BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Selasa, Jun 09, 2009
Cerpen : Derita yang indah
Nama Pena : Nur Iman

"Lia bangun Lia! Anak-anak kita perlukan ibu mereka" Ucap Hairil lemah. Sudah hampir tiga hari istrinya koma setelah melahirkan anak kembar mereka.
*****************************************************************
Tersedu-sedu Julia menangis di birai katil, dia melihat sekeliling bilik yang serba biru yang besar dan terlalu asing untuknya. Dia mendongak melihat pintu yang dikuak dari luar, muncul wajah lelaki yang baru menjadi suaminya pada pagi tadi. Tangisannya menjadi-jadi, pada usia 17 tahun dan baru sahaja menjalani peperiksaan SPM dia telah menjadi istri kepada lelaki atau lebih dikenali orang dengan sekali pandang sebagai lelaki lembut.
"Sudahlah, benda tu nak jadi kita tak boleh elak" Kata Hairil sambil melabuhkan punggungnya di atas katil. "Apa maksud Awak? Takdir? Jangan salahkan takdir!" Ucap Julia dengan tegas. "Awak ingat saya tak tahu Awak perangkap saya supaya masuk bilik hotel tu dan panggil pencegah maksiat. Awak sengaja buat macam tu supaya saya kawin dengan awak kan? Laki tak malu! Ops bukan laki I’m suppose to call you what? Hah?"Jerit Julia tanpa memberi ruang untuk Hairil bercakap. "Apa yang kau ckap ni? Bila masa aku perangkap kau?"Tutur Hairil tergagap-gagap. "Dengar sini, kau tak payah nak berlakon aku dah dengar apa yang kau cakap dengan mak kau tadi. Kau ingat aku ni apa tikus nak buat uji kaji nak buktikan kau tu lelaki. Aku baru 17 tau tak result SPM pun tak dapat lagi."Ucap Julia lirih.
"Aku…aku…"
"Aku apa? Eeiii geramnya. Dengar sini aku nak kau ceraikan aku sekarang jugak!"
"Hei jangan jerit. Syy" Ucap Hairil sambil cuba nak peluk Julia. Dia cuba nak tenangkan perasaan Julia. Pantas Julia tolak tangan Hairil dan cuba lari keluar dari bilik tapi Hairil rentap tangan Julia dan banting tubuhnya ke atas katil. "Apa ni? Awak nak buat apa? Jangan! saya budak lagi tahu" kata Julia sambil meronta-ronta untuk lepaskan diri dari pelukan Hairil tetapi Hairil mengeratkan lagi pelukannya. Dia harus jelaskan semuanya pada Julia.
"Syy.. dengar sini saya tahu saya salah. Saya tak kan sentuh awak. Sumpah! Saya Cuma nak awak berlakon bahagia hidup dengan saya supaya Amy setuju nak kawin dengan saya. Bila dia dah setuju saya akan ceraikan awak plus saya akan biaya semua kos pembelajaran awak lepas result keluar." Terang Hairil panjang lebar. "Awak ingat perkahwinan tu apa? Taktik nak pikat perempuan lain kawin dengan awak. Perkahwinan tu sebuah ikatan suci yang menghalalkan hubungan antara dua orang ajnabi yang bercinta supaya mereka dapat melahirkan zuriat yang bersih. Semua orang di dunia tahu fungsi perkawinan tau tak." Tempelak Julia sambil bangun dari pembaringan dan duduk di birai katil. Terkedu Hairil dengar bicara istri mudanya.
Tok tok tok. Kedengaran pintu diketuk dari luar.Julia terus bangun dan buka pintu bilik mereka. Tersembul muka wanita yang cantik dilapisi dengan alat solek yang berjenama. Cantik, tapi kalau senyum lagi cantik. "Kenapa mama?" Tanya Hairil bila melihat Julia merenung muka mamanya tanpa berkelip. "Amy dengan Jo datang. Dia orang tengah tunggu kat bawah nak ucap tahniah sebab kau dah nikah." Ucap mama Hairil dan terus berlalu tanpa memandang menantu mudanya. Kesian budak tu jadi mangsa anak aku. Detik hati kecil Datin Asmah simpati dengan keadan Julia. "Julia dengar sini aku suami kau yang sah. Amy tak tahu kita kena tangkap basah yang dia tau kita kawin sebab cinta dan aku nak kau berlakon depan dia macam kita ni pasangan yang romantik ok." Perintah Hairil sambil tarik tanggan Julia turun ke bawah. "Hei pengantin baru dah turun" Ucap Amy bila terpandang Hairil dan Julia. Hairil tersenyum dan dia melabuhkan punggung di atas sofa depan Amy dan Johan. "Cantiknya istri you Ril." Ucap Johan sambil pandang Julia tanpa berkelip-kelip. Julia tak selesa apabila mata Johan meliar ke atas badannya macam nak lihat apa yang tersembunyi di sebalik baju kurung yang di pakai oleh Julia. "Kenalkan ini istri I Julia. Lia ini kawan baik dan juga sepupu abang." Hairil perkenalkan mereka. "Julia but you can call me Lia." Ucap Julia sambil bersalam dengan Amy dan dia hanya memandang Johan apabila Johan menghulurkan tangan. "Maaf, kita bukan muhrim." Kata Julia sambil membongkokkan sikit badannya. "Eh, mana you dapat perempuan kampung ni Ril." Tanya Johan jengkel. "Excuse me! Mind your word En Johan. Bukan bermaksud awak kawan suami saya awak di beri kebenaran untuk mengata saya. Saya orang islam yang sedar akan hukum Allah. Got it." Soal Julia tenang. Johan rasa tersindir. "Hei jangan nak bertekak pula kat sini. Dah lama kami datang tapi tak ada air pun." Kata Amy cuba tenangkan suasana yang panas. "Eh abang duduk sembang dengan kawan abang biar Lia yang pergi siapkan minuman untuk tetamu kita." Kata Julia mesra apabila melihat suaminya hendak pergi ambilkan minuman. "Mana kau dapat dia Ril? Tak padan dengan kecik ada hati nak ajar aku hukum konon." Ejek Johan. "Entah. Kalau ya pun kau frust bila aku tolak kau tapi at least carilah yang lebih baik dari aku, macam budak tomboi baru balance Ril, ini bertudung lagi." Perli Amy sambil ketawa kecil. Tergelak Johan mendengar kata Amy. Julia yang menatang dulang air terkejut mendengar bicara kedua sahabat suaminya. Dia melihat Hairil melenggang macam itik tersepit kaki ke arahnya. Muka Hairil merah, menahan malu mungkin. Aku kena buat sesuatu, detik hati Julia. Malam itu setelah sembayang Isyak Julia menunggu kepulangan suaminya yang keluar sekali dengan Amy dan Johan. Dia sempat bual panjang dengan mama Hairil, dan Julia telah membuat kesimpulan dia akan bebas dari Hairil bila Amy terpikat dengan hairl.Hairil masuk ke dalam bilik dan terpana melihat Julia yang sedang menyisir rambut yang panjang melepasi punggung, itu kali pertama dia melihat rambut Julia kerana istrinya bertudung. "Eh abang dah balik." Soal Julia sambil hulur tangan. Hairil tak faham tapi dia tetap sambut tangan Julia. Tersentuh hati Hairil bila Julia mencium tangannya. "Abang ke sini kejap Lia nak cakap sikit dengan abang." Ucap Julia sambil tarik tangan Hairila dan duduk di atas katil. "Apa masalah abang dengan Amy dan Johan?" sambung Julia bila Hairil hanya menurut. "Apa maksud Lia?."
"Maksud Lia abang cintakan Kak Amy kan? Abang propose dia lepas tu dia tolak abang sebab abang, hmm abang faham kan?" Soal Julia teragak-agak. Julia melihat suaminya mengangguk tanda faham. "So abang buat keputusan untuk berkahwin dengan Lia supaya Amy sedar abang sebenarnya lelaki yang bernafsu dengan perempuan cam tu?" Sambung Julia bila Hairil hanya mendiamkan diri. "Hmm.." Hairil menjawab lemah. "Macam ni esok pagi abang ikut Lia keluar shopping, tadi Lia tengok baju abang dalam almari semua jambu Lia pun tak pakai baju macam tu. Lia tukar personalti abang." Ujar Julia sambil siapkan tempat tidur di sofa berangkai tiga yang berada di bilik Hairil. Hairil hanya mendiamkan diri melihat Julia yang tidur di atas sofa. Cantiknya dia, rambut panjang, mata bundar, bibir comel, dan hidung yang mancung, kulit putih bersih. Baru dia faham kenapa Johan tenung Julia macam nak makan petang tadi. Hairil tak pernah pandang Julia dengan lama sebelum ini. Semasa dia tengah mencari perempuan yang sesuai untuk dijadikan mangsa, dia tak sengaja terlanggar Julia yang sedang berseronok dengan kawannya. Kemudian apabila ternampak Julia dan kawannya di lobi hotel yang dia menginap. Semua kawan Julia bersama ibu bapa mereka tetapi Julia hanya ditemani oleh gurunya, setelah disiasat Hairil dapat tahu Julia seorang anak yatim yang di beri biasiswa supaya boleh belajar di sekolah tersebut kerana Julia seorang pelajar cemerlang. Lantas Hairil pasang perangkap supaya Julia ditangkap khalwat bersamanya dan seperti yang diduga guru pembimbing dan penjaga Julia di rumah anak yatim mendesak supaya Julia bernikah dengannya. Setelah bernikah di masjid pagi tadi semua kawan Julia telah pulang tinggalkan Julia dengannya, apabila melihat mata Julia yang sayu melihat kawannya pulang membuatkan Hairil rasa bersalah jadi dia nekad nekad akan biaya semua kos hidup Julia sampai Julia mempunyai kerjaya sendiri. Hairil tiada masalah kewangan kerana dia pengarah Syarikat Bintang Maju yang diwarisi dari papanya setelah papanya meninggal dua tahun lepas. Mama Hairil hanya mampu menerima cadangan anaknya yang tidak masuk akal tanpa menghalang kerana Julia telah sah menjadi istri anaknya. Pagi itu Hairil bangun setelah mendengar suara Julia yang mengalunkan ayat suci. Dia terus pergi mandi dan bersolat jemaah dengan istrinya. "Assalamualaikum mama." Julia menegur mertuanya di meja makan. "Waalaikumussalam." Datin Asmah membalas ucapan sejahtera Julia. Julia yang bantu pembantu mereka hidangkan makanan melabuhkan punggung di sebelah suaminya. "Pagi tadi Ril pasang kaset mengaji ya? Sedap suara perempuan mengaji tu." Tanya Datin Asmah. "Kaset apa mama? Lia yang mengaji pagi tadi." Jawab Hairil. "Lia yang mengaji?" Tanya Datin Asmah terkejut. "Kenapa mama? Kuat sangat Lia mengaji pagi tadi ya? Maaf ya mama Lia dah biasa mengaji sebelum subuh. Dekat rumah anak yatim kami dah biasa buat macam tu" Tutur Julia lembut. "Eh tak apa Lia teruskan kebiasaan Lia tu mama tak marah, sebenarnya mama memang bangun awal baca tafsiran atau buku hadis sementara tunggu subuh" Jawab Datin Asmah. "Mama kejap lagi Lia dengan Abang Hairil nak keluar! Lia nak tukar imej abang. Mama tak marah kan?" tanya Julia sopan. "Eh nak marah apa pula? Mama memang suka Lia boleh tukar imej anak mama." Jawab Datin Asmah tersenyum. "Kami keluar dulu ya mama." Ucap Julia sambil hulurkan tangan pada mertuanya. Datin Asamah berdoa supaya jodah anaknya kekal semasa Julia mencium tangannya. Dia senang dengan sikap Julia yang lembut dalam tegas. "Abang bawa duit tak? Lia tak ada duit tau kita perlukan duit yang banyak untuk tukar imej abang." Kata Julia semasa kereta Hairil meluncur di jalan. Hairil hanya tersenyum mendengar kata Julia. Julia telah memilih baju yang lebih kelakian untuk Hairil dia juga telah membawa Hairil ke salun dan potong rambut Hairil yang agak panjang kepada rambut pendek. Akhir sekali Julia mendaftarkan Hairil di sebuah gim untuk bentuk badan Hairil dan body languange Hairil lebih kelakian.

Sudah hampir dua bulan Julia menjadi istri kepada Hairil, semua orang di banglo Datuk Shazwan menyenangi kehadiran Julia, dan yang paling penting ini adalah malam parti di rumah Amy. Julia dan Hairil dijemput ke parti itu. Julia mengenakan baju kurung moden hitam berlabuci pink, dia bertudung ala Waheda menutup dada. Julia tidak suka memakai tudung yang menampakkan dada dan hanya menutup rambut. Hairil pula memakai kemeja hitam dan jeans biru tua, Hairil nampak begitu segak. "Ya ALLAH. Cantiknya anak menantu mama!." Ujar Datin Asma. Mereka hanya tersenyum mesra. Apabila tiba di parti Amy ramai yang kagum melihat kecantikan dan kesegakkan Julia dan Hairil. Amy merasa menyesal kerana menolak Hairil dulu, tapi apabila dia melihat Hairil datang ke sisinya tinggalkan Julia Amy rasa belum dia rebut peluang. Johan pula yang melihat Julia yang bersendirian di kolam cuba mendekati Julia. Julia yang leka perhati Hairil yang berbual mesra dengan Amy berangan misinya tercapai sekarang dia boleh meminta cerai dan sambung pelajaran. Keputusan SPM Julia cemerlang. "Hai Julia." Tegur Johan. "Hai Johan. How are you?" Tanya Julia yang terkejut dengan sapaan Johan. "Oh I’m fine. Happy nampak. You sepatutnya cemburu lihat suami you tahu, bukannya happy macam ni." Sindir Johan. Julia hanya senyum tanpa balas kata-kata Johan. Hairil yang melihat senyuman Julia untuk Johan rasa geram. Senyuman tu hanya untuk aku. Dia terus menuju ke arah Julia. "Abang Lia rasa pening." Adu Julia pada suaminya yang datang padanya. Ish! Dia sepatutnya rebah dalam pelukan aku bukan dalam pelukan Hairil. Bentak hati Johan geram bila melihat Hairil papah Julia. "Sorry Amy istri I tak sihat. I nak balik." Ucap Hairil dan terus papah Julia ke kereta, dia tak berpalinh ke belakang. Amy dan Johan hanya mampu melihat Hairil papah Julia ke kereta Mercedes 5 series. Hairil membawa Julia masuk ke dalam bilik setelah sampai ke rumah. Semasa membuka tudung dan menukar baju Julia Hairil tidak dapat menahan diri. Dia kalah. Julia membuka matanya perlahan-lahan dia rasa pening yang amat. Julia memicit-micit kepalanya sambil cuba bangun dari baringan. Julia melihat dirinya yang bogel dalam selimut. Dia rasa cemas. Air matanya terus mencurah apabila melihat Hairil di sebelahnya di atas katil yang sama dan mereka berkongsi selimut. "Abang bangun bang." Julia gerakkan Hairil. Hairil membuka matanya bila melihat Julia yang menangis tersedu-sedu sambil memeluk lutut, dia merasa bersalah yang teramat. "Lia maafkan abang." Ucap Hairil lemah. "Apa yang abang dah buat? Masa depan Lia dah hancur. Lia benci abang." Kata Julia dan lari masuk ke dalam bilik air.
Hampir seminggu kejadian itu berlaku Julia hanya memerapkan diri dalam bilik.
"Lia! Kenapa Lia jadi macam ni apa yang abang buat tu halal tahu tak. Abang berhak ke atas Lia. Lia milik mutlak abang." Kata Hairil pada suatu hari dia tak sanggup melihat Julia yang hanya menanggis dan mengelakkan diri dari berjumpa dengannya. Nasib baik mama Hairil tak perasan masalah mereka kerana sibuk dengan syarikat. "Abang akan ceraikan Lia bila abang dah kahwin dengan kak Amy masa tu laki mana nak kat Lia. Senangnya abang cakap Lia ni perempuan tahu tak." Jawab Julia. "Lia jangan risau abang akan bertanggungjawab dengan Lia." Pujuk Hairil. "Habis kak Amy macam mana pula? Abang ingat Lia tak tahu abang dah ok dengan kak Amy." Tanya Julia lemah. "Ada alternatif lain. Madu." Ucap Hairil selamba.
Dua bulan kemudian..

Hubungan antara Amy dan Hairil semakin intim, manakala hubungan Julia dan Hairil pula seperti biasa. Julia dibawa ke katil bila Hairil inginkannya. Julia tidak dapat halang kehendak Hairil bila Hairil bernafsu. Julia hanya membiarkannya. Pada suatu hari Julia merasa terlalu bosan dia keluar bersiar-siar di KLCC. Apabila meminta kebenaran dari Hairil, Hairil nak temankan Julia tapi apabila terima panggilan telefon dari Amy dia terus setuju nak keluar dengan Amy. Julia merasa cemburu. Eh pasal apa aku rasa cemburu pulak ni. Biarlah dia orang bulan depan aku masuk universiti masa tu mesti hidup aku nanti senang. Julia memujuk dirinya sendiri. "Hei Julia. What are you doing here? Alone?" Tegur satu suara yang Julia kenal. "Hai Johan, no I’m not alone! Tak nampak orang ramai kat sini?" tanya Julia selamba. "Eh pandainya dia jawab. Jom temankan Jo pergi makan." Ajak Johan mesra. "Jom. Lia pun tengah lapar ni." Julia sambut ajakan Johan. Bukannnya nak buat apa nak makan je tu pun hari siang lagi ni lagipun Hairil dah bagi kebenaran untuk aku buat apa saja pada hari ni, tapi kau sedar aku harus menjaga maruah aku sebab maruah suami dan keluarga terletak di tangan aku. Kebetulan semasa Julia tengah berbual mesra dengan Johan Hairil dan Amy tersempak dengannya. "Hai Jo, Lia can we join you?" tanya Amy mesra. Hairil labuhkan punggung di hadapan Julia. Tiba-tiba Julia ketawa besar. "What so funny Lia." Tanya Johan. Mereka bertiga pandang Julia dengan pandangan pelik. "Lia rasa kelakar dengan masyarakat zaman sekarang istri keluar dengan lelaki lain suami pula dengan perempuan lain. Tak kelakar kah.?" Tanya Julia sambil mengesat air matanya. Mereka hanya memandang Julia dengan pandangan kosong. "Enjoy your meal. Lia nak balik." Kata Julia dan hendak keluar dari situ. "Biar jo yang hantar Lia." Pelawa Johan. "Tak payah! Lia datang sendiri dan Lia tahu balik sendiri." Ucap Julia dengan tegas dan terus keluar dari situ dengan linangan air mata. Dia berasa binggung yang amat, aku dah hamil sebulan suami aku pula nak kawin dengan perempuan lain. Arghh macam mana sekarang? Julia mengelamun seorang diri di dalam masjid. Ya dia tidak balik terus. Malam itu Hairil serbu bilik Julia dengan geram Julia yang baru keluar dari bilik air terkejut melihat Hairil. Julia hanya berkemban. "Kenapa bang.?" Tanya Julia mendekati Hairil. "Kau curang dengan aku perempuan sundal kalau aku tak mau keluar dengan kau, kau cari laki lain." Sergah Hairil sambil mencengkam tangan Julia. Julia yang terkejut dengan kata Hairil hanya melopong. Hairil terus menolak Julia ke atas katil dan tindih Julia. Julia cuba halang tindakan Hairil. Dia tak mahu layan Hairil yang peluk badannya tapi anggankan Amy. "Abang jangan bang Lia tak larat." Julia cuba tolak Hairil dari atas badannya. "Kenapa kau penat layan Johan tu kan?" Hairil tidak hiraukan rayuan Julia sebaliknya rakus mencium leher dan muka Julia. "Abang Lia penat sebab Lia menggandung anak abang." Ujar Julia terus terang. "Ah aku tak peduli." Kata Hairil. Julia dapat rasa Hairil rentap kain yang di pakainya. Hairil pagut bibir Julia dengan kasar. Julia cuba menolak Hairil tapi Hairil tampar Julia dan Julia tidak dapat melawan tenaga Hairil yang mengganas. Julia kalah dengan kerakusan Hairil. Julia merintih sendirian di dalam bilik air. Bibirnya pecah dan seluruh badannya terasa sakit. Julia tak pernah rasa kecewa begini, selama ini bila Hairil inginkannya dia akan panggil dengan lembut dan bila dia bermesra dengan Julia sambil menyebut nama Amy, Julia hanya terseksa mental tapi sekarang Hairil dah melampau.
Hampir lima bulan kandungan Julia sekarang, sejak dari malam itu Hairil tidak lagi bercakap dengan Julia. Dia membawa Julia pindah ke kondonya. Hairil tidak menghiraukan keadan istrinya yang menggandungkan anak sulung mereka dia leka bermadu kasih dengan Amy. Tetapi kuasa Allah pada suatu hari Hairil tersempak Amy dan Johan masuk ke dalam bilik hotel dan bila dia meminta penjelasan daripada dua orang sahabat itu mereka sangkal tuduhan Hairil. Hairil tidak puas hati jadi upah penyiasat dan hasil daripada siasatan tersebut dia dapat tahu Amy hanya ingin menjadi kekasihnya kerana hartanya. Hairil rasa tertipu dan kecewa yang amat. Dengan hati yang parah dia membawa kereta hingga kemalangan. Apabila dia membuka mata dia melihat Julia yang tersenyum manis memandangnya tetapi dia merasa senyuman Julia hanya sebuah senyuman perli. Hairil benci melihat Julia. "Doktor saya nak jaga suami saya di rumah." Ucap Julia pada doktor yang datang periksa Hairil. "Tapi dengan keadan puan sekarang.." "Doktor jangan risau saya boleh jaga suami saya sendiri dia hanya lumpuh dari pinggang ke bawah, dan tak boleh cakap sebab terkejut, seperti yang doktor cakap bila terima dorongan suami saya akan sihat seperti dulu, saya percaya saya boleh beri dorongan yang suami saya perlukan." Tutur Julia dengan tegas dan lembut. Doktor muda itu hanya tersenyum dan akur dengan ketegasan Julia. Julia rawat Hairil tanpa sebarang rungutan dia lakukannya dengan ikhlas. Hairil hanya dapat memandang Julia yang mengurut kakinya tiap malam dan bersusah meyiapkan makan minum Hairil dengan perut yang memboyot. Hairil rasa terharu dengan kasih Julia yang ikhlas. Tapi Julia tidak tidur di sebelahnya Julia tidur di atas permaidani dan akan mengigau meminta ehsan Hairil supaya lepaskan dirinya dari cengkaman Hairil. "Jangan bang! Kesian kan Lia bang! Lia penat sebab menggandung anak abang Lia tak pernah ada hubungan dengan laki percayalah bang." Itu adalah ucapan Julia hampir tiap malam. Hairil yang mendengar igauan istrinya hanya mampu merasa kesal akibat dari perbuatannya yang tidak berperikemanusiaannya merogol Julia menyebabkan Julia derita. Hasil daripada rawatan Julia Hairil sudah sembuh dia mampu bercakap dan berjalan sekarang tapi Hairil merasa malu yang amat apabila berdepan dengan Julia jadi dia tidak banyak bercakap dengan Julia. Julia yang sedar dirinya tidak diperlukan lagi setelah suaminya sihat hanya mejeruk rasa sendiri. Julia tak sedar hubungan Hairil dan Amy telah putus dan Hairil mula sayangkan dirinya. Kandungan Julia telah membesar dan sihat. Pada suatu malam Julia siapkan makana untuk suaminya dan menuggu suaminya di meja makan. Dia rasa sakit yang datang dan pergi dari pagi, tapi dia tak beritahu pada Hairil. Hairil yang perasan keadan Julia yang sekejap duduk dan mukanya seperti menahan sakit merasa risau. "Lia ok tak? Kalau sakit jom pegi hospital." Ajak Hairil risau. "Lia rasa bukan sakit nak bersalin bang. Sakitnya datang sekejap saja. Kalau sakit betul-betul Lia pergi hospital abang jangan risau ok." Jawab Julia lemah. Hairil yang terasa kerana Julia tidak mahu Hairil membawa ke hospital hanya mengangguk lesu. Malam itu Julia merasa sakit yang amat dia berjalan perlahan-lahan ke arah Hairil yang menonton TV di ruang tamu. "Abang Lia rasa sakit sangat. Macam nak tercabut nyawa Lia. Lia tak boleh nak pergi hospital sendiri kali ni je abang tolong bawa Lia pergi hospital boleh." Tanya Julia sambil menangis teresak-esak. Hairil yang mendengar rintihan Julia pantas mencempung Julia ke dalam kereta. "Abang kalau apa-apa jadi kat Julia abang tolong jaga anak ni baik-baik ya." Ucap Julia lemah. "Jadi anak yatim susah bang, semua orang tak sedar anak yatim pun ada hati mereka hanya nak gunakan anak yatim untuk mencapai matlamat mereka." Sambung Julia lagi bila melihat Hairil mendiamkan diri. Hairil terduduk di sebelah mamanya bila mendengar berita Julia telah jatuh koma setelah melahirkan anak kembar mereka. "Ril tengok sini comelnya cucu-cucu mama." Kata Datin Asmah bila jururawat membawa anak kembar Julia. Hairil hanya terdengar suara doktor yang beritahu keadan Julia. "Maafkan saya. Istri En jatuh koma. Selama ini semasa Pn Julia datang untuk pemeriksaan saya dapati keadan ini akan terjadi kerana matlamat dia hanya untuk melahirkan anaknya. Dia macam dah putus asa untuk hidup. Saya dah beberapa kali cuba nak hubungi En tapi tak dapat. Sepatut En sebagai suami harus berada di sisi isteri untuk memberi sokongan lagipun istri En masih muda." Tutur doktor wanita muda di hadapan Hairil dengan tenang. Hairil terdengar balik ucapan doktor tersebut seperti pita rekod yang diulang-ulang. "Ril dengar sini masa Ril sakit dulu Lia jaga Ril dengan ikhlas mama sendiri tak pasti boleh jaga Ril macam tu mama hanya boleh uruskan syarikat je, sekarang giliran Ril untuk bawa balik semangat Lia. Dia dah banyak terseksa hidup dengan Ril. Mama pernah dengar dia doa untuk kuatkan hati dia bila tengok Ril sanding dengan Amy. Lia cintakan Ril." Tutur Datin Asmah lembut. "Apa yang mama cakap? Lia benci Ril dia tak cinta Ril." Balas Hairil keliru. Datin Asmah geleng lembut. "Semua perempuan akan sayang ayah pada anak mereka walau jahat mana pun dia." Kata Datin Asmah. Julia sedar dari koma selepas seminggu dia macam terdengar suara lelaki merayu dia untuk datang balik padanya. Selepas sedar dia nampak Hairil yang tidur disebelahnya. Kebetulan ada jururawat yang masuk ke dalam bilik Julia terus memanggil doktor. Julia rasa lebih sihat apabila melihat anak-anaknya yang comel dan cukup sifat. Dia rasa lebih bahagia bila Hairil peluknya dan ucapkan cinta dan bersyukur bila dia sedar. "Apa ni bang? Janganlah tengok Lia cam tu. Macam mana Lia menyusukan budak ni. Abang keluar dululah." Kata Julia bila melihat suaminya renung Julia dengan mata yang membulat. Hairil hanya ketawa mendengar kata Julia dia berjalan ke arah anaknya yang tidur di dalam buaian dan menciumnya. Hairil berdoa supaya kebahagiaan menjadi milik mereka yang abadi. Julia yang melihat Hairil mencium anaknya tersenyum bahagia. Derita yang dialami oleh Julia sebelum ini yang kebahagian yang indah.
posted by Penulisan2u @ 2:07 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
35 Comments:
  • At 9/6/09 11:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita best.....tahniah
    tp tlg la buat perengan
    sakit mata nak bca

     

  • At 9/6/09 12:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ya Allah macam mana nak baca ni..berpinau mata aku..

     

  • At 9/6/09 1:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...

     

  • At 9/6/09 3:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bodoh punya laki tak tau pilih perempuan baik..

     

  • At 9/6/09 5:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening..

    migrain..

    sakit mata..

     

  • At 9/6/09 9:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mataku berpinar2..
    padahal xbaca lagii../
    hahaha

     

  • At 9/6/09 10:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol2..

    tp ctenye bes jgk la..cm da pnh bce pon de gak..

    sory writer..pape pon bes..:)

     

  • At 9/6/09 11:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite nie...

     

  • At 9/6/09 11:58 PTG, Blogger Labyrinth said…

    huhu...
    cik writer nxt tme wat lew jarak2 ..
    cite dah ok..
    cme mmrlukan ksbrn nk bce,
    bab kit mta...

     

  • At 10/6/09 11:28 PG, Anonymous alyaarissa said…

    Naik juling bijik mata aku...!
    Cite ni best tp penulisan tu nmpk mcm kalut @ cepat sgt...
    Apa2 pn tahniah to writer...all the best...

    Ayupali

     

  • At 10/6/09 12:45 PTG, Anonymous edira said…

    ala...xsempat baca dah skt mata...so next time wt perenggan la kit ye..

     

  • At 10/6/09 2:54 PTG, Anonymous kekwa said…

    aduh...sakit mate aku...bertambah rabunlah jwbnye..len kali tlglah wat perenggan...
    citer bes tp sayang wat org penin kpale

     

  • At 10/6/09 3:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tau tak per...
    weed baca pun terlepas-lepas baris.. ..
    pls jarakkan baris... berpinau mata akak..
    huhuhu

     

  • At 11/6/09 2:34 PTG, Anonymous NURAIRUL said…

    citer da ok..tapi tooolong laaa wat perenggan...mata yang x rabun leh jd rabun..

     

  • At 11/6/09 6:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    selain perenggan yg kurang, tanda noktah kene gune jugak ye, cz saye perasan banyak ayat yang bersambung-sambung...

     

  • At 13/6/09 12:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer neh sebijik cam andai itu takdrnya
    terbitan buku prima....
    huhuu...
    len kali wt la citer idea sndiri..
    pas 2 tlg la jarakkan...
    adoii..pening bt0l nk pahamnya... =((

     

  • At 13/6/09 6:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    perenggan...
    perenggan...
    perenggan...

    :'(

     

  • At 13/6/09 6:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte best...tp cam byk mslh tatabahasa...
    nmpk mcm in rush...
    tp bleh improve...
    do better next time...
    good luck cik penulis...

     

  • At 15/6/09 10:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bnyk kslhan tatabhsa..sesuatu penulisan perlunyer perenggan,penggunaan kosa kata yang lebih jelas mampu membuatkan sesuatu penulisan berjalan lancar dari segi penceritaan..teruskan usaha..
    violet8911

     

  • At 16/6/09 1:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lajunye cite ni.
    satu satu la adek syg

    buat perenggan eh
    cite da besh da
    :)

     

  • At 19/6/09 7:19 PG, Anonymous sakinah said…

    salm...
    thniah!!!!!!!!!
    sy suka cite nie...
    myentuh prasaan wanita sy..
    sungguh mulia watak Julia..
    thniah!!!!!!

     

  • At 19/6/09 4:08 PTG, Anonymous nadrysha said…

    jalan cerita menarik,tapi bahasa perlu diperbaiki,mslhnye berpinar mata bace xde perenggan.....so bleh perbaiki lg sila rujuk format penulis laen.lbh teratur n mudah utk d fahami.... pe pun tahnia,teruskan usaha anda....

     

  • At 19/6/09 11:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    weh klu aku jumpa lelaki cam nie mmg aku terajang dia sampai mati+kojol..wwaaaa sakit ati aku nih..

    ikhlas-nisya

     

  • At 24/6/09 5:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduh!!
    skkit mate bce..
    btw cte dy ok,best..

     

  • At 25/6/09 12:22 PTG, Anonymous Pencinta karya said…

    best s`sgtttt...saya suka jalan cite ni..menarik walaupun menyakitkan hati...he..he..tahniahla kepada penulis ek..banyak pengajaran dan ble dikatakan memenuhi tuntutan agama islam..so,all d best 2 writer..n jan lpa ek buat perenggan..ramai da komen tu syg oiii...hehe..jan marah!!!
    GUD LUCK=)

     

  • At 28/6/09 1:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ending yang best...tp suami yang x tau menghargai isteri...
    Cuma sakit matalah nak baca....
    Anyway..Good Luck

     

  • At 29/6/09 2:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala nape xde perenggan, tgh feel best last mata la sakit.tulisannye straight sgt..tlg ler wat perenggan...
    citernye best la...k chayokkk..........

     

  • At 30/6/09 5:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter best... tp npew x trok p'rnggan...papew pon good luck k...

     

  • At 3/7/09 1:59 PTG, Anonymous Seri said…

    cerita best gak..tapi susah nak baca..sakit mata...

     

  • At 3/7/09 2:01 PTG, Anonymous Alia said…

    Lain kali buat perenggan...

     

  • At 5/7/09 7:40 PTG, Blogger nur myra edora said…

    so sweet,...xD best sgt,...

     

  • At 9/7/09 1:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    serabut sikit jalan cerita...
    macam tunggang terbalik..
    tapi asas cite da ok...
    kalau amik masa susun ayat leklok mesti lagi best..
    (^_^)

    honey_chubby89@yahoo.com

     

  • At 11/7/09 11:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    please...my eyes....
    dah juling

     

  • At 31/7/09 3:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CONGRAT..
    CRITE YG BEST..
    SO TRUSKN USAHA K,
    PERBAIKI KELEMAHN,,

    WSLM(HANIE)

     

  • At 15/2/10 8:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best tapi pening baca...
    perenggan panjag tul...
    sakit otak nak baca...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group