BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 08, 2009
Novel : Mendamba hidayah-MU 2
Nama Pena : kelopak mawar

Zulaikha duduk di bangku batu melihat kelincahan teman-temannya bermain futsal. Sempena dengan sukan kolej, pelbagai aktiviti disediakan dan dianjurkan oleh jawankuasa perwakilan kolej. Malas mahu menyertai, Zulaikha hanya menjadi tukang pemerhati. Pandangan matanya sesekali melilau melihat pelajar-pelajar di kawasan fakulti yang berhampiran dengan kawasan kolej. Mata Zulaikha tertancap kepada sekelompok siswi yang baru keluar daripada surau kolej. "Mereka tu manalah boleh join kita ni. Tak sekepala.." sinis bicara Zifa suatu ketika dahulu sewaktu kelompok siswi bertudung labuh lalu di hadapan mereka.

"Tengok tu, nak jalan dengan geng diorang je kan. Macam mana nak maju. Tengah panas terik ni nak bertutup sana sini. Hish, rimas aku..." Zulaikha hanya memerhati. Malas mahu mengulas lanjut. Prinsipnya, jika tiada hal yang berkaitan dengannya, dia lebih suka menjadi pemerhati dan pendengar.

"Assalamualaikum ukhti.."
Zulaikha terkejut dengan sapaan seorang siswi. Salah seorang sisiwi yang keluar daripada surau tadi menghampiri Zulaikha. Ditoleh kiri dan kanannya. Tiada sesiapa. Siswi itu tersenyum melihat riak terkejut Zulaikha.

"Maaf mengganggu. Jemputlah datang ke surau kolej hujung minggu nanti.." Huluran kertas berwarna kuning cair itu diberikan kepada Zulaikha. Zulaikha teragak-agak untuk mengambilnya.

"Jemput kawan-kawan ukhti sekali.."

"Err.. Insya-Allah.." Dalam gagap Zulaikha menjawab. Rupanya panggilan ukhti itu ganti diri untuk dirinya. Pada mulanya Zulaikha menyangka siswi itu menyebut nama seseorang yang berhampiran dengannya. Siswi itu mengucapkan salam sebelum berlalu daripada kawasan tempat duduk batu. Dipandang sekilas pada helaian kertas yang diberi oleh siswi tadi. Program sempena womens day. Banyak aktiviti yang disenaraikan di situ. ‘Jungle tracking pun ada juga..’ Zulaikha berkerut kehairanan. Terkejut mungkin melihat perwatakan siswi tadi, namun tidak menyangka program yang ekstrem sebegini juga turut dianjurkan oleh golongan siswi bertudung labuh. Dilipat helaian kertas lalu dimasuk ke dalam poket seluarnya.

Zulaikha berbaring malas di katil. Memandang seketika ke arah telefon bimbitnya. Tiada panggilan atau mesej masuk hari ini. Bosan. Sudah berhari-hari tidak dibuka yahoo messengernya. Entahlah. Malas atau lebih tepat lagi merajuk hati dengan sahabat mayanya. Kebosanan menghimpit ruangan hati Zulaikha. Mama dan abah awal-awal lagi sudah ke rumah Pak Ngah Salim. Tinggal dia keseorangan di rumah. Berkemungkinan Ahad nanti baru abah dan mama pulang. Biasanya jika berseorangan begini, Zulaikha lebih selesa bermalam di kolej kediamannya bersama teman sefakulti yang lain. Jarak rumahnya yang tidak jauh daripada kawasan tempat Zulaikha menuntut membuatkan Zulaikha lebih selesa pulang ke rumah. Jika ada kerja berkumpulan dan kelas sehingga lewat malam barulah Zulaikha bermalam di kolej.

Fikiran Zulaikha menerawang. Kenangan lama disingkap dari tirai hidupnya. Sedar tidak sedar sudah hampir lima tahun keluarganya berpindah ke Selangor ini. Dua tahun pertama Zulaikha belum terikat sepenuhnya dengan suasana di tempat permaustatin keluarganya ini kerana dia masih lagi menuntut di Sekolah Teknik Pontian (STEPO) di Johor. Selepas tamat sekolah menengah barulah Zulaikha menetap di Selangor bersama keluarganya. Tidak mahu berjauhan dengan abah dan mama, Zulaikha menerima tawaran menyambung pengajian peringkat diploma dalam kursus penulisan seni layar walaupun sebenarnya dia mendapat tawaran ke matrikulasi di Perlis. Sementelahan lagi tempat Zulaikha menuntut kini tidak menyukarkan Zulaikha untuk berulang-alik dari rumah ke tempat kuliah.

Kenangan semasa menetap di Johor mengimbau dirinya kembali. Rindu akan teman-temannya di Johor. Tidak disangka teman seperjuangan menuntut ilmu di sekolah lamanya sebelum berpindah ke STEPO bertaut kembali di sini. Zahidah. Indah namanya seindah perilaku yang punya nama. Teman lamanya yang amat akrab suatu waktu dahulu. Terpisah kerana faktor dia bertukar sekolah apabila mendapat tawaran melanjutkan pelajaran di STEPO. Zaman awal remaja yang sangat tidak akan dilupakan oleh mereka berdua. Kenakalan mereka semasa menuntut membuatkan Zulaikha tersenyum keseorangan. Setelah hampir empat tahun tidak bersua, terasa kekok untuk bersua. Zahidah yang dikenali kini tidak seperti dahulu. Mungkin meningkat dewasa, kematangan membuatkan Zahidah beranjak perilaku.

‘Sedangkan pantai lagi berubah inikan pula manusia’, Zulaikha tersenyum. Banyak yang telah berubah kini. Dirinya juga telah beranjak kepada satu alam yang lebih dewasa. Tiada lagi kenakalan seperti sewaktu di menengah rendah dahulu. Latihan disiplin yang diamalkan semasa menuntut di asrama menjadi benteng buat dirinya. Barangkali benteng itu tidaklah sekuat tembok yang dibina satu waktu dahulu yang bisa sahaja roboh jika tidak dibaja dengan keimanan. Dunia dewasa yang bisa menjatuhkan atau membangunkan seseorang jika tidak diacu ke jalan yang betul.

Di STEPO dahulu, Zulaikha sering mengikuti program-program yang dianjurkan oleh warden yang menjaga pelajar-pelajar di asrama. Aktif dengan aktiviti di surau. Apabila Ramadhan menginjak tiba, pelbagai aktiviti dijalankan di surau asrama. Dari program qiamullail sehinggalah ke solat tarawih secara berjemaah. Sungguh teratur dan bersiplin dirinya tika itu.

Cuma kini, semenjak berpindah ke Selangor dan menuntut di universiti, Zulaikha seakan kurang daripada tuntutan kerohanian itu. Bukan abah dan mama tidak menggalakkannya, tetapi faktor persekitaran yang membuatkan Zulaikha alpa. Kesibukan kuliah dan juga tiada kongkongan seperti sewaktu bersekolah dahulu membuatkan Zulaikha kurang sensitiviti kepada tuntutan rohani. Mungkin juga kejutan budaya yang dihadapinya.

Perkenalannya dengan teman-teman sekuliah juga merupakan faktor kelalaiannya. Pakaiannya walaupun masih lagi bertudung tetapi tidak sempurna. Bukannya Zulaikha tidak tahu, tetapi mahu mengikut peredaran zaman. Tidak mahu dikatakan kolot, hujah yang diberikan kepada mama tiap kali mama menegur. Zulaikha kadang berasa megah apabila dirinya menjadi perhatian kebanyakan pelajar lelaki di kolej. Seronok apabila diri menjadi siulan dan usikan daripada senior-seniornya. Lumrah wanita, suka dipuja dan diberi perhatian walaupun dengan cara yang salah.

Hujung minggu banyak dihabiskan dengan berlibur bersama teman-temannya. Daripada menonton wayang sehinggalah sekadar mencuci mata berlegar ke pusat membeli belah. Jika wang sakunya penuh, bolehlah berbelanja membeli pakaian yang baru, jika tidak cukuplah sekadar mencuci mata.

Entah kenapa semenjak akhir-akhir ini, dirasakan hatinya kosong. Semenjak bertemu dengan Zahidah, serasa malu pada diri sendiri. Zahidah tidak seperti dirinya kini. Perwatakannya sahaja mampu meruntun jiwa Zulaikha. Malu kerana tidak pernah mengaplikasikan ilmu yang pernah dipelajari semasa menuntut dahulu. Zulaikha cemburu dengan kejernihan yang terpamer di wajah Zahidah.

-‘Buat apa nak ikut orang Zu. Kau kena berubah sebab diri kau lah Zu. Kalau kau nak ikut-ikut orang, itu namanya hipokrit tau!’, suara di dalam hatinya berkata.

-‘Bukan mengikut orang, mungkin ini hidayah dari Allah, siapa tahu. Allah nak bagi kamu petunjuk dari seorang teman…’

-‘Alah, cakap jelah kau tu memang suka ikut-ikut orang. Tak ada pendirian langsung. Dulu kau pakai tutup sana-sini pun sebab memang ikut orang juga kan. Kau memang tak ikhlas lah Zu. Kau buat semua tu sebab kau ikut-ikut orang je..’

-‘Itu bukan ikut orang tetapi memang syariat yang perlu Zu ikut’

-‘Alah tipulah. Kau memang nak ikut orang kan. Nak tarik perhatian kawan kau Zahidah tu. Sudahlah Zu, nanti kalau kau tukar imej kau apa kata kawan-kawan kau nanti. Siapa nak ajak kau jalan-jalan lagi, pergi karoeke, tengok wayang. Nanti kau bertutup sana-sini tak ada siapa nak ngurat kau lagi’

"Argh!!" Zulaikha memicit kepalanya. Terasa bingung dengan suara-suara yang hadir dalam dirinya.

Teet teet
Zulaikha bingkas mencapai telefon bimbitnya. Peti masuk segera dibuka. Tertera nama Zahidah di skrin telefon bimbit.

"Assalamualaikum Zu. Sorry ganggu. Esok free tak? Kalau free Ida nak ajak Zu temankan Ida esok"
Zulaikha berfikir sejenak sebelum membalas mesej Zahidah.

-Alah Zu, tak payah pergilah. Entah-entah kawan kau tu nak ajak kau sebab kau ada kereta. Nanti kau kena hipokrit dengan Zahidah tu. Dia tu ustazah, mana layak keluar dengan kau. Baik kau keluar dengan kawan-kawan kau yang sekepala. Lagi best.
-Apa salahnya ikut Zahidah. Kan Zahidah tu kawan lama Zu. Mungkin ada perkara yang dia nak bagi tahu Zu ke. Pergilah temankan Zahidah.

Zulaikha mengikut suara hatinya. Dibalas mesej Zahidah.

"Waalaikumussalam. Free. Nak ke mana? Zu temankan."
Dua minit menanti gegaran telefon bimbit tanda mesej daripada Zahidah.

"Ida nak ajak Zu rehlah kat Batang Kali esok. Tak seronok rasanya tak ajak Zu. Esok pukul 7.00 ya"
‘Rehlah? Apa benda tu? Bingkas Zulaikha mencapai kamus Bahasa Arab di rak. Satu- persatu helaian diselak dengan teliti.

‘Rehlah maksudnya riadahlah. Apalah aku ni, bahasa arab yang mudah-mudah ni pun aku tak faham. Dahlah tak faham, tak nak belajar pula tu. Bahasa Inggeris tu boleh pula aku nak belajar’.


…………………………..

Seperti dijanjikan, Zulaikha tiba di kolej kediaman Zahidah tepat pada pukul 7.00 pagi. Zahidah kelihatan telah menunggu Zulaikha di hadapan kolej kediamannya bersama sebuah beg sederhana. Zahidah berpakaian kasual dengan t-shirt coklat hingga ke lutut dengan padanan seluar hitam yang longgar. Zahidah mendapatkan Zulaikha di dalam kereta. Zahidah bersalaman sebelum memperkenalkan dua orang teman di sampingnya.

"Kita berempat je ke Ida?"

"Taklah. Sampai dekat Rawang nanti, ada 4 orang lagi yang join.."
Perodua Kancil dibawa dalam kelajuan sederhana. Zulaikha berbual mesra dengan dua orang teman Zahidah, Zhafirah dan Husna. Keramahan mereka membuatkan Zulaikha tidak kekok.


Mereka sampai ke tempat yang dituju hampir pukul 9 pagi. Sebelum sampai ke kawasan tersebut, mereka harus melalui kawasan perkampungan orang asli. Di sepanjang jalan, kelihatan beberapa ekor anjing berlegar di kawasan perumahan masyarakat asli. Zulaikha hanya memerhati pemandangan tersebut. Zulaikha yang memang fobia dengan anjing kadang berhati-hati memandu khuatir haiwan tersebut melintas di jalan.

"Kawasan ni agak-agak ada yang muslim ke..?" Zhafirah menyoal tiba-tiba.

"Ada kot tapi hanya minoriti", ujar Husna.

"Macam mana mereka nak hidup kalau persekitaran mereka ni banyak anjing.."

"Boleh je Zhafirah, tapi mereka ni kena berhati-hatilah dari segi kebersihan. Selagi anjing-
anjing tersebut tak dibawa ke dalam rumah dan tak disentuh dalam keadaan basah, itu takkan mengganggu mereka..", Zahidah menjawab pertanyaan Zhafirah. Zulaikha hanya menjadi pendengar setia.

"Aah. Husna teringat kisah ashabul kahfi tu. Kan dalam kisah tu ada diceritakan tentang anjing mereka yang menjaga keselamatan mereka dengan mengunjurkan kedua lengannya di pintu gua. Kiranya pelihara anjing tu tak salahlah ya?"

"Tak juga. Hukumnya harus. Bergantung pada tujuan kita tu. Kalau untuk menjaga keselamatan atau untuk penyelidikan dibolehkan. Contoh macam yang biasa pihak polis buat kalau nak cari penjenayah tu. Pelajar yang ambil veterinar pun terpaksalah belajar dan kaji tentang haiwan-haiwan ni. Tapi kalau sekadar nak jadikan haiwan peliharaan tu, Ida rasa baik Husna bela kucing jelah. Lagipun, malaikat takkan masuk ke dalam rumah yang ada anjing. Hadis riwayat Muslim dan Nasaie pun ada menyebut, barang siapa yang memelihara anjing akan berkurangan pahalanya dua qirat pada setiap hari melainkan anjing menjaga binatang ternakan, anjing buruan dan anjing menjaga tanaman."

"Barulah Fira faham sekarang ni. Tengok tu, sibuk kita berborak, tak rasa dah sampai pun kat tempatnya".

Perodua Kancil Zulaikha diparkirkan di petak parkir yang disediakan. Di sebelah perodua Kancil turut terparkir sebuah perodua Myvi milik teman Zahidah. Mereka mengeluarkan beberpa peralatan dari dalam kereta masing-masing. Zulaikha turut membantu.

Udara pagi yang segar membuatkan Zulaikha berasa nyaman dan tenang. Tidak ramai pengunjung yang tiba, mungkin masih awal pagi lagi. Mereka membawa segala peralatan ke kawasan air terjun. Zahidah membentangkan tikar yang dibawa dari kolej. Sementara Aishah, Haura’, Atiqah dan Laila yang menaiki perodua Myvi tadi bertungkus lumus mendirikan khemah. Zhafirah dan Husna mencari kayu-kayu kering untuk dijadikan bahan bakar untuk barbeque mereka nanti. Zulaikha membantu mengeluarkan makanan yang telah mereka bawa sebelum sampai di situ.

Setelah segalanya selesai, masing-masing sibuk untuk turun mandi. Zulaikha tidak menyangka sama sekali bahawa mereka akan mandi di kawasan air terjun ini. Fikirnya mereka hanya akan makan-makan sambil menikmati pemandangan yang indah di sini. Ternyata perkiraannya meleset. Sangkanya. mereka tidak akan mandi di kawasan seperti ini. Zahidah seakan menyedari apa yang difikirkan oleh Zulaikha tersenyum.

"Islam itu kan tak membebankan. Asalkan kita masih lagi menutup aurat, boleh je kalau nak mandi di sini. Lagipun, kan tiada orang lain selain kita di sini. Zu taknak mandi ke?"

"Hmm taklah Ida. Zu tunggu kat sini jelah. Lagipun Zu tak tahu pun yang kita nak mandi. Ingat duduk-duduk je..", Zulaikha membalas. Segan sebenarnya kerana Zahidah dapat membaca fikirannya. Memang Zulaikha tidak membawa pakaian lebih kerana sangkanya mereka hanya duduk-duduk menikmati keindahan di kawasan ini sahaja.

"Maaflah Zu. Ida lupa nak cakap semalam. Ingat Zu dah tau dah. Tak apalah. Ida temankan Zu kat sini jelah. Kesian Zu.."

"Eh tak apalah Ida. Zu ok je. Lagipun Zu memang tak nak mandi pun. Nak tenangkan fikiran kat sini je."

"Tak apalah. Ida duduk dengan Zu. Sambil tu kita boleh panggang ayam tu sekali. Lepas ni dia orang naik mesti lapar tu…" Zahidah mengambil ranting kayu yang dikumpul Zhafirah dan Husna sebentar tadi. Pemetik api diambil dan dicucuh ke ranting kering tersebut. Setelah api menyala, Zahidah mengambil arang yang telah dibawa. Zulaikha membantu dengan mengambil ayam yang telah diperam di dalam bekas.

"Ida, boleh Zu tanya sesuatu?", Zulaikha membuka bicara sewaktu sedang menanti ayam masak.

"Zu ni sejak bila nak tanya kena minta izin ni. Tanyalah.." Zahidah yang mengipas bara arang kemerahan menahan asap yang memasuki mata. Zulaikha serba salah mahu bertanya. ‘Inilah masanya. Bila lagi nak tanya’, Zulaikha menghampiri Zahidah.

"Zu nak tanya macam mana Ida boleh berubah?" melantun ayat keluar dari bibir Zulaikha. Zahidah memandang Zulaikha. Tersenyum cuma mendengar soalan yang terpacul dari bibir temannya. Dikesat matanya yang berair dengan hujung lengannya. Teman-teman yang lain masih sibuk bermain air tidak jauh daripada mereka.

"Panjang ceritanya Zu…."
posted by Penulisan2u @ 2:27 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
0 Comments:

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group