BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 15, 2009
Novel : Semarak Cinta 13
Nama Pena : Benangmas

******
Suasana diawal pagi begitu segar sekali. Tok Aki dan Nek Mah telah pun ke kebun dibelakang rumah mereka seawal pagi. Adi Hamidi masih lagi berselimut ketika Nur Alia selasai mandi. Suaminya masih lagi menyambung tidur sesudah selesai solat berjemaah dengan Tok Aki dan Nek Mah. Pagi-pagi begini kesejukan masih lagi terasa ditambah lagi dengan kabus pagi yang masih belum mahu beransur pergi menambahkan lagi keenakkan tidurnya. Badan Adi Hamidi berkerikuk seperti huruf K menahan sejuk. Nur Alia hanya menggelengkan kepala melihat keadaan suaminya begitu. Selesai dia mengenakan pakaiaan, Nur Alia mengatur langkah turun ke dapur untuk menyiapkan sarapan mereka. Hari ini dia akan menyediakan nasi goreng.
Neh mah muncul setelah dia selesai menyiapkan nasi goring. Bau haruman nasi goremg menyucuk hidung Nek Mah dan Tok Aki yang baru selesai menyiram kebun sayuran mereka.
"Sedapnya bau. Kamu masak apa tu Alia. Tanya Nek Mah sambil tersenyum memandang cucunya itu.
"Masak nasi goreng nek. Dah siap ni nek marilah kita makan sama-sama. Panas-panas lagi sedap."
"Suami kamu manaAlia, tak bangun lagi ke?".
"Belum nek,tgh berbungkus lagi tu. Sejuk sangat agaknya."
"Erm..dah pukul berapa ni. Hari dah makin tinggi, suka sangat bangun lambat. Nek Mah mula berleter. Nur Alia faham akan maksud Nek Mah.
"Alia kejutkan abang Adi dulu lah nek, nanti kita makan sama-sama yea." Suaranya lembut meredakan rasa tidak puas hati Nek Mah.
Nur Alia berlalu meninggalkan Nek Mah yang sedang mengibas badannya yang sedikit berpeluh. Pagi-pagi berpeluh memang baik untuk kesihatan badan pun jadi segar.
"Erm..awak bangunlah hari dah tinggi ni. Nur Alia mengejutkan suaminya yang masih tidak bergerak.
"Awak..bangun jom sarapan nenek dan tok dah tunggu kat dapur tu’’. Suaranya masih perlahan mengejutkan Adi Hamidi yang kelihatan mengeliat.
"Errmm !’’..suara erengan Adi Hamidi kedegaran seakan tidak mahu bangun dari tidurnya.
"Dah..dah la tidurnya hari dah tinggi ni. Nur Alia cuba menarik selimut suaminya.
Mata Adi Hamidi terpisat-pisat ketika cuba membuka mata. Cahaya matahari yang menusuk ke retina matanya menyebabkan matannya beberapa kali berkerdip.
"Yealah. Nak bangun lah ni." Tangannya masih menarik selimut yang berada digengaman Nur Alia, lalu menutupi seluruh badannya. Nur Alia masih lagi tercegat dibirai katil menanti suaminya bangun.
"Aik! bangun apa macam ni."Nur Alia malas hendak melayan kerenah suaminya yang masih lagi liat membuka mata. Dia beredar meninggalkan Adi Hamidi didalam bilik menyambung tidur.
"Mana Adinya Alia. Dah bangun ke belum.."
"Belum nek. Alia dah kejutkan dia tapi lagi liat pulak nak bangun." Terangnya.
"Takpelah biar nenek aja yang kejutklan. Dengan kamu dia tak layan biar nenek pulak pergi kejutkannya." Nek Mah mengatur langkah menuju kebilik mereka. Nur Alia hanya tersnyum melihat gerak geri Nek Mah dari dapur rumah. Nur Alia menyudahkan kerja Nek Mah yang tertangguh tadi, dia membancuh air kopi kedalam cawan yang telah tersedia.
"Astagfirullahalazim..masih berlengkar lagi budak ni." Nek Mah terkejut melihat Adi Hamidi yang masih berkelubung dengan selimut berada diatas katil.
"Adi..bangun hari dah tingg ini. Nek Mah duduk dibirai katil cucunya.
"Ermmm.."
"Bangunlah’’.
"Panggil sayang dulu, baru abang bangun’’. Katanya didalam selimut. Niat jahatnya untuk mengenakan Alia maih tidak berkurangan.
"Hah!". Nek Mah terkejut. "Buang tebiat ke cucunya pagi ni.’’ Bisik hatinya
Timbul kelucuan dihati Nek Mah.
‘’Ooo.. kau ingat nek ni Alia yea. »
"Ermm..! Nek Mah membetulkan suaranya seketika.
‘’Abang bangun sayang hari dah tinggi ni, nek dan tok dah tunggu tu.’’
‘’Amboi lembutnya suara. Tapi kenapa lain.. Adi Hamidi didalam selimut kehairan. Dia menarik selimut yang menutupi wajahnya keparas dada.
"Allahuakbar!..terkejut Adi nek. Dia bingkas bangun kerana yang bersamanya kini adalah Nek Mah. Malunya semakin menebal. Nur Alia kenakan dia pagi-pagi ini. Nek Mah yang melihat tindakan cucunya itu ketawa sakan. Dia tidak menyangka Adi Hamidi akan terkejut sebegitu melihatnya dirinya dibirai katil.
"Ooo…nak kena pangil sayang dulu baru bangun yea. Nah! ambik kamu,suka sangat sakat Nur Alia dah kena batang hidung sendiri padan ngan muka kamu tu. Nek Mah berdiri membaling bantal yang berada berhampiran dengannya ke arah Adi Hamidi, dia tersenyum menampakkan baris-baris gigi palsu yang tersusun elok ketika tersenyum.
Adi Hamidi yang masih lagi terkejut dan malu, bergerak turun dari katil. Dia mencapai tuala mandi lalu bingkas keluar dari bilik tidurnya.

‘’Apa yang bising sangat dalam bilik tu neknya oii… tegur Tok Aki ketika Nek Mah sudah berada didepannya.
‘’Apa tak bisingnya cucu awak tu lah liat sangat nak bangun pagi. Saya suruh Alia kejutkan dia tak bangun-bangun. Jadi saya pergilah kejutkan dia. Mengigau agaknya tu,dia ingatkan saya ni Alia, ada ke patut dia suruh saya panggil dia sayang baru nak bangun. Apalagi saya panggillah sayang. Suara saya tak sama dengan suara lembut si Alia ni toknya. Dia buka selimut terperanjat lah cucu awak tu tengok saya. Itu yang kecohnya. Terang Nek Mah panjang lebar sambil mengeleng kepala mengingati peristiwa tadi.
Tok Aki dan Nur Alia sama-sama ketawa mendengar cerita Nek Mah.
Mereka sama-sama memandang wajah Adi hamidi yang baru keluar dari bilik air. Ketawa meletus lagi. Adi Hamidi dapat mengagak Nek Mah telah menceritakan hal yang memalukan tadi kepada Tok Aki dan Nur Alia. Adi Hamidi yang bertuala berlagak selamba menuju kebilik. Dia ingin cepat sampai ke biliknya. Rasa malu masih belum hilang. Matanya tidak lepas memandang wajah isterinya yang sedang menahan ketawa. "Jaga kau Alia. Siap kau nanti." Gumamnya.

"Hari ni kita pergi ke kebun nenek nak cabut ubi. Boleh makan ubi rebus cicah kelapa parut petang nanti’’. Nek Mah membawa cawannya ke singki menolong Nur Alia yang sedang membasuh pinggan.
"Boleh juga nek. Dah lama Alia tak turun masuk kebun. Dulu selalu juga tolong abah buat batas ubi,batas terung dan kacang. Seronok nek. Nadanya seakan gembira dengan pelawaan Nek Mah. Terbayang wajah abah dan mak yang membebel ketika tanpa sengaja dia memijak anak benih cili yang baru mengeluarkan 2 helai daun kecil, sudahnya dia diarahkan membuat batas dihujung kebun. Senyummannya melebar bila teringatkan peristiwa itu.
"Kamu pun suka berkebun ke Alia?" Soal Nek Mah seakan tidak percaya.
"Suka nek.Alia suka sangat tengok pokok membesar. Seronok. Terangnya lagi
Nek Mah tersenyum mendengar jawapan Alia. ‘Bertuahnya si Adi ni.’ bisiknya
"Jomlah kita ke kebun. Nanti makin panas pulak." Selesai sahaja Nur Alia menyudahkan basuhannya yang terakhir, dia mengambil bakul raga yang terletak dipenjuru pintu dapur. Mereka berdua menuju ke kebun yang terletak dibelakang rumah berhampiran dengan sungai.
"Banyak juga nek nagn tok tanam yea. Nur Alia kagun dengan usha yang dilakukan oleh Nek Mah dan Tok Aki. Kebun mereka penuh dengan tanaman yang boleh dijual.
"Rajinnya nenek ngan tok kerjakan kebun ni."
"Dah biasa Alia. Kalau tak buat semua ni rasa macam kurang pulak. Memang tak habis kalau nak makan ni. Nenek bahagi-bahagi kan pada jiran-jiran. Yang lebih tu nenek suruh Tok Aki jual aja.’ ujarnya
Nur Alia mengangguk perlahan. Langkahannya perlahan ketika Nek Mah melibas-libas parangnya membuang daun-daun kering yang berjuntaian. Dia suka akan suasana seperti ini, nyaman sekali.
"Jom.. kat situ Tok Aki tanam ubi. Pucuk ubi nanti kita boleh buat gulai lemak. Adi mesti suka ni."
Nenek usahakan kebun ni berdua dengan Tok Aki ke? Tanya Nur Alia matanya tidak lepas memandang kehijuan kebun yang penuh dengan pepohon syuran dan buah-buahan..
"Tak lah kadang-kadang Mariam yang tolong kalau dia takde buat apa kat rumah tu."
"Ooo..macam tu."
"Kamu dah kenal ke dengan Mariam sekeluarga."
"Dah. Tapi hari tu bersembang sekejap aja nek. Tak nak berlama pun."
"Hari ni kita ajak diaorang makan kat rumah kita. Lagi ramai lagi seronok." Nur Alia hanya tersenyum mengangguk menerima saranan Nek Mah.
"Kita nak masak apa nek." Soalnya
"Kita masak gulai lemak pucuk ubi, ikan keli goring berlada, jantung pisang rebus cicah sambal belacan. Neneknya memberi cadangan
"Ermm..ok juga tu nek."
"Nanti nenek suruh Adi jemput Mariam sekeluarga.
"Yea lah nek. Nur Alia mula bergerak ke arah batas-batas ubi. Dia mula memetik pucuk-pucuk ubi yang kehijauan.
"Nenek nak cantas bantang ubi ni Alia. Nanti kita cabut. Ubinya kita rebus yea."
"Baiklah nek."
Nek Mah mula mencantas beberapa batang ubi. Dia masih bertenaga menghayunkan parang. Dua tiga batang ubi sudah dicantasnya separas pinggang.
"Biar Alia cabutkan nek." Dia menghulurkan bantuan.
Nek mah berdiri ketepi membiarkan Nur Alia mencabut ubi. Beberapa kali sentapan sahaja ubi kelihatan tersembul keluar dari tanah lembut itu.
"Yang itu pulak. Arah Nek Mah. Peluh mula membasahi pipi, kain tudungnya nampak sedikit lembab. Nur Alia ke hadapan menghampri Nek Mah. Dikerahkan semua tenaganya mengeluarkan isi tanah, namun tidak sedikit pun ubi itu berganjak dari kedudukannya.
"Hiss..tak nak keluar la pulak nek." Tuturnya kepada Nek Mah.
"Mari kita sama-sama tarik yea."
"Satu..dua..tiga… lagi sekali Alia. Ujar Nek Mah ketika sentapan mereka masih lagi tidak dapat mengeluarkan ubi.
"Satu..dua..tiga.."
"Hah!..Kira apa tu nek macam main tarik tali aja ni." Suara garau Adi Hamidi mengejutkan mereka. Ketawanya meletus ketika melihat aksi isteri dan neneknya menarik ubi.
"Hiss kamu ni Adi, tak boleh tegur baik-baik sikit ke." Marah Nek Mah kerana terperanjat dengan sapaan Adi yang tiba-tiba muncul dari arah belakang. Nur Alia cuba menarik sendirian setelah Nek Mah melepaskan batang ubi ditanganya.
"Tak payah susah-sudah Alia. Ni ha orang kuat nenek ni dah mai dah.."perli Nek Mah memandang sekilas cucunya yang sedang memerhatikan Nur Alia.
"Ha itu lah, makan pandai. Tarik ubi yang senang macam ni pun susah ke…" Dia menyindir Nur Alia. Tangannya dihulurkan lalu memegang batang ubi yang berada digengaman isterinya. Nur Alia menjarakkan beberapa langkah. Dia menjeling melihat suaminya yang angkuh.
"Hiahhhh!!..teriakan Adi Hamidi mengejutkan Nek Mah dan Nur Alia.
"Aik kenapa tak bergerak nek." Soalanya kehairanan setelah ubi yang cuba ditariknya dengan sepenuh tenaga tidak berganjak. Nek Mah dan Nur Alia ketawa melihat aksi spontan Adi Hamidi yang cuba berlagak hero yang akhirnya malu sediri.
"Bunyi dah macam Hulk tapi bergeraknya tidak. Ha itu lah berlagak sangat. Padan muka kamu."
"Ini ubi ke akar pokok ketapang nek."
"Mana datangnya akar pokok Ketapang pulak ni Adi. Kau nampak ada batang pokok ketapang ke kat sini. Dah jangan nak mengarut, kalau tak kuat tu cakap aja tak kuat." Nur Alia menahan gelak. Dia gembira Nek Mah mengenakan suaminya. Cepat-cepat dialihkan wajahnya dari pandangan mata Adi Hamidi yang sedang merenung tajam kewajahnya.
"Mari nenek tolong cungkilkan sikit tanahnya. Nanti kamu cuba tarik dengan Alia." Nek mah memberi cadangan.
"Biar Adi yang cungkilkan nek. Nenek berehat aja kat situ." Ujarnya mengahalang Nek Mah yang mahu mengerahkan tenaga mencungkil tanah disekitar ubi kayunya.
Nek mah menghulurkan parang yang berada ditangannya kepada Adi Hamidi. Dia menghampiri Nur Alia dan tersenyum mesra. Adi Hamidi mula mengali tanah dengan menggunakan parang kecil
"Dah la tu cuba tarik pulak. Alia tolong Adi tu." Arah Nek Mah ketika Adi hamidi mula memegang batang ubi kayu. Nur Alia serba salah.
"Err.." suaranya seakan tidak terkeluar. Dia memandang Adi Hamidi. Baginya meminta pertolongan Adi Hamidi samalah seperti masuk mulut kambing keluar mulut harimau.
"Cepatlah karang nak masak lagi." Neneknya mengarahkan Nur Alia yang masih ragu-ragu. Adi Hamdi yang menunggu dengan penuh senyuman, dia mengenyitkan matanya ke arah isterinya. Nur Alia menundukkan wajah. Mahu sahaja dia menghilang kan diri ketika ini. Nur Alia mengambil tempat bersebelah suaminya, bahu mereka bersentuhan.
"Ok biar nenek kira yea." Kata neneknya mematkan kekalutan yang ada dijiwa masing-masing.
"Satu..dua.tiga.."
"Hiaahhhh…suara Adi memecah sunyi.
"Aduh!..sentapan yang kuat dari Adi Hamidi tadi telah menyebabkan mereka terpelanting ke belakang dan akhirnya mereka jatuh ke tanah bersama. Berat badan Nur Alia menambahkan lagi rasa sakit yang ada. Belakang badan Adi Hamidi penuh diselaputi tanah yang sedikit lembab. Nur Alia tidak menyangka yang dia akan rebah didada suaminya. Cepat-cepat dia bingkas bangun setelah tersedar badanya menghimpit tubuh sasa suaminya, Adi Hamidi seakan mengambil peluang memeluk Nur Alia.
Nek Mah ketawa melihat aksi cucunya. Dia tidak menyangka kedua-duanya akan jatuh tergolek.
Adi bangun perlahan-lahan. Rasa sengal dibelakang nya akibat jatuh tadi masih bersisa. Dia cuba menyapu belakang badannya yang penuh dengan tanah. Nek Mah mengelengkan kepala sambil memotong ubi yang berada dipangkal.
posted by Penulisan2u @ 6:48 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
6 Comments:
  • At 15/7/09 8:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    comelnye citer ni, harapnya cepatlah ade next episode

     

  • At 15/7/09 8:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ada blog tak.bestlah cite ni
    cept smbung

     

  • At 15/7/09 9:37 PG, Blogger shakirah said…

    best la hehehe.sekarang nie banyak novel best kuar masa zaman buku2 alaf 21 masa time ombak rindu tu...tahnia penulisan 2u kerana berjaya menarik minat kami

     

  • At 15/7/09 12:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak ada istilah comel untuk cerita..
    comel untuk org

     

  • At 16/7/09 10:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm..1 cite yang bagus....x comel tp mampu mengimbau balik kenangan ketika kecik bersama mak kt kampung....bile da besar kalu berkesempatan buat perkara yang sama tentu seronok kn???moga sambungan citer nie lg best...

     

  • At 7/7/13 11:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Nak lagi pleaseeee ........
    ..
    nak nak kak bab 27 kak

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group