BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 22, 2009
Cerpen : Maafkan kami cikgu
Nama Pena : yanna nabil

Aku melemparkan sesuatu berdekatan dengan kereta Cikgu Shamsul.Farisha tolong 'cover line'.Baru puas hati kami.Siapa suruh cikgu baru tu cari pasal??Selesai sahaja melakukan perbuatan itu…kami segera kembali ke kelas memandangkan masa rehat telah lama berlalu. "Assalamualaikum…,"Cikgu Shamsul memberi salam.Kami sekelas menjawab salam beramai-ramai sebelum dibenarkan duduk.Guru berkulit cerah itu mengukirkan senyuman. "Qarina….apa awak buat tadi,ha?"aku tergamam. "Err..pergi rehat cikgu..,"wajah yang tersenyum tadi bertukar serius.Aku tersenyum kelat. "Awak ingat saya tak nampak?Apa nak jadi dengan awak nie,Rina?Kalau awak tak puas hati dengan saya..cakap!Jangan serang belakang-belakang macam nie..,tu nasib mata saya sendiri yang nampak..kalau cikgu lain..habis dah awak,"aku sekadar menundukkan kepala tatkala mendengar suara marah Cikgu Shamsul. "Lepas nie awak jumpa saya…,"Cikgu Shamsul memberi arahan sebelum memulakan pembelajaran.

Cikgu Shamsul baru sahaja berpindah ke sekolahku. Di sini,dia diberikan tanggungjawab untuk menjadi guru kelasku , Kelas 4 Mutiara.Boleh dikatakan kelas kami yang paling hujung.Cikgu nie memang 'busybody' sikit , suka sangat mencampuri urusankami.Cikgu lain tu tak payah cakap la…memang dah letih dan 'surrender' dengan kenakalan kami semua.Jadi kami bebas berbuat sesuka hati.Cuma bila Cikgu Shamsul masuk ke sekolah ini…pergerakan kami sedikit terbatas.Aku bergerak malas ke bilik guru.Budak-budak lain sudah pulang ke rumah masing-masing.Aku sorang saja yang kena.Farisha tak kena pulak.Hishh..tak puas hati betul. "Duduk la..yang awak tercegat lagi tu kenapa?,"jerkahan seseorang membuatkan aku sedikit tersentak.Aku menarik kerusi perlahan-lahan.Cikgu nie harap muka saja handsome…Ada lesung pipit pulak tu..tapi garang nak mampus..Kalau tak silap aku..dengan budak-budak kelas aku saja dia selalu serius macam nie..dengan budak kelas pandai, elok aja..Boleh pulak dia bergelak ketawa. "Hah..sekarang cakap…kenapa? Awak tahu tak yang tayar kereta saya tu mahal?,"ujar Cikgu Shamsul lagi. "Mahal apanya cikgu..berapa puluh je,"aku bersuara perlahan sekali.Ingatkan cikgu nie tak dengar.Tak sangka pulak tahap pendengaran Cikgu Shamsul amat tajam. "Hah..menjawab.. menjawab," aku mencemikkan bibir mendengarnya. "Awak marahkan saya pasal kes ponteng awak hari tu?,"tersenyum sinis aku mendengarnya.Sudah gaharu cendana pula,sudah tahu bertanya pula.

"Saya buat semua tu..untuk kebaikan awak..dah orang report dekat saya,anak murid saya ponteng..takkan saya nak diamkan diri je,"Cikgu Shamsul mempertahankan tindakannya. "Tapi cikgu tak payah la nak libatkan papa saya!!,"aku bersuara tinggi.Memang aku tengah berang.Perasaan marahku terhadap Cikgu Shamsul masih belum hilang sepenuhnya.Dek mulut gatal Cikgu Shamsullah aku dimarahi papa.Bukan sahaja kena marah,aku turut disebat dengan rotan oleh papa.Aku tidak menafikan,papa aku merupakan seorang yang panas baran.Terdapat beberapa orang guru menoleh ke arah kami.Cikgu Shamsul terdiam. "Dia ayah awak..jadi dia memang patut tahu," "Arghh..sudah la cikgu,"aku sudah tidak tahan lagi mendengar alasan demi alasan yang dikemukakan oleh cikgu.Aku pantas berlalu keluar.Bagiku Cikgu Shamsul tidak perlu mencampuri urusanku.Sama ada aku ingin ponteng …atau merokok....tiada kaitan sama sekali dengan cikgu.Bukan aku seorang sahaja yang anti dengan Cikgu Shamsul,tetapi boleh dikatakan hampir semua pelajar kelasku tidak menyukai guru muda itu.Kehadirannya benar-benar mengganggu kami.
Baru sahaja turun tangga,aku terdengar suatu perbualan,"Okey,semua beres… 'sure' nie?Aku panggil cikgu Sham sekarang,"Huda berlari-lari anak menaiki tangga ke bilik guru.

Dia berselisih denganku di tepi tangga. "Ape hal nie?"aku ingin mengetahui perbualan mereka.Huda sekadar tersenyum sambil menunjukkan jari telunjuknya. Mengada betul 'minah' nie.Nak berahsia-rahsia lah pulak.Hurmm..mengada-mengada mereka pun,budak kelas aku jugak.Aku berdiri kaku bersebelahan tangga.Ternampak pula kelibat Zulaikha yang sedang duduk di bawah tangga.Entah apa yang dibuatnya.Dah la simen tu kotor. "Oiiit…, 'dating' eh?"jeritku serkap jarang.Zulaikha ketawa kuat mendengarnya. "Aku nak buat drama…kau duduk diam-diam kat situ,kalau kitorang perlukan bantuan,tolong tau..,"aku mengiakan sahaja.Ingin tahu juga apa agenda rakanku ini.

Tidak berapa lama kemudian,aku mendengar derap kaki laju ingin menuruni tangga.Cikgu Shamsul!Aku sedikit menyorok. "Cikgu….tolong saya…,"Zulaikha merintih tiba-tiba.Aku bertambah pening kepala apabila mendengar Zulaikha meminta tolong. "Zulaikha..awak tak apa-apa?,"Cikgu Shamsul bersuara risau. "Eh..okey aja awak.Tak luka pun… Huda kata awak jatuh tangga,"guru muda itu pelik.Tiada lagi kedengaran suara risaunya. "Memang saya tak luka…tapi hati saya yang luka.Cikgu dah buat hati saya berparut,"sungguh puitis bait-bait kata yang keluar dari mulut Zulaikha. "Apa awak cakap nie?,"Cikgu Shamsul ingin bangun.Namun,Zulaikha bertindak pantas menarik lengan kemeja Cikgu Shamsul. "Cikgu tak balas cinta saya..saya betul-betul sayang pada cikgu..Tapi cikgu pilih Cikgu Farhana…,"aku dapat melihat wajah bingung Cikgu Shamsul dengan kata-kata Zulaikha.Apabila mendengar derap-derap beberapa pasang kaki berlari, tangan Zulaikha bergerak pantas.Dia mengoyakkan bajunya sendiri. 'What the hell she's going to do??' aku tertanya-tanya di dalam hati.Air mata Zulaikha tiba-tiba mengalir laju. "Cikgu…sampai hati cikgu…,"tangisannya sudah mulai teresak-esak.Muncul pula Tuan Pengetua,Huda dan beberapa orang guru lain,barangkali baru sahaja menuruni tangga. "Cikgu Shamsul !!Apa yang cikgu buat nie??,"jeritan Tuan Pengetua sedikit menyentak perasaan aku.Cikgu Shamsul sudah mula serba tidak kena. "Tak…saya tak buat apa-apa…betul,"Cikgu Shamsul cuba untuk mempertahankan dirinya.Aku tahu Cikgu Shamsul tidak bersalah.Namun bukan itu yang dilihat oleh Tuan Pengetua dan guru-guru lain.
Senyuman sinis muncul daripada Huda. "Cikgu nak kata apa lagi?Kami semua nampak,"Cikgu Borhan menggeleng-gelengkan kepala tidak percaya.Cikgu Naida pula cuba untuk menenangkan Zulaikha yang semakin kuat tangisnya. "Betul cikgu Borhan..saya tak akan buat perkara macam tu..Zulaikha anak murid saya,"Cikgu Shamsul berkata perlahan. "Cikgu bohong!!!!cikgu kata nak jumpa saya dekat sini…tapi tiba-tiba cikgu tarik saya..cikgu cuba…cuba nak….,"suara Zulaikha tersekat-sekat. "Betul tu…saya dengan Qarina nampak.Saya dengan Qarina takut nak tolong…bimbang kami akan dicederakan.Saya suruh Rina tunggu dekat sini..sementara saya meminta pertolongan…Rina!!,"aku serta-merta keluar dari tempat persembunyian.Cikgu Shamsul benar-benar terkejut melihat diriku. "Rina…..betul kan?kau nampak,kan?"Huda inginkan kepastian dariku.Semua mata tertumpu ke arahku.Aku mendiamkan diri.Mindaku melayang dengan peristiwa aku dirotan oleh papa.Habis badanku bercalar-balar.Pedihnya hanya tuhan sahaja yang tahu.Serta merta darahku mendidih. "Ya…saya nampak..cikgu cuba nak buat benda tak baik pada Zulaikha,"kalaulah ada Anugerah Pelajar Paling Jahat.Kami lah pemenangnya.Kami sememangnya tidak layak untuk menjadi anak murid kepada guru sebaik Cikgu Shamsul.Cikgu tidak bersalah…kami yang bersalah..kami yang berdendam dengan cikgu.
Cikgu Shamsul menundukkan wajahnya. "Allah nampak..Rina,"lirihnya perlahan.Aku berpura-pura tidak mendengar.Aku dapat melihat mata Cikgu Shamsul berair..Tapi,aku langsung tidak mahu mempedulikannya.Aku tahu Cikgu Shamsul ingin mempertahankan dirinya.Tapi dia juga sedar…aku yang menentukannya.Sebab aku…
saksi kejadian ini.Tiga lawan satu..mestilah kemenangan di pihak kami.Semuanya berjaya mengikut perancangan Zulaikha.Cikgu Shamsul dikenakan tindakan tatatertib.
Dia juga ditukarkan ke sekolah lain.Namun,dia sempat meninggalkan pesanan kepada kami. "Hari ini hari terakhir cikgu di sini…Banyak kenangan yang cikgu lalui…Ada manis ada pahit…Tapi tu lah namanya kehidupan..Baru sahaja cikgu di sini..cikgu terpaksa ke sekolah lain..Cikgu tak dapat nak nafikan..cikgu terlalu sayangkan sekolah ini…lebih-lebih lagi kamu…anak didik cikgu..Apa pun yang jadi lepas nie..cikgu nak kamu tetap berjaya..Cikgu nak tengok anak-anak murid cikgu berjaya ke menara gading.Cikgu yakin..kamu boleh,"daripada mula hingga habis kata-kata cikgu,aku langsung tidak memandang wajah cikgu.Tidak berani aku menatap wajah itu.
Sebelum berlalu keluar dari kelas,Cikgu Shamsul sempat meninggalkan sekeping kertas di atas mejaku.Terkebil-kebil aku mengambilnya.Malam itu,di dalam bilik tidur..Aku membuka lipatan kertas itu.

Salam buat anak didikku,
Cikgu tidak menyalahkan kamu semua dengan apa yang berlaku.Cikgu tahu cikgu juga ada membuat kesilapan.Cikgu redha dengan apa yang berlaku.Takdir Illahi…cikgu diberikan sedikit sahaja kesempatan masa untuk berkenalan dan mengenali kamu semua.Walaupun kita tidak akan bersua lagi…Cikgu tetap mendoakan yang terbaik buat anak-anak murid cikgu.Maafkan cikgu andai cikgu tak seperti yang kamu harapkan.Akhir kata,selamat maju jaya.Doakanlah cikgu di tempat baru.Cikgu sentiasa memaafkan kamu.

Salam sayang,
Shamsul

Air mataku mengalir laju..Cikgu..kenapa cikgu baik sangat?Cikgu langsung tidak memarahi kami dengan apa yang berlaku.Sebaliknya,cikgu tetap mendoakan kami.Adakah kami dapat berjumpa dengan guru sebaik cikgu lagi?Keesokan harinya,aku memberikan kertas itu kepada rakan-rakanku yang lain.Walaupun warkah itu diberikan kepadaku..aku tahu ianya untuk kami semua.Pada mulanya,Zulaikha tidak mahu baca.Namun,aku memaksanya berkali-kali.Dia akur.Dia lah yang paling kuat menangis.Sampai merah matanya.Melihat tangisan Zulaikha,aku tidak dapat menahan diri daripada perasaan sebak.Kami berjumpa dengan pengetua.Kami mengaku kami yang melakukan ini semua..dan Cikgu Shamsul langsung tidak bersalah.Pengetua memandang tajam kearah kami.Air mukanya bercampur aduk.Namun tindakan kami sudah terlambat..Aku tahu Cikgu Shamsul tidak mungkin kembali.Cikgu juga kami hadiahkan dengan serangan mental.Pasti cikgu amat tertekan dengan pandangan serong masyarakat.Cikgu ada di sebelah kami sewaktu kami susah.tapi siapa yang ada disebelah cikgu saat cikgu susah?Ya Allah…..aku berdosa.Aku memfitnah seorang insan yang berhati mulia.Kenapalah aku tak terfikirkan ini semua?
Sudah seminggu Cikgu Shamsul pergi.Kami juga dikenakan denda oleh Pengetua.Kelas tahanan selama 2 bulan.Walaupun denda itu kurasakan berat,namun ianya pasti tidak seberat dengan apa yang perlu Cikgu Shamsul tempuhi.Setelah menimbang-nimbang.Kami sepakat untuk berjumpa dengan Cikgu Shamsul.Tok!Tok!Tok!Pintu rumah Cikgu Shamsul kami ketuk.Aku was-was.Bimbang Cikgu Shamsul juga berpindah rumah.
Ya lah,dia kan mengajar di sekolah yang jauh.Seorang perempuan separuh umur keluar. "Cikgu Shamsul ada?," "Kamu nie siapa?" "Kami anak murid dia..,"Perempuan itu memanggung kepala. "Kamu tak tahu?Cikgu Shamsul dah tiada,..Allah lebih menyayanginya,"setiap patah kata yang keluar daripada wanita yang aku kira ibu Cikgu Shamsul seperti halilintar masuk ke dalam cuping telingaku. "Kenapa?Mak cik mesti
main-main, kan?,"Huda juga menyoal tidak percaya. "Shamsul baru meninggal…Dua hari lepas.Accident masa nak pergi mengajar,"wanita itu menangis.Jika perempuan itu sedih..kami lagi sebak.
Mengikut kata Mak Cik Sofea..Cikgu Shamsul dikebumikan di tanah Perkuburan Tanjung Pian.Rakan-rakanku yang lain sudah lama pulang.Tinggal aku,Zulaikha dan Huda.Tanah masih merah,semerah mata kami yang menangis. "Cikgu…kenapa cikgu tinggalkan kami…?kami nak minta maaf..cikgu..saya jahat..cikgu cuba nak tolong saya..cikgu tahu saya merokok..cikgu serahkan saya pada cikgu disiplin…tapi saya nie jenis yang berdendam…saya marah cikgu…saya fitnah cikgu…,"Huda meluahkan rasa hatinya. "Saya memang tak guna cikgu..saya salah anggap perhatian cikgu..saya jatuh cinta dengan cikgu saya sendiri.Bila cikgu tolak cinta saya…saya tak dapat terima hakikat tu….yang saya tahu..kalau saya tak dapat cikgu..tak ada orang lain yang boleh dapat cikgu..termasuk Cikgu Farhana…saya nak jauhkan cikgu dengan cikgu Farhana..saya teruk,kan cikgu?"Zulaikha melutut di hadapan pusara cikgu Shamsul.
"Cikgu…saya yang bersalah..semua salah saya..orang takkan kata cikgu macam-macam kalau mulut saya nie tak gatal buat cerita…saya…,"sendi-sendiku menggeletar.Aku mengetap bibir.Tidak dapat meneruskan lagi kata-kata.Aku cuba menahan rasa di dalam dada.Cikgu Shamsul….Cikgu kami yang paling baik sekali telah meninggalkan kami buat selama-lamanya…Air mata di tubir mata aku sapu perlahan.Aku menatap batu nisan buat kali terakhir.Muhammad Shamsul Bin Mansur….Tarikh wafat…12.05.2009….

Pisang emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti,
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang budi dibawa mati…

"Kamu buat apa?Menangis dekat kubur orang?"aku berpaling. Cikgu Shamsul? "Cikgu…cikgu hidup lagi?,"Huda bertanya takut-takut. "Hai..macam nak suruh cikgu mati cepat je..,"Cikgu Shamsul melemparkan senyuman. "Cikgu nampak kamu semua tadi.Kenapa kamu ketuk pintu rumah jiran cikgu?"kami menggarukan kepala yang tidak gatal. "Cikgu Shamsul dah tak ada…Dia jiran cikgu..kamu nie..nama cikgu sendiri pun tak ingat…nama cikgu..Shamsul Asyraf…,"bebelan cikgu tidak kami hirau.Air mata kami seolah-olah ingin membanjiri tanah perkuburan. "Cikgu…maafkan kami cikgu,"kami meluru ke arah Cikgu Shamsul. "Hei..hei..apa nie?"Cikgu Shamsul cuba mengelak.Cikgu Farhana yang cantik berbaju kurung sekadar tertawa melihat telatah kami.Rupa-rupanya Cikgu Farhana sudah lama bertunangan dengan Cikgu Shamsul.Menangislah nanti peminat Cikgu Shamsul….

p/s:ahem2...comment2 la cerpen ak ni ek..sorry la kalau boring sket.. ni spesel untuk ari guru..
posted by Penulisan2u @ 8:36 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
15 Comments:
  • At 22/7/09 10:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    daring tol la dak zmn skg ni....ish3......

     

  • At 22/7/09 6:27 PTG, Blogger Azleena said…

    Hai...congrats to the writer..
    Aku ambil isinya.

    Based on my true story, aku pun, ada kisah cam ni.
    Aku ingat bila aku buat kebaikan, student akan faham....
    Tapi anak murid ku salah tafsir.
    Kita nak jadi kan dia manusia berjaya, tapi kita dikatakan 'busy body' .

    Ini lah dunia hari ini. Kalau dulu, cikgu umpama pelita menerangi alam semesta...
    Zaman kini, kebaikan dan pengorbanan guru disalahtafsirkan.

    Benar kata orang tua, buat baik berpada-pada !!!

     

  • At 22/7/09 9:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    well, nk wat cmne. itulah realiti, pelajar2 zaman skang nih makin lame makin kurang ajar..sesetengah tuh biadapnye bukan main...

    zaman dulu, guru tuh mmg dihormati, kadang2 digeruni...

    kalo aku jadi cikgu shamsul, once aku kene fitnah cmtuh, of coz la reputasi aku tercalar teruk...jangan harap la aku akn maapkan pelajar2 yg mcm setan nih...

     

  • At 23/7/09 2:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    zamn skrng bdk2 x leh nk tgur...
    cikgu yg baik tp ank murd x hrgainy..
    tp pngakhrn citer pnh pngjrn n mlucukan...

     

  • At 23/7/09 3:20 PTG, Anonymous yanna nabil said…

    thanks 4 the comment....("._.")hehe

     

  • At 23/7/09 6:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehe
    citer ni sebijik cham dak kelas aku..
    ada yg leyn cikit..
    bila ingt balik kngn tu...
    menyesal pun ada..
    cayalah kat penulis..


    -ieqal-

     

  • At 24/7/09 8:01 PTG, Anonymous ieda_iman87 said…

    wow takutnye bace...
    hope ble aku dah stat ngaja nnt aku mampu mngawal pelajar2..
    tp, sdih gak kalu ckgu to sendiri memilih pelajar tok berbaik2..
    harap2 aku adil dalam melaksanakan tggjwb mendidik ni..
    ameen...

     

  • At 25/7/09 5:41 PTG, Blogger HuDaCoMeL said…

    hahaha....
    bikin suspen je la...
    kot ye pun smpi slh umah...

     

  • At 26/7/09 4:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku igtkan ckgu 2 btul2 mati..upernye saspen jer..
    heheh..pe pe pn thniah..best citer ni..

     

  • At 28/7/09 8:19 PTG, Blogger gadis nerd said…

    best arr~~

     

  • At 29/7/09 10:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    woo... cigu shamsul hebat~~
    cam GTO sket~~ but i still luv it~

     

  • At 31/7/09 5:45 PTG, Anonymous kulit durian said…

    nagus gak cerpen ni... ha8.. part yang paling syok sekali ialah bahagian ckgu mati, mujur cikgu x jadi hantu cekik je budak2 yang jahat tu... ha8.. good luck..tahniah.

     

  • At 1/8/09 2:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la citer nie....

     

  • At 15/8/09 8:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni best...camne r bakal anak murid aq nanti...
    berdebar-debar

     

  • At 26/2/11 10:23 PTG, Blogger fatyn said…

    best laa ,nk menangis plak rasenye . huhu ~

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group