BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 01, 2009
Cerpen : Sayang Abah
Nama Pena : WenWen

Sayang Abah

Orang tua kata, syurga dibawah telapak kaki ibu. Tetapi bagi aku, syurgaku adalah dari kasih abah. Kasih abah yang abadi, dan tiada tolak gantinya.
Dahulu, akulah anak kesayangan abah. Namun selepas kedua kakakku mengecapi kejayaan abah seakan2 menidakkan kehadiran aku. aku sering dibandingkan dengan kakakku. Kata abah, aku tak secerdik Kak Ila. Kak Ila pandai..itu..ini..
Semuanya telah berubah. Sama sekali sudah berubah. Aku bukan lagi anak kesayangan abah…

" kau nak makan apa dengan result macam ni?" sergah abah ketika abah melihat keputusan SPM aku.
" oklah tu bah.. 5 credit, boleh masuk U pun.. kalau tak pun boleh apply govt.."
" kau apply jadi cleaner pun tak lepas"
Aku tergamam. Sampai hati abah…
"cuba kau lihat keputusan kakak2 kau dulu. Straight A.. engkau? Apa dapat?" abah menyergah aku lagi.
Airmata aku menitis perlahan. Cepat2 aku lap.
" abah jahat! Abah tak sayang Awen lagi!!" aku meninggikan suaraku pada abah..
PAP!! Satu tamparan hinggap di pipi kanan ku. Terketar2 jari abah. Aku mengelap kesan darah yang mengalir dihidungku. Perasaan benciku semakin meluap2.
" Awen benci abah! Awen benciiiii!" aku lantas mengambil beg sandang Body Glove yang dihadiahkan oleh abah sempena harijadi aku tahun lepas.
" Awen..Awen.." sayup2 kedengaran suara abah memanggil aku. Namun atas dasar ego aku terus berlari dan ingin melepaskan segala masalah.

Sehingga jam 12 tengah malam barulah aku kembali semula ke rumah. Aku sangkakan abah sudah tidur. Perlahan2 aku membuka pintu. Dan serta merta itu juga lampu ruang tamu terang berderang. Aku kaget.

"Abah.." abah sedang duduk di sofa. Tajam sekali matanya. Usai aku menutup pintu aku terus sahaja melangkah ingin meninggalkan abah..
" Duduk Awen. Abah ingin katakan sesuatu.." lembut sekali tutur kata abah. Namun sayang, aku memang seorang anak yang degil. Aku terus sahaja berlalu meninggalkan abah. Aku dengar abah mengeluh…


Jam 2 pagi aku terjaga. Terasa badanku sudah lencun dengan peluh. Aku berkira-kira untuk menuju ke tingkat bawah untuk meminum air.
Ketika kakiku melangkah ke anak tangga terakhir aku mendengar seperti suara tangisan. Sayup-sayup kedengaran. Aku cuba mencari dari mana arah bunyi tangisan itu. Aku melangkah ke ruang tamu dan aku melihat Abah.

"Abah?" Aku agak terkejut.. apa abah buat pagi2 mcm ni. Abah belum tidur lagi ker?
Aku menghampiri abah. Aku melihat seperti abah memegang sesuatu.
Bingkai Gambar!! Tapi gambar siapa?..
Aku melangkah lagi dan kini aku betul2 berada tepat dibelakang abah. Aku teragak2 untuk menegur abah. Tapi yang pasti tiada lagi suara yang kedengaran. Sayup2 tangisan dari abah juga sudah tiada.
Aku memegang bahu abah.
"Abah.." tiada sahutan. Aku memanggil lagi.
"Abah…Abah…" Buppp.. Abah jatuh.
"Abahhhhhhhhhhhhh!!!!!"

Di hospital…

Aku berdoa agar tiada apa2 yang berlaku kepada abah. Abah masih dirawat oleh Doktor Ravi. Abah kritikal. Itu sahaja yang Doktor katakan padaku tadi.
Ketika aku menyentuh bahu abah tadi, abah tiba2 jatuh dipangkuanku. Abah pengsan dalam tangisan apabila aku masih melihat titisan airmatanya yang tidak diseka. Abah tak pernah pun mengadu sakit dan aku tak pernah melihat abah dalam keadaan begini. Hatiku diruntun sayu dan seribu penyesalan. Abah…


1 jam berlalu..Aku belum lagi mendapat apa2 perkembangan dari doctor yang merawat abah. Ya Tuhanku..kau selamatkanlah abahku dari malapetaka. Aku berjanji jika abah kembali sihat, aku akan menjadi anak yang berguna untuknya. Akan aku taati perintah abah.. Kau selamatkanlah dia Tuhanku…

Tiba2 lampu merah padam. Dan Doktor Ravi keluar dari bilik pembedahan. Segera aku menerpa kearah doctor.

"Keadaan pesakit kritikal. Dia diserang stroke.."
Bagaikan halilintar kata-kata dari doctor sebentar tadi. Tak mungkin. Mungkin doctor silap.
"Tapi..dia tak pernah pun mengadu sakit doctor. Saya tak pernah lihat abah makan ubat atau apa2pun…" kataku kepada Doctor Ravi. Aku lihat Doctor Ravi angkat kening.

"Ok..lets me explain to you more detail. Sebenarnya ayah awak sudah lama berubat dengan saya. Dan selama ini dia menghidap penyakit darah tinggi yang kronik dimana jika tidak mendapatkan rawatan ia akn memudaratkan pesakit. Saya harap awak bertenang. Sentiasa berada disisinya. Berikan sokongan kepadanya selagi ada hayatnya. Buat masa ini, keadaan ayah awak memang kritikal dan keadaannya akan menjadi semakin lemah dan lemah… Hanya kita boleh mengharapkan keajaiban berlaku kepada ayah awak.." panjang lebar Doktor Ravi menerangkan keadaan abah. Aku seperti berada diatas angin. Aku tak tahu apa yang akan terjadi pada aku sekiranya abah tiada… Oh Tuhan..sekali lagi aku memohon janganlah kau ambil nyawa abah..kau sembuhkanlah dia…

Aku menghampiri katil abah. Banyak wayar2 yang melekat diseluruh badan abah. Di kedua2 lengannya dicucuk jarum. Satu untuk memasukkan darah dan satu lagi untuk air. Hancur luluh hatiku melihatkan keadaan abah sebegitu. Kenapa abah harus terseksa begini. Tidak cukupkah penderitaan yang selama ini abah tempuhi?? Kenapa berat sangat seksaan untuk abah.. Aku menangis sepuas2nya disisi katil abah. Seribu penyesalan berebut2 menghantui tangkai jantungku kini.

Aku menyesal kerana melawan kata-kata abah.
Aku sering meninggikan suaraku kepada abah jika keinginan ku tidak dipenuhi oleh abah.
Aku kecewa kerana aku belum menunaikan tanggungjawap sebagai anak kepada abah. Abah inginkan aku berjaya. Abah tidak mahu aku hanyut dengan dunia remaja yang tiada hala tuju.

Ahh..aku memang anak yang degil. Aku masih ingat, kerana terlalu marahkan abah aku sanggup tidak memasakkannya sebarang juadah. Aku tidak pedulikan makan minum abah. Betapa derhakanya aku kepada abah. Aku tidak pernah pedulikan perasaan abah. Aku tak pernah mengambil kira walau sekumit pun kata-kata abah. Aku anggap abah suka berleter. Aku kira abah sudah bencikan aku. Ternyata aku benar2 silap.. Abah..maafkan Awen….

"Awennn…" begitu lemah dipendengaran.
Mataku terpisat2. lantas aku buka mataku luas2. aku seakan tidak percaya. Abah yang terbaring lesu malam tadi sudah terjaga dari lenanya. Abah dah sedar..

"Abah..abah dah sedar? Kejap ya bah, Awen pergi panggilkan doctor kejap. Abah tunggu tau, jangan tidur lagi ya bah…" aku lihat abah mengukir senyuman tipis. Setitik airmatanya mengalir. Lantas aku terus memanggil Doktor Ravi untuk memeriksa abah. Aku diarahkan untuk berada diluar sebentar. Aku menunggu dalam gelisah. Minta-minta abah sudah sembuh. Beberapa minit kemudian Doktor Ravi keluar. Dia tersenyum padaku.

"Doktor, ayah saya bagaimana? Dia dah sihatkan doctor?" aku terus menerpa Doktor Ravi dengan soalan2ku..
"Setakat ini saya hanya boleh mengatakan aya awak sudah melepasi tahap kritikal. Dan saya tidak menjaminkan kesembuhan beliau 100%. Ini adalah keajaiban."
"Syukurlah doctor… Yang penting sekarang abah dah sedar." Kataku dalam tangisan. Aku benar2 bersyukur.. nampaknya doaku dimakbulkan Tuhan. Terima kasih Tuhanku…

Aku berlari mendapatkan abah. Aku lihat sudah tiada wayar2 yang melekat diseluruh tubuh abah. Aku lihat abah senyum padaku dan aku terus memeluk abah. Sekali lagi airmataku tumpah. Aku menangis semahu-mahunya ditubuh abah.

"Awen..kenapa ni..? abah tak mati lagilah.." Abah masih ingin bergurau. Padahal abah tak tahu keadaan aku semalam bagaikan sudah ingin turut mati sekali dengan abah…
"Abah jahat..kenapa abah sakit tak pernah kasitahu pada Awen?" aku mengongoi seperti budak umur 5 tahun.
"Abah taknak Awen risau. Awen kan nak exam. Sekarang abah dah sembuh kan.."
" Abah..Awen janji Awen akan jaga abah. Awen akan jaga makan minum abah. Awen janji, Awen tak akan tinggalkan abah. Abah satunya harta paling bernilai buat Awen. Awen akan tunaikan tanggungjawab Awen kepada Abah.. Awen janji, bah…." Aku tersedu-sedu menuturkan segala janjiku kepada abah. Biarlahku hamburkan segala janjiku agar abah punya semangat untuk kembali sihat.

"Betul Awen nak jadi budak baik?"

Aku angguk.

"Janji takkan merajuk dengan abah lagi?"

Aku angguk. Berkali-kali aku mengangguk. Abah senyum. Abah seperti tidak sakit. Pandai betul abah menyembunyikan segala rasa dihatinya.
"Kakak kamu mana? Kenapa dorang tak datang?"
"Dorang kata sibuk, bah.. Tak dapat datang." Aku melihat airmuka abah berubah.
"Biarkan mereka bah.. Awen kan ada. Awen akan jaga Abah.." Aku memujuk abah. Aku tahu hati tuanya terguris dengan sikap kakakku. Aku lihat abah senyum.
"Dahla, bah..Abah rehat yer..Abah baru nak sembuh. Awen ada disini kalau abah nak apa2 ekk…" aku mengucup dahi abah. Lama. Segala kasih sayangku tertumpah disitu. Tiada tandingan kasihku pada abah.








Abah beransur pulih. Syukurlah.. Dan yang paling pasti akulah insan yang paling gembira dengan berita ini. Walaupun begitu, abah mengalami lumpuh separuh badan. Namun bagiku tidak mengapa. Aku lebih sanggup menjaga abah dalam keadaan apa sekalipun asalkan abah tidak tinggalkan aku. aku sudah tidak punya sesiapa lagi melainkan abah..

Kakak-kakakku yang lain, hanya sekali melawat abah di hospital sepanjang sebulan abah terlantar sakit. Alasan mereka sibuk. Kakakku yang sulung sibuk dengan bisnes spa yg baru beroperasi berapa bulan. Dan kakakku yang kedua bekerja di salah sebuah syarikat yang termuka. Mereka sangat bangga dengan kedudukan mereka sekarang sehingga sangup mengenepikan keadaan abah yang sakit.

Abah hari-hari bertanyakan bila kedua kakak ku itu datang menjenguknya. Aku hanya mampu memujuk abah untuk tidak terlalu memikirkan hal remeh itu namun aku tidak mampu untuk memujuk kedua kakakku yang degil itu.

Suatu petang….
" Hello.."
"Hello Sabrilla speaking.."
"Akak..Awen ni.."
"Emm..Awen. Apahal kol akak ni? Tak tahu ke akak tengah layan customer kat sini?" angkuh sungguh bunyinya. Kalau tak kerana duit abah, tak mungkin engkau berjaya seperti sekarang, bentak hati kecilku.
"Awen tahu.." balasku pendek.
"Dah tu??"
"Awen nak akak balik. Jenguk abah. Abah setiap hari tanyakan akak dan Ima."
"Bagitahu kat abah, akak sibuk. Akak tak dapat nak datang dlm masa terdekat nii.."
"Kejap jer kak.. Hujung minggu ni akak balik ekk..bawa kak Ima sekali. Kesian kat abah kak…." Sayu sekali hatiku menuturkan kata2 begitu. Aku kesal dengan sikap kakakku yang langsung tak fikirkan keadaan abah.
Akak tak janjilah..Akak benar-benar sibuk ni.. Tengoklah nanti.."
Tut..tut..tut..



Talian diputuskan. Aku melihat riak muka abah sudah berubah. Ada mendung terlukis diwajah tua itu. Ketika aku berbual dengan kakakku td, aku telah memberikan loudspeaker atas permintaan abah. Abah bilang, kalau kak Ila tak mahu datang sekurang-kurangnya rindu abah terbalas mendengar suara Kak Ila..

Aku mendekati abah. Aku pegang tangan abah. Abah hanya senyum. Aku tahu abah sedih.
" Abah..kita pergi jalan2 kat taman, nak?"
Abah mengangguk. Segera aku mengalihkan kerusi roda abah kemuka pintu. Perlahan-lahan aku menyusuri jalan2 disitu. Sudah ramai budak2 kecil yang bermain ditaman rekreasi tidak jauh dari rumahku. Abah tergelak kecil.

Aku dan abah duduk disebuah pondok yang berhadapan dengan tempat permainan kanak2. aku melihat abah ketawa kecil.
"Apa yang abah ketawakan tuu.." aku bertanya kepada abah. Terasa pelik sedikit aku kira.
"Lihat budak tu..Nakal.." lantas aku melihat pada kanak2 yang ditunjukkan abah. Aku juga turut ketawa melihat keletah kanak-kanak itu.
"Macam tu lah Awen dulu.. Nakal, degil, suka2 saja nak bermain..Bila abah nak bawa Awen balik, Awen menangis sampai terkeluar semua air liur hingus.."abah mengimbas kembali kenangan lama. Ya aku masih ingat. Akulah anak abah yang paling degil.
"Mana ade bah..Abah ni.."rengekku manja disisi abah. Lengan abah aku paut.
"Tengok..dah besar panjang macam ni pun masih nak bermanja dengan abah."
"Kalau bukan dengan abah, dengan siapa lagi Awen nak bermanja bah.."
"Awen cari boyfriend laa.." Aku terkedu. Pandai betul abah ni nak korek rahsia..
"Awen mana ada boyfriend bah.. Kawan ramailah…"
" Awen carilah sorang. Sampai bila Awen nak menyendiri begini. Awen nak membujang sampai ke tua kee…"
"Awen lebih rela membujang sampai ke tua, dari Awen terpaksa tinggalkan abah sorang2. Awen tak nak perhatian Awen berubah selepas berkahwin. Awen takut suami Awen tak memahami. Awen tak sangup lukakan hati abah lagi.. Awen sayangkan abah.." ada sendu dihujung kata-kataku. Aku lihat abah mengangguk.
"Abah..kita balik. Hari dah petang sangat ni. Nanti abah demam pulak." Kataku pada abah selepas lama abah mendiamkan diri. Apa yang difikirkan abah pun aku tak tahu.

Agak-agaknya abah terkenangkan kedua-dua kakakku. Mungkin dia teringat zaman kanak-kanak kami dahulu.

" dulu..Awen, Ila dan Ima, suka main kat taman. Selalu kamu adik beradik, suka keluar ke taman ni tanpa beritahu abah dahulu. Kak Ima kamu tu, dialah yang selalu mendukung kamu kesini.." Ahh..abah mengimbas kembali kenangan lama. Rupa-rupanya abah masih memikirkan Kak Ila dan Kak Ima..

"Kenapa abah kenang kisah lama? Awen kan ada.." aku agak berkecil hati. Walaupun aku berada dekat dengan abah, namun abah masih tidak berhenti dari memikirkan kedua kakakku yang tidak mengenang budi itu.

"Abah tahu..Tapi mereka juga anak abah. Abah rindukan mereka..Kenapa mereka lama tak jenguk abah? Mereka tak rindukan abah ke?" kata-kata abah meruntun tangkai hatiku. Ya, aku tahu abah sangat rindukan kedua kakakku. Namun..apa yang boleh aku buat?..

"Abah nak Awen buat apa bah..? Awen akan penuhi permintaan abah.."
"Abah nak, esok kita ke Bandar jenguk kakak kamu. Sebelum abah menutup mata abah nak berjumpa dengan mereka dulu.."

Menutup mata??!!

"Kenapa abah kata begitu?"
" Dah la..esok kita ke Bandar ya, nak.." Abah memujukku..
Aku mengangguk. Tanda faham. Dan aku terus membawa abah beredar dari taman.

Sesudah aku menjalankan tanggungjawap aku pada abah, aku mencapai telefon bimbitku. Aku ingin memaklumkan niat abah kepada kakakku. Aku harap kakakku itu menerima baik cadangan abah. Aku tak mahu abah tersinggung lagi. Aku ingin abah gembira.

Aku mendail nombor Kak Ila. Lama..tak berangkat dan akhirnya talian terputus sendiri. Agaknya Kak Ila benar-benar sibuk atau Kak Ila sengaja tidak mahu menjawap call dari aku.

Aku mendail pula nombor Kak Ima. Tak lama kemudian panggilan aku dijawap oleh seorang lelaki yang tidak aku kenali.

"Hello.."sapa suara dihujung talian.
"Hello..Kak Ima ada?"
"Ima sibuk layan I. U siapa?" Layan??!!
"err..erk..Saya..saya..adik dia, Awen.." jawapku tergagap – gagap.
Dan seketika aku mendengar suara membisik. Dan kurang jelas. Ada juga aku mendengar namaku disebut dan lepas itu suara Kak Ima menyapa.

"Awen..apahal kol akak nih? Tak tahu orang nak tidur ke??" Kak Ima seperti mengamuk. Aku seperti dipersalahkan kerana menganggu kerjanya yang sedang ‘melayan’ seseorang.
"Siapa yang jawap kol tadi tu akak? Kenapa dia kata akak tengah layan dia tadi? Akak sedang buat apa?"
"Kau kecik lagi. Tak tahu aper.. Dah..Dah..Straight to the point. Apa kau nak?"
"Abah dan Awen esok nak turun Bandar esok. Nak jumpa akak dan Kak Ila. Tadi Awen kol Kak Ila, tp tak angkat. Akak free tak besok?" Aku cuba menerangkan keadaan sebenar walaupun dihatiku terasa amat gusar apabila aku dapat menangkap suara erangan dari lelaki tadi.
"Laa…tak tahu ke yang akak ni sentiasa sibuk? Akak mana ada masa nak layan abah nanti? Kerja kat pejabat banyak yang menanti, ni nak tambah dengan kehadiran abah pulak?" Kak Ima merungut.
"Kak..abah rindu sangat dengan korang berdua. Takkan akak tak rindu kat abah pun? Biarpun akak dah berjaya sekarang jangan lupa dengan asal usul akak dahulu..Kalau tak kerana abah, Kak Ima takkan kecapi apa yang Kak Ima lalui sekarang ni.."
"Yelah..Yelah..Nak datang, datang ajerlah.. Tapi akak tak janji akak ada masa ke tak besok.." Klik..

Bagaimanalah aku hendak menerangkan keadaan kepada abah. Aku tak mahu abah kecewa.. Maafkan Awen, bah…



Keesokkan harinya, aku dan abah sudah bersedia untuk ke Bandar. Abah nampak riang sekali. Tak putus-putus abah mengusikku. Kata abah, muka aku macam Nora Danish..nanti kalau dah sampai kat Bandar mesti ada lelaki yang ikut aku balik rumah. Abah..abah..dah lama aku tak dengar abah begurau macam tu..

Lain benar abah hari ini.. Gembiranya bukan main. Dah macam rupa aku waktu kecik dulu. Takkan ada sesuatu kot… Abah..janganlah buat Awen risau bah..

"Awen..dah siap,nak? Jom lah kita berangkat sekarang.. nanti taklah kita lambat sampai disana.."
"Baik, bah.. Tunggu jap, Awen ambilkan kunci kereta.."

Perjalanan dari rumahku ke Bandar tidaklah mengambil masa yang lama. Hanya 1 jam setengah. Aku memandu berhati-hati kerana aku takut jika aku bawa laju abah akan mabuk. Aku lihat dari sisi cermin abah tak berhenti-henti senyum. Mungkin abah dah tak sabar untuk bertemu dengan kedua2 anaknya itu. Kalaulah abah tahu, mesti abah akan bersedih dengan kelakuan anaknya.

Aku membelokkan kereta ku kearah parking kereta. Aku dan abah sudah berjanji dengan Kak Ila dan Kak Ima untuk bertemu di Restoran Muara. Itupun mereka masih memberikan alasan yang sama. Sibuk!!

Susah payah aku mengangkat abah untuk duduk di kerusi rodanya. Nasib baik ada seorang pemuda yang sudi mengangkat abah. Aku hanya mengucapkan terima kasih padanya sahaja selepas dia menolongku tadi. Masih ada jugak insan yang baik hati.. Fikirku..

Aku menolak kerusi roda abah. Tidak begitu ramai pengunjung disitu. Aku memilih tempat dihujung bersebelahan dengan tingkap. Agar nanti abah dapat melihat kedatangan Kak Ila dan Kak Ima, itu kata abah.

Aku lihat abah asyik menilik jam dipergelangan tangannya. Sekejap2 abah mengintai dari balik tingkap. Resah benar hati abah. Kak Ila dan Kak Ima pun satu. Dah tahu janji pukul 10, sampai jam 11 pun belum datang. Kasihan abah.. Kalaulah abah tahu yang kedua anaknya itu sudah jauh benar berubah, mesti abah akan merasa sangat kecewa.

"Abah..kita makan dulu nak.." kataku pada abah.
Abah mengangguk.
"Nanti Awen ambilkan makanan untuk abah ye..Abah tunggu sini k.."
Lantas aku mengangkat punggung lalu menuju kearah buffet yang sudah tersedia disitu. Banyaknya lauk..guman hati kecilku.

Selesai aku mengambil makanan dan membayar di kaunter, aku lihat Kak Ila dan Kak Ima sudah sampai. Mereka duduk menghadap abah.

"Dah lama sampai kak?" aku sekadar berbasa basi. Meluat.
"Baru je sampai. Awen dan abah dah lama tunggu ke?" tanya Kak Ila.
"OO..Awen dah abah pun baru sampai. Pukul 10 tadi dah sampai sini. Agak-agaknya sekarang pukul berapa ekk.." Kak Ila menjelingku dengan mata yang amat tajam. Aku langsung tidak mempedulikan amarannya itu.

"Anak abah berdua ni sihat tak? Kenapa lama tak jenguk abah nak..?" Abah menyusun kata.
" Ila sibuk bah.. Bisnes Ila baru nak berkembang. Kalau Ila tak ada siapa nak jaga hal pejabat?" Kak Ila sudah memberikan alasan yang sangat bernas. Dan Abah mengangguk sambil tersenyum…
"Ima pun sibuk,bah.. Projek baru banyak masuk. Ima seorang yang handle."
"Kesian anak abah..kesihatan mesti terus dijaga. Jangan ingat kerja aje.. Tak sia-sia abah besarkan kamu berdua dulu.." Aku terkesima. Aku berpaling pada abah. Dan abah menepuk-nepuk tangan aku. Aku faham.
"A..ah.. bah, tak macam orang tu..SPM pun tak kemana, duduk je goyang kaki kat rumah.." Lantang sungguh kata2 Kak Ila. Aku berkecil hati. Abah tak pujuk aku pun.. Lantas aku hanya berdiam diri sepanjang mereka berbual-bual. Aku seperti tiada mood lagi menghadap muka kakakku yang hipokrit itu. Depan abah bukan main mereka taking care. Sedangkan selama ini, tak pernah sekali pun mereka bertanya tentang abah.

"Abah..Ila dah nak balik ni. Lagipun dah lama Ila keluar.."
"Ima pun begitu, Bah.."

Ketika didalam kereta, aku hanya berdiam diri. Abah pun. Aku masih berkecil hati dengan kata-kata kakakku td. Dan mungkin juga aku terasa hati kerana abah tidak memenangkan aku didepan kakakku yang hipokrit itu.

Aku masih belum boleh memuaskan hati abah ke?
Atau..
Abah inginkan mereka berdua yang menjaganya…
Atau..
Aku bukan anak pilihannya??

Abah..kenapa buat Awen macam ni. Awen bukannya nak apa-apa pun dari abah. Awen Cuma nak jaga abah sehingga diakhir nyawa abah. Biarlah Awen menyendiri sampai ke tua asalkan Awen sudah penuhi tanggungjawap Awen pada Abah. Aku merintih dalam hati. Airmataku perlahan2 menitis.

"kenapa Awen diam?" abah menegurku.
"Kan Awen tengah memandu ni, bah.."
"Abah tahu, Awen kecil hatikan td dengar Kak Ila kamu tu? Dah la,jangan merajuk lagi..Apa-apa pun Awen tetap anak abah yang paling comel…"
"Tapi..Awen tak sepandai Kak Ila dan Kak Ima kan, bah... sebab tu Abah tak menangkan Awen tadi kan…" Aku memprotes. Aku luahkan isi hatiku pada abah.
"Awen tetap anak abah. Biarpun Awen tak pandai, Awen tetap buah hati abah. Hanya Awen anak abah yang sanggup abadikan hidupnya untuk abah yang dah tua ni. Esok harijadi Awen kan.. Esok kita sambut sama-sama. Awen masak sedap2. nanti kita boleh jemput org kampong makan ramai-ramai.."
Aku tersendu. Jauh sungguh fikiranku menyimpang. Berdosanya aku pada abah..
"Tak payahlah bah..Cukuplah abah berada disisi Awen selalu.."
"Abah nak gembirakan hati anak abah nii..Abah hanya boleh berikan kenangan terindah buat Awen..agar nanti bila abah dah tak ada Awen boleh kenang saat manis ketika abah masih ada…."
"Abah nii…" Aku memuncungkan mulut.

Abah senyum. Dan selepas itu abah tidak berkata-kata lagi. Aku teruskan dengan pemanduan sehinggalah sampai dirumah. Aku memarkirkan keretaku di garaj. Aku membuka pintu rumah dahulu agar senang bagiku nanti mengangkat abah. Abah pula tidak memanggilku seperti biasa. Selalunya abah tidak betah duduk lama dalam kereta. Rimas katanya. Tapi kenapa hari ini abah nampak lain. Segera aku mengatur langkahku menuju kereta. Ketika aku membuka pintu kereta, abah sudah terjelepok jatuh.

Abah pengsan!!! Aku memanggil abah berulang-ulang. Aku gerakkan badan abah. Aku goncangkan tubuh abah agar abah sedar.
"Abah..jangan la main2 ngan Awen macam ni, bah… Abah sedarlah bah…Abah,abah sakit ke..biar Awen picitkan kepala abah yee..Abah lapar tak, Awen masakkan untuk abah yee..tapi janganlah abah tinggalkan Awen..Abahh…"
Aku terus-terusan merintih. Namun tak sekalipun abah sedar. Sehinggalah orang kampong datang menenangkan aku. mereka kata abah dah tiada. Tiada denyutan nadi pergelangan tangannya. Dan saat itu juga aku terjelepok jatuh. Abah dah pergi…

"Sampai hati abah tinggalkan Awen..Baru tadi abah kata Awen buah hati abah. Abah nak sambut harijadi Awen. Abah tak tunaikan janji abah..Awen belum puas untuk jaga Abah..Awen pernah janji bah, Awen nak jaga abah..tapi kenapa abah pergi dulu..Awen sayang abah..Abah…baliklah bah..Awen tak rela… Abahhh…" Emosiku menjadi tidak menentu. Aku bagaikan orang yang hilang akal. Aku tidak redha dengan pemergian abah..



"Tak payahlah kita sambut harijadi Awen bah..asalkan abah balik semula kepangkuan Awen.. Awen nak abah…Abah…." Aku terus-terusan merintih. Sehinggalah disaat abah dikebumikan aku masih tidak dapat mengawal emosiku. Dan kedua-dua kakakku menyalahkan aku diatas pemergian abah. Mereka kata aku tak pandai jaga abah..Abah terseksa. Dan mungkin juga rasa hormatku sudah tiada maka aku menampar mereka agar mereka sedar..

"PAP!! PAP!!" kedua-dua tanganku bertindak menampar 2 makhluk yang berada didepanku.
" Akak tahu tak..sepanjang abah terlantar sakit hanya nama kakak berdua yg disebut-sebut oleh abah. Abah menanggung rindu dalam kesakitan.Tak sekalipun kakak datang sini jenguk abah, biar sekejap pun.. Kakak mengejar harta dunia sedangkan abah yang membesarkan korang berdua dengan penuh kasih sayang korang lupakan.. Abah dah tiada pun akak masih tidak mahu mengaku kebodohan sendiri??!!" Aku meluahkan isi hatiku. Tak sedikitpun kata-kataku tadi dibalas oleh mereka…

Kini sudah 6 tahun abah pergi. Dan aku masih disini. Mencurah bakti ditanah sendiri. Abah meninggalkan aku sebidang tanah yang luas. Abah ingin aku berbakti pada tanah. Kata abah, kalau kita berbakti kepada tanah,hasilnya lumayan. Dan abah inginkan aku menjadi petani moden. Ya..aku sudah pun menjadi seperti yang abah inginkan. Aku berjaya walaupun tanpa abah. Tetapi aku pasti, jika abah masih hidup pasti aku akan lebih berjaya…
Kalaulah abah berada disini, dan betapalah aku sangat merindui abah.
Satu yang ingin Awen tanyakan pada abah..

Abah bangga tak dengan Awen??...
posted by Penulisan2u @ 3:57 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
31 Comments:
  • At 1/7/09 12:19 PTG, Anonymous jelita said…

    aku sanjung cite ni,
    sedih aku mengenangkan gn abah aku nun jauh duk kt kampung,
    aku pla kat perantauan,
    thnx penulis.....

     

  • At 1/7/09 1:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    setuju ngn jelita...
    feeling je baca cite ni...
    huhuuuu...

    ~lizarazu~

     

  • At 1/7/09 3:15 PTG, Anonymous kekwa said…

    sedih citer ni..aku tringat ayah kt kg...
    ayah tak penah tunjuk kesusahan die..sentiase senyum

     

  • At 2/7/09 1:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nangis aku baca citer nie..

     

  • At 2/7/09 2:24 PTG, Anonymous WenWen said…

    thanks..
    serba sedikit ada kaitan ngan kisah sebenar saya sendiri..
    selebihnya sebagai penyedap cerita..

     

  • At 2/7/09 5:05 PTG, Blogger siti raudhah said…

    erm, sayang abah aku sampai kiamatttt!!!!!

     

  • At 2/7/09 10:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni best..
    sayu gler..T_T

     

  • At 3/7/09 3:08 PG, Blogger Fill@ @naheR said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 3/7/09 9:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    LEPAS BACE CITE NI TERUS INGAT KAT ABAH AKU..........CAM SAMA JE DALAM CITE NI

     

  • At 3/7/09 11:48 PTG, Anonymous kedahmari said…

    ya allah..
    sedey nye cite nie
    aku nie xleh ket klu cite sntuh2 bab2 ayah nie
    mst nak touching...
    abah...along sayang abah!!!!!!!!!!!!!!

     

  • At 4/7/09 3:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huuhuhuhuh.....menagis siot aku bce cerpen nie...
    taniah penulis..
    membuat kn aku tringat kn arwah ayah aku..
    sedihhhhhh nyeeeeee......
    huhuhuhuhuuhuhuhuhuuhuhu

     

  • At 5/7/09 2:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu nges aku bce crte neh...

     

  • At 5/7/09 7:16 PTG, Blogger nur myra edora said…

    terima kasih krna myedarkan ku,...

     

  • At 6/7/09 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah penulis...bce cite ni wat aku melelehkan air mataku..sedeyyy...teringat kat abah...cite ni mmg best...

     

  • At 7/7/09 6:59 PTG, Anonymous tyna_vir said…

    sedih r cite ni.menyentuh prasaan sungguh..dah meleleh air mata...huk2.teringat plak kat bapak di kampung...tahniah kpd penulis...good job!

     

  • At 8/7/09 1:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tngt abah kat kg sedih la citer ni
    thnks writer...

     

  • At 8/7/09 5:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhhh..
    bergenang air mata aku...
    abahhhh...

     

  • At 9/7/09 1:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduhai mau banjir setapak ni....
    mcm cite aku...
    baba adik akan jge baba sampai keakhirny...
    utgsr

     

  • At 10/7/09 10:01 PG, Blogger Lin said…

    T_T aku tade abah. tp nanges xenti2 baca cite neyh,

    tros ingt kat mak yg masih ada..uwaaaaaaaaa... satu2nya harta paling bharga yg tidak ada/ boleh dicari gnti.

    abah or ibu mn yg tidak syg anknya. cuma blagak sprti tidak peduli utk anknya berani bdikari.

    rindu abh n mak..sob sob..

     

  • At 10/7/09 10:42 PG, Anonymous haveafun_day2@yahoo.com-eifa said…

    kasih seoranga ank pada ayah sehingga akhir hayat..
    cerpen yg menyayat hati..
    berbakti pada ayah adalah satu perbuatan yg mulia..
    semoga banyak cerpen yg berkisar mengnai kisah anak terhadap ibu dan bapa

     

  • At 12/7/09 10:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    abah, ayah, papa, daddy, abi....aku sayang ayah..gud job...i like it..tisu da abes :p

     

  • At 25/7/09 2:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhuhuhu

     

  • At 29/7/09 3:58 PTG, Anonymous nadrah said…

    kalau la abah aku camni....
    hmmm....
    along sayang abah,tapi abah takkan berubah...
    mungkin 1 hari nanti along akan ingat abah....

     

  • At 7/8/09 8:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uwaaaaaaaaaaaaaa air mate aku x henti mglir neh sdh cter ni btol2 tgkp prasaan aku

     

  • At 8/8/09 7:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg sdeyyy...huuuuuu...sob3..
    teringat papa..

    ktika b'jauhan msih terasa hngat ksihmu ayah
    btapa kurndukan redup wjahmu hdir mnemaniku
    t'byg ktenangn yg slalu kau pamerkan
    bgaikn tiada keresahan..
    wlau htimu sering t'luka tika driku t'lnjur kata
    xprnah skali kau tgglkan diriku sndrian
    ktika ku dlm kdukaan, kau mndakap pnuh pgertian
    disaat diriku khampaan, kau stia mgjarku erti kkuatan..

    ## lirik lgu je ni..;)

     

  • At 27/12/09 12:23 PG, Anonymous katak a.k.a kingkong said…

    bla bnda dpan mta kita ni dah xde bru dikenang2....
    2 la situasi zaman skrng ni......
    seblom ayahnda n bonda kita pergi mnymbot seruan ilahi,
    baek kita berbakti sepenoh tenaga n kerinagt kita plak...
    setiap pengorbanan kita xkan setanding dngn kasih syang mereka berdua.....

     

  • At 2/10/10 1:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Jalan Cerita Yang Meruntun jiwa.Membuatkan aku menangis mengenangkan Abah yg tlh pergi.Hampir sama dgn apa yg tlh aku lalui.....dan benar kasih dr seorg yg bergelar 'Abah' tiada penghujungnya...Abah....aku amat merinduimu.....Semoga Abah dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama org2 yg soleh...

     

  • At 21/10/10 11:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I ngs baca cerita ni. teringat kat abah. abah mmg syg gila gila kat org. tapi...kita dah tak duduk dgn abah da :(

     

  • At 2/1/11 1:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey nyew citer niey,,
    citer niey m'buatkn ak insaf,,
    ak syg abahh ak so much,,n maa ak powm,,
    ak syg diorg hingga akhir nyawa ak,,

     

  • At 28/8/11 3:25 PTG, Anonymous ishe said…

    ........sad

     

  • At 31/12/11 9:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni best menyayat hati berul...
    gud job writter!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group