BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Jun 22, 2009
Cerpen : Tak kenal, maka...
Nama Pena : Dahlia

Suasana tenang di tepi kolam ikan yang terletak bersebelahan dengan banglo 3 tingkat itu berubah menjadi tegang. "Mama dan papa dah jumpa calon isteri untuk kamu" tenang Datin Zahrah memulakan bicara dengan satu-satu anak lelakinya, Daniel. Dia seolah-olah tahu akan reaksi anaknya itu nanti. "Tapi ma, Daniel dah ada pilihan sendiri. You do know that right? You know that I'm with Sara kan ma?" tegang nada suaranya. "Mama tau, tapi ini decision papa. Lagipun mama rasa papa selalu buat pilihan yang terbaik untuk Daniel. Apa salahnya kalau Daniel turut kehendak dia." Datin Zahrah cuba memujuk. Keputusan kini terletak di tangan papanya, itu yang pasti. Daniel tahu, keputusan papa adalah muktamad, lebih-lebih lagi hal yang penting macam ni.

"Mana papa dan mama jumpa calon untuk Daniel ni? She's a kampung girl lah papa. Do you really think that she can make me happy and understand the way I live my life?" Daniel mencampakkan gambar gadis yang ditunjukkan oleh ibunya. Geram hatinya, disangka pilihan papa itu dari kalangan sahabat-sahabatnya yang berada. Sudahlah dia terpaksa meninggalkan Sara, calon mama dan papanya tidak sedikit pun mengetuk pintu hatinya. "Daniel, don't judge a book by it's cover. You're a grown up. I think this girl is capable of building a meaningful life with you. Cukup didikannya, keluarganya baik, apa lagi yang Daniel nak? Ini bukan pilihan, Daniel mesti setuju. Papa dah tetapkan tarikh pernikahan kamu berdua. Dua bulan dari sekarang!" Dato' Zakaria tegas dengan keputusannya. Daniel mencapai kunci keretanya dan segera keluar dari rumah, dia perlukan ruang dan masa untuk menerima keadaan tersebut.

"Ok, Daniel terima calon papa dan mama ni, dengan syarat she cannot work and I want us to live in our own house." Daniel meletakkan syarat atas alasan dia perlukan ruang peribadi untuk mengenali bakal isterinya nanti. Seperti yang ditetapkan, Daniel bernikah dengan Nur Umairah dua bulan kemudian. Majlis diadakan secara besederhana seperti yang Daniel mahukan. Nur Umairah, seorang gadis yang dibesarkan di kampung, anak kepada sahabat karib Dato' Zakaria yang banyak membantunya suatu ketika dahulu. Orangnya bertubuh kecil dan mempunyai lesung pipit di pipi kiri, cantik pada pandangan Datin Zahra dan Dato' Zakaria, tetapi bukan di mata Daniel.

Pada hari pernikahannya, itulah kali kedua mereka bertemu. Pada pertemuan pertama dahulu, Daniel telah meluahkan segala-galanya, dia telah menyatakan bahawa perkahwinan ini bukanlah atas kehendaknya dan dia tidak pasti samada pintu hatinya akan terbuka untuk Umairah. Umairah memahami apa yang Daniel beritahu padanya, perkahwinan itu juga bukan pilihannya. Hatinya baru sahaja dikecewakan, lantas dia bersetuju dengan pilihan ibu dan ayahnya. "Malam ni dan malam esok, I tidur atas sofa. Lusa kita masuk rumah baru. I dah sediakan seperate rooms. I harap you dapat rahsiakan hal ni daripada papa dan mama." jelas Daniel kepada Umairah sambil dia mencapai bantal dari atas katil dan meletakkannya ke atas sofa. Umairah mengangguk tanda setuju. Dia masih kekok dengan daniel, tapi digagahkan juga diri untuk berada di dalam bilik itu bersamanya.

"So, this is our house. You bebas untuk buat apa saja dekat sini. I tak nak you keluar dan memalukan I. Duduk je dalam rumah ni. Banyak yang you boleh buat." sergah Daniel. Terkejut Umairah yang dari tadi asyik memerhatikan pemandangan di luar tingkap. Dia tidak pasti bagaimana hari- hari mendatang dalam rumah itu. Yang pasti, dia harus menunaikan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri.

Hampir tiga bulan telah berlalu. Rutin hariannya ialah, menyediakan pakaian kerja Daniel, menyediakan sarapan dan makan malam yang kadang-kadang tidak dijamah pun oleh Daniel. Selama hampir lebih 3 bulan mereka berkahwin, tidak pernah sekalipun mereka tidur sekatil. Daniel pula hanya melayan dirinya dengan baik hanya di hadapan papa dan mama. Hampir 3 bulan juga lah Umairah tidak menjengah ibu dan ayah di kampung, sekadar bertanya khabar melalui panggilan telefon. Daniel tidak sedikit pun cuba mengenali Umairah dan keluarganya. Pernah Umairah cuba untuk memulakan perbualan dengan Daniel, tapi jawapan yang diterima semuanya bernada dingin. "Orang macam you ni, tak akan paham kerja yang I buat!" berbekas kata-kata Daniel itu, tapi dia cuba buat tak endah. Umairah sendiri kadangkala tidak pasti siapa dirinya di sisi daniel. Tapi dia tidak pernah mempersoalkan sikap Daniel, tidak juga dia menyesal dengan pilihan kedua ibu dan ayahnya. Cuma dia bosan kerana terperap di dalam rumah itu. boleh jadi gila!

"Hello Ira! So, how's your marriage life?" terdengar jeritan Carmen di talian. "Carmen! I miss you. Lamanya tak call. Seronok merantau ke Europe?" balas Umairah membiarkan soalan Carmen tak berjawapan. "Europe is great! Tu lah kau, aku ajak kau kerja kat sini, kau tak mau ikut. Rupa-rupanya dah ada plan nak kahwin ye! Comel tak suami kau tu? Ajak la kawan baik kau ni datang rumah, aku tengah cuti ni. Rindu betul aku nak berborak dengan kau Ira" ceria nada suara Carmen. Umairah begitu gembira dengan cadangan Carmen, tapi dia perlu meminta izin daripada Daniel terlebih dahulu. Segera dia menelefon Daniel di pejabat, dan Daniel telah mengizinkan Umairah untuk mengajak Carmen ke rumahnya.

"Wah, seronoknya! Rumah besar, having a good looking husband and you don't have to work! That's a great bargain Nur Umairah. Bertuah kau. Semua orang kalau boleh nak hidup macam kau sekarang ni." ujar Carmen sebaik sahaja dia memasuki rumah tersebut. "Macam-macam la kau ni. Tak tanya pun khabar aku ni sihat ke tidak." balas Umairah sambil mengerutkan dahinya. "Tengok keadaan kau pun aku boleh tau kau sihat-sihat je kan? Suami kau balik kerja pukul berapa? Boleh lah kau kenalkan dia dekat aku. Nak jugak aku tahu siapa yang bertuah dapat mengubati hati Umairah ni dari kekecewaan." berderai tawa Carmen. Umairah terbayangankan wajah Daniel. Kata-kata Carmen mengusik jiwanya. Mengubati kekecewaan atau menambah luka dihati ni? perangai Daniel kadang-kadang lebih menyakitkan dari kata-kata Syahmi sewaktu mereka berpisah dulu. "Dia sibuk la Carmen. Lain kali lah kau jumpa dia. Aku ni, nampak je happy tau! Luka ni belum tentu terubat dengan apa yang ada di sekeliling aku sekarang ni." balas Umairah selamba. Selama 2 jam Umairah mendengar celoteh Carmen tentang keindahan Eropah. Kedatangan Carmen menyebabkan Umairah terasa amat rindu pada alam pekerjaan yang ditinggalkan, terlalu banyak tentang dunia luar yang dia tinggalkan. Hidupnya kini hambar, namun dia tidak mahu mengeluh, dia tidak mahu dikatakan tidak bersyukur. Lagipun dia pasti, setiap dugaan itu ada hikmahnya.

_________________________________________________________________________

Pagi itu seperti biasa, pakaian Daniel telah disiapkan, sarapan telah dihidang di atas meja. 5 minit.. 10 minit... bayangan Daniel tidak kelihatan. Umairah mula risau. Dia memberanikan langkah ke bilik suaminya. Kertas kerja bersepah-sepah di atas meja. Daniel masih memakai pakaian kerjanya semalam, dia terbaring di hujung katil dan di tangannya terdapat beberapa helaian kertas. Umairah menghampiri Daniel. Dia mengalihkan kertas dari tangan Daniel perlahan-lahan. "Daniel, awak tak sihat ke? Baju dan breakfast saya dah siapkan." Tergagap-gagap dan perlahan nada suara yang keluar dari mulut Umairah. Daniel membuka matanya dan cuba untuk duduk untuk beberapa saat. Dahinya berkerut melihat waktu pada jam tangannya, dia berbaring semula. Umairah bingung. Dia menggegarkan sedikit tubuh Daniel. Daniel kaku, tanpa sebarang reaksi. Umairah meraba dahi Daniel, suhu badannya hangat dan hembusan nafas daniel laju. Segera dia mencapai bantal dan mengalas kepala Daniel. Kertas yang bersepah tadi dikemaskan. Umairah segera turun ke dapur mencari asam jawa.

Sekembalinya dia ke bilik Daniel, terlihat suaminya itu masih berbaring, menyebabkan timbul rasa kasihan di hati. Dia mengeluarkan t-shirt dari dalam almari. Hilang rasa segan silunya, Umairah menukarkan pakaian Daniel dan menyapu asam jawa yang telah dibancuh dengan air ke tubuh dan dahi Daniel. Dia duduk di sisi Daniel, risau kalau-kalau Daniel memerlukan apa-apa. Hendak di bawa ke klinik, tidak terlarat rasanya untuk Umairah memapah, lagi pula dalam keadaan badan Daniel yang teramat lemah. Dia membelek kertas-kertas yang bersepah tadi. Umairah mencapai sehelai kertas kosong dan pen, mindanya berputar ligat. Pantas tangannya menulis idea yang datang mencurah-curah. Hampir 2 jam berlalu, baru sahaja Umairah ingin merenung air muka Daniel yang tenang itu, akhirnya dia sedar dari tidurnya, dia meraba-raba dahinya. Melekit. "Apa ni? Aaarrghhhh.." dia memicit kepalanya, terasa berat sekali untuk dia bangun. Umairah memapah Daniel ke bilik air, dia membersihkan sisa asam jawa yang terlekat pada dahi Daniel. Terasa dirinya seperti anak kecil dengan layanan Umairah, Daniel segera menepis tangan Umairah dan mencapai tuala. "I dah besar lah. tak perlu layan I macam ni. I nak mandi. Kejap lagi I pegi klinik sendiri." ujarnya. Umairah terkilan dengan tingkah laku Daniel. Tiada kata-kata berterima kasih, sindiran juga yang keluar dari mulutnya. Umairah segera keluar dari bilik Daniel. Dia menyediakan pakaian untuk Daniel ke klinik dan segera membersihkan dirinya.


Selesai mandi, dia mencari kelibat suaminya, kalau-kalau masih ada. Tetapi Daniel telah pun keluar. Umairah ke dapur dan mula memasak. Sejam kemudian terdengar deruman enjin kereta Daniel memasuki ruang garaj. Pintu rumahnya dibuka, Daniel terus menuju ke biliknya. Sebentar kemudian Daniel muncul di ruang tamu. Dia menghulurkan sekeping kad bewarna unggu. "Ini wedding invitation Sara. I nak you pakai baju cantik-cantik sikit. Kita pergi reception dia malam esok" ujar Daniel lalu duduk di sebelah Umairah dan mencapai alat kawalan televisyen. Umairah membelek kad undangan tersebut, tertera tema "batik dan kebaya" pada penjuru kecil kad itu. Hatinya berbunga, ingatannya segera kepada Carmen.

"Dah lama kau tak bergaya macam ni Ira. Last time aku rasa sewaktu makan malam anjuran fakulti dulu kot. Tahun bila ya tu? Lebih kurang 3 tahun dulu kan? Cantik warna baju kebaya ni. Lepas ni kita pergi cari selendang pulak ye?" seronok Carmen apabila Umairah mengajaknya keluar mencari baju untuk dipakai ke majlis perkahwinan Sara malam esok. Kebaya bewarna hijau lembut bersulam bunga bewarna unggu menjadi pilihan, selendang bewarna unggu dijadikan padanan. Entah kenapa, Umairah benar-benar berharap pakaian yang dipilih itu tidak akan mengecewakan Daniel.

Malam itu Carmen membantu Umairah untuk bersiap. Solekan tipis pada wajah Umairah cukup membuatkannya tampak berseri-seri. Jelas kelihatan lesung pipit di pipi kirinya. Selendang di pakai di kepala dengan lilitan yang kemas. Umairah mencapai botol minyak wangi dan menyembur sedikit pewangi pada tubuhnya. Daniel masih belum tiba. Dia menunggu di ruang tamu. Carmen telah pun meminta diri untuk pulang. Jam di dinding menunjukkan hampir pukul 8 malam apabila Daniel tiba di rumah untuk menjemput Umairah.

Daniel berpuas hati dengan penampilan isterinya. Ketika hendak memasuki dewan, Daniel mencapai tangan Umairah, digenggam erat tangan isterinya yang halus itu. Umairah terkejut dengan tingkah laku Daniel, tapi dia membiarkannya. Ketika Sarah dan pasangannya datang ke arah Daniel, Umairah dapat merasakan genggaman Daniel yang semakin kuat. "Daniel! thanks for coming. This is my husband, Eric. Dont you want to introduce your pretty wife to me?" soal Sara sambil tersenyum. Daniel merangkul pinggang Umairah dan memperkenalkan isterinya. Umairah bertambah kekok, jantungnya hampir gugur! Dia beristighfar beribu kali, terasa lemah lututnya.

"I'm so sorry. I apologize for the way I behaved tonight." Kata-kata itu keluar dari mulut Daniel sebaik sahaja mereka masuk ke dalam kereta. "Hmm.." balas Umairah. Tiada kata-kata lain yang dapat diluahkan. Dia keliru, samada dia suka ataupun geram dengan sikap Daniel yang seolah-olah mempergunakannya malam itu. Umairah diam membatu. Sampai di rumah, dia segera masuk ke kamarnya. Di tinggalkan Daniel terpinga-pinga. Umairah mengambil keputusan untuk pulang ke kampung. Dia perlu mengusaikan kekeliruannya sendirian. Betulkah tindakannya menerima pilihan ibu dan ayah? Dia sangka dia mampu untuk bersandiwara bersama Daniel untuk mengubati kekecewaannya, tapi kini seolah-olah wujud rasa kasih untuk lelaki itu.

Daniel bangun dari tidur pagi itu untuk ke pejabat seperti biasa. Tapi pagi ini terasa lain, tiada bayangan isterinya. Baju kemejanya telah di gosok, sedia tergantung, tetapi tiada aroma masakan Umairah yang dapat dihidu. Dia terlihatkan nota yang ditinggalkan oleh Umairah di atas meja. Kesal melanda dirinya. Walau apa pun dia harus ke pejabat untuk pembentangan hari ini. Segera dia mengemaskan fail-fail kerjanya. Sedang dia menyusun kertas kerja yang telah siap dia terlihat beberapa helaian yang tertulis plan perniagaan, dia pasti itu tulisan Umairah kerana tulisan di atas nota yang ditinggalkan adalah sama dengan tulisan rangka plan perniagaan tersebut. Daniel mengamati perisian plan perniagaan itu. Kemas dan bernas. Hatinya terdetik, siapa Nur Umairah? Tiba-tiba soalan itu mengetuk pintu hatinya. Rasa ingin mengenali wanita bertubuh genit itu membuak-buak. "Ah.. kau tersilap langkah Daniel.." satu keluhan yang berat dihembuskan.

Selesai urusan pejabat, Daniel mengambil keputusan untuk mencari Umairah. Dia menelefon papa dan bertanyakan alamat rumah ibu bapa Umairah. Dato' Zakaria pelik dengan tingkah laku Daniel, sudah lebih beberapa bulan mereka berumahtangga, kenapa hanya kini baru Daniel bertanyakan alamat rumah ibu bapa Umairah. Sewaktu bernikah dulu, Daniel mahu mereka dinikahkan di rumahnya atas alasan ruang yang lebih selesa. Dato' Zakaria memberikan alamat rumah Umairah dan meminta Daniel menjelaskan kepadanya apa yang sedang berlaku secepat mungkin. Daniel berjanji untuk menjelaskan apa yang berlaku, pada masa yang sama, dia dapat membayangkan leteran yang bakal diterima daripada papanya nanti. Dia tahu, tindakannya menjauhkan diri dari isterinya yang sah itu adalah satu tindakan yang bodoh.

Tiba di halaman rumah Umairah, Daniel segera memberi salam dan menghulurkan tangan kepada ibu mertuanya. "Aaa.. Ibu, Umairah ada? Daniel ada hal nak bincang dengan dia" ujar Daniel sambil tercari-cari bayangan wanita yang benar-benar mengetuk pintu hatinya itu. "Ada dekat dalam tu, masuk lah. Ibu nak habiskan menyapu daun-daun kering ni" balas Puan Murni.

"Assalamualaikum." Daniel memberi salam. Tiada siapa yang membalas salamnya. Daniel memerhatikan sekeliling. rumah yang sederhana besar, kemas susun atur di dalamya, gambar perkahwinannya dibingkai dan terletak elok di atas meja perhiasan. Dia melangkah dengan kekok kerana tidak pernah sekalipun dia menjejakkan kaki di rumah tersebut. Terlihat pintu bilik di sebelah kanannya, di benar-benar berharap untuk melihat wajah Umairah sebaik saja dia membuka daun pintu bilik itu. Belum sempat dia menjengah dia ditegur. "Abang Long nak cari siapa tu? Kak Ira tak tidur sama bilik dengan Nadia. Bilik dia dekat belakang, mari Nadia tunjukkan" mesra kanak-kanak yang berumur dalam lingkungan 12 tahun itu menyapanya. Dia pernah melihat wajah kanak-kanak itu dalam foto keluarga Umairah. Dia pasti itu adalah adik iparnya. Rasa sesal singgah di hatinya. Pasti Umairah tersinggung dengan sikapnya yang benar-benar dingin bak ais sejak mereka berkahwin.

Daniel menyelak daun pintu bilik Umairah. Terlihat wanita itu duduk berteleku di atas sejadah. Umairah tidur bersama telekung yang masih dipakai sambil memeluk bingkai gambar. Daniel menarik bingkai itu perlahan-lahan dari pelukan isterinya, terlihat gambar sewaktu pernikahan mereka. Satu lagi penyesalan hinggap di hati, kalau lah senyuman yang diberikan ketika itu adalah benar-benar ikhlas, pasti dia bahagia kini. Umairah terjaga dari lelapnya, segera dia meraup wajahnya, dia terkejut dengan kehadiran Daniel dihadapannya. Namun belum sempat dia bertanya, Daniel terlebih dahulu memulakan kata-katanya. "Umairah, abang minta maaf. I really am sorry. I regret the way i treated you all this time. Abang tak pernah ambil tau pasal Umairah dan hari ni abang betul-betul menyesal. Please come home. Baru satu pagi Umairah tiada dalam rumah tu, tapi abang betul-betul rasa kehilangan" tulus kata-kata Daniel. Berjurai air mata Umairah mendengar Daniel membahasakan dirinya "abang". Hatinya yang tadi ingin berkeras kini lembut semula. Dicapai tangan suaminya dan dikucup penuh kasih sayang. "Saya mintak maaf sebab tak minta izin abang untuk pulang ke rumah ibu. Saya keliru. I need to find out if my feeling for your is real, and if you can feel it too" ujar Umairah. Daniel mengesat air mata Umairah dan mendakapnya erat. Kalaulah Umairah rasa apa yang Daniel rasa.

Daniel kini lebih mengenali wanita yang berjaya mengetuk pintu hatinya itu. Nur Umairah Abdul Rahim, seorang siswazah lulusan Master in Bussines Administration, seorang yang benar-benar penyayang dan mengambil berat. Daniel Fiqry Dato Zakaria kini tidak dingin seperti dulu. Tiada hari yang lebih bahagia daripada hari-hari yang dilaluinya kini. Pintu hati Daniel terbuka luas untuk Umairah. Umairah juga lebih mengenali dan memahami Daniel kini. Bak kata pepatah yang klise, tak kenal maka tak cinta. Mengenali Umairah bagaikan mimpi indah yang menjadi realiti buat Daniel.
posted by Penulisan2u @ 3:46 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
30 Comments:
  • At 22/6/09 9:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bila baca pmulaan cite nie rasa bngang pun ada....
    but ending dia sweet...good job

     

  • At 22/6/09 11:31 PG, Blogger Org Ganu said…

    apasal nak bengang lak ?hehe..
    i like da way you tell the story,so simple.nice try
    baca cte ni teringat lak kat
    drama nur kasih kat tv3
    hehe..

     

  • At 22/6/09 7:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar..

     

  • At 22/6/09 7:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bley arr...nice ending...

     

  • At 22/6/09 9:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    s0 sweet story...
    btol2..tak kenal maka tak cinta...

     

  • At 23/6/09 12:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni cam dh bleh agak apa ending dia..
    byk sgt dh citer mcm ni...
    tp,gud job writer!

    menarik,but hrp lps ni wat citer yg lain dr yg lain..
    good luck!

     

  • At 23/6/09 2:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    time kasih pd yg sudi membaca :)
    cerpen kali ni mmg tipikal sket,
    ramai yg blh agak ending dia.
    da lama tulis tp baru post kat sini.
    will try n do something different nxt time.
    thanx again!

    -dahlia-

     

  • At 23/6/09 5:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    konsep "tak kenal maka tak cinta" dalam cerpen nih nampak tersusun je care pengolahannya...menarik3..tahniah penulis!

     

  • At 23/6/09 3:54 PTG, Anonymous aKu said…

    best n sweet. tp mcm quite rush sket la. n klau ending dia tu pnjangkan sket mayb lg layan. hee.
    nway nice story.
    truskan brkarya!
    :p

     

  • At 23/6/09 9:46 PTG, Blogger ~imia nuriz~ said…

    citer cm ni dah bny tp...

    aku sukaaa!!!

    hahahah..gud job writer..

     

  • At 25/6/09 3:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eerrmmm, b+..

     

  • At 25/6/09 8:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hm..best la cite nie..

     

  • At 26/6/09 6:02 PTG, Blogger my_za2l said…

    best
    :D

     

  • At 26/6/09 6:10 PTG, Anonymous syahirah said…

    best...well done

     

  • At 27/6/09 1:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    million thanks :)

    -dahlia-

     

  • At 27/6/09 9:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ctew ko aku suka....

    miraminimo

     

  • At 28/6/09 11:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!!!aq skew cter nie..ending die sweet sngat!!

     

  • At 30/6/09 1:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalau le kisah ni dipanjangkan lagi...ala2 roamtis ke, lagi best.....papepun citer ni mang best...:)

     

  • At 3/7/09 1:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citew bezz tp de something wrong r..
    hehehe..
    papepun gud luck..

     

  • At 3/7/09 1:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet ending..;D
    but da introduction is a little too fast..
    neway..gud luck:)

    =idzsara=

     

  • At 4/7/09 2:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thanks everyone!~ :)
    something wrong kat mana tu ye? ;)
    will try to improve nxt time...

    thanx again!

    -dahlia-

     

  • At 8/7/09 12:10 PTG, Anonymous gennieviana said…

    ending d mna suami trma isteri 2,
    klu dipanjangkan ckit mgkn lg nmpk best,
    pa pun citer best...

     

  • At 8/7/09 12:13 PTG, Anonymous gennieviana said…

    happy ending tu klu dipjgkan mgkn lebh best
    pa pn suke citer ni...

     

  • At 8/7/09 9:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    too common

     

  • At 10/7/09 4:01 PTG, Blogger sh@r!p0p..aku orang biasa said…

    endingnye terlau klise

    jln ceritanye pun dh biasa baca

    walauapapun,keep it up

     

  • At 12/7/09 11:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la

     

  • At 13/7/09 9:28 PTG, Blogger syerah z. said…

    so sweet
    tapi cite neh kalau panjang sikit,
    lagi sweet.

     

  • At 22/7/09 5:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg la cter nie best... tp almost same as novel kau yg satu karya nea azalea kalo xsilap la... daniel ue taufik, umairah ue salina.
    seriously.. bce novel ue, u all kn taw

     

  • At 23/7/09 2:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tanpa nama di atas,

    thanx for noticing :)
    cerpen ni maybe ada too much influence and similarity drpd novel Kau Yang Satu. i've read that novel, and since awak tolong point out. betul jugak tu..i'll try to write something more original next time. hope you can read This i promise you and leave a comment.

    thanx again! :)

    -dahlia-

     

  • At 19/7/12 12:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best crta nie...keep it up writer

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group