BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 21, 2009
Cerpen : Gulai Menantu
Nama Pena : Shakira Johari

"Mak nak kau kahwin."
"Kahwin?Haa..kebetulan sebenarnya saya dah ada calon,Cuma takut je nak bagitau mak."
"Aku ada calon sendiri."
"Apa?!"
"Ya!Mak dah ada calon pilihan mak sendiri!"
"Tapi,mak…"
"Tak ada tapi,tapi…kau tak payah buat apa-apa,kau Cuma kena jawab nikah dengan duduk atas pelamin aje,paham!"
"Tapi….mak…"
"Fakrul!Dengar cakap mak!Kahwin dengan budak tu!"
"Tapi siapa mak?Saya tak nak dengan orang yang saya tak kenal!"
Puan Maimunah memusing kepala,matanya tertumpu ke arah pintu dapur,Fakrul menuruti perbuatan ibunya,
Tiba-tiba keluar seorang wanita lingkungan dua puluh-an,badannya gempal,berkaca mata besar,berpendakap gigi yang kelihatannya agak jongang itu,tidak bergaya,rambutnya diikat tocang dua,dengan baju dressnya dengan skirt labuhnya…tersengih-sengih seperti kerang busuk menampakkan gigi jarangnya,lalu mendekati Puan Maimunah
"Haa…Nilah bakal menantu aku!"
"HAH!MAK!!!!!!TAK NAK!TAK NAK!TAK NAK!!!!!!!!!!!!!!!!!"
Fakrul tersedar!
Astaghfirullahalazim…..Fakrul menggosok-gosok matanya yang terpisat-pisat itu.Nasib baik Cuma MIMPI!
Fakrul mengucap panjang.Seram benar mimpi tadi!Ya Allah,janganlah betul-betul berlaku!Dia tak nak dengan perempuan yang bernama Halimah itu,walaupun dia tahu emaknya,Pn.Maimunah agak berminat untuk menjadikan Halimah sebagai menantu.Tapi dia tak nak!Tak nak dengan perempuan mata empat itu.Sudahlah tak pandai bergaya.Luak matanya memandang,tak ada nafsu langsung!Fakrul mengomel di dalam hati.Ditekup-tekup mukanya yang berpeluh agaknya dia benar-benar menjerit ketika sedang bermimpi tadi.Sesekali nafasnya turun naik.Dipeluk-peluknya bantal peluk yang setia di sebelahnya setiap malam di atas katil itu.Gusar,perkara seperti di dalam mimpi itu akan berlaku!
Pintu bilik si teruna berusia dua puluh enam tahun itu dikuak tiba-tiba,Fakrul menggelabah lagi,tup-tup pintu terbuka,Pn.Maimunah muncul di muka pintu sambil memandang tepat ke arah Fakrul,wanita berusia lima puluh empat tahun itu berjalan pantas menuju ke arah anak terunanya,Fakrul itu.Pandangannya seperti hairan akan sesuatu.
"Kenapa kau terjerit-jerit tadi,Rul?Macam nampak hantu je.Mak yang kat tingkat bawah pun dengar tau!"
Fulamak…betullah sangkaannya,dia menjerit,haha..menilai dari gaya mimpinya sahaja sudah cukup membuktikan yang dia sememangnya tidak ada feel langsung terhadap Halimah,wanita yang amat dikenan sangat oleh hati ibunya,Pn.Maimunah itu.Entah apa yang special sangat pasal si Halimah itu sampai berkenan Pn.Maimunah?
"Eh…ye ke?Hehe…mimpi aje mak…"
"Hissyyy…budak ni!Ingatkan apa tadi.Apa nak jadilah dengan kau ni?Kau tengok luar tu,dah terang dah!Mana tak mimpi bukan-bukan!"Ngomel Pn.Maimunah geram.
"Hah!Ya Allah!"Fakrul menepuk dahi.Dah siang rupanya,tapi macam ada sesuatu yang tertinggallah.
"Kenapa kau ni?!"
"Rul TAK SEMBAHYANG SUBUH LAGI!"Melompat Fakrul dari katil.Ya Allah,macam mana boleh terlajak ni?Nampaknya bersubuh gajahlah dia hari ini.
"Haa…baguslah…tak payah sembahyang…sambunglah tidur balik!"Pn.Maimunah memperli geram melihat anak tunggalnya yang terburu-buru macam tak cukup tanah masuk ke bilik air untuk mengambil wuduk itu.Mandi nantilah,sembahyang dulu.Pn.Maimunah menggeleng-gelengkan kepalanya melihat telatah Fakrul.Apa mahu jadi dengan kau Fakrul?Nasib baik kau dah ada ijazah,lega hati aku tak payah fikir pasal pelajaran kau lagi!Tapi sekarang masalah jodoh pula yang kau timbulkan.Terima sajalah Halimah sebagai permaisuri kau,Fakrul.Tak payah fikir-fikir lagi!Aku pun dah berkenan dengan budak tu.Pn.Maimunah melepaskan keluhan kecil,tidak tahu bagaimana hendak memujuk hati anaknya,Fakrul itu supaya menerima Halimah.Setiap kali ditanya tentang persetujuan,mesti Fakrul akan memberikan seribu satu alasan untuk menangguhkan,hendak berfikir dululah kononnya.Katanya Halimah itu tak cantiklah,itulah,inilah.Hai Fakrul,kecantikan yang kau pentingkan?
"Kenapa mak tak kejut Rul tadi?"Tergesa-gesa si Fakrul,keluar dari bilik air,menyarungkan songkok berwarna hitam di atas kepalanya.Begitu tergesa-gesa dilihatnya.
"Eh,apa mak pulak yang kena kejut kau?Kau tu dah tua bangka nak harap mak lagi ke?"
"Hmm..ape-ape jelah,tapi lain kali kejut Rul tau kalau masa subuh bilik Rul gelap lagi.Tandanya Rul tidur lagilah tu!"Fakrul sempat memberi ‘arahan’ ringkas sambil tangannya mencapai sehelai sejadah berwarna coklat yang disediakan khas di dalam biliknya itu.Pn.Maimunah hanya memerhati anak tunggalnya itu tanpa sebarang suara.Hari minggu,kebanyakan orang yang bekerja mengambil kesempatan ini untuk bangun lambat.Begitu juga Fakrul yang bekerja di jabatan kerajaan,hari Sabtu dan Ahad merupakan hari rehatnya.Pn.Maimunah sempat lagi melempar pandangan ke arah anak bujangnya yang sedang duduk,bangun,duduk,bangun kerana solat itu sebelum melangkah ke tingkat bawah.Sesekali orang tua itu mengeluh kecil.
* * * * * *
"Hai Honey,
I miss you,
Can we meet?i’m really missing u now,
Please….I love u..muahh…"

Fakrul memerhati butir-butiran mesej yang baru diterimanya itu.Sesekali dia tersenyum simpul.Ditatapnya berkali-kali mesej itu sebelum dibalasnya.Tak puas menatap rasanya!Fakrul menguis-nguis lembut dagunya,mengatur ayat supaya kedengarannya romantik kepada si kekasih hatinya yang bernama Suzana itu.Dia pun sebenarnya sudah lama dilamun cinta terhadap Suzana,Cuma tidak diberitahu kepada ibunya,Pn.Maimunah.Kenapa tidak mahu bagi tahu?Sebab,Pn.Maimunah,ibunya Fakrul ini,seorang yang agak cerewet dan memilih!Apa lagi kalau orang tua itu tahu,Suzana pilihan hatinya Fakrul.Mahu tak ibunya itu mengamuk!Hangin satu badan kerana memilih perempuan seperti Suzana!Silap-silap tak kahwinlah sampai bila-bila.Nak menggantikan dengan Halimah?Jauh panggang dari api!Memang tidak dinafikan,Suzana seorang yang berpewatakan agak manja,anak emas papa dan mamanya,Dato’ Firdaus dan Datin Soraya, dan kadang-kadang mengada sikit.Tapi,oleh sebab itulah yang membuatkan hatinya Fakrul ditawan oleh Suzana.Fakrul kalah melihat perempuan manja!Tapi itu hatinya,hati ibunya?Pn.Maimunah mahukan perempuan yang tidak terlalu manja dan pandai berdikari.Ini,kalau dah namanya anak emas,mahunya itu tak boleh buat,ini tak boleh buat,sebab itulah Fakrul masih berahsia tentang hubungannya dengan Suzana sampailah sekarang daripada pengetahuan ibunya.Tapi sampai bila?Fakrul termenung lagi.Ragu-ragu untuk membalas.Bukan kerana apa,Cuma takut ayat tu tak power!Biasalah orang bercinta,semuanya mahu kelihatan perfect di mata pasangan masing-masing,tiada cacat celanya.Sekali si teman buat sesuatu kebaikan,dibalasnya seribu kali ganda kebaikan.Aik..macam pahala pulak?Tapi itulah adat orang bercintan-cintun ini.
Fakrul menekan cermat butang-butang digit telefon berjenama Sony Ericsson itu.Tidak mahu tersalah taip,biar makwenya itu puas hati.
"Surelah Honey,
We meet at Saloma Bistro tonight at 9.00 pm,k?
I LOVE U TOO..
Bye….=)"
Fakrul menekan butang ‘send’.Lega hatinya,dapat berjumpa kekasih hatinya itu malam ini!Tak sabar pula rasanya,rindu asmara tengah hangat membara ni!Semacam dah tak sabar pula nak berjabat dengan tok kadi!Hehe.Ishh..Ke situ pula perginya?Tapi insyaallah,mudah-mudahan ada jodoh untuk dirinya dan Suzana.Fakrul bangun dari sofa empuk yang diletakkan di ruang tamu rumah teres berkembar dua tingkat itu.Tersengih-sengih pula dia.Nasib baik Pn.Maimunah tiada di rumah,mahu ibunya itu menyiasat habis-habisan jika orang tua itu melihat yang si Fakrul ini tersenyum meleret-leret keseorangan sambil memandang handset.Memang ada yang tak kenalah ni!
* * * * * * *
"Kau nak pergi mana tu,Rul!"Terkejut Fakrul dibuatnya apabila Pn.Maimunah menyergah dirinya dari belakang.Alamak!Macam mana emak aku ni boleh perasan?Bila masa pulak dia kat sini.Rasanya,plan yang aku buat tadi nak keluar senyap-senyap memang dah cukup cantik punya.Alang-alang,dah ada kat belakang orang tua ni.Tak apalah,aku cari idea lain!
"Nak jumpa kawan,mak."Fakrul tersenyum sipu-sipu.Seperti sesuatu yang disembunyikannya.Alamak.Janganlah mak aku ni tanya panjang-panjang.Orang dah nak cepat ni!Pujangga hati dah lama menunggu.
"Kawan laki ke perempuan?"sleng saja pandangan orang tua ni.Takut Fakrul dibuatnya.
"Perem..eh lelaki…mak..hehe."Huh.Nyaris pecah tembelang.
"Betul ni,Rul?Jangan nak bohong!"
"Betul mak,sumpah..eh,bukan sumpah nanti makan diri..urmmm betullah mak,kawan laki."
"Siapa?"Adoi hai…panjang lagi ke ‘siasatan’ Pn.Maimunah ni?
"Amir lah mak.Alah yang datang sini dulu,yang kata gulai kari kepala ikan yang mak buat sedap tu."Pandai saja Fakrul mencari helah.Lantaklah!,asalkan ‘lulus’ cepat.Dah bersemangat gila ni nak berjumpa kekasih!
"Amir anak Pak Din tu ke?"
"Haaa….tulah dia!"Fuh,nasib baik,Fakrul melepaskan nafas kecil,lega.Pn.Maimunah tak mengesyaki apa-apa.
"Bukan dia dah duduk England ke sekarang?"Sekali lagi nafas Fakrul turun naik,macam mana dia boleh lupa yang si Amir rakan sekolahnya dulu itu sudah tak tinggal di Malaysia lagi?Hai..kalut,kalut!
"Urmm..urmm…dia dah balik Malaysia..urm…semalam..ha..semalam..hehe."Fakrul mem ‘back up’ balik.Ya Allah,apa lagi soalan orang tua ini?
"Oh ye ke?Dah jadi doktor lah dia sekarang yek?Kerja kat hospital mana nanti?"Heii…Ya Allah…berapa lama lagilah harus aku melayan mak aku ini kat sini?Nanti hilang seri aku nak jumpa kekasih.Mak aku ni,panjang-panjang cerita pulak!Aku temberanglah!Si Amir tu dah habis belajar ke belum pun aku tak tahu!
"Urm…tu yang nak pergi tanya dia ni,nak jumpa sekarang ni.Mak,Rul pergi dulu,yek,Assalamualaikum."Tergesa-gesa Fakrul keluar dari rumah lalu menuju ke kereta Proton Wira miliknya itu.
"Rul!"Jerit Pn.Maimunah dari arah pintu.Hei…apa lagi mak aku ni nak?Macam tak bagi aku pergi saja?Ada saja soalan terakhir dia yang hendak dikemukakan.Bukannya betul pun,temberang saja.Tapi dah kena tipu,percayalah bulat-bulat.Hehe.Fakrul menutup pintu kereta semula.Dia masih berdiri di luar keretanya.
"Kirim salam kat dia,kat Mak dia sekali,cakap,Makcik Maimunah kirim salam!"
Hai..nasib baik,ingatkan panjang lagi orang tua ni nak menyoal siasat!Macam polis pula!
"Yelah,mak!"Jerit Fakrul lalu menyusup masuk ke dalam keretanya.Lega dapat lari.Tak sabar dah nak bertolak ni!Fakrul sempat lagi menyisir-nyisir rambutnya yang dipakaikan gel itu di dalam kereta sebelum bertolak.Nak jumpa awek,memanglah kena cantik-cantik,tak begitu?
* * * * * *
Fakrul memarkir kereta Proton Wira berwarna biru miliknya itu di salah satu tempat memarkir di bangunan restoran yang bernama Saloma Bistro itu.Sempat lagi Fakrul ‘mendandan’ buat kali terakhirnya sebelum bertemu Suzana.Sudah tidak sabar rasanya!Macam pengantin baru nak jumpa bini kat dalam bilik!Fakrul keluar dari kereta Protonnya itu.Diteruskan langkah,langkahnya perlahan,seakan diatur dengan kemas,macam model jalan pulak gayanya!Dengan susuk tubuhnya yang agak tinggi itu,dengan kebidangan dada yang dimiliki,memang cukup pakej untuk menjadi seorang model. "Aku model?"Fakrul tergelak dalam hati.Nahaslah aku kena belasah dengan mak aku kalau aku jadi model,mak aku yang tercinta ini,tak suka anaknya yang satu ini menceburi bidang seni,peragaan,apa-apa yang se’waktu’ dengannya,memang tidak akan diberi restu!
Fakrul meneruskan langkahnya,dirinya kini betul-betul di hadapan pintu masuk restoran itu.Matanya melilau-lilau mencari kelibat orang yang ingin diketemunya,siapa lagi kalau bukan Suzana!
"Hai sayang.."
Fakrul menoleh,senyumannya meleret-leret.Aduhai,si Fakrul ni,malu-malu kucing pula.Suzana yang berskirt hingga ke paras lutut itu sudah menjelma di belakangnya,apa lagi si Fakrul ni,biasalah,pakwe dah jumpa makwe.
"Hai..hehe..dah lama sampai?"
"Baru kejap..awak sampai,saya pun sampai..baguslah macam tu.."Cair krim cintanya hati Fakrul.Menggoda maut perempaun ni!
"Uhh..eh..hmmm…jom duduk."Alahai Fakrul,tak payahlah dilagaknya begitu,geli-geleman dibuatnya.Fakrul sedari tadi tersengih,macam orang tak siuman pula lihatnya.
"Jom.."
Fakrul dan Suzana mendekati meja makan untuk pasangan couple itu.Romantik sungguh tempat ni.Sesuai bawa awek pergi date.
"You rindu I tak?"Suzana bersuara.Melentok benar gaya suaranya.
"Of courselah sayang..Takkan tak rindu."Fakrul menguis dagu Suzana,saja mahu mengusik.Suzana tergelak kecil melihat perlakuan Fakrul itu.
"Hari-hari saya ingat muka awak je..percaya tak?"Fakrul menyambung lagi,senyuman sedari tadi tak melekang dari bibirnya.
"Ada satu cara je nak buat awak tengok saya hari-hari."
"Apa dia?"
"Ehemm..encik,nak order apa?"Fakrul dan Suzana menoleh,belum sempat mendengar apa yang bakal diucapkan Suzana,waiter restoran itu muncul.Hei…tak apalah,saspen sikit.
"Bagi kami dua gelas fresh orang yek..makan bagi spaghetti sos cendawan dua yek."Waiter itu berlalu,Fakrul menoleh ke arah Suzana semula.
"Haa..apa dia,sayang?"
"Apa apa?"
"Heii..kan awak kata ada cara boleh saya tengok awak hari-hari?"Saja Suzana menambah saspen sikit,buat –buat lupa.Fakrul dah gelabah.
"KAHWINlah..apa lagi?Kan kita boleh duduk serumah hari-hari.Duduk satu katil pun!"
"Kahwin?"
"Ya,kahwin..kenapa?"
Fakrul menggaru-garukan kepalanya.Bukan tak nak,tapi,bagaimana dengan Pn.Maimunah,ibunya itu?Mesti mengamuk orang tua tu kalau aku pilih perempuan macam Suzana ni,dahlah tak cukup kain!Tapi,dirinya tak kisah,tibai aje mana yang berkenan.
"Hai,termenung nampak.Kenapa.Tak sudi ke kat saya?"Fakrul terjaga,dia mengelamun tadi.
"Bukan tak sudi,tapi…"
"Tapi apa?Mak awak?Alah..Rul,sampai bila kita nak macam ni?Lama-lama mak awak tau jugak!Mak saya tak kisah pun siapa yang nak jadi menantu dia,asalkan saya suka.Tapi mak awak?Hei..jauh beza dengan mama saya!"
Farouq mendengus kecil.Ada benarnya juga kata-kata Suzana itu.Sampai bila harus berahsia macam ni?Hubungan yang tak sah lagi ini bukannya elok dijalin lama-lama.Nanti mulalah mulut masing-masing membuka cerita.
"Hmm..awak serius nak jadi wife saya?"
"Sumpah,sayang.Saya dah sedia lama dah.Awak je yang problem."Suzana meyakinkan Fakrul.Dari dulu lagi dia sudah tak sabar nak sehidup sebumbung dengan lelaki itu.Tetapi Fakrul,kelihatannya tidak bebas,sudah besar pun,hidupnya macam dikurung di dalam tahanan,semacam dia tidak mempunyai hak untuk mengaturkan hidupnya,apa kata Pn.Maimunah,mesti dituruti.Memanglah seorang anak wajib mentaati orang tuanya,tapi dalam kes ini,si Fakrul sudah besar panjang,takkan nak jadi macam lembu kena cucuk hidung pulak?Sampai nak beli baju pun mak yang tentukan.
"Ok.i’ll try to talk about it to mother.Awak,pray for me yek supaya hati mak saya tu lembut."getus Fakrul tenang.Dia sudah mengambil keputusan.Akan dikemukakan juga hal hubungan dia dengan Suzana kepada ibunya.Kali ini dia hendak membuktikan,dia seorang true man.Tidak perlu takut-takut lagi dengan keputusannya.
"Haa..macam tulah Muhammad Fakrul Razi yang saya kenal selama ni!"Happy benar si Suzana apabila Fakrul berkeputusan untuk tidak merahsiakan hubungan mereka dari pengetahuan emaknya Fakrul lagi.Fakrul melemparkan senyuman sinis.Huh!Mintak-mintak KAU lembutkanlah hati mak aku itu,Ya Allah!

* * * * * *
"Mak,saya nak jumpakan mak dengan seseorang."
"Siapa?"
"Bakal menantu mak."
"Apa?!"Pn.Maimunah terkejut seperti beruk kena tembak dengan senapang.Terbangun orang tua itu dari kerusi.Hai anak aku ni,perempuan jenis apa pulaklah yang kau nak sunting ni?
"Halimah ke?"Pn.Maimunah menjegilkan matanya,tidak mahu perempuan lain yang mengambil tempat Halimah sebagai calon menantunya.Hatinya seboleh-boleh mahukan Fakrul dijodohkan dengan Halimah.Macam tiada perempuan lain yang lebih baik dari wanita itu.
"Bukanlah mak.."
"Hmm..kalau bukan Halimah,mak tak nak!"Kasar saja sebutan wanita berusia lima puluh-an itu.Fakrul mengeluh.Sudah dijangkakan,ibunya ini memang keras kepala.
"Tapi mak,mak kenalah berfikiran terbuka sedikit.Takkan Halimah je yang mak berkenan?Tak ada perempuan yang lebih baik lagi ke mak?"Keberanian timbul di dalam hati Fakrul.Tak pernah dia begitu di hadapan Pn.Maimunah sebelum ini.Hatinya sudah tak tertanggung lagi.Sampai bila hidup aku mak aku yang kena tentukan?Mak aku pun kenalah faham,aku bukan budak kecik lagi!Aku pun ada hala tuju hidup aku sendiri!Gertak hati Fakrul yang semakin membara dengan keputusannya itu.
"Eh,baik macam mana lagi yang kau nak ni?Eh,Rul,Halimah tu dah sempurna sangat dah Rul,dia pandai masak,pandai hormat orang tua,kuat agama lagi.Haa!Apa lagi yang kau nak?Mak pun dah berkenan!"
"Itu mak!Saya macam mana?Saya pun ada pilihan saya sendiri.Mak,mak tolonglah,tolonglah faham Rul mak….Rul merayu kat mak!"Fakrul seperti ingin mahu menitiskan air mata jantannya.Tetapi ditahan.Aku anak jantan!Perkara yang tidaklah sebesar mana ni,mampu aku selesaikan!Tapi ini membabitkan soal jodoh,soal masa depan,aku tak boleh biarkan mak aku jugak yang tentukan.Aku yang nak kahwin,bukan mak aku!
Pn.Maimunah terkedu seketika,melihatkan pertama kali anak tunggalnya itu berani membantah cakapnya seperti itu dan merayu-rayu kepadanya.Kelu lidah orang tua itu untuk bersuara.Fakrul kecewa tatkala melihat Pn.Maimunah tidak melayani rayuannya tadi.Fakrul memusing,mahu menuju ke biliknya,hatinya benar-benar kecewa dengan ibunya tika ini.Dia sedar,siapa dia yang hendak kecewa dengan mak sendiri?Tapi,hatinya juga perlu dijaga.Tidak boleh suka-suka hati dimainkan,dia seorang lelaki dewasa,mahukan jalan sendiri.
"Rul."
Fakrul memusing lemah,seraya mendengar Pn.Maimunah menyahutnya lembut.
"Bawa budak tu jumpa mak."
"Apa?!Mak serius?"Hati Fakrul kembali berbunga mendengar ‘bawak mak jumpa budak tu.’Masih ada rasa kasihan dalam diri Pn.Maimunah ini walaupun kelihatannya seorang yang tegas dalam keputusan.Fakrul tersenyum.Ada chance untuk ‘sangkut’ kali ni.Dia akan pastikan Suzana menjadi pilihan hati ibunya juga nanti.
Pn.Maimunah mengangguk sambil melemparkan senyuman manis.Hai anakku,bukan niat emak untuk menyeksa kau tapi mak cuba yang terbaik untuk kebahagiaan engkau juga,Rul.Tapi mak juga mempunyai rasa simpati terhadap kau.Mak akan cuba menurut kata-kata kau pula kali ini.
"Ya Allah..Terima kasih mak…Sayang mak!"Fakrul mendapatkan ibunya itu,berlagu riang hatinya ketika Pn.Maimunah bersetuju untuk berjumpa dengan Suzana,didakapnya orang tua itu lalu mencium pipi ibunya itu.
"Hai..mak cakap nak jumpa dengan bakal menantu je,kau terus sayang mak ye,abis selama ni kau tak sayang lah."
"Alaa..la..la..mak ngajuk yek..mane ade mak…Rul sayang mak..sayang sangat…I love you soooo much!"
Pn.Maimunah menjeling anaknya.Gembira hati mak tengok kau senang Rul!

* * * * * *

Suzana muncul di muka pintu rumah Fakrul yang berdua tingkat itu.Mewah juga segala isi dalamnya.Inilah pertama kali dia menjejakkan kaki ke rumah kekasihnya Fakrul itu.Selama ini,jangan haraplah,dengan sikapnya Pn.Maimunah itu,mustahil dia dapat memasuki rumah berkembar itu.Nasib baik orang tua ni ada ehsan lagi,dia sayang anak dia,ni tak ayik dengar cakap dia aje selama ni!Sempat lagi Suzana menggertak di dalam hati.Gementar juga nak berjumpa bakal mak mertua..hehe..tambah lagi mak mertua yang agak cerewet dan choosy-type ini.Tak silap-silap kena blacklist dari calon menantu ni karang kalau ada yang tak berkenan kat hati dia.
"Sayang,masuklah."Suzana menuruti langkah Fakrul memasuki rumahnya itu.Ya Allah,kenapa aku berpeluh ni?Macam orang kena tuberkulosis pulak!
"Kenapa?Takut?"Suzana tersentak kecil,Fakrul hairan melihat tiba-tiba langkahnya Suzana terhenti.
"Ehemm..tak delah."Suzana cuba maintain cool.Sabar Suzana,sabar..Nak jumpa bakal mak mertua memang seram..eii…
"Ehemm..dah lama sampai?"Fakrul dan Suzana menoleh,Pn.Maimunah sudah terpacak di hadapan mereka.
"Dah lama mak,,eh..makcik..hehe.."Adoi hai,tersasul ‘mak’ pulak.Dah tak sabar sangatlah si Suzana ini agaknya.
Pn.Maimunah memerhati susuk tubuh Suzana dari A sampai Z.Seperti sesuatu yang difikirkannya.Suzana dan Fakrul dah gabra,apalah yang orang tua ni fikir agaknya?
"Pergi salam mak."Fakrul mencuit perlahan bahu Suzana menyuruh wanita itu bersalaman dengan Pn.Maimunah.
"Salam?"Suzana seakan berbisik,ragu-ragu.
"Yelah.."Suzana mengatur langkah ke hadapan Pn.Maimunah,menghulurkan tangan untuk bersalaman,dengan lembut orang tua itu menyambut salam Suzana.
"Hmm..kau nak kahwin dengan anak aku yek?"Sleng saja pandangan orang tua ni.Sedari tadi,Suzana tidak melihat pun seukir senyuman diukir di bibir tuanya itu.Susah betul nak senyum rupanya,macam singa pulak mukanya!Hehe..sempat lagi Suzana mengata di dalam hati.Huh..Dah takut dah ni.Apa yang aku tunggu sekarang ialah jawapan ‘ya’ tanda persetujuan untuk perkahwinannya dengan Fakrul dari mak mertuanya itu,eh silap,bakal mak mertua.
Suzana menggangguk,tersengih-sengih seperti kerang busuk.
"Hmmm..kau kerja tak?"
"Hmm..tak..tapi saya ada ijazah dalam mass communication."
"Aku tak tanya pun kelulusan kau apa."
Suzana tersengih,cover muka yang dah naik merah ni.Malu aku!Aku cakap je.Yang dia nak marah apasal?
"Kau tak kerjakan?Bagus.Kau boleh jadik menantu aku.Tapi satu syarat!"
Baru Suzana dan Fakrul mahu melepaskan keluhan lega,tiba-tiba ada bersyarat pula.Heii..macam nak kahwin dengan anak raja aje aku ni!Banyak benar soal siasat!Gertak hati Suzana geram.
"Uhh..eheh..apa dia mak?eheh..makcik?"Tersasul lagi si Suzana ni.
"Kau kena tinggal sini dua minggu."
"Hah!"Ya Allah!Nak suruh tinggal sini pulak,nikah ajelah,ni sampai ada tempoh dua minggu ni apa kes?
"Boleh tak?!"Pn.Maimunah menepuk meja di sebelahnya.Buat terkejut sikit.Fakrul di sebelah sudah berbunga-bunga apabila disuruh Suzana tinggal di situ,tapi kenapa mesti dua minggu,kenapa tak kahwin terus?Kan lagi senang.
"Uhuhu..bolehh..bbboleh.."Terketar-ketar si Suzana mengiakan.Tak apalah,asalkan aku dapat kahwin dengan lelaki yang aku cinta ni!

* * * * * * *
Fakrul memarkir keretanya di perkarangan rumah itu.Lega dah balik rumah.Sudah penat memerah otak kat pejabat tadi.Dah balik rumah,syok rasanya,tambah-tambah lagi Suzana ada kat rumah.Lagi bersemangat dia nak masuk ke dalam.Eh,lagak macam orang dah kahwin pulak yek?
Fakrul menjinjing briefcasenya yang berwarna hitam berjenama John Master itu.Diletaknya ditepi pintu,lalu menanggalkan kasut kerjanya.setelah ditanggalkan stoking dan kasutnya itu,laju saja si Fakrul memasuki ruang tamu tumahnya.Dilonggar-longgarkan tali leher yang disemat di kolar baju kemejanya yang berwarna hijau muda itu.Supaya udara sedikit masuk.Panas!
Fakrul mengorak langkah,matanya mengekor-ekor setiap isi ruang tamu rumah berkembar itu,mencari seseorang,siapa lagi kalau bukan Suzana.Mana pulak awek aku ni?Takkan dah lari kot?Tak mustahil,mungkin dia tak tahan duduk dengan mak aku yang banyak fiil itu?
"Hai Rul,dah balik.."Kaki Fakrul terpaku seketika.Matanya menancap susuk tubuh Suzana.Apa dah jadi ni?Takkanlah…Fakrul mengetap bibir,dia menelan liur,sakit ke makwe aku ni?Kenapa dia tiba-tiba…pakai baju kurung,siap lengkap bertudung lagi ni?Dalam rumah pulak tu!Apa yang tak kena ni?Semenjak perkenalannya dengan Suzana semasa mereka sama-sama menuntut di universiti dahulu,tidak pernah sekali dia melihat Suzana lengkap berlitup seperti itu!Ini yang musykil ni.Mesti mak aku dah buat apa-apa ni!
"Awak..pakai baju kurung?Pakai tudung?Wow..tak cayalah..!"
"Fakrul….."Suzana merengek tiba-tiba,didekatkan dirinya ke arah Fakrul lalu memeluk lelaki itu.Fakrul terkejut.Kenapa nak menangis pulak ni?
"Kenapa ni?"Fakrul mengusap lembut rambut Suzana,meneteramkan makwenya itu yang tiba-tiba saja merengek itu.
"Mak awaklah…dia suruh saya simpan baju-baju hot saya tuh.Dia suruh saya pakai baju kurung….."
"Hmmm..baguslah..sekurang-kurangnya terpelihara kesucian awak…"Fakrul tergelak kecil.Dah agak dah,ni mesti kerja mak aku ni!
"Ehemmm.."
Cepat-cepat Fakrul dan Suzana meleraikan pelukan mereka apabila terdengar suara berdehem datang ke arah mereka.
"Bukan muhrim mana boleh peluk.Dosa."Pn.Maimunah menjegil tajam ke arah Suzana dan Fakrul.Inilah perkara yang orang tua itu tidak suka,yang haram jadi halal.
"mmmaaf..maaf makcik.."Suara Suzana terketar-ketar.takut!Apa denda yang bakal dikenakan kepadanya nanti?
"Maaf?Senang aje kau cakap.Kau tahu?Pegang besi panas lagi elok dari pegang tangan dengan yang bukan muhrim,ni lagilah peluk!"
"Makcik,saya mintak maaf,saya betul-betul tak sengaja.Makcik nak denda saya,dendalah."
"Aku tak nak denda kau je,aku nak denda si Fakrul ni sekali!"
"Mak..!"fakrul mengeluh kasar.Ya Allah mak aku ni!Strict sangatlah!Aku dahlah penat ni.Nak didendanya pulak.
"Ya!Dua-dua mak nak denda,malam ni,Suzana,mak nak kau cuci tandas tingkat atas,Rul,kau cuci tandas tingkat bawah,kat dapur!"
"Hah!!!"Serentak Fakrul dan Suzana memprotes.Lebih lah tu,sampai suruh cuci tandas.
"Ya,kau kena buat jugak kalau kau orang nak kahwin!"
Suzana dan Fakrul kelu,sambil mengeluh kecil walaupun dalam hati berat sekali.Apa boleh buat?Kalau bolehlah,mahu saja lari pergi nikah kat siam!Gertak hati fakrul.Iyalah,banyak benar obstacle yang nak kena diharungi kat sini.Suzana dan Fakrul berlalu sambil menung nasib sendiri.

* * * * * *
"Memandangkan kau dah tinggal sini genap dua minggu,makcik nak bagi ujian terakhir kat kamu."
Hah!Hari yang terakhir pun ada cabaran jugak?Dahsyatlah orang tua ni.Patutnya hari terakhir buatlah majlis resepsi penutupan sempena nak balik,ni tidak,dia seksa aku lagi!Gertak hati Suzana.Eiii..geramnya,bilalah aku nak kahwin dengan anak dia ni?
"Makcik nak kamu buat Gulai Kepala Ikan.Khas untuk makcik menilai buat kali terakhir sebelum kamu lulus jadi menantu makcik!"
Suzana ternganga.Buat gulai?Adoiyai…menggoreng-goreng bolehlah,nak masak-masak ni,hmmm..kita tengoklah.Kebetulan,baru tadi dia melihat ada buku resepi di dapur.Hehe..inilah masa untuk menipu!
"Ok..pergi dapur sekarang,bahan-bahan semua ada kat dapur,pandai-pandailah kau carik kat dapur tu."
Suzana melangkah laju ke dapur,Sabar Suzana,cabaran terakhir kau mesti lulus!Mesti punya.Ingat,lepas ni kau akan kahwin dengan laki yang kau cinta,ingat prinsip kau duduk rumah ni,semata-mata nak dapatkan Fakrul,ingat!
Suzana bertungkus-lumus,berhempas pulas menyiapkan permintaan Pn.Maimunah itu.Fakrul hanya memerhati dari jauh.Pn.Maimunah tidak membenarkan anaknya itu menolong sekali kerja Suzana di dapur.Timbul rasa kasihan di dalam hati Fakrul.Kadang-kadang terfikir juga dia,kejam jugak mak aku ni!
Suzana meletakkan semangkuk Gulai Kepala ikan yang masih berasap itu di atas meja makan.Aromanya menyengat juga,tapi belum tentu rasanya sesedap yang boleh dibayangkan.Pn.Maimunah menarik kerusi seperti seorang juri masakan pula,Suzana dan Fakrul memerhati gelagat orang tua itu.Pn.Maimunah duduk,dia mencapai sebatang sudu yang sudah tersedia di atas meja,perlahan-lahan wanita itu menedok sikit lalu dihirupnya perlahan.Suzana dan Fakrul berpandangan sesama sendiri.Ya Allah..takutnya!!!Pn.Maimunah menjeling ke arah mereka.Fakrul dan Suzana sudah bermandi peluh.

* * * * * *
Fakrul menarik nafas lega,selamat semuanya kini.Dia dan Suzana sudah selamat diijabkabulkan!Huhu..hanya kerana gulai Suzana itu yang membuatkan Pn.Maimunah tertarik.Laa..mak ni,kalau macam tu kenapalah tak suruh buat gulai je dari awal-awal hari tu?Ni tak,nak suruh si Suzana ni duduk dua minggu kat rumah itu pulak.Heii..macam-macam mak aku ni!Tapi tak apalah,nasib baik akhir sekali pernikahan mereka mendapat restu,itu lebih penting.Fakrul menoleh ke arah Suzana yang sudah ‘bersiap-sedia’ di atas katil pengantin itu.fakrul tersenyum.Lapang dadanya sekarang ini.Syukur Suzana menjadi miliknya juga akhirnya.Halimah?Perempuan itu juga sebenarnya sudah lama disunting.Baguslah,tak ada siapa-siapa yang kecewa dalam hal ini.Fakrul menuju ke atas katil perlahan-lahan.gugur imannya melihat Suzana malam itu di kamar tidurnya,dia menuju ke atas katil,baru saja hendak merapatkan bibirnya ke bibir Suzana,pintu biliknya diketuk kuat.
Laa..kacau daun betul!Siapa yang berani kacau pengantin baru ni!Ngomel Fakrul dalam hati.Potong ‘stim’ betul!Fakrul membuka pintunya.
"Ehehehe..mak rupanya..ehehe….nak apa?"Fakrul tersengih-sengih,Ya Allah,mak aku rupanya!Boleh pulak dia kacau malam pengantin baru ni.Hmm.apa-apa ajelah.
"Kenapa awal sangat,sabar-sabar.."Pn.Maimunah menjeling sambil memperli.Baru pukul sepuluh.Dah tak sabar nak masuk bilik ni.Biasalah pengantin baru.
"Sue,"Sahut Pn.Maimunah kepada Suzana yang tersengih-sengih di atas katil itu.Takkan mak mertua aku ni nak tidur sebilik kut?Bukan-bukan saja fikiran Suzana.
"Jangan takut.Mak nak cakap,satu ni je.Gulai yang Sue buat sedap.Nanti buat lagi yek."
Laa..mak ni saja ajelah nak kenakan kita!Ingatkan penting sangatlah tadi.Hmm..mak,mak.Pn.Maimunah keluar semula.Dia menguntum senyum.Hmmm..bahagia dapat melihat pengakhiran yang begitu.Wanita itu melepaskan nafas lega,di dalam hatinya terukir rasa syukur yang tak terhingga.


~TAMAT`
~Hasil Nukilan~
~Shakira Johari~
~29.7.2009~
posted by Penulisan2u @ 7:02 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
59 Comments:
  • At 21/8/09 9:17 PG, Anonymous kafieda87@yahoo.com said…

    klakar la...kalu aku mti dh xkwin smpai ble2...hahhaaha..

     

  • At 21/8/09 9:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..jln cerite yg santai...jodoh maut ditangan Allah....berdoalh kita dijodohkan dari kalangan orang baik dari yang TERBAIK

     

  • At 21/8/09 9:39 PG, Anonymous aNJe said…

    suzana berubah ke jd wanita muslimah??
    ermm kompius sikit...

     

  • At 21/8/09 10:04 PG, Anonymous sya said…

    lawak tul ar cite ni...hehehe
    best gak.....

     

  • At 21/8/09 10:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    X best lah..pening aku nk bce

     

  • At 21/8/09 11:35 PG, Anonymous dinda_z said…

    bist!!!....peh, sj jeq mak mentua dia nk knekan die...kalo aq dah lama blah...lom kwin dok 1 umah...cobaan tol...

     

  • At 21/8/09 12:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yeke suzana 2 t'tbe je pndai msk? pelik je kn, a'ahlah, x kn begitu mudah die dh jd alim, ala dpn mak mertua je lah 2... nice story, kelakar time suzana mengadu kt fakrul 2, kikikikiki....

     

  • At 21/8/09 12:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmmg klaka tol la.best2


    pisces_girl

     

  • At 21/8/09 2:34 PTG, Blogger apLe dE gadiZ said…

    sengal tahap gaban.. wakakkaa
    lau setakat gulai ak pown boleh

    wakakaka

     

  • At 21/8/09 2:48 PTG, Blogger ♥♥ Miss NuHa ♥♥ said…

    kelakar la cerpen ni...mati-mati ingatkan fakhrul tu tak jadi kawen ngan suzana sebab mak dia tak setuju...last-last jadu jugak ye...hhehehe...

     

  • At 21/8/09 3:36 PTG, Anonymous milakarmila said…

    nice story...betul2 mencuit hati...kelako betul ymmm.

     

  • At 21/8/09 4:17 PTG, Blogger shakirasweetgirl said…

    thx sume..sbb suke citerr ni..
    sye buat ni pon sbb idea tiber2 je yg trlintas
    klo ade mse,visitlah blog sye
    shakirasweetgirl.blogspot.com
    stu lagi,sorry sbb cara pnulisannya agak kurang berkualiti,sbnarnya sye dah buat spacing,tpi bile disiarkan kat penulisan2u ni,jadi berterabur plak...hehe..

    ~penulis~

     

  • At 21/8/09 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahaha..kelakar tol la...orang yang sabar akan dpt ganjaran...peace!!

     

  • At 21/8/09 4:26 PTG, Blogger Arisa Aizawa said…

    lawak2
    tapi kecut perut jugak kalau kene test macam ni,
    mak along tak mau kawin lagi la!!!!1
    he.he.he

     

  • At 21/8/09 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape skrng ni klu baca cerpen aku mcm xde perasaan je ek?
    aduyai..how come...

     

  • At 21/8/09 5:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suzana tu mcm pompuan murah je..
    haram kite berpelukan bukan muhrim..
    yatuhan..
    jauh2kanlah aku dapat bini mcm tu

     

  • At 21/8/09 7:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    at first aku bc..cm cerita halimah jongang kt astro..

     

  • At 21/8/09 7:46 PTG, Blogger myza2l said…

    HAHA.klaka ouh.

    huhu
    best.

     

  • At 22/8/09 1:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lwak...huhui.....

     

  • At 22/8/09 9:15 PG, Blogger Leena Lee said…

    best..kelakar

     

  • At 22/8/09 12:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen ni best..menarik..lain dr yg lain..puas ketawa..sampai nk pecah ni..
    **THULTIMATERUGBY**

     

  • At 22/8/09 2:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kakakakakakka....

    lawak.....

    aku suka cite ni....

    adoiyai wat aku teringatkan bakal mak mentua kat kuala lipis tu...

    dpt menantu org SABAH hihihik...

    haru biru lak "mak"

    =sweetmilk=

     

  • At 22/8/09 2:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tersengih je bace cite ni..
    mcm org gile plak tersengih-sengih kat depan pc ni sorang-sorang..
    hmmm.. cite ni cukup menarik dan clear. baru ade mood nak bace, slalunye jln crite terabur, tp yg ni kemas..
    ok, keep it up!

    ~~PapaTul~~

     

  • At 22/8/09 3:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...

    < MassFDya >

     

  • At 22/8/09 6:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mak mertua mana yg tak sukakan menantu kalau dh pandai masak gulai tu???....best2 crita ni..lapar la pulak bila teringatkan gulai kepala ikan tu..hehe..syabas kpd penulis

     

  • At 22/8/09 7:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Jalan cerita ni best..santai. X der larh berat kepala. Tp.dari segi bahasa n tatabahasa pun kena jaga jugak. Keep it up!! Teruskan berkarya.

     

  • At 22/8/09 7:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ok..bukan muhrim tapi mahram..d hrp penulis lbh b'hati2 next tme dlm penggunaan p'kataan.all d best.

     

  • At 22/8/09 8:39 PTG, Blogger mady+yana said…

    hehe..aku cuma mampu tersenyum..best la citer neh.
    -yana-

     

  • At 22/8/09 8:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad. :)
    tapi..-siape farouq masa suzana ajak fakrul kahwin ?
    farouq ke fakrul..?
    saye rase penulis tersalah nama..hati2
    maaf kalau saya salah..
    damiana

     

  • At 22/8/09 10:43 PTG, Blogger shakirasweetgirl said…

    sorry,sbnarnye nme dia fakrul..
    sye trsalah watak,hehe,sorry ye..
    tak sngaje

    ~pnulis~

     

  • At 23/8/09 7:15 PG, Blogger Mata_Pena said…

    lawak la cite ni....

    seram gak if ada bakal mak mertua wat test cari menantu ni...

    pening diwatnya!

    good job writer!

     

  • At 23/8/09 12:41 PTG, Anonymous misshoney said…

    ish kalo aku la..
    bio xde rupa asalkan reti masak n hormat org tua
    beragama..
    cantik je tp akhlak xde nk watpe?
    kalaula cntik tu bleh bg suami makan n urus rumahtangga
    kaum lelaki..pk2 kan la..

     

  • At 23/8/09 2:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pandai gak dia masak

     

  • At 23/8/09 5:40 PTG, Anonymous http://www.klikjutawan.com/recommends/afaf89 said…

    huhuhu...

    tersenyum sendiri dihdpn laptop...(org tengok pun pelik)

    pape pun...cter ni best la...

    caiyokk!!

     

  • At 24/8/09 10:33 PG, Anonymous najie said…

    moral value is girl wjib pndai msk2...:)
    citer yg santai je..k,goodluck writer!dr_g

     

  • At 24/8/09 10:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ish..
    saket pewot aku lau dapat mak mentue mcm ni..
    papepun,kreatif ape mask tgok resepi..
    hahaha..

     

  • At 24/8/09 12:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha..
    nasib la leh mak mentua cm tu
    tapi ape2 pn..best la cter nie
    kelakar...

     

  • At 24/8/09 1:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..

    tp suzanna tu da brubah ke ape..

    ke still gedik2 n ngada n seksI?

     

  • At 24/8/09 3:57 PTG, Anonymous ann93scorp@yahoo.com said…

    suzana tu berubah ke tak?
    takkan lepas 2minggu pakai baju kurung gak?

     

  • At 24/8/09 4:00 PTG, Anonymous ann93scorp@yahoo.com said…

    kalu bleh bagi la fakrul tu kawin dgn halimah
    coz bleh gak taw watak halimah tu mcm mna..(^.^)

     

  • At 24/8/09 4:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet....
    teruskan usaha.....

     

  • At 24/8/09 5:20 PTG, Anonymous haveafun_day2@yahoo.com said…

    ske sgt cte nh..
    even kne tempuh bnyk halangan,but at last dpt yg terbaik..
    lumrah ibu nk yg terbaik utk anak-anaknya...
    dan juga si ibu mesti nk yang terbaik untuk anak-anak..
    hehe ske2..

     

  • At 24/8/09 11:33 PTG, Anonymous atul said…

    hahahahahaha.....best la cite nie...tetibe rase geli plak couple pggl syg2 nie...saye cm2 ke ngan bf...waaaaaaa geli...

     

  • At 25/8/09 11:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hoho mk dye scary tol...

     

  • At 25/8/09 4:21 PTG, Anonymous rockerina said…

    heheheh...gile takut nak kawen..ade ujian cenggitu skali..tp apepun..citer ni mmg best..lawak tol...hehhe..bravo!

     

  • At 26/8/09 9:36 PG, Anonymous liya said…

    tkotnyer dapat mak mertua mcmni...nak pndng pun tak berani
    tapi senang jer cari apa kelemahan dia pasti dia lembut juga nant...miiiiiiii....adik tkot nak kawennnnnnnn!!!!!!!harap2 dapat bakal mak mertua yang baik insya'Allah..keep it up ya writer....

     

  • At 26/8/09 9:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bodohnya cita ni

     

  • At 26/8/09 2:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha...
    lawaknya...
    nasib baik lulus...
    lau aku..
    comperm x lulus..
    hehehe

     

  • At 26/8/09 3:59 PTG, Anonymous arina_ayu2002@yahoo.com said…

    KELAKAR LER CITER NIE CUMA YG MENJADI PERSOALAN DIHATI MENGAPA LER TAK DITAMAKKAN CITER NIE DENGAN PERUBAHAN SUZANA YG MENGIKUT GAYA MUSLIMAH DAN CAM NER PULAK DENGAN HALIMAH.WALAU APA2 PUN TAHNIAH BUAT PENULIS KERANA CERPEN NIE SANTAI DAN KELAKAR

     

  • At 27/8/09 8:05 PG, Anonymous ee-zzaattii said…

    lawak2773!!!

     

  • At 27/8/09 2:38 PTG, Anonymous rOzEz said…

    klaka... :) hehehhe

     

  • At 2/9/09 4:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Laen kali wat plak cerpen psl bapak mertua yg nak anak menantu llaki die yg beragama...he2 yg leh jd imam. Ramai yg leh solat...tp xsemua yg reti jd imam.
    Tp...kbykkannya dah sonsang skrg...

     

  • At 10/9/09 5:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam....org musie_fox...pelik r...lepas baca.mcm mana suzana leh pandai masak gulai dengan sedap...padahal dia anak emas.for sure, bab masak, mengemas ni out...tp mybe ada rahsia ke???leh r kongsi...

     

  • At 14/9/09 6:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahahahaha...nice story...

     

  • At 20/9/09 11:25 PTG, Anonymous nazla_44256 said…

    mntx2 lh bkl mak mntua aq xde lh bt ujian cam gine...
    heheheheeee....
    walau pe2 pon...cite ne mmg best...

     

  • At 8/10/09 6:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm..memng best..mcm story abg aku lak kene test jadi imam lah,bkal bapak mertua ia siap senaraikan mana2 surah yg dia kene hafal al-quran uh...nnti kene la bace dpan dia..sblm kwin..hehe

     

  • At 15/2/10 1:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe..cite nie comel sangat
    klakar tol..

     

  • At 16/6/10 2:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ahahaa...klakar nye citer ni, aku bace dok senyum2 sorang..mintak2 mak mertua aku nti tak de la bg test cam tu, klu aku la jd suzana alamat tak kawin la jwbnye..
    masak tuk diri sdri pun tak penah, ni kan pulak nak kene test masak ngan mak mertua..nsb laa sape kawen ngan aku nanti..hehee..

     

  • At 8/8/10 3:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eh2...syoknye cite ni..
    tp aku konpius ckit,suzanna 2 dh ttp trus aurat dia?
    ke dpn mertua je.?hehe
    tp best la cite ni..hehe
    truskn berkarya.. congrats...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group