BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Jun 24, 2009
Cerpen : Harga Sebuah kesabaran
Nama Pena : Kayaizzat

Sebuah Kenangan

Huruf itu telah kucantum satu persatu menjadi perkataan bermakna. Gembiranya aku,bangganya aku bila melihat Cikgu Khalid tersenyum memandangku. Kembangnya hati kecilku bila segerombolan tepukan gemuruh tersangkut di gegendang telingaku. Meleret-leret senyumanku bagaikan tak bertepi.

Setakat hari ini,selamat aku dari hentakan maut suara cikgu Khalid. Kecutnya hatiku waktu hari pertama persekolahan. Malangnya aku…….,tidak seharipun tapak sekolah pernahku pijak, biar cuma Tadika Kemas kebanggaan penduduk kampungku. Namun hatiku berbunga mekar saat terpandang wajah Cikgu Khalid yang kacak dan tinggi lampai. Sukanya emak melihat leret senyuman Cikgu Khalid. Pagi itu,cikgu Khalid melayanku penuh kemesraan. Hilang perasaan takutku. Ternyata kata-kata Abang Hairil meleset sama sekali.

Seminggu dua,tak sabar-sabar aku mahu ke sekolah. Itulah hebatnya Program Transisi yang memakan masa selama 3 bulan. Kerja tak banyak. Hanya Tuhan yang tahu betapa bahagianya aku berada di tahun 1 Ariff. Seronoknya aku hingga termimpi, ngigau kemersaan Cikgu Khalid. Tapi aku lupa,cikgu Khalid juga manusia,seteguh mana hatinya,akhirnya punah juga tembok kesabarannya. Silapnya aku,terlalu dungu dan mengada-ngada. Anggapanku, tentu Cikgu Khalid macam Abang Latif,penyabar dan boleh dimakan hidup-hidup. Belum pun tiga bulan program dilaksanakan,kemarahan Cikgu Khalid telah meledak memecah kedamaian kelas 1 Ariff. Terasa berdentum-dentum suara lelaki itu menghancurkan keindahan pagi.

Pagi itu,kain yang kupakai telah lencun dengan air kencingku. Ku cuba membendung air mata dari mengalir,namun tembok yang kubina telah roboh akhirnya. Malunya aku,seorang gadis sunti terkencing di depan anak teruna. Kalau mak tahu,maut aku disesahnya.

Terasa…kemarahan lelaki itu menyentap seluruh urat sarafku. Betapa daif dan kerdilnya aku tika itu. Tak kuduga suara merdu cikgu kesayanganku meledak hebat merobek gegendang telingaku. Hatiku tak ubah seperti dedaun layu menyembah ke bumi. Kejamnya lelaki itu menghamburkan kemarahan pada gadis kecil seperti aku. Rasanya silapku kecil,,buat-buat lupa dan terlupa mengingat huruf keramat yang telah kusebut dan kubaca berulangkali. Lalainya aku,pelupanya aku,benda sekecil bi-bi telah kusebut menjadi" babi". Malunya aku suku kata semudah bo-bo ku sebut "bodoh". Ku perhatikan wajah lelaki itu tak ubah seperti singa lapar. Matanya bulat membutang. Giginya meryeringai mengetap-ngetap tidak ubah seperti pontianak harum sundal malam. Lidahku kelu membisu.
Kesiannya aku kepada lelaki itu. Berhari-hari dia menahan kesabaran mengajar aku membaca. Berminggu-minggu dia meniup ubun-ubunku dengan kalimah suci . Siapa menduga keikhlasan hatinya tercalar juga dek kemalasan diriku sendiri. Itulah harga yang terpaksa aku bayar akibat kemalasanku sendiri.


Nasibku baik,pelempang mautnya tidak singgah pada pipiku yang gebu. Tanganku digenggam erat oleh Cikgu Khalid. Dapatku rasakan gengaman lelaki itu begitu kuat mencengkam. Lelaki ini mengatur langkah pantas seolah-olah mahu mencampakkan aku ke dalam api neraka. Terasa sakit pergelangan tanganku. Senduku tak tertahan lagi.

Sebaik tiba di dalam tandas,satu persatu pakaian kubuka. Aku menangis semahunya. Suara Cikgu Khalid yang mendehem-dehem kecil di luar tandas , mematikan terus tangisanku. Alangkan seksanya menahan sebuah tangisan. Kejamnya lelaki itu membiarkan aku sendirian di dalam tandas yang busuk dan gelap. Dapatku rasakan beberapa ekor hantu jemalang dan syaitan biru bertanduk dua sedang tertawa girang memerhatikan tingkahlaku ku yang tak ubah seperti Yuyu Si Pelawak bodoh. Air mataku tak henti-henti mengalir. Berbakul-bakul sumpah seranah ku hambur buat lelaki itu. Rasanya mahu kuadukan kepada mak dan abah perlakuan biadab lelaki itu . Mahu tidak mahu aku mengikut sahaja arahan lelaki itu . Aku tidak punya pilihan.

Tanpa belas kasihan,cikgu Khalid menghulur sehelai tuala dan sebuku sabun cap kapak kepadaku. Saat itu,dapat aku rasakan,betapa hinanya diriku dimata Cikgu Khalid. Air yang kujirus di atas tubuhku terasa panas membara membakar seluruh kulitku. Buih sabun yang memutih dirambutku terasa tajam seperti berus dawai,menikam-nikam ubun-ubunku yang lembut dan suci. Alangkah geramnya aku,..... hanya Tuhan sahaja yang tahu.

Kini tubuh mungilku telah lengkap berpakaian sukan yang sengaja disimpan oleh Cikgu Khalid di dalam begnya. Pipiku dilumur dengan losyen,rambutku kemas disisirnya. Terharunya aku dengan layanannya,namun air mataku tetap mengalir ketika tiba di kelas. Namun, kemurnian hati lelaki itu gagal memadam api kebencianku. Aku dapat bayangkan,wajahnya kini tidak ubah seperti talam dua muka. Depan sempurna,belakang hancur berderai. Tanpaku sedar, lelaki itu sudah memegang penyapu membersihkan kelas kami dengan muka masam mencuka. Rasanya, ini kali ke empat lelaki itu mencuci najisku. Perasaanku bercampur baur antara benci,dendam dan juga sekelumit simpati.

Apa yang mampu kulakukan cuma menitiskan air mata dan secara tidak sengaja kulihat air mata lelaki itu bergenang di kelopak matanya. Wajah lelaki itu kelat tak bermaya. Entah mengapa,tiba-tiba hatiku tersentuh. Aku cuba memandang wajahnya,namun dia mengalihkan pandangan ke arah jendela. Aku
tahu lelaki itu cuba membendung kesabarannya yang telah mula retak dan hampir berderai. Mungkin…….. masih ada secebis kekuatan yang bersarang dihatinya. Ku lihat lelaki itu begitu tabah dan kuat meredah gelora.

Bangkit kembali

Kini segalanya telah berubah. Senyuman cikgu Khalid sudah mula hilang sedikit demi sedikit. Aku dapat rasakan,dihadapanku kini bukan cikgu Khalid yang dulu,cikgu yang penuh kasih sayang,cikgu yang kaya dengan senyuman. Andai masa dapat diputar kembali,ingin rasanya ku kutip kembali sisa-sisa kenangan,ingin rasanya ku cantum-cantum semula memori bersama lelaki itu. Aku terlalu merindui saat-saat yang telah berlalu. Apakan daya semuanya sudah terlambat walau pelbagai gelagat telah kami pamerkan di hadapan cikgu muda itu. Apa yang pasti perbuatan kami tidak ubah seperti mencurah air ke daun keladi.

Entah mengapa perutku tiba-tiba mengembang. Terasa isi perutku berkeroncong menyanyikan lagu kepiluan. Kubawa buku "Bacalah Sayang" menuju ke arah lelaki itu. Kakiku terasa lemah longlai bila terpandang lelaki itu. Kalau ikutkan hati,lama sudah kubuka langkah seribu. Namun maruah juga perlu
dipertahakan. Kata emak"anak dara sunti macam Mira kena jalan sopan santun". Kata-kata emaklah yang sebenarnya telah menjulang kembali semangat juangku yang mula goyah bila terpandang lelaki itu.

"Duduk !!! . Buka muka surat satu,cepat". Terasa luluh tangkai jantungku mendengar gema suara lelaki itu. "Apa terkebil-kebil,cepat jangan buang masa saya". Seperti pesalah jenayah berat,aku menurut sahaja arahan lelaki itu." Ka-ki……..kaki, ku....ku…….kuku.,ko ..ko……..koko. "Kuat sikit!!!". Suara lelaki itu yang nyaring seperti suara gergasi membuatkan tali perutku terbelit-belit lalu menjerut kerongkongku sendiri. Terasa isi perutku sudah berada dihujung duburku. Kembang kempis nafasku menahan khazanah berharga miliku.

"Ha……..,apa lagi,baca pulak petikan yang bawah tu". Kualihkan bebola mataku pada deretan ayat tunggal di hadapanku. Mataku mulai kelabu. Berjuta-juta bintang berkerdipan muncul secara tiba-tiba di mindaku. Aku menggigil ketakutan. Rasanya aku tidak mampu mendendangkan walau sebaris ayatpun, buat lelaki itu untuk kali ini."Cepat,apa terkebil-kebil ". Menyesalnya aku kerana tidak mendengar kata emak malam tadi. Kulihat lelaki itu menguis-nguis sepatunya yang besar dan berat. Kuingat lagi macam mana takutnya kami bila lelaki itu menendang sepatunya sendiri kearah Leong yang gagal mengingati apa yang dibacanya seminggu yang lalu dan kuingat lagi bagaimana takutnya Leong
memandang kasut lelaki itu jatuh betul-betul di hadapannya. Dapat kuperhatikan wajah Leong pucat- lesi seperti mayat Tapi hari ini Leong menjadi lelaki terhebat di mata cikgu Khalid. Cemburunya aku.

Air mataku mula mengalir selebat salji di Gunung Fujiyama . Mungkin.....masanya telah tiba,sebuah penampar Jepun akan singgah di pipiku yang gebu ini atau sepasang sepatu hantu milik lelaki itu akan terhentak di atas mejaku membenam seluruh perasaanku yang mula berkembang biarpun aku dapat rasakan ia sekadar kembang kuncup sahaja. Ku lihat mata lelaki itu. Renungannya setajam mata pedang yang bisa menyiat-nyiat dan menghancurkan tulang -temulangku. Azabnya hatiku mengenang segala kebarangkalian yang mungkin terjadi.

"Dah berapa kali cikgu ajar,dah berapa kali cikgu suruh baca kat rumah,agak telinga awak dah sumbat atau awak sendiri buat-buat pekak!!!!". Pedihnya gegendang telingaku. Marah benar lelaki itu kali ini. Air mataku semakin deras membasahi tangkai hatiku. "Sikit-sikit nak nangis,sikit-sikit nak nangis,tu yang awak tahu. Awak ingat awak seorang je yang ada perasaan !!!!!". Aku menangis tersedu-sedan. Terasa ada cecair hangat mengalir laju di pangkal pehaku. Kali ini,kubuang perasaan malu mengatur langkah seribu menuju ke tandas. Biarlah mak kata aku tidak sopan,biarlah nenek kata aku tak berbudi bahasa,namun sanggupkah aku menahan malu membuang najis di dalam kelas sendiri dengan disaksikan oleh lelaki bengis yang berada di hadapanku. Cukup sekali aku diheret ke tandas dengan hati yang luluh berkecai. Apa yang pasti….aku mesti berani merubah nasib sendiri. Itulah azamku.


Teguh

Kini,segalanya telah berubah. Aku bukan lagi Fatin Nadira yang kuat melalak. Aku bukan lagi gadis sunti yang mudah melatah bila digertak bertalu-talu dan aku juga bukan gadis yang tak bermaruah menabur kekotoran di sana sini.

Biarlah lelaki itu memakiku hingga pecah gegendang telinga ini, biarlah lelaki itu menghentak sepatu hantunya di atas mejaku,aku tidak akan gentar melawan segalanya. Bagiku,apa sahaja yang dilontarkan adalahlah untuk kebaikanku sendiri. Ibarat mentimun,aku rela menadah onak dan duri demi sebuah kejayaan yang aku angan-angankan.

Aku perlu kuatkan semangat,aku mesti tabahkan hati melayan segala macam karenah lelaki itu. Sudah masanya aku membalas kembali segala susah payahnya mengajar dan mendidik aku selama ini. Janjiku,biarlah lelaki itu bisa mencerikan kembali perasaannya dengan bunga-bunga yang berkembang dan harum baunya. Cukuplah ku panggang hatinya mencuci najisku hingga panas membara perasaannya beberapa bulan yang lalu, dan cukuplah sekali ku lihat air matanya mengalir deras dipipinya ketika dia menghadap jendela dahulu.
Janjiku,……..akan ku tebus kembali kepayahannya dengan kesabaranku sendiri. Cukuplah rasa bersalah bernanah di hati. Biarlah ia terhenti setakat ini,tak tertanggung azab untukku memikulnya lagi.

Kusapu air mata yang mula merembes dipipi gebuku. Bersyukurnya aku,kini segalanya telah berubah. Lelaki itu telah mula membentuk senyumannya kembali biar dapatku rasakan itu sekadar secalit cuma. Dapatku rasakan kini,kelas 1 Ariff penuh dengan kemersaan. Tak kuduga,rupa-rupanya lelaki itu memiliki sekeping hati yang begitu luhur. Bahagianya aku dapat merebut kembali kemersaan lelaki itu yang telah hilang 5 bulan yang lalu. Pengajaran yang cukup bermakna kuperolehi ialah jangan menilai seseorang dari luarannya sahaja.


Manisnya sebuah kesabaran

"Pelajar terbaik UPSR 2009 ialah Fatin Nadira Aiman". Aku tergamam mendengar pengumuman itu,air mataku mengalir tiba-tiba. Tidak ku duga akhirnya aku berdiri di atas pentas Sekolah Kebangsaan Durian Chondong sebagai satu-satunya pelajar yang mendapat 5A di sekolah kami. Ternyata perjalananku ke puncak kejayaan terlalu beranjau dan berliku. Kutatap kembali slip keputusan yang dihulurkan oleh Cikgu Rizal kepadaku.Siapa menyangka,siapa menduga seorang kanak-kanak yang tidak pernah kenal huruf,bebal dan tidak pernah memijak tanah sebuah sekolah tadika akhirnya mencipta kegemilangan.

Kuperhatikan satu persatu wajah guru kami,jelas terpancar kepuasan diwajah mereka. Akhirnya pandanganku tertumpah pada seraut wajah lelaki di hadapanku. Wajahnya tetap sama seperti dahulu. Kurenung matanya,ada butir-butir jernih yang bertakung di kelopak matanya. Pandangan kami bersatu dan tanpa disuruh air mataku meluru laju memecah kolam mataku.

Lelaki itulah yang mengubah seluruh hidupku,lelaki itulah yang sering meniupkan semangatku,lelaki itulah yang sering mengubat luka dihati saat aku tersungkur dipintu peperiksaan. Besarnya pengorbannya dalam usaha meroboh tembok keegoanku. Tanpanya...….entah di lembah mana aku berada dan tanpanya aku bukan siapa-siapa.

Kurenung kembali wajah lelaki itu. Kuatur langkahku dengan begitu sopan sekali. Sebagai gadis sunti yang jelita,aku perlu menjaga setiap langkah dan sikapku. Bersaksikan beratus-ratus pasang mata,bersaksikan unggas dan pepohon menghijau disekeliling kami,kudakap tubuh lelaki itu dengan erat sekali. Terasa inginku dakap tubuhnya buat selama-lamanya.

Kali ini,kubuang perasaan malu demi meraikan kejayaan ini. Tangisku tidak dapat kutahan lagi. Aku menangis teresak-esak lagi seperti enam tahun lalu ketika lelaki ini menyepak sepatu hantunya ke arahku. Bezanya kini,aku mengalirkan air mata demi sebuah kejayaan yang tidak pernah termimpi dalam kamus hidupku. Sayang...kemanisan ini tidak dapat kuraikan bersama abah. Namun,aku terlalu bersyukurnya bila pintu kejayaan tersenyum manis di hadapan. Kulihat ada bunga yang telah mekar menebarkan haruman Firdausi di taman hatiku. Mungkin,ini yang dikatakan emak,kemanisan yang akan kutuai di atas kesabaranku meredah onak duri,menampan ribut gelora lewat musim lalu.

Kuperhatikan senyumannya kali ini terlalu indah. Senyuman itulah yang kunanti-nantikan setelah lama ia pergi. Kini,ia mekar kembali mewarnai bumi indah sekolah kami. Beruntungnya aku,lelaki itu akhirnya menghadiahkan air mata kesyukuran buatku seorang. Jelas terbayang ketulusan hatinya . Terlalu tinggi kesabarannya melentur dan membentuk aku menjadi buluh yang mahal harganya, Pengorbanan mendidik, mengasuh,tidak dapat kunilai dengan emas permata. Sampai matipun, budinya mungkin tak akan terbalas... "Cikgu Khalid...terima kasih atas segalanya...". Air mataku terus mengalir dan aku kehilangan kata-kata. Hanya tepukan gemuruh bergema di ruang udara sekolah kami.
posted by Penulisan2u @ 3:11 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
12 Comments:
  • At 24/6/09 8:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pengrbnn sorg guru dlm mddk ank bngsa...
    citer y best...
    thniah writer krn dpt mmbuatkn sy tingt
    kmbali kpd cikgu2 sy.....

     

  • At 24/6/09 1:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    itulah pengorbanan seorg yg brnama guru..
    seringkali kita lalai dn bt endah xendah dgn ap yg prnh d ajr kpd kita...syagi dn hrgai la pgrbanan guru...
    ribuan terima kasih kpd sesiapa yg brnama guru..andalah pntu kjayaan stiap insan...

     

  • At 25/6/09 4:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cikgu..waaaa...

    rindu cikgu2 ku...

     

  • At 25/6/09 3:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hebat... pngalaman sendiri ke????

     

  • At 25/6/09 5:40 PTG, Anonymous sahabatmu mprm 94/96 said…

    Tahniah kerana mengingatkan saya zaman persekolahan dulu

     

  • At 25/6/09 9:48 PTG, Anonymous izzat k said…

    Terima kasih baca cerita ni. cita ni memang pengalaman sendiri. Bersyukurlah sebab kanak-kanak tu sekarang tu dah lancar membaca dan selalu call saya. Cikgu yang garang tu saya le..............

     

  • At 26/6/09 9:08 PG, Anonymous along said…

    Syabas kepada penulisnya kerana mengingatkan saya pengorbanan seorang cikgu

     

  • At 26/6/09 12:35 PTG, Anonymous kenanga_idaman said…

    terharu..cikgu jasamu kukenang dan budimu kusanjung..

     

  • At 30/6/09 10:18 PG, Anonymous dealova said…

    erm teringt lk ms skolah rndh lu ckg mtemtik gn ckg bhs mlayu. spe xigt sfir kne rotan kt bontot. xdpt A kne rotan kt bontot. wt latihan slh 1 rotn 1. salah 2, rotn 2. aduh trketar2 ltut 2bl die msuk yela msukje smua bgn, soal sfir. tp smpt gk la rs skx rotn kt blkg, aduhhh.
    ckg bm lk spe slh eja kne lekuk kt dahi gn cncin berkpla bsrny itu..Kesan dr ksktn tiap2 exm mtmtk gn bm A siap cnth bc kt dpn lg, bngga, huhu
    tm ksih ckg...

     

  • At 30/6/09 3:53 PTG, Blogger Org Ganu said…

    so touching..erm..miss all my teachers so much! tanpa mereka sy x kn berada di tempat sekarng.Love u teachers!!!

     

  • At 25/7/09 1:28 PTG, Blogger syasya said…

    hahaha..kelakar sikit la citer ni..terlalu takut sampai terberak..kih3..

     

  • At 7/2/11 1:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    slm..best cito ni..i like,yg penting,i miz my teachers..huhu

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group