BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 22, 2009
Cerpen : Menantu mak mafia kot
Nama Pena : ten

Pada suatu hari yg indah,
"Aku rasa aku nak pergi bercuti dan melancong ke korea la.. Kamu berdua nak ikut aku tak?" aku bertanya kepada kawan-kawanku, zizi dan rozi. Mereka merupakan kawan aku yang paling baik dan rapat. Adat berkawan, semua masalah kami kongsi bersama. Tambahan, kami sudah duduk bersama selama 2tahun. Kami datang dari keluarga yang boleh dikatakan berada. Namun, kami mahu hidup berdikari. Sebab itulah kami rapat, kerana kami mempunyai pendirian,permintaan dan perangai yang lebih kurang sama. Ops, lupa mahu memperkenalkan diri aku kepada kamu semua. Nama aku, Tina Tanisya. People call me Tina. Sambung kepada cerita semula,

"aik, tak ada angin malah ribut, kenapa tiba- tiba sahaja kau mahu ke sana?" ujar rozi. Zizi mengikut dengan anggukan kepala.

" Entah la. Aku Cuma terasa ingin meluangkan masa aku ke Korea sahaja. Lagipun, sudah lama aku mengidam untuk ke sana." Aku memberitahu tentang hajatku.

" Aku no hal saja, tapi bile kita nak pergi? Nak pergi dengan agensi pelancongan yang mana?" zizi pula yang menanyakan soalan.

"tak payah pergi dengan agensi la. Kita pergi sendiri sahaja. Pandai2 la kita cari jalan nanti untuk ke mana2.. Baru adventure," aku menjawab sambil mencari makanan di atas meja. Lapar benar aku. Perut aku sudah seribu kali (percayalah, aku kira) berbunyi dan cacing yang berada dalam perutku ini sedang meminta makanan untuk di isi. Hahaha

"Kita beli sahaja peta," rozi pula yang bersuara. Inilah kami, sukakan cabaran dan tidak minat untuk berfikir dengan menggunakan masa yang lama. Kami juga tidak suka kan problems bersarang di dalam kepala kami. Tapi yang pasti, tindakan kami ini pasti akan mendatangkan masalah dan menyusahkan kami. Akhirnya, perbualan kami berakhir dengan menetapkan masa untuk ke korea dan menempah tiket secara online. Kemudian, kami berbual tentang topic lain pula.

Sewaktu tiba di Korea,

" Erm, mana kita nak pergi ni Tina? Tu la kau, aku dah kata, pergi sini pakai agensi pelancongan, kau tak nak. Menggedik tahap dewa betul la kau nie. Dah tu, kita bukan tahu cakap bahasa korea," bebel rozi. Rozi merupakan seorang yang cepat panic berbanding kami semua.

"Ish, risau sangat ni kenapa? Just take the cab and ask the driver to take us to the hotel. Easy, isn’t? plus, cakap jela bahasa inggeris dengan orang2 korea ni. Bukan mereka tak reti. Lagipun, aku tahu sikit bahasa korea. Annyonghaseyo, gamsahamnida, bareba," aku memberikan cadangan kepada mereka. Kenapalah susah2 fikir. Buat sakit otak je.

"Yup, betul kata Tina tu. Naik teksi kan senang. Kau ni pun, rozi. Cuak tak tentu pasal. Baru sampai sudah cuak. Belum lagi kita mahu keluar tanpa arah tuju ni. Wah, pandai juga kau ya, Tina" zizi menyampuk. Serentak dengan itu, aku dan zizi tertawa.

"ha, gelak2. Nanti jadi apa-apa, baru nak melalak panggil mak. Ceh, kalau setakat bahasa korea yang seciput tu je kau tahu, lebih baik tak payah. Tak ke mananya" Rozi terus membebel sehinggalah kami mendapat teksi dan masuk ke dalam teksi tersebut.

"Sir, take us to the nearest hotel please," aku menyuruh pakcik teksi ni hantar kami ke hotel yang berdekatan. Bukan apa, kami masing2 sudah penat. Malahan, kami bukannya tahu sangat pun dengan tempat orang ini.

"Ok miss. No problem. Where are u came from? What is she talking about? Seems like very interesting topics huh?" wah, berbicara terlebih pula driver nie. Hehe, mesti dia curious tengok si rozi nie tak henti2 bercakap.

"We are from Malaysia, sir. Next time, visit our country ok? No need to worry sir. She is just membebel. Yah, membebel is kind of ‘interesting’ thing to do," aku menjawab dengan penuh semangat dan senyuman terukir di bibir. Senyumlah, senyumlah, ahai cik mek molek.. Ups, ternyanyi pula..

"What? Membebel?" pakcik itu berkerut mendengar perkataan yang mungkin pertama kali dia mendengarnya. Kami pula tergelak kerana tidak dapat menahan diri apabila melihat reaksinya yang kelakar itu. Akhirnya, kami sampai juga ke destinasi yang ingin di tuju. Hotel annyonghaseyo. Aih, walaupun nama hotel ini agak pelik, tapi kami tetap masuk ke dalamnya.

Sewaktu kami semua menuju ke destinasi yang lain dengan berjalan kaki (mustahil ke berjalan kaki?), kami terjumpa dengan satu tempat yang penuh dengan gerai2 yang menjual barang2 yang cantik2. Ibarat petaling street la. Tapi tempat itu juga agak menakutkan kerana terdapat banyak club dan tempat orang2 baju serba hitam melepak sambil menuturkan bahasa Korea yang sememangnya aku dan kawanku tak faham. Yang peliknya, lebih dari setengah orang yang berada di situ berpakaian serba hitam. Entah kerja apa la mereka ini. Entah2, man in black kot. Haha. Boleh minta autograph ni. Sedang kami bertiga seronok melihat barang2 di situ, tiba2 terjadi kekecohan selepas sekumpulan lelaki berbaju serba putih bersenjatakan barang2 merbahaya seperti parang, pistol dan macam2 lagi menyerang tempat ini. Tempat ini seperti di jaga oleh orang yang berbaju hitam yang melawan balik serangan kumpulan berbaju putih.( ceh, da macam berita kat news paper,haha). Dalam keadaan yang kecoh dan para pelancong yang berada di tempat itu menyelamatkan diri, aku terpisah dengan kawan-kawanku. Entah bagaimana, aku berada di antara kedua-dua kumpulan tersebut. Hanya tuhan yang tahu betapa takutnya aku waktu itu. Apa yang aku lakukan hanyalah duduk mencangkung dan menangkup mukaku dengan tanganku sambil mengucap. Pada saat itu, aku hanya fikir mati. Dan, aku yakin bahawa pergaduhan ini terjadi kerana perebutan kuasa dek kumpulan kongsi gelap. Tiba- tiba,…………

"Hey, mana kau nak bawa aku ni? Jangan bunuh aku, aku tak kahwin lagi. Plus, aku tak taubat lagi ni. Please, aku merayu kat kau. Nanti siapa nak jaga anak kucing aku kalau aku mati?" aku merapu dalam bahasa Malaysia tanpa menghiraukan orang itu faham ke tak apa yang aku cakap. Rupanya, aku dan lelaki itu berada di dalam kereta yang meluncur laju. Bersama driver di depan. Aku membuka mataku dan melihat kearah lelaki itu. Rambutnya di ikat rapi, kemas. Mukanya cerah dan wajahnya licin. Bajunya serba hitam beserta dengan kot. Tampak segak seketika di mataku. (aku lupa seketika akan ketakutanku setelah Nampak wajahnya yang kacak. Mengalahkan pelakon2 korea. namun, mukanya ada sedikit seperti orang melayu..Tapi aku kurang pasti di bahagian mana yang sama dengan ciri2 orang melayu. malah, seperti pernah ku lihat muka lelaki ini Ah, berangan saja aku ini. Sepanjang dalam perjalanan yang tak tahu ke mana hala tujunya, lelaki ini hanya mendiamkan diri sahaja dan hanya memandang ke luar tingkap. Aku tak tahu bagaimana hendak berbicara dengannya. Lidahku seperti kelu. Hatiku entah mengapa, seperti tidak takut dan tenang ketika bersamanya. Mungkinkah ini cinta? Aku sendiri tidak tahu. Ah, masakan pula. Tiba-tiba, kami berhenti di hadapan sebuah rumah banglo yang besar. Aku hanya mengikuti dia masuk ke rumah itu kerana aku tidak tahu ke mana aku hendak tuju kalau aku lari. Aku dan dia hanya membisu. Saat masuk ke rumah itu, ada beberapa orang lelaki lain yang turut berpakaian serba hitam menundukkan kepala. Dan selepas itu, mereka memandang ke arahku sambil tersenyum menggatal dan berkata sesuatu kepada lelaki kacak itu. Dan lelaki kacak itu pula berkata diikuti reaksi yang serius di muka beberapa orang lelaki itu sambil mereka menundukkan kepala. Aku tak faham langsung apa yang mereka katakana. Lalu, aku di bawa ke 1 bilik. Waktu itu, aku agak ragu2 dan mulai takut. Namun, aku kuatkan hati. Lelaki itu seperti menyuruh aku masuk ke dalam bilik itu selepas menunjukkan isyarat tangan kearah bilik itu. Dan dia memberikan aku sepasang pyjama. Gayanya sungguh menawan hatiku. Entah apalah jin yang merasuk diriku. Dengan mafia pun aku boleh tertarik ke? Dah mesti la mamat ni pernah bunuh orang, kaki perempuan, macam2 lagi la perangai buruk yang dia ada. Aku yakin sangat. Macam cerita kat dalam tv la. Rogol pelayan bar la, bermesra dengan gadis2 pub, torture orang, bunuh orang yang tak berdosa. Ish3, macam manalah aku boleh berminat dengan lelaki yang menakutkan tahap gaban ni? Kenapalah aku berani dan sanggup duduk di rumah dia ni? Erm, bila perasaan mengawal segalanya, aku tak dapat memikirkan apa yang seharusnya aku lakukan. Lagupun, mamat ni tak pernah lagi sentuh aku. Jadi, aku menganggap aku masih selamat.

Sedang aku lena tidur, tiba2 aku terjaga dek kerana terdengar bunyi derap kaki. Aish, takkanlah cik Tu (hantu, tak boleh sebut namanya). Cik Tu mana ada kaki. Lagipun, kalau itu cik Tu, akan aku ‘fire’ dia sampai hangus dengan kuasa Ultrawoman aku. (hahaha, aku mengarut lagi).. Sedang aku mangamati bunyi itu sambil berpura-pura tidur, ada satu kelibat duduk berhampiranku di atas katil.
"Apa kejadah la benda ni nak buat dekat aku? Naik bulu ketiak aku ni," desis hatiku yang ketakutan. Lalu, aku bingkas bangun dan manarik selimut. Mujur sajalah aku tidak menanggalkan tudungku. Kalau tidak, kelam kabut jugalah aku mahu mencari sesuatu yang boleh menutup auratku. Kelibat itu seakan terkejut pabila melihat aku bingkas bangun. Setelah aku menyalakan lampu tidur yang berada berdekatan dengan katil, wajah mamat kacak (sampai sekarang aku tak tahu nama dia. Lambat sangat penulis ni nak bagitahu nama dia. Jadi, aku panggil dia mamat kacak sajalah.) itu terpampang di bola mataku. Mamat kacak itu terus merenung aku.

"Apa masalah la mamat seekor ni," hatiku berdesis lagi. Sambil terketar2, aku memberanikan diri membuka mulutku yang mempunyai bau kerana baru bangun dari tidur, "What do you want from me? Please don’t do anything bad to me. Aku tak kahwin lagi. Lain la kalau kau nak jadi suami aku,aku sangat lah rela hati" sempat aku meluahkan rasa hatiku. Nasib baiklah mamat ni tak faham bahasa Malaysia. Aku agak la. Satu dalam seribu kot terserempak dengan orang asing pandai cakap bm. Erm, Cuma orang yang lucky macam aku je akan terserempak. Ceh3

"Kenapa awak tak cuba melarikan diri? Awak tak takut ke dengan saya?" mamat ni tiba2 speaking malay. Hah, terkejut beruk aku. Aku mimpi ke ni? Meh aku cuba cubit pipiku sikit. Aduh, sakit dan bermakna bukan mimpi. Lagipun, macam mana aku nak larikan diri. Tempat ni pun aku tak tahu kat mana. Aih, sengal ayam betul lelaki ni.

"Haik, kenapa awak tahu cakap bahasa Malaysia nie? Awak nie orang apa? Korea ke Malaysia? Pelik sungguh hamba." Aku meluahkan keraguan ku. Mahu tak pelik. Cuba korang bayangkan orang korea fasih berbahasa Malaysia dengan kita. Mesti terkejut punyalah.

"Actually, saya kacukan (patutlah handsome). Mak saya orang Melayu yang merantau ke korea. Bapa saya pula orang korea. Seperti yang awak boleh lihat, saya seorang mafia dan saya jadi begini kerana mewarisi bapa saya punya perniagaan," terang mamat ni dengan selamba. Pelik juga aku. Manalah ada mafia cakap banyak. Lepas tu, boleh jadi friendly pula tiba-tiba pabila bercerita tentang family dia. Erm, maybe dia nie species mafia yang lain daripada mafia yang muncul dalam tv.

"Lagi lagi. Sambung la balik cerita. Macam mana bapa awak boleh jadi mafia ni? Mak awak tahu ke tak bapa awak mafia?" aku terus mengasaknya dengan soalan. Aku kisah apa kalau dia mafia. Janji, aku dapat dengar cerita dia. Dia mamandangku dengan pandangan yang pelik.

"Sebelum bapa saya bertemu dengan mak saya, dia merupakan mafia yang terhandal di Korea (ceh, puji bapa sendiri. Apalah!). Entah bagaimana, dia boleh terpikat dengan mak saya. Lalu, bapa saya masuk Islam. Dan mereka pun berkahwin setelah bercinta. Namun, kerana bapa saya merasa bersalah terhadap anak2 buahnya, bapa saya meneruskan kerjayanya sebagai mafia yang Berjaya. Dia telah menjalankan perniagaan yang halal. Banyak juga yang dia berubah kepada baik. Namun malang kunjung tiba apabila mak saya meninggal setelah saya berumur 7 tahun kerana penyakit barah. Ayah saya kembali kepada kegiatannya yang lama. Menjadi mafia yang kejam dan digeruni," penerangannya di sebut satu-satu dengan lancar sekali.

"oh… Tapi kan, macam mana awak boleh fasih berbahasa Malaysia? Kenapa awak selamatkan saya," tanyaku sambil membetulkan tudungku.

"Mak saya latih saya dari kecil untuk bercakap dalam bahasa Malaysia. Cuma selepas mak meninggal, ayah tidak membenarkan saya bercakap dalam bahasa Malaysia. Dalam diam, saya masih mengamalkan berbahasa Malaysia dalam kehidupan seharian. Erm, saya selamatkan awak kerana …. Er, tanpa sebab. Hati saya mengarahkan saya menyelamatkan awak," eceh eceh mamat ni. Ayat dia jiwang habis. Cair hatiku yang sememangnya dah cair ni. Cepat, tolong tadahkan. Kalau tidak, dah tak ada lah lagi hati aku.

"Alamak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!," aku separuh menjerit. Mamat ni kelihatan terkejut sedikit. "kawan saya kat mana ni?" aku mulai risau akan keselamatan kawanku. Haish, baru sekarang ingat kawan. Apa punya kawanlah aku ni, tak ingat kawan langsung bila jumpa mamat handsome. Kelihatan mamat ini tersenyum. Aik, pelik tol. Dah la mafia banyak bercakap, lepas tu, boleh tersenyum pula bila aku tengah cuak. Sekeh kepala mamat ni karang, baru betul fius otak dia kot.

"Awak jangan risau. Saya sudah suruh anak buah saya cari kawan awak sewaktu awak sedang lena tidur tadi. Mereka berada di bilik sebelah. Saya dah terangkan tentang awak turut berada di sini kepada mereka." Kata-katanya melegakan hatiku. Tapi,,,,,

"Macam mana awak tahu mereka kawan saya?" ku tujukan soalan kepadanya.

"Haha.. Ada lah. Saya kan mafia besar," jelasnya sambil tertawa. Gila betul mamat ni. Sekejap serius, bisu, talkative dan gelak bila orang serius. Lepas ini, tak tahulah apa yang di buatnya. "Eyh, lupa nak Tanya, nama awak siapa?"

"Nama saya Tina Tanisya. Just call me Tina ok. Nama awak?" aku menjawab lalu bertanya.

"Dalam kongsi gelap, orang panggil saya Leo. Tapi nama sebenar saya, Saiful Iqbal," terangnya pula. Wow, sedap nama bang! Tapi di panggil Leo, da macam singa (Lion) dah. Haha.

Beberapa ketika, dia beredar setelah kami berborak seketika. Yelah, tak baik duduk dalam bilik berdua-duaan. Macam-macam boleh jadi. Setan orang ketiga pabila kita berdua.


"Serius ke kau ni Tina?" rozi bertanya.

"Betullah. Aku rasa aku belum puas duduk di Korea. bagilah aku sedikit waktu. Sampai masanya, aku pulang lah. Kau tolong bagitahu dekat mak aku, cakap yang aku duduk sini dalam 1 bulan lagi. Suruh dia jangan risau akan keadaan aku.." ujarku kepada kawan-kawanku. Mereka hanya mengangguk sambil menuju ke dewan berlepas. Selepas itu, aku pulang ke rumah Leo. Dia jugalah yang menemaniku ke lapangan terbang untuk menghantar pemergian rakanku pulang ke tanah air. Aku mula sedar yang aku tidak sanggup untuk berpisah dengan Leo buat masa ini. Mungkin ini salah satu sebab kenapa aku mahu menetap sekejap di korea. Entahlah… Aku sudah lupa siapa dia yang sebenarnya..

"Leo, sorry kalau saya Tanya nie.. Awak Islam?" aku teragak-agak untuk bertanya..

"Erm.. Entahlah. Sudah lama saya tidak mengamalkan cara hidup orang Islam. Selepas kematian ibu saya, terus saya hidup berlandaskan hidup yang terumbanng-ambing dengan bapa saya. Semasa ibu saya masih ada, ada jugalah saya belajar sembahyang,puasa. Tapi,semuanya di lupakan selepas bapa saya kembali ke jalan hidupnya yang sedia kala seperti sebelum dia berjumpa dengan ibu saya," jawabnya dengan ikhlas dan agak segan silu.

"Owh.. Awak tak teringin nak kembali semula kepada cara hidup Islam?"aku terus bertanya.

"Tiada siapa yang hendak membimbing saya," luahnya..

"Saya ada. Kita boleh beli buku kalau awak ragu-ragu dengan saya. Nanti kalau awak sudah bersedia, awak boleh mengucapkan dua kalimah di mana-mana tempat yang boleh mendaftarkan keIslaman awak di sini," aku merekomenkan diriku sendiri. Sungguh, aku mahu dia kembali kepada Islam. Namun,aku tidak boleh paksa. Melainkan itu merupakan niatnya yang ikhlas. Tapi, niat aku juga ikhlas.

"ok… nanti bolehlah saya kahwin dengan awak?"guraunya smbil tersengih-sengih macam kambing. Wah, makan dalam tu ayat dia. Terus menusuk ke ruang angan-anganku. Bisa memberi harapan palsu ni kepada diriku.

"Owh, boleh saja. Hehe. Tapi make sure kena sunat dulu la. Kalau tak, tak boleh kahwin," ujarku pula melayan gurauannya. Aku berharap gurauan itu benar. Tapi,aku tak mahu bertepuk sebelah tangan. Aku tak mahu hatiku terluka. Aku menghiasi mukaku dengan senyuman yang melebar ke pipi. Aku melihat dia hanya tersipu-sipu.

Pada satu hari, ketika dia menjalankan tugasnya (dia masih merupakan seorang mafia), terjadi pergaduhan antara dua pihak untuk merebut kawasan milikan Leo. Agak ramai juga yang menentang Leo dan konco-konconya. Ramai juga yang tercedera termasuk Leo. Namun, dia tetap menang untuk mempertahankan kawasannya. Malangnya, setelah aku sampai di tempat Leo (drivernya yang memberitahuku tentang kejadian ini dan membawaku), aku dapat melihat nyawa Leo seperti nyawa-nyawa ikan. Ya Allah, Tuhan saja yang tahu betapa luluhnya hatiku.

"Leo, kenapa boleh jadi macam ini? Kenapa awak tak dengar cakap saya, berhenti dari jadi mafia? Awak hanya menempah bala. Kenapa awak sanggup biarkan saya risaukan awak setiap hari? Walaupun saya tak berhak dan bukan siapa-siapa kepada awak, tapi saya mengaku saya risau akan keadaan awak. Dan perkara inilah yang saya paling takut untuk terjadi kepada awak, Saiful Iqbal!!!!!" aku tak berhenti meluahkan akan kerisauanku. Dia hanya merenungku dengan mata yang sayu…Lalu dia tersengih..

"Maafkan saya kerana buatkan awak risau.. Saya tak sempat nak tunaikan apa yang saya janji kepada awak. Saya rasa masa saya dah sampai,"suaranya agak tersekat-sekat. Nafasnya tersangkut-sangkut.. Oh Tuhan, sememangnya aku sudah terbayangkan sesuatu yang tak ingin aku bayangkan. Aku tak sanggup kehilangan orang yang tersayang. Ya, aku mengaku bahawa aku sayangkan dia. Aku tak mahu menyimpan lagi perasaan ini andainya aku terpaksa berpisah dengannya di antara dua alam yang berbeza. aku hanya mampu mengalirkan air mata. Aku pelik, air mata aku turun dengan laju walaupun aku cuba untuk tidak menangis.

"Awak jangan cakap banyak-banyak. Awak sudah cedera parah." Aku melarangnya untuk bercakap. Pasti keadaannya akan parah lagi sekiranya dia asyik bercakap.

"Terima hakikat Tina. Saya sudah tidak mempunyai masa yang cukup untuk meluahkan isi hati saya. Ini sahaja masa yang tinggal untuk saya," dia membuka mulutnya lagi. "Saya sayangkan awak Tina, saya sangat cintakan awak. Sejak pertama kali saya Nampak awak di kawasan saya. Mungkin malang nasib awak bertemu dengan lelaki yang tidak baik seperti saya. Maafkan saya Tina, kerana mencintai awak. Saya tahu saya tidak sesuai dengan awak. Saya seorang mafia yang jahat, kejam. Awak pula wanita yang suci di mata saya. Biyanae," dadanya berombak kencang ketika dia bercakap. Aku terpegun seketika mendengar dia berkata begitu. Mengapa harus dia merendah diri sebegitu. Kita manusia biasa, pasti ada kurangnya. Aku pun bukanlah baik mana.

"Leo, saya pun sayangkan dan cintakan awak. Awak jangan cakap macam itu. Kita tiada bezanya. Saya pun tidaklah baik mana. Silapnya, awak dibesarkan dengan ajaran ilmu agama dan cara yang salah. Leo, janganlah cakap banyak-banyak. Saya tak nak kehilan….." aku hilang kata-kata. Air mataku menderu laju.

"Panggil nama saya .. yang sebenar. Tadi, saya … happy awak panggil saya dengan nama sebenar … saya," pinta Leo. Mukanya sayu, dadanya berombak kencang, percakapannya agak tersekat-sekat. Aku sedih melihatnya.

"Saiful Iqbal, jangan buat saya macam ini," aku terus menatapnya. Di saat itu, aku mampu melihat matanya tertutup sedikit demi sedikit. Ombak di dadanya semakin surut. Kata-katanya juga tidak kedengaran lagi. Waktu itu, aku sedar aku telah kehilangannya pabila aku merasa tiada lagi denyutan nadi di pergelangan tangan dan lehernya.

"Leooooooooo," jeritku spontan.

"Tina, kenapa? Awak ok ke?"terdengar suara seorang lelaki menyapaku.

"Leo?? Macam mana awak ada kat sini?" aku pelik melihat kehadirannya di sisiku. Mengapa aku tiba-tiba boleh berada di dalam bilik ini pula? Pelik2

"Awak ni kena demam malaria ke? Ke sawan? Saya elok-elok wujud dekat sini, awak lagi mahu Tanya ke? Awak mimpi apa tadi ni? Kahwin dengan saya ke?" dia menyerkap jarang. Sambil senyuman terukir di bibir. Mungkin lucu melihat reaksi ku. Adakah aku hanya bermimpi tadi? Kenapa ianya seperti benar?tapi aku sangat bersyukur kerana ianya mimpi..

"Leo, syukurlah awak tak apa-apa. Risau sangat saya. Saya tak nak apa-apa terjadi kat awak. Saya tak nak kehilangan awak. Saya taK sanggup nak hadapi detik-detik itu. Jangan awak pernah tinggalkan saya. Saya sayangkan awak," ish,secara spontannya luahan hatiku yang tersimpan elok-elok selama ini, akhirnya meleleh( ayat apa entah =) ) keluar dari mulutku sendiri. Nak tarik balik, tak boleh. Buat bodoh jela. Buat-buat tak pernah cakap.

"Awak ni kenapa? Cuba cerita dekat saya. Awak jangan risau, saya tak akan tinggalkan awak.
Saya pun sayangkan awak. Dan, da lama saya nak cakap benda ini. Tapi saya sedar akan kekurangan diri saya. Saya tak sesuai dengan awak. Saya jahat. Tapi percayalah, saya cinta dan sayang awak setulus ikhlas hati saya. Belum pernah lagi seorang gadis dapat bertakhta di hati saya yang kekosongan walau ramai yang telah guna berbagai cara untuk menawan hati saya ini. (kiranya mamat ni masih teruna )." Akhirnya pengakuan dari hati ke hati telah berlaku. Adakah semua ini petunjuk? Selepas mimpi, ini pula yang terjadi. Tapi, aku bersyukur. Aku bukan bertepuk sebelah tangan. Based on his reaction, I can say that he was honest. Aku terharu dengan kata-kata nya.

"Tidak. Awak tak jahat. Saya pun ada kekurangannya. Kita semua tidak sempurna. Saya terima awak seadanya. Harap awak terima saya seadanya juga," tulus tuturku kepada orang yang aku cintai ini, ketua mafia Leo.

"Tina, gamsahamnida. Saranghaeyo. Saya tak akan sia-siakan hidup awak. Saya akan berubah. Saya bersyukur saya berjumpa dengan awak. Dan tak rugi saya mempraktikkan bahasa Malaysia dalam kehidupan seharian saya selama ini. Saya akan bertaubat dan masuk Islam. Jom teman saya, saya nak masuk Islam. Saya nak bakal isteri saya ini ada pada saat yang bahagia itu," pintanya sambil merenung terus ke muka aku. Ada rupa macam pakai blusher dah time dia pandang muka aku. Air liur basi meleleh yang entah-entah ada pun, aku rasa dah jadi make up tambahan aku yang menjadi tarikannya.. Saat itu, aku bahagia. Namun, aku Cuma harap dia Islam kerana niat sucinya dan dia mendapat hidayah, bukan semata-mata kerana mahu kahwin denganku. Apa-apa pun, aku memanjatkan kesyukuran ke hadrat Illahi.


3 bulan kemudian,

Aku sudah menjadi isteri kepada Saiful Iqbal bin Abdullah. Saat yang paling tidak dapat aku lupakan sewaktu dia masuk Islam ialah waktu menemani dia berkhatan. Kelakar betul. Jalannya kengkang. Dah macam penguin aku tengok. Pingu,pingu. (huh, kanak-kanak ribena betul aku ni) . Bila aku tergelak melihat kondisinya waktu itu, mukanya merah dan sering kali dia mengugut akan mengerjakan aku bila dia sudah sembuh nanti. Dia kata, macam-macam dia akan buat kepada diriku. Tapi aku yakin dia tidak akan menyakitkan aku kerana dia sayang akan diriku. Dan aku bahagia melihat dia. Cinta pula semakin menebal dalam diriku untuk seorang ketua mafia ini. Siapa sangka aku akan bercinta dan berkahwin dengan ketua mafia yang berpengaruh besar di Korea, kejam dan dingin ini? Ya, jodoh tidak mengenal sesiapa. Andainya sudah tertulis itu jodoh kita, itu jugalah jodoh kita akhirnya. Dia bukan lagi seorang ketua mafia. Semuanya telah diserahkan kepada orang yang sememangnya gilakan kedudukan Leo dalam kongsi gelap, pakcik Leo yang merupakan ketua kumpulan yang menyerang Leo. Manakala pengikut Leo yang setia telah menarik diri dari kongsi gelap walau tahu akan akibatnya dan telah mencari pekerjaan yang lebih baik. Leo juga telah mencari kerja yang lebih baik dengan pertolongan kawannya serta sijil-sijil kelatakannya dalam pendidikan (Leo merupakan seorang yang boleh dikatakan berpelajaran tinggi kerana sebelum dia memasuki arena kongsi gelap, bapanya mengarahkannya supaya menjadi seorang yang berpelajaran ).


"Abang, bila kita nak balik ke Malaysia? B da rindu sangat dengan emak ni. Lagipun, dia tak tahu akan perkahwinan kita. B harap, dia tak akan bantah dengan perkahwinan yang sememangnya sudah termeterai ikatannya ini. B juga harap dia tidak akan terkejut kerana dia sememangnya seorang yang sangat cool," aku memulakan perbicaraanku dengan suamiku yang sangat aku cintai ini. Dia hanya setia mendengar celotehku.

"Ok. Lepas kita tempah tiket lepas ni, kita balik ok. Abang tahu B da rindu sangat dengan emak B dan kawan-kawan B tu," jawabnya dengan pujukan yang manja berserta senyuman yang sentiasa terukir di bibir. Sejuk hatiku (hati aku kena pakai jaket untuk mengelakkan ia terkena jangkitan selesema ).

"Ok. Sayang abang sangat-sangat," ujarku gembira (memang happy sangat sampai rase nak terkinja-kinja macam beruk. Tapi kena la cover because da jadi isteri orang.haha )

"Aik, sayang je? Ganjarannya mana?" Leo memandangku dengan pandangan yang nakal. Kemudian, dia merangkul tubuhku. Dan selepas itu, lu pikir lah sendiri apa yang terjadi. Imagine sendiri. Hehe.

Sesampainya di Malaysia dan menuju ke rumah emakku……..

"Mak, Tina dah balik," jeritku gembira. Dan emakku meluru ke arahku lalu memelukku dengan erat. Lama la juga dia peluk aku. Sampai naik semput aku, tak boleh nak bernafas dengan betul. Tak lama selepas pelukannya di lepaskan, dia memandang kearah Leo,menantu barunya.

"Siapa kau bawa ni Tina? Orang Korea mana kau culik bawa balik ni? Ish kau ni," bebelan emak bermula dengan mukanya kerut seribu..

"Mak, Tina cakap ni mak jangan terkejut. Mak tarik nafas panjang-panjang. Lebih baik mak bersedia" suruhku kepada emakku..

"Ish kamu ni. Kamu ingat mak nak main lumba lari ke, main bersedia-bersedia. Cakap jela," balas emak selamba.

"Dia ni menantu emak. Tina kahwin dengan dia dekat Korea lepas dia masuk Islam," ujarku tenang sambil menantikan reaksi emakku.

"Kamu ni biar bebenar. Main-main pula dia. Kamu jangan main-main dengan soal perkahwinan ni Tina," mak tidak percaya akan pernyataanku.

"Betul mak. Ini menantu emak. Nama dia Saiful Iqbal. Orang Korea," jelasku lagi, meyakinkan emak. Leo pun segera menghulurkan tangannya untuk bersalaman dengan emakku seperti yang telah kami rancang di dalam kapal terbang.

"Wah, handsome juga menantu aku ini. Pandai kamu pilih ye. Silap-silap kalau mak jumpa dia, mak yang kebas dia dulu sebelum kamu sempat mengurat dia. Mak ni pun boleh tahan cantiknya lagi. Bergetah gitu. Ceh ceh ceh," gurau emakku dengan lirikan mata yang nakal. Kami memang selalu bergurau. Sebab itulah kami sentiasa happy walau apa yang melanda kami termasuk masalah keluarga yang pernah melanda kami.

"Itulah. Silap-silap saya boleh terpikat dengan emak. Mana la anaknya tak cantik kalau emaknya sebegini cantik menawan," Leo pula dah join emak untuk menyakatku. Ceh, podah.

"Owh mak kau terkejut," emak malatah. "Terkejut aku budak ni. Tak senonoh betul. Bukan nak bagi amaran bila nak bercakap. Sejak bila dia boleh cakap bahasa Malaysia ni?" bebel emak kerana terkejut mendengar Leo bercakap bahasa Malaysia.

"Sejak dalam perut lagi. Mak dah lupa ke? Mak main laga-laga perut dengan mak Leo kan. Itu sebab kami ada jodoh. Sebab kami dah rapat sejak dalam perut lagi. Masa mak main laga-laga perut tu, Tina dengan dia main guli, congkak, main curi tulang. Mak ni, buat-buat lupa pula," aku pula yang menyakat emak. Emak menyinga.

"Kamu ni, mak sekeh kepala kamu, baru kamu tahu. Biar bertambah jendul dahi kamu itu. Biar macam ikan flowerhon. Haha. Erm, dia kerja apa?" emakku berseloroh menentangku.

"Erm, kerja dia skodeng orang mak," aku masih lagi dengan gurauan ku. Belum puas. Leo pula hanya tertawa melihat aksi kami anak beranak. Mungkin juga pelik melihat kami yang sudah macam kawan baik, bukan emak dan anak. Itulah keistimewaan kami.

"Tina !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!," emak menjerit. Terkejut aku. Tiba-tiba, leo hilang. Yang hanya aku Nampak, kipas berpusing di atas siling.

"Tina, sudah tu. Bangun!! Kamu tak nak pergi kerja ke? Pukul berapa kamu nak bangun?" soal emakku tanpa henti. Dah macam machine gun dah.

"Ceh, hampeh betul. Mimpi rupanya. Penat aku kahwin," bebelku. Tiba-tiba aku teringat akan soalan yang dituju emak yang tidak sempat aku jawab dalam mimpi.

"Apa pula kahwin-kahwin ni? Dah gatal sangat ke? Mari mak carikan. Kamu nak yang macam mana?" seloroh emakku. Dalam mimpi atau reality, dia tetap sama.

"Mak tahu tak, menantu mak ketua mafia !! Tina dah jumpa dia dalam mimpi tadi. Tapi mak pula yang kacau daun," jawapan yang emakku tunggu dalam mimpi tadi, telah aku jawab di dalam reality. Mesti dia pelik dengan apa yang aku merapu pagi-pagi ni. Haha.

"Merepek kamu ni. Kamu demam panas ke apa? Mafia pula menantu aku. Tak nak aku. Nanti tak pasal-pasal aku di bunuhnya," emak dengan bebelnya. Aku tersenyum memikir jawapan.

"Tak ada lah. Mafia ni, baik. Handsome, dingin, teruna, sentiasa senyum dengan Tina. Mana ada jahat," aku bayangkan lelaki yang muncul dalam mimpiku tadi. Entah siapa lah dia dalam reality.

"Sudah. Kamu merepek memang nombor 1. Kalau ada pertandingan merapu, dengan bangganya mak syorkan kamu masuk. Gerenti boleh menang. Sudah, kamu pergi mandi. Bersiap pergi kerja," arah emakku. Sempat lagi tu kenakan aku. Aish, emak emak. Aku segera menuju ke bilik air untuk mandi sebelum aku menjadi letupan bebelannya..

Sedang aku menunggu bas, aku di ganggu seorang mamat bangla.

"Aduh adik manis lagi cantik. Mahu pergi mana? Mahu abang kacak hantar ka?" ujar mamat tu dengan senyuman kambing. Ish, dia pun tak ada transport, ada hati nak hantar aku. Sudahlah. Bajet-bajet je mamat bangle ni. Tak luak pun hati aku dengan kau la.

"Ish, bai. Ini adik manis tak nak tumpang ini abang perasan kacak. Ini abang perasan lebih baik duduk jauh-jauh dari ini adik sebelum ini adik manis lagi cantik jerit dan panggil itu polis segak," ujarku dengan tutur kata yang sangat baik sekali. Ceh ceh ceh. Dengan segera mamat bangle itu terkinja-kinja pergi ke tempat yang lain. Ceh, podah la lu bai. Tak lama kemudian, bas pun sampai. Aku pun naik. Mak aih, punya lah ramai orang dalam bas ni gua cakap sama lu. Berhimpit-himpit ni yang aku tak suka. Senang je orang nak ambil kesempatan. Tiba-tiba, kelibat seseorang yang berpakaian serba hitam yang berada di tepiku kelihatan seperti,

"Leo !!," ujarku perlahan. Mamat itu memandangku. Mungkin terkejut kerana tiba-tiba seorang perempuan yang tak dikenalinya memanggilnya dengan nama yang tak dikenalinya. Jangan dia anggap aku minah mereng sudah la. Aku hanya mampu tersenyum. Dan, dia membalas senyumanku dengan senyumannya yang manis. Lelaki idamanku muncul dalam reality selepas tiba-tiba muncul dalam fantasi seketika tadi. Aku harap, ini bukan lagi mimpi.

sila komen ya...cerpen ni di buat saja-saja...kalau tak best,maaf ye.. lagipun,nie angan2 writer yg tak mungkin tercapai..papepown, hope korang enjoy.. 8)
posted by Penulisan2u @ 4:57 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
36 Comments:
  • At 22/7/09 9:44 PG, Blogger zila said…

    macam gedik lebih...sori..kite terus terang je

     

  • At 22/7/09 9:53 PG, Anonymous ~ima~ said…

    wah wah wahhhh... same arr cam igauan haku... ekekeke...

     

  • At 22/7/09 11:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mimpi dlm fntasi..
    erm..not bad..
    ayat tllu slmbr utk dgnkn dlm crpen..
    apa2 pon ok..

     

  • At 22/7/09 4:00 PTG, Blogger MeGa_Lisa said…

    lucu.. takla gedik sangat.. cuma watak pompuan ni happy go lucky cket...bestla..

     

  • At 22/7/09 6:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kawen dlm mimpi x pakei wali .
    urm ..

     

  • At 22/7/09 7:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mimpi je ke
    rase geram pulak baca
    penat je tup-tup mimpi

     

  • At 23/7/09 1:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    AKU INGTKAN BETOL2 TADIK
    ANY WAY BEST... PART BLIK KG JUMPE MAK TINA 2
    AGAK2 BILE NK SMBUNG??

     

  • At 23/7/09 2:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agak bagus...tapi terlalu mengarut n x releven. conclusion....pening kepala

     

  • At 23/7/09 2:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite terggantung... bila nak sambung gi

     

  • At 23/7/09 10:57 PTG, Blogger KOMIE AROON said…

    cite ni sronok di baca laa..
    keep it up..

     

  • At 24/7/09 5:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    from : writer..

    tq coz komen...
    saya akn lbeyh brusaha kelak..
    komen anda sgt membantu...InsyaAllah,law ade masa,saya smbung lagi cerpen nie...
    bg yg komen bhwa cite ini mengarut,memg mangarut pon coz ini hanyalah mimpi...
    papepon,harap maaf law ade silap...

     

  • At 24/7/09 8:16 PTG, Blogger wadishah said…

    bgs lah citer nie...
    sakit perut saya baca...
    permulaan yang bagus dan ending pun ok...
    cuma kalo blh bila ada keadaan berbeza mungkin blh letak sumting sebagai tanda..

     

  • At 25/7/09 10:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xpham aku...jln cter ada tp mmg xbrapa pham..
    cerpen byak sgt penceritaan
    xbrapa best la..
    perbaiki lg penulisan awk


    mazni_ani@yahoo.com

     

  • At 25/7/09 12:54 PTG, Blogger syasya said…

    kawin ngn orang korea mcm best je..tapi xmau la kawin ngn mafia..huhu..scary..

     

  • At 25/7/09 2:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hohoho...suke...sgt2!!

     

  • At 25/7/09 3:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    no komen...xde feel...so xhbs bace...nnt baca lg skali eh....nape eh semua org suka korea?? ensem sangat ke??? cam jambu aje lelaki korea...nape xbuat g phuket k...phnom penh k... (',')

     

  • At 26/7/09 3:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adoii klako siot..
    smbung ah lg
    besh ny!!

     

  • At 30/7/09 9:15 PG, Anonymous SWEET PRINCESS said…

    haha..
    ingatkan btl2,hmpeh gler...
    aku dah tahap jiwang gler doh bca cite nie...
    ape2 pon..cite nie best tau..
    aku senyum sorang2 je...
    klu ada org tgk msti kte aku gler...
    di harapkan penulis dapat menghasilkan cite yang lagi gempak k....
    all the best...
    peace...

     

  • At 6/8/09 9:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mengarut jer banyak.....

     

  • At 7/8/09 5:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penat je bace.....mimpi rupenye....

     

  • At 9/8/09 5:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xdelah best sgt cerita nie.....
    mcm mengada-ngada jek.....
    cuba lg yg penulis........

     

  • At 10/8/09 10:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lawak..hahahha.. best.

     

  • At 11/8/09 9:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    juz ok
    nothin much could i expect from this story
    nway,keep it up!

     

  • At 14/8/09 10:58 PTG, Blogger Daniera said…

    nak komen eh..

    kejap2 rase skema tak bleh blah, kejap2 cm tergedik, kejap2 kelako gler....mcm2 ada..hehe.. best la jugak. next time writer mungkin leh try adjust sket bahasa. pape pon tahniah. :)

     

  • At 15/8/09 11:20 PG, Anonymous eira said…

    best gak cita ni tapi jalan citenyer tak bape nak menarik. so, usaha lebih sikit okey........bagus penulisnya!

     

  • At 17/8/09 9:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xpahammmmmm....
    peninggg

     

  • At 18/8/09 3:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh la..merapu je jalan cite dia..tp ok gak..lucu pun ada..

     

  • At 20/8/09 4:14 PTG, Anonymous liya said…

    SALAM
    memandangkan aku curi tulang time baca cerpen ni...sakit dada aku ketawa tahan2...klakar time dia sunat...hi3..best r story ni...kdng2 stres keje, bc cerpen lawak mcmni wat ceria semula...thanks writer...keep it out!

     

  • At 21/8/09 9:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Wassalam...
    thankz 4 all da comments...
    InsyaAllah, cerpen selepas ini bakal muncul...
    tajuknya, 'aku milik Awan'

     

  • At 1/10/10 10:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer cam fantasi je...
    korean>>>waaa..mesti hensem..
    tp mafia...leo, macho nama tu...

    kpopcraze~

     

  • At 6/11/10 3:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm....x da feelings la cte ni...x tau mn yg kurang...ngee~~~

     

  • At 13/12/10 11:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler citer ni !!!!!!!!!!!!!!

    berlatarkan tempat di korea puak tu!!!!!

    semoga berjaya dlm hidup

    hntr la bnyk-bnyk citer ye :)

    mafia korea mesti hensem punye
    ala!!!! da la pakai baju kaler hitam>>> mesti kiut

     

  • At 2/1/11 9:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best la

     

  • At 26/3/11 10:21 PTG, Blogger RiNz.... said…

    la...mati2 ingat betol...ruper2nyer mimpi..buang karen jew den bacer...butz...nice story..TABIK SPRING LA!(walaupown mengutuk bkn maen lagi)

     

  • At 9/11/11 2:21 PG, Blogger Jenny Amiruddin said…

    best tap nape x wat mimpi dye jad kenyataan?

     

  • At 10/11/12 12:00 PTG, Blogger Rin said…

    Aih... Mimpi la!! Best but apahal mimpi.. ???

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group