BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Jun 15, 2009
Cerpen : Sorry seem to be the hardest word
Nama Pena : diha sani

Deringan jam loceng mengejutkan aku, lantas bingkas aku bangun kerana terkejut. Aku melihat jam dengan mata yang masih tertutup kerana tidur lewat malam tadi gara-gara asyik bermain games Freeding Frenzy2.

"Ah, baru pukul 6.50 pagi masih awal lagi"desis hatiku. Lantas aku menyambung semula tidurku yang terganggu sebentar tadi.

"Woi Zul, ko taknak bangun lagi ke? Suara Hafiz yang tinggi mengejutkan aku, segera aku membuka mata dan melihat ke arahnya yang sudah siap berpakaian kemas untuk ke tempat kerja. Hafiz adalah teman serumahku. Kami telah duduk serumah selama 2 tahun sejak aku mula mengajar di sini. Dia bekerja sebagai pegawai bank di Bentong yang jaraknya lebih kurang 15 minit dari rumah. Dia berulang-alik dengan motorsikalnya ke tempat kerja. Dan seorang lagi teman serumahku ialah Arman yang bertugas sebagai Cikgu di sebuah sekolah rendah berhampiran rumah kami.

"Woi dah pukul berapa ni? Tanyaku pada Hafiz dalam nada marah dan mengantuk.

"Sibukla mamat ni aku baru nak mimpikan Liana ugly ni" namun kata-kata itu hanya bergema dalam hatiku bimbang juga aku jika kata-kataku didengari oleh Hafiz, maklumla mat romeo yang sensitive.

"Dah kul 7.15 la, ko takde kelas pagi ke?jawab Hafiz kepadaku.

"Hah,7.15 ? Kenapa ko tak kejut aku dari tadi?" Aku terburu-buru bangun dan melempar selimut yang sedari tadi membalut tubuhku. Segera aku capai tuala dan masuk ke bilik mandi.

"Tak kejut apenye? Telinga aku dah naik pekak dengar bunyi jam loceng ko tu. Boleh lagi ko cakap aku tak kejut?" Dengus Hafiz. Dan aku tidak lagi mendengar apa yang dirungutkannya kerana dalam kepalaku lebih tertumpu untuk segera bersiap supaya tidak terlewat ke kelas. Keluar sahaja dari bilik air aku sudah tidak nampak kelibat Hafiz mungkin dia sudah pergi ke tempat kerja. Segera aku bersiap dan mencapai kunci kereta dan buku yang telah ku tanda semalam.

Sampai sahaja di sekolah aku terus ke bilik guru dan sempat lagi aku mencuri masa menghadap cermin untuk merapikan rambut yang tidak sempat ku sikat tadi.

"Ai, Cikgu Zul lambat lagi arini? Tegur Cikgu Rosa sekadar berbasa-basi denganku.

Aku menoleh ke arahnya dan tersenyum.

"Biasalah Cikgu, orang bujang takde orang nak tolong kejut" aku menjawab sambil tersengih.

"Itulah ade orang nak jual mahal" Cikgu Rosa kembali mengusikku

"Sapalah yang nak kat saya ni Cikgu" aku membalas gurauannya dan terus meminta diri untuk masuk ke dalam kelas ku. Di pertengahan jalan aku bertembung dengan Cikgu Tafa, guru disiplin di sekolahku. Dengan muka yang garang ni sesuaila dia menjadi guru disiplin. Ku lihat dia berjalan sambil memegang rotan yang memang tidak pernah lepas dari tangan.

"Lambat Cikgu Zul, kalau murid saya dah rotan dah ni" belum sempat aku menegurnya dia sudah menegurku dengan bahasa lawak yang memang boleh membuatkan telinga sesiapa sahaja merah.

"Terlambat sikit arini, jalan jem? Ujarku sambil berlalu dan meneruskan perjalananku ke kelas.

"Jalan jem" aku berkata sendiri.

" Sejak bila pulak Bilut ni jem pagi-pagi, usahkan pagi masa balik kerja pun tak pernah jem." Aku sekadar menggaru kepala yang tidak gatal dengan alasan bodoh yang aku berikan pada Cikgu Tafa tadi. Aku masuk ke kelasku dan memulakan sesi pembelajaran matematik pagi ini dengan topic logaritma. Aku menerangkan kepada pelajarku tentang asas logaritma dan konsepnya bagi memudahkan mereka menjawab soalan dengan mudah. Bagi menambah pemahaman mereka aku turut menunjukkan cara menyelesaikan masalah matematik tersebut. Di akhir pengajaran aku memberikan mereka sedikit kerja rumah untuk menguji kefahaman mereka. Dalam sibuk mengajar sempat juga aku mencuri pandang ke luar kelas melihat Cikgu Amy yang baru melangkah masuk ke kelasnya, mungkin dari bilik air. Aku melihat lenggok langkahnya.

"Comel betul Cikgu Amy ni?" Aku berkata di dalam hati dan tersenyum sendiri. Bunyi loceng menandakan tamat waktu pengajaran meyedarkan aku dari lamunan.

"Sempat juga aku berangan dalam sibuk-sibuk mengajar ni" aku menutup buku teks ku dan setelah menerima ucapan terima kasih dari pelajar-pelajarku aku mengorak langkah ke bilik guru. Bilik guru kosong kerana masing-masing telah masuk ke kelas masing-masing dan mungkin juga ada yang sedang menjamu selera di kantin sekolah. Perutku terasa lapar dan aku melihat jam di tangan sudah pukul 9.00 pagi . "Ah,masih awal lagi nak pergi makan" kata hatiku. Sedang aku leka mengemas mejaku yang penuh berselerak dengan buku-buku , aku terdengar bunyi derapan kaki yang melangkah masuk. Aku mengangkat muka dan dapat ku lihat seraut wajah ayu menguntum senyuman kepadaku. Aku membalas senyumannya.

"Alahai macam manalah aku tak cair" aku terus memerhatikan langkah Cikgu Amy ke mejanya sehinggalah dia duduk di kerusinya.

"Tengok apa tu Cikgu Zul sampai tak berkelip biji mata" satu suara mengejutkan aku dari belakang dan ku lihat Puan Zaharah pembantu tadbir sekolahku sedang tersenyum ke arahku.

"Alamak macam mana boleh kantoi ni" aku jadi malu

"Takde aperla Puan Zaharah tengah tengok luar tu macam nak hujan je"

"Ye ke? Nampak ke hujan dari dinding tu?" usik Puan Zaharah. Aku sekali lagi termalu, masakan tidak pandangan mataku masih lagi terarah ke meja CIkgu Amy yang sememangya dinding di belakangnya. Dalam kalut cuba menutup malu aku bangun dan berjalan ke pintu untuk keluar. Entah kenapa aku terlanggar buku yang di susun di atas lantai di tepi mejaku dan susunan buku itu jatuh bertaburan di atas lantai. Sekali lagi aku mendapat malu. Segera aku capai buku-buku tersebut dan ku susun kembali dalam susunan yang tidak teratur. Aku cuma mahu keluar dari bilik ini.

Keesokan harinya aku kembali ke sekolah dan ternyata aku masih tidak mampu untuk memandang muka Cikgu Amy kerana perasaan malu yang masih menebal. Melihat reaksi Puan Zaharah yang tersenyu-senyum memadangku cukup untuk membuatkan muka ku panas.

Cuti penggal persekolahan yang bermula selama seminggu membuatkan aku ingin pulang ke kampung dan menghabiskan cuti ku di kampung. Di kampung aku menghabiskan masa membantu ayahku di kebunnya. Sejak pencen ayahku menghabiskan masanya di kebunnya. Menanam sedikit sayur-sayuran dan beberapa batang pokok buah-buahan. Ayahku tidak bersendirian menguruskan kebunnya kerana abnagku Munir selalu membantu. Abangku sudah berkahwin dan mempunyai seorang ank perempuan. Beliau tinggal tidak jauh dari rumah keluargaku jadi mudahlah untuk beliau berulang-alik melawat ibu bapaku. Anak perempuannya juga di asuh oleh ibuku semasa beliau dan isterinya keluar bekerja.

"Zul mak nak cakap sikit dengan kamu ni? Percakapan emak pada suatu hari mengejutkan aku.

"Mak nak meminang anak Pak Jad, ala budak Siti tu. Baik budaknya berkenan sungguh mak dengan dia. Sesuai la dengan kamu. Dia kerja kerani kat pejabat pos" aku tidak mampu berkata apa-apa kerana mak kelihatan bersungguh-sungguh dengan hajatnya. Adik perempuanku Dayah yang sedari tadi asyik menonton televisyen tiba-tiba melihat aku sambil tersengih-sengih. Dia sedang belajar di UITM Shah Alam dalam bidang perakauan. Sering juga dia pulang ke rumah sewaktu hujung minggu. Aku jadi geram melihat pandangannya.

"Budak ni aku sekeh juga karang" namun kata-kata itu aku pendamkan sahaja di dalam hati takut jika menimbulkan kemarahan ibu ku kerana ibuku memang pantang jika dia sedang bercakap tapi orang berbual tentang benda lain. Aku mendengar setiap patah kata ibu ku. Ibuku asyik bercerita tentang kebaikan dan budi bahasa Siti yang cukup elok di matanya. Aku terpaksa menurut untuk menjaga hatinya lagipun aku sendiri tidak mempunyai teman istimewa. Segala urusan pertunangan diuruskan sepenuhnya oleh emakku dari memilih cincin hinggalah soal hantaran. Aku Cuma memberikan duit untuk mak membeli barang keperluan. Aku lihat muka mak berseri-seri mungkin gembira hajatnya tercapai ingin melihat aku di tunangkan dengan Siti dan mungkin juga gembira kerana anak terunanya ini tidak termasuk dalam senarai bujang terlajak mengikut jejak langkah Paksu ku. Paksu adalah adik bongsu ibu ku yang kini hidup bujang walaupun telah mencapai umur 40 tahun. Mungkin kerana dia terlalu memilih atau hatinya telah tertutup untuk wanita kerana pernah di kecewakan, aku sendiri tidak tahu. Setelah selesai majlis pertunangan aku menghabiskan masa selama dua hari di kampung sebelum aku pulang ke Bilut. Sesi persekolahan bakal bermula dan aku akan menjadi semakin sibuk kerana pelajar-pelajarku akan menduduki peperiksaan percubaan Penilaian Menengah Rendah. Aku pulang semula ke Bilut untuk memulakan tugasku kembali dan setelah seminggu bercuti agak liat untuk aku kembali bekerja. Rutin harian hidupku berjalan seperti biasa kerana sememangnya tida apa yang isrimewa dalam kehidupan sehari-hariku sehinggalah aku menerima panggilan telefon dari Cikgu Amy pada satu malam. Aku jadi kaget.

"Tidak pernah sekalipun Cikgu Amy menghubungi aku. Ni mesti ada hal mustahak ni" aku mengangkat telefon dan dapat ku dengar suaranya yang cemas di hujung talian

"Hello Cikgu, kenapa Cikgu telefon saya ni? Aku memulakan bicara setelah salamku bersambut

"Saya kemalangan ni. Saya langgar kereta orang. Tak tau nak buat macam mana" Cikgu Amy membals pertanyaanku dalam suara yang tersekat-sekat.

"Oo takpe, bagitau Cikgu dekat mana saya datang ni’ aku memberitahunya dan segera mencapai kunci kereta untuk keluar ke tempat yang dinyatakannya. Sampai sahaja di tempat kemalangan aku melihat wajah Cikgu Amy yang risau dan merah seakan cuba menahan tangis. Belas aku melihat wajahnya. Segera aku mendapatkannya cuba untuk menenangkan keadaan dan aku lihat tuan punya kereta yang dilanggar oleh Cikgu Amy begitu garang dan mukanya seakan-akan mahu mencekik leher Cikgu Amy bila-bila masa sahaja. Aku lihat keretanya hanya mengalami kerosakan kecil sahaja tapi marah macam kereta dia remuk teruk. Aku memperkenalkan diri dan berjabat tangan dengannya. Semasa aku berjabat tangan dengannya pun mukanya masih lagi tegang. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Irwan , Pegawai Kastam yang bertugas di Pejabat Kastam Pulau Pinang. Beliau sekarang sedang bercuti.

"Patutla begitu garang, kastam rupanya." Aku berbisik dalam hati

Kami berbincang dan setelah agak lama berbincang barulah kami mencapai kata putus. Itu pun setelah puas aku memujuknya. Pada mulanya dia meminta ganti rugi sebanyak RM300.00. Terpaksalah aku memujuknya, masakan kerosakan kecil begini kos membaikinya sampai RM300.00. aku sendiri pernah mengecat semula kereta ku yang dilanggar orang dan kosnya tidak sampai pun RM200.00. akhirnya dia mengalah pada pujukanku yang meminta kami sama-sama ke bengkel membaiki kereta dan mengecat semula keretanya dan kosnya di tanggung oleh Cikgu Amy. Aku melihat Cikgu Amy menarik nafas lega dan aku lemparkan senyuman kepadanya sebagai tanda aku bersama dengannya.

Sejak dari hari itu kami menjadi rapat dan sering keluar bersama. Kami sering keluar makan dan ada juga sekali-sekala aku menemaninya membeli-belah.Aku tidak memberitahu statusku sebagai tunangan orang kerana sememangya sedari dulu lagi aku berminat untuk menjadi kawannya. Kami sering berbalas panggilan dan berbalas pesanan ringkas. Sesungguhnya aku merasa bahagia kerana seolah-olah aku sedang asyik di lamun cinta.

"Ai Zul, kau ni tengah angau ke sekarang ni? ’ Asyik senyum sorang-sorang je? usikan Arman seorang lagi teman serumahku aku sambut dengan senyuman.

"Kau ni sibukla, tak boleh tengok orang senang ke?" aku berpura-pura marah.

Arman hanya memandangku dan mula menyanyi. Suaranya yang kadang-kadang sumbang menyakitkan telinga aku. Aku segera membaling kusyen sofa yang aku pegang kepadanya. Namun tindakan aku langsung tidak menganggu nyaniyiannya yang semakin sumbang.

"Jika teringat tentang di kau jauh di mata dekat di hati, masih terfikir untuk kembali walau beda akan ku jalani, tak ada niat untuk berpisah denganmu" Arman menyanyi-nyanyi dengan lirik yang lintang-pukang.

"Pergi mampus la kau" aku menjerit kepadanya dan dia hanya membuat muka selamba dan berlalu masuk ke bilik tidurnya. Malas aku melayan kerenahnya, biarlah dia dan aku kembali menyambung angan yang terganggu dek kehadiran Arman tadi.

Panggilan telefon dari ibuku pada suatu hari membuatkan aku risau. Baru aku sedar yang selama ini aku telah mengabaikan tunangku .

"Ya emak" aku memulakan bicara dengan ibu ku.

"Ada ko telefon Siti, tunang kau tu?" pertanyaan emak membuatkan aku terpaku

"Ada mak" bohongku walaupun sebenarnya nombor telefon tunangku sendiri pun tidak aku tahu. Ada emak bagi kepada aku aselepas majlis pertunangan tempoh hari tapi aku Cuma ambil dan ku letakkan di dalam dompetku. Harap-harap nombor itu masih ada kerana takkan aku hendak minta dari emak. Alamat berleter panjangla ibu ku nanti. Selepas berbual di telefon segera aku mendapatkan dompetku dan mula mengeluarkan segala isi di dalamnya bagi mencari cebisan kertas yang tertulis nombor tunangku Siti.

"Nasib baik kau ada lagi kat sini" aku mengambil cebisan kertas yang mengandungi nombor telefon Siti tunanganku dan segera menyimpan nombor telefonnya di dalam telefon bimbitku. Lantas aku dail nombornya.

"Lebih baik aku telefon dulu sebelum mak aku Tanya sendiri kat Siti’ aku mengambil langkah untuk menyelamatkan diri. Salamku bersambut dan aku terus berbual-bual dengan Siti sekadar bertanyakan tentang khabarnya.

"Kenapa abang telefon siti"

"Kenapa Siti Sibuk ke?"

"Takla hairan sebab dah 5 bulan kita tunang abang baru telefon Siti?"

"Sibuk sikit" aku memberi alasan dan selebihnya dia hanya mendengar aku bercerita tentang pelajar-pelajarku. Sejak dari itu perhubungan ku dengan Siti semakin baik dan akumenyenangi sikapnya yang pendiam tapi dalam masa yang tidak di jangka dia boleh mengenakan aku.

Hujung minggu ini aku akan pulang ke kampung demi memenuhi permintaan ibuku yang menyuruh aku membawa Siti keluar. Aku pulang ke kampung dan sebaik sahaja sampai di rumah ku lihat Siti sudah ada di rumahku. Mesti ibuku yang memberitahu tentang aku yang akn pulang ke kampung. Aku melayaninya dengan baik. Pada petangnya aku membawa dia berjalan-jalan di tepi pantai berdekatan rumahku. Kebetulan Dayah adikku ada di rumah jadi dialah yang menemani kami. Mana mungkin untuk kami keluar berdua sahaja kerana apa pula kata orang kampung nanti. Sedang asyik sewaktu melintas jalan untuk pulang ke rumah entah di mana silapnya aku hamper dilanggar oleh sebuah motorsikal yang di pandu laju, sempat aku mengelak jika tidak mesti dah arwh aku ni. Namun begitu, aku masih bernasib malang kerana aku tersadung batu jalan dan menyebabkan kaki ku terseliuh. Aku melihat wajah Siti yang begitu risau. Dia memapah aku masuk ke dalam kereta dan mendudukkan aku di tempat duduk belakang. Dan perkara inilah yang paling aku tidak suka adiku Dayah memandu kereta. Ku lihat dia tersengih-sengih semasa mengambil kunci kereta dari tanganku. Sempat aku hadiahkan jelingan yang membunuh kepadanya sebagai amaran pandu elok-elok kereta aku. Aku memang tidak percaya pada skill memandu adik aku kerana dia pernah melanggar kereta orang lain semasa ingin keluar dari parking habis calar kereta aku. Dan sebagai ganti kerosakan yang di buat kepada kereta kesayanganku, aku menyuruhnya mengecat rumah sempena hari raya tahun lepas manakala aku dan bapaku bersenang-lenang membakar lemang. Abangku cuba menolong tapi aku melarang keras. Aku biarkan dia mengecat sorang-sorang. Kasihan juga aku melihat dia waktu itu, lucu pun ada kerana rambutnya penuh lekat dengan cat dan tidak boleh ditanggalkan. Akhirnya ibuku mengambil tindakan drastik dengan memotong rambutnya paras telinga seperti stail lelaki dan dia meraung kerana aku memanggilnya Dayat bukan Dayah. Walaupun dia sudah setahun memiliki lesen memandu tetapi skill memandunya memang teruk.

Sebaik sahaja sampai di rumah Siti membantuku masuk ke rumah dan mengurut kakiku. Apalah malang nasibku niat untuk keluar dengan tunang, sudahnya aku yang di jaga oleh tunang. Aku mendapat MC selama 2 hari kerana kecederaan kakiku.dan sepanjang dua hari itu Siti yang rajin menjengukku. Ibu pula seakan member ruang kepada kami untuk terus saling-mengenali. Kebaikan dan kesungguhan Siti menjaga aku sepanjang kaki ku terseliuh cukup membuatkan hatiku terharu. Dan sedikit-sebanyak dia telah berjaya mencuri hatiku. Aku mula merasa bersalah terhadap tunangku dan Cikgu Amy. Mereka merupakan dua orang wanita yang begitu baik kepadaku. Tapi tak mungkin aku akan memberitahu dia tentang statusku kerana aku tidak sanggup. Entah kenapa aku masih mementingkan diri dalam saat-saat begini. Kawan sekolah yang juga merupakan jiranku Fitri ada juga menjenguk aku. Sudah lama kami tidak berjumpa kerana kesibukan tuga masing-masing dan kebetulan kali ini dia pulang ke kampung semasa aku sakit. Mungkin inilah hikmahnya kakiku terseliuh. Banyak juga yang kami bualkan dari kisah masa sekolah hinggalah ke tempat kerja. Fitri memang seorang yang suka berceloteh. Apa saja yang keluar dari mulutnya mengundang tawa di hatiku. Sebaik sahaja kakiku sembuh aku pulang semula untuk meneruskan tugas mengajarku di Bilut.

Aku mengambil keputusan untuk menyepi dan menjauhkan diri dari Cikgu Amy demi menjaga perhubungan ku dengan tunangku dan juga hati Cikgu Amy sendiri. . Aku tidak lagi mengajaknya keluar. Aku juga tidak menghubunginya dan aku juga mula tidak menyambut panggilannya. Aku takut untuk terus melukakan hati dia. Dan aku harap dengan mengambil tindakan mendiamkan diri akan membuatkan dia tahu yang aku tidak mahu lagi kami terus berhubung. Namun begitu pemikiran aku salah kerana dia lebih terluka dengan sikap menyepikan diri aku.

Akhirnya dia mengajak ku keluar dan kami berjumpa di restoran makanan segera KFC.

"Kenapa Zul diam? Zul mengelak dari Amy ke? Amy ada buat salah ye? Pertanyaan yang tidak putus dari mulutnya membuatkan aku jadi kelu. Entah bagaimana dapat aku terangkan kepadanya supaya dia dapat memahami tindakan ku

"Maafkan Zul. Zul yang salah" akhirnya kata-kata itu terluah dari bibirku. Dengan penuh kepayahan aku memulakan bicara. Dan dalam nada yang tertahan-tahan aku cuba untuk memberitahunya tentang kedudukan yang sebenar. Aku lihat dia terkejut. Dengan keberanian yang tinggal sedikit akhirnya aku terangkan perkara yang sebenarnya kepadanya tentang kebisuanku dan tentang status ku sebagai tunangan orang. Aku melihat dia terdiam dan hanya memandangku. Aku menjadi semakin serba-salah. Sesungguhnya aku tidak mengharapkan pengakhiran begini dalam hubunganku dengan Cikgu Amy tapi apakan daya takdir penentu segalanya. Sepanjang perbualan kami dia hanya mendiamkan diri dan aku tidak mampu untuk memujuknya. Kata-kata maaf tidak terucap di bibirku. Hatiku terasa pedih melihat genangan air mata di tubir matanya.

Sejak dari itu Cikgu Amy menjauhkan diri dari ku dan aku tahu kenapa. Aku yang menjadi penyebab kepada kebisuan dan kesedihannya. Dia jadi muram walau tidak pernah dia memarahi aku tetapi kebisuannya lebih menyakitkan hatiku. Aku terima segala ketentuanNya.

Majlis perkahwinanku tinggal 2 bulan sahaja lagi dan ibu bapa ku di kampung sudah sibuk membuat persediaan. Aku bertanggungjawab untuk mengedar kad jemputan kepada kawan-kawanku. Sewaktu aku memberi kad jemputan kepadanya dia mengambilnya sambil tersenyum kepadaku. Segera kad itu di buka dia mengucapkan tahniah kepada ku.

"Maafla mungkin Amy tak dapat pegi kenduri Zul sebab masa ni Amy sibuk nak pindah rumah"

"Pindah? Ke mana? Aku bertanya dengan nada hairan

"Amy pindah sekolah ke kampung Amy. Nak duduk dengan keluarga pulak. Dah lama sangat merantau." Dia berkata dalam nada riang sambil tersenyum. Dan aku merasakan seperi satu beban berat yang menghempap kepalaku. Perasaan bersalah makin menghimpit dadaku.

"Mestilah ianya berpunca dari kumasakan dia sanggup melihat aku berbahagia dengan orang lain." Aku melangkah longlai ke mejaku. Keluhan berat ku lepaskan dan aku hanya memandang wajahnya dari jauh.

"Maafkan Zul" dan kata-kata itu terus bergema di dalam hatiku.

Di majlis persandinganku ramai juga teman-teman sekolahku yang datang bersama-sama ingin memeriahkan majlisku. Dalam kekalutan melayan tetamu, aku sempat menangkap kelibat Cikgu Amy. Dia datang bersama seseorang ke majlisku.

"Zul" sapaan itu menyedarkan aku dari lamunan. Suara itu cukup ku kenal, Cikgu Amy.

"Zul, Amy nak balik dah ni. Kenalkan tunang Amy , Ridwan. Abang ni cikgu satu sekolah dengan Amy, Cikgu Zul" aku berjabat tangan dengan Ridwan dan aku sempat lemparkan senyuman.

"Terima kasihla sebab sudi datang ke majlis Zul. Macam mana dengan pindah rumah?" aku bertanya.

"Dah selesai dah. Abang Wan tolong Amy pindah. Nanti datangla ke majlis Amy."

"Majlis?" aku bertanya untuk kepastian walaupun aku sudah faham makna majlis yang dimaksudkan Amy.

"Ye, Amy nak kahwin hujung tahun ni. Ingat nak pindah duduk dengan keluarga tapi pindah duduk dengan suami pulak." Katanya dengan suara yang ceria dan tertawa kecil.

"Tahniahlah" aku pandang matanya yang redup sebelum dia meminta diri untuk pulang. Aku melihat langkahnya hingga dia hilang dari pandangan

"Maafkan Zul" kataku di dalam hati. Dan aku menoleh dan merenung isteriku di sebelah.

"Kenapa abang? Isteriku bertanya mungkin hairan dengan renunganku. Aku membalas pertanyaannya dengan senyuman, lantas tangannya ku genggam erat.

"Maafkan abang" bisikku di telinganya. Dan dia memandangku dengan wajah hairan. Aku hanya tersenyum dan menarik tangannya ke arah tetamu yang ingin pulang. Semoga bahagia menjadi milikku.
posted by Penulisan2u @ 3:15 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
12 Comments:
  • At 15/6/09 1:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sorry to say...
    cite ni ok
    tp ayat die cam skema ckit la...
    huhuhhuh...
    tingkatkn usaha lagi yeee....

     

  • At 15/6/09 2:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm...okaylah cite ni...
    mula2 kelakar tapi bila dah part tengah dah kureng sikit...
    apa apa pun gd luck pada writer...=]

     

  • At 15/6/09 2:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    just want to say..cita ni ok..nnt wat cita best lg...good luck..

     

  • At 15/6/09 7:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boring jer

     

  • At 15/6/09 11:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    awal dan akhir ok..
    tgh2 tarak bagus la..
    detail sgt bab2 yg buhsan..

     

  • At 16/6/09 8:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ok ekceli...
    pengolahan agk boshan..
    nway, gud luck to writer..

     

  • At 16/6/09 4:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boring jerk bace citer ni...
    erm..teruskan lagi usaha anda..

    ~harith damia~

     

  • At 17/6/09 3:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boring,,

     

  • At 20/6/09 8:00 PTG, Anonymous norain said…

    cerite yg menarik..
    and lawak lar..!

     

  • At 22/6/09 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wuhu....skemanye cite ni...
    lawak part awl2 je..
    yg lain bese2 je..
    ape2 pun gud luck 4 the writter..
    myb after ni bleh buat cerite yg lebih bagus dari ni..

     

  • At 24/6/09 4:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tengok tajuk omputeh tu...aku ingat byk la dialog2 mat salih or cite cinta modern la...tp rupernye...len la plak..
    cite mendatar n tkde klimaks la..
    teruskan usaha...

     

  • At 4/7/09 12:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so far so goood....best crita ni..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group