BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 21, 2009
Cerpen : Kalau Dah Jodoh
Nama Pena : Reff Fizan

"Eh,ada nota la Miza kat atas meja aku ni.Entah siapa la yang rajin sangat nak bagi nota

dengan gula-gula ni pada aku .Tak pernah-pernah pun aku dapat nota ni."

"Dayah,aku rasa nota tu daripada Secret Admire kau kot.Perempuan yang

cantik macam kau ni mesti ada yang berkenan."

Perbualan Hidayah dan Hamiza didengar oleh Firuz dan Fizul .Mereka hanya ketawa

kecil.Hidayah membuka surat bersampul biru yang diterimanya.Setiap baris perkataan

dibaca satu persatu.Riak mukanya berubah.

"Okeylah,aku akan jadikan nasihat ni sebagai bekalan untuk masuk syurga nanti."wajah

Hidayah masam mencuka.

Firuz tidak dapat menahan ketawanya.Dia segera berlari ke kelas sebelah dan ketawa

terbahak-bahak.Fizul menyusul Firuz sambil wajahnya kebingungan.

"Kau ke yang tulis surat tu Firuz?Aku tengok dia macam marah je tu.Masam betul muka

dia"

Firus hanya tersengih tanpa sebarang jawapan.Mereka kemudian kembali semula ke

kelas .Hidayah segera berlalu.Hamiza mengekori langkah Hidayah dengan penuh tanda

tanya.

"Oi Dayah.tadi kau kata nak studi sebelum Maghrib kat kelas.Sekarang, kau pulak yang

blah dulu.Kau ni….Apa surat tu tulis.Eh,jawabla."

Mata Hidayah berlinangan air mata.Surat yang sudah renyuk digenggam tadi dihulurkan

kepada Hamiza.

……………………….

"Aku rasa aku tahu la siapa yang bagi kau surat tu Dayah.Ni mesti Fizul. Dia kan suka

sound kau kat kelas kalau kita buat bising"Hamiza cuba membuat andaian.

"Tapi aku rasa itu tulisan Firuz la.Aku kan makwe dia dulu.aku tahula."Risa menyangkal

sangkaan Miza.Tapi aku rasa dia tak ada niat buruk kat kau.Dia tu cuma nak nasihatkan

kau la.

Hidayah masih sedih dengan surat yang diterimanya.Kepalanya tiba-tiba pening dan

badannya panas seperti hendak demam.Dia segera melipat telekungnya untuk ke kelas

persediaan yang akan bermula lima minit lagi.

…………………………

"Firus,sini kejap"Risa menggamit Firuz, " Aku tahu,mesti kau kan yang tulis surat tu

untuk Dayah. Menangis tau dia kat surau tadi.Kesian aku tengok.

"Eh,biar betul kau.Aku saje-saje je.Bukan apa,budak lelaki kelas aku semua dah bising

pasal mulut dia tu.Jadi aku tulislah nota supaya dia tak kepoh lagi kat kelas"Jawab firuz

dengan riak muka yang terkejut.

"Ahh..aku tak tau.Itu urusan kau.Aku rasa lebih baik kau minta maaf kat dia malam ni

juga.Dia tengah angin tu.Aku rasa kau tahu apa nak buat kan.Kau kan PRS yang

hebat.Jadi selesaikan baik-baik ya.Aku nak masuk kelas ni."Risa berlalu ke kelasnya dan

meninggalkan Firus yang kebingungan.

……………….

Firuz masih bingung dengan apa yang berlaku .Dia tidak menyangka warkahnya kepada

Hidayah bakal membangkitkan kemarahan gadis itu.Firuz menggaru kepalanya berulang

kali.Mazwi di sebelahnya tekun menyiapakan latihan Matematik. "Alah,mamat ni tengah

khusyuk buat mate pula.Kalau aku cakap dia mesti tak layan"getus Firuz di dalam

hati.Dalam kebingungannya dia sempat mengingati esei yang perlu dihantar esok.Firuz

megeluarkan bukunya dan segera menyiapkan latihan itu.Seketika matanya mengerling

kepada Hidayah yang wajahnya masam mencuka.

"Nah,esei aku dah siap.Kau nak pinjam tak?"Firuz menyerahkan esei yang

dibuatnya kepada Mazwi. "Terima kasih" Jawab Mazwi ringkas dan menyimpan esei tadi

di bawah mejanya.Dia meneruskan kerjanya.

Suasana prep pada malam itu agak terkawal.Tiada pelajar berkeliaran di koridor.Firuz

berkira-kira untuk memohon maaf kepada Hidayah.Setelah membuat keputusan

bulat,Firuz mengambil bekas kecil yang berisi gula-gula di bawah mejanya.Memang

kebiasaan bagi pelajar asrama memiliki gula-gula untuk dijadikan penawar mengantuk di

dalam kelas.Firuz mengatur langkahnya ke tempat Hidayah.Beberapa saat kemudian dia

sudah berdiri di depan adis itu.

"Err….Hidayah,aku minta maaf pasal surat tadi.Ni,aku bagi gula-gula aku pada

kau ikhlas sebagai tanda aku minta maaf".

"Tak payah kau nak susah-susah bagi gula –gula kau yang tak seberapa ni pada aku.Aku

pun dah ada sendiri."Hidayah menolak dengan tegas.

"Tapi Dayah,aku tak bermaksud nak menghina kau.Aku cuma nak menasihati

kau .Orang asyik cerita je pasal kau .Jadi aku cuma nak kau berubah.Itu sahaja."

"Berubah,dengan surat berisi penghinaan."

Hidayah menghulurkan surat kepada Firuz .Dia mengambil dan membacanya semula.

Assalamualaikum…

Sahabatku Hidayah.Aku begitu kagum dengan kepetahanmu berkata-kata.Namun rasa

kurang senang timbul di benak sanubariku kerana kekepohanmu yang melampau

itu.Lebih mulia rasanya jika mulut yang dikurniakan Allah itu digunakan untuk berzikir

agar tenteram jiwa ragamu.

Sahabatmu........

Firuz mengaku bahawa surat itu berunsur penghinaan.Namun dia tetap mempertahankan

pendiriannya.Mata seisi kelas sedang bertumpu ke arah mereka.Masing-masing masih

hairan dengan apa yang berlaku terutamanya pelajar lelaki.Setelah membisu sekian lama

Hidayah bersuara semula.

"Sudahlah FiruzAku malas nak layan kau lagi.Aku nak minta maaf pada kamu semua

kalau kamu rasa mulut aku ni dah buat kamu susah nak belajar di dalam kelas

selama ini." Hidayah bingkas bangun meninggalkan kelas persediaan malam itu yang

masih berbaki 15 minit.Firuz tergamam lantas berlalu ke tempatnya dan duduk

membisukan diri.Dia masih berfikir adakah dia bersalah terhadap perbuatannya itu atau

memang fitrah hati wanita yang mudah terguris.Firuz kebingungan .Apa pula

yang perlu dilakukan selepas ini. "Patutkah aku beritahu ibu apa yang telah

berlaku,Tapi ,apa pula kata ibu nanti.?"getus Firuz di dalam hati.

"Firuz,jom la pergi dewan makan cepat,malam ni makan mee goreng tau.Cerita Hikmah

pun dah mula ." Firuz mengangguk. Buku-bukunya diletak di bawah meja dengan

kemas.Tangannya menggenggam nota Biologi untuk dibaca di asrama.Entah dibaca atau

tidak nota itu atau sekadar mengikut peraturan sekolah yang mewajibkan para pelajar

membawa bahan bacaan ke mana-mana sahaja.Fizul dan Mazwi sudah

menunggu Firuz di pintu kelas.Namun Firuz masih bergerak lambat-lambat.Hatinya

masih dihimpit masalah tadi.

"Aku rasa lebih baik kau jangan fikirkan sangat perkara tadi tu.Kau pun bukan ada niat

jahat pada dia.Rasulullah kan pesan ‘Sesungguhnya setiap perbuatan dimulakan dengan

niat’ kalau niat kau baik tentu baik juga akhirnya.Kau tenang je",Fizul memberikan

motivasi kepada Firuz.Mazwi pula hanya asyik membaca esei milik Firuz.Mungkin dia

berkecil hati kerana Firuz tidak memberitahu masalah ini kepadanya.

……………………..

Keesokan harinya Hidayah tidak kelihatan di kelas.Firuz mendapatkan Fiqa di belakang

kelas.

"Eh,Fiqa mana dorm mate kau tu,sakit ke"

"Hmm…dia demam .Ada kat bilik sakit aspuri.Hai,ambil berat nampak"Fiqa cuba

menduga.

"Aku Cuma rasa bersalah pada dia ,itu je",nafi Firuz.Perbualan mereka terhenti apabila

Puan Maryati muncul di muka pintu.Setelah memberi salam dan membaca doa semua

pelajar membuka Antologi Kerusi,seperti yang telah ditetapkan oleh PuanMaryati pada

setiap hari Isnin.

"Baik pelajar,tadi saya dan guru-guru Panitia bahasa telah berbincang tentang Minggu

Bahasa yang akan diadakan pada minggu hadapan.Kelas kamu telah dipilih untuk

membuat pementasan drama pada majlis penutup.Saya mahu kamu melantik

jawatankuasa untuk pementasan drama tersebut.

……………………………………

Firuz bungkam.Tidak sanggup rasanya memegang watak utama dalam

pementasan Puteri Li Po dan digandingkan pula bersama Hidayah.Namun itulah yang

dipersetujui oleh seisi kelas.Berita yang diterima daripada ibunya tambah menyesakkan

ruang mindanya.Tidak mengerti bagaimana ibunya boleh membuat keputusan teburu-

buru dan dalam usianya yang masih muda.Firuz terus mengelamun petang itu tanpa

menyedari Hidayah melewatinya .

"Eh Dayah,dah baik?Kau dah tahu belum yang kau jadi Dang Wangi untuk drama Puteri

Li Po?,tanya Hamiza sebaik jasad Hidayah berada di sebelahnya.

Hidayah nyata terkejut dengan kata-kata Hamiza. "Kau biar betul Miza,jangan nak main-

mainkan aku pula.Badan aku ni baru je nak sejuk.Hah,siapa pula yang jadi Hang

Jebatnya?,tanya Hidayah kembali.

Hamiza tidak menjawab .Hanya ibu jarinya dihalakan kepada Firuz sebagai

isyarat.Mungkin tidak sanggup melihat reaksi Hidayah yang seterusnya.

"Apa?".

"Assalamualaikum"sufi bangun dari tempat duduknya.Semua mata kelas tertumpu

kepada Sufi yang sudah berdiri di hadapan kelas.Masing-masing menjawab perlahan

salam yang dihulur sebentar tadi.Lamunan Firuz terhenti dan perhatiannya diberikan

kepada Sufi.

"Saya selaku pengarah drama Puteri Li Po telah berbincang secara lanjut dengan Puan

Maryati tentang pementasan yng akan kita adakan.Latihan akan diadakan pada setiap hari

pada jam lapan malam di Dewan Nurul Ilmi.saya harap kamu semua bersedia dengan

skrip masing-masing.Ada apa-apa masalah?"tanya Sufi meminta kepastian.Beberapa

pelajar menggeleng. "Firuz,Hidayah, kamu berdua okey ?,"pertanyaan Sufi menjerat

mereka."Aku tarik diri," Hidayah bersuara."Itu aku tak tahu.semua pemilihan watak dan

pelakon dipilih oleh Puan Maryati.Aku tak berani nak ubah apa-apa.Aku harap kau tak

campurkan masalah peribadi kau dengan pementasan ni.Firuz,kau selesaikan masalah

kamu berdua ya.Aku nak malam ni semua dah bersedia untuk berlatih,"ujar Sufi.

Firuz hanya mengangguk kecil.Entah apa yang bakal berlaku malam in?.Adakah Hidayah

akan memaafkannya atau dia sendiri sudah tahu tentang perkara yang dikhabarkan oleh

ibunya tadi?.Pelbagai pertanyaan kembali bermain di fikiran sehingga tamat waktu prep

petang itu.

……………………….

"Baik,semua pelakon dah ada ,jadi kita akan mulakan latihan kita.Pada peringkat awal ni

kita perlu menghayati dahulu watak yang dipegang .Para penari boleh mula berlatih.Saya

dah jemput Risa untuk menjadi kareografer kamu.Sebagai penari di Yayasan

Warisan,saya rasa dia dapat membantu pementasan kita."Sufi sebagai pengarah

memulakan tugasan pada malam itu. "Hidayah,Firuz ,saya harap masalah kamu dah

selesai dan kamu boleh berlatih berdua.Semua boleh bergerak sekarang."

Semua pelakon mula membaca skrip.Firuz sudah berada di atas pentas.Hidayah pula

masih berjalan lambat-lambat ke arahnya bersama Miza.

"Kau dah baik demam?",tanya Firuz lembut.Dia tidak mahu sebarang pertengkaran

berlaku.Hidayah tidak pula memberi sebarang respon.Okey,aku mulakan babak di Istana

Puteri Li Po.Firuz menyelak halaman skripnya.Begitu juga Hidayah.Hamiza pula sudah

meninggalkan mereka untuk bersama dengan kumpulan penari.

"Oh,di sini rupanya Adik Wangi,puas abang Jebat mencari"Firuz memulakan lakonan.

"Nanti dulu,kau dah tahu rancangan orag tua kita?"Hidayah menghentikan penghayatan

Firuz.

"Hmm…aku telefon mak aku tadi.Dia bagi tahu aku.Kau ni marah dengan aku sebab

yang mana satu ni?"Firuz menduga Hidayah.

"Entahla aku tak kisah sangat masa ibu bagi tahu aku Ahad lepas.Tapi ,aku masuk kelas

kau pula bagi nota macam tu.Aku tak boleh terima.Untuk pengetahuan kau,perempuan

tak suka ditegur begitu rupa.Habis, kau setuju dengan rancangan kita bertunang lepas

SPM ni?"

"Aku tak tahu.Aku malas nak fikir.Aku tak nak membantah orang tua aku.Mereka tu dah

berkawan baik terlalu lama sampai nak jodohkan kita berdua demi mengeratkan

hubungan kekeluargaan.Tapi lama lagi kan.Kita masih boleh berbincang dengan orang

tua kita."Firuz memujuk.

"Kau sanggup ke nak kahwin dengan aku yang bermulut kepoh ni?"tanya Hidayah

kembali.

"Kalau dah jodoh,nak buat macam mana.Jodoh di tangan Tuhan .Aku tak mampu

melawan takdir.Hah,ingat tak doa cari jodoh yang kau bagi pada aku masa minggu

orientasi tahun lepas?. Ala ,masa program Doa untuk Sahabat"nada Firuz bertukar

ceria.Hidayah mengangguk dan mula tersenyum.

"Ya Allah,kalau dia memang jodohku,jodohkanlah.Tapi kalau bukan jodohku

jodohkanlah juga.Jika dia tidak berjodoh denganku maka jadikanlah dia jodohku.Kalau

dia jodoh orang lain putuskanlah.Biar dia bersamakuAku memang berharap dia adalah

jodohku."

Derai tawa mereka berdua menarik perhatian semua yang berada di Dewan Nurul

Ilmi.Sufi,Fizul dan Mazwi menghampiri mereka.

"Amboi,gembira bak pasangan kekasih.Macam ni lah bagus.mesra sikit.Ini tidak,asyik

masam saja.Hah, dah habis hafal skrip tu?"sergah Sufi.

"Err…..belum tuan director.Baru satu ayat"jawapan Firuz membuat semua tertawa.
posted by Penulisan2u @ 5:22 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
10 Comments:
  • At 21/8/09 10:08 PG, Anonymous shasha81 said…

    kelakar juga cerita nie....simple saja jalan ceritanya tapi bolehlah tahan dan buat pembaca ketawa.....good luc....k

     

  • At 21/8/09 2:39 PTG, Blogger profhackz said…

    besh2...

     

  • At 21/8/09 4:40 PTG, Blogger reff fizan said…

    thanks..untuk karya lain sila ke blog saya www.reffizan.blogspot.com ataupun www.karyakamu.blogspot.com

     

  • At 22/8/09 6:16 PG, Anonymous ayma yana said…

    nice story..
    tp klau dpnjgkn lg..
    confirm, lg bez..
    hehe..:)

     

  • At 24/8/09 2:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la gak

    sometimes boring but kdg2 x paham..ntah

     

  • At 25/8/09 11:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i likee :D

     

  • At 25/8/09 11:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes cta nyh...
    ska sgt...
    lwak la diorg pnya doa...
    haha...
    x leh benti gelak nyh..
    haha....
    gud job...

     

  • At 27/8/09 11:53 PTG, Anonymous ola oli said…

    x best pown.......ape ntah...skit2 nk tunang kan mse still bru blaja......cter sume sme je..thumbs down

     

  • At 26/1/10 3:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best juga cter nie ekk...ska sgat...its funny..hahahah..great job..truskan usaha anda okeyy..

     

  • At 17/1/11 9:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalau cerita ni disambungkan lgi best....
    thumb up... :D

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group