BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Mei 08, 2009
Cerpen : Siti di Alam Fantasi
Nama Pena : ButTerFly_GurL87

--------- bila kesengalan melanda tercurahlah idea wat cerpen ni...(^0-) --------



"Siti Bangun!!!!!!!!!!!!" Jerit Mak Mah pada anak tirinya yang seorang tu seraya menarik selimut yang menutupi badan Siti yang kering macam biskut kering.

"Liatnya budak ni nak bangun. Aku piat telinga tu baru tahu. Mira!!!!!!!Kau bawak air datang sini. Siap kau Siti. Degil sangat nak bangunkan. Nanti kau." Bebel Mak Mah sambil mencekak pinggang menanti kedatangan Mira yang membawa air khas untuk Siti.

"Mira!!!!!!!!!Cepat sikit. Terhegeh-hegeh bawa air." Laung Mak Mah sekali lagi dengan lengok suara suparnonya.

"Nah mak. Tak sabar je. Berat tau." Ujar Mira.

"Dah. Bak sini air tu. Siap kau Siti. Amik ni." Dengan selamba tahap cipan Mak Mah menjirus air pada Siti yang tidur lena seperti Sleeping Beauty.

"Siapa yang berani menganggu beta beradu dengan lena ni?" dengan terpisat-pisat serta dalam keadaan mamai Siti berkata.

"Banyak cantik muka kau. Beta konon, bangun la. Pemalas betul budak ni. Bangun……!!!!!!!" Mak Mah menjegilkan matanya yang sepet sambil memulas telinga Siti.

"Adoi. Sakit la Mak Mah." Siti mengaduh. Mira yang dibelakang Mak Mah menayangkan ibu jarinya pada Siti sambil menjelir lidahnya yang pendek tu.

"Tau sakit. Cuba kau tengok jam pukul berapa sekarang ni? Tu kat dapur siapa yang nak masak makanan untuk kitaorang? Pakaian kat belakang tu sapa nak basuh?" leter Mak Mah.

"Ala, Mak Mah ni. Rilek la. Tu anak Kesayangan Mak Mah kat belakang tu ada. Suruh la dia buat semua tu." Bidas Siti.

"Kau ingat anak aku ni apa? Anak aku yang cantik macam Erra Fazira ni kau suruh buat kerja. Abis kau tu ada apa gunanya? Dah jangan nak bagi banyak alasan lagi. Baik kau pergi buat semua tu sebelum aku lesing kau dengan siku aku ni." Segera Mak Mah menayangkan sikunya yang besar ibarat kayu balak tu. Siti pun terdiam dan segera bangun dengan penuh kemalasan menuju ke bilik air untuk mandi dan membasuh.

"Asal aku yang kena buat semua ni? Dah la korang hidup pun aku yang tampung dah tu ada hati arah aku buat macam-macam kerja lagi tu. Kalau tak dengan hasil jahitan aku korang tu dah lama kiok. Dah macam Cinderella lak aku ni. Tunggu putera datang selamatkan aku dan bawak aku jauh dari sini. Duduk sini pun asyik kena buli je. Bengang betul aku." Panjang lebar Siti membebel seorang diri sambil tangannya melakukan kerja basuhan.



Begitu la kehidupan seharian Siti dari dia kecil sampai besar sekarang ni. Siti telah lama kehilangan ibu tersayang sewaktu umurnya 4 tahun. 2 tahun selepas itu, bapanya telah berkahwin dengan janda muda anak satu. Mak Mah la orangnya dan Mira anaknya. Mira dan Siti tak pernah sebulu dari kecil lagi. Sampai sekarang mereka asyik bergaduh je kalau ada yang tak kena. Tapi yang selalunya menang mestilah Mira si lidah pendek.

Bapak si Siti ni tak lama selepas berkahwin baru meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya. Ketika itu Siti berumur dalam lingkungan 14 tahun. Selepas itu, tinggal la Siti bersama mak tiri dan adik tirinya dalam rumah itu. Nasib Siti memang baik kerana dia mempunyai bakat menjahit pakaian, jadi boleh la menampung kehidupan seharian mereka. Nak harapkan mereka berdua alamat tak berasap la dapur rumah mereka. Pemalas je, nak hidup senang tapi kerja tak mau. Kesian Siti asyik kena pau je duit hasil jahitannya.

"Siti, cepat la masak. Aku dah lapar tunggu kau ni masak." Kata Mira.

"Sabarlah. Nah, dah siap ni. Ke nak aku suap untuk kau sekali?" balas Siti dengan kegeraman.

"Bak sini. Mak jom makan." Laung Mira pada Mak Mah.

"Yelah."




"Mak Mah, Siti nak keluar pergi sungai. Semua kerja Siti dah siapkan. Ok, bye." Laju je Siti minta diri untuk keluar tanpa sempat Mak Mah mengeluarkan sepatah kata-kata. Siti segera berlari-lari anak menuju ke sungai. Sudah menjadi kebiasaan Siti apabila tiada tempahan jahitan dia akan segera siapkan segala kerja rumah untuk keluar ke sungai mencari ketenangan dihati. Asyik mengadap Mak Mah dengan Mira tu silap hari bulan boleh terkeluar biji mata. Bosan menghadap dorang hari-hari.

Siti berjalan meniti tepi sungai dan menuju ke pokok besar. Tempat yang selalu mengubat jiwanya yang dalam keresahan dan sedih apabila mengenangkan dirinya. Di pokok itu, terdapat sebuah buaian yang dibina oleh Siti dan bapanya suatu masa dahulu. Siti akan duduk dibuai itu sambil bernyanyi lagu kegemarannya.


laju-laju......
buaiku laju.....

pohon beringin tegaknya tinggi
kalau rendah menyapu bumi
pengibur aku menolong aku
bertiuplah oh angin bayu
laju-laju buaiku laju
akulah anak yatim piatu

laju-laju.....
buaiku laju.........

pohon beringin daunnya rendang
akar berjalur cecah kebumi
hatiku ingin hidup gemilang
nasib malang suratan diri
hidup aku tidak beribu
akulah anak yatim piatu

Tenang jua rasanya diri Siti setelah dia mendendangkan lagu itu walaupun suara tak sesedap Siti Nurhaliza penyanyi kegemarannya. Setelah agak lama Siti segera pulang kerumah. Kelihatan Mak Mah berdiri di depan pintu menanti kepulangan Siti.

"Hah! Siti, mana kau pergi ni? Dah dekat senja baru nak ingat balik rumah ke? Makan malam kitaorang kau tak siapkan lagi. Apa nak jadi dengan kau ni?" marah Mak Mah.

"Yelah. Orang nak pergi mandi dan solat dulu. Pastu baru orang masak." Balas Siti sambil kakinya melangkah masuk kedalam rumah menuju ke biliknya. Selesai semua kerja, Siti masuk ke bilik dan baring sambil melelapkan mata. Kemudian dia bangun menuju ke tingkap, melihat bulan dan bintang yang bergemerlipan menayangkan diri di dada langit.

"Alangkah bestnya kalau aku dapat jadi bintang kat langit tu. Bahagia hidup aku, tak yah nak pinin ngan perangai mak tiri aku. Cantiknya kau bulan memancar cahaya di malam hari." Siti bermonolog sendirian. Tak lama kemudian Siti kembali ke katilnya dan tertidur sudah.



Petang esoknya, Siti kembali ke tepi sungai dan bermain buaiannya sambil bernyanyi seperti biasa. Tiba-tiba Siti terdengar bunyi kucing mengiau dibalik pokok belakang. Segera Siti berlari kearah bunyi tersebut, maka terlihat la dia seekor anak kucing berwarna oren. Siti mengangkat kucing itu dan duduk bersimpuh di atas rumput, diletakkan anak kucing itu diatas ribanya dan dibelai anak kucing itu.

Sedar-sedar hari makin gelap, rupanya Siti terlelap sebentar tadi dan dilihat anak kucing diribaannya sudah tiada. Segera Siti bangun dan berlari pulang kerumah. Di kaki tangga rumah kelibat Mak Mah kelihatan sambil mencekak pingangnya yang tersedia tak ramping tu.

"Mana kau pergi hah? Tak ingat ke hari dah malam ni?" sergah Mak Mah sebaik saja kakinya memijak tangga rumah.

"Tak kemana pun. Orang pergi belakang tu je." Siti segera masuk ke dalam rumah dan membersihkan diri.



"Siti.....oooo...Siti.." Mak Mah melaung nama Siti berkali-kali. Namun tiada sahutan. Mira tergedik-gedik macam jellyfish ditepi emaknya.

"Mak, lambat lagi ke kita nak pergi ni? Mira dah tak sabar nak pergi ni. Boleh Mira berkenalan dengan anak orang kaya tu." Mira memasang angan-angan yang dirinya disatukan dengan anak orang kaya Osman.

"Sabarlah, mak nak sampaikan amanat dulu pada si Siti ni. Ke mana je dia ni." Mak mah melangkah kakinya ke dalam bilik Siti, ditolak kasar daun pintu bilik Siti.

"Oooo...ini kerja kau ya. Membuta je kerjanya. Apa nak jadi dengan kau ni?" tanpa belas kasihan Mak Mah menampar pipi Siti dan dipulas sekuat hati telinga Siti.

"Sakitlah Mak Mah...orang demam ni. Nak rehat....." lirih suara Siti mengadu dirinya tidak sihat.

"Dah, kau jangan nak banyak cekadak dengan aku. Aku nak keluar ni, bila aku balik nanti....pastikan rumah ni kemas, baju berbasuh. Faham???" Mak Mah memekik ditepi telinga Siti. Perit rasa telinganya dipekik begitu sekali.

"Baik Mak Mah..." jawab Siti dalam sendu diperlakukan begitu sekali oleh Mak Mah.

"Hemm...macam tulah. Bagus...aku pergi dulu. Duduk rumah, buat kerja. Balik nanti kalau kau takde, siaplah kau aku kerjakan." Gertak Mak Mah dan berlalu pergi meninggalkan Siti yang tersedu-sedu menangis.

‘Apalah nasib diri aku diperlakukan sesuka hati oleh Mak Mah...‘ Siti merintih dalam hati. Kepalanya terasa semakin kuat berdenyut, dipejam matanya rapat. Akhirnya Siti tertidur lena tanpa menghiraukan keadaan sekeliling lagi.


Siti dibuai lena, keadaannya tenang dirasakan saat ini, dia bermimpi. Dalam mimpinya dia telah bertemu dengan seorang bidadari jelita persis Nasha Aziz. Bidadari itu telah memberikan sekalung rantai berserta loket berupa kunci kepada sebuah pintu.
Siti tersedar sebaik saja rantai itu diserahkan kepadanya, terasa seperti tangannya menggenggam sesuatu. Diangkat tangannya ke depan mata.

Rantai!!!

Serupa seperti dalam mimpinya. Apa makna mimpinya ini? Siti bingkas bangun dan berjalan keluar dari biliknya. Langkahnya terhenti apabila matanya tertarik pada sebuah pintu berukir pada dinding depannya. Lantas disua loket pada rantainya ke dalam tempat kunci. Berjaya...pintu terbuka dengan sendirinya.

Kaki Siti seakan ditarik untuk masuk ke dalam pintu itu, dia menapak setapak ke dalam bilik. Sebaik saja kakinya mencecah masuk ke dalam bilik tersebut, dia terasa seolah-olah dia berada di tempat lain. Kaki dihala ke depan.

"Aku kat mana ni?" soal Siti sendirian kerana di depan matanya sekarang terbentang sebuah pemandangan indah dimana ada sebatang sungai yang mengalir deras. Matanya melilau melihat pemandangan yang tersergam indah depan matanya.

"Warghhhh..." Siti terpekik kecil. Terkejut melihat beberapa orang gadis yang sedang berkemban bersenda gurau sesama mereka. Tangannya segera mengatup mukanya, namun dia masih nampak kelibat mereka melalui celah jarinya.

\'Mak bapak dorang ni tak marah ke dorang ni berkemban? Dah macam artis kita je, berkemban terang-terang.\' Siti mengomel dalam hati.

"Tumpang tanya, maaf kacau korang bersiram. Apa nama tempat ni?" soal Siti pada mereka.

"Aaaaa..." spontan mereka terjerit dan berlari ke atas tanah meninggalkan seorang gadis yang kelihatan cool dalam air. Siti tersenyum toya padanya. Gadis itu segera naik ke atas tanah dan mencapai selendang membalut tubuhnya.

"Saudari, apa nama tempat ni? Saya rasa, saya dah tersesatlah." Ujar Siti tanpa disoal.

"Siapakah gerangan tuan hamba? Dan bagaimana tuan hamba boleh tersesat?" soal gadis itu dalam bahasa dulukala. Siti mengerutkan keningnya.

"Saya pun tak tahu macam mana saya boleh sampai ke sini. Kalau saya tahu takdelah saya tanya awak..." bidas Siti sedikit geram. Kini giliran gadis itu pula mengerutkan keningnya.

"Maaf tuan hamba, hamba tidak begitu faham butir bicara tuan hamba. Hamba rasa ada eloknya jika tuan hamba mengikut hamba ke rumah hamba." Pelawa gadis itu.

"Apa nama awak?" soal Siti sambil menunjukkan telunjuk jarinya ke arah gadis muda itu.

"Nama hamba, Nilam. Siapa pula nama tuan hamba?"

"Nama hamba, Siti...maksud hamba, Siti Mawar." Jelas Siti selamba. Sejak bila pula Siti pandai cakap bahasa dulukala ni? Nasib baik dia suka tengok cerita dulu-dulu zaman lakonan Latifah Omar.

"Kalau begitu, marilah Mawar. Hamba tunjukkan jalan ke rumah hamba." Mereka berjalan seiringan menuju ke rumah Nilam. Kira-kira 200 meter dari sungai, mereka pun sampai ke rumah Nilam. Siti mengonyoh biji matanya seakan tidak percaya. Ini bukan rumah, ni istana. Biar betul minah ni?

"Nilam, inikah rumah yang tuan hamba maksudkan itu?" soal Siti.

"Ya, inilah rumah hamba. Hamba sebenarnya merupakan puteri bongsu, nama hamba Puteri Nilam Sari. Marilah masuk, janganlah tuan hamba malu pula." Mereka berjalan ke depan lagi.

"Mari masuk, inilah bilik hamba. Bagi hamba sedikit masa dulu, biar hamba menukar dahulu bajunya. Duduklah dulu tuan hamba. Nanti hamba panggilkan dayang bawa masuk makanan buat tuan hamba." Lembut sekali tutur puteri itu pada Siti.

\'Baik betul dia ni? Siap bawa aku masuk dalam bilik pula tu. Tak takut ke kalau-kalaulah aku ni berniat jahat ke. Buat naya je. Kejap lagi mesti dia bawa aku jumpa orang dalam istana ni pula. Alahai....penat nak kena berdialog ala-ala dulukala....\' bebel Siti dalam hati.

"Tuan hamba, mari kemari. Tukarlah dulu baju tuan hamba. Sebentar lagi kita akan mengadap Sultan." Siti berjalan lambat-lambat ke bilik persalinan.

"Maaf ya tuan puteri. Hamba rasa baju ini ketat sedikit. Rasa sukar untuk hamba bernafas." Ujar Siti dalam kepayahan untk bernafas.

"Hamba rasa sedang elok dengan tuan hamba. Tuan hamba kelihatan menawan sekali. Sudah, marilah kita mengadap Sultan." Tangan Siti direntap lembut.



"Ampun tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik harap diampun." Hulubalang isatana menyembah masuk ke arah Sultan yang kelihatan segak di atas singahsana.

"Tuanku, Puteri Nilam Sari bersama dengan temannya masuk mengadap."

"Benarkan mereka masuk." Sultan tersenyum mendengarnya.

"Ampun tuanku beribu-ribu ampun, dinda datang masuk mengadap bersama teman dinda." Siti kelihatan sedikit terpinga-pinga dengan situasi sekarang. Tak pernah dalam seumur hidupnya dia masuk ke dalam istana apatah lagi di zaman ini. Rasa macam nak pitam je.

"Siapakah nama tuan hamba?" soal Sultan pada Siti yang kelihatan gugup.

"Ampun tuanku, nama hamba Siti Mawar." Saat ini Siti mendongakkan kepalanya yang dari tadi tertunduk. Ketika ini juga Sultan terpana memandang wajah Siti yang kelihatan begitu menawan sekali, Siti pun apa lagi. Hatinya berdegup kencang melihat wajah Sultan yang disangka tua itu rupanya hensem nak pengsan beb..saat ini juga hatinya menyanyikan lagu dari filem Fanaa - Chaand Shifarish.



Hampir 2 bulan berlalu....

"Kanda....apa perkembangan tentang jodoh dinda dengan putera makhota Inderapura?" soal Puteri Nilam Sari tiba-tiba.

"Ooo...ya dinda. Perkabaran yang terbaru kanda dapat sebentar tadi bahawa dinda dan putera itu akan disatukan cukup bulan purnama ini."

"Benarkah kanda?"

"Benar dinda, kanda tahu dinda pasti suka."

"Mestilah dinda suka. Tetapi kanda, dinda tak sampai hati untuk meninggalkan kekanda keseorangan."

"Siapa kata kanda keseorangan? Bukankah memanda menteri ada, ramai rakyat jelata yang ada menemani hidup kanda sehari-hari."

"Kanda ini...bukan itu yang dinda maksudkan. Dinda maksudkan dengan teman hidup kandalah." Puteri Nilam Sari menarik muncung panjang 2 inci.

"Dinda ini....kanda juga bergurau dengan dinda."

"Kanda..apa kata jikalau kanda berkahwin saja dengan Mawar?" cadang Puteri Nilam Sari pada kandanya, Sultan Ali Shah. Ternyata cadangan itu sebenarnya diterima oleh kandanya namun ianya juga membuatkan Siti tersedek mendengarnya.

"Bagaimana dengan tuan hamba? Kanda sudah bersetuju, hanya menuju jawapan dari tuan hamba sahaja." Dengan nakal sekali Puteri Nilam Sari mengusiknya.

"Ehem....diam itu, tandanya setujulah ya?" kata Sultan Ali Shah yang seolah-olah boleh membaca fikiran Siti.

"Emmm..." Siti tertunduk malu.



"Kanda, kelihatan begitu tampan sekali...tidak dinda sangka bahawa kanda akan berkajhwin dulu dari dinda." Ujar Puteri Nilam Sari sambil membetulkan kedudukan sampin kandanya.

"Sudah jodoh kanda kahwin sulu dari dinda. Apa kanda boleh buat dinda. Dinda pun tidak lama, lagi beberapa hari saja lagi." Sultan Ali Shah mencuit pipi adindanya.

"Ampun tuanku, Siti Mawar telah hilang dari biliknya tuanku. Puas kami cari tapi tidak ada apa-apa kesan pun tuanku. Ampun tuanku." Terpacul dayang menyembah berita buruk. Sultan Ali Shah dan Puteri Nilam bergegas keluar dari bilik mencari kelibat Siti.



Siti gelisah menunggu saat untuk dia diijabkabulkan. Dia terasa bahagianya namun sedikit terkilan dengan ketidakhadiran Mak Mah dan Mira. Tiba-tiba dia terpegang rantai yang sejak beberapa bulan tergantung kemas dilehernya. Saat itu hatinya meronta-ronta untuk balik kerumahnya.

Dia memejamkan matanya, setitis air mata mengalir hangat membasahi pipinya. Dia terbayangkan rumah yang didiami oleh mereka bertiga. Walaupun dia derita tinggal bersama Mak Mah dan Mira, dia tidak sanggup meninggalkan semuanya.

Perlaha-lahan dibuka matanya, ditonyoh biji matanya sekuat hati. Matanya memandang seluruh biliknya untuk melihat kebenaran dihadapannya.

"Aku dah balik..yes....aku dah balik..." Siti melompat keriangan diatas katilnya yang hampir roboh dan musnahlah katil dikerjakan Siti. Siti tertawa dengan hati senang. Dia bergegas keluar dari bilik dan mencari kelibat Mak Mah dan Mira.

"Mak Mah.....Mira....Mak Mah....Mira..." tiada sahutan yang diterimanya melainkan bunyi cicak meyahut. Bising jelah cicak ni.

"Siti....buka pintu ni....Siti...." pangil seseorang dari luar pintu rumah.

"Ya...Siti datang ni..." sahut Siti dengan senyuman yang tidak lekang dari tadi. Sebaik saja pintu dibuka terus saja Siti menerkam dan memeluk Mak Mah dan Mira.

"Siti...kau ni kenapa? Dah buang tebiat apa? Naik...naik cepat. Orang datang tu." Siti terpinga-pinga. Siapa pula yang datang tu.

"Tunggu sekejap ya orang kaya. Saya naik sekejap nak hiaskan Siti ni." Dengan senyuman plastik Mak Mah menolak Siti masuk ke dalam bilik. Ditukarkan Siti dengan baju kebaya nyonyanya sewaktu zaman muda dulu dan disolek Siti dengan secantik mungkin.

"Dengar ni Siti, orang kaya Osman tu datang nak masuk meminang kau untuk anak lelaki dia. Kau jangan nak buat perangai pula. Setuju je tau." Arah Mak Mah tanpa memikirkan hati Siti yang menolak pinangan tersebut.

"Dah, jangan nak buat muka dekat sini. Kau pergi buat air sekarang pastu bawa naik. Lepas tu pandai-pandailah kau keluar dekat laman tu." Pesan Mak Mah siap-siap. Siti menurut saja kehendak Mak Mah.

"Hai...sorang je ke? Boleh saya tumpang sekaki dua?" soal suara yang begitu asing dari halwa telinganya.

"Kalau tak malu, silakanlah." Jawab Siti.

"Tak sudi pandang muka saya ke? Saya anak lelaki orang kaya Osman. Nama saya Shahril Ali. Nama awak mesti Siti Mawarkan?"

"Hah...???? Siti Mawar?" Siti tercengang. Dia memalingkan muka ke arah pemuda dibelakangnya. Hatinya dilanda kejutan demi melihat muka yang dikenalinya. Diamati dengan lebih dalam lagi muka pemuda yang bergelar Shahril Ali. Siti tersenyum lebar hingga ke telinga.

"Ampun tuanku, beribu-ribu ampun. Sembah patik harap diampun. Patik pacal hina datang mengadap ke bawah duli tuanku." Spntan Siti berlutut ala-ala orang mengadap masuk ke dalam istana.

"Sudahlah tu Siti. Saya bukan Sultan pun. Saya hanyalah bakal suami awak. Itupun kalau awak setuju untuk terima pinangan saya." Siti tersenyum seraya menganggukkan kepalanya berkali-kali. Siti terus berlari dan meluru masuk kedalam rumah.

"Mak Mah....Orang setuju terima pinangan ni....!!!!!" Siti memekik sekuat hatinya. Mak Mah dan Mira melopong, hadirin yang ada tertawa melihat kelakuan Siti, dan Shahril Ali, bakal suaminya tersenyum simpul melihat kerenah Siti.

Sekian berakhirlah penderitaan Siti selama ini. Moga-moga Siti bahagia selamanya disamping Shahril Ali.
posted by Penulisan2u @ 2:13 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
15 Comments:
  • At 8/5/09 3:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ada gak cite cmni??
    haha..
    ok la...
    releks kan otak...
    sempoi...

     

  • At 8/5/09 2:11 PTG, Anonymous Tyna_Vir said…

    hahaha...sempoi jer cite ni...best gak...

     

  • At 8/5/09 2:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha...klakar gle....
    ending yg x bley blah....
    epy gle tgk mmt tue....haha

     

  • At 8/5/09 4:37 PTG, Blogger lisa said…

    kah..kah..kah.....
    =)

     

  • At 8/5/09 7:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha,, kelakar je.. best

     

  • At 8/5/09 7:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kelakar la...
    huhu..

    ~nEuR0 shEwAzni~

     

  • At 9/5/09 7:42 PTG, Blogger EngiE aiN said…

    tergelak mcm unta jgk baca nieh~ape da...aiyaa...har6

     

  • At 10/5/09 7:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tergelak cam unta??
    abes tu unta tergelak mcm saper ('O*)

    best lor citer nih.
    hehehe..
    mngarut jer..
    tp seronok hilangkn tensen exam pharma..hahaha..

     

  • At 10/5/09 11:29 PTG, Blogger zanariah said…

    hahahaha....kelakar giler citer nih..
    hilang tensen nak ngadap student aku esok..

    ;-)

     

  • At 11/5/09 10:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Unta gelak cm sape yg gelak cm unta la:p
    klakar cite ni,idea yang menarik.
    Do more k..Luv it.

     

  • At 11/5/09 6:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha......sronok gak arr.
    ske bce citer sempoi cenggini.
    mak aku tgk aku gelak sowg2 jewp.
    jgn die pikir lain dah..

     

  • At 12/5/09 4:44 PTG, Blogger ir said…

    salam..

    klako..dahlar ngantok nie...

    keep it up!!!

    ...~iR WaJiK~...

     

  • At 14/5/09 10:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wakakaaaaakaaaa...
    siotttt....kelakar giler...
    mau tergelak besor aku...
    heheeheeee...
    gud job writer....

    -smiley-

     

  • At 16/5/09 11:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klakar ahh criter nih...
    hilang boring ak bentar wt nota geog
    pepepun ...sweet n funny ah citer ko nie
    enjoyy...

     

  • At 2/1/12 11:08 PTG, Blogger niesza said…

    haha kelakar lah citer nie:D

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group