BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 28, 2009
Cerpen : Nur Shahadah..
Nama Pena : AIZA AIDIR

Kring…………..kring……..

Bunyi jam loceng yang amat membingitkan telinga telah memecah kesunyian dan ketenangan tidurnya pagi itu. Dia menggeliat perlahan, masih terasa beban kepenatan setelah seharian memerah otak untuk menyiapkan assignment. Dikerlingnya pada jam di sebelah katilnya, emm..sudah hampir pukul lima pagi. Dia mengucapkan kalimah syahadah perlahan..aku masih dipanjangkan umur..syukur Alhamdulillah!

Dia bergerak perlahan ke bilik air dan mengambil wudhuk..dicapainya telekung sembahyang yang diletakkan bersebelahan dengan meja studynya… dia tersenyum memandang pada satu wajah yang sedang lena diulit mimpi. Izzati, teman sebiliknya itu kelihatan letih sekali tetapi hatinya tenang apabila melihat wajah yang tidak pernah jemu mengukir senyuman kepada sesiapa sahaja. Andai temanya itu tidak mengalami keuzuran, dia pasti pagi yang hening ini akan diisi dengan alunan suaranya membaca al-quran…izzati, terima kasih..kerana persahabatan yang kau hulurkan..

Dia bersembahyang sunat dua rakaat..seusai solat, dia kembali membuka laptop dan menyambung kembali assignment yang masih belum siap sejak tiga hari yang lepas. Dia memandang pada diari yang menyimpan segala hal yang penting tentang dirinya. Emm…lagi dua hari assignment ini akan dihantar kepada Encik Muslimin. Sempatkah? Dia mencongak sendiri..insya-allah..andai aku berusaha lebih, pasti akan disiapkan mengikut tarikh yang ditetapkan. Dia memberi motivasi kepada diri sendiri.

Namun, entah mengapa hatinya terasa untuk menyambung kembali novel yang sejak tiga bulan lepas masih belum sempat disiapkan. Dia terasa idea untuk menulis kembali membuak-buak…

Ish..time aku nak siapkan assignment, banyak la pulak idea nak keluar..dia akhirnya mengalah dengan desakan parasaan. Apa yang terbuku dalam kepalanya harus diluahkan pada skrin laptop..dia menutup folder assignment dan kembali membuka folder ‘cerpen dan novel’ yang terkandung berpuluh-puluh cerpen karyanya.

Tanganya berhenti menulis tatkala azan subuh berkumandang memecah kesunyian kolej kediaman Kemboja pagi itu. Suara itu! Dia tersenyum sendirian…laungan azan yang dialunkan cukup menyentuh perasaan sesiapa sahaja yang mendengarnya. Dia pernah mendengar ceramah yang disampaikan oleh pemuda tersebut dan airmatanya hampir menitik saat pemuda tersebut menceritakan detik-detik kewafatan Nabi Muhammad. Selama ini bukan dia tidak pernah membaca buku tentang kisah sedih tersebut tetapi airmatanya tidak pernah tumpah. Mungkin juga disebabkan oleh lunak suara dan kesungguhan dalam menyampaikan ceramah, pemuda tersebut berjaya membuatkan ceramah yang disampaikan begitu terkesan di hatinya sehingga kini.

Ashraf…itulah nama pemuda yang seringkali berjaya menambat hati mahasisiwi di kolej kediamanya. Orangnya agak pendiam dan terlalu berhati-hati dalam pergaulan. Dia bersifat sederhana dan yang pastinya kehadiranya di mana-mana sudut kolej pasti mengundang mata-mata perempuan ke arahnya! Dia? Dia juga merupakan salah seorang daripada mahasiswi yang mengagumi pemuda yang penuh dengan sifat-sifat yang di dambakan oleh seorang wanita dia tersenyum keseorangan dan matanya seakan terpaku tatkala melihat jam yang berada di sebelahnya...

Ya allah..dah hampir enam setengah! Dia cepat-cepat berlari kearah bilik air untuk mengambil wudhuk dan menunaikan solat subuh… pasti syaitan bersorak riang pagi ini..berjaya melalaikan seorang lagi anak adam..lewatkan solat!
*****************

" apa? Aku kena menemuramah Ashraf?"

Zaiful hanya mengangguk. Dia memandang pelik wajah Humaira di hadapanya. Aku suruh temuramah Ashraf, bukannya temuramah hantu..pelik apabila melihatkan wajah Humaira yang nampak terkejut teramat sangat. Serasanya ramai mahasiswi akan tersenyum kesukaan apabila dapat berdekatan dengan pemuda sebaik Ashraf..tetapi, kenapa Humaira tidak mahu?

" tak nak la Epol…aku takut..kenapa tak suruh Hamdan?"
"eh..kenapa dengan kau? Kenapa takut dengan Ashraf? Dia ok la..ini memang tugas kau sebagai wartawan majalah kolej..aku dah bagitahu dia yang kau akan temuramah dia hari isnin ni..take note..aku tak nak kau lupa. Ashraf tu terlalu busy..susah nak ambik masa dia.."

Dia hanya mengangguk. Risaunya hati aku! Selama lima sem dia kat sini, sekalipun Ashraf tidak pernah tersenyum padanya walaupun dia selalu mensedekahkan senyuman manisnya pada pemuda tersebut…tetapi dia tidak pernah berkecil hati, dia tahu orang seperti Ashraf tidak akan senang-senang bermain mata dengan perempuan…
Humaira…bukankah itu impian kau selama ini? Mahu Ashraf tahu tentang kewujudannya dimatanmu…sekatika, dia kembali tersenyum. Allah sudah makbulkan doanya sejak dua tahun lepas!
Isnin?haa..esok?
*******************

‘Wahai Manusia\' Bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu
dari seorang manusia (iaitu Nabi Adam A.S) dan daripadanya Allah memperkembang
biakkan lelaki dan perempuan yang ramai. Bertaqwalah kepada Allah yang dengan
mempergunakan namanya\' kamu saling meminta antara satu sama lain, dan
peliharalah hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan
mengawasi kamu.’
(Surah An-Nissa\': 1)
Dia tunduk. Mahu memahami secara dalam ayat yang disampaikan oleh Asyraf sebagai pengakhiran ceramahnya. Malam ini Ashraf bercakap tentang pandangan islam terhadap wanita, hak-hak wanita dan kedudukan wanita dalam islam. Hatinya tersentuh saat pemuda tersebut melaungkan azan…isyarat waktu untuk solat isyak telah tiba. Ya allah…pemuda itukah yang aku perlu jumpa esok? Bagaimana ya allah…apakah tanggapanya kepadaku esok…layakkah aku bercakap dengannya? Hatinya secara tiba-tiba dipagut rasa gundah yang bukan sedikit. Hatinya juga terasa sebak, entah mengapa dia terasa bagaikan ada ikatan yang terlalu kuat dan kehadiran Ashraf dirasakan terlalu bermakna. Akukah yang terlalu hanyut dalam cinta sesama manusia? Berdosakah aku, ya allah?

" Umairah…"

Dia terdengar namanya dipanggil seseorang saat dia menyarungkan selipar di kaki. Mahu bergerak pulang ke bilik. Dia menoleh, jantungnya seakan mahu berhenti berdengup. Ashraf!
Derap tapak kaki Ashraf semakin menghampiri. Disebelahnya ada seorang pemuda yang dia tidak kenali nama tetapi selalu dilihat bersama-sama Ashraf. Dengan hanya berkain pelikat dan T-shirt lengan panjang berwarna putih..ashraf dilihat terlalu kacak! Wahai mata..janganlah kau terlalu mengagumi kurniaan duniawi…seperti ada suara halus yang menyedarkanya..dia beristigfar perlahan.

" assalamualikum Humaira"

Bibir itu menguntum senyum saat salam dihulurkan. Dia berasa sedikit lega. Sekurang-kurangnya senyuman itu bisa membuahkan jalinan ukhwah antaranya dan Ashraf. Namun, hatinya terasa sedikit pelik..Ashraf tahu nama aku? Emm..mungkin Zaiful telah memperkenalkan dia pada Ashraf. Humaira..jangan fikir yang bukan-bukan! Hatinya mengingatkan…

" waalaikumussalam.."
Dia menjawab perlahan. Izzati disebelahnya juga diam membatu. Mungkin terkejut kerana pemuda yang sentiasa menjadi bualan mereka sedang berada di depan mata. Izzati, jangan hatimu jua gundah…

"saya mahu mintak maaf ngan Humaira kerana tak dapat memenuhi janji saya. Saya perlu balik kampung esok, ada hal penting. Boleh saya tukarkan temujanji kita?"

Agak berhati-hati ayat yang diluahkan itu dituturkan oleh pemuda tersebut. Dia hanya mengangguk dan tersenyum. Pandanganya dihalakan kepada beberapa orang student perempuan yang sudah berbisik sesama mereka. Aduh..jangan aku digosipkan dengan pemuda sebaik ini…kesian Ashraf, dia tidak mahu nama baik Ashraf akan tercemar hanya kerana dilihat Ashraf berbual denganya.

" it’s ok..nanti, bila Ashraf ada kelapangan, Ashraf boleh bagitahu saya ataupun Zaiful..kita akan aturkan temujanji yang lain. Emm..kalau dah tak ada apa-apa lagi, saya balik ke bilik dulu.."
Dia membalas ihklas. Dipandangnya wajah pemuda tersebut yang tidak lekang dengan senyuman. Lesung pipit yang berada di sebelah pipi kirinya menjadikan wajah Ashraf semakin kacak..aduh..ibu, anakmu ini sudah tertawan!

" ok..terima kasih dengan kerjasama awak..hati-hati"

Dia berlalu dengan senyuman yang tidak lepas dari bibir. Siapa yang tidak gembira? Dapat ucapan ‘hati-hati’ daripada lelaki idaman seperti Ashraf…aduh..ibu, anakmu ini sedang angau! Pingangnya dicuit mesra oleh Izzati yang sudah senyum mengusik ke arahnya.

" Umai..aku rasa Ashraf tu sukakan kau la…"

"kenapa kau cakap macam tu Izzati?"

Hatinya berdebar. Kenapa aku berperasaan macam ni? Seperti ada yang menganggu perasaan.

" entah..hati kecil aku dapat rasakan dalam mata Ashraf ada tersembunyi satu perasaan yang sukar untuk diterjemahkan.."
Nah..pendebat Universiti telah memberi jawapan yang amat sukar untuk ditafsirkan. Nasib kau la Umairah..dapat kawan yang sentiasa berpuitis dalam kata-kata.

" perasaan cinta?"

Dia sengaja mahu mengusik Izzati tetapi sahabatnya itu hanya mengangguk…
Betulkah?
*************************

Dia meletakkan perlahan talefon yang sejak dari tadi masih berada di gemgamanya. Airmatanya mengalir perlahan. Dia sedang bersedih! Dia tahu perasaanya bagai ditikam belati yang tajam…ibu telah mempunyai seseorang yang akan dijadikan bakal suaminya. Dan dia tahu, lelaki itu pastinya bukan Ashraf!

" Muslim lelaki yang baik. Ibu percaya dia pasti dapat membahagiakan Humaira. Ibu mahu Humaira mendapat lelaki sebaik dia untuk dijadikan seorang suami…abah mahu Humaira balik minggu depan untuk pertunangan kamu.."

Dia sudah teresak di penjuru bilik. Lemahnya aku..ya allah..kurniakan aku segunung kekuatan. Aku mahu jadi anak yang solehah..yang memenuhi setiap kata-kata ibu dan abah..tetapi, kenapa hati aku sungguh sedih dengan permintaan ibu dan abah kali ini?
Adakah kerana perasaan sayang dan harapan telah diberikan kepada orang lain?
" kenapa ni Umai?"

Bahunya disentuh lembut. Dia tidak sedar kehadiran Izzati di bilik mereka. Setahunya, Izzati telah ke kafe sejak tadi. Emm..mungkin aku tidak sedar.

" ibu….."

Hanya itu yang mampu dia luahkan. Sungguh..aku lemah dalam percaturan ini..

" kenapa dengan ibu? Kenapa Umai…"

Bahunya telah digoncang dengan kuat. Dia semakin tersesak. Dipeluknya tubuh Izzati dengan kuat.

" ibu mahu aku bertunang minggu depan..dengan lelaki pilihanya. Aku terlalu sedih.."

Saat ayat itu dituturkan, dia melihat ada deraian air mata di pipi sahabtnya itu. Izzati mengemgam erat kedua tanganya, mahu member kekuatan kepadanya. Walaupun air mata Izzati tidak henti mengalir tetapi tangan lembut itu tidak pernah berhenti untuk menyapu titisan air mata yang mengalir di pipinya…indahnya sifatmu Izzati…
" Umai..jangan terlalu bersedih. Allah tidak akan menguji seseorang melebihi kekuatan hambanya. Kau perlu rehda dan terima semua ni. Aku yakin, semua yang berlaku ada hikmahnya..kau bersabarlah.."

" Izzati…aku dah letakkan perasaan aku kepada Ashraf. Kau pun tahu kan?bagaimana aku tidak pernah jemu untuk berdoa..agar pintu hati Ashraf terbuka untuk aku. Dan sekarang? Bila Ashraf sudah mula dekat dengan aku..aku perlu lepaskanya.."
Dia memandang tepat pada wajah yang penuh dengan ketenangan tersebut. Izzati seperti cuba untuk mengukir senyuman padanya walaupun amat jelas kelihatan begitu hambar sekali. Tangannya semakin digemgam erat.

" Umai..jangan jadikan cinta sesama manusia sebagai ukuran kekuatan dan kelemahan kau…aku yakin, kau mampu mengusir perasaan sayang di hati kau untuk Ashraf secara perlahan-lahan. Jadilah anak yang solehah..anak yang sentiasa membahagiakan kedua orang tuanya. Kau beruntung Umai..masih mempunyai ibu bapa untuk kau terus berbakti kepada mereka, bahagiakan mereka..aku? aku hanya ada al-quran yang dapat mendekatkan aku dengan mak dan ayah aku…kadang-kadang aku alpa untuk sedekahkan al-fatihah…"

Ayat Izzati mati di situ. Dia sudah tenggelam dalam tangisan yang ditahanya sejak tadi. Umairah memeluk perlahan tubuh Izzati. Andai menangis dapat melegakanmu…teruslah menagis Izzati…ya allah, semoga Izzati menjadi sebahagian daripada wanita-wanita hebat yang tidak lekang di ujimu…

Andai benar, tiada jodoh antara aku dan Ashraf…demimu ya allah..aku redha…
************************

" Humaira..kau ada masalah ke?"

Dia tersentak saat ayat itu diturkan oleh Zaiful. Dia hanya menggeleng.

" abis tu kenapa ayat kau banyak tak kena? Ejaan banyak salah! Soalan yang ditanya entah apa-apa..kau aturkan temujanji dengan Encik Rosman sekali lagi. Aku betul-betul tak puas hati dengan kerja kau kali ni. Aku tahu kau ada masalah tapi kemana hilangnya sifat professional kau selama ni?"

Zaiful terasa seperti mahu ditelan hidup-hidup wajah di hadapanya itu. Dahlah mahu dapatkan temujanji dengan Encik Rosman, salah seorang kaunselor di Universitinya itu amat sukar. Tetapi, bila dah dapat..Humaira dah hancurkan segalanya! Hampir tiga tahun bekerja dengan Humaira, serasanya gadis itu tidak pernah mengundang masalah kepadanya. Tetapi, pagi ini gadis itu telah membuatkan dia merasakan mahu melempar semua kertas-kertas yang berada di hadapanya

Dia terasa betul-betul hampa. Humaira hanya tunduk memandang kasut yang dipakainya. Dia tahu dia yang bersalah dalam hal tersebut, dia tidak seharusnya mengundang kemarahan Zaiful. Sudah dua tahun dia bekerja di bawah Zaiful, dan hari ini adalah pertama kali kemarahan Zaiful padanya tidak dapat dibendung. Dia hanya mengangkat kepala saat pintu bilik mesyuarat dihempas kuat.

" Humaira, kau jangan tertekan sangat. Sebenarnya Zaiful dah berusaha keras untuk aturkan temujanji kau dan Encik Rosman, katanya majalah kita pada bulan ni akan jadi gempaq..iya la..kau pun tahu kan, reputasi Encik Rosman amat tinggi sekarang. Kalah pakar motivasi kesanyangan kau..Dato’ Fadilah Kamsah!"

Bibirnya terukir senyuman tatkala Mimie menyebut nama Dato’ Fadilah Kamsah. Baginya, kesalahnyang dilakukannya itu memang tidak seharusnya berlaku kerana dia telah memegang peranan sebagai wartawan majalah kolej sejak di semester satu. Seharusnya, dia lebih professional dalam melaksanakan tugas. Aduh..sukarnya mahu menjalani kehidupan ciptaanmu tuhan! Bagilah aku kekuatan…

" aku tahu silap aku Mimie. Ada masa nanti, aku akan minta maaf ngan Zaiful. Insya-allah aku akan jumpa Encik Roman secepat mungkin..aku janji.."

Mimie tersenyum kelegaan…dia memandang tepat pada wajah yang banyak menyimpan rahsia. Tidak banyak yang dia tahu tentang gadis tersebut. Humaira lebih senang bersifat low profile walaupun mempunyai saham yang agak tinggi di Kolej tersebut. Setiap semester gadis tersebut pasti tidak terlepas untuk mengambil anugerah dekan. Sifatnya terlalu bersederhana dalam apa jua hal. Dan, yang paling penting gadis itu mampu menjalinkan ukhwah tanpa mengira batasan..semua oaring di mata Humaira adalah sama. Katanya, setiap umat islam adalah bersaudara….

" ya allah..aku lupa Humaira…semalam Ashraf titipkan salam buat kau"

Humaira tersentak. Terasa mukanya merona kemerahan. Dia tersenyum perlahan untuk menutup rasa malu yang sudah menguasai diri.

" bila dia jumpa kau?"

Dalam debar dan malu, dia masih mahu bertanya.
" semalam..lepas habis menyuarat jawatankuasa surau..emm…Humaira, kau ada dengar gossip pasal Ashraf tak?"
Suara Mimie agak perlahan saat ayat itu dituturkan. Dia mengerutkan dahi. Pemuda sebaik Ashraf ada gossip? Agak menarik…

" ramai budak kolej cakap yang Ashraf akan berkahwin…"

Demi tuhan..jantungnya terasa seperti ditikam saat perkhabaran itu diterima. Namun, dia cuba berlagak seperti biasa.
"al-hamdulillah…Ashraf mahu mendirikan masjid. Kita patut mendoakan kebahagiaan dia.."

Hanya itu yang mampu dia tuturkan. Dadanya terasa sebak. Betul apa yang kau cakapkan Izzati..aku tidak ada jodoh dengan Ashraf..

" tapi. aku pelik. Aku tengok dia macam baik dengan kau..tapi kenapa mahu berkahwin dengan prang lain.."

Mimie menyoal tanda kehairanan. Dia menyabarkan dirinya sendiri…

" Mimie, jodoh pertemuan di tangan Allah..mungkin aku ada pertemuan dengan Ashraf tetapi aku tidak ada jodoh dengan dia. Mungkin juga, aku ada jodoh dengan bakal suami aku tetapi tidak ada pertemuan dengannya. Mimie, allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita..dan sebagai hambanya, kita perlu terima dan rehda.."
*************************

Dia bergerak perlahan, melalui meja makan yang diduduki oleh Ashraf dan teman-temanya. Tidak ramai yang berada di kafe pada hari ini. Maklumlah, cuti pertengahan semester telah bermula. Dia terasa agak berat untuk pulang ke kampung. Untuk itu dia tidak terus balik ke kampung, mahu tinggal di kolej untuk sehari dua lagi. Biarlah segala persiapan pertunanganya dibuat oleh ibu dan adik-beradiknya. Hatinya terasa amat sedih apabila matanya bertembung dengan panahan mesra mata Ashraf…aku bakal milik orang lain Ashraf..hatinya dipagut rasa menyesal yang teramat. Kenapa aku tidak membantah? Dan kau juga bakal menjadi pemimpin kepada gadis lain..jika benar apa yang diperkatakan oleh teman sekolej.
Ya allah..apa yang aku fikirkan ni? Dia cepat-cepat beristigfar dalam hati. Berdosakah aku ya allah..kerana mahu melawan ketentuanmu…

" Humaira…"

Suara itu!
Dia mempercepatkan langkah. Tidak mahu hatinya gundah sekali lagi…biarkan aku Ashraf…biarkan rasa cinta di hati ini pergi perlahan-lahan..

" Humaira!"

Kali ini kakinya tidak dapat lagi melangkah. Nada suara itu terlalu kuat, masakan dia boleh berlagak tidak dengar?
Dia menoleh. Ashraf hanya tersenyum ke arahnya. Dia tidak berupaya untuk membalas. Ya allah..padamkan rasa sayang ini terhadapnya..aku sayang kepadanya keranamu ya allah..dan aku perlu hilangkan rasa sayang ini jua keranamu…

" kenapa masih ada kat sini? Tak balik kampung?"
" balik…lagi tiga hari.."

Dia lihat ada riak terkejut pada wajah Ashraf. Senyuman yang terukir pada wajah itu padam serta merta. Mengapa?

" kenapa balik lambat?"

Soalan daripada Ashraf semakin menyesakkan perasaan. Ketahuilah olehmu Ashraf..kepulanganku ke kampung akan membuang semua rasa sayang di hati ini kepadamu…

" ada beberapa artikel yang perlu saya siapkan..saya pergi dulu Ashraf..selamat tinggal.."
Airmatanya seakan mahu menitik. Ashraf hanya tersenyum mamandangnya.

" tak perlu ucapkan selamat tinggal…insya-allah, kita akan jumpa lagi. Hati-hati.."
‘hati-hati’…ungkapan itu selalu dititipkan buatnya dalam nota atau messege..dia tidak tahu apa perasaan Ashraf terhadapnya tetapi dia amat faham tentang perasaanya sendiri..

Sesungguhnya , dia menyintai lelaki itu. Lelaki itu yang selalu dia doakan dalam solatnya. Lelaki itu yang selalu dia mimpikan selepas solat istikarah…ya allah..tidak cukup kuatkah doanya selama ini? Terlalu kerdilkah aku untuk berdampingan dengan insan sebaik Ashraf? Akukah insan yang tidak pandai bersyukur dengan takdirmu?
****************************

Dia menyarungkan jubah putih ke tubuhnya. Cantik jubah ini..kata ibu, jubah ini pemberian Muslim, bakal tunangnya itu mahu dia berpakaian seperti ini selepas mereka dinikahkan. Dia menangis keharuan..sesungguhnya allah telah menetapkan yang terbaik buatnya..betul kata Izzati, Muslim seorang yang soleh dan baik…jika tidak, pemuda tersebut tidak akan mengambil keputusan untuk melamarnya sebelum mengenalnya. Izzati, terima kasih kerana sentiasa mendoakan kebahagiaanku….semoga dirimu jua akan dipertemukan dengan insan yang dapat membahagiankanmu…insya-allah..

Bukankah itu doanya? Agar dipermudahkan jodoh dengan seseorang yang dapat membimbingnya menemui jalan ke syurga akhirat….syurga dunia ini hanyalah pinjaman sementara, dan dia? Antara insan yang selalu leka dan taksub dengan keindahan dunia. Aku perlukan perubahan..aku perlukan bimbingan..untuk kutemui jalan pulang ke pangkuanmu ya allah…

Brep…brep…
Talefon yang berada di atas meja tulisnya bergetar. Isyarat ada messege masuk. Dia membuka perlahan..
Ashraf?
Jantungnya berdengup kencang…
‘ selamat bertunang..semoga bahagia untuk memulakan episode kehidupan yang baru..terima kasih’

Terima kasih? Untuk apa?

Macammana Ahsraf tahu aku akan bertunang hari ni?
*******************************

Cincin sudah disarung pada jari manisnya. Pipinya dikucup lembut dan tubuhnya dirangkul erat oleh bakal ibu mertuanya. Dia terasa damai, dipandangnya wajah ibu dan abah yang sejak dari tadi asyik tersenyum. Aku sudah membahagiakan kedua wajah itu…saat melihat cahaya bahagia di wajah ibu dan abah, dia terasa seisi ala ini akan menjadi miliknya. Tiba-tiba pandangan terhenti pada satu wajah. Ashraf?
Apa yang dia buat di tengah-tengah rumah aku? Pulak tu pada hari pertunangan aku dan Muslim…

" abah mahu Muslim membacakan doa untuk keberkatan majlis ni"

Suara abah menghentikan segala macam pertanyaan di kepalanya. Dia menjadi bertambah kaget saat Ashraf mengangkat kedua tanganya untuk membacakan doa.
Ya allah..itu pemuda kesayanganya…
Saat doa selesai dibaca, Ashraf bergerak kearahnya..dia mencium pipi bakal ibu mertuanya yang juga ibu Ashraf dengan perlahan. Selepas itu, dia bergerak menghampiri abah..diciumnya tangan abah lembut.

" hari ini, seperti yang saya janjikan, untuk tetamu semua, bakal menantu saya..Ashraf Muslim..akan menyampaikan ceramah untuk kita. Saya mengharapkan semua tetamu dapat mengambil sedikit sebanyak ilmu daripada apa yang disampaikan nanti.."
Serentak dengan itu..airmatanya jatuh berderai…indahnya kurniaanmu tuhan!
**************************

Dia senyum bahagia melihat segala persiapan yang dibuat oleh seluruh kaum keluarganya. Di tanganya digemgam erat talefon sejak dari pagi tadi. Hatinya dipagut rasa berdebar dan gembira. Segalanya bercampur menjadi satu. Hatinya juga gundah..mampukah dipikul tanggungjawab yang agak berat sebagai isteri? Setahun menjadi tunangan Ashraf, sememangnya dia amat menatikan saat mereka diijabkabulkan sebagai suami isteri yang sah. Siapa yang tidak gembira? Memiliki seorang lelaki yang sekian lama dia nantikan..lelaki yang seringkali mengamit rasa rindu dan perasaan yang dia sendiri sukar untuk mentafsirkanya.

" Kak Humaira…Abang Ashraf call…"

Terdengar laungan daripada Amina. Adik sepupunya yang sedang sibuk mengubah hantaran untuk perkahwinanya. Dia bergerak perlahan menuju kearah meja kecil yang berada di satu sudut yang agak tersorok di penjuru rumah.

" cepatlah akak..Abang Ashraf dah lama tunggu.."

Amina mengeyitkan mata, mahu mengusiknya. Dia hanya tersenyum.

" assalamualaikum…"

" waalaikumussalam wahai bidadari hati…"
Dia tersenyum. Senang mendengar ungkapan yang keluar daripada mulut bakal suaminya itu.

" Humaira tengah buat apa?"

" tolong tengok orang buat kerja…"

Dia berterus terang. Bukan tidak mahu tolong tetapi ramai yang menegahnya untuk berbuat demikian. Kata mereka, bakal pengantin harus merehatkan diri…ada-ada sahaja.

" macam letih je tugas Humaira tu…"
Dia dan Ashraf sama-sama tergelak. Begitulah Ashraf, lansung tidak sama dengan tingkahlaku sewaktu dia kenal pemuda tersebut di kampus. Ashraf..seorang yang agak kelakar dan suka mengusiknya..kadang-kadang dia terasa mahu menangis kerana diusik keterlaluan.

" Humaira…"
Dia terasa pelik. Agak perlahan namanya dipanggil Ashraf..

" walauapapun yang berlaku Ashraf nak Humaira terus berusaha untuk menjadi seorang muslimah yang lebih baik daripada semalam. Ashraf mahu Humaira menjadi bidadari Ashraf..bukan hanya di dunia tapi akhirat juga.."

Hatinya tersentuh dengan ungkapan yang Ashraf berikan. Begitu tinggikah rasa sayang Ashraf padanya?

" sebenarnya, Ashraf sudah tahu yang kita telah dijodohkan sejak kecil lagi. Untuk itu, Ashraf sanggup menyambung master di Universiti yang sama dengan Humaira..Ashraf mahu dekat dengan Humaira walaupun Ashraf tahu Ashraf tidak boleh melampaui batas. Hanya tuhan yang tahu perasaan Ashraf bila Ashraf hanya mampu memandang Humaira daripada jauh…Humaira, cinta Ashraf untuk Humaira adalah kerana allah.."

Demi tuhan..dia terkejut mendengar apa yang diluahkan oleh Ashraf. Kenapa ibu dan abah tidak pernah memberitahunya tentang perkara tersebut? Andailah Ashraf tahu..aku jua telah lama menyimpan rasa sayang padanya sejak pertama kali dia mendengar pemuda tersebut melaungkan azan subuh di hari pertama dia memulakan kuliah pada semester pertama….

" terima kasih Humaira..kerana menerima Ashraf dan menerima apa yang telah ditetapkan oleh keluarga.."
Terdengar ada esak pada akhir kata-kata tersebut. Humaira tergaman. Ashraf menangis?
" ashraf..kenapa ni? Humaira terima Ashraf juga kerana allah..dan, demi allah..Humaira sayang pada Ashraf…"
Klik! Talian telah dimatikan. Dia kebingungan. Akukah yang salah?
*************************

Perlahan dia menyiram air mawar di kuburan Ashraf..tenanglah dikau di alam sana sayang…disapunya perlahan air mata yang mengalir di pipi. Masih terbayang di mata saat wajah itu memberikan senyuman ikhlas…aku akan merindui laungan azan dan ceramah yang kau sampaikan…

Ashraf..terima kasih..walaupun, impian kita untuk menjadi suami isteri tidak kesampaian…tetapi aku tetap bersyukur..sebab aku tahu aku pernah menjadi pilihan hatimu untuk dijadikan permaisuri…

Rasa cinta dan sayang ini akan aku simpan…semoga impian kita akan kesampaian…menjadi permaisuri hatimu di alam sana….

Sudah seminggu Ashraf pergi dan setiap hari dia akan ke sini..untuk mengubat kerinduan yang bertandang di hatinya. Ashraf ditikam saat mahu menyelamatkan seorang makcik yang diragut. Ashraf menghembuskan nafasnya di saat jarinya dipakaikan inai..lagi empat belas jam mereka akan dinikahkan!

Ashraf..Humaira balik dulu ya..insya-allah..esok Humaira datang lagi ke sini. Humaira sayangkan Ashraf…tetapi Humaira tahu, allah lebih sayangkan Ashraf…airmata yang mengalir disapu perlahan. Ashraf..kita ada pertemuan tetapi jodoh kita tidak kesampaian…

Dia bergerak perlahan meninggalkan insan kesayanganya..biarlah kau bersemadi dengan tenang…dia mendakap erat surah yassin di dadanya..dipandangnya langit yang membiru..
Kuatkan semangatku ya allah!

Gang…! Sebuah kereta dari arah yang bertentangan tetiba melanggarnya, dia terpelanting ke tengah-tengah jalan raya….

Pandangan Humaira tiba-tiba kelam…..perlahan-lahan matanya layu dan tertutup rapat…
**********************

posted by Penulisan2u @ 6:59 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
51 Comments:
  • At 28/8/09 7:43 PG, Anonymous aNJe said…

    sedih cite nih..
    tersentuh hati aq

     

  • At 28/8/09 7:55 PG, Blogger syasya said…

    susah da nak cari lelaki yang baik macam ashraf tu...tapi name die x ley blah giler...ashraf muslim?? da...

     

  • At 28/8/09 9:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnye.......nak nangis
    aaaaaaaaaaas!!!!!!!!!!!
    nak nangis...
    tahniah kerana telah membuat saya menangis.......

     

  • At 28/8/09 9:26 PG, Anonymous azyan said…

    saat aku merasa bahagia membaca, tetiba air mata jernih terkeluar tak terhenti.. sedih ceritanya....

     

  • At 28/8/09 10:36 PG, Anonymous cinta said…

    you're so great.betapa hebatnye cnta yang direstui Allah. hope you always success.

     

  • At 28/8/09 10:39 PG, Blogger nailofargurlz said…

    cter nih menusuk hati r..waaaaaaaaaaaa

     

  • At 28/8/09 10:57 PG, Blogger anahraf said…

    so sweet..cite ni bgus la..good job

     

  • At 28/8/09 11:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahai penulis..tersentuh hati saya pabila membaca cerpen ini.walaupun x sepanjang novel tapi cukup membuatkan saya menangis...semoga penulis dapat berkarya dengan lebih bagus lagi selepas ini..kami akan tertunggu-tunggu lagi karya dari penulis..good luck!!!

     

  • At 28/8/09 1:02 PTG, Blogger warda said…

    cerita menarik gak...
    tp sedih la....huhuhu

     

  • At 28/8/09 1:04 PTG, Anonymous eiya0505 said…

    sdeynya cite nie...
    tp best...
    rse cm nk nanagis je...
    wlaupn pndek tp puas hti nagn ending die..
    tahniah...

     

  • At 28/8/09 1:11 PTG, Blogger Noriza said…

    sedihnya cerita nieh..
    tahniah penulis..

     

  • At 28/8/09 1:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet story, x sangka 2 akhirnye kn, mmg sush nk cr laki yg semulia 2 skrng ni kn, menarik lah cte ni, sedih...congrtn tuk penulis karya...

     

  • At 28/8/09 1:42 PTG, Anonymous yanna nabil said…

    uwah...nape mati??sedey2..
    hrm..papepown..cerita nieh best..

     

  • At 28/8/09 1:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SEDEHNYE cter nie..tp ok la..

     

  • At 28/8/09 2:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer bagus tp kebykan lam novel2u nih mmg suka sgt wt watak nikah kawen tnpa kenal...any idea lain??? anyway ...tahniah,....so good ending. Hope i pon dpt yg cm tu walaupon skunk my fionce org "baru" and agak baran sbb br blajar berhenti smoke n harapan doa sy agar si dia walaupon org serawak tp xcm swak betul,..

     

  • At 28/8/09 2:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta y blndskn Islam...
    best sngt..ianya dpt mnydrkn ssorng y sdng bcnta mmikrkn cinta y mreka lalui sama ada baik @ buruk....
    ssngghnya cinta krn Allah adlh cinta y sngt mulia...
    arghh..trsnth sngt bile baca cter ini...
    tahniah penulis...

     

  • At 28/8/09 2:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt menarik citer ni..
    seolah2 sy melihat apa yg diceritakan
    citer ni buat sy menangis
    itulah yg dikatakan jodoh yg sejati
    sehidup semati bersama

     

  • At 28/8/09 3:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    meremang bulu roma baca cter nih...good job..-nua-

     

  • At 28/8/09 3:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sedihnya bila kehilangan insan tersayang..namun jalan cerita yang dikarang benar-benar menyentuh perasaan setiap pembaca...sekalung tahniah buat penulis...teruskan karya anda..

     

  • At 28/8/09 4:22 PTG, Blogger shada said…

    YA ALLAH..
    sedih cerita ny..
    sampai menitik air mata sy..
    andai sy pun dpt lelaki seperti itu..
    xkn sy sia2kan dia.

     

  • At 28/8/09 4:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    omg... tajuk novel ni 'Nur Shahadah'... tu nama sy....
    kekasih hati sy sdg skt yg ntah dpt sembuh ntah kn tidak...

    ntah jodoh sy kesampaian ke tidak mcm cerpen ni jgk.....

    depress laa.....

     

  • At 28/8/09 5:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hah!!mati...
    sedih gilerr cite niii..

     

  • At 28/8/09 6:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm...
    knpe tjuk cerpen ni nur shahadah...?

     

  • At 28/8/09 6:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Subhanallah...
    sedeynye cite ni...

     

  • At 28/8/09 6:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bg sy, cite ni kelakar...hahaha

    semua mati...

    tak best pun!!!!!

     

  • At 28/8/09 9:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyer cite ni..
    nak nangis ni..
    huahuahua..

     

  • At 28/8/09 10:01 PTG, Anonymous syikin said…

    serius best gile cite nie..
    tapi sedihnye.....

     

  • At 28/8/09 10:10 PTG, Blogger Shaqyue said…

    betsnye citer nie...
    sedih sangat...
    terasa macam sangat mustahil nak jumpa lelaki sebaik ashraf tu...
    neway...gud job writer....

     

  • At 28/8/09 10:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam.....
    cter nie btol2 berkesan kat ati...
    nangis sorang2

     

  • At 28/8/09 11:00 PTG, Anonymous syuhadaa said…

    terima kasih untuk sebuah karya yang sangat baik
    ---sesungguhnya ashraf muslim punya pertemuan dengan humaira, tetapi jodoh tidak tercipta untuk mereka bersama melakar bahagia---

    ~semoga terus cemerlang dalam berkarya~

     

  • At 28/8/09 11:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah sedihnye bc cerpen ni. Betul tu, kadang2 hanya ade pertemuan namun tiada jodoh
    sdhnya, teringat aku yg x sempat pun lafaz cinta yg terpendam, dia terlebih dahulu pergi di jemput Ilahi ...

     

  • At 29/8/09 5:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bese je....x sempat nk feeling2..tup2...da hbs....
    npe taip huruf A=Allah dgn huruf kecik??...ape la

     

  • At 29/8/09 10:49 PG, Anonymous aiza aidir said…

    terima kasih untuk semua yg sudi membaca cerpen yg masih banyak kekurangan ini...yang baik itu semua dari Allah dan yg buruk sudah pasti datang dari sy....

     

  • At 29/8/09 3:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya Allah sedih gler....mmg dh nk nangis pon..ske cte die..sush nk dpt laki cmtu...g0od luck utk penulis..cite nie mmg best r...wt lagi yg terbaik!!!

     

  • At 29/8/09 3:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hasiL keja yg bgos...cara mengolah cter neyh jgak menarik...ayat2 yg digna kan agak puitis dan menyentuh perasaan...


    ~teruskan usaha anda....

     

  • At 29/8/09 3:19 PTG, Anonymous Fara said…

    sweet story.. memang menyentuh hati... cinta right.. Cinta yang agung hanya pada TUHAN..

     

  • At 29/8/09 4:48 PTG, Anonymous azie said…

    cite nie memang best tapi harap next cerpen,tukar ckit jalan cerita,macam dah boleh agak apa yang akan berlaku.anyway good job.

     

  • At 29/8/09 5:17 PTG, Anonymous hanika said…

    indahnya ciptaan Tuhan...
    besla citer ni so touching
    n ending lain dr yg lain
    good job...teruskan usaha anda....

     

  • At 29/8/09 6:24 PTG, Anonymous Rim said…

    walaupun ada kejutan di pertengahan dan ending cerita, idea kejutan tu tetap sangat biasa..kahwin dgn lelaki yg sama, dan heroin dimatikan selepas melawat kubur si hero.dah banyak orang buat dalam cerpen2/novel. But, cara penceritaan kamu baik, dengan menyelitkan nilai2 murni di dalamnya. Bagus! :)

     

  • At 29/8/09 8:28 PTG, Anonymous emilhlovate@hotmail.com said…

    sedihnya....
    tp, kan lbh best kalo ashraf meninggal lps dorang slmt diijabkabulkan....
    suami isteri yg soleh & solehah akan b'sama hdp d syurga kelak...INSYA ALLAH.
    ayat yg digunakan puitis & penuh dgn keislaman.
    kalau la msh ada lelaki mcm ashraf ni...
    jrg dpt jumpa lelaki sebaik tu skrg...
    terlalu jrg..........

     

  • At 29/8/09 10:30 PTG, Blogger ♥~KiN~♥ said…

    brtuahnye humaira...

     

  • At 30/8/09 6:16 PG, Anonymous ~ummu salamah~ said…

    salam
    gud job writer u hv done da great story
    i love dis kind of story
    true love "berlandaskan syariah islam"
    like it
    hoping u olway succes..

     

  • At 30/8/09 3:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alaaaa npe x hepy ending!
    saba ehhh...humaira...

     

  • At 30/8/09 5:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerita yang menarik dan memang bagus sebab berunsurkan islamic.Teruskan penciptaan karya-karya yang kreatif dan memberi teladan yang baik untuk generasi sekarang.

     

  • At 1/9/09 9:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memg best3...sdey.. trskan wt ctr y berunsurkan islamic..
    kpd penulis,slmt bkarya n slmt bjaya.
    ya Allah, moga aku juga dipertemukan
    dgn jdh sebaik ashraf tu..AMINN..

     

  • At 6/9/09 9:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya citer nie..
    waaaa

     

  • At 8/9/09 10:50 PTG, Anonymous raisyah said…

    22 org mati ke???hahahah..lawak r cite nie....tp cdeyh gk..hmm...xpe ke lps tungang dorang dok br'hubung??setaw aku xleyh...coz dorang bkn suami isteri...papew pown, thniah la pd org yg wt citer nie...wt la bnyk2 ckit citer cm nie..bru best..ad la bab2 islam ckit..^_~

     

  • At 11/9/09 4:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nie xbrape best la...
    papeon keep writing..

     

  • At 8/11/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    walaupun sedih tapi brst sgt......... BERCINTALAH KERANA ALLAH,INSYAALLAH AKAN DI BERKATI......
    (REEYA_91)

     

  • At 26/8/11 3:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crite best... tapi tolong lebih sensitif ya penulis, huruf pangkal untuk nama orng you besarkan, tapi untuk Pencipta kita? hampir keseluruhan cerpen you, you gunakan huruf kecik. Please... lebih sensitif ye...

     

  • At 24/4/12 12:12 PG, Blogger diyanaEvy said…

    aduhai sedih nya~
    tahniah ler penulis~

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group