BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 01, 2009
Cerpen : Jangan Lepaskan
Nama Pena : bulan_bintang

Masa semakin suntuk..Kurang dr setengah jam lagi maka akan hancur berkecailah segala angan dan impianku..usaha nk batalkan perkahwinan yg x msuk akal ini semakin nipis peluangnya. Hampir setengah tahun aku cuba untuk memujuk ayah untuk membatalkan perkahwinan ku ini. Apalah daya ku..aku insan biasa yg xmampu untuk melawan kata mak ayah yg membesarkan aku selama ni.. mak pon berpihak pada ayah..mereka sangat sukakan Adli sufian yg mereka jdkan anak angkat sejak kecil itu.. aku dah anggap dia mcm abg aku sendiri, xpernah ada perasaan syg melainkan rasa kasih seorang adik pada abangnya. Mampukah aku menukar syg ini kepada cinta??.oh tidak!! Xmungkin. Ini bukan cerita novel yg mane kawin bukan atas dasar cinta akhirnya bawa bahgia. Ini kisah benar dan reality. Mana mungkin kisah ini berakhir dgn happy ending?

Peluh mula menitik laju di dahi. Tangan ku sejuk dan aku sgt gementar menanti detik yg bakal tiba. Kak ita memandang aku sepi. Kak ita seorang saja yg paham akan perasaan aku. Namun kak ita juga xmampu untuk merubah keputusan ayah kami. Aku memeluk kak ita, air mata yg ku tahan2 menitis jua. Mak hy memandang kami.

"Sya, jgn mcm ni nak, sya buat mak susah hati" mak mula bersuara. Aku tau mak dgn ayah syg kat aku. Tp aku xpaham kenapa mak ngan ayah berkeras nk jodohkan aku ng Adli.
"sya xde pape mak. Mak jangan risau."

Suasana di masjid tempat berlangsungnya majlis akad nikah ku tetiba jd kecoh. Mak bergegas mendapatkan ayah ku di sudut ruang lelaki. Dari jauh aku dpt melihat kerisauan yg perpapar di wajah mereka. Aku mula xsedap hati. Apa yg berlaku?? Mane adli?? Kenapa dia masih xsampai2 lagi?? Majlis sepatutnya dah mula. Aku bermonolog sendiri. Mak datang menghampiri aku. Lantas aku dipeluknya. Mak menangis?? Tapi kenapa??

"mak!! Mane abg adli?? Apa yg dah jadi mak?" walaupon xsetuju dgn pernikahan ini tapi aku tetap risaukan abg adli. Kami membesar bersama di rumah yg sama dan dijaga oleh mak n ayah yg sama walaupon dia hy lah abg angkatku tp aku xpernah anggapnya asing dlm keluarga kami.

"Adli accident sya. Dia kt hospital sekarang. Jom lah kita pergi tgk dia.. Teruk juga keadaannya."

Accident!!!!!!! Abg adli accident?? Ya Allah kau lindungilah dia. Aku mula menangis sama. Kak ita disebelah juga jelas terkejut mendengar berita itu. Baru sekejap tadi dia berbual dgn adli di telefon. Jelas adli sgt gembira pada hari ini dan xsabar mahu bertemu sya. Kak ita tau dari dulu lagi adli sgt sygkan sya. Cuma sya yg xsedar akn hal itu. Adli sendiri tau bhw sya tidak rela mengahwini nya tp dia hanya menurut kata ayah. Ayah mahu nikahkan diorang dan walaupon Adli gembira namun terselit rasa kesian pada sya kerana gadis itu terpaksa menerimanya sebagai suami. Adli bernekad akan membahagiakan sya dan yakin gadis itu pasti akan dapat menerimanya suatu hari nanti.

Kami tiba di hospital 40 min kemudian. Doctor memberitahu bahawa adli selamat dan kecederaannya agak terok walaupon tiada kecatatan kekal berlaku. Aku menarik nafas lega. Kelihatan wajah pucat adli terbaring di atas katil. Dia cuba tersenyum walaupon jelas dia terpaksa menahan sakit. Kepalanya berbalut. Banyak kesan calar di badannya.

"mcm mane kamu adli?" ayah mula bertanya.

" adli xde apa2 ayah. Sikit je ni. Adli cuai td masa bwk kete. Tu yg terbabas."

"kamu buat kami risau la li. Nk accident time2 ni plk. Tgk ni!! dah xjadi kawen" kak ita mengusik.

"hisyhh kamu ni ita. Bende dh nk jadi, bkn nye bdk tu mintak"mak membela adli. Aku hy diam..

"nk wt cmne kak. Dah nasib badan" adli seakan sedih.. sempat juga dia menjeling sya disebelah kak ita yg hy diam dr tadi.

Disebabkan kemalangan itu, pernikahan ku ditangguhkan 3 bulan lagi. Adli dh semakin sihat. Dia hy ditahan seminggu di wad. Tp majlis kami di tangguhkan pada 3 bulan lagi sebab time tu cuti sekolah dan membolehkan sanak saudara dtg pada hari tersebut. Aku dh blk ke kedah. Byk assignment yg kena siapkan tambahan lagi final exam sudah dekat. Aku kena beri sepenuh perhatian pada pelajaran.

Adli selalu menelefon dan menghantar sms pada ku. Tapi aku jarang membalasnya sebab kesibukan dan kemalasan aku untuk melayan kerenahnya yg kadang2 seperti bdk2 itu. Masa yg ada tanpanya harusku gunakan sebaik mungkin. Bukannya aku benci tetapi aku rasa bersalah padanya kerana tidak dpt mencintai dia seperti dia mencintai dan menyayangiku. Ya! Dia mmg mencintaiku. Dh lama aku tau benda ni tapi aku sengaja buat2 xfaham.

Pada sebelah malam, aku sering menghabiskan masa study di library. Kadang2 lily akan temankan aku dan kadang2 aku pergi sorang2 je. Pukul 10 mlm library dh nk tutop br aku blk. Ramai gk siswa siswi yg study kt sana. Ada yg wat assignment. Yg couple2 pon xkurang ramainya. On da way nk balik ke hostel aku terserempak ngan ziqrul. Lama xnmpak dia.

"oit sya. Sombong ko skunk?"
"ha ziqrul. Eh ne ada. Aku bz r. assingnment belambak xciap ag"

Kami duduk di bangku ditepi library dan berbual2. tak sedar mlm dh semakin pekat. Tetiba aku di sergah oleh pak guard yg meronda time tuh. Kami di tuduh berkhalwat dan melakukan perkara yg xsenonoh. Walaupon pelbagai alasan yg kami beri, tetap xditerima oleh pak guard uitm tuh. Mati aku!!! Aku mula takot. Kalo hal ni smpai ke pengetahuan famili aku, pe aku nk wt. mesti mengamuk ayah aku yg memang panas baran tuh. Aku mengerling ziqrul. Kenapa ziqrul belagak selamba jer? Dan kenapa ziqrul peluk aku tetiba n then time tuh gk pak guard dtg?? Pe yg jd ne sebenarnya??

Disebabkan kes tangkap basah tu aku kena gantung kuliah seminggu. Ziqrul pon same. Aku dh xjumpa ziqrul dh pastu. Mane dia menghilang ntah. Famili aku dh tau pasal kes tu. Aku blk umah dgn perasaan takot yg amat. Gerenti ayah xcaya kat aku? Mak, n kak ita pon mesti terpengaruh ng citer yg diorang dgr tuh. Adli?? Dia percaya kat aku x?? Terok aku kena marah, ayah tampar aku. Dia malu sgt atas pe jg jadi. Mak senyap je tapi aku tau mak n kak ita pon marah kat aku. Aku nagis giler2 time tuh. Aku cuba bela diri tapi xsape pon caya kat aku. Berita aku kena tangkap basah dh tersebar satu kampong. Aku pon xtau saper yg buka mulut. Xsangka adli pon same, xcaya kt aku. Dia kata aku pempuan murah. Aku sakit ati ng dia. Smpai ati ckp aku cmtuh.

" kalo sya suke kt bdk tuh, bwk dia jumpa mak ng ayah, npe bodoh sgt wt bende tuh. Xmalu ke? Kalo xmalu sekalipon igt laa kt famili.. jgn nk malukan keluarga. Belajar tinggi2 tapi otak xde.. sial!!" tengking adli.

"abg pon xcaya kat sya?? Abg! Semua org kat rumah ni pulaukan sya.. abg plk wt sya camni. Smpai hati abg."

Tersentap aku mendengar kata2 adli pada hari tuh. Air mata aku hmpir menitis tapi aku gagah kan diri untuk bertahan. Huh!! Xpernah dia tinggikan suara pada aku. Disebabkan xtahan dgn kata2 hinaan adli dan maki hamun ayah n sikap membisu mak n kak ita yg mogok xmau ckp ngan aku, aku membawa diri ke rumah intan. Kawan baikku time sekolah menengah dulu. Dia sekarang dh keje. Keje kilang kat kL. Aku tinggal ng dia wt sementara. Intan byk bagi semangat kat aku. Aku terhutang budi dia. Dia baik sgt kat aku. Sampaikan masa aku nak blk kedah lepas penalty dh abis tu pon dia siap bagi aku duit. Aku malu sebenarnya nk amik tapi disebab kan aku mmg perlukan duit aku amik gk.


Kes aku ng ziqrul masih hangat jd buah mulut semua pelajar kat kampus tu. Aku terpaksa tebalkan muka dan berlagak seperti xde apa2 yg jd. Aku beruntung ada kawan2 yg memahami dan percaya kat aku. Lily, zira farah dan nora lah tempat aku mengadu..Aku try cari ziqrul, tp dia spt dh lenyap dr uitm ni. Aku ty member2 dia tp xde sape pony g nk gtau aku. Diorang siap tuduh aku plk yg perangkap si ziqrul tu. Huh!! Apa kes!!!!!! Xde mkna nya aku nk wt keje bodoh tu. Bkn nya menyenangkan aku, memporak perandakan idop aku ada lah.

Aku masih xputus asa. Sampai ke lubang cacing skalipon aku akan car kau ziq. Aku yakin ko ada sembunyikan sesuatu dr aku. Aku tau ada dalang disebalik semua ni. Kita dah kawan lama ziq, tp nape ko wt aku cmni. Byk kali aku try call ziqrul tp dia off henset. Akhornya aku wt keputusan nak cr dia kat rumah dia. Aku tau mane kg dia. Itu jela jln terakhir, aku mesti bersihkan nama aku. Aku blk ke bilik utk sembahyang zohor sebelum aku berangkat ke pahang, kg ziqrul.

Tp malang xberbau. Aku nmpk kete adli kt depan asrama. Dia dtg bersama ayah. Aku lalu pergi menyalami tangan ayah. Ayah hy mengenggam tanganku kejap dan mata nya langsung xmau pandang aku. Ayah masih berkecil ati ng aku. Ayah!! Waaarrhhhg aku rasa cam nk nangis je time tu.

" sya berhenti belajar, ikot ayah blk!"
aku tersentap. Ayat pertama ayah meruntun hati aku Itu ke tujuan ayah dtg jauh2 sampai ke kedah ni??.

"tapi ayah..!"

"ayah xnak sya rosak hidup kat sini."

"ayah! sya xsalah ayah. Semua tu fitnah". Aku dh nangis dh time tuh.


Dah. Ayah xnk tgk apa2 lgi. Kami dh siap kan semuanya. Lusa sya kawin ng adli. Sya kira bertuah lagi sb adli masih sanggup nk kawin ngan sya. Kita lupakan apa yg berlaku dan tu je jlnnya untuk bersihkan nama keluarga kita" Sayu suara ayah. Ada sebak didlm kata2nya.


" sya jnji akan ikut apa yg ayah ngan mak nak. Sya sanggup berhenti belajar n sya akan kawin ngan abg Adli tapi sya minta satu je. Ayah bagi masa kat sya 24 jam. Sya tak blh ikut ayah blk ari ni. Tp sya janji sebelum majlis akad nikah lusa, sya akan sampai kat rumah. Ayah percayalah kat sya."

"percayakan Sya?sebab terlalu percaya laa terjadinya benda nih semua" adli pula bersuara. Ada nada sinis dan penuh kebencian dia pada aku.

"abg adli, sya akn buktikan yg Sya ni xsalah. Sya akan bukak mata semua org yg pandang serong dan tak percayakan Sya. Lusa sebelum kita nikah Sya akan blk. Sekarang ni abg bwk ayah blk dulu."

Aku lihat ayah seakan sedang berfikir. Mungkin ayah xpercaya kan aku. Mungkin dia pikir aku akan lari. Aku harus meyakinkan ayah.

"sya sumpah atas nama mak. ayah tlg lah bagi sya peluang nk bersihkan nama sya." Aku sudah mula menangis. Pedih hati ni bila org yg plg kita syg dah benci kat kita. Aku harus kuat. Ya Allah! Tabahkanlah hati hambamu ini.

" baiklah sya. Kalau itu yg sya nk. Tapi ingat kalo sya xblk sebelum akad nikah pada hari lusa ni, jgn Sya berani nk tunjuk muka depan mak ngan ayah. Kami tak kan mengaku sya sebagai ank kami lagi. Tak blk rumah bermakna sya dh putuskan hubungan kita." Tegas dan lantang kata2 ayah.

Aku mengiringi jejak2 kereta adli dgn iringan air mata. Ayah juga menangis.aku nmpak tadi walaupon ayah cuba berlagak tenang. Aku tau ayah sgt2 sygkan aku. Ayah plg sayangkan aku. Ayah mesti sgt2 kecewa dgn apa yg berlaku. Sya juga sygkan ayah.. sya akn buktikan pada ayah, pada mak dan pada kak ita yg sya kena fitnah.

Aku sampai ke pahang pada jam 6.30 ptg. Susah juga mencari rumah si ziqrul tu. Walaupon aku ada alamatnya tp agak susah nk mencari sebab aku xbiasa dgn tempat tu. Aku xpatah semangat. Alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan, alang2 dh sampai kesini, aku akan tetap tetap berusaha mencari! Disebabkan hari dh nk mlm aku tangguhkan dulu pencarian aku. Aku mencari masjid atau surau berdekatan. Selepas menunaikan solat maghrib aku terlelap sekejap sebelum aku dikejutkan oleh seorang makcik.

"anak ni dr mana? Kenapa tido kat sini?" ramah makcik siah bertanya.

"saya sya makcik. Sy dtg dr kedah. Nk cari kawan kat sini. Lepas sembahyang maghrib tadi xsangka terlelap plk saya"

"oo.. kalau mcm tu mari lah ke rumah makcik. Tu kat depan tu je rumah makcik. Esok jela pergi rumah kawan kamu tu. Dh mlm ni xelok anak dara berjln mlm2 ni"

Aku berfikir sejenak. Betul juga cakap makcik siah tu. Aku xblh terlalu berani. Apa2 pon aku tetap seorang perempuan. Aku terima pelawaan maksik siah. Rumah dia kat depan surau je. Hy beberapa langkah dh pon smpai. Makcik siah membawa aku ke bilik anak perempuannya.. selepas membersihkan diri dan sembahyang isyak makcik siah dan keluarga mengajak aku mkn bersama. Kasma ank perempuan makcik siah baik ngan aku. Walaupon dia muda 2 tahun dr aku tp kami mudah mesra.

"duduk laa kak. Jgn malu2. wt je cam rumah sendiri" kasma mempelawa mesra.

Br je nk menyuapkan nasi ke mulut kelihatan seorang pemuda masuk ke dlm rumah. Anak makcik siah kot. Aku meneka.

"hah! Along br blk? Mari sini duduk makan sama." Pakcik kamal mengajak. Aku hy tunduk dan meneruskan suapan. Di kepala ku hy teringatkan ziqrul. Ziq, aku akan cr kau!

Lelaki yg dipanggil along tu dudok di dpn aku. Aku secara automatiknya lantas angkat muka. Ziqrul!!!

Aku tiba di rumah tepat pada masanya. Majlis hampir bermula. Kali ni majlis kawin aku hy sederhana. Hy akad nikah je. Xde majlis persandingan yg mak dan kak ita rancangkan sebelum ni. Aku xkisah. Majlis ini xpenting bg aku. Yg penting aku nk semua org tau cerita sebenar. Ziqrul dan famili dia bersetuju utk ikut aku blk kg. ziqrul dh jelas kan kat famili aku pasal apa yg dh jd sebelum ni. Ada org nk fitnah kami. Ziqrul di paksa untuk memerangkap aku. Dan org yg mengupahnya adalah kawan baik aku sendiri. Lily! Lily juga satu kampong ngan aku. Aku mmg xsangka member baik aku sendiri yg tikam aku dr belakang.

Rupanya lily bengang ngan aku sebab aku akan kawen ng adli. Dah lama lily suka kat adli tp aku sndiri pon br tau selepas ziqrul bukak mulut. Ziqrul ni pon satu, Buta cinta. Sebab sygkan lily dia sanggup wat fitnah kt aku.

Aku lega. Semuanya dh selesai. Aku berjaya buat famili aku percaya kat aku blk. Aku xsalahkan diorang. Mungkin benda ni sgt2 melukakan hati diorang. Seperti yg dah aku jnji kat ayah, aku berhenti belajar. Dan aku pon dh jd isteri adli sekarang. Lepas apa yg berlalu, aku dah xbyk cakap ngan adli. Aku masih xdpt terima apa yg dia ckp kt aku. Hinaan dia terngiang2 kat kepala hotak aku.

Ingat senang ke nk lupa?? Sebab rasa bersalah kat aku, adli benarkan aku terus belajar. Adli tukar kerja kat kedah. Aku xtinggal ng dia. Aku dok asrama. Hujung minggu br aku blk. Mak ayah xtau pasal ni. Adli pon dh jnji nk rahsiakan benda ni . Aku xtau nape tp aku xblh tengok muka dia. Benci!!

Hari ni khamis, hari yg plg aku xsuka. Aku kena blk rumah adli ari ni. Dia pon dh terpacak kt dpn hostel ni. Huh!! Kalo ikutkan hati xmau aku ikut dia blk. Menyesakkan nafas aku je. Walaupon dia dh byk kali mintak maaf, tp sori la.. maafmu dh aku layangkan kat tong smpah. Dia ingat aku ni apa?? Xde perasaan.. senangnya nk ckp sori. Dia iingat dgn satu perkataan tu semua masalah akn selesai?? Cakap senang laa. Tp aku ni yg menderita. Tau x betapa pedih dan sedih nya bila di buang keluarga??

"sya dh mkn?" adli bertanya sebaik aku masuk ke dlm kereta.

"dah" jwb ku sepatah. Walaupon benci tp aku xberani nk cakap kurang ajar ng dia. Dia suami aku. Besar dosa tu. Aku tau gk dosa pahala. Tp nk lebih2 sori. TAK DILAYAN!.

"tp abg xmakan lagi. Sya teman kan abg mkn blh??" aku just diam. Adli berhenti kat sebuah restoren kat simpang masuk ke rumahnya. Mamat ni nk gedik2 plk ng aku..lempang kang??hehe..tu ckp dlm hati jew..nk mmpus ckp cmtuh kt suami??

"bungkus jelaa. Penat laa org nk tido." Kataku lepas adli tgk aku xturun2 lagi dr kereta. Dia mengangguk.

Smpai kt rumah aku terus masuk bilik. Mmg aku penat pon ari ni. Smlm tido lambat sebab nk siapkan assgnmnt. Biasa laa wt last minute..hehe.. dkt mahgrib br aku bgun. Pas mandi n solat aku turun bwh. Lapar plk rasa. Aku just breakfast ng roti sekeping je pagi tadi. Tgh hari xsempat nk mkn. Saja aku tipu adli. Adoi..kena masak laa plk.. penat r..aku br nk bukak peti ais, adli dh sergah aku. Terkejut beruk aku. Dia ni mmg xtau bg salam btol.

"sya nk wt apa tu?"

",masak"

"xyh susah2 syg. abg dh beli mknan ni. Jom mkn."adli mununjuk kan 2 polistrin berisi mknan.

Syg??wek nk muntah aku. Aku yg mmg dh kebulur ni terus je menyumbat nasi ke mulut. Lapar wo..kalah org puasa ni. Adli xabis2 jeling2 aku. Huh! Dia igt aku xnmpk la tu. Aku sj je wt xtau. Malas nk layan.

Masa semakin menginjak ke tgh malam. Aku dh ngantuk tp aku malas nk naik bilik awal2. adli msti xtido ag. Lepak kt dpn tv ni lagi bagus. Pukul 1 pagi br aku masuk bilik. Tu pon sb xde cerita menarik kt tv. Aku bukak pintu slow2. kang terjaga plk mamat tu, aku jgk yg susah. Dengan penuh ‘hemah’ dan ‘sopan santunnya’ aku merebahkan diri kat atas katil yg terpaksa di kongsi tu. Yg xleh blah tu laju je tangan mamat tu melingkar kat pinggang aku. Huh! Xtido ag rupanya.

"sya wtpe kat bawah tu. Lama abg tgu"

"tgk tv la wt pe ag. yg awk nk tgu sy tu knpa. Sy xsuruh pon."

"abg xleh tido la kalo sya xde"

Mengada plk mamat ni. Abis tu sebelum2 ni aku xde cmne dia tido. Nk tipu pon agak2 r.

"abis tu smlm2 awk xtido laa ye" sj aku minyindir..haha padan muka.

" smlm lain. Ari ni lain"

adli mula tersenyum2. aku menolak tangan nya dan menarik selimut munutupi seluruh tubuh. Walaupon aku xsuka tido dgn selimut menutup muka sb lemas, tp terpaksa laa aku membiasakan diri. Tu je cr nya nk bg isyarat ‘no entry’ kt Adli. Bahasa plg sopan.

" syg, kenapa kita cmni? abg tau abg salah tapi xblh ke syg maafkan abg. Abg menyesal dan abg jnji tak wat lagi" tangkap sedih laa plk. Huh xde mknanya aku nk terjerat.

"dh laa org nk tido ni" perbualan mati di situ. Masing2 membisu. Aku yg td nya ngantuk terus dh xleh lelap kan mata. Sejak aku tinggal ng adli mana ada hari yg aku leh hidop aman.

Awal2 pagi ag aku dh bangun ari tu. Kalo sebelum ni lepas subuh aku biasanya tido blk tp dlm 2 hari ni aku sgt2 lah rajinnya bgun awal. Bukan apa sj nk larikan diri. Xpon aku smbung tido kat atas sofa kat ruang tamu. Adli xkeje ari ni. Sama laa cuti, pada jumaat n sbtu ni.

" sya jom kuar tgk wayang"
"malas"jwb ku sepatah.

"xbosan ke dok berkurung dlm rumah?" katanya lagi cuba nk berborak ng aku.

"x"

"oo..betul ni xbosan??" adli tersenyum2 kambing.

" jd syg suka ye dok rumah berdua2an ngan abg mcm ni??abg pon suka"

adli sudah pon tergelak. Tangannya dh mendarat kat bahu aku. Xde mknanya laa. Perasaan lebey..aku menguis tangannya tp pastu dia letak blk.aku kuis pastu dia letak blk.eeeeee nyampah r. Aku jeling dia tp dia buat dek je. Lagi geram aku. Adli dh mula laa ni. Dia mula mendekatkan muka. Aku terus bgun.

"Sya!"jeritnya bila tgk aku dh kuar ke taman blkg rumah.


"bosan nyer…" gerutu aku sendirian. Apa nak buat dh nasib badan. Aku tak tau sampai bila aku nk hidup macam ni. Bila di fikir2 kan blk, kenapa laa aku kawen gk ng adli. Padahal mak ayah aku bg green light kt aku kalo aku nk batalkan perkahwinan aku hari tu. Yelaa semua cerita buruk yg diorang dengar pasal aku tu dah terbukti salah dan diorang pon mintak maap kat aku sgt2 sb tuduh aku tanpa usul periksa.

Aku xsampai hati laa pulak nak batalkan perkahwinan aku ng adli tu sb semua persiapan dh siap dan aku pon dh janji ng ayah dulu yg aku akan ikut cadangan ayah yg nak sgt bermenantukan adli.

Dah setengah tahun kami kawen, dan seriously aku still xleh terima adli dlm hidup aku. Aku xleh terima org yg pernah tuduh aku macam2 padahal semua tu xbenar. Ok!! kalau ye pon tak tau cerita sebenar tapi still dia xleh wt aku camtu. Kalo dia betul syg kt aku, dia akan siasat fitnah yg menimpa aku tu, tapi adli?? Apa yg dia buat?? Dia lagi menambahkan beban kau. Disaat aku perlukan seseorang untuk bergantung dan mengharap kan sokongan, di mana dia?? Dia tuduh aku macam2. dan lepas tau cerita sebenar senang2 nya dia mintak maap?? Dia x pikir ke masa2 sukar yg aku dh lalui, perasaan yg sgt teruk bila dibuang oleh keluarga sendiri..

Lama aku berfikir hari tu. Aku dah buat satu keputusan yg xmungkin ada sesiapa yang dapat merubahnya lagi. Biarlah kisah kami sampai disini saja. Aku akan minta adli lepaskan aku. Bukan semua kisah akan ada kesudahan yg baik. Aku dh nekad!

Lepas makan mlm aku dh bersedia untuk gtau adli tentang apa yg telah aku pikirkan siang tadi. Perkara ni perlu settle cepat. Aku tak mau tangguh2 lagi.

"saya ada hal nk bincang ng awk!" aku memulakan topic hangat. Adli memndang tepat ke muka ku.

"ada apa Sya"

"sy dh pikir masak2…" air muka adli berubah

"saya rasa cukup lah sampai sini jew hubungan kita. Saya tak sanggup hidup dengan awk lagi..saya nak……."

aku belum lagi menghabiskan kata2 aku.. adli dah bangun dan naik ke bilik. Aku terkaku di situ. Huh! Senang jew cara dia. Nk lari dr masalah. Masalah xkan selesai kalo dia xcuba untuk selesaikan masalah tu. Dan aku dh pikirkan cara terbaik untuk selesaikan masalah yg membelengu hidup kami ni. Apa lagi yang dia nak. Apa guna nk teruskan lagi hubungan yg tak kan kemana ni. Hati aku takkan terbuka untuk dia.

Dah dekat sebulan aku tak balik rumah adli dan dlm masa sebulan tu kami xpernah contact. Aku rasa hidup aku sedikit tenang tanpa masalah2 yang aku tak mau pikirkan. Aku byk menghabiskan masa dgn study dan sedikit busy dgn majlis dinner bersama SISDA, ( aku pelajar accounting, sisda tu kelab wajib bg semua student account). Kami, student semester 5 bertanggungjwb utk handle dinner pada semester ni. Dinner akan berlangsung pada minggu depan dan alhamdulillah semua persiapan dh siap, harap semua nya lancar pada malam tersebut.



Majlis gilang gemilang anjuran SISDA pon berlangsunglah dengan meriahnya. Aku dan kawan2 fuh berdandan habis!! Tema kami ialah glamour black n white.

Semua member2 rapat aku masing2 bawak pakwe mlm tu.Cuma Lily ngan aku jew yg single mlm tuh, zira, farah dan nora dah tak ingat kat kami dah. Diorang 3 pasangan tuh dok meja lain. Aku dan lily serta member2 sekuliah yg lain duduk di meja lain. Aku ngan lily dh ok dah. Kami tak gaduh pon sebab aku tau dia dh menyesal dengan apa yg dia buat. Semua manusia melakukan kesalahan. Lagipon dia kawan baik aku. Aku sayang kat dia. Ziqrul plk dah tukar kampus tapi mlm ni dia datang. Mungkin member2 kami yg ajak.

"lily ko pergi laa dudok ngan ziqrul,cian dia xdew teman."

Aku cuba menceriakan suasana dgn menyakat lily. Aku tgk lily cam segan ngan aku, mungkin pasal apa yg dia dh wt kat aku dulu kot. Aku tau dia masih rasa bersalah walaupon dh byk kali aku gtau dia, yg aku dh lama maap kan dia.

"hissyyhh!!! Xmau laa aku..ko laa pergi temankan dia"

"eh..eh ko ni. Apa plk aku??ko laa..dia tu dh lama suka kat ko. Ko bg laa dia peluang."

"apa ko ckp ni Sya. Bila plk laa dia suka kat aku, merepek jew ko ni. Dia suka kat ko laa sya"

"haha..ko ne buat lawak plk." Aku mula ketawa. lily pegang tangan aku. Dia seolah nak gtau aku sesuatu.

"sya, jom temankan aku g toilet!"

Masa kat toilet, kami masih lagi membincangkan pasal lily dan Ziqrul. Tp aku pelik sgt. Lily mati2 menafikan yg ziqrul tu mmg suka kat dia.

"sya, ko dgr ckp aku ni. Ziqrul sayang kat ko. Mmg aku sukakan ziqrul tp dia cintakan ko."

"apa ko merepek ni lily?"


"Aku rasa ni lah masa yg sesuai untuk ko tau hal sebenarnya. Pasal perasaan aku kat adli tu sbenarnya xbetul. Apa yg ziqrul bgtau ko semuanya xbetul. Aku hy anggap abg adli tu sbg abg aku. Xlebeh dr tu. Sb hati aku hy pada ziqrul. Bila ziq tau ko nk kawen ng abg adli, dia rancangkan nk perangkap ko mlm tu. Dia xnk ko kawen. Dan aku mmg tau pasal tu. Aku xberani nk gtau ko sb aku syg kat ziq. Aku nk tgk dia bahagia. Hy ko yg bleh wt dia bahagia. Dia ikhlas sayang kat ko. Sb tu dia terpaksa gunakan cara tu. Sblm ni dia takut nk luahkan perasaan dia kt ko sb takut cintanya di tolak. Dia nyesal xgtau ko awal2."

Mlm tu aku benar2 keliru. Betul ke ziqrul suka kan aku?? Tapi kenapa dia xluahkan perasaan dia pada aku awal2 lagi.. kalo x, semua masalah yg menimpa aku sekarang ni xkan jd. Ziq!! Aku pon suka kat ko sbnrnya. Tp aku egt ko suka kt lily sb ko selalu kuar ng lily tu. Aku yg salah paham sbnrnya.

Aku bgun lmbt pagi tu. Mane tak nya.. kul 4 pg br aku tido. Wargh!! Ngntuknya.. lily dan member2 lain semua dh pergi kelas. Aku mempercepatkn langkah agar cepat smpai ke kelas. Habislah aku kena sound ngan en. Zhahar jp ag. Tiba2 aku tersepak batu dan hmpir tersadung. Aduh! Buku2 kat tangan aku abis terjatuh. Masa tu lah aku nmpk ziqrul, dia pon lmbt g kelas gk ari ni. aku tgk dia jalan menghampiri aku. Cepat2 aku ambik buku2 tu dan blah. Aku xtau cmne nk berhadapan ngan dia. Jantung aku cam nk jatuh. Gugup semacam jew.


Balik dr kuliah tetibe lagu ‘pergi’ nyanyian aizat bergema dr henset aku..
Adli call! Nk jawab kew x?? kalo jawab mesti aku nyesal t sb terpaksa dgr kata2 rindu dia tuh..tp kalo xjawab, xpew kew??kot laa dia ada hal penting nk gtau. Pasal penceraian kitorang ke. Hah! Cerai?? Berita bek ni.. jawab lah.

"hello"

‘assalamualaikum Sya. Sya sihat?? Sya ktne ni??"

"waalaikumussalam. Sihat. Kt bilik."

"jap ag abg sampai.. sya siap eyh.."

"siap pegi mane??"

" blk rumah laa.. ari ni kan ari khamis. Dah lama Sya xblk..sya siap eyh. Abg dah dkt nak smpai dah ni"

"tak nak. Sy ada byk keje ni"

" Sya! Jgn cam ni.. keje tu kan leh wat kat rumah je. Lagipon cuti mid term dah start kan. Suti seminggu takkan nak dok hostel. Mesti semua students balik rumah. Sya tak takut ke dok sorang2 kat hostel tu?"

Aik dia nih?! Tau2 jew pasal cuti ni.. seingat aku tak pernah aku gtau dia pasal ni. lagipon dah lama dah xcontact ng dia. Tetiba ari ni col plk.. mimpi pe tah semalam.

"mane awak tau cuti mid term sekarang?"

" abg kan seorang suami yg peka? Terdengar suara adli menahan gelak di hujung talian. Ada2 je dia ni.

"peka ke pekak!" aku menjawab blk.. tp kali ni aku dh turunkan volume suara aku ke tahap plg minima..

"apa dia Sya?? Abg xdengar?"

"xde pape!"


Dah 3 hari dah aku dok rumah Adli. Bosan dowh. Terperuk jew kat rumah ni. cam katak bwh tempurung dah aku ni. dah lama xtgk wayang. Hah!! Br aku egt. Hari ni citer ‘syurga cinta’ kuar. Nak tengok..!!nak tengok..!!aku dah melonjak kegumbiraan. Dh lama aku tgu nk tgk citer nih..tapi……………..camne nk kuar?? Rumah adli ni susah cket nak dpt bas. Teksi pon setahun sekali nak nmpak pon susah. Pe ke pedalaman nye rumah adli nih.. area ni tak laa ulu pon.. tp rumah Adli ni.. kat rumah teres 2 tingkat kat taman inDah..jauh tu nak menapak ke ujung simpang nuh..nak tunggu bas. Malas aku nak jln. Dah laa panas..
Tetibe adli call

" hye Sya. Watpe tu"

"mm xde wt pape.."

"Sya siap eyh.. abg on da way nak blk nih"

" nk blk, blk laa.. nape nak suh sy bersiap plk.. bj yg sy pakai skrg ni ok lagi.. br pas mandi td.."

aku menilik baju yg tersarung kat badan aku.. t shirt tanpa lengan dan skirt labuh.. apa hal adli nak aku bersiap2 plk..sb nk sambut dia blk?? Huh xde mkna nya..!

"Sya siap laa.. pakai baju lawa2 cket. Kte g kuar tgk wayang.."

Wayang??? Nk tgk wayang kew?? Dia ni cam tau2 je apa aku ngah pK..tapi..relex.. Intan Syafira Ilyana relex k. jgn gelojoh..jual mahal cket!

"alaa malas r nk kuar..last minute baru nak gtau.."

"abg lupa nak bgtau smlm.. jom laa Sya. Citer syurga cinta. Awal ashaari belakon. Sya kan minat kat awal. Tak nak tgk ke?" wah! Dia dah pasang jerat.. mmg aku minat kat awal ashaari..minat sgt.. huh! Susah nak tolak ni..

" sy siap lama.. sanggup ke awk tgu?" hehe tu tanda nya aku dah setuju..

"sanggup syg. Untuk syg apa pon abg sanggup!"

Eh..ehh… lebih2 plk dia nih…

Best giler citer tuh..sweet je kisah cinta syuhada (heliza) dan imran (awal). Datuk syuhada kata, dlm dunia ni ada 3 jenis jodoh. Pertama jodoh dari syaitan. Yg kedua jodoh dari jin dan yg ketiga jodoh dari Allah..!

bestnya jadi syuhada dlm citer syurga cinta tu. Dia mendapat jodoh dari Allah. Bahagianya Syuhada. Dia cantik, lemah lembut baik hati dan yg plg penting dia dh berjaya mengubah seorang lelaki yg dulunya xpernah kenal Tuhan akhirnya kembali sujud pada yg Esa.

" Sya lapar tak??" Adli menghalau lamunan aku sketika tadi. Makan?? Mm…aku mmg lapar nih..

" mmm"

Ringkas aku menjawab. Cukop utk dia faham mksud aku tuh. Aku mengalih pandangan ke hadapan aku. Tak kuasa nak membalas renungan Adli yg merimaskan tu. Kami pilih untuk makan di nasi ayam di KFC. Tetapi tetiba jew ada satu perkara mengejutkan yg terjadi…jeng!! Jeng!! Jeng!!

"hye Sya."

Ziqrul menegur. Aku tergamam di situ..Kaku..! adli menyambut huluran tangan ziqrul apabila melihat aku yang tidak menunjukkan reaksi untuk menyambut tangan itu. Tetapi ziqrul menjatuhkan tangannya kembali tanda tidak mahu berjabat tangan dgn Adli. Aku tgk air muka Adli berubah. Malu kowt. Yg aku confius nih Apa ziq wat kat sini?? Dia x blk kg ke?

" ni untuk Sya" ziqrul dgn selamba menyerahkan sejambak bunya ros merah kat aku. Wow! Cantik siot!! Ziqrul melutut di hadapan aku.

"Intan Syafira Ilyana! Terimalah bunga ni tanda kasih sayang Ziq kat Sya selama ni"

Ziq masih menghulurkan jambangan bunga tadi. Alamak! Apa aku nak buat ni?? nak ambik ke?? Adli dah jeling2 aku dah. Bunga ni cantik. Serius cakap. Aku mana pernah dapat bunga sebelum ni. mm… nak ambik boleh x??

Aku mengangkat tangan utk menyambut jambangan bunga ros merah tu. Tetapi belum sempat aku menjamah bunga tuh satu tumbukan tepat mengenai pipi Ziqrul. Ziqrul jatuh tersusuk. Suasana hangar serta merta.

" ko sedar taka pa yg ko buat ni hah!!" jerkah Adli kat ziqrul. Aku mulai takut.

" ya! aku sedar.. dan sebab aku sedar laa aku wat camni. Aku nak ko pulangkan Sya kat aku. Dia xcinta kan ko. Dia hanya akan bahagia hidop dengan aku."

Satu lagi tumbukan tepat mengenai pipi Ziqrul. Maka bermula lah adegan tumbuk menumbuk di situ. Aku rasa malu kerana dah menyebabkan kekecohan di restoren KFC ni. aku cuba meleraikan mereka.

" sudah lah kamu berdua. Jangan jadi macam budak- budak. Berhenti!!"

Tak berkesan.. malah pergaduhan makin rancak. Aku dah geram dah ni.

" berhentiiiiiiiiiiiiiii!!" aku menjerit sekuat hati. Kuat giler aku jerit. Aku rasa org kat tingkat 5 pon leh dengar suara aku tuh.

Sepantas kilat, semuanya reda.. Adli dan Ziqrul masing2 senyap. Tersentap mereka mendengar jeritan aku. Pandangan aku tak lepas memandang Adli dan Ziqrul bergilir2. muka aku dah merah giler menahan marah.

"jom balik!" adli mengheret tangan aku. Tetapi tangan kanan aku disambut oleh Ziqrul. Huh!! Nak men tarik2 plk diorang nih. Aku menarik kedua2 tangan aku dan blah.. malas aku nak layan kanak2 istimewa nih. Wat malu aku je. Aku dah lari meninggalkan mereka.

" aku akan hantar rombongan meminang Sya. Aku rasa bek ko ceraikan dia sebelum dia sendiri yg tinggalkan ko. Dan ko sendiri pon tau kan yg Sya mmg tak pernah mahu hidup dgn ko! Ko mengalah je laa." Ziqrul cuba menaikkan kembali suhu kemarahan Adli yg tadinya sedikit surut.

Adli tidak mengendah kan kata2 Ziqrul dan terus berlalu.


Adli ke tempat parking kereta. Puas Adli cuba mendail no tel Sya. Tapi tak berangkat. Kemana lah Sya ni pergi. Dah dekat maghrib ni. tak kan nak lari dari rumah kot. Ketika sampai kat kereta satu sergahan menyapa halwa telinga nya.

" cepat laa sikit. Org nak blk ni"

SYa!!! Adli tersentap. Huh! Aku egt dia dah pergi mana dah tadi. Adli sedikit gembira melihat sya berada dekat dgn kereta nya.. tetapi aabila melihat muka Sya , tah kenapa wajah Ziqrul terbayang dlm kotak fikirannya.!

Aku ngan adli masing2 diam dlm kete. Sesekali aku jeling adli di sebelah. Seriusnya muka dia. Marah kat aku ke. Apsal nak marah kat aku plk. Aku tak wat salah pon. Aku yg sepatutnya marah kat dia. Teruk Ziqrul di belasahnya.

Sampai di rumah, aku skali lagi terkejut bila tgk ramai org ada kat rumah aku. Byk betul laa kejutan untuk aku mlm nih. Aku memeluk mak aku yg berdiri di muka pintu menyambut kepulangan kami. Apa mak , ayah n kak ita wat kat sini?? Selalunya kalo nak datang diorang akan bgtau dulu.

"assalamualaikum mak," aku sudah berada dlm dakapan mak. Rindunya aku kat mak. Lama dah xjumpa mak, ayah n kak ita.

"waalaikumussalam Sya. Sya macam nana sihat?" kami masih lagi berdiri di muka pintu.

Aku melangkah masuk ke rumah. Hah baru aku perasan! Nape gelap je.

" xde letrik ye mak?? Nape xpasang lilin. Lilin ada tu hah kat atas almari."

Senyap!

Tiba- tiba!!!

"surprise!!"

kedengaran jeritan serentak yg ditujukan kepada aku. Ruang tamu yg tadinya gelap gelita kini dah terang benderang. Ramainya orang. Lily, zira, farah dan nora pon ada. Selebihnya aku tak kenal sape? Kawan Adli kowt. Eh..eh!! tgk atas meje tu..
ada kek laa….

"happy besday ……to you..!! heppy besday to you!!..heppy besdayyy hepy besdayy… heppy besday to …….Intan Syafira Ilyana!"

Hah ari jadi aku??? A’ah yelaa. Ari ni kan ari jadi aku. Camne aku leh lupa ni. first time aku lupa hari jadi sendiri. Apa laaaaaa aku ni. Adli berdiri di depan aku. Mesti semua ni dia yg plan. Aku mengagak. Lilin pada kek ku tiup. Mereka semua bertepuk tangan. Bestnya! Tak pernah aku celebrate besday semeriah ni.

" selamat hari tua Sya" Lily, zira, farah dan nora dah ada kat depan aku dah. Muka hepy je diorang. Suka laa tu dpt mkn kek.. heheh.. diorang ni mmg hantu kek. Terutama si zira tuh. Kami saling berpelukan. Kak ita menyentuh bahu aku dari belakang.

"kak, thanks sebab datang! Rindunya kat akak!? Pelukan beralih pada kak ita ku yg tersayang pula.

Mak ayah berdiri di sebelah Adli, ku pandang kejap. Aku mengatur langkah ke mereka.

" mak, ayah!" mak memeluk aku dan ayah pula mengusap kepalaku. Air mata aku mula bergenang.

Pastu mak main2 mata ngan aku. Eh! Mak ni nape plk. Sakit mata ke?? Dari tadi matanya bergerak2 mengarah ke ADli yg berdiri di sebelahnya. Oo aku mula paham. Aku hulur tangan tuk salam ng Adli pula. Adli menghadiahkan satu kucupan ke dahi aku. Kurang ajar punya laki. Xpasal2 kami kene sorak ng member2 aku n member2 adli. Kak ita pon sama. Malu dowh..

Banyak hadiah aku dapat..penatnya.. Tido time!! Aku merebahkan badan ke katil. Mak ayah n kak ita pon dah lama masuk bilik. Mak ayah tido kat bilik kat tingkat bawah. Kak ita pula tido kat sebelah bilik aku. Aku dengar pintu di kuak perlahan. Mesti Adli. Aku pura2 tido. Hairan binti ajaib aku apabila lampu bilik dah lama ditutup tapi Adli masih tak naik ke katil lagi. Apa yg dia buat.

Setelah hampir sejam aku membatukan diri. Aku berpaling mencari2 kelibat Adli. Satu makhluk ku lihat sedang terbaring di atas sofa dlm bilik kami. ADLI??? Tak pernah2 aku dia tido kat atas sofa sebelum ni. marah benar dia pada aku. Baru aku perasan, Adli xbyk cakap mlm ni. Ngan ayah n mak pon dia borak ala kadar je. Sekadar x mau mengecik kan hati mak n ayah.

Henset aku tetiba berbunyi. Lama ku renung henset tu. Ziqrul yg call. Aku rasa malas pula nk jwb panggilan tuh. Penat bercampur ngantuk membuatkan aku meng ‘off’ henset aku.

Mak, ayah dan kak ita awal2 pagi lagi dah bertolak balik kg. sedih aku nk melepaskan diorang. Tapi nak wat camne, masa amat mencemburui kami. Rasa sekejap je bersama mereka. Tgh hari tu skali lagi ziqrul call aku.

" Sya, ziq kat dpn rumah sya ni. sya keluar kejap.!"talian terus putus. Adli menjeling aku sekilas.

Aku keluar dan membuka pintu pagar. Kami berbual2 di gate je. Tak berani aku nak pelawa ziq masuk. Kang tak pasal2 bertumbuk ag diorang nih. Kecoh t.

" nape sya xjawab call ziq smlm?"

" sya dah tido dah semalam ziq, sori k."

oo.. yeke! K takpe. Ni hadiah untuk sya. Selamat hari lahir Intan Syafira Ilyana" Sejambak bunga ros dan satu kotak kecil dihulurkan padaku.

"terima kasih" hadiah ziq ku sambut.

"Sya bukak laa hadiah dlm kotak tu!"

Aku mengikut je. Kotak kecil itu ku buka. Cincin emas bermata tiga itu sangat cantik. Tanpa aku sedar aku tersenyum memandang cincin itu.

" ziq pakaikan eyh??" cincin itu dah bertukar tangan. Ziqrul menarik tangan aku. Tanpa sedar juga aku menarik tangan aku kembali. Adli dah berada kat sebelah aku. Bila masa plk dia keluar nih.

"baik ko blk sebelum hancur muka ko aku kerjakan." Perlahan adli bersuara tapi tegas. Cukop untuk membuatkan aku menggeletar.

" aku nak ko ceraikan Sya sekarang juga. Cukop lah selama ni ko menyiksa dia?"

" ziq!! Apa ziq cakap ni" aku terkejut dengar kata2 ziqrul. Berani giler dia nih.

Ziqrul menarik tangan aku ked lm genggamannya.

" ziq syg kat sya. Sudi tak sya menjadi suri di hati ziq?" lembut bicara ziqrul. Bicara seorang lelaki yg aku tunggu2 selama ni.

" ziq! Sya pon syg kat ziq. Ziq pernah menjadi putra idaman sya. Ziq menghiasi mimpi2 sya. Dan sampai sekarang pon, kasih sya masih tersisa untuk ziq." Aku merenung Ziqrul. Ada sinar bahagia di matanya. Aku berpaling ke Adli yg nak melangkah pergi dari situ.

"abg adli! Tgu..!! Sya nak abg dengar semua ni." langkah Adli terhenti. Keruh wajahnya.

Aku mengalih kembali pandangan kepada ziqrul. Aku menarik tangan aku dlm pegangannya.

"kisah kita dah jadi sejarah ziq. Sya isteri org. Sya tak nak jadi isteri derhaka. Sya tak nak masuk neraka."

"tapi sya??! Ziq nak menghalalkan hubungan kita ni. ziq sanggup tgu Sya habis edah. Ziq sanggup Sya."

"penceraian tak mungkin terjadi Sya. Abg takkan ceraikan Sya." Adli akhirnya bersuara. Sayu suaranya. Aku merenungnya, lama..

"sebelum ni, Sya pernah mintak cerai. Sya bersyukur sb Abg Adli menolaknya mentah2. sekarang Sya nak Ziq lupakan Sya. Carilah wanita lain yg lebih baik dan lebih cantik dr Sya. Ziq juga berhak hidop bahagia."

" ziq hy bahagia kalo hidup dgn Sya. Ziq tau Sya juga akn bahagia hidup dgn ziq. Sya xsayang kat adli. Ziq tau dan smua org juga tau pasal ni. untuk apa Sya korban kan hidup Sya untuk adli?" ziqrul mendengus kasar.

"abg Adli suami sya. Hidop mati sya hy utk suami je skrg. Sya tak tau bila, tp sya rasa tak biasa kalo abg adli tak ada."

Aku menarik adli masuk ke dlm rumah dan meninggalkan ziqrul yg masih berdiri di gate. Aku lega dpt melepaskan semua beban di dada ku selama ni. sebenarnya aku tak sangka aku akan menolak cinta ziqrul. Cinta yg aku tgu2 selama ni. rupanya cinta aku pada dia tak kuat. Sebaik menutup pintu rumah, adli terus menarik aku dlm pelukannya.

"abg syg kat sya. Terima kasih sayang sebab pilih abg!" kemas pelukan nya. Aku termalu sendiri. Bahagia nya aku rasa sekarang. Tapi cepat2 aku meleraikan pelukan Adli.

" dah laa org nk masak ni. dak kul 2 dah ni." aku mencari alasan. Adli masih tak melepaskan tangan aku. Aku menjeling manja.

" org nak masak ni. tak nak makan ke?? Xlapar?" sambung aku lagi pura2 marah.

" TAK NAK" laju adli menjawab. Di raihnya aku ke dlm pelukannya sekali lagi.

"xpuas lagi nak peluk Sya. Tak mkn pon xpe. Asal kan syg ada ngan abg."
Adli merenung aku lama. Mukanya didekatkan ke muka aku. Dekat dan semakin dekat. Aku tergamam disitu tak tau nak wat apa. Nak lari pon xleh sb tangan adli kemas memegang bahu aku. Muka aku sure merah dah time tu. Adli mula merapatkan lagi jarak antara kami. Bibirnya menyentuh telinga aku.

"jom naik atas" kat Adli separuh berbisik. Adli dh dukung aku tanpa sempat aku nak mengelak.

"makk! Ayaaaaah! Kak Itaaaaa! Tolooooonng Sya! Hati ku menjerit.


tq sb sudi baca..

posted by Penulisan2u @ 3:35 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
30 Comments:
  • At 1/7/09 5:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet...

     

  • At 1/7/09 7:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hee.. chumeyl2..

     

  • At 1/7/09 10:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez nye...so sweet....

     

  • At 1/7/09 1:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ho3!cam lawo ngalohkan angelina jolie je sha 2 smpai 2 org jejaka brebutkn die!citer nice, tp aci tak kalu cerpen ni sms sgt?nsib bek skit je gune, kalu tak,haram ak nk bce!

    -hye rim-

     

  • At 1/7/09 1:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best pun!bosan!

     

  • At 1/7/09 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter bst, tp jd xbst bl gune ayt sms...
    da tu ayt brutal sgt, gune dowh la n yg seerti dgn nyer...
    so hrp dpt baiki... t.q

     

  • At 1/7/09 2:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hii2... best ar citer nie..
    sweet sgt...

     

  • At 1/7/09 9:02 PTG, Blogger Org Ganu said…

    sweet la..haha ntah2 sha tu lagi lawo dari angelina jolie..
    thump up for u! x kesah la pakai ayat sms pon janji best..

     

  • At 2/7/09 11:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hek eleh, hampeh punye perempuan, tahu la cintakan ziqrul tu, tp x yah la tunjuk depan laki, apa punye bini, siap terima cincin tu. yg awl2 tu cm best jer tp tang dia x hormatkan laki dia n layan ziqrul depan adli tu cm bongok jer. klu aku jd laki pun aku nk marah, npe la adli tu bodoh ngak

     

  • At 2/7/09 12:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best,keep it up.ayat yang simple wlpun ada pengunaan bhs sms tetap leh paham cite.
    samala sya suka awal ashaari-syurga cinta adalah lakonan awal yg paling best..hehe

     

  • At 2/7/09 3:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceritanya biasa sahaja tetapi sekadar untuk berhibur, memang sangat terhibur. bahasa yang digunakan senang dan mudah faham. kena la dengan jiwa remaja.

     

  • At 3/7/09 10:28 PG, Blogger ziela said…

    alaaa..
    korang ni..
    dh nama pn cerita..
    imaginasi n idea penulis..
    kter as pembaca, baca n nilai tp jgn la terlampau sgt..
    cume klu boleh, jgn la byk gune bahasa SMS..
    x indah dh bahasa cerpen tu..
    k..
    sweet story..

     

  • At 4/7/09 3:30 PTG, Anonymous fataliss said…

    seronok apa cerita ni.sweett dooo. Lama aku baca x cerita-cerita macam ni. sekali sekala seronok juga.

     

  • At 4/7/09 4:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ske ar cte nh..
    bt pngajran kt sume spya utamakn yg halal.. cinta bley dipupuk pas kawen..
    so,,tgktkn prestasi n kurgkn mksiat!!

    -zie-

     

  • At 6/7/09 5:59 PTG, Blogger princess_diary said…

    best sgt..
    xtow la hanya imaginasi atau betul2..
    ayat sangat mudah difahami terutamay tok new generation
    hehe
    walaupun sepatotnya xbole..
    ape2..i like it very much..
    congrats!!! :-)

     

  • At 10/7/09 10:41 PG, Blogger Lin said…

    senyum senyum senyum lagik..hehehe..BESTTTT cite neyh. ayt senang fhm. konflik tol hubungan diorg tu..huhuh..pape pun mmg best..

    byk idea penulis neyh..teruskan bkarya..chayok!!!!

     

  • At 10/7/09 8:06 PTG, Blogger A'al said…

    best arr cite ni.tapi kekadang ade gak arr trslh taip.

     

  • At 11/7/09 7:25 PTG, Blogger aya said…

    thanks semua for da coment..pasal ayat sms tu..sorry k...next time sy akan try untuk xguna bahasa cmtuh...
    komen yg membina..tq

     

  • At 20/7/09 9:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    comey...
    bez la..
    sweet story..
    pe2 pn ..
    gud luck..

     

  • At 23/7/09 6:39 PTG, Anonymous syira said…

    sweet..

     

  • At 4/8/09 1:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe...best nya jd mc sya 2...crte y best la...

     

  • At 4/8/09 4:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdapnyer citer ni.........
    so sweet...

     

  • At 4/8/09 6:55 PTG, Anonymous naniey said…

    ok la...
    layan gak la citer nier..
    blh thn la jln citer..

     

  • At 14/12/09 11:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boley la ..

     

  • At 3/5/10 5:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best

     

  • At 24/9/10 7:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    iopgoffgof/igit7

     

  • At 29/10/10 10:03 PG, Blogger Adii NakHeran said…

    hehe,,,
    good ending,,,
    nice try,,,
    ^ ^ ayat 99/100 boleh di fahami,,

     

  • At 31/3/11 1:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bnyk penggunaan bhasa (mksod aq law pkai ayt sms skali pn tk kn ejaan pn slh dan mengelirukn twu tk) yg kurng menyengkn ktike aq bace..
    ty(tnye)=mgkin ade sstgh yg akn igt nnty
    tp(tapi)=mseh boley ditrime ^^
    car(cari)=kerete ke??hemmm==
    cr(cara)=cari ke care ke cara????ke christiano ronaldo
    br(baru)=hermm mgkn boley dimksdkn dgn "BERI"
    hn(hanya)=law nk rngks pn letak la "hnya"
    plk(pelik)=klaw sye bg msg kat org jd "PULAK"..
    ng(dengan)=ye pn ltk la ngn/ngan/dgn..
    sj(saje)=la igt kn SuruhanJaya..ltk la sje plg ringks..

    ade jgk pggunaan kate yg slh taip KOTTTT..
    pony g = pon yg
    taka pa = tak apa
    ked lm = ke dlm

    sorry la bnyk komen,,tp law nk wat writer pn kne la cek tol2..nak cpt2 nak kjar ape...
    heheeh..terbebel plak..soryy deyhh..
    pape pn cter nye best n jln cter yg mnaaaaarikkk skali..
    [Mrs. SLEEP]

     

  • At 5/4/11 1:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez dowhhhh..
    gud jobbbb!!!..

     

  • At 8/6/12 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x brape faham la cer nyer...byk short form. Susah nak bace..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group