BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Mei 29, 2009
Novel : Prince Charming 22
Nama Pena : RatuBulan

22: Cinta dan Pengorbanan

Puan Nazrina memeriksa surat di peti surat rumahnya dan mendapati terdapat beberapa surat di dalamnya. Dia mengambilnya dan berlalu masuk ke dalam rumah. Satu demi satu surat dilihatnya dan kebanyakkanya adalah bil-bil yang perlu dijelaskan.

"Nazrul! Kamu nak bangun pukul berapa ni? Dah dekat jam 12 tengah hari!" jeritnya. Masuk kali ini sudah banyak kali dia menjerit menyuruh anak lelaki itu bangun tapi sampai sekarang, Nazrul tidak kelihatan lagi. Mesti tengah nyenyak tidur di atas. Dia mengeluh lemah. Tidak tahu bagaimana hendak mengubat penyakit Nazrul yang asyik suka tidur. Kalau dulu disebabkan Nazrin tapi sekarang Nazrin sudah tiada, perangai Nazrul masih lagi tidak berubah.

Senyap. Tiada kedengaran apa-apa di atas. Semestinya Nazrul tengah nyenyak tidur lagi sehinggakan tidak mendengar jeritannya. Puan Nazrina menggeleng lemah. Mungkin malam tadi tidur lewat lagi menonton perlawanan bola sepak di televisyen.

Sampul surat dari University of Sheffield menarik perhatiannya. Dia tersenyum setelah membaca kandungan surat itu. Memangnya dia bercita-cita untuk belajar di luar negara dahulu tapi di sebabkan cintanya kepada arwah suaminya, dia sanggup lupakan cita-citanya. Dia berkahwin dalam usia yang muda dan menjadi ibu kepada dua anak kembar dalam usia yang muda juga.

Hajatnya hendak sambung belajar di luar negara selepas berkahwin terhalang apabila Nazrul di sahkan menghidap penyakit jantung berlubang. Hidupnya teruji lagi sekali apabila anaknya, Nazrin terlibat dalam kemalangan apabila sebuah kereta melanggar Nazrin ketika anaknya itu sedang bermain di taman permainan. Di fahamkan pemandunya berada dalam pengaruh alcohol. Tidak cukup dengan itu, hidupnya sekali lagi teruji apabila suaminya meninggal dunia kerana serangan jantung. Dan kini hanya tinggal Nazrul sahaja di sisinya. Dia tiada saudara mara yang lain. Dia anak tunggal dalam keluarganya dan ibubapanya sudah lama meninggal dunia.

"Morning mama," sapa Nazrul tiba-tiba mengejutnya dari lamunan.

"Morning? Matahari dah menegak dah," balas Puan Nazrina memerli.

"Bukan ke hari ni cuti sekolah, mestilah bangun lambat sikit," balasnya berlalu ke meja makan. Nasi lemak sudah pun tersedia di atas meja. "Surat apa tu?" dia menjeling melihat surat yang membuatkan mamanya termenung tadi.

"Sheffield University," ujar mamanya dan menolak surat itu ke tepi.

"Baguslah! So, mama terima?"

"No," jawab mamanya mengukir senyuman manis. "Mama sengaja memohon untuk belajar di sana dan tak sangka dapat pula."

"Kalau mama suka, terima sajalah."

"Jangan risau, mama takkan terima."

"Tapi tukan cita-cita mama juga."

"Honey, kalau mama terima, ini bermakna kamu kena ikut mama juga. Dan semestinya kamu tak nak tinggalkan kehidupan kamu di sini, right? Mama takkan benarkan kamu tinggal seorang diri selagi usia kamu tak mencecah 21 tahun," ujar Puan Nazrina membuatkan Nazrul terdiam. "So, jangan risau. Mama takkan terima tawaran tu," dia cuba meyakinkan anaknya.


Nurul menghampiri Nazrul yang sejak dari tadi asyik mendiamkan diri. Memang sesuatu yang pelik kalau Nazrul yang selama ini suka tidur tidak kira di mana-mana saja dan tiba-tiba pada hari ini pula dia asyik termenung sepanjang masa. Padahal sepatutnya pada hari ini mereka semua bergembira di pusat bowling. Menghilangkan segala tension belajar dan urusan kelab bola sepak.

"Kau tak main pun," sapa Nurul setelah dia dipaksa oleh Zaki dan Ridzuan yang juga perasan akan perubahan Nazrul.

"Aku tak berminat," jawab Nazrul acuh tak acuh. Sejak perbualan dengan mamanya semalam, dia lebih suka menyendiri. Betul juga kata mamanya, kalau mamanya terima tawaran belajar di universiti tersebut, hendak tak nak, dia terpaksa mengikut mamanya ke sana dan ini bermakna dia akan meninggalkan kehidupannya di sini buat satu jangka yang lama. Dan sudah semestinya tidak tidak mahu meninggalkan kehidupannya di sini.

Di sini adalah kampung halamannya. Dia di lahirkan di sini dan dibesarkan di sini. Di sini juga dia ada ramai kawan-kawan yang mempunyai minat yang sama, iaitu bola sepak. Di sini juga pusara Nazrin dan ayahnya dikebumikan. Dan pendek kata, kehidupannya sudah serasi di sini. Dan di sini juga ada mak cik yang selalu cari gaduh dengannya.

Wajah Nurul di sebelahnya di renung lama. Kemudian, tanpa di sedari, dia mengukirkan senyuman. Entah kenapa pula Nurul boleh masuk dalam senarai ‘Kenapa pilih sini?’ Mungkin sebab kewujudan Nurul dalam Kelab Bola Sepak memang sudah sebati dengannya. Mana tidaknya, awal-awal lagi sudah berani menganggunya tidur.
"Kenapa kau pandang aku macam tu?" tanya Nurul yang sejak tadi dia perasan anak mata Nazrul memandangnya tanpa berkelip sehingga membuatkan jantungnya berdegup kencang.

"Kau ada boyfriend?" tanya Nazrul. Apa yang aku tanya ni? Detisnya.

"Soalan yang pelik," ujar Nurul yang masih lagi terkejut dengan soalan Nazrul yang tiba-tiba menyentuh tentang peribadinya. Selalunya Nazrul tidak pernah bertanya soal peribadinya selama ini. "Kenapa kau nak tahu?"

"Sebab aku nak tahu siapa lelaki yang bertuah tu," Nazrul tersengih. Tahu sangat kalau Nazrul sudah tersengih bagaikan kerang busuk itu. Mesti ada sahaja perkara yang hendak digaduhnya nanti.

"Okey, aku tak nak gaduh dengan kau," terus Nurul bangun dari duduknya dan merampas bola bowling daripada tangan Hayrul dan melontarnya ke landasan sekuat hati. Hayrul yang baru sahaja hendak main tadi, tercengang apabila Nurul tiba-tiba datang merampas bolanya. Entah hantu mana lagi yang rasuk Nurul kali ini.

"Kau ada boyfriend?" ajuk Rezza tiba-tiba. Nazrul mengeluh lemah. Semestinya Rezza sudah mendengar perbualannya dengan Nurul tadi. "Kenapa dengan kau hari ni? Lain macam saja?"

"Boleh tak kita berbual?" tanya Nazrul.

"Pasal apa?"

"Bukan di sini," dia berlalu bangun dan melangkah pergi keluar dari pusat bowling. Rezza hanya mengikutnya di belakang. Sebaik sahaja sampai di kawasan lapang, mereka berhenti dan duduk di sebuah bangku kosong yang disediakan di pusat membeli belah itu.

"Semalam, mama dapat tawaran belajar di UK," Nazrul memulakan bicara.

"Ya? So, bila auntie nak bertolak pergi sana?" tanya Rezza turut berasa gembira dengan berita yang disampaikan oleh Nazrul itu. Dia sememangnya tahu selama ini, Auntie Nazrina memang bercita-cita tinggi untuk belajar di luar negara dan impiannya terlaksana juga akhirnya.

"Mama tolak tawaran tu," keluhnya.

"Kenapa? Bukan ke tu cita-cita auntie nak belajar di luar negara?"

"Ya. Mungkin sebab aku mama tolak tawaran tu," tambah Nazrul lagi. Rezza ternyata tidak faham dengan masalah yang melanda sekarang itu. "Sebab kalau mama terima tawaran itu, ini bermakna aku kena ikut mama sekali ke sana. Mama tak benarkan aku tinggal seorang diri selagi umur aku tak mencecah 21 tahun. Ini juga pesanan papa sebelum dia meninggal dunia."

Rezza terdiam. Memang betul apa yang Nazrul cakapkan itu. Auntie Nazrina mungkin menolak tawaran belajar sebab Nazrul. Dia kenal sangat dengan mama Nazrul yang sememangnya lebih mementingkan anaknya sendiri dari dirinya sendiri.

"So, apa yang kau nak buat?" tanya Rezza.

"Aku tak tahu," kedengaran keluhan berat dari Nazrul. Pandangannya dilemparkan ke arah orang ramai yang sedang membeli-belah di sekelilingnya. "Dah banyak kali mama tolak tawaran belajar diluar negara, dan aku tak sanggup tengok mama berputih mata lepaskan tawaran kali ini. Mungkin aku boleh yakinkan mama aku yang aku boleh hidup berdikari dan suruh mama terima tawaran tu."

"Tapi auntie takkan benarkan kau tinggal seorang diri. Kalau dulu kau ada Nazrin tapi sekarang ni Nazrin dah tiada, mesti auntie tak benarkan kau tinggal seorang diri di sini," balas Rezza. "Dan kau pula, sanggup ke biarkan mama kau pergi belajar di negeri orang yang jauh tu? Auntie tak de sesiapa di sana nanti."

Nazrul mengurut dahinya. Kepalanya terasa pening kerana asyik berfikir tanpa henti sejak malam semalam. Dia tidak tahu hendak membuat keputusan macam mana lagi. Apa yang pasti keputusan yang akan dibuatnya mesti memihak sebelah pihak. Sama ada dia mengalah mengikut mamanya ke United Kingdom ataupun mamanya melupakan belajar di sana. Tapi sampai bila dia hendak menjadi penghalang kejayaan mamanya sendiri?
"Apa yang perlu aku buat?" tanya Nazrul lagi. "Aku sayang mama tapi aku tak nak tengok mama sedih. Aku sayang tempat ni juga dan kalau boleh aku tak nak pergi dari sini."

"Kau saja yang boleh buat keputusan. Kalau nak pergi, aku memang tak boleh nak halang kau. Aku tahu, memang berat nak tinggalkan tempat ni tapi suatu hari juga kita akan tinggalkan tempat ini. Lagipun SPM dah nak dekat. Lepas SPM, kita semua akan bawa hala tuju masing-masing. Mungkin kita semua akan berpisah nanti."

"Aku tahu pasal tu tapi ada sesuatu yang aku tak boleh tinggalkan tempat ni," seketika kemudian, wajah Nurul terbayang di matanya. Wajah Nurul sedang tersenyum, sedang marah dan wajah yang selalu tidak puas hati dengannya. Dia tersenyum keseorangan.

"Aku rasa masih belum terlambat lagi nak beritahunya," ujar Rezza.

"Boleh tak kau tolong aku?" pinta Nazrul memandang tepat wajah teman baiknya itu. "Jangan beritahu Nurul pasal benda ni."

"Lambat laun dia akan tahu juga."

"Ya tapi aku nak tengok dia gembira dulu."

"Okey, kalau itu yang kau mahu… aku ikutkan saja.

"Thanks. Nanti aku belanja kau ayam golek," dia tersenyum.

"Aku lebih suka Pizza," balas Rezza.


Pintu bilik mamanya yang terbuka luas diketuknya. Dari depan pintu, dia dapat melihat mamanya sedang menatap album gambar mereka sekeluarga.

"Dah balik?"

Nazrul berlalu masuk ke dalam tanpa berkata apa-apa. Dia melihat kesemua album gambar yang berselerak di katil mamanya. Selalunya kalau mamanya tidak pernah melihat gambar-gambar kenangan mereka seorang diri. Kalau tidak dengannya, mesti dengan Nazrin tapi sekarang Nazrin sudah tiada. Mungkin mamanya rasa kesunyian.

"Dah makan?" tanya Puan Nazrina.

Nazrul hanya sekadar mengangguk.

"Mama?" tanyanya pula.

"Dah," dia kembali menatap gambar-gambar yang menjadi kenangan abadinya. Gambar yang pada masa itu merupakan hari yang paling berbahagia buat mereka sekeluarga. "Mama teringatkan Nazrin dan papa. Kalaulah mereka ada lagi mesti kita hidup bahagia seperti dulu."

"Kalau Nazrin dan papa masih ada, mungkin saya yang tiada," balasnya.

"Honey, bukan itu maksud mama."

"Saya faham."

"So, macam mana dengan jamuan kelab tadi?" tanya Puan Nazrina menutup dan mengemas semua album gambar yang berselerakan di atas katilnya.

"Ma, saya dah buat keputusan," kata Nazrul mula berbicara. Puan Nazrina merenung anak lelakinya itu. "Tolong terima tawaran belajar tu," ujar Nazrul membuatkan Puan Nazrina terkejut dengan permintaan anaknya itu.

"Honey, kamu tahukan…"

"Ya. Saya tahu. Kalau mama terima tawaran tu, saya terpaksa ikut mama sekali ke sana dan saya dah buat keputusan akan mengikut mama."

"Tak. Bukan pasal tu, belajar diluar negara memang impian mama dahulu. Tapi mama dah lupakannya sejak berkahwin dengan papa kamu dan sekarang impian mama adalah menjaga kamu sehingga kamu benar-benar dah dewasa. Itu impian mama sekarang," ujar Puan Nazrina menggenggam kedua tangan anaknya.

"Ma, tolonglah jangan paksa diri lagi. Mama dah banyak berkorban untuk saya dan izinkan saya berkoban untuk mama pula. Saya tak mahu sebab saya, impian mama selama ini terkubur macam tu saja. Saya tahu, mama memang nak sangat terima tawaran tu. Jangan risaukan saya lagi. Saya akan ikut mama."

Tanpa di sedari air mata keibuannya menitik satu demi satu. Dia terharu sangat dengan apa yang dikatakan oleh anaknya itu. Kini barulah dia menyedari, Nazrul bukan lagi budak kecil yang perlu di jaga tapi sudah berubah menjadi lelaki yang matang dan tahu buat keputusan.

"Thanks sweetheart," Puan Nazrina memeluk erat satu-satunya anak lelakinya itu.

"Jangan lupa belanja ayam golek sebelum pergi sana," gurau Nazrul. Mereka dua beranak ketawa kelucuan.

"Kau nak apa?" tanya Nurul sebaik sahaja menjawab panggilan telefon daripada Nazrul sebaik sahaja dia meletak kepala pada bantalnya untuk tidur. Dia melihat jam di dinding biliknya. Tepat jam 12 tengah malam. "Kenapa kau selalu ganggu aku tidur malam-malam? Lain kali aku tutup handset!"

"Kau dah cakapnya banyak kali tapi tak tutup juga," balas Nazrul tersengih.

"Bukan tak tutup tapi aku lupa nak tutup!"

"Cakaplah kau tengah tunggu panggilan dari aku," balas Nazrul sengaja ingin menyakat Nurul.

"Beri aku sebab kenapa aku perlu tunggu panggilan dari kau?" Nurul mencebik. Memang beberapa hari ini dia sering menerima panggilan dari Nazrul dan kadang-kadang mereka akan berbual sehinggalah salah seorang daripadanya tertidur.

"Sebab kau sukakan aku?" jawab Nazrul.

"Tolong sikit! Kau yang selalu telefon aku, bukannya aku yang telefon kau. Jadi, maknanya kau yang sukakan akukan? Kalau suka tu cakap sajalah, janganlah nak tuduh-tuduh aku pulak yang tangkap lentok dengan kau."
Senyap. Tiada kedengaran suara dari Nazrul langsung. Nurul pelik. Tak mungkin Nazrul sudah tidur. Rasanya tidak sampai beberapa minit mereka berbual. Selalunya paling cepat mereka berbual melalui telefon adalah setengah jam. Itupun sebab kreadit Nazrul sudah habis.

"Nazrul?"

"Ya," jawabnya sepatah. "Sorry, apa yang kau cakap tadi?"

"Kau dengar ataupun pura-pura tak dengar?" Nurul terasa Nazrul sudah mula mempermainkannya.

"Serius, aku tak dengar."

"Kau ada masalah? Siang tadi aku tengok kau lain macam saja," dia teringatkan wajah sugul Nazrul dan asyik mendiamkan diri siang tadi seolah-olah Nazrul mempunyai masalah besar.
"Tak de apa," jawabnya. Dia masih lagi belum bersedia untuk memberitahu Nurul. Ataupun mungkin lebih tepat lagi, dia takut hendak memberitahu Nurul.

"Habis tu? Kau sakit?"

"Tak," dia cuba ketawa. "Jangan risau. Aku tak apa-apa cuma…."

"Cuma apa?"

"Tak de apalah. Wei, aku dah bincang dengan Rezza, nanti kena cari penganti aku sebagai penjaga gol. Mungkin kita akan adakan mesyuarat tergempak hari Rabu nanti."

"Penganti kau?" Nurul hairan. Cara Nazrul bercakap seolah-olah dia hendak keluar dari Kelab Bola Sepak ataupun pergi dari sini sahaja. "Kenapa pula nak cari pengganti kau? Kau nak pergi mana?"

"Kan hujung tahun ni aku dah tamat belajar. Mestilah nak cari pengganti baru jugak. Bukan pengganti aku saja, pengganti Rezza, Fiq dan beberapa jawatan yang diisi oleh ahli tingkatan 5. Semuanya perlu ada pengganti. Nanti kami tak mahu kau pening kepala nak cari pengganti yang sesuai," balas Nazrul.

Nurul pula terdiam. Rasanya macam baru semalam dia berkenalan dengan mereka semua dan sekejap sahaja dia akan berpisah dengan mereka. Kebanyakkan jawatan tertinggi dalam kelab di pegang oleh pelajar tingkatan 5. Rasanya macam tidak percaya sahaja dia mereka semua akan tinggalkan sekolah dan yang penting lagi tinggalkan kelab.

Dan begitu juga dengan Nazrul yang akan meninggalkan zaman persekolahan. Mungkin dia tidak akan berjumpa dengan Nazrul dan yang lain lagi. Mereka semua pasti akan sibuk dengan kehidupan belajar di kolej ataupun kehidupan pekerjaan bagi yang tidak mahu menyambung pelajaran.

"Lepas sekolah nanti kau nak buat apa?" tanya Nurul.

"Tak tahu lagi."
"Tak nak sambung belajar?" bantal kecilnya dipeluk.
"Mungkin," jawabnya sepatah.
"Ni mesti tak de cita-cita lagi ni."
"Bukan tak de tapi masih samar-samar lagi," jawab Nazrul. "Percaya tak, kadang-kadang kita ni tak pasti dengan cita-cita kita so, memang susah nak buat pilihan sekarang. Mungkin bila dah habis belajar nanti, kita akan nampak masa depan kita."
"Oh, kalau macam tu biar aku tolong kau. Kau minat dalam bidang apa?"
"Bidang tidur."
"Cakaplah betul-betul!" Nurul mencebik marah. Kedengaran ketawa Nazrul di hujung talian.
"Betullah. Aku rasa selain tidur, aku tak minat apa-apa. Oh ya, aku minat bola sepak dan…."
"Ayam golek," pantas Nurul menjawab. Nazrul ketawa lagi. "Mungkin kau boleh jadi pengusaha ayam golek."
"Tak boleh."
"Kenapa?"
"Sebab aku takut, aku makan semua ayam golek tu," jawab Nazrul. Kali ini Nurul pula ketawa kelucuan. Perbualan mereka berlanjutan entah berapa lama setelah menyedari masing-masing terlalu mengantuk untuk berbual lagi.
posted by Penulisan2u @ 3:24 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
29 Comments:
  • At 29/5/09 2:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lame btol tggu crite ni............ni dah xdek smbungan dah...........jgn lupa smbung cepat2 tau...........

     

  • At 29/5/09 8:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    copat la smbung,den da lamo tggu ni ha!

     

  • At 30/5/09 1:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yup! btol tu! nak tunggu sambungan die punye la lambat..
    nape? bizi ke penulis??

    ~~PapaTul~~

     

  • At 31/5/09 12:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x sbr nk bce smbngn dye....ade blog x...

     

  • At 4/6/09 12:34 PTG, Anonymous yn merahitam said…

    mne smbungn???
    truja nk bce
    cpt la smbung
    plizzzz

     

  • At 6/6/09 6:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best r citer ni!
    cepat sket ok!!!

     

  • At 12/6/09 4:18 PTG, Anonymous HangTuah said…

    Panjang juga cerita ni..

     

  • At 13/6/09 6:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaa...
    bile episod strusnyer nak kluar...
    x sabr nk baca

     

  • At 14/6/09 12:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    cik ratu bulan..
    saye silent reader kat blog awak..
    tp skang blog awak dah private ek...
    saye suke suma crita yg ade dalm tu..
    cinta 99 hari, prince charming..
    and also hikayat cinta..
    mmg best..
    bleh x awak invite saye..
    please30x...
    nanti tergantung plak cte hikayat cinta dalam kepala saya nie.. hehehe..
    mintak tlg sangat ek wak..
    please30x...
    heheh..
    nanti kalau sudi invite saye ek..

    (sabby_zain@yahoo.com)
    (sabbyzain16@gmail.com)

    tq soo much..
    <3

     

  • At 14/6/09 2:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    teruja nak tahu apa terjadi seterusnya=>

     

  • At 16/6/09 9:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mana sambungannya???
    ala.. baru best2 ni..
    cepatla sambung..
    x sabar nak baca nie..

     

  • At 17/6/09 6:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    PRINCE CHARMING..CETANYA AMAT MENARIK.JLN CERITA DAN SLOT CERITA YG D SMPAIKAN MENARIK DGN WATAK2 YG ADA. BARU HARI SAYA LIHAT BLOG YG MENYIMPAN CERPEN2 DN NOVEL SECARA ON9 WALAUPUN ADA CHAPTER DAN BELUM HABIS SEMUANYA TAPI SAYA TETAP SERONOK..SEHARIAN SAYA TAK BUAT KEJA,LEKA DGN MEMBACA CETA "PRINCE CHARMING" cerita pertama yang saya baca kat blog ni.. dri bab 1 hingga bab 22.. saya ni klu baca novel mmg akan baca sampai habis,tak pernah nak bertangguh. seronok sgt dpt baca bila dh mula hayati jln cerita... saya harap ceta prince charming akan di sambungkan secepat mungkin... :)
    ok. smpai sini je dulu, tapi klu dah ada sambungan ceta tu hope dpt tinggalkan pesanan kat blog saya
    Fyzah-in-da-club@blogspot.com

     

  • At 21/6/09 2:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ah cte nih..
    smbg ar cepat..
    x sabar nk bace..^_^

     

  • At 22/6/09 4:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    harap ratu bulan bleh smbg cerita ni cepat2......best sgt2 cite ni...... =>

     

  • At 22/6/09 3:39 PTG, Anonymous si setia said…

    ratu oh ratu!!!
    ke mana anda menghilang?
    da lme da tggu smbungan cite ni...

     

  • At 23/6/09 1:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya pn nk join blog awak la cik ratu...lucy_persona@yahoo.com

     

  • At 28/6/09 7:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Lah, x smbung lagi?Dh x saba nih.Ratuku,smbung lah cpat.Naper semua citer kt cni x habis.

     

  • At 2/7/09 10:01 PG, Blogger shakirah said…

    waaaaa lamanyer bila nak sambung nie...huhuhu...

     

  • At 6/7/09 3:05 PG, Blogger __yoy0__ said…

    huh!!! akhir nya penantian ku selama ini tidak sia sia hahahhahaha... bekurun wei tngu ko cntinue crta ko... anyway thnk 4 the fantastic stry
    peace no war

     

  • At 5/8/09 3:50 PG, Anonymous gAdis x SeDar diri sok nak skul... said…

    p/s....dari kul 12-3.46pagi...aku bacew ceritew ni...dari mulew chapter..
    serius aku ckp...story nie mmg gmpk nak mampus...
    aku sukew...kreatif tahap gaban la...cetewnyew...
    and...thnx a lots coz bt aku tido lewat...hahha..
    2 morrow dah la nak g skul...ambik adiah kat ats stage...
    sok aku jatuh gak kat atas stage time nak ambik adiah nnti..
    hOpe^^cpt2 la smbONg chaptEr erk...likE it..

     

  • At 17/8/09 4:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    oh ratu bulan~~~ ke mane kau menghilang??
    den x sanggup nak menunggu lg ...

     

  • At 22/8/09 2:00 PG, Anonymous syifaa said…

    best giler.. cepat lar smbung.... nk tau apa dh jd kt nazrul...

     

  • At 25/12/09 7:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sye suka citer nie...
    sye jga nak thu apa yg berlaku pada semua watak dlam citer....
    harap penulis novel ini meneruskan penulisan beliau...
    mungkin suatu hari nanti beliau akan jadi seorang penulis yg dikenali ramai...
    dan suatu hari nanti mgkn ada penerbit yg berminat untuk menghasilkan drama citer ni..

     

  • At 25/12/09 7:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ;0

     

  • At 24/1/10 11:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alangkah kecewanya pembaca kalu penulis citer nie xsmbg citer nie.....sambg la cpt, jgn bg ktorg pembaca ternanti2, penantian adalah satu penyeksaan, sakit ati la weh, geram n eeeee kalu jupe real...siapla!!!!!!hope smbg la, walaupun penantian satu penyeksaan tapi ble dah suke, lama pun sggup tgu.....pls1000x....

     

  • At 27/4/10 6:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penulis cpatla smbung....x larat dah nak tunggu ney..
    cpat kit...plizzz

     

  • At 23/10/10 2:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    can u please invite me to your blog ; hazirah66@yahoo.com / hazirah77@gmail.com PLEASE...

     

  • At 2/5/11 8:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter neyh bez cngt...
    ble nx smbung cter neyh...
    xsbr nx tggu smbungnnyer...
    n pliz anvite me 2 your blog...
    zierazizee@yahoo.com
    tengz...
    invite me k...

     

  • At 20/4/14 6:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Please smbung crita awk.Sya sngt2 teruja hndak mmbcanya wlaupun hnya mlihat cover dpn/blkg crita.Cerita yg sngat mnarik...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group