BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Julai 24, 2009
Novel : Sengaja kita dipertemukan 1
Nama Pena : kelopak mawar

Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah,
supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.
memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah,
supaya kita sedar bahawa,
kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan Allah...

Angin sepoi bahasa menampar lembut wajah yang terlindung di balik tudung yang dipakai. Sesekali tangannya mengusap ke arah perutnya. Tersenyum memandang perut yang penuh berisi di balik gaun labuh yang dipakai.

Matanya mula difokuskan ke arah perutnya. Terasa gerakan daripada fetus. Senyuman terukir di bibir comelnya. Anugerah Allah yang tidak terhingga buat dirinya.

"Nurjiha!"

Nurjiha melangkah pulang dari dewan peperiksaan. Girang hatinya kerana telah selesai menamatkan kertas terakhir peperiksaan SPMnya sebentar tadi. Pelajar lelaki ada yang membakar mercun sebagai tanda kemerdekaan setelah berhempas-pulas menelaah pelajaran.

Nurjiha bergegas pulang ke asrama. Petang ini ayah akan mengambilnya. Pakaian dan segala barang-barang miliknya dibungkus rapi. Nurjiha duduk menunggu kedatangan ayahnya di bilik bacaan.

‘Teet Teet’

Peti masuk mesej dibuka. Tersenyum keseorangan membaca mesej yang dihantar. Ditaip sepantas yang mungkin. Shahreez, lelaki yang berjaya mengetuk pintu hatinya dengan kata-kata yang puitis yang bisa meruntun jiwa.

Pertama kali hatinya diketuk oleh insan yang bergelar lelaki dan secara relanya Nurjiha membuka pintu hatinya buat insan silang jantina. Perkenalan yang tidak dirancang akhirnya mengundang bibit-bibit kasih.

Selama ini, Nurjiha tidak pernah melayan mana-mana lelaki yang cuba menghampiri. Prinsipnya sangat teguh, pelajaran harus diutamakan dari yang lain. Ibu dan ayah juga melarang Nurjiha daripada terlibat dalam permasalahan cinta ini. Ditambah dengan jawatan sebagai biro disiplin yang disandang membuatkan Nurjiha tekad dengan prinsipnya.

Tetapi, kehadiran Shahreez, pelajar tahun kedua sebuah universiti tempatan mengundang bunga-bunga rindu di hatinya. Mungkin pemikirannya dan kata-katanya yang lebih matang membuatkan Nurjiha terpaut hati kepadanya.

Sifat Shahreez yang tidak suka memaksa membuatkan Nurjiha menyukainya. Ditambah dengan sifat Shahreez yang suka memberikan nasihat kepadanya membuatkan Nurjiha menerima Shahreez sebagai teman istimewa.


"Assalamualaikum Nur. Dah solat? study elok2 tau...Shah nak kita sama-sama berjaya sampai ke puncak. Shah tunggu di puncak menara. CUDIPT"

"Shah suka ciri-ciri yang ada pada Nur. Nur tak mcm ppuan lain yg Shah knl. Nur alim, Shah suka. Tak lupa igtkan Shah ttg solat".

"Shah baru habis kelas tadi. penat jgkla. Nur dh mkn? kelas td ok? Jom kita solat dulu lps tu kita smbg mesej"

"Shah dah tengok gambar Nur kat friendster. rasa segan dgn Nur.Shah jenis yang slumber je tp Nur sopan, lembut, nampak ayu je. Jage penampilan Nur tu tau. kalau boleh jgn letak gambar-gambar yang ayu kat fs tula. takut kena ngurat dgn org lain plk.. :P"


Nurjiha tersenyum sendiri apabila membaca mesej-mesej yang dihantar oleh Shahreez. Hatinya dirasuk bahagia.

Lumrah seorang wanita apabila dipuji akan berasa gembira. Masanya yang selama ini diberikan sepenuhnya kepada pelajaran telah dicuri untuk beramah mesra dengan Shahreez melalui sistem khidmat pesanan ringkas. Namun begitu, pelajaran tetap menjadi fokus utama buat Nurjiha.

Nurjiha menghantar borang permohonan berhenti kerja. Sudah 5 bulan Nurjiha bekerja di pasaraya di kawasan tempat tinggalnya. Sementara menunggu keputusan peperiksaan SPM, Nurjiha bekerja sementara di sebuah pasaraya sebagai juruwang.

Ditambah lagi dengan tuntutan wang poketnya kerana setiap masa perlu menambah jumlah kredit telefon bimbitnya untuk berhubung dalam talian dengan Shahreez. Mahu meminta dengan ayah dan ibu, Nurjiha berasa tidak wajar.

Lagi dua minggu, dia akan meninggalkan negeri kelahirannya ini. Senyuman tidak pernah lekang di bibir Nurjiha.

Berkat usahanya selama ini membuahkan hasil. Nurjiha memperolehi keputusan yang baik dalam SPM dan berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti.

Yang paling menggembirakan, tempat Nurjiha akan menuntut ilmu merupakan universiti yang sama dengan Shahreez. Selama ini, Shahreez merupakan perangsang buat Nurjiha menuntut ilmu selepas ayah dan ibu Nurjiha.

Pertama kali tiba di sebuah tempat yang asing bagi dirinya. Selepas dihantar oleh ayah dan ibunya, bermulalah kehidupan Nurjiha sebagai seorang siswi yang baru. Pertama kali terpisah jauh dari keluarga, namun kerana tuntutan ilmu, Nurjiha akur.

"Assalamualaikum, nama saya Masyitah"

Nurjiha tersenyum menyambut huluran mesra seorang pelajar yang juga masih baru di penginapan. Masyitah yang menjadi temannya sepanjang minggu orientasi pelajar baru sehingga tamatnya program tersebut.

‘Assalamualikum syg.. tgh sibuk ke?

Nnti dah hbis orientasi abg jemput syg ye. Rindu nak jumpe syg’

Nurjiha hampir tesedak membaca mesej yang dihantar oleh Shahreez. Panggilan yang digunakan oleh Shahreez membuatnya termalu sendiri. Walupun malu, Nurjiha menyukainya. ‘Mungkin Shahreez mahu mereka lebih rapat lagi’, fikir Nurjiha.

‘Waalaikumussalam. Esok dh habis. Nnt apa2 syg btau abg ye…’

Mesej dihantar. Nurjiha tersenyum sendiri. Mungkin malu dengan panggilan pengganti diri yang baru sahaja digunakan. Masyitah yang duduk makan di hadapan Nurjiha kehairanan melihat telatah Nurjiha.

Seperti yang dijanjikan, Shahreez tiba di pintu utama kolej kediaman Nurjiha. Nurjiha bergegas bersiap di biliknya setelah mendapat mesej daripada Shahreez. Baju kurung ungu yang dipakai dipandang beberapa kali di hadapan cermin.

"Nak pergi dating ke Nur..?"

Nurjiha tersenyum cuma. Mengiyakan tidak, menafikan pun tidak.

"Pergi dulu ya!"

Nurjiha bergegas menuruni tangga kolej. Kakinya dilangkah panjang menuju tempat Shahreez menunggu. Shahreez tersenyum melihat penampilan Nurjiha. Tampak ayu dengan baju kurung yang dipakainya.

"Kita nak ke mana ni err.. abang.."

"Abang nak bawa sayang jalan-jalan sekitar bandar nilah.. Jom"

Nurjiha membuntuti langkah Shahreez. Shahreez menuju ke motornya yang diparkir di tapak meletak motor. Dihulurkan topi keledar kepada Nurjiha. Nurjiha teragak-agak untuk memakainya.

‘Ingat naik kereta tadi’, getus Nurjiha. Selama ini Nurjiha belum pernah membonceng motor dengan mana-mana lelaki kecuali ayahnya.

"Ini je yang abang mampu sayang… Abang tak kerja lagi nak bawa kereta besar.." ujar Shahreez seolah mengerti apa yang terpahat di hati Nurjiha.

Walau berat hati, Nurjiha terpaksa akur. Bimbang Shahreez akan berkecil hati dengannya. Buat pertama kali dalam hidupnya, Nurjiha membonceng motor bersama seorang lelaki ajnabi. Buat kali seterusnya, syaitan bersorak kegirangan kerana berjaya menghasut hati anak adam kepada perkara yang mungkar.

******

Angin menderu laju sesekali menerbangkan dedaunan yang gugur di kaki bumi. Dikuis beberapa kali butir-butir pasir yang mencium wajah mulusnya. Posisi duduknya diubah. Terasa sengal duduk terlalu lama dalam keadaan yang serupa.

Angin petang yang begitu mendamaikan. Ombak yang memukul pantai menghasilkan bunyi seakan irama yang begitu mengasyikkan sekali. Sekonyong-konyong ingatan terbit di petak fikiran. Sehelai kertas dikeluarkan dari poket gaun labuh yang dipakainya. Dibuka perlahan lipatan kertas tersebut. Terserlah tulisan tangan bertinta hijau yang kemas di permukaan putih kertas.


Merahmu mengusik hati,
Harumanmu mengocak naluri,
Pesona mata yang memandang,
Menggamit hati nan walang

Nun luas terbentang hamparan kebiruan
Mendamai hati tatkala kerungsingan,
Bayumu menitipkan kata-kata indah,
Semangat buat diri yang gundah,

Kini mawar merah tidak semerah dahulu lagi,
Lautan biru tidak sebiru dahulu lagi,
Kembalikan merahnya mawar yang kian pudar,
Pulangkan pesona biru lautan yang menghilang,
Agar dapat kurasa harumnya merah mawar,
Sebelum layu di dahanan hidup,
Bertemankan birunya lautan yang memikat,
Sebelum mengering di rekahan bumi.


"Kembalikan merah mawar yang pudar….", ungkapan tersebut terluah bersamaan helaan nafas yang panjang.

‘Nak beli ke tak nak, beli ke tak nak’, Nurjiha masih buntu. Berulang kali mundar mandir di kawasan yang sama. Akal warasnya menidakkan tetapi…

"Boleh saya bantu cik.."

Ramah pembantu farmasi menegur. Acap kali Nurjiha mundar-mandir di kawasan yang sama membuatkan pembantu farmasi menghampirinya.

"Err..Tak ada apa-apa cik.. Saya cuma nak.."

"Ohh, cik nak beli alat ini ya, mari saya tolong pilihkan yang sesuai. Seeloknya cik err puan pilih jenama yang ini. Ketepatannya 99 peratus, tapi mahal sikitlah."

Pembantu farmasi mengambil barang yang dikatakannya. Nurjiha telan liur cuma. Perasaan malu dan bersalah bercampur baur. Setelah habis membayar, Nurjiha segera beredar daripada kawasan farmasi tersebut.

Gegaran telefon bimbit di poket seluarnya menandakan mesej masuk. Sambil berjalan, Nurjiha membaca mesej yang tertera di skrin telefon bimbit. Mesej daripada Shahreez.

‘Lama lagi ke? Lecehlah..Abg tggu kat motorlah’

Nurjiha merengus. Sakit hati mengenangkan Shahreez. Tidak keterlaluan dikatakan hampir Nurjiha tidak mengenali lelaki yang pernah menjadi perangsang kepada semangatnya untuk berada di menara gading ini. Sikapnya semakin hari semakin nyata di pandangan Nurjiha. Hilang segala sifat romantik yang ada, sikap ambil berat apatah lagi.

Nurjiha menuruni tingkat menggunakan escalator. Hari ini hari bekerja, tidak ramai pengunjung yang mengunjungi kompleks pada hari ini. Nurjiha mendengus melihat sepasang kekasih asyik masyuk bercumbuan di hadapannya. Menyampah bercampur geram.

‘Tak malu betul’, getus Nurjiha.

Si lelaki memeluk erat pinggang sang kekasih sambil mulutnya terkumat-kamit berbisik di telinga. Tangan yang satu lagi dibiar bebas oleh sang kekasih untuk meraba di sudut yang terlarang. Si wanita pula seakan rela diperlakukan sedemikian rupa. Bangga boleh berpacaran dan bersenda gurau tanpa hirau mata-mata yang melilau.

"Abang, malulah duduk kat sini orang tengok.."

Nurjiha merengek manja kepada Shahreez. Hampir berpuluh kali Shahreez memujuknya untuk duduk di situ tetapi Nurjiha enggan.

Nurjiha malu pada mata-mata yang memandang mereka berduaan di situ. Kerap ditepis tangan Shahreez yang mula pandai meliar mencari jemari mulusnya. Terasa getaran menyelinap ke segenap sendi tatkala jemari kasar milik Shahreez menggenggam jemari mulusnya.

"Oklah, kalau sayang malu kat sini, kita pergi kat tempat tak ada orang ya.."

"Tempat tak ada orang lagilah tak nak."

Nurjiha membantah. Khuatir berlaku perkara yang tidak diingini jika mereka berdua. Silap hari bulan dicekup dengan penguatkuasa.

"Bukan, maksud abang kat tempat yang tak ada orang nak pandang-pandang kitalah.. Jom.."

Shahreez menarik jemari halus Nurjiha menuju ke motor yang diparkir tidak jauh dari tempat duduk mereka. Nurjiha seakan lembu dicucuk hidung hanya menurut langkah Shahreez.

Hatinya berbelah bahagi. Rasa seronok dengan dunia barunya di sini serta layanan Shahreez terhadap dirinya tetapi berasa takut dan bersalah terhadap ibu dan ayahnya serta janji-janji yang diucap sebelum tiba di perantauan. Semakin jauh Nurjiha tersasar daripada landasan yang dibina selama ini.

******


Memang Allah sengaja menemukan kita
dengan orang yang salah
Supaya kita sedar bahawa
Allah maha pemurah dan penyayang,
Kerana mengingatkan kita bahawa
Dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita
Dan kehidupan kita pada masa depan

Memanglah Allah sengaja menemukan kita
dengan orang yang salah
Supaya kita dapat mengutip pengalaman
Yang tak semua orang berpeluang mengalaminya.


Shahreez menguak pintu biliknya dengan kasar. Luqman, rakan sebiliknya yang sedang membuat kerja di laptop terkejut dengan tingkah Shahreez. Shahreez berbaring malas di katilnya.

"Angin tak ada, ribut tak ada, awatnya hang monyok semacam saja ni Reez..?"

Luqman membuka bicara. Shahreez masih menyepi. Tidak ada mood untuk bersuara. Matanya sengaja dipejamkan tanda tidak mahu menjawab pertanyaan Luqman. Luqman menyambung kerja yang terhenti setelah menyedari Shahreez tidak melayan pertanyaannya.

Shahreez terjaga daripada tidurnya. Sangkanya mahu melelapkan mata sebentar tetapi berlanjutan sehingga lewat malam. Shahreez bingkas bangun tetapi terhenti apabila melihat susuk tubuh seseorang sedang sujud di ruang tengah bilik.

Luqman Hakim, teman sebilik Shahreez pada semester ini. Perwatakan yang agak kontra dengan dirinya membuatkan Shahreez tidak betah duduk di biliknya. Rimas dengan sifat Luqman yang diibaratkan bagai malaikat itu. Jika keluar, kopiahnya tidak pernah lekang di kepalanya. Panas telinganya sering diperli oleh rakan-rakan sekepala dengannya.

"Reez dah kawan dengan ustaz lah. Lepas ni dia jadi ustaz jugalah.."

"Hai ustaz, mana kopiah ni, dari masjid ke?"

Shahreez memerhatikan Luqman yang khusyuk tunduk sujud pada yang Esa. Terkadang sifat Luqman membuatkan Shahreez terpikat dengan fikrah yang dibawa tetapi dia belum bersedia.

Rasa belum puas mengecap kenikmatan dunia. Bukan Shahreez tidak pernah cuba tetapi sering kali gagal. Dahulu, Shahreez terpikat dengan cara Nurjiha tetapi lama-kelamaan perkara itu terhakis dek masa.

Telahannya tepat, tidak berjaya. Sengaja diuji Nurjiha dengan kata-kata yang manis dan pujian yang melambung. Cabaran yang diberikan oleh rakannya membuatkan Shahreez tekad mahu mencuba memikat hati Nurjiha yang tika itu masih lagi menuntut di menengah tinggi.

Pemberian nombor telefon bimbit Nurjiha oleh Ikmal memberi ruang kepada Shahreez untuk menjalankan rancangannya. Sekeras-keras kerak nasi, lama-lama akan lembut jua, begitu juga dengan Nurjiha.

Mungkin sahaja Luqman turut akan terjerumus dengan cara hidupnya jika Shahreez menjinakkan pemikiran Luqman ke dalam gaya hidupnya seperti yang pernah terjadi kepada Nurjiha.

Shahreez mematikan lamunannya. Khusyuk melihat Luqman yang tidak jemu bermunajat di sepertiga malam. Terasa damai melihat Luqman. Hatinya yang rungsing kembali tenang setenang air di kali.

Teringat akan telefon bimbit yang dimatikan semenjak pulang ke bilik tadi. Shahreez menyeluk sakunya untuk mengaktifkan telefon bimbitnya. Mesej masuk bertalu-talu daripada penghantar yang sama. Nurjiha. Shahreez merengus geram.

‘Tak faham bahasa betul!’

******
posted by Penulisan2u @ 1:53 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
3 Comments:
  • At 24/7/09 5:56 PG, Blogger miss esmee alay said…

    yes....org first bg komen...hehe...
    cite ni ok ade unsur2 keislaman...teruskan kekalkan unsur islam ni...
    jrg ade novel yg mcmni...

     

  • At 29/8/09 1:39 PTG, Blogger kelopakmawar said…

    terima kasih kerana sudi membaca..teruskan membaca sambungan rentetan kisah ini..boleh juga membaca di blog penulis http://kelopakmawar.blogspot.com

     

  • At 4/9/09 11:49 PTG, Blogger nicha said…

    yup..saya suka crita macam nie..penulisannya pun agak briliant..hee..xmcm crita kanak2 yg saya baca sbelum nie..pening kpala..sory!:p

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group