BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Julai 27, 2009
Novel : Hadirmu, Takdirku 11
Nama Pena : Kak Lyne

Bab 11

"Mak Chak! Mak Chak, Mai cepat budak Hana jatuh kat dalam dapurk!" Soed memanggil Mak Chak yang sedang melayan pelanggan di kafetaria.

"Apa, Hana jatuh?"

Mak Chak bergegas masuk ke dapur kafetaria. Cemas!
Timah sedang meriba Hana yang terkulai lemah.

"Apa dah jadi ni. Macamana dia jatuh?"

"Tak tau kak oi, mula-mula okay saja…Saya suruh dia ambil nasi, nak buat nasi goring…tup-tup dalam terkulai. Nasib baik kepala tak terantok kat mana-mana bucu tajam."
Kelihatan nasi berselerakkan berhampiran Hana. Mangkuk nasi pun sudah terlangkup di lantai.

"Hana, Hana," Mak Chak memanggilnya.

"Dia pitam Kak oi…."

Tengok mulutnya pucat lesi macam mayat. Pelanggan lain yang sedang berada di kafetaria mengerumuni pintu dapur kafetaria, ingin tahu kenapa semua orang ribut-ribut dalam dapur.

"Tengok dia bernafas tak?" Salah seorang dari mereka berkata

Mak Chak meletakkan jari tangannya di hidung Hana, lalu mengangguk.


"Renjis air kat muka dia sikit."

Soed bergegas mengambil semangkuk air lalu di serahkan pada Mak Chak. Mak Chak lantas merenjis muka Hana dengan air tersebut.
Hana mula tersedar dan mengerang. Kepalanya sakit. Hana tidak berdaya membuka matanya. Dunia seperti berpusing ligat.
Mak Chak sungguh susah hati melihat keadaan Hana yang pucat lesi tetapi dia lega Hana sudah terjaga. Dengan suara yang perlahan Mak Chak menyuruh Soed meminta pelanggan beredar ke tempat duduk masing-masing.

"Dah ok dah, Dah Ok dah!" seru Soed kepada pelanggan yang sedang mengerumuni pintu dapur tersebut.

"Sila duduk, sila duduk. Kejap lagi kami sediakan makanan. Minta maaf no… ada gangguan tadi."

"Awat Hang ni Hana. Sampai pengsan pengsan ni."

"Dia ni tak makan sejak pagi tadi Kak oi.."

"Awat yang tak makan?" Tanya Mak Chak

"Mak Chak tengok hang ni dah kurus kering. Muka Hang pun cengkung," matanya juga cengkung ke dalam kerana tidak cukup tidur.

"Betui lah Kak oi, Hana ni kurus betui lah, bukan macam mula-mula dia mai dulu. Elok …gebu…. La ni dah tinggai tulang;" sampok Timah.

Timah terus menerus mencecer, "buat apa nak kurus sangat, tak lawa lah Hana. Hana ni dok diet kot. Nak jaga badan ni. Mak Timah rasa tak lawa lah kurus sangat.\'

Hana masih terus menerus mendiamkan dirinya. Kepalanya pusing.

"Bagi dia minum sikit Timah. Bila dah lega sikit aku nak bawa dia balik." Hati Mak Chak begitu berdebar-debar tetapi dia tak mahu buat kecoh di dalam dapur tu. Nanti kecoh Timah. Mulut dia becok, susah nak tutup.

Selepas meneguk air, Hana cuba duduk, walaupun kepalanya masih berat tetapi di gagahinya juga.
"Aku nak ambil van tunggu kat belakang. Hang bawa dia tunggu aku kat pintu. Tolong papah dia."



*************************

Hana duduk termenung di di hujung katilnya. Jiwanya kosong. Dia rasa begini sejak Jeffrey pergi sebulan yang lalu. Setiap hari dia merindui Jeffrey. Tetapi sehingga sekarang tiada sebarang berita yang dia dapat dari Jeffrey. Berita dari Pak Su Adli pun tiada juga. Adakah Jeffrey telah melupakan Hana? Kemudian Hana memarahi dirinya. Kenapa hendak terkejut pulak? Hana memang sudah agak perkara ini akan berlaku. Hana memang sudah dapat rasakan yang Jeffrey tidk akan menghubunginya lagi. Selama ini Hana yang menipu dirinya sendiri dengan menaruh harapan kepada Jeffrey. Bukan Hana tidak sedar dia dan Jeffrey bukan sepadan.

Hana mesti cuba melupakan Jeffrey, sedar realiti hidup ini, Jeffrey tidak akan menghubunginya lagi. Tetapi Hana tidak berdaya. Dia rindu sangat dengan Jeffrey. Setiap saat dan masa dia teringatkan Jeffrey. Seksanya hidup menanggung rindu dendam.

Hana ada satu lagi masalah yang membuat dia hendak sangat berhubung dengan Jeffrey. Selain dari surat atau berita dari Jeffrey yang tidak kunjung tiba, ada sesuatu juga yang telah lama di nantinya tetapi tidak kunjung tiba juga. Kini sudah hampir dua bulan. Hana yakin ada satu nyawa sedang membesar dalam rahimnya. Macamana dia hendak lalui semua ini. Resah Hana makin menjadi-jadi dari hari ke Hari. Nampaknya dia tidak akan terlepas dari dosa yang dia lakukan. Dia kena menghadapi aib ini. Tetapi macamana. Macamana kalau Mak Chak tahu. Macamana Hana hendak berdepan dengan Mak Chak, dengan emak. Ya Allah. Seksa Hana menanggung semua ini sendirian. Hana hampir rasa putus asa. Begini agaknya sesetengah orang membuat keputusan untuk membunuh diri mereka sahaja. Nauzubillah Hana tidak selemah itu. Tetapi …

Tiba-tiba bahunya di pegang Mak Chak. Hana tidak sedar bila Mak Chak masuk ke biliknya.

"Hana, cuba Hana cakap dengan Mak Chak. Mak Chak tau Hana ada masalah. Tengok Hana ni, sudah kurus kering. Hana tak suka ka duduk dengan Mak Chak ka. Hana nak balik kampong ka?\'
Hana mendiamkan dirinya agak lama, kemudian dia dia menjawap.

"Tak! Mak Chak."

"Mak Chak ada salah dengan Hana ka?"

"Tak lah Mak Chak. Hana….. ," tiba-tiba Hana bergegas ke bilik air, dia rasa loya hendak muntah. Lama Hana di dalam bilik air, mengeluarkan isi perutnya hingga ke . Bilik dia keluar, Mak Chak sedang menunggunya. Dari air muka Mak Chak, Hana tahu rahsianya terbongkar.

"Hana...., Hana...., Alahai Hana oi....." dia menyebut nama Hana berulang-ulang kali. Wajahnya kelihatan begitu sedih.

Hana menangis melihat kesedihan Mak Chak. Mak Chak menghampirinya, menampar-nampar tubuh Hana, walaupun tidak kuat tetapi menyayatkan hati Hana.

"Apa dah jadi Hana? Awat Hana wat macam ni?"

Hana terus-terus membisu, air matanya mengalir deras.

"Ya Allah Hana. Macamana ni? Apa Mak Chak nak cakap dengan Mak Hang nanti. Apa yang hang dah buat Hana?"

Mak Chak terus-menerus menampar-nampar tubuh Hana dan dadanya sendiri silih berganti. Tangisan Hana semakin kuat. Mak Chak juga menangis tersedu-sedu. Melihat Hana tidak melawan, Mak Chak memeluk tubuh Hana sambil membelainya. Hana terus menangis.

Bila semua tangisan reda, Mak Chak bertanya, "hang cakap dengan Mak Chak, ni..ni..bila ni, dah nak masuk berapa bulan?"

"Dua, Mak Chak". Hana menjawap perlahan.
Mak Chak mencongak.

"Mesti masa Hana pi PD ni." Mak Chak kembali menampar tubuh Hana dengan geramnya.

"Mak Chak dah agak dah. Patut perut Mak Chak libang libu hari tu. Mak Chak dah cakap jangan pi…huh huh huh..Hang degil juga…huh huh huh….."

"Apa kata Mak hang? Macamana Mak Chak nak tengok muka mak Hang. Nanti Mak hang cakap Mak Chak tak jaga hang," tangisan Mak Chak betul-betul menyayatkan hati Hana.

"Mak Chak dah cakap dengan Hana. Jangan campurk dengan dia. Depa ini nak suka-suka aja dengan hang. Depa bukan nak kawin dengan Hang."

Hana tidak dapat menyangkal kenyataan Mak Chak kali ini.

"Hang dah bagi tau Jeff ?" Hana mengelengkan kepalanya.

"Mana Jeff la ni? Mak Chak dah lama tak nampak. Hana kena bagi dia tahu cepat."

"Bila nak bagi tau? Pi panggil dia la… ni…. juga."

Hana terdiam.

"Awat hang diam. Pi panggil dia la ni juga!" Jerit Mak Chak.

"Dia dah tak dak Mak Chak. Dia dah pi US."

"Astagafirrullah! Ya Allah! Hana. Apa hang dah buat. Habis tu habis tu Hana macamana? Dia tak mahu tanggungjawab ka. Apa nak jadi Hana. Apa Mak Chak nak cakap dengan emak Hana nanti. Mak Chak kembali menangis meraung-raung.

Hana cuma dapat mendiamkan diri.

"Macamana ni Hana? Jeff memang tak tanggung jawab ka? Awat Hana duk diam aja. Awat Hana tak mai awai-awai kat mak Chak? Boleh kita selesai dengan Jeff sebelum dia pi US hari tu.

"Dah rosak anak dara orang tak mau tanggung jawab. Nanti Mak Chak bagi cukup-cukup!" Mak Chak melepaskan geramnya.

"Jeff tak tau Mak Chak." Kata Hana dengan sayu.

"Apa Jeff tak tau? Sepatutnya bila dah jadi macam ni dia kena bertanggung jawab. Awat hang tak habark kat Mak Chak awal-awal. Mak Chak nak pi mengamuk kat bapa dia, baru dia tau.
Paksa dia kawin juga dengan Hana. Tak payah nak tunggu jadi macam ni."

Hana termenung, dia memang hendak Jeff mengahwininya, tetapi bukan kerana di paksa. Tetapi dengan kejadian yang terbaru ini, Hana kena kawin dengan Jeff demi menutup malunya.

"Jeff ada bagi no telefon Pak Su dia kalau ada apa-apa. Hana ingat tak ada apa-apa..tiba-tiba ..ini………. ‘

"Buat apa nombor Pak Su dia. Jumpa bapa dialah. Senang-senang dia lari."

"Jeff bukan macam tu Mak Chak."

"Hang diam, hang dok bela dia aja. Dah jadi macam ni pun hang dok bela dia. "Mak Chak nak jumpa bapa dia juga."

"Mana kita tau mana nak cari bapa dia."

"Hang guna otak sikit. Hang ingat ofis kolej tu tak ada nama dan alamat dia. Mak Chak boleh dapat lamat dia. Harun kerani tu baik dengan Mak Chak. Bila-bila dia boleh tolong Mak Chak."

"Jangan macam tu Mak Chak, Nanti semua orang tau. Malu depa."

"Oh! Hang takut depa malu. Hang ini besok dah besark perut hang tak malu!"

"Nanti..nanti Hana kontek Pak Su dia."

"Hana panggil dia cepat! Jangan biark Mak Chak tunggu lama-lama. Mak Chak mengamuk kat ofis nanti. Masih awal lagi, perut hang kecik lagi. Hang kena kawin cepat." Berat hati Hana untuk melakukan apa yang Mak Chak suruh.

"Okay. Pi telefon sat lagi. Cerita dengan dia. Sebelum itu kita pergi jumpa doktor dan sahkan betul-betul." Kata mak Chak. "Sat ni depa kata kita saja buat-buat cerita."

"Betul kata Mak Chak", Hana kena ada bukti pengesahan dia hamil. Dia teringat tuduhan Jeffrey sebelum ini yang dia cuba memerangkap Jeffrey kerana tidak ada bukti penegesahan kehamilannya. Tetapi berat hati Hana hendak menelefon Adli. Apa yang hendak Hana cakapkan pada Adli. Malunya Hana. Jeffrey sudah jauh pergi. Kalau dia betul hendak bertanggung jawab, sekurang-kurangnya Jeffrey hubungi Hana. Tetapi nampaknya Jeffrey sudah melupakan Hana, Hana tidak cukup penting bagi Jeffrey. Hana lebih baik melepaskan Jeffrey pergi saja. Terima hakikat bukan takdir mereka untuk bersama.

Tetapi lain pula bagi Mak Chak. Dia mesti selesaikan masalah ini. Dia berharap agar ada jalan keluar yang terbaik untuk kekusutan ini. Dia tidak sanggup bersemuka dengan kakaknya di kampung.

*********************************

Dahi Datin Maimunah berkerut-kerut mendengar apa yang Adli katakan. Akalnya ligat berfikir. Bagaimana nak lepas daripada bala yang menimpa ini. Malu satu keluarga kalau orang tahu ni. Anak Datuk Hisham dah rosakkan anak dara orang sampai mengandung.

Setelah bertemu Hana dan Mak Chak, Adli terus pergi ke rumah Datin Maimunah. Datuk Hisham tidak ada di rumah. Dia sedang menghadiri majlis kenduri arwah salah seorang sahabatnya. Senang Adli hendak berbincang dengan kakak dia.

"Betul ke Li. Entah-entah budak ni bohong. Bukan ke Jeff kawan dengan Lily?"

"Betul along, Jeff yang cakap dengan Li sebelum dia take off last month."

"Apasal Li tak cakap dengan Along?"

"Ingatkan tak ada apa-apa. Saja budak tu nak buat kecoh, supaya Jeff jangan pergi. Li cakap dengan Jeff, layan je dia sementara Jeff belum pergi. Jangan sampai dia pergi mengadu hal dengan Datuk."

"Betul tu, orang tua tu mesti wants to put things right. Macam dialah hero. Dia tak tahu orang nak mengenakan dia."

"Budak perempuan tak banyak cakap. Mak cik dia yang heboh. Nak jumpa Datuklah nak suruh kawinlah."

"Habis tu macamana. Jangan layan sudahlah. Dia orang boleh buat apa."

Mula Li ingat naka buat macam tu. Tapi Mak cik dia boleh buat kacau. Mak cik dia tuan punya kantin dekat Kolej Jeff. Dia kenal orang-orang kat Ofis. Itu pun dia kata tadi nasib baik Hana ada nombor telefon Li. Kalau tidak dia nak buat kecoh kat Ofis. Minta alamat dan nombor telefon Datuk."

"Oi! Bahaya tu."

"Tulah."

"Jangan sekali-kali sampai Datuk tahu hal ni."

"Itu lah yang Li sedang fikirkan ni. Kita kena rancang betul-betul."

"Apa they all hendak?"

Mak Chik dia minta Jeffrey kawin dengan budak Hana tu. Balik sat pun tak pa. Janji kawin. Lepas tu Jeffrey nak balik kat Us pun tak pa. Tinggal budak perempuan tu pun tak pa dia jaga. Dia kata dia bukan nak apa-apa dari kita. Dia cuma nak tutup aib keluarga dia dosa kena di tebus. Budak-budak ni kenalah bertaubat".

Datin Maimunah mencebik mukanya, "dia kata tak mahu apa-apa?"

"Tak mahu apa-apa."

"So! buat apa nak kawin. Nak tutup malu apa lagi. Anak tu memang sudah anak luar nikah."

"Mak chik dia kata dia minta disegerakan sahaja pernikahan ni sebab dia kata….. Li tak berapa faham sangat maksud dia ni. Anak kalau lahir setelah enam bulan dari aqad nikah, maka anak tersebut dinisbahkan kepada bapaknya. Tetapi jika anak tersebut lahir kurang dari 6 bulan dari akad nikah maka anak tersebut tidak dapat dinisbahkan kepada bapanya. Li tak taulah Along pergi rujuk le klat mana-mana. Dia siap cakap lagi Ulamak mazhab Syafii mensyaratkan sekurang-kurang untuk menyabitkan keturunan seseorang anak itu mestilah lahir selepas enam bulan dua saat dari tarikh ibubapanya berkahwin.

"Apa? Apa Li merepek ni." Datin Maimunah tiba-tiba naik angin.

"Jangan nak marahkan Li pulak. Li pun tak faham apa yang dia cakap.. Entah betul entah tidak, dia kata zina,dari segi berdosa ia tetap dikira berdosa tetapi dari segi sabit keturunannya anak itu layak dibinkan kepada Jeff kalau yang berkahwin sekarang."

"Ah! dia kata macam tu?"

"Betullah dia cakap macam tu, takkan Li nak tokok tambah pulak.\'

"Pandai-pandai pulak, guna-guna ulama konon. Masa macam ni pandai sebut semua nama ulamak. Masa buat budak tu dok keluar dengan Jeffrey kenapa tak guna halang guna ugama?"

"Huh! itu yang dia kata. Along marah Li kenapa. Kalau tak betul along rujuk le dengan ustad kat masjid tu.\'

"Banyak cantik Li, nak bagi semua orang tahu? Itu yang Li kata dia tak mahu apa-apa tu."

"Yelah ..dia tak mahu apa-apa".

"Bodoh betul Li! Tak nampak ke liciknya orang ni."

"Apa pulak?"

"Memang sekarang ni dia tak minta apa-apa. Dia nak yang lebih lagi. Dia hendak Jeff kawin sekarang ni dengan budak perempuan tu supaya anak tu boleh di binkan dengan nama Jeff. Faham?"
Adli mengaru kepalanya bingung masih tidak amengerti.

"Bila dah di binkan dengan nama Jeffrey, esok-esok ni layak lah anak tu bolot harta kami. Faham!".

"Oh!!!! Iye tak ye juga. Licik juga dua penipu ni. Li tak perasaan dia punya rancangan tu."

"Itulah kau ingat Li bijak. Kena tipu juga. Nasib baik ada orang bijak macam along."

"Memang along bijak, kalau tidak macamana along boleh pikat orang sehebat Datuk. Dapat hidup senang lenang."

"Jangan hendak perli Along, selama ni siapa yang tumpang senang dengan harta datuk tu. Li jugakan!"

"Yelah along juga yang betul. Sudah;ah tu. Baik kita kat masalah Jeff ni dulu".

"Habis nak buat macamana?" tanya Datin.

"Takkan nak biar dia duduk kat kantin tu. Makin lama makin besar perut dia. Mak cik mesti heboh dekat orang ofis. Along takkan tak tahu berapa ramai anak kawan along yang belajar di kolej tu. Mesti ramai yang tahu yang Jeff kawan rapat dengan budak tu. Apalah Jeffrey, budak kantin pun di angkutnya.

Isk..isk isk…"

Datin berfikir lama, "macam ni. Apa yang Li nasihat Jeff tu betul..Cuma kali ini kita lanjut sehingga lebih tempoh atau buat sampai mereka berpisah sahaja tetapi cara halus."
Dia menyambung lagi, "Along tak mahu dalam masa sebulan dua ni dia orang mengadu hal dengan Datuk. Datuk mesti suruh Jeff balik. Mesti suruh kawin. Kalau cukup berapa hari?\'

"180 hari...\'

"Hah.. 180 .nantiboleh binkan nama Jeff pulak. Itu yang along tak mahu berlaku. Tapi sebenarnya kalau boleh tak mahu langsung apa-apa pun berlaku. Tak mahu Datuk tahu pun. Li fikirlah buat cara halus."

"Oklah! Bila dia datang nanti. Kak Long buat-buat as if you are concern about that girl. You are angry with Jeff. Lepas tu suggest dengan Mak Cik dia kita bawa budak tu balik kampong ke? Biar dia duduk situ sampai bersalin.\'

"Lepas tu?\'

"Lepas tu pujuk dia serahkan anak itu pada orang lain."

"Habis tu. Mesti budak tu tertanya-tanya pasal Jeff."

"Kita kata Jeff dah tak mahu mengaku anaknya. Jeff sudah jumpa orang lain ke? Jeff tidak mahu balik ke? Macam-macam alasan boleh beri. Lagipun kalau dia dah pindah, Jeff tidak boleh hubungi dia."

"Dengan Jeff macamana pula?"

"Alah Li tengok Jeff pun bukan nak kawin dengan dia. Cuma kesihan je. Kalau Jeff tanya, Kita katakan budak tu dah tak larat nak tunggu dia. Habis cerita. Dalam masa tiga tahun cerita ni akan berkubur dengan sendirinya. Along tengoklah."

"Betul juga, semalam Jeff telefon, relaks aje. He was so happy settling down. Yang dia tanya Li, pasal Li. Dia tanya Li mana? Dia kirim salam. Itu aje."

"Tengok tu, kalau dia betul concerns pasal budak tu, mesti dia contact Li, Tanya-tanya macamana. Ini tak kisah pun. happy aje kat sana."

Datin mengangguk mengiyakan kata Adli.

"Macam Li bawak they all datang sini malam Jumaat nanti. Datuk selalu lama di masjid, baca Yasin."

"Ok! Along"

"Kau bawa Ani sekali. She will play a convincing part. Li cerita apa yang patut aje dengan dia. Tapi jangan sekali-kali cakap pasal rancangan kita dengan isteri kau tu. Dia pun sama dengan Datuk. Cepat kesihan. Silap-silap dia bocorkan rahsia kita pada Datuk."

*********************
Malam Jumaat yang di janjikan itu Hana dan Mak Chak datang berkunjung dengan teksi. Gerun Hana apabila menjejakkan kakinya di rumah bungalow besar itu. Hana rasakan dirinya begitu kerdil sekali.
Datin Maimunah, Adil dan Ani sudah sedia menunggu.

Rupanya Jeffrey anak seorang yang bergelar Datuk. Sumpah! Selama ini Hana tidak tahu. Hana hanya tahu Jeffrey anak orang berada. Itu sahaja. Dia tidak tahu bahawa Ayah Jeffrey seorang ahli perniagaan terkenal di Malaysia. Perniagaan perabot buatan Malaysia yang di ekspot ke luar Negara. Itupun Hana tahu Jeffrey anak Datuk bila Adli memperkenalkan bonda Jeffrey.
"Kenalkan ini Datin Maimunah, bonda Jeffrey."

Wajahnya agak serious. Kecut perut Hana melihat wajahnya yang tidak menguntum senyum. Seorang lagi wanita, Pak Su Adli kenalkan sebagai isterinya. Wajah lembut dan senyuman menyambut tetamu terukir di bibirnya.

Mak Chak pun kelihatan gugup apabila membuka kata. Cuak juga Mak Chak bila berhadapan dengan Datin, maklumlah orang yang berkuasa untuk menolong mereka atau menghancurkan mereka.

"Macam ni Cik Siti. Buat masa ni Jeff belum hubungi kami lagi. Dia tidak ada alamat tetap lagi. Saya pun risau juga kenapa sudah sekian lama Jeff tak hantar berita."

Mak Chak dan Hana mendengar sambil menggangguk.

"Bila Jeff hubungi kami, kita akan beritahu dia. Dia kena buat apa yang sepatutnya. Budak sekarang ni macam nilah. Kalau Cik Siti bagi tahu cepat dulu tak lah susah macamana ni." Kata Datin lembut.

"Sekarang Jeff dah lepas ke sana. Dia pun tak kontak lagi. Bukan senang nak cari dia tu. Surat pun dia tak kirim," sambut Adli pulak, mukanya kelihatan begitu perihatin.

Nasib baiklah dua-dua perempuan ni bukan belajar tinggi. Kalau tidak takkan mereka tak tahu sekarang ini bukan susah nak berhubung. Guna internet sahaja. Sekolah di kampong pun banyak di bekalkan dengan computer. Hari-hari boleh saling menghubungi.

Adli agak Jeff berhubung dengan rakan-rakan yang lain setiap hari melalui email. Sebab itu Adli mesti jauhkan Hana dari kawasan kampus, satu hari mesti ada kawan-kawan Jeff yang masih belajar di kolej akan beritahu keadaan Hana yang memboyot perutnya. Susah dia nanti."

Mak Ani bangun dan masuk ke dalam. Dia masuk ke dapur untuk menyuruh bibik membuat air untuk tetamu. Ketika itu Datin dan Adli terus mengambil peluang untuk memastikan usaha mereka berjaya. Tanpa Hana dan Mak Chak sedari Adli mengenyitkan mata kepada Datin. Datin faham maksud Adli.

"Apa-apa pun jangan sampai Datuk tahu pasal masalah ni lagi. Li bukan tak tahu Datuk, dia mesti akan mengamuk. Dia ada rancangan lain untuk Jeff.\'

"Apa dia Datin?\'

"Datuk sudah lama merancang untuk kawinkan Jeffrey dengan anak kawan dia, Lily.\' kata Adli.
Tersentap jantung Hana mendengarnya. Mukanya menunjukkan seribu kehampaan.

"Tetapi jangan risau, kami akan pujuk dia. Biar jeffrey balik dulu. nanti kami pujuk datuk. Cik Siti kena sabar dulu. Nanti kalau Datuk tu tahu sebelum saya pujuk susah saya. Datuk tu proud sikit orangnya,\' terang Datin dengan panjang lebar.

Datin Maimunah cuba sedaya upaya menunjukkan muka yang manis sepanjang pertemuan itu. Dia menunjukkan keperihatinannya terhadap nasib yang menimpa Hana.

Kepura-puraannya itu berjaya membuat Mak Chak lega. Walaupun orangnya kaya-kaya tetapi mereka menerima keadaan yang mendatang dengan tenang.

"Nasib Hana betul-betul baik,\' kata nya di dalam hatinya. Cuma sekarang ini masalahnyaa terletak pada Datuk. Mak Chak berjanji pada dirinya supaya bersabar.

"Iya tu, biar datin pujuk Datuk betul-betul nanti. datuk ini orang kira kedudukaan dan pangkat sikit. Bukan macam kakak saya ni\', jelas Adli.

Tidak lama kemudian Ani keluar dari dapur, di belakangnya bibik yang membawa minuman untuk tetamu. Ani duduk di sebelah Mak Chak. Adli memberi isyarat kepada Ani supaya memberitahu Mak Chak apa yang telah mereka rancangkan untuk Hana.

"Saya rasa Cik Siti pun tak mahu malu, Hana pun macam tu. Kami pun tak mahu malu. Sementara menunggu Jeff balik, kita bawa dulu Hana balik ke kampung saya di Serting dan tunggu sampai dia melahirkan anak ini. Setuju!" pujuk Ani. Dia tidak sedar peranan yanag dia main peranan penting dalam rancangan halus Datin dan Adli.

Mak Chak mengangguk setuju. Senang hati dia. Masalah dia hampir selesai. Hana mengangguk sahaja. Sekurang-kurangnya mereka tidak menghalau dia keluar apabila mengetahui tentang dirinya. Lega rasanya. Hana betul-betul menghargai sikap terbuka Datin Maimunah. Selama ini dia salah sangka. Dia ingat mesti Datin Maimunah tidak akan merestui perhubungan Hana dan Jeffrey. Rupa-rupanya Datuk yang tidak restui perhubungan Jeffrey dengan sesiapa kerana dia sudah ada rancangan lain. Seram Hana bila memikirkan reaksi Datuk nanti. Takut Datuk membencinya. Tetapi Bonda Jeffrey sangat baik orangnya. Terbit satu harapan menggunung dalam diri Hana. Dia berdoa agar masalahnya ini dapat di selesaikan dan berharap akan impian murninya selama ini nya akan tercapai juga.
posted by Penulisan2u @ 4:55 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
5 Comments:
  • At 2/8/09 9:39 PTG, Anonymous zmiy said…

    Ceritanya menarik. Tahniah , ttp mengapa blog yang diberi tidak ada.

     

  • At 4/8/09 7:56 PG, Blogger Alina Haizar Anuar said…

    Terima kasih...
    http://www.novel-lyne.blogspot.com/.... boleh cuba url ini..lagi...

     

  • At 27/9/09 11:03 PTG, Anonymous ida said…

    geram plak baca.. mudah mudahan lah bila si jeff tu jadi kahwin ngan lily tetiba dia accident sampai mandul langsung anak si Hana ni jadi zuriat dia baru tau langit tinggi rendah

     

  • At 1/3/12 7:09 PTG, Blogger nurul said…

    liciknye datin n paks su jeff..teruktul..

     

  • At 17/3/12 4:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Buat lah hana jmpe dgn org laen....

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group