BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Jun 26, 2009
Novel : Ordinary 8
Nama Pena : eima waffa

Aku berjalan laju. Kadang berlari anak. Nak pecut macam Usain Bolt tu tak boleh ler..da pakai baju kurung la pulak. Nanti tak pasal-pasal mamat-mamat kat kampus nih dapat tengok free show..pastu girls sibuk pulak bergosip ada minah tak betul selak kain buat aksi pecut pergi library..uikss..

Ya Tuhan..camnelah boleh lupa ada group discussion nih..mampus la nanti kena leter ngan kak Dee,ketua group.muncung lagi akak sorang tuh.asyik lupa je..jangan la aku sorang je lambat.kenapa mesti terpakai baju kurung pulak arini..haih..pening-pening..

Yes! Akhirnya sampai jugak depan pintu library nih.aku berhenti mengambil nafas sambil mengerling jam kat tangan..pukul 3 petang.Adoi! setengah jam lambat nih..
Baru je nak tolak pintu library…

" Telefon.."

Aku berhenti. Pandang kiri kanan..

" Telefon berbunyi…telefon…kami datang...ada haiwan dalam bahaya..
Ada haiwan dalam bahaya..di sana.."

Handset sape pulak yang buat ringtone wonderpet nih? Volume kuat gila..kenapa semua orang tengok aku sambil gelak pulak?? Aku takde buat ringtone tu…

" Awak..tak nak angkat telefon ke? Ada haiwan dalam bahaya tu..apa yang penting?kerjasama!"
Sorang mamat yang aku tak kenal tengah melepak kat luar library tu mengusik. Pastu di bantainya pulak gelak…

Aku tersentak.Muka rasa panas…
Telefon aku ker? Cepat-cepat seluk tangan dalam beg dan masuk library..

Mel..hampehnya ko…aku da cakap semalam aku taknak caller ringtone nih…
Ada je yang nak kena bebel balik nih..argghh!! malu gila..

Tangan terus tekan butang hijau. Tak tengok name daa..confirm Kak Dee nih.Kak Dee…jangan marah dulu..saya tengah malu yer…doa dalam hati je..huhu

"Hello?" erk..sejak bila pulak suara kak Dee garau cam orang laki nih?demam ke?

"erm..assalamualaikum Kak Dee..Ila ada kat bawah ni.."
"bawah mane pulak?"

Dahi berkerut.
"library la..kat tingkat bawah.."
"Buat apa kat situ?"
"eh..cakap de discussion arini? batal ke kak?akak demam ek?"
mulut da ukir senyum..hihihi..sukanya i! bukan suka Kak Dee demam..suka discussion batal yer..

"kita discuss kat lain…bukan kat library.."
"la..tukar nape?kat mana?"
"I’ll decide later..tunggu kat kedai makan makcik Leha..I’ll fetch you there.."

Gedebuk! Rasa cam nak jatuh terbaring atas lantai..ngeee…bukan kak Dee??
" kenapa senyap?" bunyi ketawa kuat buat telinga aku sakit pulak.
"Fliz ke?" rasa jengkel mula datang.

"saya ambik kat kedai tu 15 minit dari sekarang..better move now.."
Aarghhhh!!! Aku benci bila dia dah mula bagi arahan.

" Saya ada discussion kat library nih..penting. mana boleh suka hati je ponteng. Awak kan tahu?"

"kan da cancel? Kak dee demam…tak pun bagi je excuse awak demam." Gelak lagi.

Suka ati ko je cakap ye?? Aku ramas telefon kat tangan..geram!
Memang tak penting sangat pun sebenarnya..tapi aku kena tunjuk muka..minggu lepas untuk first discussion pun dah tak datang..nyanyuk punya pasal. Kak Dee pun main pesan kat orang je,bukan nak mesej..da tau aku nih pelupa..aduhai kak Dee..

"hari ni tak boleh. Awak tolak ansur la sikit..awak pun tengah study jugak..takkan tak faham.." gigit bibir perlahan..tak suka buat kesian atau merayu. Tapi terpaksa jugak. Baik aku dengar Kak Dee bebel dari mengadap muka mamat sengal ni..

" Saya dah batalkan yang semalam..arini tak boleh.." poyo jer..

Memang masa sampai mesej tak jadi jumpa semalam, aku riang ria la sangat..siap belanja Mel ngan Jaja makan. Daya je takde..jumpa pakwe.
Tapi..semalam dia yang batalkan sebab ada hal..aku tak sempat nak reka excuse pun lagi..

"saya betul-betul tak boleh, faham tak??lagi pun semalam awak yang cancel..bukan saya..saya mintak hari ni jer.."

suara dah meninggi. Librarian menjeling. Bagi amaran. Ops! Sorry ye kak..tengah hot ni bley lupa tempat plak..

" sape yang beri arahan kat sini? And sape yang tugas dia kena dengar cakap kat sini?"
Aku diam.
Sesungguhnya. aku. dah. naik. menyampah. gila. gila.

" perjanjian tu da lupa ke? Sekarang sape yang nak langgar arahan dan perjanjian?"
Sesungguhnya lelaki memang ego.tak boleh bertolak ansur.dan sebagainya.

" kalau awak tak nak ikut takpe..saya boleh tukar syarat. Perjanjian tu batal.
Kalau awak tak nak batalkan perjanjian..make sure pukul 3.15 da ada kat port biasa tu.."

Dia letak telefon. Ugutan ke ni?
Aku tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan-lahan. Sabar ye Ila..
Urut dada.

sekarang dah mula confuse. Mata pandang tangga library. Kemudian pintu keluar. Tangga lagi. Pintu. Tangga. Pintu. Tangga.

Orang yang lalu lalang kat depan aku tengok pelik.
Baru dua hari aku dah pening. Menyampah dan macam-macam lagi. Kalu sebulan memang wassalam agaknya. Mana satu nak pilih. Discussion?Janji ngan group member. Atau ikut arahan Fliz? Mamat yang misteri, tiba-tiba menghantui hidup aku kat kampus dengan perjanjian yang aku dah buat. Yang mana pilihan hati??

********************************

Aku termenung panjang kat tingkap bilik. merenung kehidupan yang tiba-tiba celaru dalam bulan ni. Dalam sebulan jugak la hidup aku kena camni..baru sehari..rasa cam nak gila.nak mengamuk.rasa macam tersekat. Selama ni aku boleh buat apa aku nak. Elak apa yang aku taknak. Buat keputusan sendiri. Tapi,tiba-tiba je hari ni hidup aku ada orang control. Kena conquer dengan orang yang aku tak kenal pulak tu. Peliknya rasa. Padahal dia bukannya penting dalam hidup aku. Siapa dia? Siapa Adam Fliz? Kenapa dia macam dah kenal aku lama. Tau apa yang aku suka. Takkan la betul pe yang Mel teka kot? Ayie jadi agen pencari jodoh pulak?? Jadi radio karat? Apa yang tengah jadi sebenarnya…

" so..ko rasa macam da tak boleh tahan la? Idea ko tu tak kena ngan? Rasa nyesal tolong Ayie..gitu?"
Aku garu kepala. Mel pulak geleng kepala.

" Aku tak tahan la ngan mamat tu Mel. Poyo+ sengal semacam je..aku rasa aku da taw nape aku tak minat couple2 atau ade pakwe sebelum ni…aku tak tahan kalo nak buat pape kena cakap kat orang dulu..nak kena jaga hati la..apa la..rimas..taw tak? Memang patut aku takde pakwe..aku tak pernah kesah ngan hal keliling sebelum ni..buat hal sendiri je..kan senang..selfish pun selfish la..nih semua dia nak amik tau…ridiculous! Dah la siap terserempak ngan Emma petang tadi.."

" Emma??!" Mel nganga. " Tell me everything..right now! Awal sampai abes tau.."

Mel terus bangun dari meja study dan duduk atas katil. Aku berjalan ke katil perlahan sebelum duduk kat depan Mel. Gaya Mel cam nak dengar hikayat je...Muka semangat gila kalu dengar nama Emma…huish..

********************************

" Hai.." Fliz senyum.
aku diam. Muka masam. Penat.

" Erm…5 minutes late…make sure this is the first and the last..be punctual lepas ni..
Lagi satu..kalu saya cakap nak jumpa...no excuse…"
Aku diam jugak. Fliz bersandar kat pintu kereta Honda Jazz. Mentang la anak orang kaya…show off la tuh. Setakat Honda apa aku heran..kalu naik BMW yela jugak nak show off…Eeii..nape aku boleh jumpa mamat sengal cam ko?

Macam mana caranya nak luahkan tension nih…kalu aku kutip batu-batu kat atas tanah ni pastu lempar kat muka dia boleh tak? Calarkan kereta dia sekali?

Teringat kat Kak Dee tadi…entah dia terima ke tak alasan aku…minggu lepas da lupa..minggu nih sakit perut kononya…harap minggu depan takde aral yang melintang..membujur takpe lagi..boleh redah je..huhu..Kak Dee..sorry sangat-sangat..

" get in the car.." aku tersentak. Ape pakcik sengal ni cakap tadi?mata memandang tepat muka Fliz..

" I said…masuk…" Fliz tunjuk ke arah pintu kereta penumpang belah kiri yang dah terbuka.

"nape?nak pergi mana??" aku mula risau.
Fliz senyum tipis. "Ingat dah takde mulut tadi..dah bisu.."

Ouch!nape la mulut mamat ni camni…patutnya aku senyap je tadi..bagi silent treatment. Biar membunuh keinginan dia nak permainkan aku..biar dia cepat bosan..kalu tunjuk marah lagi dia suka ganggu dan tengok…(nasihat dari Mel.aku memang takde pengalaman ngan lelaki jenis ni..kawan-kawan laki kat primary school dulu semua baik..sebab aku yang buli diorang..huhu..tapi tu la..sekarang da banyak dipengaruhi hormone perempuan,pengaruh dari Kak Muna..secondary school seme perempuan..lagi la berjangkit hormon keperempuanannya..)

" nak bawak saya pergi mana?" mulut terlepas jugak bertanya sekali lagi. Aduh..aku risau betul ni…

" don’t tell me that you’re afraid of me…kan ada black belt tae-kwando..masuk kereta dan duduk diam-diam..dengar arahan je.faham?" Fliz masuk ke dalam kereta dan tutup pintu.

Huh?bila masa pulak aku cakap aku ada black belt nih?takkan Ayie yang tolong cakap kot.
" tercongok apa lagi…cepat la masuk.." aku yang mulanya rasa serba salah terus masuk dan tutup pintu kereta dengan kuat bila dia beri arahan lagi..amik ko..biar tercabut terus pintu kereta tu haa.. Geram beb!

" kalau pintu tu rosak nak bayar dengan duit ke nak tambah tempoh perjanjian untuk sebulan lagi?" Fliz mengerling.

Aku ketap bibir. Buang pandang ke luar tingkap. Kata-kata dia takde yang tak menyakitkan hati. Tapi aku terpaksa tahan je telinga dan mulut..hmm..memang konpem la naik darah tinggi cukup bulan nanti..

Fliz pandu kereta perlahan. Kami mendiamkan diri sepanjang perjalanan. Aku dah malas nak soal mana dia nak pergi. Tapi bila dia mula parking kereta kat shopping complex, aku melopong. Ape nih? Dia paksa aku ponteng discussion semata-mata nak bawak aku melepak tak tentu hala kat sini??

" tak nak keluar kereta pulak?’"
Pantas aku pandang Fliz kat sebelah kanan. Dia dah keluar kereta.
" takkan nak kena bukak pintu jugak?" sindirnya perlahan.
Aku mendengus. Dia ni memang menyakitkan hati.
sedikit tersentak bila Fliz berjalan kearah aku dan buka pintu. Tapi aku tak keluar jugak.

" what are we doing here? Jangan cakap awak nak ajak saya lepak kat sini pulak lepas paksa saya ponteng discussion." Aku bercakap tanpa memandang Fliz ditepi.

" nope. I won’t. keluar dari kereta and I’ll tell you what are we gonna do here."

Dahi berkerut. Dia ni memang penuh dengan syarat-syarat bodoh.,.pandai memaksa orang ikut semua kehendak dia. Hmm..jenis lelaki yang bahaya nih..
Nak tak nak terpaksa keluar.

"kan bagus dengar cakap camtu…" Fliz senyum lebar. Nampak lesung pipit kat belah kiri pipi. Tangan dia membaiki kedudukan cap di kepala.
Aku tunjuk muka dingin. Dingin macam air batu. Banyak la ko punya dengar cakap..abes sebulan ni jangan harap aku nak tengok muka ko da.

Fliz kunci pintu kereta dan mula berjalan. Aku ikut perlahan.

" saya nak cari barang sikit kat sini..baju baru kot..and maybe you can help to choose.lepas tu baru kita pegi makan.."
Aku berhenti mengejut. Hah? Nak beli baju pun nak suruh aku tolong pilih?? Macam la aku pandai pilih baju. Baju sendiri pun tak terbeli kalu tak mama tolong belikan.
Fliz buat muka serius. Tapi sumpah aku nampak dia senyum tadi. Ko saje nak pedajal aku.kan?

*****************************

Aku sedut pepsi perlahan. Mata memandang kosong pinggan ayam goreng kat atas meja. Selera memang dah hilang. Tapi mamat ni bukannya faham kalu aku cakap tak nak makan pun. Nak pesan makanan pun sempat lagi cari gaduh.

" give me two snack plates..and pepsi.."
"no.no..i’m full..one snack plate and two pepsi please.."
"you don’t have the right to give any objection..remember?"
"ow yeah..? I’m not your slave..you don’t have any right to force me either.."
"slave? Ada saya cakap macam tu?orang nak belanja makan pun susah ke?saya bayar la.."
"ingat saya heran sangat dengan duit awak? Tak faham ke saya cakap da kenyang?makan pun nak arah-arah jugak?"

Mata aku bulat. Apa kes nak paksa-paksa orang??
Fliz kerut dahi..dalam mata macam dah nampak bola api..berasap..
Tapi..apehal aku nak takut?peh..ko setakat berasap je..aku ni membara..anak mata dah merah..
"excuse me??" erk..
Dua-dua serentak pandang cashier..
" kalu nak gaduh..pasni yer?your order please…" budak cashier tu sengih bodoh..

"two snack plates.." kata Fliz sambil memandang tajam kat aku. Betullah mamat ni memang tak faham bahasa..aku dah tak kuasa nak balas..bukan sekarang bila orang belakang kami mula senyum-senyum..ingat ni samarinda ke hape?

" setakat tengok je ayam tu tak kenyang jugak..takyah nak malu-malu..makan jela.."
Fliz tegur tanpa memandang aku.

Aku jeling sekilas. Buat muka bodoh. Suka hati aku la. Lagi pun selera memang takde bila mamat ni ada depan mata. Hati rasa sakit. Tak pernah nak tenang. Camne nak makan?
Teringat tadi masa ikut Fliz cari baju. Kalau ikutkan hati,nak je aku lari masuk kedai buku dan sembunyi kat balik rak-rak buku tu..tak pernah-pernah sepanjang hidup aku kena paksa pilihkan baju untuk orang lain…Fliz memang main kotor…

" nak tolong pilih ke tak?"
"no."
"this is an order…pilih mana-mana kemeja yang awak rasa paling ok."
"tak nak. Faham tak? Saya tak pandai bab baju-baju nih…bagi arahan yang logik sikit boleh tak? Tolong basuh kereta awak ke…tolong—"
"jangan banyak cakap boleh? Sape yang tentukan apa yang awak kena buat kat sini?"

Fliz mendekatkan mukanya kearah aku.
Aku undur kepala perlahan. Dahi berkerut. Gantungan pakaian kat belakang menyekat laluan untuk aku bergerak ke belakang.

"answer me." Muka makin dekat…
Fliz senyum tipis.
Aku ketap bibir. Melampaunya mamat nih! Tak jaga adab lansung..Cari ruang untuk bergerak ketepi tapi laju je Fliz halang.
Dua orang salesgirl kat situ pandang-pandang sambil berbisik. Mengumpat ke kak?
" answer me.." Fliz terus memaksa..

Hisy..geramnya aku! Answer-answer…sekali aku sumpah ko jadi angsa baru ko tau!
"fine! You’re the boss!" terpaksa mengalah…lepas sebulan ni, jangan harap aku nak bagi muka kat mana-mana lelaki untuk tindas aku camni.

"good...that’s my girl." senyum Fliz makin lebar. Fliz menjarakkan diri.
Mata aku bulat. Mamat ni sengal semacam je…entah sakit kot?

" u know something? Ko ni sengal…" tak sempat nak tahan,laju je ayat tu meluncur keluar dari mulut aku.
Fliz terkejut..tergamam sekejap sebelum bagi respond.
" that’s harsh.." dia memandang tajam.

Aku serba salah. Tapi berat mulut nak minta maaf. Sekali-sekala provoke dia tak salah kan?

" which word is harsh? Sengal? Tapi tu kenyataannya…ko kena terima.."
Aku buat muka selamba. Muka toya.

" nope…I accept that if you think so..but the other word is harsh"
Renungan tak beralih. Masih tajam.
Aku terpinga-pinga. Perkataan mana lagi yang kasar selain sengal?

" I don’t get it…" dahi berkerut.
Fliz mengeluh.

" aku and ko are not allowed after this…remember that."
Rahang bawah terasa jatuh.
Perkataan ko lagi kasar dari sengal ke? Memang la mamat ni pelik…cakap sengal tak marah pulak. Uish..tak paham aku…

" pilihlah cepat..nanti nak makan plak…" Fliz peluk tubuh.
Aku jeling tajam. Mengarah je tau…Ingat dah cakap sengal tak jadi nak beli baju…

Perlahan-lahan aku belek baju yang tergantung di depan dengan rasa sebal…mana yang aku rasa nak ambik aku capai je…tapi aku tahu kebanyakan baju yang aku ambik berwarna hitam. Warna berkabung. Tanda kebebasan dah hilang…
Siap capai baju-baju yang aku rasa ok(tak pilih pun sebenarnya), aku berjalan ke arah Fliz dan menolak semua baju di tangan ke dadanya dengan agak kasar. Tanda tak puas hati.

Fliz pandang aku dengan riak hairan..
Aku angkat sebelah kening. apa lagi yang tak puas hati nih?

" erm..i know you have a bad taste tapi takkan la semua hitam kot? I thought you love blue or any pastel colours.."

Aku tersentak. Sedikit marah bila dia macam tau semua benda pasal aku tapi aku setakat kenal nama dia.

"no..i hate blue or any pastel colours and I hate when you act like you know everything about me sedangkan saya tak kenal awak dan awak tak kenal saya sebelum ni."

Aku berpaling. Niat nak keluar kedai.
" erm..how if..you know me before…and I know you as well?"

Langkah terhenti. Dahi berkerut.
Kalau betul aku kenal, kenapa aku lansung tak ingat? Dan aku yakin muka dia pun aku memang tak pernah tengok sebelum ni.

" saya tak minat nak main tarik tali."
Terus keluar dari kedai. Memang aku teringin jugak nak tahu sape dia. Tapi bila dia terus main tarik tali dan permainkan aku, aku rasa lebih baik kalau aku tak kenal dia lansung. Tak ambil tahu pasal dia. Dan lepas cukup sebulan ni, kami akan ikut jalan masing-masing. aku akan lupakan yang aku pernah ada perjanjian dengan dia. Anggap aku tak pernah kenal lelaki nama Adam Fliz dalam hidup aku. Anggap tempoh sebulan ni hanya satu mimpi ngeri. Yup. Mimpi ngeri. Mungkin itu lebih baik dari serabutkan otak tentang dia. Siapa tau?

" hey guys.." tersentak dari lamunan.
Mata aku bulat pandang ke depan. Fliz pusing badan. Tertanya-tanya siapa yang tegur agaknya.

"hai Ila…and Fliz..right?"
Emma tersenyum manis. Yang aku tahu, itu senyuman plastik…
dia pun kenal Fliz?selama nih aku sorang jela yang tak pernah kenal mamat ni yer?

Aku diam tak menjawab.
Mood yang memang dah takde tambah rosak tengok muka Emma.
Kenapa mesti dia datang waktu camni?
Fliz senyum tipis. "yup."

" tengah date ke ni?" kening diangkat-angkat. Satu senyuman sinis sempat dihadiahkan khas untuk aku. Aku ambil keputusan untuk mendiamkan diri. Cepat-cepat la berambus sebelum aku meletup nih..

Fliz pandang aku. Mungkin hairan tengok aku buat macam tak kenal padahal Emma terus terang tegur aku tadi.

" yup." Fliz renung aku. Tajam.
Aku agak terkejut tapi masih tak bagi respon..

"well…sejak bila korang keluar berdua nih? Tak pernah nampak berdua tup-tup dah dating yer…erm…pandai you simpan ek Fliz.." Emma senyum senget.

Dahi Fliz berkerut. "hmm…do I know you?"
Memang tak terlintas lansung yang Fliz akan tanya camtu. Riak muka Emma berubah kelat. Aku hampir tergelak. Nasib la sempat tahan..riak muka kekal serius.

" You ni buat lawak pulak..takkan dah tak ingat kot. Kan kita selalu jumpa…Darynx Club,remember?"
" ow..ye ke? Tapi, I baru je pergi club tu dua kali. Mungkin sebab tu tak perasan kot.Your name?"
muka Emma makin kelat.

" Emma."
Fliz sekadar angguk kepala.

aku tak tahu diorang bercakap tentang night club ke, golf club ke atau mana-mana club. tapi aku suka tengok muka Emma yang kelat.hehe..

"erm..well, I have to go now…tu member dah tunggu kat luar."
Aku pandang ke luar. Nana dan Fyda sedang memandang kami dengan bungkusan makanan di tangan. Bertembung pandang dengan Nana, dia sekadar beri senyuman nipis. Acuh tak acuh.

Emma berjalan perlahan tapi tiba-tiba berhenti di tepi aku dan tunduk sebelum berbisik di telinga.

" aku ingat ko ni tak normal…asyik berkepit dengan Mel je. Tak sangka dah tukar selera pulak. Well..ko tak sesuai dengan dia. I know him very well..." terus berdiri tegak. Sempat senyum kat Fliz dan angguk kepala sebelum keluar dari KFC.

Tak normal?Muka aku merah. Hati terus hangat. Tangan pegang kerusi dengan kejap sampai aku rasa sakit. Minah tu memang dah melampau!! Kalau bukan kat tempat awam memang aku cili je mulut dia…cakap pandai...i know him very well konon. Mamat tu,nama ko pun dia tak ingat…memang lawak yang tak lawak lansung!

"your friend?" Tanya Fliz sepatah.
pantas geleng kepala. " I thought she’s yours"
Fliz geleng. "dia bisik apa tadi?"
Kening terangkat sebelah. Nak jugak tahu..sibuk..
"nothing."
"there’s must be something kan? Muka awak merah…kalau merah malu cute la jugak..
Ni muka merah macam nak telan orang. Buruk!"

Aku ketap bibir..
Eh mamat nih..aku luku nanti kang baru tau…
"mind your own business."

Fliz senyum. Tangan capai Pepsi.
" tak salah kalau nak berkongsi cerita. I won’t tell anyone." Sedut pepsi dengan selamba.

Aku memang takde mood nak bercakap tentang Emma. Lagi kan nak share cerita dengan Fliz pasal Emma? No way!

"saya nak balik sekarang."
Aku bangun. Fliz pandang aku tanpa riak.
Ko tak nak balik sudah..aku lagi rela naik bas atau teksi..

" ok." Aku tarik nafas lega.
Sekurang-kurangnya dia tak arahkan aku buat benda-benda yang bodoh dan mengarut lagi sebelum balik.

Sepanjang perjalanan balik ke hostel,aku diamkan diri. Fliz pun tak bercakap. Itu yang lagi baik sebenarnya..

****************************************

" he’s not that bad Ila.." Mel sengih.
Aku buat muka bosan.

" jangan sebab dia tak layan Emma kau anggap dia ok pulak Mel.."

"but he’s sweet la jugak.."
"no! he’s not sweet at all. You’re not in my shoes..kau tak faham Mel.."
Mel garu kepala.

" apa kau rasa kalau orang yang ko tak kenal, tau macam-macam sal ko..ko ada perjanjian dengan dia yang buat ko terikat dengan dia sebulan. Ko tak tau pape tentang diri dia..tapi dia yang tau macam-macam sal ko boleh guna kelemahan ko untuk kepentingan dia. Dia macam permainkan ko. Bagi arahan yang entah pape..membazir masa ko yang berharga..apa ko rasa?? Terganggu dengan kehadiran dia, pastu cam fobia pulak nak jumpa dia lagi. "

Aku mengeluh. Tak sangka yang aku dah tersilap langkah..
Mel tepuk bahu perlahan..

"so..apa ko nak buat?"
"I’ve no idea.."

Mel tetiba pegang pipi aku kiri dan kanan. Aku pandang muka Mel.hairan.
Nih pehal pulak men pegang-pegang pipi nih…

"Listen…mungkin ni masanya untuk ko find out sape sebenarnya Adam Fliz tu.."
"hm? Camne?" fikiran aku memang dah tak berfungsi untuk fikir pape lagi. Jiwa kacau..

"hey..Ayie kesayangan ko tu.. mana menghilangnya lepas ko dah tolong dia? Ayie tu kunci dalam hal ni taw..ko carik la dia..paksa dia cakap sape budak Fliz tu sebenarnya.."

" kalau dia cakap tak tau atau tak nak ngaku camne?"

" Ila..ko ni memang da serabut da..takyah lah fikir sangat tentang benda ni..setahu aku ko tak suka ambik kesah benda-benda camni..dulu ko jugak cakap, cukup sebulan lupakan semuanya.."

Senyap.
memang dulu aku fikir camtu. Tapi hari ni tak. Tak sebab Emma dah nampak aku dengan Fliz. Kalau Emma sebarkan cerita yang bukan-bukan lagi? Hish..biarkan jela.. Tapi Emma kenal Fliz. Dia tau apa yang aku tak tahu tentang Fliz. Dan Fliz macam tahu banyak benda pasal aku. Aku? Apa pun tak tau!

" kalau ko serabut sangat, memang ko patut ambik tahu tentang budak tu…entah-entah memang ko penah kenal kot tapi lupa…hii..kalo aku jadi ko la, muka hensem camtu tak pernah aku lupa taw.."

Mel garu pipi sambil sengih.

" ko ni macam-macam teori pakai.."
" otak aku…bese la beb..tapi kan..."
"apa?"
"dia tu macam sweet je..ko tak rasa gitu?"
" Mel…."

Aku sembam muka ke tilam. Mel ketawa kuat.
posted by Penulisan2u @ 5:23 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
4 Comments:

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group