BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Jun 24, 2009
Cerpen : Pengorbanan Ayah
Nama Pena : Org Ganu

Aku memerhatikan gambar-gambar pada album usang itu. Pelbagai kenangan lama dari aku kecil sehinggalah dewasa tersimpam rapi di situ.Mataku terencap pada satu gambar yang sudah pudar warnanya. Kelihatan wajah seorang lelaki muda yang sedang tersenyum bahagia sambil meriba seorang kanak-kanak perempuan di samping seorang wanita yang turut tersenyum di sisinya .Hatiku tiba-tiba menjadi sebak. Air mataku mula bergenang di kelopak mata. Itulah potret mak dan ayahku ketika aku berusia 2 tahun .Gambar itu aku tatap lama .Aku tidak pernah merasa kasih sayang seorang ibu dan tidak sempat mengenalinya sejak kecil kerana ayahku kata ibuku meninggal akibat denggi berdarah ketika aku berumur 3 tahun. Semenjak itu hanya ayahlah yang menjadi tempat aku bergantung, ayahlah segala-galanya bagiku tapi aku tidak pernah menghargainya.Aku benar-benar menyesal kini kerana sering menyakiti hati ayah. Aku sering membuatkan ayah susah hati. Dengan serta-merta kenangan lama menerjah ke ruang ingatanku..

-----------------------------------

Ketika aku berusia 5 tahun..

Aku terpegun melihat mainan Barbie milik teman sepermainanku ketika berkunjung ke rumahnya. Dia merupakan anak orang kaya. Aku ingin bermain dengan mainan itu namun temanku itu tidak membenarkan kerana dia takut aku akan merosakkannya memandangkan mainan itu baru sahaja dibeli. Aku sungguh terkilan dengan sikap temanku itu. Dengan rasa kecewa dan sedih, aku berlari pulang ke rumah yang terletak di satu kawasan penempatan setinggan di pinggir ibu kota dan terus mendapatkan ayahku yang ketika itu baru sahaja pulang dari kerja . Aku terus merengek pada ayahku supaya membeli mainan Barbie padaku. Kelihatan wajah ayah begitu runsing mendengar permintaanku. Namun,aku ketika itu masih tidak mengerti .

Ayahku menyatakan yang dia tiada duit buat masa itu untuk membeli mainan itu untukku tapi aku tidak faham kata-kata ayah.Ayah aku hanyalah bekerja sebagai buruh binaan . Gajinya hanyalah RM130 sebulan hanya cukup untuk makan dan minum kami berdua sahaja sedangkan harga mainan Barbie ketika itu berharga RM60 Tapi ,tanpa mempedulikan kata-kata ayah, aku merajuk dengan ayah apabila ayah masih enggan belikan aku mainan itu. Aku memberontak. Aku berdegil tidak mahu pergi ke tadika sekiranya ayah tidak membelikan aku mainan itu. Hampir sebulan aku begitu. Makanan yang ayah belikan langsung aku tidak sentuh .Berkali-kali ayahku memujukku namun aku tetap berdegil. Akhirnya ayah mengalah. Dia terpaksa mengikat perut selama sebulan demi untuk memenuhi kehendak aku. Akhirnya aku mendapat mainan yang aku inginkan dan aku tidak dapat bayangkan betapa gembiranya hatiku ketika itu . Ayah juga turut gembira melihat aku kembali ceria.Sumpah, ketika itu kesusahan ayah langsung tidak aku pedulikan .

-------------------------------

Ketika aku berusia 7 tahun…

Aku cemburu melihat rakan-rakanku semua ada kasut yang cantik dan baru, baju baru,kain baru,kotak pensel lawa-lawa dan macam-macam lagi. Aku pula, hanya ada baju sekolah terpakai dan kasut usang yang ayah beli semasa jualan lambak di pasar malam .Hanya itu yang ayah mampu beli untukku. Hari pertama persekolahan aku sangat menyakitkan hati. Aku menjadi bahan gelak ketawa rakan-rakan semasa sesi suai kenal.Puncanya ,aku memberitahu semua orang dalam kelasku yang ayahku bekerja sebagai buruh . Semua cakap yang aku ini anak pengemis jalanan apabila melihat pakaian aku yang agak lusuh, tidak seperti baju mereka yang putih bersih. Aku cukup malu ketika itu dan akhirnya aku menangis . Tidak cukup dengan itu teman sekelasku yang kebanyakannya anak orang kaya sering kali membuliku. Pelbagai macam perkara yang mereka arahkan aku buat termasuklah membersihkan kasut mereka setiap hari, membuat kerja sekolah mereka dan memberikan mereka duit 30 sen sehari sedangkan duit sakuku setiap hari hanyalah 50 sen .Kerana itu, aku hanya boleh membeli air sirap setiap kali tiba waktu rehat.

Aku sungguh terseksa tapi aku masih bersabar sehinggalah aku darjah 2. Kerana tidak tahan dengan pelbagai hinaan yang dilontarkan kepadaku, aku terpaksa meluahkan kepada ayah .Ayahku terkejut mendengar ceritaku. Dia memeluk aku erat .Aku dapat melihat mata ayah berkaca menahan sebak. Ayah menasihatkan aku supaya bersabar dengan semua itu kerana dia mengatakan Allah sentiasa bersama-sama orang yang sabar. Tapi aku tidak mengendahkan nasihat itu sebaliknya aku merayu-rayu supaya ayah membelikan aku baju baru, kasut baru, dan kotak pensel cantik . Aku mahu jadi setaraf dengan mereka. Aku tidak sanggup dihina lagi. Akhirnya,aku menangis di ribaan ayah .Ayah termenung panjang mendengar rayuanku .

Seperti biasa, akhirnya ayah terpaksa akur dengan kehendakku. Dia terpaksa mengambil upah mengangkat tong gas yang berat setiap petang selepas pulang dari kerja demi mencari duit lebih untuk memenuhi permintaanku .Kadang-kadang aku lihat ayah menyapu minyak ubat pada belakangnya pada waktu malam kerana sakit belakang.Tapi aku langsung tidak peduli kesakitan yang ayah alami kerana aku rasa perkara itu bagi ayah ,sudah biasa. Beberapa bulan kemudian, ayah menghadiahkan aku pakaian sekolah baru dan alat-tulis yang baru sempena hari jadiku yang ke-8. Aku bukan main seronok ketika itu apabila mendapat apa yang aku mahukan selama ini. Tetapi aku lupa tentang satu perkara..aku lupa mengucapkan terima kasih pada ayah..

----------------------------------

Ketika aku berusia 9 tahun..

Aku berterusan diejek oleh rakan-rakanku .Mereka kata aku ni memang tak layak datang ke sekolahku kerana aku anak orang miskin. Mana tidaknya, setiap hari ayah akan memboncengku dengan basikal tuanya .Sementara mereka pula ,mak ayah hantar dengan kereta besar. Paling kurang pun mereka mempunyai basikal sendiri yang agak cantik. Pada awalnya aku mengendahkan segala ejekan mereka kerana ayah cakap pedulikan apa orang kata, yang penting kita datang ke sekolah untuk belajar, bukan untuk menunjuk-nunjuk kemewahan diri. Ayah cakap aku kena belajar sungguh-sungguh biar suatu hari nanti aku akan berjaya dan jadi kaya seperti mereka.

Nasibku semakin hari semakin malang. Semakin lama, semakin teruk aku dihina hinggakan mereka sanggup lempar batu sebesar ibu jari kepadaku setiap kali aku turun dari basikal tua ayah. Pernah ayah menengking mereka, tetapi mereka langsung tidak takut sebaliknya mereka mengatakan yang ayahku ini orang gila! Aku malu , sungguh malu! Aku tidak pernah pinta untuk dilahirkan sebagai seorang yang miskin.

Aku membentak ayah .Aku paksa ayah belikan aku basikal supaya aku tidak perlu lagi membonceng basikal buruk ayah itu dan supaya aku tidak diejek lagi. Ayah termenung lagi. Dia runsing memikirkan permintaanku. Berapalah sangat gaji ayah jika dibandingkan dengan harga basikal yang bukannya murah pada waktu itu.Harganya ternyata jauh lebih mahal dari gaji yang ayah perolehi setiap bulan. Tapi aku seperti biasa, aku langsung tidak faham akan kesusahan ayah walaupun berkali-kali ayah mengatakan yang dia tidak mampu membelinya.

Kerana aku terlalu mendesak ,ayah terpaksa berhutang dengan Along .Aku tidak tahu berapa ayah pinjam daripada mereka .Yang aku tahu, ayah membelikan aku basikal ‘racing’ untukku beberapa hari kemudian. Duniaku bagaikan penuh dengan warna warni apabila permintaanku yang satu itu dipenuhi . Namun kegembiraan itu tidak lama kerana beberapa bulan kemudian ayah dipukul oleh kuncu-kuncu Along sehingga dia dimasukkan ke hospital kerana dia tidak mampu membayar hutangnya dengan mereka. Aku meraung kuat apabila melihat ayah tidak sedarkan diri dan wayar-wayar berlikaran di sekeliling ayah. Aku benar-benar takut kehilangan ayah. Aku takut jadi anak yatim piatu kelak. Namun, Allah itu Maha Besar, ayah skhirnya sedar setelah koma selama hampir sebulan dan dia pulih sepenuhnya tidak lama selepas itu.Semenjak dari itu, aku berjanji tidak akan menyakiti hati ayah dan tidak akan memaksanya untuk memenuhi permintaanku lagi.Aku benar-benar menyesal. Kerana aku,ayah hampir maut.

Namun begitu, penyesalanku hanya bertahan sehingga aku berusia 11 tahun iaitu setelah ayahku berkahwin dengan Mak Cik Som ,jiran sebelah rumahku .Dia juga merupakan janda beranak satu. Aku benar-benar tidak boleh terima yang Mak Cik Som yang aku tidak pernah bertegur sapa sebelum ini menjadi ibu tiriku. Aku merasakan ayah sudah tidak sayangkan arwah mak lagi kerana mengahwininya, aku merasakan kasih sayang ayah terhadapku bakal berkurangan selepas ini.

Walaupun Mak Cik Som menjaga segala makan minumku dan ayah tapi itu langsung tidak mendetikkan hatiku untuk berbaik dengannya. Langsung tiada sekelumitpun perasaan sayang dalam hatiku padanya. Dia memang baik tapi aku rasa dia hanya pura-pura baik untuk menarik perhatianku. Hatiku bertambah sakit apabila duit sakuku terpaksa dikurangkan kepada 40 sen sehari apabila adik tiriku yang baru sahaja berusia 7 tahun mula bersekolah . Mulai hari itu aku jarang bercakap dengan ayah apatah lagi Mak Cik Som kerana terlalu geram dengan sikap ayah yang tidak berlaku adil! Dia melebihkan keluarga tiri daripada aku! Aku mula tidak menghormati ayah dan selalu mengingkari perintahnya .


-----------------------------

Ketika aku berusia 12 tahun…

Kelasku akan membuat lawatan ke Genting Highland. Aku ingatkan percuma tapi rupa-rupanya setiap pelajar perlu menyediakan wang sebanyak RM30 sebagai tambang pergi balik ke sana. Aku mulai risau, boleh ke aku pergi? Ayah ada duit ke? Bagaimana aku nak pujuk ayah ni kerana sudah lama aku tidak bercakap dengan ayah? Aku teringin sangat nak pergi ke situ kerana rakan-rakanku cakap tempat itu banyak mainan, boleh naik keretapi berpusing, boleh tengok serkas dan macam-macam lagi. Oleh itu, pulang sahaja ke teratak usangku, aku terus mendapatkan ayah . Aku tanpa segan silu merayu pada ayah supaya ayah membenarkan aku pergi ke sana dan memberi aku duit sebanyak yang diperlukan untuk ke sana. Ayahku membantah keras permintaanku kerana dia cakap tempat itu tidak elok. Membazir duit je kalau aku pergi ke sana. Aku marah ayah, aku kata ayah kejam.Ayah tak pernah nak bawa aku jalan-jalan apatah lagi ke sana. Hanya dengan lawatan ini sajalah aku dapat berkunjung ke tempat itu.

Tapi ayah tetap membantah, ayah cakap duit itu hanya cukup untuk membayar yuran peperiksaan UPSR aku yang akan berlangsung akhir tahun ini dan juga yuran persekolahan adik. Tapi, aku tidak puas hati dengan alasan ayah .Aku memaksa ayah lagi .Aku cakap ayah kedekut duit, aku cakap ayah banyak habiskan duit kerana Mak Cik Som dan adik tiriku, aku cakap ayah lebih pentingkan Mak Cik Som dari aku. Aku cakap ayah sengaja tak nak bagi aku hidup senang . Kebencianku pada Mak Cik Som bertambah-tambah. Aku merasakan kehadiran Mak Cik Som benar-benar menganggu kebahagiaan hidup kami.Kerana dia , apa saja permintaanku kini sukar dipenuhi. Bagiku, dia memang perempuan tak sedar diri!

Sebaik sahaja aku menghina Mak Cik Som, ayah menampar aku kuat. Aku terkejut dengan tindakan ayah. Kelihatan wajah ayah benar-benar marah padaku. Dalam tangis, aku berlari keluar dari rumah. Sahutan ayah langsung aku tidak hiraukan. Aku benci ayah! Ayah memang tak sayangkan aku!

Kerana kebencianku pada ayah dan Mak Cik Som, aku mula tidak memberi tumpuan pada pelajaranku dan sengaja tidak menjawab betul-betul semasa peperiksaan kerana aku rasakan sia-sia sahaja aku ikut nasihat ayah supaya belajar bersungguh-sungguh. Aku tahu tiada gunanya aku berusaha keras sekalipun kerana tiada ganjaranpun untuk itu melainkan hanya dapat menyenangkan hati ayah. Oleh kerana itu, keputusan UPSRku jatuh merudum, aku hanya memperoleh 1A,1B,2C dan 1D .Ayah begitu kecewa.Ayah begitu marah padaku sehingga menitiskan air mata. Mak cik Som hanya berdiam diri.Mungkin suka hati melihat kegagalanku. Aku langsung tidak menghiraukan kekecewaan ayah .Leteran ayah bagaikan masuk ke telinga kiri dan keluar di telinga kanan, langsung tidak berbekas di hatiku.

----------------------------

Ketika aku berusia 13 tahun..

Masuk sahaja sekolah menengah yang letaknya berdekatan dengan rumahku,aku ditempatkan di kelas kedua tercorot daripada 7 kelas yang ada di situ. Di sekolah itu, aku menemui ramai rakan-rakan yang semuanya nakal-nakal dan satu kepala denganku kerana mereka juga tidak suka belajar, tidak kiralah lelaki mahupun perempuan. Aku sungguh seronok berkawan dengan mereka kerana mereka seperti sangat memahami aku .Aku sering menghabiskan masa dengan mereka setiap kali selepas habis sesi persekolahan tanpa pengetahuan ayahku . Semenjak dari itu, aku mula menjadi liar dan mula terikut-ikut dengan hampir semua benda yang mereka lakukan termasuklah cara mereka berpakaian yang agak tidak senonoh di dalam atau luar sekolah ,terlibat dalam gejala ponteng sekolah, merokok dan tidak lupa juga berpelesiran di kompleks membeli belah tanpa arah tujuan .

Status aku sebagai pelajar perempuan tidak menghalang aku untuk melakukannya. Perangaiku tidak ubah seperti lelaki kerana rakan-rakanku kebanyakannya lelaki. Aku sering pulang lewat malam ke rumah dan apabila ayah bertanya ,aku terpaksa berbohong. Aku akan menjawab yang aku pergi kelas tambahan sekolah dan kadang-kadang mengatakan aku pergi membuat kerja rumah di rumah kawan. Aku tidak mempamerkan perangai sebenar aku ketika berada diluar pandangan ayah kerana setiap kali keluar rumah atau balik ke rumah, aku akan segera menukarkan pakaianku kepada pakaian sekolah.Dengan itu, aku dapat mengaburkan mata ayahku tentang aktiviti seharianku. Ayahku ternyata mempercayai aku bulat-bulat. Aku apa lagi, semakin seronok menipu ayah.

--------------------------------

Naik tingakatan 2 , aku semakin berani membuat kerja jahat. Aku mula belajar mencuri. Mula-mula mencuri duit saku rakan-rakan ,kemudian mencuri duit tabung masjid dan akhirnya aku berani menjadi peragut jalanan bersama rakan-rakanku. Aku sungguh seronok apabila melihat banyak duit yang aku perolehi hasil pekerjaan baruku itu. Sebelum ini tidak pernah aku memegang duit sebanyak ini. Duit itu aku gunakan untuk membeli handphone , pakaian yang tak senonoh dan mp3 . Sekolah memang aku tidak pergi langsung kerana bagiku cikgu-cikgu di sekolah amat membosankan. Mereka hanya lebihkan kelas yang pandai-pandai je, kelas aku pula mereka mengajar gitu-gitu je .Baik tak payah belajar langsung.

Tidak cukup dengan aktiviti mencuri, aku diperkenalkan pula dengan kumpulan Black Metal . Bagiku kumpulan itu amat menakjubkan kerana setiap malam pelbagai aktiviti yang dilakukan termasuklah upacara ritual dan menari gila-gila dengan disertai alunan music hard rock daripada kumpulan Black Metal . Aku merasakan seolah-olah hidup ini aku yang punya. Arak sudah menjadi minuman tradisi kumpulanku .Pil khayal menjadi santapan wajibku. Duniaku penuh dengan warna-warni dan aku merasakan aku sedang berada di syurga dunia. Aku rasa benar-benar bebas kini.Tidak perlu lagi memikirkan soal Tuhan, agama dan pelajaran!

----------------------------------

Ketika aku berusia 15 tahun..

Aktiviti harianku akhirnya terbongkar jua apabila guru kelasku datang bertandang ke rumahku untuk memberitahu ayahku tentang ketidakhadiran aku ke sekolah. Ketika itu aku tiada di rumah. Ayah sungguh terkejut dengan berita yang dia langsung tidak sangka .Sebaik sahaja aku pulang ke rumah pada suatu malam, ayahku terus menghadiahkan satu tamparan hebat pada pipiku. Aku memandang ayah tajam . Hatiku panas. Tidak sangka ayah menyakitiku. Aku menengking ayah. Aku mula bercakap kasar dengan ayah.

Ayahku kemudian seperti dirasuk,dia memukulku berkali-kali sehingga aku jatuh tersungkur di situ.Ayah ingin meneruskan pukulannya tapi sempat dihalang oleh Mak Cik Som yang tiba-tiba datang di situ. Mak Cik Som memarahi ayah kerana memperlakukan aku sedemikian rupa. Kerana tidak tahan dengan kesakitan akibat pululan ayah, aku menangis teresak-esak.Badannku terasa ngilu akibat dipukul kuat. Ayah ternyata benar-benar marah denganku. Dia marah kerana selama ini aku membohonginya.Dia memaksa aku supaya menjelaskan kepadanya apa aktiviti aku yang sebenar. Ke mana aku pergi ketika waktu persekolahan . Ayah cuba merampas beg sandang di belakangku tetapi aku menghalang. Namun ternyata ayah lebih kuat, dia akhirnya dapat merampas beg itu dan terus membukanya.

Amarah ayah memuncak apabila melihat pakaian dan pelbagai barangan tidak senonoh berada dalam begku itu. Dia menolak kasar Mak Cik Som lantas meneruskan pukulannya padaku. Ayah kata aku memang anak tak guna! Ayah kata aku bukan anak dia! Ayah kata anak dia tak kan sejahat itu! Ayah kata aku anak sial! Aku tersentap mendengar kata-kata ayah. Kerana terlalu geram dengan kata-kata ayah, dengan sekuat hati aku menolak ayah sehingga ayah jatuh tersungkur di atas tangga rumah . Ayah mengerang kesakitan namun aku tidak peduli! Aku terus berlari keluar dari rumah itu .

Tangisanku semakin kuat.Aku tekad tidak akan pulang ke situ! Ayah sendiri yang kata aku ni tak layak jadi anak dia..Aku pun tak ingin ada ayah macam dia! Di tengah malam yang hitam pekat aku meraung seperti orang gila di tengah jalan. Aku kemudian berlari mendapatkan rakan-rakan seangkatan denganku dan mulai hari itu aku tinggal bersama mereka .Aku rela tinggal di rumah yang busuk dan penuh dengan sampah sarap daripada tinggal di rumah neraka itu!

Aku kini sudah tidak punya sesiapa..nasib baiklah aku ada mereka.Merekalah yang menjadi tempat aku meluahkan perasaan, merekalah segala-galanya bagiku kini .Aku lagi rela menyuntik dadah yang mereka hulurkan kepadaku, mengambil rokok yang dilemparkan kepadaku dan meminum arak yang disediakan oleh mereka. Dengan itu aku dapat melupakan segala penderitaan jiwa yang aku alami .

Setelah dua minggu aku menetap di situ ,ayah tiba-tiba muncul dengan langkah yang terhinjut-hinjut. Sebelah tangannya memegang tongkat. Rupa-rupanya kakinya patah semasa dia jatuh tersungkur tempoh hari akibat ditolak kuat. Namun, aku hanya memandang ayah kosong. Dendam di hatiku pada ayah masih membara. Ayah berkali-kali memohon maaf dan merayuku agar aku pulang namun rayuannya sedikitpun tidak menyentuh perasaanku. Aku marah ayah balik,aku tengking ayah dan aku tolak ayah sehingga ayah jatuh. Aku kata ayah tak layak jadi ayah aku, aku kata ayah macam-macam sehingga aku nampak ada air mata lelaki mengalir dari kelopak matanya. Tapi, aku tidak peduli semua itu! Ngilu pada tubuhku akibat pukulan ayah masih terasa . Kata-kata keras yang ayah lemparkan padaku masih terngiang-ngiang di telingaku.

Melihat tindakanku, rakan-rakanku yang berada di situ menambahkan lagi kesakitan ayah dengan menendang dan menumbuk ayah tanpa belas kasihan . Aku terkejut dengan tindakan mereka yang langung tidak aku duga. Aku cuba menghalang namun mereka tidak mengendahkan. Mereka kata ayah aku menyebabkan salah seorang rakan mereka dipenjarakan .Aku meraung sekuat hati apabila melihat darah pekat mengalir dari kepala ayah. Ayah tidak sedarkan diri. Aku mulai panik melihat ayah begitu, begitu juga mereka. Rakan-rakanku itu lari lintang pukang dari situ.Mereka tinggalkan aku seorang diri setelah puas dia kerjakan ayah .


Aku menggenggam erat tangan ayah yang koma, air mataku lebat membasahi pipiku. Aku benar-benar menyesal ketika itu. Inilah kali kedua ayah mengorbangkan dirinya keranaku . Kerana aku, ayah menderita . Kerana aku, ayah terseksa. Aku tidak habis-habis menyalahkan diriku atas apa yang menimpa ayah. Apa lagi apabila mendengar cerita sebenar daripada Mak Cik Som.Dia kata , ayah sangat sayangkan aku dan tidak pernah bencikan aku. Hidup dia tidak sempurna tanpa aku kerana aku adalah hasil cintanya pada arwah mak. Ayah tidak sanggup kehilangan aku, kalau boleh biarlah dia pergi dulu sebelum aku. Ayah benar-benar ingin melihat aku berjaya dalam hidup, dia tidak mahu aku mendapat nasib yang sama dan hidup miskin sepertinya .

Tangkai jantungku bagaikan direntap kasar mendengar kata-kata Mak Cik Som. Aku meratap pilu.Benar kata ayah. Aku anak tak guna! Aku anak yang tak mengenang budi! Aku tak pernah menyenangkan hati ayah. Aku memang anak yang paling teruk dalam dunia ini!


Dengan izin Tuhan, ayah masih bernafas dan sedar kembali setelah koma hampir setahun namun apa yang menyedihkan aku, ayah tidak lagi bisa bergerak seperti dulu kerana dia disahkan lumpuh kedua-dua belah kakinya akibat retakan pada tulang belakangnya yang turut mencederakan saraf tunjangnya . Semenjak dari hari itu, aku berjanji pada diriku tidak akan menyakiti hati ayah lagi dan akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi seorang yang berjaya seperti yang ayah harapkan. Janji itu bukan lagi janji kosong seperti semasa aku berumur 9 tahun tetapi itu adalah janji yang disertai dengan keazaman yang kuat. Dengan azam itulah aku berjaya menggenggam segulung ijazah sarjana muda perubatan dan kini berjaya mendapat gelaran doktor.

Namun, ternyata Tuhan benar-benar ingin mengujiku. Beberapa hari setelah hari konvokesyenku , ayah tiba-tiba mendapat serangan sakit jantung . Aku yang ketika itu masih mentah dalam dunia kedoktoran, mencuba sedaya upaya untuk menyelamatkan ayah tetapi sakit jantung ayah telah sampai tahap kritikal . Pelbagai cara aku lakukan untuk mengembalikan fungsi jantung ayah tapi sesungguhnya Tuhan lebih menyayanginya, akhirnya dia meninggal dunia di depan mataku. Aku tergamam, seperti tidak percaya yang ayahku telah tiada. Aku meraung sekuat hati seakan tidak boleh terima yang ayah sudah meninggal dan hari itu,sepanjang hari aku meratapi pemergiannya. Jauh di sudut hatikuku ,sedikit terkilan kerana ayah aku menyembunyikan kesakitannya bertahun-tahun dari pengetahuanku.

--------------------------------

" Maria..," sapaan Mak Cik Som mematikan lamunanku . Aku menyeka air mataku perlahan-lahan . Mak Cik Som sedang berdiri di sebelahku kini dan memandang sayu kepadaku .Dia duduk di sebelahku lantas memeluk bahuku.

" Mak cik..Mar bersalah pada arwah ayah..," kataku sebak. Gambar ayah aku genggam erat lalu dibawa ke dada.

" Sudahlah Maria..arwah ayah kamu sentiasa maafkan kamu.Dahla jangan fikirkan benda yang dah jadi..," kata Mak Cik Som lembut. Aku melentokkan kepalaku pada bahunya .Aku ternyata salah sangka pada Mak Cik Som selama ini .Dia sebenarnya seorang wanita yang sangat penyayang, penyabar dan bertanggungjawab.Aku begitu menyesal kerana menuduhnya bukan-bukan sewaktu ketika dahulu. Ayah sebenarnya amat beruntung kerana mempunyai isteri sepertinya .Hanya aku yang tidak pernah menghargainya.Aku tahu ayah tentu kecewa kerana aku mensia-siakan Mak Cik Som.

" Mak cik..bagaimana Mar dapat tebus kesalahan Mar? Mar nak tebus segala kesilapan Mar pada arwah ayah..," aku merintih lagi. Aku benar-benar terkilan kerana tidak sempat membalas kasih sayang ayah selama ni.

" Mar..doalah pada Allah banyak-banyak. Hanya Allah yang boleh membalas semua budi baik ayah kamu..Hanya Dia Mar..banyakkan bersabar ye..," pujuk Mak Cik Som.Dia turut menangis sambil mengemaskan lagi pelukannya pada bahuku.

" Arwah ayah kamu dah cukup gembira kerana dapat melihat kejayaan kamu sebelum dia pergi..dia sangat bangga ada anak macam kamu..," sambung Mak Cik Som lagi.Esak tangisku makin kuat mendengar kata-kata itu. Ya Allah ampunilah segala dosa-dosaku yang Allah..Walaupun sudah lebih 14 tahun peristiwa hitam berlaku namun aku rasakan bagi semalam berlaku. Peristiwa itu membawa seribu satu penyesalan dalam diriku .


" Selamat hari bapa abang…," sepatah perkataan meniti di bibir Mak Cik Som. Baru aku sedar Mak Cik Som sedang menangis .Aku terkedu. Baru aku teringat yang hari ini adalah hari bapa. Bagaimana aku boleh lupa hari yang amat bermakna ini.

" Selamat hari bapa ayah..," aku turut mengucapkan ucapan itu .Gambar ayah aku kucup lama dan air mataku menitis lagi.

" Terima kasih ayah..," kataku lagi. Mak Cik Som menggosok lembut belakangku. Aku tersenyum kepadanya dalam sendu. Dalam diam, aku bersyukur kerana ayah sempat melihat kejayaanku yang tidak seberapa ini. Aku bersyukur kerana mempunyai ayah sepertinya.Kerana ayah, aku terselamat dari terus hanyut dalam dunia kehancuran. Kerana ayah, aku menjadi manusia yang berguna kini. I love you dad!!Thanks for everything!


p/s : saya menulis cerpen ini sempena hari bapa sebagai menghargai semua insan yang bernama bapa. Hargailah bapa kita..janganlah mensia-siakan kasih sayang mereka terhadap kita sementara mereka masih hidup. Marah dan herdiknya bukan bererti mereka tidak sayangkan kita, tetapi adalah untuk menjadikan kita insan yang berguna..Tiada satupun bapa di dunia ini yang tidak sayangkan anaknya..percayalah.
Di sini saya ingin ucapkan SELAMAT HARI BAPA kepada ayah saya dan semua bapa di luar sana...

wassalam
posted by Penulisan2u @ 3:14 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
27 Comments:
  • At 24/6/09 8:02 PG, Anonymous Farisya said…

    kesiannye kat ayah dia..
    pepun cte ni mengingatkan sy
    pada arwah ayah..
    sy pun nakal jugak dulu
    smpi ayah sy x tahu
    nk buat macam mana dah
    huhu..
    selamat hari bapa..

     

  • At 24/6/09 8:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so touching!
    awk berjaya wat sy menangis melihat pengorbabanan ayah.
    good job writer!

     

  • At 24/6/09 8:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rasa nk nangs d pg hr aje bile bace cter nie.
    smpai ht dia wt cm tu kt ayah dia...
    ceter y sdh...
    tringt kat abah sy...
    slmt hr bapa...

     

  • At 24/6/09 9:36 PG, Anonymous katak said…

    rse nk nges la plak...
    rindunye kt my baba, selamat hari bapa bt sume bapa2 dan bkl2 bapa..hehehe...

     

  • At 24/6/09 9:57 PG, Anonymous Wenwen said…

    rindunya pada ayah..
    aku dulu pun nakal..benci dgn ayah..melawan kata ayah..
    sekarang aku dah jadi ibu kepada anak2ku, dan baru kini aku dapat merasai apa yang ayah lalui dulu ketika aku masih remaja..
    sayangnya pada ayah..

     

  • At 24/6/09 10:03 PG, Blogger ziela said…

    sy bkn rasa lg dh..
    mmg dh nangis dh pn ni..
    huhu..
    sy pn pnh sakitkan hati ayah sy satu masa dulu..
    sampaikan ayah xnk berckp dgn sy sbb terasa hati dgn kata2 sy..
    alhamdulillah, sy tersedar..
    n cpt2 mntk maaf..
    ayah maafkan sy..
    ayah kata, sy sorg je anak pempuan die..
    jd, dia nk tgk sy sygkn die ke x..
    jaga la perckpan bile berckp ngn ayah ye..
    saya syg ayah!

     

  • At 24/6/09 1:41 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    huhu..menangis sy baca citer..
    sgt menyentuh perasaan perasan..
    gud job, writer!!
    selamat hari bapa kepada semua bapa di dunia
    termasuk la ayah sy..

     

  • At 24/6/09 2:29 PTG, Blogger my_za2l said…

    best,
    terharu sgt.
    slamat hari bapa!
    luv my dad (:

     

  • At 24/6/09 5:33 PTG, Blogger Farrez Hakim said…

    waaa sedihnyer!!

     

  • At 24/6/09 7:23 PTG, Blogger Org Ganu said…

    thanx sudi membaca..
    tanpa ayah siapalah kita..

     

  • At 24/6/09 8:54 PTG, Anonymous Soon said…

    iskisk u make me remind of my dad..
    i miss u dad..

    p/s : is this a true story?
    Just 2 say that, ur writting
    is so good.congrates!

     

  • At 25/6/09 1:06 PG, Anonymous nayza said…

    hargailah pengorbanan ayah kita...
    jujur dari hati saya,saya telah membuat kan hati saya sedih di sebabkan sikap saya yang lurus ni...
    saya telah melukai hati ayah saya...
    sampai sekarang saya sedih kenangkan kembali segala pengorbanan ayah saya selama ini...
    sekarang saya menyesal sangt2 sebab lukai hati ayah saya...

    dengar lah teman,ayah kite adalah wira kita...
    tanpa dia,kita xkan berjaya ke tahap yang dia impikan...
    good your job...

     

  • At 25/6/09 7:17 PTG, Blogger Ina Farhana said…

    begitu menyentuh perasaan bila diakhir perenggan.
    Hargailah orang tua sebelum terlambat.
    miss my dad so much.

     

  • At 25/6/09 10:07 PTG, Anonymous kayaizzat said…

    Tahniah,cerita yang menarik. Namun begitu cerita ini akan lebih menarik seandainya dimasukkan beberapa unsur seperti bahasa haiperbola,smilie ,bombastik mahupun semudah simpulan bahasa yang sesuai. Sekurang-kurangnya,cerita ini jadi lebih menarik dan tentunya dapat mengundang lebih simpati dari pembaca. Tahniah...usaha yang baik dan seharusnya diteruskan.

     

  • At 25/6/09 10:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu nangis aku bce cte ni
    sdey sgt..

    p/s: to kayizzat..saya rasa penggunaan
    ayat dalam cte ni mudah difahami
    x payah bunga2 pun dah boleh
    menyentuh perasaan org...

     

  • At 26/6/09 1:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    semalam aku telah menyakitkan ati abah...
    abah sedih sgt...
    ari ni abah kuar rumah g tenangkan diri..
    aku rasa Bersalah sangat…
    Maafkan anakmu ini abah..

     

  • At 26/6/09 1:50 PTG, Blogger ReD said…

    ERM...SEDIH ..SMPAI MENANGIS SAYA BACA CTER NI...
    WALAUPUN SAYA NAKAL, SAYA XPERNAH BUAT CMTU PADA AYAH SAYA

    SAYA SDIH SEBAB.. SY CUBA 'LETAK'KAN DIRI SAYA JADI WATAK AYAH DLM CTER NI...

    CMNE LA KALU ANAK KITA BUAT KITE CMTU 1 ARI NTI? LAAAAGI LA SEDIH..SO.. JGN LA KITA SAKITI HATI AYAH KITA..

    HAPPY FATHER'S DAY TO ALL FATHERS IN DIZ WORLD=)

     

  • At 26/6/09 3:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg sedih sgt cte ni smpi menitik air mata...
    sy pnh wt jahat smpi abah halau kuar...huhuhu
    syg abah n thanks byk2 ats pengorbanan mu...
    happy father days....


















    liya_camelia82@yahoo.com.my

     

  • At 27/6/09 9:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huaaaaaaaaa....sedihnyer..
    klu nak ikutkan, sjak kte umo sehari smp la skg,
    da berapa byk duit yg digunakan untuk menyara kte jd seseorg.
    nak buat anak senang, nak jadikan manusia tu yg susah..
    thanx to dad.. syg ayah dunia dan akhirat..

     

  • At 27/6/09 2:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I really miss my dad...
    Sye tak penah rasa kasih syg penuh dri seorang bapa..
    my parents divorce since i was 5..
    N now i am 12...
    I miss him..
    Happy Father's Day abah..:(

     

  • At 28/6/09 8:40 PTG, Anonymous EYRA said…

    WAA...WAA...MEMANG TOUCHING LE CITE NI

     

  • At 29/6/09 10:15 PG, Anonymous linda_ali said…

    aku anak manja ayah..dah 4 tahun ayah aku meninggal. dulu macam2 aku mintak kat ayah, yg dia mampu maupun yang dia tak mampu n yang pasti aku akan dapat,skang just tinggal memory..sayang n miss him so much.klu ada satu chance lagi aku akan bgtau dia aku sayang sangat kat dia. Al-Fatihah...

     

  • At 29/6/09 1:39 PTG, Anonymous diema said…

    abah...sedihnyer....tingat ah kat abh....lebiiuu abh!!!!!!!!

     

  • At 2/7/09 10:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sygnye kt ayah..
    time ksh ats pengorbanan ayah..
    syg ayah

     

  • At 20/7/09 12:56 PTG, Anonymous aisyah humaira said…

    tq writer....sy syg sgt kt ayah sy...dia byk b'korban utk sy smpai sy b'jaye ke tahap ini...ingat semua...melihat wajah kedua ibu bapa dengan kasih syang adalah pahala buat kita..sygi kedunya slgi mrka masih b'ada d hadapan kte mata kita..

     

  • At 27/7/09 11:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu...so sad

     

  • At 30/7/11 2:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nie memang best and sedih dah nak mengalirkan air mata dah tapi tak jadi bab kita nie kan pewira sejati huhuhu

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group