BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Selasa, Jun 09, 2009
Cerpen : Cintaku Di Bumi Madinah
Nama Pena : Shakira Johari

Aku merenung jauh pandanganku ke luar tingkap.Pandangan yang sungguh menyejukkan mataku.Tidak mudah untuk merasai pengalaman seindah ini.Di Malaysia,keadaannya sentiasa sibuk,walaupun di sini juga tidak kurang hebat sibuknya,tetapi aku dapat merasakan suatu kelainan yang menusuk sanubari tatkala dan sepanjang aku berada di sini.perjalanan dari Malaysia ke Madinah mengambil masa lebih kurang 10 jam.Tetapi kepenatan sepanjang berada di dalam pesawat hilang begitu sahaja tatkala tiba sahaja di bumi bertuah ini.Kuucapkan rasa syukur yang tidak terhingga atas kesempatan ini yang membenarkan aku berada di sini sekarang.Aku menurunkan sedikit cermin tingkap van milik rakan bapaku ini.Kuingin merasai kenikmatan udara luar bumi Madinah ini.Semenjak ayahku bercerai dengan ibuku,ayahku kerap kali berangkat ke luar negara atas urusan perniagaannya yang menjadi pemilik kilang kurma di Malaysia.Inilah buat pertama kalinya aku mengikut ayahku ke bumi Madinah ini.Ini kerana,sebelum ini aku sibuk dengan peperiksaan SPM yang bakal mendatang.Ayahku ku tidak mengizinkan aku kemana-mana.Dan sekarang aku sudah menduduki SPM dan sedang menunggu keputusan.Sementara menunggu keputusan untuk dikeluarkan,ayahku mempelawaku untuk mengikutnya ke Madinah,katanya sebagai merehatkan minda.Maklumlah,Madinah ini tidak sama seperti di Malaysia.Di Madinah,kata ayah,aku boleh mempelajari sirah melalui tinggalan-tinggalan sejarah yang terdapat di sini supaya aku tidak mudah lupa akan perjuangan nabi kita rasulullah S.A.W dalam menegakkan syiar Islam."Ada-adalah sahaja ayah ni."kataku dalam hati.Kelihatan ayahku sedang berbual dengan rakannya yang berbangsa arab yang sedang memandu di sebelahnya itu.Mereka berbicara dalam bahasa arab.Satu patah pun tidak aku mengerti.Ini kerana aku tidaklah sefasih dan sebijak ayahku dalam berbahasa arab.Memandangkan ayahku selalu berulang-alik ke sini,lama-kelamaan ayahku telah dapat menguasai bahasa al-quran ini,tambahan pula,ayahku mengikuti kelas bahasa arab di Malaysia bagi memudahkan urusan perniagannya yang banyak menggunakan penggunaan bahasa arab.Aku memerhatikan lagi mereka berdua yang sedang rancak bercakap.Memang sah satu pun aku tidak dapat tangkap malah tidak difahami langsung!Lama kelamaan aku mula berasa bosan,dari memerhatikan mereka bercakap,baik aku jengah pemandangan luar.Perjalanan dari rumah milik ayahku di madinah ke ladang kurma mengambil masa 40 minit.Aku tersenyum sendirian memikirkan,rakan-rakanku ada yang bercuti ke England.Ada yang ke Australia,Jepun dan berbagai-bagai lagi.Tetapi aku berbeza,aku ke MADINAH!tempat yang penuh dengan sejarah dan penuh dengan keberkatan ini.Sedar-tidak sedar,lama juga aku mengelamun.Van yang aku sedang naiki ini berhenti di hadapan sebuah ladang kurma yang mana buahnya kulihat semuanya lebat-lebat.Terliur pula aku dibuatnya.Di Malaysia,tidak pernah pula aku melihat pokok kurma.Yang cuma ada,hanyalah kurma yang dibungkus kemas dalam kotak!Bagi pandanganku, pokok kurma ni tak ubah seperti pokok kelapa sawit yang selalu aku lihat di Malaysia.Aku kagum sungguh melihat pokok-pokok kurma yang lebat buahnya lagi tegak berdiri ini.Tiba-tiba aku terasa bahuku dtepuk lembut."hei,mengelamun nampak anak ayah ni,kenapa?kagum tengok pokok kurma?’Ayahku bersuara lantang sambil tersenyum melihatku yang sedari tadi ternganga seakan kagum benar dengan pokok-pokok di sini."Eh,taklah ayah.Mana ada,Cuma pokok ni,tak ubah macam kelapa sawit!"Jawabku menafikan sambil mataku masih melilau-lilau memerhatikan satu persatu pokok kurma yang terdapat di situ."Ada perbezaannya,Sal.kan setiap ciptaan Allah itu ada pelbagai perbezaan."Ayahku mula menyangkal pandanganku."Hmm..yelah ayah."Aku mengia malas.Ayahku ini,memang suka benar bercerita tentang keagungan tuhan ni.Kadang-kadang aku juga tidak larat hendak mendengar lagi kerana kebanyakannya diulang-ulang.Tetapi bila difikirkan semula ada bagusnya,supaya aku tidak mudah lupa akan tuhan!"Haa,ni Sal,namanya kurma Nabi ataupun kurma Najwa.Kurma ni mahal,sebab katanya kurma ni ditanam sendiri oleh rasulullah dan rasulullah menyebut"inilah kurmaku" semasa memegang kurma ni."ayahku menjelaskan panjang lebar."Harga kurma ni di Malaysia boleh mencecah RM 100 ke atas tapi kalau di Madinah Cuma RM 60 ringgit dan ke atas bagi setiap satu kilogram."Aku terlopong mendengar penjelasan ayah.Walaupun selama ini,aku adalah anak kepada seorang taukeh kilang kurma,tidak pernah pula aku mengambil tahu tentang semua ini.yang aku tahu hanyalah makan sahaja jika ayahku membawa pulang kurma-kurma tersebut ke rumah.Aku melangkahkan kaki mengambil pemandangan ladang kurma yang semestinya tidak ada di Malaysia.Aku mengeluarkan sebuah kamera digital yang sedari tadi tersimpan kemas dalam beg kecil yang tersidai kemas di bahuku.Aku mengambil beberapa keping gambar untuk dibuat kenang-kenangan ketika pulang nanti dan boleh juga aku menunjukkan kepada rakan-rakanku tentang keistimewaan Madinah ini.Madinah juga tidak kurang hebatnya.Setelah puas mengambil gambar,aku duduk sebentar di pondok yang disediakan di ladang kurma itu untuk beristirehat.Ayahku menghulurkan sepinggan yang di atasnya terdapat tujuh biji kurma kepadaku."Makanlah,ayah bagi Sal rasa kurma nabi ni.khasiat kurma ni dapat melindungi dan menjdi pendinding diri daripada sihir."Ayahku menerangkan pula khasiat kurma nabi ini pula.Aku merasa satu-persatu kurma nabi yang ayahku hulurkan kepadaku sebentar tadi.Manis pula rasanya!memang ada sedikit perbezaan antara rasa kurma ini dengan kurma yang berada di Malaysia.Aku meratah kurma yang terdapat di dalam pingganku itu sedikit demi sedikit sehingga habis.Kulihat ayahku seakan mengerti bahawa aku menginginkan lagi kurma itu.Ayahku menyuruh petugas ladang supaya membungkuskan splastik kecil kurma nabi ini untuk diberikan kepadaku.Itu tidak menjadi masalah kerana ladang Kurma ini merupakan ladang Kurma ayahku juga.Ayahku menghulurkan seplastik kurma nabi itu kepdaku."Nah,ni ayah bagi Free kat Sal.Ayah tahu Sal nak lagi kan?Anggaplah ni hadiah hari jadi Sal untuk minggu lepas."Ayahku memandangku seseakan mengetahui perasaanku.Seketika kemudian,aku berasa bertuah sungguh mempunyai ayah yang penyayang seperti ini.Terima kasih ayah!


Setelah pulang dari ladang kurma,aku dan ayahku meneruskan perjalanan ke masjid Quba.Tidak sah jika singgah ke Madinah tetapi tidak berhenti di masjid pertama yang dibina oleh orang Islam setelah Rasulullah S.A.W berhijrah dari Mekah ke Madinah ini.Aku saksikan masjid ini bangunannya berwarna putih dan di dalamnya terdapat atap yang boleh ditutup dan dibuka.Aku kagum sungguh dengan teknolgi masjid yang dibina di atas dasar taqwa ini sebagaimana yang disebutkan di dalam Al-Quran,surah At-taubah ayat 108 dan 109.Menurut ayah,fadhilat mengerjakan solat di dalam masjid Quba ini bersamaan dengan fadhilat orang yang mengerjakan umrah.Rasulullah sendiri beribadah dan bersolat di masjid ini selama 20 malam selepas Hijrah.Ketika aku leka mendengar sejarah masjid Quba ini dari mulut ayahku sendiri,azan zohor berkumandang.Aku dan ayahku segera mengambil wuduk untuk menunaikan solat zohor berjemaah bersama imam.Ketika aku mengambil wuduk di bahagian perempuan,aku terlihat akan seorang wanita yang mirip ibuku atau bekas isteri ayahku.Aku segera mengejar wanita itu,tetapi tidak dapat ku mengejarnya kerana dia telah keluar dari tempat wuduk itu lebih awal.Di luar perkarangan masjid juga tidak aku kelihatan wanita yang mirip ibuku tadi.Mungkin aku silap orang atau khayalanku sahaja.Lama-lama aku melupakan sahaja peristiwa tadi dan menunaikan solat berjemaah bersama-sama imam seperti biasa.Moga-moga aku mendapat fadhilat ibarat menunaikan ibadah umrah yang telah dinyatakan dalam sabda rasulullah S.A.W.Wallahualam.


Setelah kepenatan mengelilingi atau melawati kawasan bersejarah di Madinah seperti Bukit Uhud,Masjid Qiblatain dan sebagainya,aku dan ayah pulang ke rumah ayahku dalam keadaan keletihan taetapi masing-masing seronok terutamanya aku kerana inilah pertama kalinya pengalaman yang indah kurasai seperti ini.Tiba sahaja di rumah.Aku terus melelapkan mataku kerana badanku keletihan yang amat.Sebelum tidur ayahku sempat memberitahu bahawa besok dia mempunyai urusan di ladang kurma.Aku mengambil peluang ini untuk meminta keizinannya untu berjalan-jalan di sekitar kawasan berdekatan.Nampak gayanya ayahku tidak mempunyai sebarang masalah.Aku berasa begitu gembira sekali apabila ayahku menyatakan keizinannya.Aku mahu menyediakan wang yang secukupnya untuk berbelanja esok memandangkan aku teringin sangat hendak membeli jubah-jubah yang terdapat di sini.Katanya,jubah di sini memang cantik-cantik belaka dan harganya murah lagi.Malam itu aku tidur dengan nyenyaknya bertemakan malam di kota Madinah.


Keesokan harinya,aku bangun apabila dikejutkan oleh deringan jam loceng yang bunyinya boleh tahan juga kuatnya lalu bersembahyang subuh berjemaah bersama-sama ayahku.Setelah itu,kami bersarapan bersama-sama sambil menonton televisyen kecil yang disediakan khas untuk tontonan di dapur."Kat sini,tak makan nasi,orang Arab makan roti.Nah,roti inti kurma yang ayah buat sendiri ni."Ayahku menghulurkan sepinggan yang terdapat 2 keping roti yang sepertinya kelihatan besar juga.Entah bila ayahku menyiapkan roti itu,aku tidak perasan.Kami berdua diam seribu bahasa pada pagi yang agak cerah itu.Tiada topic yang hendak dibincangkan.Mataku menonton tepat kea rah televisyen yang sedang menyiarkan rancangan keagamaan yang menggunakan bahasa Arab itu.Walaup satu patah perkataan pun tidak dapat kufahami.Yang hanya ku lihat bibir si penceramah sahaja yang bergerak-gerak.Tetapi setiap butir yang diperkatakannnya itu mungkin mengandungi nasihat.Ayahku memberitahu serba sedikit tentang apa yang sedang diperkatakan oleh si penceramah itu bagi mengelakkan kami berdua terus bungkam membisu.Aku sekadar mengiakan sahaja.Aku mati akal pagi itu.Tidak tahu apa yang harus diperkatakan.Kata ayahku si penceramah itu s sedang bercerita tentang taqwa dalam definisi islam.Aku sekadar mengangguk benar sahaja.Seketika kemudian,ayahku hendak berangkat ke ladang.Aku bersalaman dengan ayahku sebelum ayahku berangkat ke sana.Sempat lagi aku meminta izin sekali lagi dari ayah bagi membenarkan aku keluar sebentar lagi.Nampaknya ayahku masih tidak keberatan."Ooo..patutlah dari tadi diam je,rupenye tak sabar nak shopping ye..?"Ayahku mengusikku yang sedari tadi hanya diam."Eh,mana ada ayah!Ayah ni mengarut je,Sal diam sebab tak de ape nak dicakapkan,kan lebih baik berdiam diri daripada bercakap tentang perkara yang tak berfaedah?"Aku tersenyum sendirian.Berjaya juga ayah membuatku bercakap.Setelah van milik ayahku beredar dari perkarangan rumah.Aku lantas masuk ke dalam semula membersihkan meja makan,membasuh pinggan,cawan dan membuat perkara yang sepatutnya.Lepas ni aku mahu ke kedai hadapan untuk membeli jubah.Tidaklah mahal sangat.Harga sehelai jubah yang dapat aku kesan semalam di kedai berhampiran rumah aku adalah dalam 30 Riyal.Matawang Riyal tak jauh bezanya dengan matawang Ringgit Malaysia.Setelah mandi,menyiapkan diri,aku berjalan kaki ke kedai yang berhampiran.


Setelah tawar menawar dengan pekerja kedai,dapatlah potongan sedikit terhadap jubah yang bermanikkan kilauan batu permata yang semestinya bukan asli itu.Aku sengaja menggunakan duitku sendiri.Aku tahu,kalau aku menggunakan duit bapaku,kemungkinan stu kedai ini punya baju aku mampu membelinya.Tetapi bagiku,duit ayahku,duit ayahku,duit aku,duitku.Aku mahu sedaya upaya belajar berdikari dalam kehidupan tanpa mengharapkan pertolongan sesiapa.Aku ingin menjadikan ayah sebagai rolemodel dalam membina kejayann sepertimana ayahku sekarang yang mempunyai perniagaan di persada antarabangsa.Aku tersenyum sendirian apabila tiba di kedai koleksi aksesori pakaian wanita yang terdapat di kedai sebelah aku membeli jubah sebentar tadi.Ketika leka membelek gelang tangan buatan Iran yang berwarna merah hati itu,sekali lagi aku terpandang akan wanita yang mirip ibuku itu.Aku menghampiri wanita yang mirip ibuku itu yang sedang membelek-belek jubah di kedai sebelah.Memang sah itu ibu!Aku memberi salam,wanita itu menoleh."Salwa,buat apa kat sini?"Ibu aku itu bersuara seakan terkejut terhadapku."Salwa ikut ayah.Ibu buat apa kat sini?"Aku tidak dapat melepaskan rindu aku terhadap ibu lalu aku memeluk wanita yang dalam lingkungan 40-an itu.Titisan air mata mula bertakung di kelopak mataku begitu juga ibu.Kami melepaskan rindu kerana sudah lama tidak berjumpa semenjak ayah menceraikan ibu setahun lepas dan ibu pergi membawa diri tanpa berita."Ibu datang sini sebab ibu tengah mengerjakan umrah.Ayah sihat?"Ibu aku bersuara tersedu-sedan menahan air mata gembira.Sempat lagi dia bertanyakan tentang ayah."Ayah sihat, bu.Ibu,ibu tak nak balik lagi ke?Sal nak tengok ibu dengan ayah bersama balik."Aku juga bercakap dalam keadaan yang tersedu-sedan.Sempat juga aku mempertikaikan hubungan mereka.Ibu kelihatan tunduk ke bawah.Mukanya kelihatan serba salah "Tak mungkin,Sal."Ibu bersuara perlahan."Kenapa.bu?"Aku meninggikan sedikit suaraku.Aku kecewa apabila ibu berkata begitu."Ayah,tak saying ibu lagi."Ibu masih bersuara perlahan."Ayah ada perempuan lain."Ibu aku kelihatan mengalirkan air mata laju semula."Ibu,itu tak betul,bu.Kenapa ibu cepat sangat percaya?’Aku memulakan drama di hadapan kedai menjual jubah itu.Kami sudah mula mencuri perhatian beberapa orang.Aku lari dari hadapan kedai itu.Rasa sakit hati terhadap ibu mencengkam-cengkam.Kenapa ibu tak boleh memahami perasaanku?Ibu sepatutnya faham yang aku ini masih remaja dan memerlukan kasih seorang ibu tapi bukan dengan cara berjauhan.Alangkan orang dewasa pun membutuhkan kasih seorang ibu.Aku berlari anak meninggalkan ibu.Kulihat ibu masih dengan wajah sayupnya itu.Alahai ibu,kalaulah kau dapat mengerti perasaanku ketika itu!


Malam itu tidak banyak yang dibualkan antara aku dengan ayah.Kepalaku masih terngiang-ngiang akan peristiwa siang tadi.Aku seperti rasanya hendak memberitahu ayah atau tidak?Aku takut kalau ayah akan terkejut.Jika dia mengetahui aku bertembung dengan ibu siang tadi.Aku memberanikan diri untuk memberitahu ayah."Ayah,ayah saying ibu lagi tak?Aku mula bertanya dengan perasaan bercampur baur.Ayahku kelihatan tersentak seketika."Kenapa?"
"Ayah jawab aje."
"Sememangnya ayah masih sayangkan ibu kamu.Tapi,ibu kamu belum tentu masih mencintai ayah.Kenapa?"
"Sal jumpa ibu siang tadi."
Ayahku menoleh dengan pandangan tajam ke arahku seakan terkejut dengan penyatannku.
"Sal jumpa ibu kat mana?"
"Masa beli jubah tadi."
Mimik wajah ayahku berubah seketika.Aku tahu yang ayah masih sayangkan ibu.Ibu mudah sangat terpedaya dengan fitnah orang yang dahulunya mengatakan bahawa ayah mempunyai perempuan simpanan lain.Ayah tanpa bicara masuk ke biliknya lalu mengunci pintu tidak mahu diganggu.Serentak itu aku mendapat satu akal.



"Sal nak bawak ibu kemana ni?"Ibuku bersuara hairan apabila aku menutup matanya dengan sehelai kain hitam sejak dari dari dalam kereta mula perjalanan sehinggalah tiba di tempat ini."hshhh….ibu tengok aje lepas ni."Aku tersenyum.Plan kali ni mesti jadi punyalah."Sal jangan main-main dengan ibu.Cepat Sal,Kat mana Sal bawak ibu ni?"Ibuku semakin gabra dengan situasi ini.Aku menarik kerusi meja makan di restoran yang aku sedang berada kini dan membawa ibu duduk.Perlahan-lahan aku membuka kain penutup mata ibu.Ketika telah dibuka,ibu terpana seketika kerana yang sedang duduk bertentangan dengannya sekarang ialah Ayah!
"Apa khabar,Hada?"Ayah memulakan bicara romantik.Serentak tidak mahu mengganggu mereka berdua,aku menyorok di balik tirai yang berdekatan dengan meja yang ibu dan ayah sedang duduki di restoran yang kuanggap sebagai lima bintang itu.Tetapi aku masih boleh mendengar setiap percakapan mereka.
"Kenapa abang cari Hada lagi?"Ibu bersuara lantang seakan tidak senang dengan pertemuan yang telah diaturkan sendiri oleh aku dan ayah itu.
"Hada,please.Hada,jangan begini Hada,Hada tak kesian ke kat Salwa.Dia nak tengok kita bersama semula."Ayah mengatur bicara disertakan dengan perasaan yang bercelaru.
Dibalik tirai,aku sudah tidak sanggup mendengar semua percakapan mereka.Aku merasakan yang aku tiada harapan untuk menyatukan ibu dan ayah semula.Aku berlari keluar restoran menuju ke masjid Qiblatain yang berdekatan hanya beberapa meter dari restoran.Aku menangis sepuas-puasnya ketika melaksanakan solat sunat dua rakaat di dalam masjid itu.Kurasakan yang ibu dan ayahku sudah tidak mempedulikan perasaanku.Mereka begitu ego terhadap diri sendiri.Segalanya kuluahkan dalam doaku.Aku memomohon petunjuk ALLAH-AZZAWAJALLA supaya sentiasa membuka pintu hati ayah dan ibuku untuk bersama semula.Ku mohon kepada ALLAH bahawa aku inginkan kebahagiaan sepertimana remaja lain yang masih ibu bapa mereka bersekedudukan.Aku menitiskan air mata.Tiada tolak ansurkah demi diriku?
Setelah hampir 40 minit aku berada di masjid itu menghabiskan masa mengaduh nasib kepada maha pencipta,berwirid dan membaca Al-Quran.Tepukan lembut kurasai menyapa bahuku"Kenapa Sal lari?"Rupa-rupanya ibu yang menepuk bahuku.
"Ibu,ibu pergilah.Pergilah kemana-mana ibu nak pergi.Ibu dah tak sayangkan Sal lagi."Aku menangis teresak-esak seakan anak kecil."Apa Sal cakap ni?Ibu sayang Sal.Ibu takkan kecewakan Sal."Ibu tersenyum memujuk diriku yang seakan keanak-anakan.
"Tapi…"
"Sal,mari,ikut ibu jumpa ayah."
Aku masih belum sempat menghabiskan ayat.Aku terkejut apabila ibu menyatakan jumpa ayah.Aku segera melipat telekung bersama sejadah dan menuruti ibu dari belakang.Di bawah,ayah sudah menunggu.


"Kenapa Sal lari?Puas ibu dengan ayah cari Sal,rupanya kat masjid."Ayah memeluk bahuku.
"Ayah dengan ibu tak sayang Sal.Kenapa cari Sal lagi?lagipun Ibu dengan ayah bukannya nak bersama lagi."Aku menitiskan air mata perlahan,melihat reaksi ibu dan ayah.
"Sapa kata kami tak sayang Sal?and sapa kata kami nak berpisah semula?"
Aku mengangkat muka membeliakkan biji mata.
"so,ibu dengan ayah nak rujuk balik?"Aku bersuara tergesa-gesa menunggu jawapan dari mereka berdua.
"Demi kasih sayang kami kepada Salwa,kami sanggup melakukan apa saja."
Aku seakan terpana dengan ucapan ibu itu.Di hadapan masjid Qiblatain ini telah mengukir sejarah penyatuan semula antara ibu dan ayahku.Ku mengucapkan syukur kpada Allah.Ya Allah sesungguhnya bumi Madinah ini banyak bertuahnya!Aku memeluk erat ibu dan ayah dengan linangan air mata.Terima kasih Ya ALLAH!Masjid Qiblatain menjadi saksi penyatuan kami sekeluarga.Terima kasih YA ALLAH!Serentak itu azan isyak berkumandang.



TAMAT

~HASIL NUKILAN~
~SHAKIRA JOHARI~
~26.5.2009~
posted by Penulisan2u @ 2:38 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
15 Comments:
  • At 9/6/09 8:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad..
    cuma wat la perenggan byk skit cik adik oi..
    pening nk baca...
    sgt pening...

    kesian kt readers..
    pe2 pon,nice karya..lain kali wat lebih baik erk..

    ganbatte kudasai!

     

  • At 9/6/09 9:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mak aiii... susahnyer nak baca....

    sakit mato den....

    ilang minat nak baca...aduyai...

     

  • At 9/6/09 12:35 PTG, Anonymous far_east said…

    betul tue...sakit mata nak baca tp apa2 pun tenkiu writers sbb bawa saya imbau kembali kenangan saya ketika umrah.....rindunyer pada bumi Allah itu....

     

  • At 9/6/09 2:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah...seronok,sedih pun ada.saya rasa cerita ni berikan saya ilham.thanks awak.ceritani best.buat cerita macam mana pun aslkan ada pengetahuannya.

     

  • At 9/6/09 9:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mlalui citer dpt r cket sbnyk ak taw psl bmi Madinah nie...
    kalo nk g ntah blerw r bru dpt g...

     

  • At 9/6/09 11:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    actually paraghraph sye dh buat..cume ble disiarkan,sye jgak agak trkejut sbb cerpen sye jdi camni mase dsiarkan kat penulisan2u ni.anyway..sorry dan tenkiu sbb sakitkan mata dan sudi komen..

    ~penulis~

     

  • At 10/6/09 5:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sakit mata aku...
    xde mood nk bce...
    pjg berjelar ayt...
    pening pale...

     

  • At 10/6/09 1:39 PTG, Blogger aqilah_95 said…

    salam..
    not bad..keep it up..
    (^_^)

     

  • At 10/6/09 6:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm yg komen yang laen gak. susah gile nk bace. perenggan xdak. tp certa ni best.

     

  • At 10/6/09 10:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cam pnah gi madinah je..
    psl paragraphing,,ok je..
    buat lg eh..bestla pulak...

     

  • At 11/6/09 4:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak bace pun coz sakit mato den..
    hold dulu lah..next time bace..

    ~harith damia~

     

  • At 14/6/09 4:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boring...tjuk best,cite biase jer...bt la prenggan,pnt mato acik ni ha..

    *swankaca

     

  • At 15/6/09 6:46 PTG, Anonymous Andai aku tahu said…

    cerita dah ok, cuma bab susah nak baca tu .. a'a betul.. boleh baiki lagi tu

     

  • At 20/7/09 10:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang sangat menarik tetapi kalau dibaca dengan teliti ada beberapa kesalahan ejaan,terutama ketika sal berjumpa dengan ibunya,dan ketika bercakap dengan ayahnya tentang kasih sayang dengan ibunya, ejaan sayang itu menjadi saying,dan di penghujung cerita diselitkan perkataan so,and,perkataan ini tak sepadan dengan ayatnya kalau boleh biarlah semuanya bahasa melayu jangan campurkan bahasa,sebaik-baiknya jangan selitkan bahasa lain dalam cerita bahasa melayu.walaubagaimanapun tahniah saya ucapkan kepada penulis cerita ini kerana cerita ini memang menarik jalan ceritanya,tahniah

     

  • At 22/4/11 11:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    slm..best..betol kata yg lain..buat perenggan byk sikit..pnt nk tgk tlsan tu..skt mata kalo pjg2..trskan..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group