BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Jun 15, 2009
Cerpen : Cinta Itu Tetap Milik Kita
Nama Pena : akAk cHeNtA

Namaku Erika. Aku seorang puteri raja yang sangat cantik dan comel. Huhu. Aku perasan je lebih. Raja Zainuddin yang memerintah itu tentulah ayahku. Nak tahu siapa permaisuri ayahku? Namanya Salmah. Bukan Salmah Bachik ibu kepada penyanyi terkenal Malaysia, tapi Salmah Ahmad. Anak perempuan sulung mereka sangatlah beautiful, iaitu aku. hahaha. Main-main je. Sambung cerita. Permaisuri raja ini sangatlah garang. Pantang Puteri sulung mereka bangun lewat, pasti basah tempat beradu puteri itu, disimbah dengan air dari peti ais yang sangat-sangat sejuk. Kesian aku. Raja pula sangat penyayang. Berbanding dengan Permaisurinya, Raja lebih bertolak ansur, tapi jika Raja sedang marah atau tak ada mood, Permaisurilah tempat untuk aku dan adik-adikku yang lain berlindung. Negara yang diperintah Raja Zainuddin a.k.a ayah aku sangat kecil. Sebuah rumah banglo dua tingkat.
"Akak, tengoklah Amin ni. Dari tadi asyik kacau Ina je. Akak, marahlah Amin ni." Ish. Ni yang aku malas ni. Time aku nak berangan jadi puteri raja ada je yang kacau. Tak adik-adik aku, mesti Emak. Nak suruh tolong masak la, basuh baju la, buatkan ‘raja’ air la. Tapi tak apa. Sebab aku sayangkan parents aku, aku turutkan juga perintah-perintah mereka. Adik-adik aku pula, yang dah besar-besar semua duduk asrama. Tinggal yang kecil-kecil je. "Amin, kenapa kacau Ina? Kerja sekolah dah siap belum? Mari sini akak nak semak. Ina, ambil buku. Baca depan akak. Akak nak dengar." Hoho. Senang je nak suruh mereka stop gaduh. Suruh belajar je, terus pecut. Ada yang pura-pura tidur, pura-pura sakit perut la, tak pun tiba-tiba jadi rajin kemas barang mainan. Pemalas betul. Ni mesti turun dari kakak sulung mereka ni. Hahaha.

Adik-adik aku tu automatic dah tak gaduh. Emak ada kat luar, siram pokok bunga. Ayah baca surat khabar. Aku? aku tahu termenung dalam bilik je. Nak tidur, macam tak selamat je petang-petang macam ni. Kalau kantoi dengan mak ni, mesti teruk kena ni. Tak baik tidur waktu asar katanya. Ni yang aku malas kalau kena duduk rumah. Tak boleh tidur petang kat rumah. Kalau kat kolej, masa ni memang waktu aku untuk mendiamkan diri dengan tidur. Tapi nak buat macam mana. Aku dah habis belajar. Kolej tu dah halau aku. Sob..sob.. sedihnya aku rasakan. Hahaha. Umur aku baru je 22 tahun. Nak kerja sambilan, mak tak bagi. Ayah pulak sokong mak. Konon sekarang tak selamat la. Itulah. Inilah. Habis, nak suruh duduk rumah? Jadi penganggur terhormat? Bosan tahap kamikaze. Ye ke? Entahlah.

Malam dalam pukul lapan biasanya kami satu keluarga makan sama-sama. Hari ni aku tolong mak masak. Enak. Ye ke? Hahaha. Aku tolong potong bawang je. Sebab aku nak menyiang ikan pun tak reti. Kat dapur, mak tak habis-habis membebel. Dia kata nanti tak ada orang yang nak. Alah, ni Erika lah. Apa nak dikisahkan. Berseorangan lebih baik. Biarlah adik-adik aku tu nak langkah bendul pun, aku tak kisah. Bagi aku, lelaki ni menyusahkan. Nanti semua benda nak isteri siapkan. Buat sendiri tak nak. Menyusahkan betul.
"Ika, mak dengan ayah ada benda sikit nak cakap ni." Ish, lain macam je bunyinya. Mak ni suka betul buat suspen. "Apa dia mak? Kenapa serius je ni? Takut Ika." Aku tengok ayah aku diam je. Mak senyum, tapi senyuman yang kelat. Macam tak ikhlas je. "Sebenarnya macam ni Ika." Ayah aku dah mula bersuara. "Anak kawan ayah nak kawin bulan depan. Semua persiapan dah dibuat. Tapi minggu lepas bakal pengantin perempuannya meninggal dunia dalam kemalangan. Ika ingat tak yang ayah bagitahu hari tu? Perempuan tu la." "Ye ke ayah? Teruk sangat ke kemalangan tu sampai meninggal?" Kesiannya bakal pengantin lelaki tu. Seminggu je lagi. Nak buat macam mana. Dah bukan jodoh la tu. "Teruk la juga. Kereta yang dibawa tu putus dua. Yang ayah nak bagitahu kamu ni, sebenarnya ayah nak minta tolong kamu. Ayah harap sangat. Sebab ni permintaan dari kawan ayah." Ayah aku diam. Tak meneruskan kata-katanya. Aku dah boleh agak dah apa ‘pertolongan’ yang aku kena berikan. Mak pula sambung, "Tapi kalau Ika tak nak, kami tak paksa. Lagipun Ika tak kenal mereka tu. Mereka tu bukan saudara kita pun" Mak macam tak setuju je. "Tapi Sal, kawan abang tu dah banyak tolong kita. Apa salahnya kita tolong mereka pula. Takkan majlis tu nak dibatalkan begitu je." Ayah membantah kata-kata mak. Aku diam je. Dalam hati, aku asyik fikir. Dalam ramai-ramai perempuan, kenapa aku yang kena? Ni mesti ayah yang offer. Kalau tak takkan kawan ayah tu kenal aku. mak dengan ayah meneruskan perbahasan antara mereka. Aku hanya diam membisu. Makan malam kami berakhir tanpa sepatah pun perkataan keluar dari mulutku.

Malam-malam berikutnya, aku solat istikharah. Aku mohon petunjuk dari Sang Pencipta, Pemilik Cinta Yang Agung. Aku bermunajat padaNya, mengharapkan petunjuk. Selama dua minggu berturut-turut aku solat sunat istikharah sebelum tidur. Dan hatiku begitu kuat untuk menyatakan persetujuanku. Aku begitu yakin. Berita itu aku sampaikan pada ayah. Ayah begitu gembira. "Kalau berlaku apa-apa, jangan salahkan mak. Kamu yang nak sangat. Dah lah kamu tak kerja lagi. Kamu masih muda Ika. Mak bimbang, lelaki tu tak dapat terima kamu." Emak bersuara bila mendengar keputusan aku. Aku hanya tersenyum, lantas memeluk Emak. "Mak jangan risau. Ika dah buat solat sunat. Dan Ika yakin, dia jodoh yang ditentukan Allah untuk Ika. Sama ada Ika setuju atau tidak, jika dia memang jodoh Ika, tetap Ika akan kawin dengan dia suatu hari nanti." Fuh. Terkeluar juga ayat yang aku praktis. Aku dah boleh agak sebenarnya. Mak mesti tak setuju. Sebab tu aku praktis awal-awal. Hahaha. Letih nak hafal ayat ni tau.
Pertemuan antara dua keluarga telah berlaku. Aku pun dah tengok dah bakal suami aku. boleh tahan. Kacak dan nampak macho. Tapi satu yang aku kurang suka, dia kerja doctor. Aku tahu, doctor memang sibuk. Mesti lepas ni aku selalu ditinggalkan bersendirian kat rumah. Tapi tak kisahlah, janji rezeki yang dia gunakan untuk menanggung aku nanti, rezeki yang halal. Dalam dua minggu, mak dan bakal ibu mertua aku bawa aku ke sana-sini. Spa, butik-butik dan aku juga dikenalkan dengan saudara-saudara sebelah pengantin lelaki. Kad kawin dah dicetak yang baru. Kawan-kawan aku semua terkejut, bila dapat tahu aku nak kawin. Hahaha. Aku mendahului mereka. Dulu Alia selalu angkuh dengan boyfriendnya. Sekarang, aku tak perlukan teman lelaki pun, terus kawin. Kan senang, tak banyak dosa. Bercinta je lepas kawin. Cuma, sampai sekarang aku tak tahu bagaimana penerimaan bakal suami aku tu nanti. Masa bertemu dulu, hanya mak dan ayah yang bercakap. Aku dan dia masing-masing diam dan mendengar je. Kalau tak silap aku, namanya Luqman. Luqman Hakim. Ye la kot. Bila aku fikir-fikirkan semula, gabungan nama Luqman dengan Erika macam tak seronok je. Hahaha. Tak kisah la.

Hari pernikahan telah tiba. Aku asyik berdebar-debar. Rumahku bising dengan saudara-mara yang datang dari jauh dan dekat. Adik-adikku semuanya pulang. Mak pula nampak berseri-seri. Sejak dua tiga hari ni, mak asyik marah-marah. Ayah kata, biasalah tu. Anak sulung nak kawin. Tapi nasib baik hari ni mak nampak ceria. Pukul sepuluh, pengantin lelaki tiba. Kami pakai baju warna putih sedondong. Aku berdebar-debar bila melihat gambar Luqman yang adik aku ambil menggunakan telefon berkameranya. Dia kelihatan segak berbaju melayu putih dan bersongkok. Aku masih berada dalam bilik ketika itu. Tak tahu bila akan dipanggil keluar. Berdebarnya. Tiba-tiba mak masuk. Mak memimpin aku keluar. Aku berjalan keluar sambil kepalaku tunduk. Sangat-sangat malu untuk mengangkat wajah. Kurasakan, semua mata yang berada di situ tertumpu padaku. Aku mendengar suara-suara yang memuji-muji kecantikkan aku. hahaha. Bangganya aku~~jangan ikut, tak baik riak. Hahaha.

"Aku terima nikahnya, Erika Binti Zainuddin dengan mas kawin yang disebut tunai." "sah!" Dengan sekali lafaz berwalikan ayahku sendiri, aku dah bertukar status. Rasa begitu sekejap aku memegang gelaran cik. Sekarang sudah bertukar menjadi Puan Erika, isteri kepada Luqman Hakim. Saat itu, air mataku mengalir. Aku sayu. Kini aku jadi milik orang. Tambahan pula Luqman tidak ku kenali dengan begitu dekat. Mak pula turut menangis disisiku. Ayah hanya memandang kami sekilas dengan penuh pengertian. Bila tiba acara membatalkan air sembahyang, jantungku berdegup kencang. Luqman datang kepadaku, dan melutut sambil tersenyum manis. Oh, kacaknya suamiku. Hahaha~gatal. Dia memegang tanganku sambil menyarungkan cincin. Saat itu pasti dia dapat rasakan tanganku yang sejuk dan menggeletar. Selepas kami bersalaman, dia cium dahiku dengan penuh kesyahduan. Entah kenapa, saat bibirnya menyentuh dahiku, aku rasakan kesejukan mengalir diseluruh tubuhku. Hahaha. Ayat jiwang. Selepas itu, diadakan doa selamat dan sedikit kenduri. Kami langsung tidak bersanding, kerana tiada kesempatan waktu untuk menyiapkan pelamin. Mungkin akan bersanding di majlis pihak lelaki nanti.

Malam itu, sesudah solat isya’, aku menolong emak dan saudara-maraku yang lain mengemas apa yang patut. Walaupun penat, tapi aku gembira dengan kehadiran kawan-kawanku. Luqman pula berbual bersama ayah dan beberapa orang kenalan ayah di luar rumah. Sedang aku asyik mengemas, Mak Long Sarah, kakak sulung emakku datang berbisik padaku. "Dah la tu Erika. Pergi masuk bilik, mandi dan bersiap. Inikan malam pertama kamu." Saat itu, mukaku bagai disimbah minyak yang panas mendidih. Malu giler aku dengar ayat malam pertama tu. Emak pula pandang aku sambil senyum-senyum. Aku pun membalas dengan senyuman seperti kambing, dan berlalu ke bilik pengantin yang dihias indah.
Aku mengambil keputusan untuk mandi, memandangkan aku berpeluh selepas menolong emak tadi. Selesai mandi, aku tersentap melihat Luqman berada di atas katil, sambil membaca buku. Macam ku kenal buku tu. Oh no! Diari aku. "Awak, tu diari saya. Janganlah baca!" aku lantas cuba merampas diari itu. Luqman hanya tergelak dan mengangkat buku itu dengan tangannya agar lebih tinggi. Terlompat-lompat aku cuba mencapainya. "Janganlah baca. Tak baik tau. Tu diari saya." Dah hilang segala debaran malam pertama aku. Marah bercampur malu menguasai diri. "Tak kira. Siapa suruh letak diari bawah bantal. Abang jumpa, abang bacalah." Luqman bersuara. Abang? Hahaha. Belum pernah dalam hidup aku panggil orang abang. Even senior lelaki pun aku panggil guna nama je. Aku masih cuba merampas diariku dari tangannya. Dia tergelak-gelak. Suka bila melihat aku marah.
"Huh. Benci!" Aku pura-pura merajuk. Muncungku sengaja aku panjangkan. Hahaha. Gedik tak aku ni? "Laa, janganlah merajuk. Nah, ambil balik diari ni. Abang baca sikit je tadi. Sorry sayang" eceh, Luqman panggil aku sayang. Lantas aku mengambil buku itu dengan kasar. Marah masih berbisa. Aku ingin berlalu, tapi tangan Luqman pantas memegang tanganku dan meraih aku dalam pelukkannya. "Thanks Ika, sebab sudi terima abang." Luqman berkata lembut. Aku hanya diam. Terkejut dengan tindakan Luqman memelukku. "Ika?" Luqman memanggil namaku bila aku diam membisu. "Marah lagi ke? Sorry la sayang. Abang nak tahu je apa yang sayang tulis. Sorry ya."
"Tak, saya tak marah. Cuma terkejut. Awak boleh ke terima saya dalam hidup awak?" aku tanya soalan yang bodoh padanya. Hahaha. Memang tak tahu nak kata apa sebenarnya masa tu. "Sayang terkejut? Kenapa? Sebab abang peluk ya? Nak suruh peluk kuat lagi ke?" Luqman mengusik. Aku hanya tersenyum malu sambil cuba menolak badannya. "Janganlah. Seganlah macam ni awak." Aku bersuara perlahan. "Nak segan apanya. Kan dah jadi isteri abang. Abang nak tanya sesuatu pada Ika. Ika sebelum ni dah punya kekasih hati ke?" Aku hanya menggeleng. Lantas aku bertanya, "Kenapa?" "Habis tu kenapa tak panggil abang ni guna gelaran ‘abang’? Gunalah panggilan abang. Kan romantic. Sayang, abang harap lepas ni, kita hidup bahagia. Terima kasih sangat-sangat, sebab sudi jadi pengganti arwah Munirah. Abang akan cuba sayangi Ika seadanya. Kita sama-sama bina keluarga dan kasih sayang antara kita ya." Kata-kata Luqman menyebabkan aku terharu. Tak kusangka, walaupun kehilangan insan yang disayangi, dia masih boleh menerima aku. "Ika pun sama. Abang pimpinlah Ika sebaik-baiknya. Ika akan berusaha menjadi isteri yang sempurna untuk abang. Abang bantulah Ika untuk menjadi isteri solehah." Pelukan Luqman semakin erat apabila aku bersuara. Aku dapat rasakan ada air hangat yang menitis di bahuku.
"Abang nangis ke?" "Abang menangis sebab abang bersyukur sangat. Walaupun Tuhan uji abang dengan kehilangan Munirah, tapi Dia ganti dengan yang lebih baik. Abang benar-benar bersyukur. Terima kasih Ika." Pelukan kami terlerai. Aku sapu airmatanya dengan tanganku sambil memberikan senyuman manis padanya. Luqman turut senyum padaku sambil berkata "Abang sayang Ika." Kata-kata itu sungguh bermakna bagiku. Lalu aku membalasnya. "Ika pun sayang abang." Dan malam itu kami habiskan dengan bercerita tentang diri masing-masing, dan kami mencipta nostalgia indah kehidupan suami isteri buat pertama kalinya.

"…Ketika Cinta Bertasbih
Nadiku Berdenyut Merdu
Kembang Kempis Dadaku
Merangkai Butir cinta
Garis Tangan Tergambar
Tak Bisa Aku Menentang
Sujud Syukur PadaMu Atas Segala Cinta…"

Aku sangat bersyukur memiliki insan yang bernama Luqman Hakim sebagai suami. Walaupun dia selalu sibuk dengan kerjanya sebagai doktor, kami sempat habiskan masa berkualiti bersama. Kini sudah dua bulan kami berkahwin. Kehidupan kami semakin bahagia. Darah manis katakan. Aku pula semakin rajin menuntut ilmu memasak dengan Emak. Emak sering mengungkapkan ayat ni pada aku, "Itulah, dulu mak suruh belajar masak tak nak. Sekarang dah kawin baru nak belajar. Padan dengan muka tu." Hahaha. Aku sebenarnya bernasib baik, sebab Luqman pandai memasak. Kadang-kadang dia menolong aku di dapur sewaktu dia dirumah. Aku paling bahagia dan gembira taktala dia memeluk aku dari belakang secara tiba-tiba. Dia selalu mengungkapkan kata-kata sayang dan cinta padaku. Kami betul-betul seperti pasangan yang baru bercinta. Tapi memang pun. Sebab kami memang baru kenal dan baru je jatuh cinta. Hahaha. Aku begitu sayangkan dia. Terlalu sayang. Kami belajar perlahan-lahan menerima kelemahan dan kekurangan pasangan masing-masing. Emak dan ayah pula begitu gembira apabila aku katakan yang aku bahagia dengan perkahwinan ini.

"Sayang, hari ni masak apa?" Aku terkejut. Luqman selalu begini. Datang secara tiba-tiba dan memelukku dari belakang. Entah bila dia pulang dari kerjanya. "Abang dah pulang? Tak tahu lagi bang. Nak masak udang ni, tapi tengah fikir lagi nak masak lauk apa. Abang nak makan apa hari ni?" Kataku lantas menciumi pipinya. Aku selalu begitu ketika menyambutnya pulang dari kerja. "Masak udang goreng merah je la. Lama abang tak makan lauk simple macam tu. I miss you lah sayang. Ika rindu abang tak hari ni?" Luqman seperti biasa. Mengungkap kata rindunya. Tangannya makin erat memelukku. "I always miss you darling. Abang selalu sibuk. Kesian Ika sorang-sorang kat rumah ni. Selalu teringat dan rindu kat abang bila abang pergi kerja." Aku sengaja menekankan perkataan rindu tu. Aku tahu, dia mesti bahagia mendengarnya. "Ya ke? Abang sebenarnya ada surprise untuk Ika. Nak tahu tak?" Luqman sengaja bermain kata-kata denganku. Aku begitu teruja mendengar perkataaan surprise darinya. "Ya ke? Apa dia bang? Bagitahu la. Tak sabar nak tahu ni." "Boleh. Tapi dengan syarat, bagi French Kiss kat abang dulu." Luqman ni memang nakal. Geram aku dibuatnya. "Ala abang ni. Yang kiss-kiss tu malam ni la. Apa dia surprisenya. Nak tahu. Cepatlah." Aku mendesak sebab aku begitu teruja. "Janji malam ni tau. Abang sebenarnya, dah dapat cuti dua minggu. Abang nak bawak sweetheart abang ni pergi honeymoon kat Bali. Ika suka tak?" "Ye ke bang? Thank you sayang." Aku begitu gembira, lalu memeluknya dengan tangan yang masih kotor dengan udang. "Ish, apa ni sayang. Dah kotor baju abang. Nasib baik abang tak tukar baju lagi." Luqman tetap membalas pelukanku, walaupun mengomel bajunya akan kotor. Dia mencium pipiku berulang kali. Aku dapat rasakan kehangatan cintanya. Aku begitu bahagia. Terima kasih Tuhanku. Kau anugerahkan aku lelaki sebaik ini sebagai suami. Terima kasih wahai Pemilik Segala Cinta.

"Abang, berapa kali Ika nak kena bagitahu, janganlah letak towel ni atas katil. Kan dah basah katil ni. Ni mesti nak kena tukar cadar lagi." Aku menarik muka masam apabila melihat tuala basah milik Luqman berada di atas katil. Entah mengapa, aku begitu geram dengan sikapnya yang suka mengambil mudah hal remeh temeh seperti itu. Namun bagiku, perkara seperti ini sangat memenatkan. "Sorry sayang. Lepas ni abang tak buat lagi." Luqman mengangkat tangannya seolah-olah bersumpah. Dia tahu aku sedang marah. "Abang selalu macam tu. Lepas ni sure abang akan buat lagi. Ika penat abang tahu tak. Ika…" Belum sempat aku habiskan ayatku, Luqman lantas menarik tanganku, mendorong aku bergerak menuju kearahnya. "Sayang, abang tahu sayang penat. Abang tahu, dari pagi, sampai abang balik kerja Ika buat kerja rumah. Kemas rumah. Tapi Ika pun kena fahami abang. Abang lelaki. Bagi lelaki macam abang, perkara macam ni perkara biasa. Bukan benda yang perlu dibesarkan sampai kita perlu bergaduh. Dan memang tugas Ika untuk tegur abang, bukan marahkan abang. I’m sorry okay. Lepas ni abang akan cuba, letak towel ni kat tempat sidaian. Abang tak sepahkan almari. Tak perlu lah Ika buat muka macam tu. Abang tak suka tengok." Adoi. Panjang jugak leteran Luqman kali ni. Membuatkan aku rasa bersalah. Ya, aku akui. Aku tidak pernah mengalami keadaan seperti ini. Tiga bulan usia perkahwinan kami belum cukup matang untuk aku memahami semua perkara dalam berumahtangga.
"Abang, Ika minta maaf. Ika tak sengaja marahkan abang. Ika tahu Ika salah bila Ika tarik muka depan abang. Ika minta maaf bang. Ika akan cuba tak buat lagi. Tapi abang janganlah naikkan angin Ika. Ika pun…" "Ya sayang. Abang pun salah. Abang mintak maaf. Meh sini abang peluk. Tak perlulah nangis." Luqman menarik aku dalam pelukannya. Aku yang asalnya hanya bergenang airmata, kini mengalir sudah mutiara jernih itu dipipi. Aku memeluknya erat. Sempat aku berkata padanya, "Abang ni pandai ambil kesempatan nak peluk-peluk orang" Luqman ketawa kecil lalu membalas "Biarlah abang peluk isteri abang. Bukan abang peluk orang lain pun. Tapi sekarang ni siapa yang ambil kesempatan peluk kuat-kuat? Abang ke Ika?" aku hanya ketawa. Malah sengaja aku eratkan pelukan kami. Luqman mencium ubun-ubun kepalaku. Aku hanya membiarkan saat tangannya bebas membelai-belai rambutku. Aku bahagia diperlakukan begitu.

Mak dan ayah datang ke rumah kami beberapa hari setelah kami pulang dari bercuti di Bali. Aku begitu gembira bila Mak kata mahu tinggal dirumahku untuk sehari dua. Luqman memberikan persetujuan dengan alasan aku tidak kesunyian ditinggalkan bersendirian di rumah. Adik-adikku Ina dan Amin turut bersama Mak dan Ayah. Waktu makan malam buat pertama kalinya rumahku yang selalunya dipenuhi suasana romantic aku dan Luqman, hingar bingar dengan suara Amin dan Ina. Aku berbual-bual dengan Mak sementara Luqman yang baru pulang berbual-bual dengan Ayah. Tiba-tiba ayah tanyakan soal anak. Aku hanya diam. Luqman pula tersenyum sambil memandang aku. "Belum ada rezeki lagi la tu agaknya. Abang ni pun satu, sabar-sabarlah. Diorang ni baru je kawin. Nak duduk berdua-dua dulu. Lepas ni dah ada anak, susah nak menikmati masa berdua.." Fuh. Nasib baik mak tolong back-up. Kalau tak, aku pun tak tahu nak jawab apa. Seboleh-bolehnya, aku tak nak mengandung lagi. Aku takut untuk menghadapi proses melahirkan. Aku tahu ia amat menyakitkan. Luqman hanya senyum. Ayah mengangguk perlahan-lahan tanda mengerti. Aku pula hanya termenung. Mak dan ayah seolah-olah mengharapkan cucu. Sedangkan aku, begitu takut untuk mengandung. Dan pastinya lepas ini, Luqman akan mendambakan perkara yang sama. Tapi setahu aku, kami tak pernah merancang. Aku hanya berdoa segala yang terbaik untuk kami berdua, juga untuk ibubapaku.
"Sayang, abang tak tahu kenapa, abang asyik teringat-ingat pertanyaan ayah tadi." Luqman berkata ketika kami berada dalam bilik, bersiap-siap untuk tidur. Dapat aku jangkakan, Luqman pasti akan utarakan persoalan ayah sebentar tadi. Aku hanya tersenyum. "Ika dengar tak apa abang cakap ni?"Luqman cuba menarik perhatianku. Lantas aku menuju kearahnya yang berada di atas katil, langsung aku memeluknya. Aku sudah terbiasa, malah aku berasa begitu janggal jika tidak memeluknya. "Ika dengar bang. Cuma Ika sebenarnya takut." "Takut? Ika takut apa?" Luqman mengosok-gosok belakangku. Kami membetulkan posisi masing-masing agar lebih selesa. Tanganku masih memaut lehernya. "Ika takut, kalau Ika mengandung nanti, bila sampai masa nak lahirkan baby tu, mesti sakit. Ika takut." "Laa, memang la sakit kalau nak lahirkan anak. Tapi memang itu lah adatnya. Kalau tak sakit macam mana baby tu nak keluar. Sakit tu yang mengeratkan kasih sayang seorang ibu pada anaknya. Lagipun, tengok mak Ika, boleh je lahirkan sampai enam orang anak." Luqman bersuara perlahan. Aku akui hakikat itu. Aku kemudian mengubah posisiku. Aku berbaring dan tanganku pula memeluk pinggangnya. "Tapi Ika takut la. Abang nak ke anak?" "Mestilah nak. Kalau boleh abang nak ramai anak. Bolehlah sayang. Takkan nak biarkan rumah kita ni sunyi je." Luqman berusaha memujukku. Hahaha. Aku hanya ketawa di dalam hati. Mana mungkin dengan memujukku kami akan mendapat anak. Sedangkan kami tak pernah merancang. Bahkan kami selalu ‘bersama’ bila-bila masa yang kami inginkan. "Tak apalah bang. Ika redha je. Kalau ada rezeki, adalah tu,kan?" "Ika tak perlu takut sangat. Abang selalu je tengok oragn bersalin. Selamat je, insyaAllah. Jom tidur sayang. Abang penatlah hari ni. Banyak patients sekarang ni." Aku hanya tersenyum, dan meletakkan kepalaku didadanya. Kami tidur dengan nyenyak.

"Tahniah Puan. Puan mengandung dua bulan." Aku bagaikan tidak percaya kata-kata doctor perempuan Cina itu sebentar tadi. Bagaikan seluruh rahmat kurniaan Ilahi di muka bumi ini milik aku. aku begitu bahagia. Tak dapat aku gambarkan perasaanku ketika itu. Hilang segala gusar dan takut yang menguasai sebelum ini. Tak sabar rasanya aku mahu khabarkan berita gembira ini pada suamiku, mak dan ayah. Tidak kusangka pening dan loyaku selama seminggu merupakan petanda kehadiran benih suci ini dalam rahimku. Aku pulang ke rumah dengan kereta yang kupandu sendiri. Aku memandu dengan berhati-hati. Setibanya aku di rumah, kulihat kereta suamiku berada di garaj. Awal Luqman pulang hari ni. Aku terus masuk kerumah sejurus aku memakirkan keretaku di garaj. Aku mencari Luqman di dalam bilik. Ku lihat dia sedang berbaring lemah di atas katil. Aku terus menuju ke arahnya. "Abang, abang okay tak ni? Kenapa nampak macam tak sihat?" "Ika. Ika pergi mana tadi. Risau abang." Luqman bersuara lemah, langsung tidak menjawab soalanku. "Ika pergi klinik bang. Abang ni kenapa? Demam ke?" "Entahlah. Abang rasa tak sedap badan. Pening-pening. Rasa nak muntah pun ada." Mendengar jawapannya, aku terus ketawa. Bagiku Luqman begitu kelakar. Aku pernah dengar cerita bahawa jika isteri mengandung, suami turut mengalami alahan. "Kenapa ketawa ni, abang kan tak sihat." Luqman masih bersuara perlahan dan lemah, namun masih ada nada manja. Aku segera mencium pipinya. "Abang nak tahu tak kenapa abang tak sihat? Sebenarnya, Ika mengandung bang. Dua bulan. Sebab tu abang pun turut loya-loya macam Ika" Kataku seraya mengangkat dua jari. Luqman yang masih di pembaringan terus bangun. "Ya ke? Alhamdulillah. Subhanallah. Tuhan dah makbulkan doa abang. Terima kasih sayang. Terima kasih sebab hamilkan zuriat abang." Lantas dia memelukku seeratnya. Aku membalas pelukannya dengan penuh kebahagiaan dan kesyukuran yang tidak terhingga.

….bersambung….
p/s: Ni karya kedua saya. Saya masih belum matang dalam dunia penulisan ni. Kalau ada yg perlu diperbetulkan, commentlah ya. Kisah ni kisah benar seseorang yang diubahsuai oleh penulis mengikut keadaan..
posted by Penulisan2u @ 3:13 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
29 Comments:
  • At 15/6/09 11:42 PG, Anonymous cantik said…

    best cte ni.x sume org kt dlm dunia ni blh time org baru dlm hidup secara tetiba je.lg pn cte ni best sb ada sikit kelainan dri cte lain yg sblm ni hya memaparkan klu kawen pksa ni mst ada konflik.

    anyway gud job!
    chayo....

     

  • At 15/6/09 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh21!!!SY SUKE SGT..

     

  • At 16/6/09 12:54 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    sweet sgt..ayatnyer pun simple..
    gud job, writer..!

     

  • At 16/6/09 1:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cptla post smbngnye..

     

  • At 17/6/09 11:57 PG, Anonymous didi said…

    happy je cite ni....buhsan dgn cite sedey2 ni

     

  • At 17/6/09 2:19 PTG, Anonymous haiza langkawi said…

    good job..i like

     

  • At 17/6/09 7:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni mcm cite sebenar spupu sya.kwen dulu baru bercinta..

     

  • At 18/6/09 3:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bahagiaje...
    xde thrill lnsung...
    xkn la xde ujian dan dugaan lgsung dlm idop ko ni..
    kalau cmtu aku pon nk kawen gk la...
    ade sape2 yg da nk kawen,tp pmpuan tu excident lak...
    leh aku jd pengganti nyeee???

     

  • At 19/6/09 10:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hm bestnyer citer nier.....
    hapy giler siot..........

     

  • At 20/6/09 12:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku suka cter neh....ntah...lg slmt bcinta pas kawen wlo cam da rsiko nye...tp lbh slmt...

     

  • At 20/6/09 5:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha..
    aku pon nk bcinta lps kawin la...
    lg bahagia..
    family aku mostly bercinta lps kawin..
    pilihan keluarga katakan..
    n mostly alhamdulillah,bahagia n beranak pinak..

     

  • At 20/6/09 6:16 PTG, Anonymous nisaa.pooh said…

    best cter ni...romantic,cpt la postkan sambungan.

     

  • At 20/6/09 10:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cute je cte ni.~aeidmn~

     

  • At 21/6/09 7:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    terima kasih utk komen2 yg diberikan..
    cerita ni nmpk sweet kn,nmpk bahagia kn??
    sbnrnya, ni crite yg sgt SEDIH, yg memilukan hati ini bila terkenangkannya..
    sbb tu ada smbgnnya..
    betul2 berlaku,cuma saya edit utk elakkan sbrg kemudharatan kpd pemilik cerita sbnr..
    apa2 pun,nanti kalau dh keluar smbgnnya,jgn lupa baca, bg komen dan pandangan ya..

    ...akAk cHeNtA...

     

  • At 21/6/09 1:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita ni macam novel sepupuku suamiku la.pape pun, ok. kna baiki penggunaan bhasa lagi k

     

  • At 23/6/09 3:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok...best gak..cuma aku konpius sikit penerimaan Luqman...xkan tunang baru meninggal,terus boleh cintakan pompuan lain...aku x bape setuju la...

     

  • At 30/6/09 8:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita agak menarik....sebuah percintaan yang dibina setelah pernikahan...pernikahan yang terjadi dengan ketentuan kedua ibubapa...

     

  • At 2/7/09 10:07 PG, Blogger onieyhijroniey said…

    bes la cmni
    saya pn kalau boleh nk bcinta lpas kwen
    lagi bahagia
    heheehe

     

  • At 4/7/09 5:32 PTG, Blogger PuisiPublish said…

    bcinta lepas kawen memang best sebb takde siapa2 lg nak mara klu nak b'dua-dua, kalau ada smbgnnya cpt2 la siarkn hehe...

     

  • At 5/7/09 10:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    geramnya kenapa cite ni ada sambungannya
    cepatlah sambung orang dah tak sabarni
    citer ni dah la best giler-giler^_^

     

  • At 6/7/09 12:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thanx semua sbb baca..
    tp penulis xdpt nk post smbgnnya atas sbb2 tertentu...
    minta maaf sgt2...

    mungkin suatu hari citer ni akan disiarkan di blog..jika mempunyai peruntukkan waktu..

     

  • At 6/7/09 8:33 PTG, Blogger princess_diary said…

    citer yg pnuh bahagia..
    kalaulah hidup kita semudah tu
    huhu..
    xde conflik lgsung
    rase pelik sikit..
    jahat ek..
    bkn doakan
    juz untuk bestkn citer..hehe

     

  • At 7/7/09 6:03 PTG, Anonymous dhamirah_dekno@yahoo.com said…

    yup setuju..
    hidup xsemudah tu..
    mcm mane lelaki yg baru hilang bakal isteri boleh terima org lain sekelip mata..
    and macam mana ayah boleh offer anak pada kawan baik dia..
    bahagia dalam sekelip mata..cannot go..
    hehe..
    atleast u try better then me.. keep it up!!chayok!


    (>_^) dhamirah (^_<)

     

  • At 8/7/09 4:37 PG, Anonymous saffashapawi said…

    sambungan!! sambungan!! xsabar niyh. ngehngeh. jgn la wat ade konflik2 ek. penat bace. huehue. hanya pandangan terserah nk buat ke tak. tp mmg best! haha. akan ku tunggu sambungannyer.

    btw, leh x anta karya nie kat email saye. please......

    saffas_94@yahoo.com

    please please please please. sye akn setia membace karya mu. huehuehue. please ek. arigato gozaimas!! overall good job. [terase cm nk buat cerpen jugak lah.] hehe.

     

  • At 8/7/09 6:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    to saffashapawi...
    saya akak chenta,penulis cerpen ni..
    sorry,permintaan xdpt nk ditunaikan..
    sbb saya sbg penulis merasakn karya ni adalh hak peribadi..
    bila dh post kt sini,kira dh cukup ok utk dibaca,not utk disimpan oleh org lain..sorry sgt2..
    btw,saya sgt hargai sokongan saudara/i terhadap cerpen saya ni..terima kasih byk2..

    smbgn saya dh nyatakan di atas(bahagian komen jugak),saya xdpt nk smbg..maybe one day saya akan letak dlm blog..
    skrg sibok dgn kuliah,exam and what so ever berkaitan dgn pelajaran..sgt2 bz..sorry again..

     

  • At 21/7/09 1:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best betul.. tp nanti jgn letak yg sedih2.... letak yg happy sudah lah...

    anyway... good job...
    teruskan usaha anda...

     

  • At 23/7/09 12:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni best..tp ayat2 cm ayat karangan la..

     

  • At 19/10/10 7:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    read here kak chenta,
    alaaa.. jgnla create ending yg sedih sgt :(
    tak best..
    we love happy ending.

     

  • At 21/10/10 11:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kak chenta, nak ending yg hppy ? mostly cerpen cinta byk pertengahan and climate mesti ada konflik. tak best and tkt pun ada. plss reply our comment and reconsider my idea ???

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group