BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Ogos 10, 2009
Cerpen : Perempuan itu indah
Nama Pena : bi raudah

bi raudahAku merebahkan badan atas katil. Keluhan kecil keluar dari mulutku . Wajah mama terbayang diruang minda. Mama…Mama… Ada sahaja permintaanya dariku. Kalau ikutkan kata hati, malas aku hendak menurut namun situasiku ibarat diluah mati emak, ditelan mati bapak. Permintaan mama agar bertemu seorang gadis malas dipenuhi namun jika enggan pasti si bunda berkecil hati. Huargh…! Hendak tak hendak aku terpaksa turut. Bukannya susah sangat. Pergi dan balik…Lagipun janji mama, ini gadis terakhir. Selepas ini mama takkan lagi memadankan aku dengan mana-mana wanita dalam dunia ini. Alhamdulillah! Seketika, handsetnya berbunyi. Mesej daripada mama…
‘Jangan tak pi An…Kul 8 Marqonah tunggu. Good Luck!’
Aku mendengus. Marqonah?! Ah! Mendengar nama dia pun kedengaran geli hati aku mendengar…Macam manalah rupa agaknya…Aku tergelak kecil.

------------------------------------

Jam tepat pukul lapan lima minit. Bayangan cik Marqonah yang ditunggu masih tak tiba. Aku setia menunggu walaupun hakikatnya aku kurang suka orang yang kurang menepati janji. Hai, first time jumpa dia dah tunjuk belang, datang lambat…gutusku.
"Assalamualaikum…Encik Wan Rayyan?"Seorang perempuan ayu berbaju kurung berdiri dihadapanku. Aku angguk sahaja. Dia tersenyum. "Saya Nur Marqonah…Maaf terlambat."Perkataan maaf terlucur dibibirnya. Aku senyum dalam hati. Dah lambat, takkan buat bodoh aje. Memang patut minta maaf! Marqonah masih berdiri. Tersedar, lantas aku menyuruh dia duduk. Bukannya aku tak boleh bangun dan bersikap gentleman dengan menarik kerusi untuk dia . Tapi aku tak mahu. Malas! Bahkan berbelas-belas wanita aku beri layanan begitu. Ah! Bak kata mama, ini wanita terakhir…Biarlah kaum hawa ni berusaha menggunakan kudrat menarik sedikit kerusi.
"Kenapa lambat?"tanyaku terus terang. Dia senyum. "Maaf…Kebelakangan ni maghrib lambat sikit, jadi saya ambil masa…"Terasa panas aku mendengar jawapannya… Solat maghribku hilang entah kemana tadi. Ah! Terasa kerdil. "Cik Wan Rayyan marah saya?"lantas aku menggeleng sebelum tersenyum kecil. Melihat senyumanku dia membalas.
Seketika kemudian, seorang pelayan datang membawa menu. Aku pilih beberapa makanan. Tika aku sudah memesan makanan, Marqonah masih terkebil-kebil memandang menu tersebut. Manakan tidak semua menu tersebut dalam bahasa spain… Aku senyum! Yes…Umpanku mengena. Padan muka, pasti dia terasa malu. Tak salah aku menyuruh mama memesan restoran ini sebagai tempat perjumpaan kami. Aku tertawa dalam hati.
"Tak apalah bang…Saya pesan apa yang dia pesan."Marqonah menutup buku menu tersebut. Aku memandangnya. Memang dia bijak. Pandai mengawal keadaan. "Saya tak pernah makan di restoran macam ni…Biasa kat gerai-gerai aje. Maaflah, tiru cik Wan Rayyan plak…"tanpa ku sangka Marqonah berkata begitu. Kedengaran jujur sahaja. Aku yang terkedu.
"Gerai??? Saya plak tak pernah makan kat gerai…Bagi saya kurang stail…"aku sengaja menyakitkan hatinya. "Tak adalah gitu cik Wan Rayyan. Zaman sekarang ni, orang tak pandang tu semua… Makan kat gerai ke, apa ke…tak lambangkan sangat poket orang tu." Balasnya. Aku diam. Dia diam.Lama! Kemudian, makanan kami sampai…Sepinggan spegeti dan roti sup. Air fresh oren. Aku membentangkan sapu tangan ke ribaku. Aku perasan sesuatu. Marqonah meniru aksiku…Hai terasa lucu pula.
"Makanlah…"aku mengambil sudu dan garpu. Belum sampai makanan tersebut ke depan mulutku, aku meletakkannya kembali. Sekali lagi aku terasa kerdil. Aku lihat Marqonah menadah tangan dan mulutnya kumat-kamit. Hendak tak hendak aku terpaksa menadah tangan. Selesai doa dilapazkan, kami amin bersama. " Makan cik Wan Rayyan…"dia menyuap spegeti kedalam mulutnya dengan cermat.
"Cik Marqonah orang mana?" aku terpaksa memecahkan kesunyian kami dengan bertanya soalan. Jika tak, makanan dah habis kami pula macam tiang kayu. Bisu dan keras!
"Saya? Saya orang utara. Tapi besar dekat Pahang…"Aku angguk. Sepatah tanya, sepatah jawab. Kami diam lagi. Sekali lagi aku terpaksa bersuara dahulu.
"Cik Marqonah…-"
"Eh Encik Wan Rayyan…Tak payah bercik-cik dengan saya. Panggil Marqonah aje…"kata-kataku dipotong. Aku buat-buat tertawa. "Kalau gitu, Marqonah boleh panggil saya Rayyan aje. Tak payah juga berencik-encik. Awak saya, awak saya pun saya tak kisah…Tak perlu formal sangat." Giliran dia pula tertawa. Tiba-tiba aku terperasan sesuatu. Sebenarnya cantik juga dia tertawa. Wajahnya kemerahan.
"Oh! Awak nak cakap apa tadi…?"tanyanya.
"Lupa plak…Saya nak tanya, dah lama ke awak duduk sini..?"
"Masuk bulan ni 3 tahun genaplah…Saya duduk sini pun sebab kerja. Kerja pindah randah."
"Iye…?Kerja apa?" Dia meneguk minuman sebelum membalas. Aku lihat sahaja.
"Cikgu biasa. Cikgu sekolah rendah aje." Aku angguk sahaja. Cikgu…? Bukan aku hendak memandang rendah. Mama sendiri dahulu bekas penolong kanan sekolah tapi jujurnya aku kurang suka perkerjaan cikgu. Bagiku terlalu suci! Tiba-tiba aku tak tahu nak kata apa lagi. Idea dimindaku dah habis. Kalau tak kerana mama, sudah lama aku bangun meninggalkan ‘majlis rasmi’ kami ni.
"Awak pula kerja apa?"dia bertanya padaku. Ah! Tiba pula masaku disoal siasat. Tapi takapa, tak perlulah aku ‘mengoffer’ diri dengan menceritakan kisah aku pula. "Kerja biasa-biasa aje." Aku sengaja merendah diri. "Iyelah tu…Kerja apa ?"
"Saya kerja kat syarikat papa aje. Bawah sikit dari papa, tapi baru lagi…"tiba-tiba aku rasa riak pula. Konon merendah diri. "Syarikat papa? Oh! Syarikat datuk…Untunglah awak, lahir dalam keluarga senang. Kerja pun tak susah nak cari. Tak perlu susah-susah cari, dapat pangkat tinggi…"
"Tak juga…Benda ni semua bergantung pada diri kita. Kalau diri tak layak, tak dapat juga…"aku tak mahu kalah dengan pandangku. "Betul tu, saya sokong…Tapi kalo awak sedar atau tak, ada banyak orang yang layak, tapi tak ada yang bernasib baik macam awak. Ada pun, jarang! Boleh dibilang… Keluar dari u, terus dapat jawatan tinggi.." Fuh! Pedas juga kenyataan cikgu muda ni. Aku menghirup minuman. Dia memandangku.
"Maaflah, saya tak kata Rayyan tapi cakap secara umum aje…"Dia seakan membetulkan keadaan. Aku yang mendengar rasa hendak termuntah, Konon tak kata, tapi tadi nyata dia menyebut namaku sebagai contoh!
"Itu pandangan awak, saya tak boleh nak marah atau tersinggung…Cuma, kalau awak haraf semua yang keluar dari u tu dapat jawatan tinggi…sape yang nak jadi kuli, sapa nak jadi bos…"aku sindirnya balik. Tapi Marqonah tetap berlagak tenang. Kata-kataku, sekadar disambut dengan senyuman.
"Marqonah kenal mama saya…?"aku sekali lagi memulakan perbualan. Dia angguk. "Dah lama kenal, kadang-kadang saya anggap dia macam ibu saya. Datin baik sangat…"Aku senyum. Kali ini aku setuju dengannya. Mama memang manusia yang baik. Semua orang puji mama baik, Cuma darah kebaikan mama tu tak meresap dalam diriku. Aku pun tak tahu apa silapnya. Bukan mama dan papa tak mendidik tapi aku yang tak makan saman. Aku hidup dalam prinsip dan acuanku.
"Datin apa khabar? Kaki dia dah okey?" tanyanya. Aku kepinga. Kaki? Sejak bila kaki mama sakit? "Datin tak cakap ke? Hari tu, kaki dia terseliuh…saya urut sikit, betulkan urat dia…tapi tak tau lah dah okey ke tak…"Oh! Tiba-tiba aku teringat perkara berkaitan kaki mama ini. Memang kami mama terseliuh dan mamaada cerita kakinya sudah diurut. Tapi tak pula aku sangka si tukang urutnya dia.
"Dah okey…Thanks bantu.Urutan awak tu, memang berkesan. Mama tak pergi klinik pun..just sapu ubat. Dua tiga hari kemudian dah okey…Pandai ye awak urut.." Marqonah senyum. Tampak menawan dengan lesung pipit kecilnya. "Sikit-sikit aje. Itu pun belajar masa asrama dahulu."
"Marqonah…Marqo…nah! Nama awak pelik!"laju sahaja aku berkata demikian. Marqonah senyum. "Kenapa lucu ke?" Aku pantas menggeleng. Takkanlah aku hendak mengangguk. Kejam benar aku walaupun hakikatnya namanya memang lucu. "Awak tak cakap pun saya tahu, memang nama saya pelik. Tapi nama tu saya suka. Ada sejarah dia…"Dia menolak pinggan spegeti dan menarik mangkuk sup.
Aku tak berani tanya lagi. Kami sekali lagi diam. Sekadar memandang sekeliling. Tiba-tiba muncul satu pasangan bersebelah meja kami. Gayanya cukup intim. Lelaki tersebut menarik kerusi dan si gadis duduk. Kemudian si lelaki duduk dan menarik tangan si gadis dan dikucup lembut dan diramas lembut. Aku melihatnya terasa mual. Lelaki, tak sangka jadi hamba perempuan...Rupanya, aksi tersebut dipandang oleh Marqonah. Marqonah tersenyum. Pasti apa yang difikirkan sama dengan fikiran tersebut.
"Awak suka macam tu?"nyata Marqonah terkejut dengan pertanyaan. Cepat-cepat dia menggeleng.
"Kenapa?"
"Kalo mereka bukan suami isteri saya rasa perempuan tu nampak murah, semudah tu sahaja perempuan tu dipegang…" kedengaran jujur jawapannya.
"Bukan perempuan anggap tu istilah dihargai ke?"
"Mungkin…tapi tak bagi saya. Kenapa awak tanya saya? Apa pandangan awak pula?"Marqonah kian berani berkata-kata." Bagi saya, lelaki tu macam hamba. Sepatutnya dia pelu bersikap seperti kaum yang diatas. Kaum yang memimpin, bukan dipimpin…" "Maksud awak…lelaki pemimpin dan perempuan hamba?" tanyanya, serius. Aku menjugkit bahu. "Terpulang pada penafsiran awak…Konsep mudahnya, perempuan adalah hamba kepada lelaki, bukan lelaki hamba kepada perempuan…"aku tersedar. Sekarang kami berdua menjdi pendebat bagi mewakili kaum masing-masing.
"Salah Rayyan. Awak tak boleh cakap macam tu"
"Kenapa?"
"Awak lupa, kisah adam dan hawa. Awak lupa kesunyian Adam di syurga tanpa Hawa. Kerana kesunyian tu maka Allah ciptakan Hawa dari rusuk Adam. Diciptakan Hawa bukan dari kaki untuk dipijak, bukan dari kepala untuk disanjung tapi dari rusuk…berdekatan dengan tangan untuk dilindungi, berdekatan dengan hati untuk disayangi…"Aku terkedu. Marqonah bijak bermain kata-kata.
" Tahu tak…Jujurnya, bila datin minta saya keluar dengan awak, saya berat sangat…Hati ni tak sudi…saya tak tahu mengapa, bukan soal segan tapi saya sendiri tak tahu…"tiba-tiba Marqonah berkata demikian.
"Iye…Baguslah. Saya pun taknak selindung lagi…Saya pun kurang suka keluar begini…tapi sebab hormatkan mama, saya jumpa awak."Ah! Aku terlalu jujur. Aku lihat air muka Marqonah berubah. Tiba-tiba aku terasa salah tapi bak kata orang, terajak perahu boleh diundur, terlajak kata…?Marqonah tunduk. "Maaf…! Saya bukan nak guriskan hati awak. Awak sendiri faham kan."Marqonah angguk sebelum tersenyum hambar. Ya Allah! Senyumannya tak semanis tadi, matanya tak sekaca tadi…tiba-tiba aku terasa bersalah. "Tak apalah, saya pun tak harap lebih-lebih. Jumpa sahaja…Itu yang datin cakap dekat saya." Dia mengambil tisu sebelum mengelap bibirnya.
"Maaflah…Sebenarnya, ini first time saya keluar dengan lelaki…saya rasa kita berdua agak tegang. Tak ada pro dan kontra. Saya pipit, awak enggang…"
"Kenapa cakap macam tu?" "Tak apa, itu kenyataannya…"Aku jadi tersedar. Aku pencetus kepada keadaan ini. Memang salahku. Kenapalah aku perlu meyakitkan hati Marqonah, walhal selepas ni kami takkan berjumpa lagi. Apasalahnya berlagak baik sedikit? Ah! Kalo berlagak baik, aku seperti memberi harapan. Pelbagai andaian wujud…Aku manarik nafas. Aku cuba perbaiki keadaan. Perkataan maaf banyak luncur dari mulutku. Kami menyambung perbualan, dunia zaman kecil, kerjaya , mama menjadi topik…Dari situ aku sedar, Marqonah tidaklah sebosan namanya. Orangnya sensitive tetapi cepat sejuk. Kami leka berbual tanpa ada rasa keegoan dariku. Tepat jam 11, kami sepakat balik. Buat penutupnya, aku menawar diri menghantarnya. Marqonah menolak. Katanya, dia datang menaiki motor skuter…Motor?! Wah ganas juga…Aku sempat mengusiknya. Dia tersipu-sipu…
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Sampai rumah, mama sudah menantiku…Aku ditanya pelbagai soalan…Apa yang hendak ku kata, selain jawapan selamat…’Marqonah biasa sahaja’. Mama beria-ia bercerita mengenai Marqonah. Yang kelakarnya, semua yang diceritakan oleh mama telah aku ketahui dari Marqonah sendiri…Makanan kegemaran, rutin harian, sikap…dan macam-macam lagi. Aku sekadar mendengar seperti tidak mengetahui apa-apa…
"Memanglah nama dia tak macam bekas-bekas buah hati hang dulu. Apa…si Ameylia, Isabella, Zairin, Akila…tapi nama dia sedap apa. Mama dok dengar kali pertama, terus suka. Hang tau tak, nama tu arwah ayah dia bagi tau. Sama nama arwah mak dia…"Aku tersentak. Arwah???
"Laa…dia tak cerita ke? Dia bekas penghuni asrama anak yatim papa hang tu…"Aku terkedu. Patutlah kisah ibubapanya tak disentuh. Patutlah dia sensitive…Aku melangkah kebilik. Mindaku serabut. Aku rebah diatas katil. Entah macam mana, jemariku pantas menekan hendset. Tertera nama Marqonah di skrin. Aku tekan ‘call’. Terdengar suara halus memberi salam.
Malam itu, kami berbual lagi. Lama dan indah sungguh... Hai Marqonah…



posted by Penulisan2u @ 4:48 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
21 Comments:
  • At 10/8/09 12:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..
    banyak mesej cerpen ni..
    good job writer..
    lain dari yang lain..
    lau ade sambungan lagi best..

     

  • At 10/8/09 2:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cita ni best tp nape x sambung bg pnjg skt..biar la ending dia diorg 2 kawin ke lg best..

     

  • At 10/8/09 4:15 PTG, Blogger hazel adriana said…

    best la

     

  • At 10/8/09 4:15 PTG, Anonymous aNJe said…

    ade sambungan ke??
    kompius lak cerpen @ novel..

     

  • At 10/8/09 5:29 PTG, Blogger nadiah_abdllah said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 10/8/09 5:32 PTG, Blogger nadiah_abdllah said…

    rasanya pernah keluar dulu.
    but different title..
    marqonah tak silap.
    tak kesa la..
    yg pasti cite ni best. byk pengajaran. =)

     

  • At 11/8/09 1:59 PG, Blogger enaLiF said…

    laaa..
    bru dok syok bace..
    tup9 dh abih..

     

  • At 12/8/09 12:42 PG, Anonymous arysa said…

    cite ni best tapi mcm xde ending,, klu panjangkan lagi kisah ni pasti best

     

  • At 12/8/09 10:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm tergantung la...mana endingnya???buatla sambungan..dan bagi ada perenggan sikit.sakit mata la..

     

  • At 12/8/09 2:23 PTG, Blogger my_za2l said…

    haish, best owh.
    sambungla lagi!!!!
    (:

     

  • At 12/8/09 11:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SAMBUNG CEPAT!!

     

  • At 13/8/09 12:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la..tersenyum jer bila baca..ingat kisah aku...tp aku bkn baik cam marqonah tp aku dpt llki baik cam marqonah

     

  • At 13/8/09 12:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala tergantunglah cte ni, tu lah bru nk asyik bce, tgk2 dh abis plakkn...cptlah wt sambungan cte ni..

     

  • At 13/8/09 1:11 PTG, Anonymous liya said…

    tahniah buat penulis...
    "perempuan itu indah" memberikan banyak maksud tersirat
    beruntunglah kita para wanita di dunia ini
    all the best ya...

     

  • At 17/8/09 7:31 PTG, Anonymous yanna nabil said…

    citer nie ringkas ajer..tapi best la..tahniah to writer..

     

  • At 19/8/09 12:20 PTG, Anonymous pogie said…

    huhuhuhuhu.aku benci.benciiiiiiiiiiiiiiiiii sangat,pasal tergantung.habiskan la

     

  • At 20/8/09 12:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    laaa..setakat tu je citer, smbg r ag..
    tgh syok bce tdi dh abis..

     

  • At 21/8/09 2:34 PG, Blogger AY said…

    adoh ai, ni yg buat beta hangin satu badan ni...tgh syok2 bace tetibe je habis...hmm..ape2 pun, kpd penulis, kalo otak awk ada bekoyan2 idea utk sambg citer ni, sambg la ye!!sy tunggu...=)

     

  • At 26/8/09 9:27 PTG, Anonymous shafika said…

    bestnye...banyak mesej and citer yang best..tpi knape nampak macam tergantung..plss sambung..

     

  • At 1/9/09 11:24 PG, Blogger Posto Merah said…

    I continued ... nnti forward. Insyallh!

     

  • At 4/9/09 10:01 PTG, Blogger Posto Merah said…

    tkiu....try bca cerpen sy yang lain, tajuk: permsta hati...semoga anda terhibur

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group