BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Julai 03, 2009
Novel : Bulan tunjukkan aku jalan 1
Nama Pena : anokazhari

"Aarrgghh!!!" degus Ila kebosanan. Hari memang suatu hari yang membosankan. Apa sangatlah yang ila boleh buat dalam lab ni sorang2. yelah.. keja pun dah siap.. ni yang malas nak siapkan keja awal2 nih. Pastu, terus tak der keja. Dah la en talib pun tak penah ambik peduli apa yang aku buat kat dalam bilik ni.. entahkan aku tido ka, pengsan ker, mati ker, tak di pedulinya.. bila dia teringat tentang projek ni, baru terkalut2 cari aku. Hish sabar2!!
Tukk! Tukk! Tukk!!!
Klakk…. Tetiba pintu terbuka… Wah… mamposs… baru ngutuk2 en talib…
"Ya.. kamu ada sini.. bagus-bagus… saya bawa student melawat lab nih.." en midi pun terus masuk dengan membawa segerombolan student ke lab yang kecik ni.. wahhh… nasib baik aku tgh buat-buat menulis tadi… kalu tengah tido.. tak ke malu macam ari tuh…
"Hah!! Masuk semua, masuk… Ni r.a kita, namanya.. err… sapa nama kamu??"
"Delaila cik"
"Ya ni Delaila, senior kamu.. kenal tak??"
"Kenallll…" beberapa orang student menjawab sambil tersengih2 ke arah aku.. maunya tak kenal.. geng sendiri.. hehehe…
"Ok.. nil ah lab tempat kita buat research.. semua research di kendalikan oleh r.a yang kita upah.. selalunya, r.a ni terdiri drpd student kita yang dah grad,.. bagi pengalaman kerja kat depa sebelum depa sambung ke, atau kerja ke.. ni salah satu cara kita menolong student kita ye.." dengan panjang lebar en midi menjelaskan kpd student2nya.. yang juga merupakan junior2 aku.. hilang ngantuk aku akibat di kejutkan en midi.. hmm.. bagus gak en midi ni.. bawa student dia melawat aku.. hehehe..
"ok delaila.. erm.. en talib cari kamu kelmarin, kamu ada pergi jumpa dia ke?"
" dah encik.. jumpa dah.."
"oklah.. tak boring ke duduk sorang2 ni?"
"hah.. err.. dah besa encik.." tersengih2 aku dengan pertanyaan tuh.. memanglah dah besa.. boring giler!!
Tak lama selepas tu, mereka semua pun blah.. hai… boring la balik…


Sunyi selubungi malam, mengusik minda, yang terlontar jauh.. masih hangat terasa tangan yang membelai, yang mengusik manja.. daku damba kasihmu, biar jadi pedoman.. buat penyuluh jalan ku gapai impian.. angina kau nyanyikan lagu untuk permataku, tenang selalu.. bayu.. sampaikan berita, daku kini ceria, aman dan bahgia……

"Baya camana ari jumaat ni, jadik ker?"
"eh, jadiklah. Ari jumaat ila pi amali kereta, ari sabtu esok tu kena pi amali motor plak. Okeh. Hah, pastu dapatlah lessen L. pastu bleh ah, mai keja naik motor kan.."
"erm.. haraplah.. moto ada pun sebijik jerk at umah tuh. Ari2 ayah ila pi kerja naik moto.. kalau dia mau pi naik keta, bagi kat ila moto tu tak per lah.."
"alah.. pujuk2 lah.. mesti dia bagi.."
"em.. tengoklah.. weh, tengok budak tuh.. begaya sakan baju dia..pakai high hill lagi.."
"mana2?"
macam tuh lah aku ngan baya ari2.. asal jumpa je sembang.. ntah apa-apa plak tuh. Maklumlah, baru kenal, tapi baya ni peramah gak. Senang jadik kawan. Alah, kat uitm ni pun, dia sorang2 kat pejabat dia yg penuh ekon nih… same lah mcm aku, kengkwan semua dah lari ke shah alam.. tinggallah aku kat sini sorang2 ngan polar bear.. maklumla,,, aku kan kat kutup utara.. hehehe..

Petang itu, seperti biasa, ila balik dengan melalui jalan2 kampung yang di kelilingi sawah padi.. keharuman padi yang sedang masak ranum, hanya tunggu untuk di tuai, menusuk deria hidunya.. ila senang dengan pemandangan itu.. walaupun hari2 mengadap pemandangan yg sama, dia tak pernah jemu..ada saja benda baru yang akan memukau pemandangan matanya.. begitulah sayangnya dia terhadap kampong halamannya, takkan jemu biarpun seribu kali menatap benda yang sama, tapi tak pula bermakna dia tidak terngin untuk keluar melihat dunia luar yang lebih indah itu. Cuma, dia tiada peluang dan kesemptan untuk begitu.
"kalau aku pilih untuk pi shah alam mesti lagi banyak pemandangan yang boleh aku lihat.. malah aku bleh cari pengalaman baru di tempat orang."
Keinginan itu memang ada. Tapi baginya, dia ingin mencari peluang yang betul2 boleh dia terima untuk menempuh hidup yng baru.. maklumlah, dari kecil hingga kebesar, jarang sekali dia dapat keluar dari negeri perlis.

"hah, ila dah balik. Tuh ada nasik kat atas meja. Pi makan." Tegur maknya yang sibuk menyapu sampah di luar. Aik.. awai mak balik. Ari ni hari.. kamis.. patutlaahh…
"aik.. mana lauk? Nasik jer??"
"hehehe… hampa nak makan nasik? Kami dah perabih dah lauk dia. Ada ayam goring je seketoi dalam mari tuh."
"mannnnn….." jerit ila yang sememangnya kelaparan.. "mak.. man makan lauk kami!!! Mak..lapaqq!!!" jeritnya lagi.. macam tulah.. asal balik umah, penat ke tak.. riuh ngan suara dia saja.. malu kat orang jer..
"la.. tuh dalam periuk ada lagi.. ish.. hingaq heh.. malu kat tuk wan uh.."
"tak kira orang lapaq!" aiseh.. teruk betoi budak ni.

Selepas makan, apalagi tengok tv lah.. begitulah boringnya hidup budak ni.. pagi keluar kerja, balik petang tengok tv sampai ke malam. Esok pun pakai jadual dan rutin yang sama.. tak pernah berubah.. kalau hari minggu tak payah cakaplah.. bangun dekat tengah hari, makan dekat seblah petang, selebihnya, nonton tv.. warghh.. boring-boring.. so we are about to make her life different.. jeng jeng jeng!!!

Esoknya….

Tut..tut..tut..
"Hmm, pukul berapa dah ni..? aiseh.. 6.30.. sat gi.. satgi.."

tut..tut..tut…
"ai.. diamlah…"

"hmm.. aduh.. sakitnya kepala, hmm.. hah.. pukul 7.30…. wahhhh!!! Aku dah lambat.." terkoncoh2 si ila pagi pagi ni sbb bangun lambat, tuh lah.. satgi satgi
kan dah 7.30..
"ila, hah kata nak pi dgr ceramah keta pagi ni, nak pukul lapan dah nu.. tulah.. tadi lagi mak duk anggil tak mau di bangun.. kan dah lambat.."
bila mak panggil? Tak dengar pun.. ahh.. peduliklah.. lambat.. mampoih aku..
dalam kekalutan itu, sempat juga di capainya lotion untuk di sapu pada tangannya, maklumlah.. nak mengayuh jauh, kena la jaga tangan supaya lembut dan licin.. nnt kawin tak delah laki nak komplain..
"tak mau makan nasik goring dulu ka??"tanya mak.. eh rajin plak mak aku ni goring nasik pagi-pagi..
"tak dan, tak dan.. pi dah mok.."
entah berapa laju dia mangayuh basikal ke uitm yang terletak kira-kira 4 ke 5 km itu dari rumahnya. Err… maybe lebih kot. Bagaimanapun, tepat pukul 8, dia sampai di pintu pagar..

"kak ilah, sori.. lambat sket.. hehe.."
"tak pe, akak pun tengah tunggu baya ni.. mana dia tak sampai2 lagi.. akak telipon dia tak berjawap pun."
" dia atas motor nak mai sini kot.."
"ntah la.. "
"erm.. nak tunggu dia ke akak?nanti akak lambat plak.."
"tu lah.. ermm.. jomlah kita pi dulu, aih merahla punch kad akak.."
"hehe.. sori kak!"
kak ilah hanya tersenyum tanda dia tak marah..
aii.. lega aku.
Dari dalam kereta, kelihatan perlajar masih lagi berduyun-duyun untuk ke kelas biarpun sudah agak lewat beberpa minit. Terlalu ramai rasanya pelajar2 uitm musim ni.. lebih ramai dari musim2 yang lalu.. well.. budak2 pun dah bertambah..
"esok ila ada amali moto pulak kan..?"tanya kak ilah memecahkan keheningan tadi..
"aahh..macam tulah.. lepas tuh bleh la dapat lessen L kan..wahh.. tak sabar rasanya nak dapat lessen.."
"besa la.. nanti dapat lessen, sampai mana gamaknya.."
"eh.. jangan cakap, aloq staq la.."
"he he he he" sama-sama lah mereka berdua ketawa atas lawak yang tak seberapa itu.
"dah.. jom.. nanti ila terus pi amik no na.."
"ok.. terima kasih kak.."

sebaik saja kakinya melngkah masuk ke dalam pejabat ikmp tu, terus di sapa oleh tuan haji..
"hah, kamu, sini-sini.. amik no dulu na.pastu masuk kelas tuh.. ok na, tak da apa2 kan." Sapa tuan haji, yng merupakan tuan empunya institute ini..
"oook.. tak tak de la apa2 lagi.. ok je setakat ni.. terima kasih tuan aji."
"ha, ya ya…"
terus saja ila mendapatkan no dan masuk ke dalam bilik kuliah.
No 28… wah, nampaknya, aku la org yang last.. nasib baik tak mula lagi .. ke depa memang tunggu aku.. wah.. diam2 ah lah.."
Selepas cukup 3 jam mendengar ceramah…
"ok, masing-masing boleh jumpa cikgu yang saya bagi tadi.. tanya depa nak sambung pukul berapa..ok"
aku pun tercari-cari la cikgu memandu aku.. caih.. cik rosni, mana satu.. no keta..RF 3523.. mana satu ni.. semua sama jer keta.. dah la no pun dekat2..
hah tu dia.. aik.. die terus keluar.. aiseh.. sah sah kena tunggu pukl 2 ni.. aiseh.. nak tak nak terpaksa lah aku tunggu kat sini sampai pukul satu… keluh ila sendirian.

Sebaik saja habis latihan kereta petang itu, dia terus mencari kak llah untuk pulang. Akan tatapi….

Aik, mana kak ilah ni.. "akum kak, kak ilah mana?" Tanya ila sebaik saja sampai di kaunter.
"kak ila mana ana? Ni adik ni cari.. adik nak balik dah ka? Dah abih dah..?"
"haah.. dia ada ka?"
"hah ila, sori.. akak terlupa.. tuan haji baru jer pi uitm.. akak lupa lak ila ada kat sini.. tunggu dulu nanti akak call bagitau depa na. akak tak bleh hantar la.. tunggu dulu na.."
"takpa takpa… ila tunggu.."
haih takpolah.. tungu pun tunggulah.. lagipun, akkan aku nak balik jalan kaki.. wah.. dah tak sanggup laa..

teringat balik kisah lalu, masa tuh, ila masih dalam tingkatan 3.. ala, besalah, budak tingkatan 3 nak amik pmr, mesti masuk kelas tuisyen..satu hari tuh, lepas abis tuisyen, dia pun nak baliklah.. sedar2, dompet tertinggal kat kawan baiknya, nas.. waaa… tapi budak ni excited plak.. asyik terlintas benda pelik2 je kat kepala otak dia. Apalagi.. tanpa menunggu lama2 kat bus station tu (alah, tunggu pun bukannya bleh buat apa) dia pun memulakan pengembaraan buli2 zaemon.. eh silap.. pengembaraan nya balik ke rumah dari kangar… jauh tu… masa tu bulan posa plak.. lebih kurang 8km jarak dari kangar ke rumahnya.. masa tuh, hanya satu yang dia pikir, kalau ada org nak bagi tumpang, jgn tumpang… lainlah kalau kenal orng tuh.. tapi dia hanya tersenyum2 menunjukkan betapa hepinya dia.. at least ada gak sesuatu yang dia buat yang bleh membuatkannya terkenang suatu hari nanti..
setelah 1 jam berjalan…
" hai dik… nak tumpang ker?" tanya sorang mamat ala2 bangla.. takut ah..
ila hanya menggelengkan kepala… tumpang2 nanti di bawanya aku ke siam.. dah dekat sgt nih..
mamat tu pun blah selepas beberapa kali mengajak.
Tak lama kemudian, ada lagi kereta yang menawarkan khidmat teksi sapu.. sekali lagi dia menolak… kereta dah cukup penuh nak tumpangkan orang lagi.. mana taknya, dalam keta tu, dengan mak, ayah, kanak2 ribena 2 3 orang, tuk tuk dia sekali pun ada..dah la keta kecik..
Hingga akhirnya dia pun sampai ke rumah setelah 2 jam mengembara.
"helo nas, aku ni.. wei.. dompet aku ada kat hang.. hang tau.. aku balik jalan tadi!" katanya kepada orang di sebalik corong telipon.
"hah biar betul patutla aku ngan ayah aku pi tadi hang tak dak dah.. hang balik ngan apa? Baik hang cakap betul2..??"
"la.. aku balik jalan kaki… pecayalah.. 2 jam aku jalan.. dari stesen bas balik umah.."
"tu dia.. beraninya hang.. tu la.. lain kali tunggu dulu. aku ngan ayah aku pi cari hang seluruh kgr td, tapi tak jumpa… kalau aku tau, ceh…hang ni la.."
" hehe… aku besa la.. jgn hang tak tau.."
dan akibat daripada itu, ayahnya pun hamper nak marah.. tapi, rilek ah.. ayah kan sporting… so, dia pikir2 balik, tak jadi la nak marah…

"ila… kamu nak balik ka.. sorila.. saya tak tau kamu ada.. mai ikut saya maih!" tiba2 tuan aji menyapanya.. entah dari mana la en aji ni balik..
tanpa berlengah ila terus mengikut jejak kaki tuan aji ke biliknya…
"hah kamu duduk dulu.. nanti saya cari dik mat"
"eh duduk sini ke pacik? Takpelah saya tunggu kat luar je lah.."
"oih, mana boleh.. kamu ni tetamu saya.. kena duk sini.. pekerja saya tadi tak suruh kamu masuk pun.. tak patut depa ni.. duduk dulu na."
tuan aji pun keluar.. wah.. ini sudah layanan vip ni.. segan aku.. dah la aku panggil dia pacik.. macam tak hormat je kat jawatan dia.. aiseh.. malu2..

tak lama kemudian..
"adik ka yang nak balik uitm.?"
"ya.. saya"
"hah.. jom"
mamat ni lagi.. tak der orang lain ka? Ni nak bawa aku naik prado ka? Ni best ni.. aik… tak naik prado? Terus saja mamat tuh bawa ila ke tempat letak keta… aiseh.. proten saga jer.. hoi, ni tetamu vip ni… cewah.. perasan nak mamposs.. orang nak anta dah bagus la..
aiseh.. nak duk depan ke blakang ni?? Mana2 jelah..
ila pun terus je masuk dan duduk di depan.. nanti duk blakang nanti dia terasa plak… duk depan kang, perasan plak budak ni.. lantakalah.. tanda aku hormat kat dia..
"sori la.. tadi tak tau kata ada kat sini.. kak ilah pun lupa nak bagitau… "
balik2 ayat tuh..
"tak pe.. lagipun tadik baru je abis latihan"
"ye.. abis pukul brapa tadi?"
"dalam pukul 4 la"
"oh.. tak la lama kan.. iangatkan pukul 2 tadi.. amali apa hari ni?"
"ari ni kereta.."
"ooo.. amik lessen keta je ka? Ka amik moto skali?"
"dua-dua" mamat tu hanya mengangguk.
diam…….
"awak ni orang mana? Memang duk blaja kat uitm ka?"
"er.. saya memang org sini.. memang duk blaja kat dalam uitm .. tapi dah abis dah la.."
"ooo"
diam lagi.. sampaila ke uitm…
"terima kasih yer.. assalamualaikum.."
"ok"
haih.. nak kayuh gerek lagi nak balik umah..hmmmph..
sebenarnya… encem juga dik mat tu.. hehehe
ceh.. gatai jugak minah ni!!!








tit tit tut tut tot tot….. tiba2 mesej berbunyi… aiseh sapa mesej pagi2 nih?
"kamu buat apa pagi nih?" alamak puan napisah..
"saya tak buat apa puan. Just cari maklumat yg puan minta dalam jurnal jer.."
"kalau cam tuh, kamu mai bilik saya sekarang"

"akum puan, ada apa puan.."
"nih, duduk dulu.. ok… 1, saya nak kamu taip semua2 yang saya senaraikan nih… semua ni ada kat dalam buku log tu kan.."
"ada puan"
"ok.. tu 1, no 2, kamu taipkan calculation yang lia buat dulu utk cari kemolaran, isipadu bahan2 yang dia guna utk buat sol tuh.. pastu, bila kamu dah siap buat semua tuh, kamu masuk internet, kamu cari ni…" sambil menyenaraikan beberapa maklumat yang dikehendakinya, lalu menyerahkan semua kepada ila.
"erm.. saya rasa tu saja. Ok.."
"ok puan, kalau tak da apa dah, saya kuar dululah puan."
"ok… nanti dah siap menaip kamu msg saya.."
"ok puan. Terima kasih"
lalu ila pun blah dari situ… cewah2 rasa macam secretari plak..

hmm.. rasanya ada budak lia ni taip ari tuh.. baik cari dalam computer ni dulu. Pastu pi print, pastu serve tenet. Hmmm. Baru terasa ada keje.
Selepas mencari beberapa maklumat yang di kehendakinya, lalu ila terus ke lab interactive untuk menaip..
Aiseh.. ada budak2 ni la.. segan aku.. buat tak tau dah lah..
Ila mengambil tempat yang selalu di dudukinya. Di sebelahnya beberapa r.a yang semangnya bekerja di situ (3 org semuanya) sedang sibuk menaip sesuatu.
"wei mat.. aku tension aa macam ni.. bukan nak suruh kita cari dulu.. nah skang kita jugak yang susah.."keluh salah seorg drp mereka.
"alah… dia tu mmg macam tuh.. kelmarin ko tak tgk, apa dia buat kat maklumat kita cari tuh.."
"tuh la.. ai.."
tak lama kendian, mamat sebelah ila tu pun mula nyanyi2 kecil..
ceh sore sedap tak pe gak..
sekejap2 mamat tu menoleh2 ke arah ila. Ntah apa yang di tengoknya ntah la..
ape ape ape tengok tengok.. macam nak je aku kata… sabo je lah. Tgk tuh.. main pusing2 kerusi plak… tak malu ke kat aku..
ila terus je manaip tanpa mempedulikan mamat tersebut.. kadang2, mamat tuh memerhatikannya lama sekali.. juga tak di endahkannya..eleh.. kalau encem tak pe gak.. nak jugak aku menoleh.. senyum2 sket..
ila terus berada di situ sehingga selesai semua kerjanya.. and so as the boys..

apabila tengah hari tiba,
"weh.. jomlah kita kuar.. pi makan.."
"nanti jab.. sket lagi.."
"aiseh.. korang ni lambat la.. tgk aku.. taip yang mana perlu je.. pastu.. copy, paste… dah siap.."
"alah, ko boleh la cekap menaip.. aku ni baru nak belajar."
"mana ada.. aku tgk ko manaip lebih kurang aku je.. korang tu yang buat kerja susah.. buat yg mana perlu dah la"
"yelah… yelah.."
"cepat sket.. lapao ni"

ish bising a mamat sorang ni.. dah la duk tak bleh diam… lapo pi jelah makan dulu.. bukan tak bleh.. pandai2 je komplain kawan dia.. apa punya kawan da.. hmm.. tenet ni pun satu.. lembab betul..
selepas beberapa minit, mamat2 tu pun blah.. ila masih lagi di depan komputernya..
alah.. baru pukul 12.30… nanti pukul 1 kuar lah..
ai.. lembab nye tenet ni…..
tepat pukul satu, dia pun keluar utk makan bersama teman barunya, baya..

"ai baya… jom."
"jom.. sibuk ker ari ni? Selalu 12.30 dah sampai.."
"haah.. ada keja byk tadi bukan sket. Tu pun tak abis lagi.. so camana ari ni? Byk org mendaftar?"
"adalah… kebanyakannya mai nak tanya dulu.. ada yang daftar, tapi bayar kendian. Maklumlah.. tunggu ptptn.."
"iyelah.. duit blom masuk.. student mana harap nak dpt pegang duit byk2. ptptn jelah harapan diorang. Jomlah.."


Sejak akhir2 ni, hujan je. Paras air sungai pun dah naik tinggal setapak dua aje lagi nak sampai lantai jalan kg. ari tuh banjir terbesar dah berlaku kat perlis ni. Kgnya pun turut tenggelam dalam air. Nasib baiklah umahnya tak tenggelam sama. Dah puluhan tahun perlis tak banjir mcm tu. Kang tak pasal2 banjir lagi.. ari tuh hujan 3 hari jer berturut2, terus banjir.. ni dah nak masuk berapa hari dah ni. Ntah2 esok tak bleh kuar umah pa.. hish.. apa la pikir yg bukan2. suka sungguh.. lalu aku pun terus la menaip2 kat computer dlm lab aku tuh.. hehe.. maklumlah.. dpt computer baru. Mesti la nak test drive kan.. eh.. drive plak.. ah.. pe pe je lah..
Ring… ring… lalu telipon bilik tu pun berbunyi… angkat tak angkat.. angkat ke tak?? Tunggu dulu… ah.. cukup 3 kali.. aku angkat..
Akhirnya, dia pun angkat..
"helo… assalamualaikum.." cewah.. control ayu giler.. padahal cakap dlm telipon je pon.
" er.. helo.. ni apo namanya.. dila ker?"kedengaran suara yg agak di kenali.. hehe.. abe klate weii..
"ye dalila.. ada apa?"
"ni, abe rie ni.. saya nak hantar balik furnace amik hari tuh.. kamu ada kat bilik ka ptg ni?"
"ye ye.. saya ada skang ni.."
"ada ya.. nnt saya gi"
"ya ya.. assalamualaikum.." yes yes…. Abe klate nak mai… yes yes n yes once again.!!
Nampaknya tak jadi lah si ila ni nak pi melayari laman web semata2 nak tunggu abe klate tuh.. ceh!

Petang tuh..
"mana ni… dah pukul 4 dah ni.. pukul bapa nak mai nih.." rintih mulutnya sorang2.
Tuk tuk tuk.. wah.. panjang umur ini org..

Pintu pun di buka seluas mungkin.. ternampaklah dua org pemuda yg kurang gagah membawa furnace tube yg besar tuh.. en zizie pun ikut eh.. hi hi..
"ni dila, nanti saya hantar lain manual dia. Lupa nak bawa la tadi.." kata en rie bersungguh2. cewah2.. buat2 lupa plak.. ceh.. cam bagus je aku nih ek.. sebenarnya memang dia lupa pon.
En rie ngan en zizie ni, student master. Tgh menyiapkan master diorang kat arau ni. Sebelum ni tak penah jumpa pon. Tapi sbb diorang selalu pinjam brg2 kat lab ni, sbb tuh bleh kenal. Due2 lawa. Pandai plak tuh… wah.. untung sape dpt korang kan.. haih.. sapolah aku nih…
"k lah dila, lain kali ek.." kata en rie. Dia ni nmpk cam peramah sket.
" hah dila, sample yang awk minta saya buat analisis tuh, nak wat cam besa ek.."
"ya ya.."
"ok yer.. terima kasih yer" diorg pun blah..
hai.. nak wat apa ni, ada sejam lagi nak balik.. erm… main computer je lah.. tak best ah kom ni.. tak de apa pon.. game solitare jer.. lagu haram tak der lgsung.
Camana la tak boring….

Tut.. tutt..
Tiba2 teliponnya berlagu riang.. amboi telipon nih.. riang plak dia.
"helo assalamualaikum.."
"helo, ni delaila kan.. saya dari ikmp, adik ada amik lessen keta ngan moto kan."
"ya ya, ada pa kak?"
"ni adik, akak nak bagitau, lessen adik dah siap, bila adik bleh amik kelas memandu utk kereta ngan moto?"
"er.. saya bila2 pun tak kisah kak. Tapi sy keja la hari isnin sampai jumaat, kalau hari sabtu ahad ok"
"kalau gitu, adik amik hari sabtulah, bleh.."
"hari sabtu? Ahad kak tak dak ker?"
"kalau hari ahad, adik kena bincang dgn cikgu adik la. Tapi amali moto hari sabtu jelah.. sbb hari ahad kami cuti."
"oo.. kalo gitu k lah. Bila saya mula.?"
"sabtu ni adik mai pukul 3 bleh.. mai sendiri."
"pi sendiri, saya nak minta tlg amik bleh tak kak? Sbb saya tak dak nak pi ngan apa la kak"
"nak pi amik kat uitm bleh la.."
"uitm, oklah.. pukul 3 ek.."
"haah.. nanti apa2 hal akak kol balik.."
"oklah.. terima kasih kak."
E yeah… nak blaja bawak kena.. dah dpt lessen.. bleh bawa moto atas jalan dah.. hihi… bestnyer..

Tibalah hari yg di janjikann…
Yahhh… yah.. yah… kayuh lagi… kuat lagi…
Setiba di uitm..
Wah.. ada pesta ar.. ramainya manusia.. ni best nih…

"akum baya.. hai.. dah makan?"
"emm.. makan dah.. kami makan kat café tepi tuh.. malas nak turun pi gerai.. lagipun mcm2 depa buat jualan hari ni.. kami beli t-shirt kat bawah tu.. cantik.."
"yaka.. wah.. ada depa mai tak? Kami nak pi driving class ni.."
"tak.. satgi pukul 3 depa mai la.. ada budak besa ar.. dah dpt lessen ka? Depa tak bagitau kat baya pun.."
"ya kah? Kelmarin ptg depa telipon.. tu yg mai sini tuh sbb ila tak bleh nak pi sendiri. Ayah ila keja, tak der nak pi naik pa.. terpaksala nyusahkan depa mai amik.."
"haha.. hah.. tu pun van sampai dah.."
"k lah.. pi dulu yek.."
"blajak lek lok no!"
"okeh… bye.."

dlm van…..
"macam kenai ar.. duk mana tah?" tanya driver tu yg di kenali sbg dik mat.. tapi
tua la setaun la dia ni
"er…. Saya duk mata ayaq.." mau tak kenai, duk mai ambik aku tuh apah…
"ooo… patutla… pi amali keta ka?"
"ya.."
diam……



di ikmp…..

"ni adik nak amik amali keta ngan moto kan… adik ada bawa rm50 tak? Sbb nak buat kad belajar ari ni, adik kena bayar rm50 dulu.." kata kak ikmp.. ces.. ari tu tak mau habaq awai2..
"la.. yaka.. saya igt tak payah lagi.. akak pun tak cakap apa ari tuh.."
"tulah.. akak ada telipon tadi.. tapi adik tak angkat.."
"ooo.. saya tak dgr pun bunyi telipon.. pastu mcmna kak?"
"ermm… kalau adik nak amik amali keta dulu boleh a ri nih. Tapi amali moto lain hari la.. tak pa?"
"oklah.. so, ari sabtu ni jelah saya free… sabtu depan lah kak.. keta saya stat ari ni.."
"kalau camtu.. oklah.. adik tunggu dulu na.. cikgu adik sampai pukul 4 nanti.. takpa?"
"takpo aih.."

jadi penunggula aku sampai pukul 4… nasib baiklaa ada tv..

"adik ni ka yg nak balik uitm?.." tiba2 muncul seorg mamat,entah mai mana..
"eh.. taklah.."
"abih tadi mai ngan dik mat kan?"
"haah.. tapi saya tak balik uitm lagi.."
"hah… pastu sapo? Ni mat.. sapo tadi nak balik uitm?"
lalu dia pun masuk ked lm ofis utk mendapatkan kebenaran.. yg pasti bukan aku…
"oo.. budak ni.. duk luar mana nak kelih.. " mamat tersebut pun blah sambil tersengih kerang busuknya.. sian… mesti dia termalu sendirian berhad..

"hah, dapat dah cikgu?" tiba2 dik mat tegur..
"dah, satgi pukul 4 baru dia mai.."
"takpo tunggu??"
"takpo aih.." sambil tersenyum, dia pun blah… aihseh.. sorang2 la balik…

petang tu, mulalah satu pengalaman baru buat delaila memandu keta di atas jalan raya.. best ada, takuit pun ada.. maklomla.. first time…
selepas tamat latihan, spt besa dia nak balik uitm.. aiseh.. sapo nak ngantar ni..

"kak ila, saya nak balik uitm, ada sapo2 bleh antar dak?"
"nak balik uitm.. ish.. sapo nak antar hah.. mat bukan ada.. ermm.. takpolah duduk dulu…"
lama ila menunggu tapi nampaknya tiada tanda2 ada org nak ngantar.. aiseh camana nih… tak lama kendian, tuan aji masok..
" hah, delaila.. kamu nak balik uitm ka.. ish… boy ada tadi mana dia pi tah..
nanti saya cari dia.. mai ngan dia ka tadi?"
"tadi ni saya mai ngan sapo tuh, mat kot nama dia.."
"ooo.. dik mat.." lalu pengarah ikmp tu pun masuklah ke dlm pejabatnya semula.
lalu tinggallah aku termanggu sendirian..

setelah hampir sejam menunggu.. ada ke tak dok org nak ngantar ni.. baik blk ngan ayah kalu gini..
erph.. telipon ayah lah..
so, dia pon teliponlah ayoh dia,tak lama kendian dia pon blah la dr citu..
hampess tul..
posted by Penulisan2u @ 3:26 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
3 Comments:
  • At 3/7/09 3:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak, sambung la cepat..moga berjaya....

     

  • At 3/7/09 5:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xpaham
    memborinkan..
    sori ye penulis

     

  • At 9/7/09 9:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bla nak sambung lg ni..
    dah x sabar nak bca yng seterusnya..
    hrap penulis dapt sudahkan novel ini secepatnya..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group