kak Sue sambil hulurkan mahkota untuk letak atas kepala.adooiii habis la macam ni ade juga cair make up aku nih.
"kak Sue ..Ema punya kerongsang hilang nih "
"ya Allah kau ni..masa nil ah nak cari biar akak cari..hisy .pelik betul la ."
Sejurus kemudian. Aku dengan kak sue Berjaya keluar. Haha .walaupun selekeh sikit tak ape lah. Dari jauh..aku lihat kelibat Abang Fawwas, bakal suami ku. Kami akan di ijab Kabul sebentar lagi. Segaknya dia. Berbaju melayu ringkas dan sedondon dengan ku. Warna kuning air.
Kami berjalan menuju ke masjid, tok kadi pun..dan siap nak tunggu kami. Ermm .berdebarnya jantungku. Hisy .habis peluh percik dari wajahku. Mujurlah make up ku nipis sahaja.
"eh tertinggal sijil kursus kahwin dalam kereta"tiba-tiba abang Fawwas bersuara. Sejenak, dia terus berlari anak kea rah kereta pajeronya.
"BUSH ..!!!!!!!!!!!!!"
"ABANG !!!!!"
Pusat rekreasi hijau.
Bahuku di sentuh lagi. Peristiwa yang baru sahaja bermain di minda ku hilang serta merta. Aku berpaling sedikit. Angah, sambil memegang pinggang yang terisi jagung dan ayam bakar.
"masih sedih lagi ke?" soalnya. Aku mengeluh kecil. Aku mencapai pinggan yang di hulurkan. Tak de selera langsung.
"hebat Allah kan??" soalnya tiba-tiba. Aku memandangnya, cuba memahami bait ayatnya.
"yep DIA teramat sangat hebat .boleh menghidup suburkan dan mematikan " aku tunduk/.
"akhirnya,tersedar juga kita..bahawa hanya tuhan kekal selamanya kan?" soalnya. Aku menggguk sambil memeluk lutut.
"Ema Faham tak..apa yang Allah nak tunjuk sebenarnya?" soal angah. Aku menatapnya,. Dalam.
"kuasa?" soalku. Dia menggeleng. Habis tu..apa??bukan ke..Allah buat sesuatu hanya untuk menujuk kuasaNya??
"Ema terlalu sangka buruk dengan Allah .Ema kenal tak ALLAH itu siapa??" soalan cepu mas. Aku bingung.
"kenal la////kan tuhan kita ."
"kalau tuhan kita siapa kita pulak?"
"hamba "
"yep itulah dia .ĺkita sentiasa layak diujiĺ "kata Angah. Aku diam dan terpaku.
"dan susunatur jadual Allah itu lebih hebat dari kita angah Yakin Allah pasti akan kurniakan Ema..seorang suami..yang benar2 ikhlas mencintai Ema kerana tuhannya..kerana agama Ema..kerana akhlak Ema..dan segalanya yang telah di garisi Islam " kata angah. Mata angah penuh sinar harapan. Harapan kepada siapa??Allah..ye Angah benar2 yAKin dengan Allah.
"Ema tahu .angah selalu berhajat kepada sesuatu .angah minta dengan Allah tapi .Allah takkan bagi direct pada Angah Allah uji dulu Allah gagalkan dulu ..lepas Angah bangkit semula di situlah Allah Nampak usaha angah dan ..Allah itu tidak pernah mengecewakan angah.////walaupun sejenak ."kata angah..aku terpaku. Angah begitu Yakin, kenapa tidak aku??apa masalah dengan kepercayaan Aku kepada tuhanku??

Minggu seterusnya aku pulang kembali ke UIA. Ramai shahibah dan sahabat menghulurkan ucapan takziah mereka. Aku hanya mampu tersenyum hambar. Siapa tidak kenal dengan abang Fawwas, seorang amir di UIA. Yang memegang jawatan Jemaah Perwakilan Pelajar. Dia sangat hebat, Allah lebih sayang kan dia..aku sudah faham semua itu. Yang penting sekarang aku harus tumpu pada hidup ini. Hidup dia sudah berakhir, hidup ku..harus di teruskan dengan tabah.
Argh .lewat kurang asam punyer Nora..tak kejut aku pun pagi ni..sengal sungguh sahabatku ni. Sell fish betul arr..dah lah pagi ni kulyyah ustaz Hamdan habislah nanti..kena ceramah panjang dari kuliyyahnya. Abes sumer orang bengang dengan aku.
Sepantas kilat aku cuba berlari apabila keadaan di cafÚ kosong pagi ini.,semua student ada kuliyyah. Argh .3 minute lagi nak pukul lapan siaplah .ini pelari maroton tiba mencapai pingat emas, dengar berbaju labuh dan berseluar putih,dan selendang putih,haha,,aku berlari macam hantu sesat kat univeristi islam antara abangsa

"astaghfirullahhhhhhhhhhh .!!!" Aku dan suara itu sama sahaja menjerit. Nilah balasannya lari tanpa lessen. Dan dah terbabas. Eeii ..bertembung dengan muslimin pulak tu..malula macam ni. Kami sama2 bangkit.
"asssiff jiddan ana terburu-buru ni .." kataku lalu terus blahh adess maafkan aku ustaz Hamdan, .
"bang !!!" aku menolak pintu. Dewan kuliyyah jadi diam. Sunyi sepi..macam tak derk manusia langsung. Aku tersengih sumbing. Aihk??mane ustaz Hamdan??slalunyer dia ONTIME
Aku melabuhkan punggung di sisi Nasyrah. Dia tersenyum sahaja.
"mesti anti hurry gilerkan ?" soalnya. Aku hanya mengangguk Hairan.
"mana ustz Hamdan?" soalku.
"hari ini kuliyyah batal sebab..ustaz Hamdan ke Pineng ." Katanya. Ya Allah .penat sahaja aku berkejar. Huhu sadisnya..
"ustaz ni..kenapa tak bagi tahu Awal2 ana nak cepat sangat sampai ana terlanggar dengan sorang muslimin nih "ujarku. Nasyrah ternganga.
"muslimin?" soalnya lagi sambil terlopong.
"siapa?" soalnya. Entah aku sekadar mengangkat bahu saja.
"ana rasa..ana tahu siapa, .."kata Nasyrah sambil lirik mata nakalnya. Aku hairan
"sebelum anti masuk tadi ada..sorang muslimin ni..mungkin anak ustaz Hamdan yang beru pulang dari Yaman tu .dia umumkan yang ustaz Hamdan ada hal ." Kata Nasyrah. Aku hanya mengangguk.
"eh/ Nash ana belum siap lagi assignment ustazah Hafizah..nak pergi maktabah ni ."kataku lalu mengangkat kembali beg ku lalu melangkah keluar. Dalam perjalanan. Tiba-tiba aku teringat sesuatu. Mana kad Pelaja aku??Ya Allah tadi aku bawa..mustahil. dalam beg pun tak de nih..hisy..berat kes ni.
"Assalamualaikum " sapa satu suara. Isy..tengah kelam kabut nih. Aku memandang si pemilik suara.eh ini
"assif jiddan..ini anti punya kan?" soalnya sambil menghulurkan kad pelajar, tertera wajahku yang cumil dan namaku yang cantik. Adoi..
"haĺah..kat mane anta jumpa ni ana tak perasan pulak." Kataku lalu mencapainya.
"erm..tadi..anti terburu-buru sangat .sampai tak perasan anti tertinggal tu"katanya. Aku hanya tersengih.
"Syukran jazilan nak masuk maktabah baru ana perasan ..ok..ana minta diri dulu " dia sekadar mengangguk dan berlalu pergi
Rumah Ustaz Hamdan.
Hisy apa yang ana fikir ni..astaghfirullah .tesis tak siap lagi.duk mengelamun je ana nie. Hati ana..asyik berdebar je stop la berdegup wahai jantung..eh..jangan..matilah ana tiba-tiba bahu ana di sentuh. Ana kaget.
"subhanallah ana teruna abi ni ..dari tadi baru muqoddimah kat leptop tu..mana isinya .wahai Assyahid Abdullah Azzam?" soal abi, ana tersengih malu. Adoii..abi ni..ada sahaja dia mahu mengusik,
"belum ada idea nak buat muqAddimah abi " bohongku, sedangkan ana duduk mengelamun mencari perasaan yang tidak pasti.
"hmm sejak bila anak abi yang sorang nie tak de idea nak buat muqaddimah?" soal Abi,aiseh..abi ni ana diam.
"nampaknya ada sesuatu yang anak abi nak sangat kongsi dengan abi .." kata Abi, ana menggaru kepala ana yang tidak gata. Malu dengan abi.
"mari.." abi ajak ana,pergi ruang tamu, ruang kami bergaul sesama keluarga. Ana menurut dari belakang.
"baiklah mulakan " abi memulakan bicara. Ana mati kutu nak mula macam mana,
"nampaknya..memang anta ada masalah dengan muqaddimah " ana dengan abi sama tergelak. Malu ana di buatnya. Ana rasa memang abi dah dapat bau apa yang ana rasa.
"azzam jangan pendam lama-lama,..nanti akan makan hati ." Abi mulakan bicara seriusnya. Ana diam sejenak, dan menarik nafas.
"ana tertarik dengan sorang muslimah.."perlahan sahaja ana menutur, bimbang di dengar oleh Azwar. Adik ana suka sangat mengusik ana.
Abi kelihatan tersenyum.
"sudah sampai masa kamu agaknya Azzam .marilah..kita pinang dia " tenang abi menutur. Aku segan. Dan..hati ana hampa sebenarnya,
"kenapa anta diam masa tak sesuai ke?" soal abi.abi dapat kesan wajah ana berubah.
"tapi abi....dia dah berpunya "
"astaghfirullahaladzim ..muhammad rasulullah " abi beristighfar panjang. Ana tunduk.ana tahu..abi tak senang hati kalau keadaannya macam ini.
"istighfar banyak Azzam .sabar..nafsu tu.."ana lagi tunduk.
"kalau boleh..abah nak tahu..siapa muslimah pilihan anta tu ." Ana gugup. Argh biarlah..ana lepaskan pada abi..lepas tu..ana lupakan dia. Ya Allah..bantulah aku .
"di..dia Asmaĺ Humaira Abi " kataku perlahan. Tiba-tiba abi tersenyum. Abi memandang sekeliling.
"syukur Alhamdulillah/ ."kata abi. Subhanallah..kenapa dengan abi ni?sedangkan wanita itu sudah pun berpunya,
"kamu tahu ke dia dah berpunya atau tidak?" soal abi. Aik anak murid abi.tak kan abi tak kenal.
"sebab..jari jemari dia masih merah abi ..mungkin baru lepas kahwin " kata ana sayu. Abi menepuk bahu ana.
"bulan depan .dua bulan lagi kita pinang..minggu depan..abi suruh ummi merisik " ana tersentak, biar benar abi ni. Abi terus bangun meninggalkan ana yang terkulat-kulat.
"abi .!!" Teriak ana.
"Alhamdulillah.!!!" Teriak abi dari ruangan dapur. Tiba-tiba tak ana duga, AZWAR muncul, ana kaget. Dia tersenyum penuh makna.
"Azzam..maafkan Azwar " katanya sambil melabuhkan punggung sebelah ana. Ana memandangnya aneh. Buang tebiat ke ape budak nih.
"limaza?" soal ana. Dia sengih.
"sebab .Azwar dah dengar semuanya perbualan Azzam dengan abi ." Dia terus bangkit dan berlari ketingkat atas.
"Azwarrr !!!!" teriak ana sambil mengejarnya. Dia terus menutup pintu, kedengaran abi dan ummi dari dapur marah2. Isyhh .matilah ana.
1 Disember 2008
"maaf makcik ana ada hal semalam..terpaksa tangguhkan makan malam kita " sopan sahaja abang Fawwas menutur kata, mak tersenyum senang.
"taka pa lah Fawwas biasalah tu .jom pak cik dah tunggu kat dalam sana ." Ajak mak, aku dari dalam rumah tersepu malu, terus berlari kedapur, melihat kak sue yang sedang masak gulai lemak cilia pi,kesukaan abang Fawwas,
"ha..dah sampai ke putera idaman tu?" soal kak sue, aku memeluk kak sue dari belakang.
"ye la kak sue .handsome sangat dia hari ini "pujiku, tulus, wajahnya bersih dan bersinar, tak ,muak memandang. Bias luruh jantung ini.
"sudah pergi ambil pinggan mangkuk semua .cepat hidang..lambat pula nanti .."pesan kak sue, dengan riang hati. Aku menyusun segalanya.
"hai kenapa tak makan wahai cik Asmaĺ Humaira??" soal kak sue tiba-tiba, semua yang sedang makan memandang aku, aiseh..tak sedar, lama benar aku memandang abang Fawwas. Abang Fawwas sekadar tersenyum manis. Kak Sue ni memang laaa .

Ada yang menyentuh bahu ku, segera ku kesat air mata yang entah bila tumpah ke bumi. Nasrah??
"hey..kenapa nie Ema?" soalnya. Hati terasa sangat pilu, segera ku dakap dia. Menangis semahu-mahunya. Dia mengusap belakang ku.
"sabar Ema ini dugaan anti .sabar ye..Allah senyum dengan ketabahan anti " pujuknya. Tangisan ku semakin galak. Apabila melihat cincin di jariku.
"dia terlalu baik Ema Baik " aku teresak2, sesekali angin memori datang menerpa, aku tak boleh nak haling jiwa ini dari terus mengingatnya.
"memang ..sebab itu Allah sayang kan dia .jangan bimbang Ema dia milik ALLAH..dan Allah pasti hantarkan penggantinya .." pujuk Nasrah lagi. Aku diam, esakan semakin kendur. Mata ku kesat dengan tisu yang sudah lunyai.
"Assalamualaikum ."muncul satu suara. Masing2 memandang, Azwar??
"maaf menganggu ." Katanya sambil melabuhkan punggung di hadapan kami.
"ye..ada apa Azwar .??" Soalnya pada juniornya dalam jurusan yang sama. Anak ustaz Hamdan. Siapa yang tidak kenal, tidak kurang juga hebatnya dalam berceramah dan member tazkirah.
"Azwar erk Cuma erk..nak kenal2 je dengan ukhti Asmaĺ Humaira .boleh kan?" soalnya. Aku memandangnya hairan, aphal pulak budak nieh
"maaf Azwar .nak ucapkan salam takziah maaf sangat sebab..Azwar lambat tahu " katanya. Aku hanya tersenyum.
"sudah lah Azwar, sudah berlalu pun .kak Ema..dah tak nak kenang lagi ."
"jadi kak Ema nak mulakan hidup baru?" soalnya. Aku mengangguk. Nasrah juga tersenyum senang.
"kalau ada pengganti abang Fawwas macam mana?" soalnya. Aku kaget lalu memandang Nasrah, begitu juga reaksi Nasrah. Kenapa dengan budak, ni.
"kak Ema tak faham apa maksud Azwar..tapi .satu je..kak Ema belum bersedia terima sesiapa lagi ." Kataku jujur. Bagai semalam aku melihat wajah abang Fawwas.
"kak Ema sedangkan nabi itu menyuruh ummatnya agar percepatkan nikah, keluarkan zuriat yang boleh gemilangkan islam kenapa harus di tangguh semata cinta yang tidak keka;l??" soalan itu benar2 menusuk hati sanubari ku. Nasrah memandang ku.
"Azwar .perasaan cinta dan sayang itu..anugerah Allah .siapa pun berhak untuk rasa dan yang penting..keikhlasan dan perhubungan la membuatkan kak Ema sangat sedih " terang Nasrah bagi pihak ku.
"tapi kak Nash .cinta itu hanya illusi semata mengaburkan pandangan mata hati dan menutupkan pintu hati kak Ema pada mana2 muslimin lain ." Katanya lagi tidak berpuas hati.
"Azwar..dengar kata kak Nash .. hati kak Ema sangat lembut .dia mudah mencintai dan di cintai, inilah naluri wanita Azwar ." Terang Nasrah, aku hanya tunduk mendiam diri. Aku hairan dengan tindakan Azwar, kenapa dia bersungguh-sungguh menyoal pasal ini??
"maaf Azwar faham kak Nash..kak Ema Cuma ada lagi insane yang tulus dan sayangkan kak Ema dari jauh dia juga mencintai kak Ema ..dengan setulus abadi .percayalah kak Ema pemergian abang Fawwas bukan satu kehilangan .ada penggantinya. Dan tunggula ." Azwar terus bangkit meninggalkan kami. Masinh2 dalah keadan bingung.

Adduh sakitnya leher ana ni dah seharian ana duduk dekat maktabah ni buat research ..ana dapat satu muqaddimah yang sangat baik, dan bait2 ayat yang sangat gramatis, tenangnya disini.tesis ana akan siap tak lama lagi, mungkin seminggu dua lagi. Dari jauh,..ana terlihat satu kelibat yang ana kenal..Asmaĺ Humaira. Astghfirullah..kenapa dengan ana nih??ana memandang sekeliling, bilik multimedia ini sudah penuh, tiada satu pun computer yang kosong,masing2 sibuk dengan assingmnet. Ana yakin, Asmaĺ datang sini..pasti mahu siapkan assigmnentnya. Dia kelihatan seperti mahu keluar, ana segera mendapatnyanya.
"Asmaĺ Humaira/ ."ana memanggil dia berpaling, wajahnya mendung,matanya agak bengkak sedikit.
"eh anta??" soalnya sambil tersenyum.
"anti datang sini untuk apa??" soal ana. Walaupun ana tahu di tangannya ada fail assignment.
"tak ana datang nak siapkan assingmnet ni tapi dah full la .tak tahu bila boleh siapkan "katanya. Timbul satu idea gila ana.
"apa kata anti guna leptop ana " dia terlopong melihatku.
"leptop anta eh, tak payah la .lain kali je la ana siapkan assigmnet ni ."katanya serba salah.
"erm..begini sebenarnya..ana ada hal dengan ustaz Hamdan jadi .boleh minta tolong jagakan??" soal ana, harap2 dia lama memikir.
"erm .boleh juga,,,tak pe lah .boleh la kalau ana buat assigmnet??" soalnya. Aku mengangguk senang.
Dia terus melangkah masuk ke bilik itu dan mencapai leptop ku, jari jemari merahnya terus menari-nari diatas keyboard. Milik siapakah mu,??

Aii baik benar muslimin ni,??tak pasal2 bagi leptop kat aku, tak tahu ke aku ni penjenayah siber,haha biar aku hantar segala macam jenis virus dalam leptopnya. Haha..eh..ape aku ni..orang tu baik2 la.a dah lah..handsome..ya Allah..teringat pulak kat abang Fawwas perwatakan mereka macam lebih kurang je .isy astghfirullah bismillah mulakan assigmnten
Ooo..jadi namanya Abdullah Azzam..bin moHd Hamdan .sah la dia ni anak ustaz Hamdan, baik dari Yaman .tengah buat tesis isy..ape aku nih dok chek orang punyer privasi isy2 teruk2 .

Ahh siap pun Hah !!!! 4.00 petang dah mak aii sengal betul pelik la..lama benar si Abdullah Azzam ni jumpa ayah dia..entah2 dia tahu aku nak guna lama,..sebab tu dia tak mai..isy..aku da nak balik nih tak kan nak tinggal leptop ni sorang2 jerk habis kena cekup.dah la baru lagi Hp lagi.
"Assalamualaikum .Nasrah .ni ana ni..anti kat mana??"
"masih di cafÚ .?apa kata..anti masuk bilik multimedia sekarang??" pintaku, sejurus kemudian talian di matikan,keadaan bilik ini semakin lenggang,aduhh .lama bangat sih dia ni pun satu macam cips more je.

"ASSALAMUALAIKUMMM maafkan ana..Ya Allah..ana tak teringat pun..assingmnent anti dah siap??" soal Azzam tiba2, aku bangun mendadak.erkk .
"erk..dah siap pun baru je .." bohong ku.
"syukran Jazillan erk ..:
"panggil ana AZZAM ."
"erm Syukran Saudara ana pergi dulu ."kataku,eeiii seganla duduk lama2..nanti apa orang kata.
Dari jauh Nasrah tercegat depan pintu bilik multimedia sambil memeluk tubuh.
"ha, ada rahsia dengan ana tak?" soalnya.hhmm..kenal sangat..nampak sangt dia memang nak tahu apa yang berlaku antara kami tadi.
Aku pun mulakanlah cerita. Simple..present tense..ops..salah..

Kenapalah dengan ana nie..tak keruan sangat jadinya bile berdepan dengan makhluk Allah yang sorang tuh, ana masih bingung dengan abi dan ummi, ana nak Tanya terasa segan la pulak ana tunggu je lah..ohh..tesis ana belum sempurna lagi
Segera ana mengeluarkan leptop dari beg,tiba-tiba ana terkejut. Astghfirullah///macam mana .kad pelajar Asmaĺ Humaira boleh ada di sini??esok ana tak pergi kampus erm terpaksalah ana pergi untuk pulangkan kepadanya.
"Assalamualaikum ya Akhi " sapa satu suara. Aahh..ana kenal suara itu,kalut ana menyimpan kad asing itu, nanti mendatangkan fitnah pula.
"hmm Azzam sembunyi apa dari Azwar??" soalnya, dia ni..ada 6th sense ke boleh hidu gelabah orang??
"tak ada Azwar .ana nak buat kerja ni .jangan ganggu .."kata ana lembut, dia senyum meleret. Kemudian dia sentuh dan memicit2 bahu ana. Ni mesti ada apa2 nih
"Azwar " panggil ana.
"erm "
"ada apa ni??" soal ana.
"nak tahu satu cerita hangat tentang Asmaĺ Humaira?" soalnya. Terbeliak mata ana memandangnya.
"hangat War??yang baik ke tidak?" soalan pertama. Azwar muncung.
"of course la yang good punya .ini bukan khabar angin..tapi..khabar hujan ." Katanya..aik///kiasan semacam je
Malam itu baru ana tahu apa sebenarnya berlaku dan siapa sebenarnya Asmaĺ Humaira yang telah Berjaya curi hati ana tu. Tabahnya dia..hari-hari dia hanya mengukirkan senyuman manis buat shahibahnya..ini membuatkan firasat ana kuat untuk menjadikan dia calon isteri ana sebelum ana berangkat kembali ke Yaman, dengan harapan Allah makbulkan. Amin .

Ya Allah mana pulak kad Pelajar aku ni??sejak kebelakangan ni memang tak reti duduk diam la mende alah tu macam ade kaki pulak, hamper saja 360 darjah aku pusing di dalam bilik.
"hey towwaf ape tu..cari apa??" soal Nora..roomate ku,tapi lain jurusan.
"kad pelajar smalam ade lagi "
"tinggal kat mane2 kot .blog 5 ke??maktabah ke..or .."
"hah..!!!bilik Multimedia ..kat sana mybe ..syukran Nora uhibbuki fillah Asslamualaiku " aku terus meluru keluar, matlamat utamaku kini. BILIK MULTIMEDIA

"tapi cik tak boleh masuk kalau tak de passs " kata seorang pegawai kepada seorang muslimah, ana kaget, dari jauh macam ana kenal je siapa muslimah tu.
"masalah nye skarang ni pak jaga .pass ana ada kat dalam .tu..kat meja tengah tu..tak caye pak jaga gi lah ambil ." Arah AsmaĺHumaira. Ini mesti dia cari kad pelajar dia.
Pak jaga tu masuk kedalam. Asmaĺ Humaira tunggu di luar dengan perasaan marah. Huhu..takutnya ana nak tegur.
"Asslamualaikum " dia agak tersentak.
"waalaikumussalam..eh..anta .apa anta buat kat sini pagi2 macam ni???" soal dia, nak tergelak pun ada,
"sepatutnya itulah soalan ana nak Tanya anti .dah lah berdua sahaja dengan pak jaga tu "ternyata terdengar kata2 itu terus dia tunduk, malu dan mungkin rasa bersalah kerana datang sorang diri.
"ana Cuma cari pass ana .hilang ."suaranya kendur. Ya Allah terasa hati rupanya, ana bergurau je.
"hmm sebenarnya..pass anti ada pada ana ..nah "kata ana lalu menghulurkan. Wajahnya diangkat sedikit sahaja, hamper tak kelihatan wajahnya.
"syukran..kalau anta bagi tahu ana awal2 tak de lah jadi macam ni " suaranya seakan merajuk, dia terus berlalu pergi,maafkan ana .ana isy .apa lah ana ni tak pandai jaga hati muslimah langsung .mesti dia sedih..Ya Allah berikan lah khabar gembira kepadanya.

"hey..kenapa ni sedih je .ada masalah??" soal Nasrah.hurm .aku diam je sambil bermain pass di tanganku.
"Nash "panggilku dia menatapku,sedia untuk mendengar segala macam luahan hati ini.
"kenapa ni Ema anti teringatkan Arwah lagi??" soal Nashrah.aku segera menggeleng.
"tadi ana kena marah////ana tak sangka la pulak mende ni akan berlaku..ana rasa berdosa sangat "kataku jujur. Nasrah semakin aneh/.
"hurm story from begin "katanya.
"erm..macam nie pagi tadi kad ana ni hilang ana teragak la tinggal kat bilik multimedia, masa tu..pagi lagi..hanya ana dengan pak jaga je la yang ada tak sangka timbulkan fitna di depan mata Abdullah Azzam "laju ku menutur.
"hah??dy kata apa?" soalnya.
"katanya ana tak boleh datang seorang bahaya fitnah entah la hati ana tak tenang bila dia cakap macam tu seolah2 dia akan ubah pandangan dia terhadap ana/////ana takut kalau dia dah tak baik dengan ana lagi sebab perangai buruk ana .."ujarku penuh khawatir.
"erm..kes anti ni..bukan lah serius sangat cik adik oii setakat si Abdullah Azzam tu..ape lah kisah dy ok je la ..tak de simpan suuzzhan dengan orang..percaya deh.."kata Nasrah,aku hanya mengangguk

Hairan,petang itu, mak suruh aku pulang, kak sue juga terpaksa pulang dari Klang, angah juga, ada apa ya..jamuan kesyukuran ke mak nak buat??or tahlil untuk arwah abang Fawwas?tak kan la walaubagaimana pun. Aku terus berangkat kesana.
Sampai dirumah, aku lebih memilih untuk istirehat dalam bilik, kerana mak macam sibuk je berbual dengan mak long dan mak ngah, apa yang gempak sangat nie.sedang aku memusingkan diri untuk mengetahui hal sebenar, daun pintu terkuak.
"ASSalamualaikum " kak Sue,
"Waalaikumussalam..kak Sue masuklah .." kak sue melangkah, dan duduk di birai katil.
"Allah memang sayangkan Ema "katanya. Hairan.
"kenapa kak sue..apa sebenarnya nie?" soalku ingin tahu.
"ada rombongan meminang Ema ." Aku terlopong. What??this is a dream righat tak sampai dua bulan lagi abang Fawwas pergi.
"daripada keluarga mana?kita kenal ke?" soalku lagi. Kak sue menggeleng.
"tapi .kak sue Yakin..perwatakan dia mesti sama dengan Fawwas..sebab..akak kenal dia ."
"kak sue kenal Ĺdiaĺ " kak sue mengangguk.
"siapa kak sue ." Soalan aku belum terjawab. Kak sue terus bangkit.
"jomlah keluar..ibunya ada adik dia pun ada Cuma..dialah yang tak ada ." Oo jadi sekarang aku faham kenapa semua tergesa-gesa balik. Aku dan kak sue terus melangkah keluar. Aku agak kaget melihat Ustaz Hamdan. Azwar dan Ustazah Hamidah. Terpaku sejenak aku,melihat kotak baldu yang dalamnya terhias satu cincin permata yang berkilau. Lama aku terpaku.
"Ema tercegat kat situ buat apa..mai sini.." panggil mak, aku tersentak,aku melabuhkan punggung di hadapan mereka, sesopan yang mungkin..
"macam mana stuju tak Ema??" soal mak tiba-tiba, aku kaget.stuju apa nie??tak hujan tak rebut tak..taufan .tsunami..tetibe je soalan cepu mas datang.
"erk..stuju ape??" soalku. Kedengaran ustazah Halimah dan ustaz Hamdan ketawa kecil.
"Asmaĺ Humaira kami datang nie..bagi pihak anak lelaki kami datang ingin menyunting anti..jadi bidadari hidupnya di syurga kelak " lancer sahaja ustazah menutur,lalu memandang suaminya. Aku kaget..jadi ini adalah rombongan meminang..abdullah Azzam?kenapa dia lakukan dengan terburu-buru.
"macam nie..mak cik..sebenarnya ana..tak kenal dengan anak mak cik ." Jujurku. Mereka saling berpandangan.
"kamu mahu taaĺruf dulu ke Asmaĺ Humaira??" soal Ustaz pula. Aku diam. Malu lah
"ana rasa tak perlulah kak Ema .cinta selepas kahwin itu lebih abadi dari cinta sebelumnya "Azwar bersuara. Aku memandangnya. Kini. Aku mengerti maksudnya. Dia hanya tertunduk segan kali.
"benar tu Ema ..bukan ke Ema dah kenal dengan dia??" soal Mak. Aku mengangguk. Macam mana berita ni cepat sangat tersebar eak??adeehhh .malu lah
3 Mei 2009
"Ya Allah anak dara bertuah..hey .bangun .pergi mandi sana ..orang semua bertungkus lumus kat dapur dia sesedap je landing free///"bebel kak sue pagi2. Aku memandang tanganku yang merah pekat. Terbayang kenangan saat aku bakal di ijab kabulkan. Apakah, Allah akan atur..seperti aturan abang Fawwas.
"kak sue akad nikah buat kat mana??" soalku. Kak sue senyum.
"rumah je sayang .dont woory .Allah itu maha Adil " kata kak sue sayu je. Alamak mataku berair nih..segera aku mendakap kak sue, menangis dalam dakapannya.
"shu dah besar buat apa nak nangis lagi .cepat pergi siap sedia ." Kata kak sue. Aku sekadar mengangguk sambil mengelap air mata yang masih bersisa.

Ya Allah..kenapa lah pulak rasa panas nih??ana mengebas2 baju.
"Azzam..anta panas ke??" soal Azyad, abang kedua ana. Aku malu sendiri,
"boleh kuatkan air cond tak Yad??" pinta ana. Dia tersengih.
"kalau dah nervous duduk la dalam peti ais pun .rasa panas punya " Azyad menyakat. Ana menggaru kepala yang tak gatal, ahh..hampir sampai,
Ana Cuma berbaju kemeja warna ungu, warna tema kami.bagaimana agaknya rupa bakal isteri ana??sedihkah dia..atau..pasti dia terimbau lagi kenangan bersama Fawwass sahabatku..
Dari jauh lagi kelihatan berpusu2 para tetamu meriahkan majlis kami. Ya Allah berdebarnya ana jangan gagap masa nak akad nanti sudah .habis ana.
Sampai sahaja,kami di sambut mesra oleh keluarga Asmaĺ Humaira. Dan saudara mara keluarga ana yang sudah sedia menunggu. Sepatutnya akad nikah di lakukan di masjid tapi dengar kata atas permintaan AsmaĺHumaira sendiri hurm..pasti dia ada alas an tersendiri.

Alhamdulillah..beberapa minute yang lalu, aku selamat di ijab kabulkan sebagai seorang Isteri, setelah upacara membatalkan air sembahyang, kami sendiri yang bertungkus lumus mengemas kawasan.
"ya Allah .hey pergi masuk bilik nu.."arah kak Sue.
"kenapa awal lagi la kak sue .ni..banyak lagi pinggan tak basuh nie " protes ku,
"la..dah nama pun raja sehari kena la layan suami " aku malu sendiri, segan la pulak bila sebut nama "suami"
"Ema.."panggil satu suara. Ya Allah..Nasrah aku terus mendakapnya.
"apsal lewat ??" soalku.
"kami satu bas tersekat dekat satu kemalangan ." Aku tergamam.
"ke..ke..malangan???" soalku tersekat2. Nasrah mengangguk.
"dahsyat jugak la dengar kata sorang maut " kata Nasrah. Jantungku berdegup kencang. Aku terus melilau mencari kelibat Abang Azzam, no I must find him.
"eh Ema..Ema " panggilan Nasrah tidak ku peduli. Abang Azzam. Aku terus berlari naik ke bilik kami, tak ada,.aku turun pula, ke ruang tamu, tiada. Mana dia. Ya Allah..tolong jangan uji aku dengan kehilangannya. Aku tak keruan,. Aku berlari pula ke dapur, dan ..aduhhh..aku terlanggar satu kelibat nie.
"Astaghfiruullahh .." suaranya. Aku mengangkat wajah. Dia..masih ada depan ku. Mataku berair..dan..air hangat tumpah ke bumi.
"abang .!!!" Teriakku sambil terus mendakapnya. Saat itu, wajah abang Fawwas bermain di tubir mataku, tapi..aku cuba buang jauh2 kerana di hadapan ku kini adalah kenyataan..bukan illusi semata.. aku hidup dalam alam relity kini. Semua mata-mata di dapur kaget memandang kami. Yang sedang sibuk juga, berhenti sejenak menyaksikan drma free ini.
"Ya ALLAH..ada apa nie Asmaĺ??"soalnya di telinga ku,perlahan sahaja. Dia mengusap belakang dan ubun2 ku. Terasa indah di perlaku begitu.
"abang .jangan tinggalkan ana ." Rintih ku, saat itu, aku hanya sedar bahawa aku masih dalam dakapannya. Di hadapan orang ramai.
"Asmaĺ Allahkan ada ..abang milik Allah..dan Asmaĺ juga milik ALLAH kitakan kembali padanya .jangan terlalu sayang pada manusia..sayang .." aku hanyut dengan kata-katanya, mendamaikan jiwa.
Ahh malunya..habis semua tersenyum nakal kepadaku, entah apa tanggapan mereka agaknya, mase tu emosi aku tak berapa nak stabil, mana lah boleh kawal,dari tadi kak sue asyik sengih je,kadang2 ade jugak sakit hati ni. Tapi..entahlah..malu jugaklah dengan Abang Azzam macam manelah tindakan reflex aku macam nie..isyyy .!!!

SUBHANALLAH peristiwa siang tadi benar2 menampar ana. Isteri ana peluk ana depan orang ramai, mungkin ana tak berapa malu..tapi yang penting..ana faham perasaan dia ketika itu..pasti dia terimbau pada Fawwas,,,tambahan pula siang tadi ada kemalanga. Tenteramkan hati isteriku ya Allah//.ana pohon..semoga rumah tangga yang di bina ini akan jadi satu taman-taman syurga buat kami sekeluarga. Tapi minggu depan ana dah kena balik Yaman..hurm .kasihan lah isteri ana keseorangan..tapi ana dah minta Allah jagakan dia..jagakan diri ana jua, supaya dia tak bimbang. Ana akan jaga dia dan bawa dia jadi bidadari syurga buat ana. Ammin

p/s:maaflah kalau ada kekuranga..sebab nak rush nie ade keje huhu tinggalkan komen yerk
posted by Penulisan2u @ 6:41 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
19 Comments:
  • At 28/8/09 8:15 PG, Anonymous aNJe said…

    cerita dah best tp
    sakit mata r baca
    mungkin sebab tulisan n ayat nya kot
    pape pon well done to writer
    Allah tu Maha Adil n Penyayang
    keep it up

     

  • At 28/8/09 9:51 PG, Anonymous najie said…

    kelam kabut je cter ni..
    byk typing error, jln cter dah mnarik+islamik skit,
    baiki k, jgn nk rush je..dr_g

     

  • At 28/8/09 10:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening kit nk bace..mcm kje nk ciap cpt..huhu
    pnt aq bce neh..cib baek last dye hepi ending..
    lau x mg tensen r..heheh..

     

  • At 28/8/09 11:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter best..menarik tp skit mtela. to admin, sy suggest tukr background n tulisan ek.skit mte nk bce lme2.

     

  • At 28/8/09 11:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tau takpe..banyak typing error dan susah nak faham..ada yang ada noktah patutnya, tapi terus sambung je ayatnya..
    perlu banyak lagi baiki sebelum hantar..k..
    jalan cerita best..
    - kak long-

     

  • At 28/8/09 2:57 PTG, Anonymous haveafun_day2@yahoo.com said…

    alhamdulilah..
    best sgt cte nh..
    islamik dan bley dijadikan teladan oleh remaja hari ini!!!

     

  • At 28/8/09 8:25 PTG, Anonymous eiya55 said…

    cte die best...
    tp byk typing error...
    n kjap2 die gne ana pastu ttibe ad plak sbut ak..
    pape pn good luck writer...

     

  • At 28/8/09 8:58 PTG, Blogger mies said…

    this is the story im waiting for. Alhamdulillah, cerita ini menarik. didiklah hati kita menuju ke jalanNya dan melalui penulisan sebegini adalah salah satu caranya.

    teruskan perjuangan ini.....ambil iktibar. kenali keindahan cinta di dalam islam melalui wasilah yang betul.

     

  • At 28/8/09 10:17 PTG, Blogger rini alik said…

    best, best,best...

    sy suke!!!!

     

  • At 29/8/09 1:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduhh...
    besnyer citer...
    walupon ada byk typing error..hehe..
    simple but nice...
    hopefully ada citer yg mcm ni lg ek...
    troskan menulis!~

    ^o^ -syaza-

     

  • At 29/8/09 3:37 PTG, Blogger FeRoZ SuLaiMaN said…

    tajuk cerpen nih cam lebih kurang tajuk lagu melly goeslow jer...(ketika cinta bertasbih)...kebetulan ke??

    anyway..layan gak citer ni...;) thumbs up!!

     

  • At 30/8/09 1:01 PG, Blogger ♥~KiN~♥ said…

    mmm...citer ni best,n mmberi kite pengajaran bhw,setiap yg berlaku itu ade hikmahnye,Allah tidak akan uji diluar kemampuan kite

     

  • At 30/8/09 11:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmmm...jln cter bez..tp byk typing error..kdg2 xfaham..kejap gune ana kjap gune aku...tp sy sokong n stju sgt cinta slps kawin..cinta yg dibina krn Allah..penuh barakah...sy mharapkan cinta yg sbegitu...insyaAllah..cinta yg terbit dihati semata2 hny krn Allah..NFJ

     

  • At 31/8/09 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    not bad r...
    keep it up...
    tp agak peng sket...
    ana juga impikan sorg pembimbing seumpme
    i2 juga...INSYAALLAH...AMIN3....
    SETIAP ap y berlaku past
    ad hikmahny...
    maas salamah....
    -cahayaKU-.

     

  • At 1/9/09 9:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Jalan cite best tapi sakit mata...
    Saya baca kurang faham...

     

  • At 2/9/09 2:43 PTG, Anonymous soL said…

    tahniah..
    sy suke cite nie ..islamik
    terusk menulis cite sebegini

     

  • At 14/9/09 8:04 PTG, Blogger anasha said…

    nice story...terima kasih atas ingatan secara tak langsung.. kita semua milik Allah. Hanya Allah yg kekal..teruskan berkarya..

     

  • At 18/9/09 9:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syabas.anti melakarkan ayat2 itu dgn baik biarpun pening sedikit.Teruskan .yOU KNOW ME...SMAKL

     

  • At 3/10/09 7:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story
    baitul muslim

    but, sakit mata la
    igtkan saya sorang ja,
    rupanya org len pun sama gak..
    xpa,yg pntg bkn slh awk..he3

    asy_shahida

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group