BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Jun 01, 2009
Cerpen : Takdir kehidupan
Nama Pena : arisa aizawa

"Perempuan tak tau malu!"serentak dengan itu pipi Idayu terasa pijar, lantas dia mendongak kepala dan dilihatnya Datin Maria berdiri dihadapannya dengan muka menyinga.

"Kenapa ni Datin, apa salah saya?"
"Apa salah kau, kau tanya aku, hey kau ingat kau tu bagus sangat ke sampai kau goda anak aku, tak sedar diri,"
"Goda anak Datin? Bila masa pulak saya goda anak Datin? Kenal pun tak,"
"Eh kau jangan berdalih lagi habis tu ni sapa?"gambar2 dilempar ke muka Idayu yang masih terpinga-pinga.Perlahan-lahan Idayu melihat gambar yang dimaksudkan lantas dia mengeluh kecil, kenal sangat dia dengan orang dalam gambar tu, Intan kakaknya sendiri, disebabkan muka mereka yang hampir sama kerap kali mereka disalah anggap.
"Datin dah salah orang ni, ni bukan gambar saya, takkan Datin tak perasan perempuan dalam gambar ni kurus, saya kan berisi sikit,"terang Idayu lembut.

Datin Maria mengerutkan dahinya sedikit lantas diambil gambar tersebut dan dibandingkan dengan gadis dihadapannya kini, memang kedua-duanya agak berbeza dari segi susuk tubuh tapi muka mereka nampak sama.

Idayu mengukir senyum tipis, lantas dipandang setiausahanya yang masih tercegat didepan pintu.

"Tak apalah Akma, awak boleh keluar dulu dan tolong sediakan kopi untuk saya dan Datin Maria," Akma menganggukan kepalanya dan lantas dia keluar dari bilik Idayu lalu menuju ke pantry, kepalanya masih sarat dengan persoalan tetapi didiamkan saja.

"Kalau bukan awak dalam gambar ni, habis tu siapa?"tanya Dati Maria perlahan. ada sikit rasa bersalah dibenaknya kerana menyerang Idayu begitu saja tanpa usul periksa.
"Itu Intan Sufiyya, kakak saya,"
"Kembar awak ke?"
"Taklah kami beza umur 2 tahun,"
"Tapi muka dia memang sama dengan awak, malah tak ada beza sikit pun,"
"Saya pun tak tahu nak terang dekat Datin macam mana, dari kecil sampai sekarang ,memang saya selalu disalah anggap sebagai kakak, tapi memang muka kami hampir sama, bukan Datin saja ramai lagi yang tersilap tengok,"terang Idayu lembut.

"Maaflah Idayu saya tersalah orang, saya geram sebenarnya, anak saya tu dah nak kawin tapi dia tu liar sangat jadi saya saya upah orang untuk ekori dia, saya tak mahu dia main kayu tiga dengan menantu saya nanti, sebab tu bila saya tengok gambar ni terus saya naik angin,"
"Saya faham Datin, kakak saya tu kawan dengan semua orang tapi taklah sampai nak rampas laki orang, apa-apa pun saya minta maaf dengan Datin kalau-kalau kakak saya tu dah menyakitkan hati Datin."
"Tak apalah, saya minta diri dulu, tapi kalau boleh tolong nasihat dekat kakak awak tu jangan jumpa dengan anak saya lagi, mungkin mereka hanya kawan tapi kalau selalu berdua macam tu orang akan pandang lain,"
"Baiklah Datin saya faham,"selepas itu Datin Maria terus meninggalkan bilik Idayu, pada waktu yang sama Akma masuk ke bilik Idayu dengan menatang dulang yang berisi dua cawan kopi.
"Eh, mana Datin Maria?"
"Dah balik dah,"
"Cepatnya, apa halnya?"tanya Akma sambil meletakkan mug kopi itu di hadapan Idayu.
"Pasal Intan,"
"La minah tu lagi, apa pulak yang dia buat kali ni,"
"Nah kau tengok la sendiri,"disuakan gambar yang berterabur dia atas mejanya lalu dihulur kepada Akma.
"Isy, dia ni memang tak makan saman langsung, tak berubah-ubah, dah nak kawin pon dok kepit dengan jantan len , ketegaq sungguh,"Idayu tersengih mendengar butir bicara Akma.
"Ketegaq tu apa Akma?"tanya Idayu, Akma memang begitu bila dia marah mula lah keluar loghat utara bila bercakap.
"Eh, sori-sori, ketegaq tu lebih kurang macam tak dengar cakap la,"
"Apa-apalah cik Akma oi, lepas ni aku ada appointment dengan sesiapa tak?"
"Emm, petang ni kau free tak ada appointment,"
"Kalau macam tu aku nak balik la penat sangat dah ni, semalam balik lambat,"
"Penat ke malas?"perli Akma.
"Penatlah, aku bukan pemalas okey,"tegas Idayu, Akma tertawa kecil mendengarnya.
"Ye la, abis tu kalau Encik Akmal tanya pasal kau aku nak jawab apa?"
"Cakap je la aku dah balik, lagipun dia tau aku balik awal hari ni sebab nak get ready untuk pergi ke Langkawi esok,"
"Ok,"jawab Akma ringkas lalu menolong Idayu mengemaskan mejanya yang berselerak.
********
Idayu mengeluh lagi, tak disangka begini takdir hidupnya dari dulu sampai sekarang dia dibebani dengan karenah kakaknya, malah ibunya turut menyebelahi kakaknya, dari dulu sampai sekarang, kadang-kadang tertanya-tanya jugak adakah dia bukan lahir dari rahim ibunya sehinggan dia dilayan sebegitu rupa, mujurlah dia masih ada abang dan kakak ipar yang melayannya bagaikan saudara sendiri. Teringat lagi perbalahan yang ditimbulkan kakaknya itu semalam.

"Kau kena kawin selagi kau tak kawin kau akan goda Imran sampai dia jatuh hati terhadap kau!"tersentak dia mendengar tuduhan tak berasas itu, masakan dia mahu menggoda bakal abang iparnya sendiri, dia masih punya kewarasan akal untuk melakukan perkara seperti itu.
"Apa yang kakak merepek ni, Ayu tak hilang akal lagila nak goda abang Imran, dia kan tunang akak,"

"Kau ingat aku tak tahu yang kau tu minat dekat Imran, selalu aku nampak kau main mata dengan dia, kau ingat aku buta ke hah?"
"Bila pulak Ayu buat macam tu, sumpah kak Ayu tak ada hati langsung dekat abang Imran,"tegas Idayu.
"Itu kata kau, tapi hati kau orang lain tak tahu, aku tak kira selagi kau tak kawin, aku tak nak duduk kat rumah ni, menyampah aku tengok muka kau,"
"Intan, jangan lah macam tu, Intan tak kesiankan dekat ibu ke sampai nak tinggalkan ibu,"
"Ayu kan ada, ibu duduklah dengan Ayu, Intan nak pindah rumah Liyana,"
"Jangan tinggalkan ibu Intan, Ayu takkan sama dengan Intan, ibu tak boleh hidup tanpa Intan,"kenyataan yang keluar dari mulut Puan Hayati membuatkan hati Idayu tersentap, dia tahu ibunya lebih sayangkan kakaknya itu berbanding dirinya. Wajah ibunya yang dilinagi air mata itu dipandang sayu, dia tahu dia tak mampu nak memenangi hati ibunya hatinya turut sakit bila melihat wajah itu, akhirnya perlahan-lahan dia menganggukan kepalanya.
"Tak apalah , Ayu akan kawin, kakak tak payahlah pindah dari rumah ini, Ibu, hari tu ada orang masuk meminang Idayu kan, ibu terimalah,tetapkan tarikh dalam tempoh terdekat,"laju lidahnya menuturkan perkataan yang sama sekali bertentangan dengan hatinya.Lantas dia naik ke biliknya lalu dilepaskan tangisan yang ditahan semenjak tadi.
********
"Aku terima nikahnya Idayu Sufiyya binti Idris dengan mas kawin 80 ringgit tunai,"dengan sekali lafaz Idayu menjadi isteri kepada seseorang yang tidak dikenalinya, dia cuma tahu nama suaminya itu Ariff, itu saja kerja, tempat tinggal dan lain-lain semuanya dia tak tahu.Dipandang biliknya yang dihias ringkas kemudian beralih pula kepada bajunya, semua itu membuat hatinya sayu, tiada kenduri besar-besaran, tiada paluan kompang malah tiada persandingan.
Kakaknya telah mengugut ibunya yang perkahwinannya tidak boleh dibuat secara besar-besaran hanya ada kenduri doa selamat saja, malah suaminya turut dikehendaki menyediakan belanja ‘melangkah bendul’, dia cuma berkahwin seminggu lebih awal berbanding kakaknya itu, tapi kehendak Intan tiada siapa yang mampu menghalang.
Akma mengenggam erat tangan Idayu yang muram itu, dia tahu ini semua bukan kehendak Idayu, Idayu membalas genggaman tangan Akma dan dikalih pandangan terhadap kakak iparnya yang memeluk bahunya.
"Ayu tak apa-apa Kak Dina, mungkin dah ini takdir Ayu, nak buat macam mana," lantas dia ketawa kecil bagi membuang resah yang bertandang di hatinya.
"Pengantin lelaki dah sampai," ucapan itu membuatkan Idayu mendongakkan kepalanya, lelaki yang berdiri dihadapannya nampak segak berbaju melayu berwarna putih, apabila matanya bertentang mata dengan lelaki tersebut pantas dia menundukkan kembali mukanya, terasa tangannya dicapai dan sebentuk cincin disarungkan ke jari manisnya, selepas itu dia mencium tangan lelaki tersebut dan disambut dengan kucupan di dahinya.
*********
Ariff hanya memandang susuk tubuh Idayu yang berdiri di beranda bilik, lantas dihampiri Idayu yang sedang ralit melayan perasaan dan dipaut pinggang gadis tersebut. Idayu tersentak dan merasakan mukanya panas apabila diperlakukan sebegitu rupa.
"Sayang buat apa dekat sini tak sejuk ke?"tanya Ariff tapi dia tertawa kecil apabila melihat muka Idayu yang sudah merah seperti udang kena bakar, comel.
Ditariknya tangan Ayu memasuki bilik dan ditutup pintu beranda, dipimpin Idayu ke birai katil.
"Kenapa ni? Sayang tak gembira ke dengan perkahwinan ini?"tanya Ariff apabila Idayu terus-menerus mendiamkan diri malah mukanya ditundukkan.
"Kenapa ni, cakaplah, abang sedia mendengarnya,"ujar Ariff lembut.
"Saya minta maaf kalau apa yang saya cakapkan ini melukakan hati awak, tapi perkahwinan ini bukan kehendak saya sebenarnya, saya cuma seorang anak yang menurut cakap ibu saya, lagipun saya tak tahu apa-apa langsung mengenai diri awak, awak juga mungkin tak tahu apa-apa pasal saya"luah Idayu perlahan takut kalau dia membuat lelaki itu marah terhadap apa yang dikatakannya.Tetapi dia merasakan ada tangan yang menolak dagunya lantas matanya bertentang dengan mata Ariff .
"Idayu Sufiyya binti Idris, anak bongsu dari 3 adik-beradik, kerja sebagai Senior Engineer Bina Teguh Berhad, umur 25 tahun, pemegang ijazah kelas pertama Universiti Teknologi Malaysia, seorang yang pendiam, hobi mengambil gambar cita-cita nak jadi jurugambar profesional,"ucap Ariff yang membuatkan mata Idayu membulat bila mendengarnya, hairan bagaimana lelaki itu mengetahui mengenai dirinya sedangkan dia tak pernah bertemu dengan lelaki itu sebelum ini.
"Hairan macam mana abang dapat tahu pasal ni? Ingat tak dua bulan lepas Ayu ada ikut Conference dekat Langkawi?"tanya Ariff, lantas Idayu menganggukan kepala masih diingat perkara yang dicakapkan Ariff kerana itulah satu-satunya conference yang dihadirinya dimana hanya dia seorang perempuan yang mewakili syarikatnya tetapi rata-rata peserta adalah lelaki.
"Ayu ada jumpa dengan kawan Ayu, Azim ingat lagi tak,"Idayu sekali lagi menganggukkan kepalanya.
"Azim adalah pekerja abang, abang tertawan dengan Ayu sebab Ayu berani meluahkan pendapat Ayu walaupun hanya Ayu seorang perempuan kat situ, pertama kali abang lihat perempuan yang begitu berani walaupun dikelilingi lelaki, abang tanya dekat Azim pasal Ayu, lepas tu abang minta ibu tolong pinangkan Ayu sebab abang dah jatuh hati dengan Ayu,"
"Tapi takkan awak boleh terima saya dengan masa yang singkat, awak tak kenal hati budi saya lagi,"Ariff tersenyum mendengarnya, dia tahu Idayu masih ragu-ragu dengan dirinya.
"Sebelum abang minta ibu masuk meminang Ayu, abang dah buat Istikharah dan abang yakin Ayu ditakdirkan untuk abang,"
"Tapi saya masih tak tahu siapa awak yang sebenarnya,"luah Idayu perlahan.Ariff hanya tersenyum lantas dieratkan pelukannya.
"Apa yang Ayu nak tahu pasal abang?"
"Semuanya,"
"Well nama penuh Muhammad Ariff Redzuan binti Saiful Omar, umur 30 tahun, dah berkahwin dengan Idayu Sufiyya Idris, bakal menjadi bapa kepada anak yang akan dilahirkan oleh Idayu Sufiyya,"ungkapan terakhir itu membuatkan Idayu memalingkan wajah ke arah suaminya tetapi terkejut bila wajahnya begitu hampir dengan wajah suaminya itu,hembusan nafas suaminya dapat dirasakan dipipinya lantas dipejamkan matanya rapat.
**********
"Hai sayang buat apa tu?"pelukan di bahunya dari belakang mematikan lamunan Idayu mengenai tabir hidupnya lantas diukir senyuman nipis lalu dicapai tangan Ariff dan dikucupnya sebelum dibalas dengan ciuman didahinya.
"Tak buat apa-apa pun, abang nak minum teh?"
"Boleh jugak,"lantas dicapai popia goreng di atas meja lalu dikunyah perlahan.
"Macam mana kerja abang hari ni, ok?"tanya Idayu sambil dia menuangkan teh ke dalam cawan suaminya.
"Biasalah, hari ni cuma ada meeting pasal progress projek syarikat, tak ada apa sangat,"
Belum sempat Ariff menghirup teh, terdengar tangisan kecil dari halaman rumah, Idayu yang ingin bangun ditahannya lantas dia sendiri menghampiri halaman rumah.
Idayu hanya tersenyum memandang Ariff memujuk anak lelaki sulungnya yang terjatuh apabila bermain, perutnya yang memboyot diusap perlahan lagi dua bulan dia akan mendapat seorang lagi cahaya mata. Idayu sangat bersyukur kerana mendapat suami sangat menyayangi dirinya, malah dia berterima kasih kepada kakaknya kerana dia memperoleh kebahagiaan sekarang.
posted by Penulisan2u @ 1:09 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
15 Comments:
  • At 1/6/09 8:31 PG, Anonymous sirrul asma said…

    assalamu'alaikum
    alalala..comeynya cerita ni..
    pengolahan pun best je.
    tahniah ya untuk penulis.

     

  • At 1/6/09 9:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baiknyer la idayu ni,jadi baik sangat cm ni memang penat.asyik kena buli jer,geram..Anwy gud job.

     

  • At 1/6/09 10:56 PG, Blogger my_za2l said…

    best.
    :D
    ~myza2l~

     

  • At 1/6/09 12:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ketegaq == degil/keras kepala

     

  • At 2/6/09 2:35 PG, Blogger bulan bintang capricorn said…

    ala
    cite da best da
    penulis kne tmbh lg sket je

    pe jd kat kakak idayu tuh.?
    nape mak idayu x ske dier.?
    msty de sbb an

    anyway
    cte da best je

    juz 2 arr
    still rs cm tgantung

     

  • At 2/6/09 9:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a'a kan..walo hepy ending tp still mcm tergantung..kalo smbg skt n explain n hbskan dgn ending yg lebih jelas..ia akn lebh berkesan..hehe..memandai je kan..pe pun gud luck writer..chaiyyok!!

     

  • At 3/6/09 10:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol2..pe jd nan akak dy..??

     

  • At 4/6/09 10:13 PTG, Blogger arenie said…

    la..tertanya2 ttg kakak dia

     

  • At 6/6/09 2:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite yg cute! simple! nice! cume x seronok sgt.. sbb sumenye happy je.. buatla yg saspen ke, ape ke.. ok? keep it up!

    ~~PapaTul~~

     

  • At 6/6/09 11:35 PTG, Blogger www.shima_zolkefli said…

    woo..romantiknye pasangan couple ni!!tp knapa mak idayu xsuka kat dia ha??xpernah la pulak dengar seorang ibu xsuka kt anak dye??jalan cite best!!tapi rasanye cite ni cam tergantung je??kalu tambah ckit lagi bru best(^.^)congrats buat penulis..

     

  • At 8/6/09 3:59 PTG, Anonymous aKu said…

    alaa.pndek nya..
    huuu..tpi best la..
    cma klau smbung sket lg cita psai akak dia ngan mak dia lg syiok.
    nway truskan berkarya!

     

  • At 9/6/09 8:47 PG, Blogger Arisa Aizawa said…

    terima kasih sebab bagi komen memberangsangkan,
    memang cita ni ada 1 lagi ves tapi kali ni versipihak intan pula tunggu ek

     

  • At 14/6/09 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok jer..tp hdp xla selalu indah seperti yang d gmbrkn...


    *bayumalam

     

  • At 26/6/09 11:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni best....but ade satu ksilapn..Muhammad Ariff Redzuan binti Saiful Omar...bkn 2 utk prmpuan ke...hehehehe

     

  • At 30/6/09 3:11 PTG, Blogger norain ishak said…

    layan la jugak citer nie..
    ayat2 die pon cam dalam novel..
    kire okey ar..
    nanti buat reka jalan citer yg lebih best yer..
    mesti lagi mantop..!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group