BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Jun 22, 2009
Cerpen : Kau Cintaku
Nama Pena : Faratira Aimiza

Dalia sibuk menyiapkan manuskrip novel keduanya. Pihak penerbit sudah beberapa kali menelefonnya untuk mengingatkannya tentang tarikh akhir untuk menghantar manuskrip tersebut. Seminggu dari sekarang.

Sedang dia sibuk menaip bab terakhir, telefon berdering minta diangkat. Dalia memandang skrin telefonnya, melihat nama pemanggil. Hisham! Entah apalah yang lelaki itu inginkan daripadanya. Dia membiarkan telefon itu terus menjerit. Sekarang bukan masanya untuk melayan Hisham yang menyampahkan itu.

Dia berkenalan dengan Hisham ketika mereka sama-sama menuntut di UTM. Mereka mengambil jurusan yang sama, iaitu kejuruteraan mekanikal dan menariknya, mereka juga mempunyai minat yang sama, iaitu menulis. Bezanya, karyanya lebih menjurus kepada genre cinta manakala karya Hisham berkait dengan soal agama dan sejarah.

Perbezaan itu membuatkan hubungannya dengan Hisham tidak pernah baik. Hisham memandang rendah karyanya. Dan dia sememangnya tidak suka dengan karya-karya yang dihasilkan Hisham. Sejarah, sesuatu yang amat membosankan!

Dalia mengimbas kembali peristiwa yang membuatkan dia menanam perasaan benci terhadap lelaki yang bernama Hisham itu.

"Ini novel pertama saya. Saya hadiahkan untuk awak," ujar Dalia sambil menghulurkan sebuah novel kepada Hisham.

Hisham memandang novel yang dihulurkan Dalia sebelum pandangannya jatuh ke wajah gadis itu. "Aku tak baca cerita cinta macam ni. Tak ada faedah langsung baca novel kau tu," balas Hisham. Angkuh sekali.

Bulat mata Dalia mendengar kata-kata yang lahir dari mulut Hisham. Kalau pun lelaki itu tidak sudi untuk membaca novelnya, janganlah sampai mengeluarkan kata-kata seperti itu. Terguris hati kecilnya. "Kalau awak tak sudi, tak apalah. Saya boleh bagi orang lain."

Hisham hanya diam. Dalia terus sahaja meninggalkan Hisham di situ. Hatinya sangat kecewa ketika itu. Setelah mengetahui Hisham berkongsi minat yang sama dengannya, dia sangat gembira sekali. Dia ingin Hisham membaca karyanya dan memberi komen terhadap karyanya. Namun, itu jawapan yang diterimanya dari Hisham. Memang menyakitkan!

Melalui beberapa orang rakan Hisham, barulah dia tahu bahawa lelaki itu menghasilkan karya bergenre agama dan sejarah. Lelaki itu juga tidak percaya dengan cinta. Bagi Hisham cinta di antara lelaki dan perempuan itu tidak wujud. Kerana cinta seperti itu, pelbagai kegiatan yang tidak sihat berlaku kini. Kes-kes seperti zina, pengguguran kandungan dan pembuangan anak adalah hasil daripada cinta sesama manusia. Jadi, secara tidak langsungnya, Hisham juga tidak sekali-kali membaca karya yang berkait rapat dengan cinta sesama manusia, seperti karya yang dihasilkannya.

Telefon bimbitnya sekali lagi berdering. Masih lagi pemanggil yang sama. Hendak atau tidak, Dalia terpaksa juga mengangkat telefon bimbitnya.

"Assalamualaikum," ucap Dalia sebaik sahaja menyambungkan talian.

"Waalaikumsalam. Kau ada ambil aku punya buku nota tak?"

"Buku nota yang mana satu?" soal Dalia. Sambil itu, dia cuba mengingati buku nota apa yang dimaksudkan oleh Hisham.

"Buku nota yang aku tulis pasal novel aku lah. Bukan ke aku suruh kau pegangkan semalam. Mana buku tu? Aku nak menulis ni. Semua maklumat ada dalam buku tu," jawab Hisham kasar.

"Oh! Buku nota tu. Saya dah bagi balik pada awak semalam. Cuba awak periksa betul-betul," beritahu Dalia.

"Aku dah selongkar semua. Beg, meja tulis, bilik... semua dah. Tak jumpa tahu, tak? Kau jangan nak berdengki dengan aku. Aku tahu, inilah peluang kau nak musnahkan sumber pendapatan aku, kan?" marah Hisham.

Dalia tidak dapat menahan geram. Kata-kata Hisham menusuk ke dalam hatinya. Sanggup Hisham menuduhnya begitu. "Apa yang awak cakap ni, Hisham? Saya ingat, saya dah bagi balik buku tu pada awak. Jangan tuduh saya macam tu. Saya bukan orangnya. Entah mana awak campakkan buku nota awak tu, salahkan saya, pula."

"Sudahlah! Cakap dengan kau memang tak ada gunanya."

Tut...tut... Hanya kedengaran bunyi talian yang sudah diputuskan. Dalia mengeluh perlahan. Mengapa Hisham begitu benci dengannya? Salahkah dia menghasilkan karya yang bertemakan cinta sesama manusia?

*****

"Kau ni, kenapa Sham? Bersepah bilik ni, kau buat," tegur Zafrul yang baru sahaja pulang.

"Aku cari buku nota aku. Mana ntah perginya. Seingat aku, aku minta Dalia pegangkan petang semalam. Sekarang ni, buku tu dah hilang. Bila aku tanya Dalia, dia kata dia dah bagi balik pada aku. Perempuan tu memang sengaja nak menyakitkan hati aku."

"Buku nota pasal novel kau ke?"

Hisham mengangguk.

"Aku yang pinjam malam tadi. Nak baca pasal sejarah negara-negara Timur Tengah. Macam menarik je. Nak beritahu kau, tapi kau tidur masa tu. Maaflah."

Hisham tersentak. Perasaan bersalahnya terhadap Dalia muncul. Tidak pasal-pasal dia menuduh Dalia sengaja menyembunyikan buku notanya untuk memusnahkan kerjayanya. Menyesal dia menuduh Dalia tanpa usul periksa.

"Apa yang kau cakap pada Dalia tadi? Mesti teruk, kan? Kalau tak, tak adalah muka kau macam tu."

"Tak ada apa. Nanti aku minta maaf pada dia." Hisham bersuara menutup perasaan bersalah dan menyesalnya.

"Kenapa kau benci sangat dengan Dalia tu? Dia tak ada buat salah pun pada kau, tapi aku tengok kau macam tak boleh nak bertolak ansur dengan dia. Sedarlah, dia tu perempuan. Perasaan dia sangat halus. Kau ingat dia tak terasa hati ke dengan kata-kata kau tu?"

Zafrul cuba menasihati Hisham. Bukan sekali dua dia melihat kedinginan sikap Hisham terhadap Dalia. Sudah terlalu kerap. Kadang-kadang timbul perasaan kasihan terhadap Dalia, ada sahaja kata-kata kasar yang keluar dari mulut Hisham.

"Kau sibuk nak menjaga hati dan perasaan dia tu, kenapa? Lantaklah. Dia terasa hati ke tidak. Aku benci dengan perempuan lebih-lebih lagi Dalia."

Zafrul menggeleng-gelengkan kepalanya. "Apa yang Dalia dah buat pada kau? Kau tak boleh menghukum dia macam tu."

"Aku benci dia. Full stop. Aku tak nak kau cakap pasal Dalia depan aku lagi."

Hisham terus sahaja keluar dari biliknya. Hatinya sebal. Zafrul sudah berani untuk menasihatinya. Bukan dia tidak pernah memikirkan perasaan Dalia. Setiap kali kata-kata kasar dilontarkan terhadap Dalia, perasaan bersalah dan menyesal terbit di dalam hatinya. Tetapi, dia tidak mahu mengaku di hadapan Dalia. Ego. Itulah yang lebih tepat.

Dalia memang tidak bersalah. Dia sahaja yang dihantui bayangan sejarah. Kerana seorang gadis bernama Adila. Dia dan Adila merupakan sepasang kekasih ketika menuntut di sekolah menengah. Hubungannya dengan Adila menemui titik noktah kerana kecurangan Adila. Gadis yang selama ini dipercayainya, rupanya bermain kayu tiga di belakangnya. Lebih teruk lagi, Adila mengikut lelaki itu sehingga ke bilik.

Sejak itu, dia membenci kaum Hawa dan juga anti dengan perasaan cinta. Juga menyebabkan dia menjadi benci dengan novel yang bertemakan cinta sedangkan menulis novel bergenre cinta adalah kesukaannya dahulu.

Rahsia itu disimpan kemas di dalam hatinya. Tiada siapa yang mengetahui isi hatinya. Betapa sengsaranya hatinya menanggung rasa kecewa. Pedih.

*****

Hisham berjalan menuju ke arah Dalia yang sedang duduk sendirian di taman sambil menghadap komputer ribanya. Mesti gadis itu sedang tekun menulis. Dia ingin memohon ampun daripada gadis itu di atas ketelanjuran kata-katanya selama ini.

Nasihat Zafrul sentiasa terngiang-ngiang di cuping telinganya, membuatkan dia diburu perasaan bersalah terhadap Dalia.

"Assalamualaikum," ucap Hisham memulakan bicara.

Dalia berhenti menaip. Wajahnya di angkat ke atas, melihat tuan empunya suara. Hisham! Mengapa lelaki yang selalu menyakitkan hatinya ini selalu sahaja mucul di hadapannya? Kali ini, entah apalah yang bakal dikatakan oleh Hisham terhadapnya.

"Menjawab salam hukumnya wajib, tau."

Dalia tersedar yang dia belum lagi menjawab salam lelaki itu, seperti tidak mengalu-alukan kedatangan Hisham sahaja lagaknya. Tetapi, itulah yang sebenar-benarnya. Kalau boleh, dia tidak ingin melihat wajah Hisham. "Waalaikumsalam." Akhirnya dia menjawab perlahan.

"Boleh duduk?" soal Hisham.

"Dipersilakan."

"Tengah sibuk ke sekarang ni? Aku nak cakap something dengan kau."

"Agak sibuk. Penting sangat ke?"

"Lebih penting dari manuskrip kau tu."

Dalia menekan butang save sebelum menutup tetingkap dan seterusnya menutup komputer ribanya dan menolak ke tepi. Hisham tersenyum. Senyuman puas yang membuatkan Dalia rasa meluat yang amat. Mengapalah dia bertindak sedemikian?

Hisham mengeluarkan sesuatu daripada beg galasnya. Sebuah kotak yang elok bersampul. Hisham nak bagi hadiah ke? Tetapi, hari ini bukan hari yang istimewa. Bukan juga hari lahirnya.

"Untuk kau," ujar Hisham pendek.

Dalia terkaku seketika. Tidak percaya sebenarnya. Hisham demam ke hari ini sehingga melakukan perkara yang tidak pernah terlintas di fikirannya.

"Tak sudi ke nak terima?"

Dalia tersengih-sengih. "Orang dah bagi hadiah, saya dengan berbesar hatinya menerima. Terima kasih." Hadiah sudah bertukar tangan. "Boleh buka sekarang?"

Hisham mengangguk.

Dengan berhati-hati, pembalut kertas itu dibukanya. Sebuah novel nipis bertajuk ‘Kau Cintaku’ oleh Helmi Hisham. Dalia memandang tepat wajah Hisham. Tidak tahu apa yang hendak dikatakan terhadap Hisham. Terkejut memandang nama penulis novel itu. Helmi Hisham, lelaki yang berada di hadapannya ini menulis sebuah novel cinta?

"Maafkan aku, Dalia. Aku dah banyak melukakan hati kau."

Perlahan sahaja suara Hisham kedengaran di telinganya. Dia faham. Sukar bagi seorang lelaki untuk memohon kemaafan dari seorang perempuan.

"It’s okay. Aku dah lama maafkan kau."

"Aku minta diri dulu. Jangan lupa baca novel tu."

Dalia mengagguk. Novel di tangannya dibelek berulang kali. Sungguh dia tidak menyangka Hisham akan menulis novel berunsurkan cinta dan menghadiahkan kepadanya.

*****

Dalia termenung sendirian. Baru dia tahu sejarah hidup Hisham. Baru dia tahu kenapa Hisham bersikap dengin terhadapnya dahulu. Dan dia juga baru mengerti mengapa Hisham begitu benci dengan karya yang bertemakan cinta.

Begitu sekali remuknya perasaan Hisham kerana gagal dalam cinta pertama. Sehingga sanggup melupakan minatnya. Penangan cinta pertama. Dia sendiri tiada pengalaman lagi dalam bercinta, sekadar menjadi pemerhati dan pendengar. Daripada kawan-kawan sekitarnya, dia mengutip pengalaman tentang dunia percintaan.

*****

Dalia mendapatkan Hisham yang sedang khusyuk membaca novel. Suka benar lelaki itu membaca novel cinta. Nampaknya, Hisham yang dikenalinya hari ini, tidak macam dahulu lagi. Tiada lagi kata-kata kasar keluar dari mulut Hisham. Lelaki itu cuba belajar untuk menerima segala yang menimpanya itu sebagai satu takdir yang telah ditetapkan. Syukurlah.

Mungkin Hisham akan bertemu dengan gadis yang lebih daripada Adila. Gadis yang lebih memahami jiwa Hisham. Itu adalah di antara nasihat yang pernah disuarakannya kepada Hisham. Dan lelaki itu menerima nasihatnya dengan terbuka.

"Hai, nak kacau boleh tak?" soal Dalia. Dia menarik kerusi dan duduk di sebelah Hisham.
"Kacaulah kau ni. Main tempat lainlah, tak nampak ke aku sibuk sekarang ni?" Hisham merengek bagai anak kecil apabila Dalia mengganggu konsentrasinya.

"Kalau tak nak orang kacau, bacalah kat dalam bilik. Tak ada siapa yang nak kacau awak." Berubah nada suara Dalia. Hisham bagai tidak menyenangi sahaja kedatangannya itu. Adakah dia tersilap waktu, mengganggu Hisham ketika ini?

"Ala, Dalia. Janganlah merajuk macam ni. Aku bergurau je tadi."
Hisham bersuara. Dia terus menutup novel yang sedang dibacanya itu dan memberi sepenuh perhatian kepada gadis di sisinya itu. Sensatif rupanya Dalia ini. Apa agaknya perasaan gadis itu dahulu ketika dia sering memarahi Dalia? Mungkin sampai ke tahap menangis.

Bibir Dalia menguntum senyuman. "Manuskrip novel kedua saya diterima dan akan diterbitkan tak lama lagi. Nanti, saya bagi pada awak, ya."

"Alhamdulillah. Syukurlah macam tu." Hisham mengucap syukur. Dia turut bergembira dengan kejayaan Dalia ini. Bukan senang untuk menghasikan sebuah novel.

"Awak? Macam mana dengan karya awak? Awak nak teruskan ke dengan novel begenre agama dan sejarah ke?" tanya Dalia ingin tahu.

"Kenapa tanya macam tu?"

"Kalau awak nak teruskan juga, saya nak beritahu awak awal-awal yang saya tak baca novel macam tu, lagi-lagi sejarah. Saya layan novel cinta aje."

Hisham ketawa kecil. "Kalau aku cakap aku nak terus menulis novel bergenre macam tu juga?"

"Ikut awaklah. Tapi saya tak akan baca."

"Kalau aku paksa kau baca juga macam mana?" soal Hisham lagi. Sengaja dia bertindak sedemikian, menguji kesabaran Dalia.

"Teruklah macam tu."

"Dalia, kau pun tahu kan, jiwa aku macam mana. Aku ingat nak tulis novel cinta tapi cinta yang berlandaskan agama kita. Bab sejarah pun, aku akan masukkan sikit. Tanpa sejarah lampau, kita tak akan ada jati diri, Lia. Kalau yang macam tu, kau baca tak?"

"Kalau saya kata tak nak baca, awak mesti suruh saya baca juga, kan?"

"Taklah. Kalau kau tak nak baca, apa aku kisah? Bukan kau seorang je pembaca kat Malaysia ni."

"Cakap dengan awak ni, macam..."

"Macam apa lagi? Dulu, kau kata aku ni kasar sangat. Sekarang ni, aku cuba berlembut pun, kau nak komen juga ke?"

"Kalau dah awak yang bercakap, memang tak pernah nak lembut. Sentiasa kasar je bunyinya tapi nada tu dah tak sekeras dulu. Itu aje yang improve."

"Yelah tu," balas Hisham acuh tidak acuh.

Dalia tersenyum riang. Kemenangan berada di tangannya. Bukannya mudah untuk membuatkan Hisham rasa bersalah seperti itu.

"By the way, aku ada sesuatu untuk kau," ujar Hisham.

Senyuman di bibir Dalia semakin melebar. Hadiah! Apa agaknya hadiah yang dimaksudkan Hisham? Novel lagi ke?

"Suka betul bila dengar hadiah," sindir Hisham.

"Sukalah. Awak ingat selalu ke orang nak bagi hadiah kat saya? Time birthday pun belum tentu ada yang sudi nak bagi hadiah."

Hisham menggelengkan kepalanya. Dia membuka beg galasnya dan mengeluarkan sebuah novel.

"Itu ke hadiahnya?"

"Aku tak sempat nak sampul kali ni. Ambillah," ujar Hisham sambil menghulurkan novel itu kepada Dalia.

Dalia mengambil novel itu. ‘Kau Cintaku 2’ oleh Helmi Hisham. "Sambungan novel yang awak bagi saya dulu?"

Hisham mengangguk.

"Kenapa saya tak jumpa pun novel Kau Cintaku kat pasaran?"

"Aku tulis novel Kau Cintaku hanya untuk kau. Ada dua buku sahaja, satu aku simpan dan satu lagi aku hadiahkan untuk kau."

Dalia hanya mengangguk. Namun, di dalam hatinya, pelbagai persoalan menjengah. Kenapa Hisham menulis novel ini kalau hanya untuk dihadiahkan kepadanya sahaja sedangkan menulis novel adalah satu-satunya sumber pendapatan lelaki itu? Pelik. Lelaki itu tidak kisah ke kalau lebih masanya dihabiskan untuk menulis novel ini tetapi tidak mendapat pulangan apa-apa?

"Kenapa dengan kau ni? Tadi, bukan main suka lagi bila dapat tahu aku nak bagi kau hadiah. Ni, termenung jauh pula. Ingat kat siapa?"

"Mana ingat kat sesiapa. Cuma, saya tertanya-tanya."

Hisham menghadap Dalia, bersedia untuk mendengar bicara yang seterusnya.

"Kenapa awak korbankan masa awak menulis novel ini untuk saya? Saya ni, tak menutup punca pendapatan awak ke?"

Hisham mengeluh. "Kau bacalah novel aku tu dulu. Kau akan tahu jawapannya."

"Awak ni, susahnya nak berterus-terang dengan saya. Apa-apa baca dalam novel je."

"Kau baca ajelah. Banyak songel pula."

"Baca kat sini boleh tak?"

"Tak boleh."

"Kenapa?"

"Aku kata, tak boleh. Maksudnya tak boleh. Jangan banyak tanya."

"Okey. Saya balik dulu. Tak sabar nak tahu apa yang ada kat dalam hati awak tu. Kena baca novel dulu, baru tahu," rungut Dalia. Dia terus mengangkat punggungnya dan terus beredar dari situ.

Hisham tidak mengambil pusing. Dia tidak kisah apa yang Dalia katakan saat ini. Dia memang tidak mempunyai kekuatan untuk berterus terang dengan Dalia. Hanya novel sahaja yang membolehkan dia meluahkan isi hatinya.

*****

Muka Dalia merah. Malu. Itulah perasaannya sekarang. Hisham. Kerana lelaki itu lah dia berasa malu yang teramat. Namun, jauh dia sudah hatinya dia berasa gembira. Novel Kau Cintaku 2 merupakan isi hati Hisham, seperti novel yang dihadiahkan lelaki itu sebelum ini.

Dalia segera mencapai telefon bimbitnya. Nama Hisham dicarinya sebelum menekan punat call. Dia melekapkan telefon itu ke telinganya. "Assalamualaikum," ucapnya memulakan bicara.

"Waalaikumsalam," jawab Hisham.

Suara lelaki itu kedengaran lemah sekali. Dalia mengerling ke arah dinding, jam menunjukkan angka 3 pagi. Mungkin Hisham sudah enak dibuai mimpi ketika ini dan dia mengganggu tidur lelaki itu. "Awak dah tidur ke?"

"Yelah Dalia oi. Dah pukul 3 pagi ni. Kau tak reti nak tidur ke?"

"Maaflah kalau saya menganggu awak malam-malam macam ni. Saya baru je habis baca novel awak tu."

"Apa?" soal Hisham terkejut. Matanya sudah terbuka luas.

"La, janganlah terkejut macam tu sekali. Saya... suka dengan ending novel tu," perlahan Dalia menuturkannya. Malu untuk berkata seperti itu, tetapi untuk mengharapkan Hisham memulakan langkah pertama adalah agak mustahil.

"Kau suka?" Hisham sudah tersenyum sendiri.

"Suka. Novel tu, menggambarkan perasaan awak, apa yang ada dalam hati awak. Saya nak ending tu jadi kenyataan."

"Dalia, kau serius ke?" tanya Hisham tidak percaya.

"Sham, saya bahagia selama berkawan dengan awak."

"Dalia, kau nak aku melamar kau sekarang ke?"

"Tak bestlah awak ni. Awak kena tanya saya dulu ke kalau nak melamar saya? Tak romantik langsung. Nama je penulis novel, tapi bab melamar saya, hancur!" tutur Dalia geram.

Hisham ketawa di hujung talian. "Siapa suruh kau telefon aku time macam ni. Otak aku pun tak boleh berfungsi dengan baik. Tak terlintas ayat-ayat romantis untuk kau."

"Yelah tu."

"Dalia, kau sudi kan, jadi teman hidup aku?" Hisham menyoal secara serius.

"Awak tengah melamar saya ke?" tanya Dalia seperti orang bodoh. Sebenarnya, dia ingin mengenakan Hisham.

"Aduh, kau ni! Yelah, sayang. Abang tengah melamar sayang ni. Sudi tak jadi teman hidup abang?"

"Abang?" sekali lagi Dalia bertindak seperti tadi.

"Dalia, janganlah main-main dengan aku," rayu Hisham. Merah sudah mukanya menahan malu. Nasib baik Dalia tiada dihadapannya.

Dalia ketawa. Hatinya terhibur dapat mengenakan Hisham. Patutlah lelaki itu tidak membenarkannya membaca novel itu patang tadi. Malu rupanya. Tapi, sekarang ni, elok sahaja.

"Dalia, kau dah tidur ke tu?"

"Tak adalah. Ada lagi. Awak, kalau saya kata tak sudi jadi teman hidup awak, awak paksa saya tak?"

"Apa punya soalan tu? Kalau kau tak sudi, tak apalah. Aku sedar siapa diri aku ni."

"Ala, awak jangan merajuk. Saya sudilah. Kalau saya tak sudi, tak adalah saya telefon awak malam-malam macam ni."

"Terima kasih, sayang. Sekejap lagi tidur mimpikan abang, okey?"

"Yelah, abang." Dalia tersenyum. Hatinya berbunga. Bahagia sekali.
posted by Penulisan2u @ 3:20 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
20 Comments:
  • At 22/6/09 1:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite ni
    wat sambungan pn ok gak kan.

     

  • At 22/6/09 1:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet...
    cite nie best...

     

  • At 22/6/09 10:57 PTG, Blogger miza said…

    sweet la cite ni..luah perasaan melalui novel. hehehe

     

  • At 23/6/09 2:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btul2....cte ni best sgt2....
    klu buat sambungan lg best tau......hehe

     

  • At 23/6/09 4:18 PTG, Anonymous aNJe said…

    damn good!

     

  • At 24/6/09 2:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmmm very nice indeed. very out of the box thinking.
    tahniah buat penulis!

     

  • At 24/6/09 2:27 PG, Blogger -atyQQah- said…

    sweet la..hehe..jrangkn nak tgok llki pegang novel membace..nie kn plak menulis..congress2..
    p/s: watak llki nie mcm ex kte dlu..time bce ending 2..rse mcm kte kat tempat dalia..hehe..
    ;) teruskn bekarya..;)

     

  • At 24/6/09 11:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmm, bagus, lain dr yg lain, tp ble masanya dalia nakkan si hisyam yg kasar tu

     

  • At 24/6/09 10:39 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    hihi..best la..
    tak sangka ader lelaki baca novel gak..
    actually jarang lelaki baca or tulis novel ni..
    apepun nice story..best gak klu ade sambungan
    utk citer ni..

     

  • At 25/6/09 1:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    how sweet!!!
    jia you writer!!

     

  • At 28/6/09 8:50 PTG, Anonymous Nabilah said…

    good...................i hope i can be a writer in my dreamer.bye..........

     

  • At 29/6/09 4:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adush...romantiknye...
    nice story...

     

  • At 30/6/09 11:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cutenya,
    best la..
    watla smbgan lg...

     

  • At 5/7/09 5:50 PTG, Blogger ieda ^^ said…

    hehe comeyh la cte ni...sweet jeq..

     

  • At 7/7/09 5:30 PTG, Anonymous dhamirah_dekno@yahoo.com said…

    hm..Sweet, Tapi ending dia kat situ je..dalam handphone.tapi writer boleh buat pembaca melayan perasaan gak.Best damn thing!

    (^_^) dhamirah (^_^)

     

  • At 7/7/09 11:58 PTG, Anonymous az said…

    hehehe......best.....1 hari nie aku bce cerpen2 yg ade kat sini sume x best, tp cerpen nie dikire perfek la.............okey la..keep it up writer

     

  • At 8/7/09 3:38 PTG, Anonymous miera said…

    so sweetnyer..
    sonoknyer citer ni.

     

  • At 10/7/09 4:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu3...best giler...watla sambungan lagi...pls...pls...

     

  • At 14/7/09 10:59 PTG, Blogger Faratira Aimiza said…

    Terima kasih sesangat pada semua yg baca dan komen karya nie...
    Rasa happy sangat bila dapat komen yang positif dari korang sume...nie yg rasa nak menulis lagi...khas utk korang...
    thank u...thank u...

     

  • At 23/7/09 10:00 PG, Blogger miSSeRah said…

    wah!!swit!!permulaan y bgus...he3x..gud luck fara!!!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group