BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Mei 25, 2009
Cerpen : I Love You Too
Nama Pena : Lina

Hari pertama memasuki sekolah setelah bercuti penggal pertama. Ada seorang budak baru di sekolah, erm..boleh aku katakan dia nampak seperti seorang yang bijak, kacak dan ..hehe macam lemak berkrim disukai ramai. Mesti ramai awek tak pun dia memang dah ada awek kat sekolah ni. Erm, lantak lah..malas nak fikir pasal orang hensom-hensom nih.

Masa rehat tengahari macam biasalah beratur panjang nak dapatkan makanan. Makanan kat kantin sekolah aku sedap-sedap, pasal tuh ble dikatakan hampir kesemua pelajar berebut-rebut membeli setiap hari. Aku tercari-cari member-member aku, lela, renuga,salleh dan faris kot-kot la diorang dah beratur dulu boleh aku tumpang sekaki.. tengah terjengah-jengah tu mamat yang aku kata hensom tu bersuara "Nak potong barisan ke?..masuk jer la" katanya sambil menunjukkan tempat dihadapannya. Aku tak perasan member-member yang aku cari tadi ada dekat belakang aku tengah tesengeh-sengeh suruh aku masuk berbaris di depan mamat tu..peluang dah ada apa lagi…tibaillah ermmm sedapnya mee kari.

Budak-budak lain yang berbaris kat belakang dia bising-bisinglah, aku kata kat dia "Erm takpelah awak.. diorang dah marah tu" dia cuma senyum je. Bila aku cuba melangkah keluar dia tarik tangan aku "takpelah buat tak tahu je.. ok? " katanya sambil tersenyum. "Adoi!!! Hensem betul mamat ni.
Apa lagi, aku buat tak tahu je demi menuju ke mee kari kegemaran aku tu. " wakaaka".

Aku pun lepak kat tempat aku selalu lepak ngan member-member aku tu. Datang mamat tadi "Ble saya duduk sama?" dalam hati aku, "Lah..budak nih nak berkawan ngan kitaorang ke?",..hampeh. "Tak ble tak ble dah penuh..tak nampak ke?". kata si faris. Dia memang kalau ada dalam group kitaorang ni kena usik ke kena ngurat ke dia cemburu tak tentu hala. Macam kami semua nih awek dia. Memangla dia hensom tapi buruk perangai. Siapa yang nak berkawan dengan dia melainkan kitaorang nih..kami nih cuma satu group kecil je kat sekolah nih.. yang lain tu semua group besar-besar.

"Erm..ok takpe, saya duduk kat sana…anyway, nama saya syam..Hisyam." katanya tersenyum sambil berlalu pergi. Aku, lela ngan renuga ternganga jer.. "Hoi..dah la tuh..dia nak main-main kan korang jer.. aku tahu la..aku kan buaya besar kat sekolah nih". Kata faris sambil tertawa besar. Erm.. iyelah..kami terus sambung makan mee kari. Pastu terjadi sekali lagi. Masa nak beli air botol. Tau ajelah tempat air ngan tempat makanan lain-lain jadi kami makan dulu pastuh baru beratur beli air. Budak tu ada kat depan lagi tersenyum-senyum kat lela. Aku ngan renuga adelah…cemburu sikit..tapi,..sikit saje la kot. Hehehe..

Pastuh budak tuh panggil lela pergi beratur depan dia..yang si lela nih pun mangkuk..pergi terus beratur kat depan dia dan tinggalkan kitaorang yang kat belakang ni. Memangla si lela nih cantik. Tp tak tentu arah budaknya cepat sangat gelabah. Orang x pernah bercinta la katakan..kami semua pun macam tuh. Peliklah, tadi dia bagi aku nih panggil lela plak..erm…macam ada komplot jer… ok…takpe sampai depan budak tuh ada kat tepi kaunter air tu..tersengih-sengih ngan lela berborak. "Air strawberi satu makcik" kata aku. "La.. air strawberi dah habislah..ko bli air lain la ye??" kata makcik air tuh. "Erm, takper la makcik, saya tak nak." Zaman aku dulu, air dalam botol kaca tinggi tu cuma 0.80 sen sahaja.. murah betul.

"Nah..ambiklah, saya belum minum lagi, lagi pun saya tak minat air nih dah tersalah beli." Kata budak tuh yang si lela asyik dok mengangguk suruh aku ambik air tuh. Datang pulak si saleh.."Erm..ambik la kau kan suka air tu, rezeki tak baik ditolak.." macam ustaz la si saleh nih. Aku terpaksa ambik jugak dan terima kasih la. Masa rehat ada setengah jam lagi kami pergi berkumpul di padang dekat sikit dengan tempat perhimpunan. Boleh main-main bawah pokok. Hehe macam filem Hindustan. Aik…. Kami kawan jer takde langsung perasaan cinta antara kami berlima tau.

Tengah aku dok menyedut air yang di bagi budak tuh. Aku nampak lagi budak tuh kat bawah pokok kat hujung sana. Tersenyum-senyum..macam kerang busuk..(tapi dia memang hensomlaaaa) heheheeh. Datang plak si lela, "Eh ko tau tak syam tu asyik tanya pasal ko jer, pelik aku. Dia tanya faris tuh pakwe ko ker, atau si saleh tuh..huis..macam-macam kau tau x. benci aku..ingat nak ngorat aku tadi, dan lagi satu dia yang tak bagi aku cakap ngan ko, air tuh sebenarnya dia dah minum." Sory ek. Kata lela berlari ke arah saleh. "lllleeelllaaaa".

"Apa!!! Iyek! Aku pandang la muka dia, dia buat flying kiss kat aku. Huis bengang betul. Nanti dia memang nak kena. Tiba-tiba datang musuh ketat aku raja baizura dan mereka berpengangan tangan lagi. perhh… menyampah aku. "Kan aku dah cakap, dia tuh ramai awek, buaya macam aku gak. Ko degil..layanlah layan..jangan sampai menangis plak. Memang pecah muka budak tuh nanti". Tiba-tiba je faris datang. Huis menyebok jer si faris nih..mesti dari tadi dia perhatikan aku.

Luper aku nak bagitau korang aku ngan sahabat aku satu kelas. So pasal tuh la kami berkawan rapat. Mula-mula sekali aku berkawan ngan si lela pastuh kesian ngan renuga asyik kena buli jer ngan orang-orang dia. Dia bangsa India, putih, cantik, tapi kaum-kaum dia suka buli dia. Mungkin sebab muka dia macam melayu kot. Aku pun tak faham. Kemudian saleh sebab dia ketua darjah. Senang skit. Last sekali baru faris. Faris ditukarkan ke sekolah kami tak tahu kenapa tapi aku rasa sebab dia ni gangster kot. Rupa hensom tapi ganas. Hehehe ble la kalo nak buat pakwe.. antara syam ngan faris hensom lagi faris. Syam nih hitam manis, faris plak kuning langsat orangnyer. Pilih jangan x pilih. Dah cerita blum kemana pun so jangan nak buat spekulasi sendiri ok..

Dalam perjalanan balik nak keluar dari sekolah jauh so perlahan je jalan tapi dari jauh aku nampak sesuatu terjadi, benda nih memang selalu terjadi lela kena buli kat bawah pokok oleh musuh-musuh aku lagi teruk kawan-kawan lelaki pun ada. Dan korang nak tahu semua budak-budak tuh geng si syam. Tapi dia buat tak tahu jer..dia Cuma perhatikan jer aku kena tolak, buku kena tabor kat padang, beg kena gantung atas pokok sebab nak tolong lela. Lela dah tak berdaya, terjelepok menangis, baju dia koyak. Kesian sangat kat dia. Aku pulak kena tampar ngan Raja Baizura.

Dari jauh nampak faris berlari laju ke arah kami. Beg sekolahnya dah dicampakkan lebih awal dan renuga pula jadi tukang kutip. Dan korang pun tahu terjadilah pergaduhan faris seorang dan mereka berlima. Teruk jugak faris mulut dia berdarah habis baju sekolah bertukar warna merah. "dah la wei. Aku kata dah! Dah la!" jerit syam. Baru budak-budak tuh berhenti. Faris bangun nak pukul syam tapi saleh datang sempat menyelamatkan keadaan. "saleh kau tolong lela" kata faris sambil menarik tangan aku. Syam cuma memerhati dari jauh.

"kenapa kau buat macam nih! Lepaslah..sakit tangan aku nih" kata aku sambil menangis. "aku dah kata kau jangan terlibat ngan budak syam tuh.. raja baizura terdengar lela cakap kat dalam toilet ngan renuga yang si syam tuh syok kat ko. Pasal tuh dia pukul lela. Semua nih sebab kau..kau tahu tak!!!" jerkah faris kat aku.. aku cuma mampu menangis. Keesokan harinya aku tak datang kesekolah. Aku rasa bersalah sangat, bersalah kat lela, faris, saleh, renuga. Tapi masih tak tahu dari mana punca datangnya semua cerita nih. Korang tahu ker? uwaaaaaaaa.

Hari nih dah masuk tiga hari aku tak datang kesekolah. Bukan sebab malu lagi, tapi sebab aku demam..mana tak demam asyik menangis jer. Masa tuh xde lagi telefon bimbit nih. Lagipun kami masih bersekolah rendah. Tiba-tiba terdengar bunyi loceng basikal dari depan rumah. Terdengar suara terjerit-jerit memanggil nama ku. Ku intai di jendela. Aku tersenyum dan terus tertawa kecil. Korang ingat aper…huis leceh betul la korang nih. Faris datang ngan saleh. Aku ketawa sebab faris tak tahu bawak basikal tapi kata saleh dia sanggup belajar dalam masa tiga hari tuh semata-mata nak tengok aku. Nak harapkan saleh yang bawak dia tak larat.

Faris tersenyum. Terus aku terdiam malu sendiri, "kan elok kalau aku dapat tengok kau ketawa macam tuh setiap hari"..ko tahu kan aku sayang ko." Kata faris tanpa menghiraukan salleh yang ternganga mendengar faris mengucapkan kata-kata jiwang tuh…hehehehe seronok sangat perasaan pada masa tu. "A’lia,! Janji ngan aku..esok kau mesti datang ke sekolah.aku ada benda nak bagi kat ko. Mesti! Kau faham tak?!" aku menyorok disebalik daun tingkap ntah kenapa terasa malu sangat. Rasa suka sangat ntah…..macam-macam aku rasa.

Esok awal-awal lagi aku dah kesekolah, rasa lain sangat. Di bawah pokok sana kelibat faris, salleh dan norlela sedang menunggu. Renuga tiada mungkin belum sampai. "weh! Kau tunggu renuga tau..aku ada hal lah..tunggu tau..". kata salleh. "jom lela teman kan aku" kata salleh lagi. "eh apa nih..tak kan la aku ngan faris jer tunggu renuga.." kata ku pula. Rasa segan pulak tinggal berdua kat bawah pokok ngan faris. Ntah apa-apa ntah kan..sebelum nih takde pun perasaan macam nih. Lela dah pergi mengikut salleh tinggal aku ngan faris berdua. Faris mendiamkan diri sahaja. Buat-buat tak pandang aku.

Tiba-tiba "ko ingat tak aku cakap nak bagi ko benda.? Ko ingat kan" kata faris tanpa memandang muka aku. "erm..aku ingat..aper bender nyer..bagi la cepat!" kata ku pula. "tuh..dah sampai, pergilah dekat dia. Sambil menunjuk ke arah syam Aku tahu dia ble jaga kau lebih dari aku. Dia ok..pergilah. please, please go." Ntah kenapa.. dengar faris cakap macam tuh air mata aku mengalir dan aku terus berlari.Bukan ke arah syam lah…tapi ke toilet. Malu siot aku ingat dia nak cakap dia suka kat aku.

Aku masuk ke kelas. Semua mata tertumpu ke arah aku. Tapi tidak faris. Masa rehat pun dia lepak ngan awek dia. Aku langsung tak jumpa dia beberapa hari nih. Masuk ke dalam kelas aku tengok ada sepucuk surat. Terus aku pandang kat faris. Iyelah aku ingatkan surat dia yang bagi mana tahu kalo-kalo dia nak minta maaf. Faris membalas renunganku sambil berkata " tuh..surat tu syam yang bagi.. dia suruh aku letak kat meja ko.." bacalah..aku rasa dia nak jumpa ko". Lepas tuh dia terus blah. Eeeeeeeeeeeee !!!! geram betul aku ngan faris ni.

Memang betul pun syam nak jumpa aku. Tapi kenapa tingkat 4. kalo korang nak tahu, tingkat 4 sekolah aku dikosongkan. Sebab….aku pun tak tahu. Tapi dengar-dengar ada budak terjatuh dulu takde la mati tapi cedera teruk. Belum di betulkan lagi kontraktor pun tak pernah datang. Takut jugak aku bawak lela ngan renuga. Sampai kat tangga nak naik tingkat 4 tuh kawan-kawan syam halang lela ngan renuga naik sama. Atas alasan syah nak jumpa aku seorang je dan syah pun seorang jugak. Huis giller la. Aku takut tapi lela kata faris ngan salleh ada kat blok depan perhatikan aku takot kalau terjadi apa-apa. Tahu pulak dia takut. Aku terus naik mataku tertumpu pada faris diblok berhadapan, tapi dia macam biasa buat-buat tak pandang aku. Kelibat syam pun tiada, mana ntah dia nih. Jangan nak main nyorok-nyorok pulak. Tempat nih bahaya. Kalau la cikgu nampak..mampus.

"Alamak!.. itu syam". Bisik hatiku. Takut pulak nak jumpa dia. Tapi lepas baca surat dia yang berbunga-bunga tuh..rasa kelakar la pulak. Tapi dia macam jenis jiwang pulak. Ingat lagi tak tektik dia nak ngorat masa kat kantin dulu. "Assalammualaikum! Hi syah..betul ke syah nak jumpa A’lia. Dan …betul ke surat nih syah yang bagi." Kata aku sambil membelik-belik surat yang bersampul ungu tu. Erm warna kegemaranku. "hi..waalaikumsalam. aaaaa….huis..malu pulak rasanya. Memang syah nak jumpa ngan A’lia. Sory about air hari tuh. Dan sory sangat-sangat sebab…biarkan A’lia n the geng kena buli. Kali ni izinkan syah jaga A’lia…izinkan syah jadi pakwe A’lia.

"Tapi awak kan dah ada Raja baizura. Lawa, cantik, cute, ramai orang suka, kaya, awak kan sebelum nih dengan dia. Kenapa plak cari saya. Nanti tak pasal-pasal kawan-kawan saya lagi kena. Sory saya xnak. Lagi pun untuk pengetahuan awak syah. Saya dah couple ngan faris." Kataku untuk menutup bicara. "apa?...faris kata awak dan dia takde apa-apa hubungan lagipun dia ada ramai awek." Kata syah separuh merayu apabila aku berpaling dan berjalan pergi. Tapi langkahku terhenti seketika dan aku berpusing mengadap ke syah. "syah nak tahu tak, apa pun A’lia tetap suka kat faris dan A’lia tahu faris suka kat A’lia kalau tak dia takkan tolak untuk masuk ke sekolah lain yang lebih bagus, lepas tuh dia tinggalkan geng-geng dia untuk masuk ke geng A’lia. Dan, dia takkan tolak untuk couple ngan raja baizura sebab dia tahu A’lia tak suka kat raja dan, dia takkan datang awal-awal pagi menunggu A’lia kat bawah pokok semata-mata untuk bawakkan beg sekolah A’lia dan dia takkan belajar naik basikal sedangkan dia ada motor." Kata ku sambil menangis, tiba-tiba terasa hiba pulak.

Faris yang berada di blok berhadapan tidak mendengar apa yang aku katakan tapi dia berlari ke arah aku dan syah selepas melihat aku menangis. Pada masa dia sampai aku dah turun masuk ke kelas dan berlari keluar dari sekolah..bukan ponteng…tapi dah sampai waktu balik dah pun. Petang tuh kalo korang nak tahu..salleh datang ke rumah aku. Muka dia merah padam. Dan tak pernah-pernah aku kena maki hamun oleh salleh. " ko nih bodo ke apa huh. Kenapa ko buat macam tuh. Faris risaukan ko. Ko lari ikut jalan lain." Aku cuma tersenyum macam apa yang aku buat tuh untuk mengajar dia. Padan muka dia. "kenapa dia tak kejar aku…ke dia dah belasah budak syah tuh?". Kata aku dengan bongkak sekali. Hheeheh. "kepala hotak ko lah..ko tahu kan tingkat 4 tuh banyak tangga rosak. Masa dia kejar ko salah satu tangga batu tuh pecah..dia terjatuh..dan sekarang nih dia ada dekat hospital. Dengar citer kaki dia kena simen…dah malas aku nak layan ko. Kang apa pulak yang jadi dekat aku.

Aku masih terseyum..tapi air mata mengalir laju memerhati salleh berlalu pergi. Hari isnin tuh aku ke sekolah macam biasa. Tempat duduk faris masih kosong. "Dia tak sihat lagi ker?" Bisik hatiku. Tiba-tiba kelas jadi bising… "wei…faris datang wei…faris datang!!" siulan rakan-rakan. Ramai yang berjumpa dengannya. Guru-guru, Syah, raja baizura, lela, salleh, renuga, semua ada. Dia memang anak kesayangan guru-guru di sekolah. Nakal-nakal dia pun tapi pandai giler mamat tu. Aku je yang tiada..terasa diri aku jauh sangat dari dia. Dan aku dah banyak menyusahkan dia. Erm…aku bertekad takkan ganggu dia lagi. Dia pun macam buat takde apa-apa. Diam dan buat-buat tak pandang. Huis.. dia selalu macam tuh.

Cikgu kelas sejarah tak masuk, jadi kami buat aktiviti sendiri. Aku buat-buatlah baca buku. Lepas tuh korang nak tahu x…huis…memalukan betul aku terdengar dialog yang aku ucapkan kat syah masa kat tingkat 4 hari tuh.. kedengaran jelas sekali..budak-budak semua pandang kat aku. Rakaman tu ada kat faris..tapi dia buat tak tahu jer. Erm…apa lagi, dah budak-budak ejek aku suka kat faris, tak malu lah, macam-macam lagi, aku bangun tolak kerusi dan …. lari 100 meter tanpa henti. Aku gi menangis kat belakang sekolah. Sedih betullah.

Syah datang..aku pun tak tahu macammana dia tahu aku kat situ. Geng-geng aku je yang tahu aku selalu gi situ. Syah minta maaf. Syah kata memang dia jumpa faris dan cakap kat faris dia suka kat aku. Dan sebab tu la faris yang baru nak suka kat aku terpaksa lepaskan aku, lagipun faris takut aku tak suka kat dia. Faris buat macam tuh pun sebab syah member lama, member baik dia kat sekolah dulu. Rupa-rupanya sama-sama setan. Hehee. Syah tak tahu macammana nak jumpa aku. Sebab aku selalu dingin dengan dia. Jadi faris dapat idea dan tulis surat yang konon-kononnya syah yang tulis. Patutla dia tahu warna kegemaran aku. Dan bila aku menolak dan cakap aku suka kat faris, syah terus rakam suara aku. Itulah yang terjadi tadi. Syah berlalu pergi.. rasa macam bersalah pulak kat syah, walaupun sebenarnya dia yang bersalah dekat aku.

"Assalammualaikum…" tiba-tiba ada suara. "syah…tadi kata nak pergi tak nak kacau saya lagi..pergi ajelah…!!" ..tercengang. "hehehe….hi.. garangnya makwe faris nih. Boleh tolong abang duduk tak sayang?...susah lah nak duduk kaki bersimen nih." Kata faris tersenyum manis. "huis…sape kata saya nih makwe awak ..tak malu betul awak nih. Suka-suka ajer… dah pandai datang sini..pandai-pandai la duduk..takde pun berdiri jer.abang konon...sanggup awak malukan saya kat kelas macam tuh." Konon-konon merajuklah. "please.., sakit nih..saya tak sanggup tengok awak menangis pun tapi awak sanggup tengok saya sakit macam nih ye..dari saya sampai awak langsung tak jumpa saya, minta maaf mungkin la.. tak payah pun takpe.. Tanya saya sihat ke..tak jugak.. mengaku ajelah.. biarlah cinta monyet ke cinta beruk ker..tapi ini cerita awak dan saya..cinta awak dan saya.. kita bersama atau tidak nanti cinta monyet nih akan sentiasa kekal dan mekar dihati kita. Ini cinta pertama kita. "Cinta Pertama kite??? Wekk!! Habis tu awek dia yang ramai-ramai tu cinta apa?? Dasar buaya!!!!. Uwaaaaaaaa... kenapa aku suka kat kau...". jerit aku dalam hati.

"Saya…Tengku faris (utk pengetahuan korang faris nih sebenornya sepupu raja baizura) hahaha.. Saya sayang dekat awak..A’lia. A’lia pun bangun dengan perlahan dan terus memegang tangan faris dan membantunya untuk duduk. Mereka duduk bersebelahan sambil tersenyum riang. "ehem..ehem!.. kami ni macamana?" datang suara tidak asing lagi sambil berpeluk tubuh" Faris dan A’lia tertawa melihat rakan-rakannya salleh, lela, renuga dan ada ahli baru syah.pada petang tuh keenam-enam sahabat itu duduk bersama sambil tangan mereka berpelukan dibahu rakan-rakan yang tersayang. Faris sempat memaling mukanya melihat A’lia. A’lia tersenyum.. Yessss faris tahu A’lia dah menjadi kepunyaannya. Kepunyaannya seorang.

Setahun berlalu...

Aku ke sekolah seperti biasa. Macam biasa Shah, Salleh, Renuga, Norlela telah berada di bawah pokok menunggu. "tapi mana pulak Faris? Erm.. biarlah" "erm biar shah bawakkan beg A’lia hari ni..faris xde..blom sampai lagi atau memang dia tidak dapat datang hari ini." kata Shah. "Oh yeke...erm takpelah Shah..A’lia bawak sendiri.. thanks". Kelas telah pun bermula setengah jam yang lalu dan faris tiba-tiba sahaja muncul di muka pintu kelas dengan muka yang sugul dan masam. Dia tak pandang pun kearah kami berlima. Kenapa keluarganya pun ikut sama. Ada apa hal yer.. kami semua tertanya-tanya. Cikgu kelas kami dipanggil ke bilik Guru. Kebetulan cikgu meminta aku tolong membawa buku-bukunya ke bilik guru. Aku berjalan bersebelahan dengan faris tapi dia masih tetap membisu. Keluarganya sibok berbual dengan cikgu.

"Oh..begitu rupanya, jadi tuan dan puan nak pindahkan faris bersekolah di tempat pakciknya di kuala lumpur. Memang sekolah disana lebih banyak kemudahannya. Jika itu pilihan tuan puan, saya tiada halangan dan akan segera buat surat pertukaran itu, harap tuan puan dapat tunggu sebentar" . kata cikgu panjang lebar. Aku yang berdiri dibelakang cikgu cuma mampu tercengang sahaja dan muka faris aku tenung dengan dalam. Dia sedikit pun tidak mampu mengangkat kepalanya memandang wajahku. Buku cikgu aku letakkan dimejanya dan terus aku berlari. Aku masuk kekelas dan menangis sepuas hati. Kawan-kawan yang lain semua hairan dan tertanya-tanya. "Maaf. Maafkan faris. Faris tak dapat buat apa-apa." suara faris kedengaran disebelahku. Aku mengangkat muka, air mata mengalir deras. Faris menyapu air mata dipipiku manakala air matanya pula yang mengalir laju. Aku tidak pernah tengok faris menangis. Aku tahu dia juga tidak mampu berbuat apa-apa lagi hanya mampu menurut kehendak ibu bapanya.

"A’liaaaa!!!!!" jerit cikgu muthu. A’lia tersentak dari lamunan. "ayoo..berapa kali saya mahu panggil nama awak.. awak sudah terbang sampai mana..?? ayoyo.." leter cikgu muthu lagi. Sejak faris tiada dalam kelas aku semakin tidak memberi perhatian di dalam kelas. Salleh, renuga,lela dan shah tidak henti-henti bagi aku semangat. Semua yang faris buat untuk aku setiap hari akan digantikan oleh Shah. Kesian dekat dia. Aku tahu mereka cuma nak menggembirakan aku sahaja. Mereka kawan sejati. Erm tidak tahu kenapa, aku dihantar untuk mengikuti kelas agama pada setiap petang di kampung sebelah. Yer..kampung yang dulu tempat tinggal faris dan shah. Kampung kami bersebelahan sahaja dan setengah jam diambil dari rumah aku untuk sampai ke sekolah agama tersebut. "Baiklah ada pelajar baru, saya nak awak perkenalkan diri awak sebelum saya tempatkan kelas dan tempat duduk awak." kata ustazah.

Tekalah apa. Rupa-rupanya shah juga belajar agama ditempat yang sama dan sekali lagi aku satu kelas dengannya. Tempat duduk aku? Hehee..dibelakang Shah. Rupa-rupanya dia ketua pelajar disana. Wow.. aku tak sangka gangster sekolah adalah ketua pelajar bagi sekolah agama. Memang macam bukan dia aje..tapi dia nampak hensem sangat dengan baju melayu putih, bersampin hijau dan bersongkok hitam. Hi A’lia,...saya Shah..selamat datang. Kami berdua sama-sama tertawa. "Hei.. kita balik sama-sama nak." Kata Shah. "Apa pulak balik sama-sama ni..rumah shah kan kat depan tu aje..rumah A’lia jauh la" kata ku pula. "takpe..A’lia ni kan tuan puteri, tuan putera jauh..jadi tak salahkan kalau ada hulubalang yang menjaga tuan puterinya .. sekali lagi kami berdua tertawa. Rasa macam seronok sangat. Sekurang-kurangnya..aku lupa yang faris tiada disisi. "Erm..Shah hari ni tak payah hantar A’lia lagi yer..habis kelas pukul 6.30 petang. Kalau shah hantar A’lia dan patah balik mesti shah sampai rumah pukul 7.30 petang kan??" soal A’lia.

"hei..come on la A’lia kan shah dah cakap..shah akan jaga A’lia ok..lagipun janganla takut. Bukan shah nak buat yang bukan-bukan dengan A’lia. Shah pun dah janji dengan faris akan jagakan A’lia untuk dia." biarlah ok.. shah ikhlas." jawab shah sambil membetul-betulkan songkoknya. "huis..shah ni pakai songkok pun senget..meh A’lia betulkan..hehe" kata A’lia pula. "thanks" jawab shah. Mata mereka bertentangan. Cepat-cepat A’lia memalingkan wajahnya dan beredar. Waktu rehat dan bila tiba waktu bersembahyang Shah yang akan mengetuainya. Ramai pelajar-pelajar disitu yang menaruh perasaan padanya. Bila shah sibok dengan kawan-kawannya..A’lia akan berasa cemburu dan merajuk. Sehingga shah sedar dan memujuknya kembali. Begitulah kehidupan mereka seharian. Setiap hari disekolah mereka juga akan bersama-sama sehingga rakan-rakan yang lain menyangka mereka sedang bercinta. Mereka begitu rapat sehinggakan kemana-mana sahaja bersama. Tanpa disedari berita mengenai mereka selalu bersama yang konon-kononnya sedang bercinta sampai kepada pengetahuan faris yang sedang belajar di kuala lumpur melalui sepupunya raja baiura.

Suatu petang, seperti biasa A’lia pergi ke sekolah agamanya dari jauh kelihatan faris dan shah sedang berbual. A’lia berasa begitu gembira. " hi faris..i miss u... Faris apa kabar,..baik ke? Macamana dengan sekolah baru seronok tak??.soal A’lia tanpa henti-hentinya. Melihat faris yang merenungnya tanpa berkata apa-apa. A’lia terus terdiam. So...... sekarang ko dengan shah ke??? Soal faris pula. "faris tolongla..kalau kau nak marah..aku orangnya bukan A’lia ok" kata shah separuh merayu. "hei..kau tak dengar ke..aku tanya kau ni..kau nak apa sekarang...kau nak kita putus ke? Soal faris lagi..kata-katanya menjadi semakin kurang ajar dan menyakitkan hati. A’lia terdiam membisu. Dia tidak pernah melihat faris bersuara kasar dengannya. Air matanya sudah kelihatan bergenang menahan sebak didada.

"hahaha.. bodoh betul aku ni kan.. ada orang lagi cantik, lagi baik, lagi setaraf dengan aku, tapi aku tetap minat kat kau..so..sekarang ni kita putus ok. Jangan sekali-kali kau panggil nama aku, tengok muka aku atau berselisihan dengan aku. Kau faham tu. Kalau tak..aku akan hancurkan hidup kau..ingat tu" kata faris yang kelihatan begitu marah sekali. A’lia yang seolah –olah baru tersedar terus mengejar faris dan memegang tangannya. "faris tolonglah.. kenapa faris jadi macam ni...cakaplah faris tengah main-main kan.. A’lia rindu dekat faris.". Faris tidak berkata apa-apa cuma memandang ke arah motor rxz merah nya. Disana kelihatan raja baizura sedang menunggunya. Tangan A’lia di tepis dan faris pun berlalu pergi. A’lia terjelepuk ditanah menangis tidak henti-henti. "A’lia..tolonglah.. bangun dan berhenti menangis nanti ustazah nampak. Sudahlah tu. Besok-besok ok la si faris tu. Bangun..tolonglah.." pujuk shah.

Seperti biasa A’lia berjalan kaki menuju ke sekolah dan terkejutnya dia Faris dan raja baizura menaiki motor bersama-sama menuju kesekolah juga. "apa yang faris buat kat sini? Dia dah pindah balik? Apa? Dia sekarang satu kelas dengan raja baizura pulak? Oh..macam tu ke? Pelbagai persoalan difikirannya dan adakah apa yang dikatakan oleh faris tempoh hari betul. Supaya jangan bertentang mata dengan nya lagi. Tapi....apa salah aku..?? kerana peristiwa itu.. shah juga telah memohon untuk bertukar kelas.. sekarang aku seorang. Rakan-rakan yang lain semua di kelas hujung aku dikelas kedua, shah dan salleh di kelas ketiga manakala lela dan renuga di kelas keeempat. Faris dan raja baizura di kelas pertama". "apalah yang akan terjadi sekarang ni. Rasa sedih sangat." bentak hati A’lia lagi. Pada waktu rehat kumpulan raja bersukaria bersorak kerana akhirnya raja dapat juga bersama faris. "aduhhh!!! A’lia terjatuh. Ada budak yang sengaja melanggarnya dan mangkuk mee kari kegemarannya juga tumpah berselerakan di lantai kantin. Faris yang ada disitu sedikit pun tidak memandang cuma sedang berbual-bual dengan raja sesekali tertawa. Shah dan salleh yang cuba hendak membantu dihalang oleh rakan-rakan faris dan baizura. Nolela menangis melihat A’lia dibuli seorang diri. "kau ambik mop ni ko cuci kantin ni sampai bersih..bodoh" kata salah seorang ahli kumpulan mereka. Yang lain-lain cuma tergelak dan tertawa sahaja.

Waktu balik dari sekolah semua rakan-rakan sedang menunggu A’lia. "dah la korang jangan tunggu A’lia lagi lepas ni. Anggap je kita dah putus ok. Korang sedikit pun tak boleh tolong A’lia, kenapa??? Korang takut ke sebab diorang ramai..korang ni bukan kawan..berambus arr.. "kata A’lia sambil menangis dan terus berlari pulang. Dia berasa begitu malu. Semasa waktu sukan disekolah mereka semua bermain bersama-sama di bawah pengawasan para guru. Tapi oleh kerana cikgu ada hal di pejabat mereka dibiarkan bermain sendirian. "hei A’lia...ko pegi ambik bola tu.." kata raja baizura. " apesal aku pulak kena ambik..kau yang baling masuk bawah kereta cikgu...kau la pegi ambik" kata A’lia pula. " nanti bila cikgu datang kita semua cakap A’lia buang bola bawah kereta cikgu ok kawan-kawan" kata baizura sambil tersenyum. A’lia berasa serba salah. Dia tahu shah, renuga salleh dan lela tidak dapat menolongnya lagi.. lagipun mereka di dalam kumpulan yang lain dan berada jauh darinya. Faris cuma memandang penuh sepi. Di wajah nya kelihatan tanda kerisauan. "baik...saya pergi". Kata A’lia.

Tanpa disangka-sangka sedang A’lia meniarap dibawah kereta itu, cikgu datang dan menghidupkan enjin kereta dan terus memandu kereta keluar dari kawasan sekolah tanpa menyedari ada seorang pelajar dibawah keretanya. Pelajar lain dari jauh dah terjerit- jerit tetapi cikgu tidak mendengarnya. Dan....A’lia tercedera.. dia tidak bergerak-gerak lagi. Di wajahnya penuh dengan darah yang mengalir dari kepalanya. A’lia nampak rakan-rakannya menangis disisinya, dia juga nampak faris berlutut sambil memangku kepalanya namun dia tidak merasa apa-apa dan tidak mendengar sebarang bunyi sebelum segalanya gelap gelita. A’lia di masukkan ke wad. Petang itu baru dia sedar. Apabila membuka matanya shah telah berada disisinya. Shah berdiri dan memegang tangannya. Air mata A’lia berjujuran laju membasahi pipi. Shah tahu bukan dia yang diharapkan untuk berada disisi A’lia ketika itu.

Namun dia tidak sanggup melihat A’lia keseorangan bila sedar nanti. "Shah......mana faris???" Soal A’lia. Shah cuma mendiamkan diri dan menggeleng-gelengkan kepala. A’lia menangis lagi. Shah menyapu lembut rambut A’lia dengan harapan A’lia dapat tenang dan gembira disisinya. Shah tidak jujur pada dirinya sendiri. Dia tidak jujur pada A’lia. Faris ada disisi A’lia sepanjang tempoh dia pengsan tadi. Kemudian terpaksa pulang untuk menukar pakaiannya yang dibasahi darah lagipun dia telah 5 jam berada disana. Faris telah berpesan kepada shah agar sampaikan salam sayangnya kepada A’lia. Dan katakan dia memohon maaf atas segala perbuatannya selama ini. Dia akan kembali ke sisi A’lia untuk selama-lamanya. Tapi, nampaknya shah tidak akan berdiam diri lagi. Ini adalah peluangnya untuk merebut hati gadis kesayangannya sejak dari dulu lagi. Shah tidak akan sampaikan apa yang telah faris pesan kepadanya. Biar A’lia tidak tahu jejaka kesayangannya ingin kembali kepadanya. Bagi shah, faris telah banyak menyakitkan hati gadis yang sepatutnya dicintai dan disayanginya.

Hari kedua A’lia berada di wad. Doktor maklumkan A’lia boleh keluar wad petang itu. Namun keluarganya tiada kenderaan. Mungkin dia terpaksa menunggu shah datang bersama keluarganya dan boleh menunggunya untuk pulang bersama. Matanya sayu memerhatikan jendela. Hari yang indah, "tok! Tok! Tok! Hi sayang." faris muncul di muka pintu dengan sejambak bunga ros pink ditangannya. A’lia tercengang dan cuba untuk bangun dari pembaringannya. "Eh..napa ni..tak payah la bangun ok." kata faris sambil membantu A’lia membetulkan kedudukannya. A’lia masih lagi tercengang dan tidak berkata apa. Matanya liar memerhatikan faris yang sebok mengisi bunga didalam pasu dimeja. Mata faris tidak dialih kemana hanya dengan senyuman dan perhatian kepada A’lia. Faris duduk disisi katil, dia menggenggam jari jemari Alia. Dia mengucupnya. Kemudian tertunduk di birai katil. Agak lama. Faris menangis. A’lia yang terdiam tadi turut mengalirkan air mata, perasaan mereka sama pada waktu itu. Sayang dan kekesalan.

Mereka saling menyayangi antara satu sama lain, tetapi seolah-olah ada benteng antara mereka ketika itu. Faris tidak henti-henti menutur kata maaf dan kekesalannya. Tetapi A’lia masih berdiam diri. Perasaannya betul-betul terguris dengan segala yang terjadi sehingga telah mengancam nyawanya sendiri. Faris terus keluar dari bilik wad tersebut dan tidak lama kemudian dia masuk semula. "Ni..mama faris dah bayarkan bil hospital sayang." mereka dah balik. Papa dan mama kirim salam je." kata faris lagi. "sayang balik ngan faris ok." sambung faris sambil mengusap dahi A’lia. Tiba-tiba, "assalamualaikum. Hi A’lia. Sorry shah terlambat sikit hari ni." kata shah dimuka pintu. Kebetulan, Shah juga membawa sejambak bunga ros merah untuk A’lia. Faris merenung shah tajam. Faris tidak berkata apa-apa hanya berdiam diri memerhatikan gelagat shah dan A’lia.

"A’lia rindu kat shah tak?? Soal shah tanpa menghiraukan kewujudan faris disisi A’lia. "Rindu. Rindu sangat-sangat."kata-kata itu ditujukan buat Faris sebenarnya. Faris bingkas bangun dan memerhatikan A’lia. Tidak sepatah perkataan pun disebut A’lia semasa kehadirannya tapi dengan shah siap berindu-rindu lagi. Hatinya terguris. Faris terus keluar dari situ. Shah tersenyum gembira. "dah la.. jom kita balik. Mak ngan abah dah tunggu kat kereta.. A’lia dah siapkan." kata shah lagi. A’lia cuma menganggukkan kepalanya sahaja. Selepas seminggu A’lia telah pulih dari kecederaannya dan telah mula bersekolah. Ramai juga kawan-kawan datang bersalaman dengannya. Mereka semua gembira A’lia telah pulih, ada juga yang datang meminta maaf kerana pernah membuli Alia dahulu. Tiba-tiba terdengar budak-budak menjerit memanggil cikgu. Faris bergaduh di belakang sekolah dengan shah. Ya Allah!! Satu perkataan yang keluar dari mulut A’lia ketika itu. Sebelum dia, kawan-kawannya dan cikgu belari kebelakang sekolah untuk melihat apa yang terjadi.

"Cukup tu.. saya kata berhenti sekarang!!!!!!" Kata cikgu. Ramai yang ada disitu tetapi tidak seorang pun berani mendekati apatah lagi meleraikan pergaduhan mereka berdua. "kenapa awak bergaduh ni.. cakap dengan saya. Biar saya tolong kamu selesaikan semua ni" kata cikgu separuh merayu. Mereka berdua telah berdarah-darah. Cikgu agak ketakutan ketika itu. A’lia cuba berani kan diri mendekati shah dan faris yang seolah-olah telah lupa diri ketika itu. "A’lia jangan dekat dengan mereka... nanti kamu cedera.." kata cikgu apabila mendapati A’lia telah berada hampir dengan shah dan faris yang sedang dalam kemarahan. Faris merenung A’lia sambil berkata "kalau ini yang boleh buat faris dapat A’lia semula.. faris sanggup kena buang sekolah..malah kena penjara sebab bunuh mamat ni pun takpe." kata faris sambil mengesat darah yang mengalir di mulutnya. A’lia menangis. "tolonglah... tolonglah..kalau semua ini kerana A’lia, tolonglah berhenti. Tolonglah... A’lia rayu pada korang.." kata A’lia teresak-esak menangis.

"Tidak!!!! Salah seorang kene mati dulu kalau nak A’lia." kata shah pula. "No... no..no..bukan ini yang A’lia nak..bukan ini..tolonglah..tolong hentikan semua ni.. tolonglah shah..tolonglah.." kata A’lia merayu lagi. Shah cuma menggelengkan kepalanya. "No..A’lia kena pilih salah seorang dari kami. Kalau nak bende ni berhenti disini kalau tak.. akan ada orang mati petang ni." kata shah lagi. "Ya!!! Pilih dia atau faris.. jujurlah pada diri sendiri" kata faris seolah-olah masih menaruh harapan. "A’lia pilihlah seorang.. apa yang susah sangat kamu nak cakap ni..kamu nak tengok salah seorang dari mereka mati ke?" jerit cikgu kepada A’lia dengan harapan pilihannya itu akan menghentikan mereka dari bergaduh. A’lia masih terdiam walaupun air matanya tak henti-henti mengalir. "Saya pilih... saya pilih.. saya... saya pilih Shah" kata A’lia sambil berlari pergi. "Apa????? Shah??? Kenapa dia pilih shah. Bukan dia suke kat faris ke??" kata murid-murud lain yang ada disitu.

Shah tersenyum sambil merenung wajah terkilan faris terhadap A’lia. Faris menoleh dan berlalu pergi tanpa sepatah kata pun keluar dari bibirnya. Raja baizura yang turut berada disitu turut mengalirkan air matanya. Dia tahu faris begitu sayangkan A’lia dan begitu juga sebaliknya. "Hei.. engkau ni kenapa..dah gila ke..atau dah nak mati.. kau tu bercinta dengan faris..kau tahu tak??? " jerit Raja Baizura kepada A’lia. A’lia mematikan perjalanannya. " Engkau ni bodoh ke hah A’lia.. faris sanggup kene pukul dengan pakcik dia kat sana.. dia sanggup tak pergi sekolah dengan harapan mama dan papa dia tukar dia balik kat sekolah ni.. sebab kau.. kau tahu tak tu!!!!!" jerit raja baizura lagi. Air mata Alia mengalir lagi. Rupa –rupanya faris dah tanggung terlalu banyak keperitan dan kesakitan untuk terus bersamanya. Tetapi dia dah hancurkan segalanya."Dah la kau je pergi kepadanya.. kau jagalah dia..aku tahu kau pun suka giler kat dia...segalanya dah terlambat.. aku dah pilih shah.. cukuplah..titik noktah." kata A’lia berpegang pada kata-katanya sebentar tadi.

Seminggu berlalu.

"Hai A’lia, petang ni jadikan datang rumah shah kata nak belajar sama-sama. Jadikan??" kata shah sementara A’lia membalasnya dengan senyuman. Mereka membohongi diri masing-masing dan merelakannya. Masuklah A’lia, besok-besok makcik ambik kamu kat rumah je jadi tak payahlah kamu berbasikal kemari..bahaya sorang-sorang." kata ibu shah. A’lia cuma tersenyum membalas perlawaan ibu shah. Hari dah semakin gelap, jam menunjukkan tepat jam 7 malam tetapi hujan di luar masih belum berhenti. Kamu duduklah dulu yer.. makcik nak ke kedai sekejap kopi dah habis, hujan-hujan macam ni kalau minum kopi sedap." kata Makcik Sally ibu shah kepada mereka berdua. Sementara ayah shah tiada kerana masih bekerja. "A’lia.... shah betul-betul sayangkan A’lia.. shah harap A’lia pun macam tu ok". Shah memeluk bahu A’lia dari belakang. A’lia terkejut dan berhenti menulis. "Errr...shah,.. dah la tu..erm..tak elok macam ni..erm..kita masih sekolah lagi." kata A’lia sambil cuba menolak cengkaman shah di tubuhnya. Namun pelukan itu dirasakan semakin kuat.

Shah cuba mencium A’lia tetapi A’lia sempat bangun dan menjauhkan dirinya. Shah seolah-olah hilang pertimbangan dan keadaan mereka yang tinggal berdua-duaan begitu adalah amat bahaya buat A’lia. Air mata mengalir lagi, dan A’lia terus berlari keluar menunggang basikalnya dalam keadaan hujan lebat. Shah cuba mengejarnya.. namun terhenti di pertengahan jalan. Hujan semakin lebat..A’lia terus mengayuh basikalnya sebelum terjatuh kerana keadaan jalan yang licin dan berlopak. Kebetulan di simpang jalan itu ada kedai burger, faris dan kawan-kawan motornya sedang lepak disitu. "wei ada eksidenlah..tolong jom.. kesian budak perempuan la wei..cepatlah.." kata salah seorang dari mereka sambil berlari kearah A’lia yang sedang terduduk menangis dalam hujan. Lututnya luka dan berdarah. Apabila mengangkat mukanya dia nampak sepasang kaki dihadapannya.. perlahan-lahan dia melihat dari bawah terus keatas. Matanya terkedep-kedep terkena hujan memandang faris yang berdiri dihadapannya.

Pada pandangannya seolah-olah seorang wira sedang berdiri. Faris berlutut dihadapannya. "Jatuh sikit pun nak menangis ke sayang" kata faris sambil menghempus luka dilutut A’lia. A’lia kelihatan sedang menahan kesakitan. "Ok faris..basikal kami dah betulkan..bolehlah cik adik ni balik..hujan pun dah berhenti." kata kawan-kawan faris. "baru balik dari rumah mak mertua ker?? Kenapa tak suruh abang sayang hantarkan?" kata faris lagi saje mengena. "A’lia tertunduk diam. "terima kasih sebab tolong, terima kasih semua". Kata A’lia cuba berlalu pergi. Tetapi langkahnya terhenti, dia tidak boleh berjalan kerana lukanya tadi. Tetapi tetap cuba digagahi apabila fariz seolah-olah tidak kisah dengan apa yang terjadi malah sengaja memperlinya lagi. "Tunggu!!!!" satu suara kedengaran. A’lia terdiam. "meh fariz hantarkan balik, teruk luka tu.. basikal besok faris bawakkan". Kata faris sambil menghidupkan enjin motosikalnya.


"Wowwwww!!! Adik peluk abang tu ye..abang hensem nak hantar balik memang bertuah betul adik ni...kakakakaka". kata kawan-kawan faris yang tidak tahu mereka berdua sebelum itu pernah ada hubungan dan saling kenal mengenali antara satu sama lain. Suasana malam selepas hujan memang cantik sangat. Udara terasa segar menyapu pipi mereka. "faris....??" A’lia bersuara halus. "Erm.." faris membalas ringan. " faris...." kata A’lia lagi. "yer..." jawab faris pula. Kemudian tiada lagi kedengaran suara di antara mereka. Hanya enjin motosikal dan hembusan angin malam. Setelah sampai A’lia pun turun dari motosikal faris, " terima kasih banyak-banyak. Kata A’lia tertunduk malu. "takpe..saya ikhlas" kata faris sambil memusingkan motosikalnya untuk berjalan pulang. "faris..." kata A’lia lagi. Faris terhenti. "kenapa??? Dari tadi lagi..nak cakap apa?? cakap je.." kata faris. Dia yang sememangnya lebih mengerti hati dan perasaan kekasih hatinya itu tahu ada sesuatu yang ingin disampaikan tetapi terlalu berat untuk diungkapkan.

"takpe..kalau pasal basikal awak tu..besok pagi saya hantarkan.. kalau jual pun gerenti tak laku punya...hahahaha.. besok saya hantar..jangan risau k" kata faris lagi. katanya buat-buat tak tahu kepada A’lia yang mungkin hendak meluahkan isi hatinya pada malam itu . "dah la..saya balik dulu..take care, bye". Entah kenapa berat sangat perasaannya untuk melepaskan faris pergi dari situ. Dari pandangan matanya. Haruman dari faris hinggap ditubuhnya. Sukar untuk dia melupakan cinta pertamanya itu. Antara kasih dan sahabat. Faris adalah kedua-duanya. Dia tahu tiada siapa yang boleh menggantikannya. Langkahnya begitu longlai ketika berjalan kaki untuk kesekolah pada pagi isnin itu. Kaki masih terasa sakit. Hati masih terasa keliru dengan perbuatan shah pada malam itu. Terasa tidak mahu kesekolah dan berdepan dengan sesiapa pun lagi. Terasa malu dan begitu tidak berguna. "vrommm.. vroomm.." bunyi deruan motosikal dihadapannya. Faris tengah tersandar di motosikalnya dengan begitu bergaya sekali. "fariz?? Awak buat apa kat sini??" tak pergi sekolah ke? Soal A’lia panjang lebar. "awak lupa ke??? Saya sepatutnya hantar basikal awak pagi ni. Tapi adik saya dah pakai pergi sekolah dia. Geram betullah. So, saya datang ni..nak jemput awak ke sekolah..itupun kalau awak nak". Kata faris.

"heheheeh...hahaha."A’lia ketawa panjang. "suka??? Kelakar sangat ke?? " soal faris lagi. "heheheh..awak ni memang comelkan? Comel sangat. Hehe". Kata A’lia lagi sambil mencubit pipi faris. Faris cuma merenung wajah A’lia yang sedang tertawa. Alia tertunduk. Terasa malu pulak dah lama dia tidak melihat mata kucing faris yang begitu tajam bila merenung. "kenapa tak pandang..tadi suka sangat." kata faris lagi. Faris menyentuh wajah A’lia. Mata mereka bertentangan. A’lia yang berasa begitu malu cepat-cepat tutup matanya dari melihat faris yang semakin hampir dengannya. Satu ciuman dilepaskan di pipi A’lia. Buku-buku yang dipegangnya bertaburan terlepas dari tangan. "aduhhh!!! Bodoh betullah.. kenapa lepaskan buku-buku tu..aduhhh sakitnya". Kata faris sambil mengurut-urut kakinya. "hehehe..maaf..siapa suruh awak buat macam tu..padan muka..bukan apa, buku teks mate dan b.i je..wakakaka (itulah buku teks yang paling tebal masa tu). A’lia tergelak separuh mati. Hilang terus perasaan malunya seketika tadi.

"faris..." kata A’lia. "ermm?" jawab faris pula. "faris??" kata A’lia lagi. "yer saya". Jawab faris pula. Soalan dan jawapan yang sama berulang-ulang disepanjang perjalanan mereka kesekolah pagi itu. Sesekali akan kedengaran gelak tawa dari mereka. Kenapa dengan menyebut namanya sahaja diri terasa begitu istimewa dan gembira sekali. "wahhhhhhhhhhh tolong..aku dah jatuh cinta sekali lagi". Jeritan hati A’lia. "erm..faris..?" kata A’lia. "hehehe.. ye. Ye saya." jawab faris tersenyum manja. Geram pulak dia tengok gadis comel dihadapannya itu. Sampai dia terlupa gadis itu bukanlah miliknya lagi. Sudah kepunyaan orang lain. Tetapi mereka berdua seolah-olah sudah menjadi orang lain. Seperti orang baru, seperti baru mengenali antara satu sama lain. "faris?? Terima kasih hantarkan A’lia. Kata A’lia sambil berlalu pergi apabila telah sampai di perkarangan sekolah. "erm...A’lia!!!! kata faris pula. A’lia memalingkan wajahnya. "yer..." jawabnya pula. "hehehehe.. tu kalau ye pun..pulangkanlah helmet saya tu..hahahahah" kata faris dan terus tergelak besar.

"Aduhhh...malunya aku" kata A’lia didalam hati. "hehehe..ini dia.. erm.. alamak!! Erm...arrr..huis..". A’lia terkial-kial cuba membuka kunci helmet fariz. "hehehe..meh, meh sini..hanya tuannya aja yang boleh bukak.. orang lain tak boleh. Kata faris sambil membuka kunci dibawah dagu A’lia. Mata bertentangan sekali lagi. Apabila helmet telah dibuka sahaja A’lia terus berlari pergi. Kdebukkk!! Yer..A’lia terjatuh betul-betul dihadapan fariz dan kebetulan shah juga lalu disitu. "uwaaaaaaaaaaaaa malunya..hari ni nasib aku malang betullah..uwaaaa" jeritan hatinya. "meh shah tolong" kata shah sambil menghulurkan tangannya. Genggaman itu tidak dilepaskan dan mereka terus berlalu menuju ke kelas. "A’lia..,, shah nak mintak maaf apa yang terjadi semalam, shah janji shah tak buat lagi ok? Kata shah. A’lia menganggukkan kepalanya dan berlalu pergi. A’lia umpama sudah tidak ada apa-apa perasaan terhadap shah ketika itu. Fikirannya telah menerawang ketempat lain.

Tok! Tok! Tok!. "selamat pagi cikgu boleh saya berjumpa dengan A’lia sekejap?" kata faris. Semua pelajar dikelas begitu terkejut dengan kehadirannya di kelas itu. "erm..baiklah..A’lia sila keluar sebentar ada orang nak jumpa kamu.jangan lambat" kata cikgu. A’lia bangun dan terus keluar. "kenapa ni faris?? Ada apa nak jumpa ni? Ada hal penting ke?" kata A’lia yang begitu pelik dengan kehadiran faris. "salah ke saya nak jumpa awak? Saya rindu. Kata faris sambil tertawa. "erm...arh.. awak ok ke tak ni faris? Lain macam je A’lia tengok awak? Awak tak sehat ke?" sambung A’lia lagi. "erm..heheh saya datang ni sebab nak pinjam kaler pensil boleh tak..coz kejap lagi kelas saya ada pendidikan seni. Boleh ek??" kata faris sambil menggaru-garu kepalanya. "heheheh..comel. yela sekejap ye A’lia ambik" kata A’lia lagi. "thanks sebab bg pinjam nah.." kata faris ketika memulangkan semula kaler pensil A’lia. A’lia membuka kotak kalernya untuk digunakan kerana kelas seninya akan bermula sebentar lagi. "erm??? Ada nota?? Nota apa ni..sapa yang letak??" bisik hatinya lagi. "saya Tengku Faris dengan ini berjanji akan terus cuba untuk mengorat awak A’lia..sampai dapat. Sejak peristiwa malam tadi saya dapat isyarat awak akan jadi milik saya juga nanti. Itu janji saya. Muahh" kata isi surat itu. A’lia tercengang.

"Awak akan balik dengan sayakan?? Coz awak nak ambik basikal awak kat rumah saya..ingatkan A’lia?’ soal faris ketika A’lia dan shah berjalan bersama untuk pulang setelah selesai persekolahan. "eh...apa ni faris? Ko tak puas hati lagi ke??" kata shah dengan bengangnya. "ops...relaxla bro.. aku cakap dengan A’lia.. bukan dengan ko. Lagipun A’lia dah janji nak balik dengan aku.. kau ada apa –apa masalah ke..coz datang dengan aku..balik pun dengan aku.!" kata faris dengan seriusnya. "apa??? Dia datang dengan kau?? Basikal A’lia dekat rumah kau?? Apehal?? Ape yang terjadi semalam?". Kata shah memerhatikan A’lia yang sedang tak keruan. "wei...apa yang terjadi semalam?? Kau tanya aku?? Sepatutnya aku yang tanya kat kau apa yang terjadi semalam dan kenapa A’lia balik sorang-sorang naik basikal didalam keadaan hujan lebat. Hahahahah..aku lelaki.. aku tahu kenapa dan kau tak payah cakap kenapa. Aku kenal kau dulu sebelum yang lain. Dan aku pasti kau pun kenal sapa aku." kata faris panjang lebarnya.

"Erm...korang...dah la jangan gaduh-gaduh lagi ok." jawab A’lia. Takut sekiranya mereka bergaduh sekali lagi dan mungkin jika terjadi lagi kali ini mereka tidak akan berhenti selagi salah seorang tidak tumbang. "shah, memang A’lia dah janji dengan faris nak balik dengan dia coz nak ambik basikal yang dia betulkan semalam..sory". kata A’lia sambil berlalu menuju ke arah fariz. Kali ini faris tersenyum riang. Shah memerhatikan mereka berdua. Faris menarik tangan A’lia ke pinggangnya dan tidak dilepaskan. Keadaannya seperti A’lia sedang memeluk faris tetapi sebenarnya tidak. Shah hanya mampu memerhati sahaja. "yahoooo" jerit faris. "kenapa dengan awak ni faris? Lepas la tangan A’lia penatlah duduk rapat-rapat macam ni". Soal A’lia lagi. "penat ke suka?" soal faris pula. A’lia terdiam. " hehehehe.. malu la plak. Dah-dah tak payah nak malu-malu dengan saya. Yelah-yelah..saya lepaskan." kata faris sambil terus tertawa.

"Pandai awak tipu shah, kata saya yang janji nak balik sama dengan awak. Sedangkan sepatutnya awak yang kata nak hantar basikal saya hari ni". Kata A’lia lagi. "saya saja... nak ambik kesempatan.. hehehe.". kata fariz sambil tertawa. Memang pelik sangat perangai fariz baru-baru ini.

"Erm, mama dengan papa takde rumah. Tapi, masuklah dulu..jangan takut sebab bibik ada kat dalam. Tak pernah selama kita kawan.. A’lia datang rumah fariz. So, masuklah minum-minum sikit.. bolehkan?". pinta faris. "silakan.." kata faris lagi. "wow... cantiknya rumah fariz.. anak orang kayalah katakan". Kata A’lia yang terpukau dengan keindahan hiasan di rumah fariz.

"Erm..Alia nak tengok bilik faris tak? Soal faris lagi. "huh?? Bi.. bi.. bilik??" kata Alia pula dengan tergagap-gagapnya. "hehehe.. kenapa? Takut ke? Sejak bila Alia takut dengan fariz ni?". soal faris lagi. "eh.. tak takut.. sapa cakap Alia takut dengan faris?.. tak lah.. erm..tak salah ke perempuan masuk bilik lelaki? Sambung Alia lagi.

"Aik?? Kenapa pulak salah. Lagipun bibik kan ada (yeye je menegakkan benang yang basah). Erm..fariz ada benda nak tunjuk kat Alia. Jomla" kata faris sambil menghulurkan tangannya. Alia menyambutnya. "erm..bik, nanti tolong hantarkan air ke bilik saya yer." kata faris kepada orang gajinya. "hei...masuklah. apasal duduk depan pintu je..come in..". kata faris lagi.

"Erm...cantik bilik faris. Erm.. apa benda yang faris kata nak tunjuk Alia tadi? Soal Alia pula. Dia tidak sedar faris dibelakangnya sedang mengunci pintu bilik. Alia kehairanan sambil bertanya. "erm... apa faris buat ni? Kenapa kunci pintu dari dalam..tadikan faris suruh bibik hantar air?.. erm..Alia rasa elok Alia duduk kat bawah je..ok?" kata Alia yang separuh ketakutan melihat faris berjalan kearahnya tanpa berkata apa.

"argh.." Alia terbaring diatas katil. Dibilik bujang fariz. Buka sahaja matanya. Fariz telah pun berada diatasnya sambil tersenyum-senyum. "farizzz..... apa fariz buat ni? Alia jerit kang" kata Alia lagi sambil menutup mukanya dengan kedua telapak tangannya. Dia begitu bimbang jika mata mereka bertentangan. Dia seolah-olah terpukau dan tidak mampu berbuat apa-apa nanti.

"faris tolonglah..jangan buat Alia macam ni. Alia takut. Faris tolonglah ok?’. Kata Alia lagi dengan mata yang tertutupnya. "heheheh.. kenapa pulak takut? Takut apa? Takut dengan faris atau takut dengan apa yang akan fariz buat lepas ni?". "ermmm...tolonglah faris jangan buat apa-apa, tolonglah". Rayu Alia lagi. "ok.. ok ok.. faris tak buat apa-apa tapi bukak mata dulu" kata fariz lagi.

Dengan perlahan-lahan Alia mengalih tangannya dan perlahan-lahan juga dia membuka kelopak matanya. Faris masih berada di atasnya dengan senyuman yang menakutkan. "arggh ... faris ?????". jerit Alia setelah faris melepaskan ciumannya. Lantas fariz ditolak ketepi. Dengan pantasnya dia bangun dan cuba berlari ke pintu. Namun tangannya sempat ditarik fariz kedakapannya.

Alia terdiam disitu. Tergamam, takut namun pada masa yang sama dia berasa selesa berada didalam dakapan jejaka dihadapannya itu. Perasaan yang berbeza ketika dia dipeluk shah dahulu. Tetapi pada kali ini, dia merelakannya. "jadi milik fariz semula..bolehkan?" kata fariz. "erm, faris..Alia adalah selamanya milik fariz dan itu tidak pernah berubah." jawab Alia sayu. Dia masih menyayangi jejaka yang pertama kali bertakhta dihatinya itu.

Sebulan telah berlalu.

Semua pelajar sibuk menghias diri masing-masing sempena hari anugerah pelajar cemerlang. Nun di bawah pokok sana kelihatan Alia, shah, salleh, renuga dan noorlela sedang sibuk membetulkan pakaian masing-masing supaya kelihatan kemas. Mereka adalah pelajar cemerlang di dalam akademik bagi kelas mereka dan akan menerima hadiah dari pihak sekolah. "Alia tolong betulkan tali leher shah ni". Pinta shah. Alia tersenyum. "erm.. ok. Dah cantik dan hensom.hehe". tawa Alia sambil mengemaskan tali leher shah. Shah tersenyum.

"Wei lela tolonglah betulkan tali leher aku ni.. aku pun tak retilah nak pakai benda ni..". pinta salleh kepada lela pula. "huis..ko ni saja je kan..kau tak bleh tengok Alia ngan shah.. ko pun nak sama.. mengada-ngada la kau ni." leter lela pula. "ala apa la awak ni lela, salleh nak manja-manja sikit pun tak boleh ke?" kata renuga pula. Manakala si salleh mencebik dan menganggukkan kepalanya. "erm...yela-yelah..aku tolong..huis..ngada-ngada". Kata lela sambil membetulkan tali leher salleh.

"hi shah.. tadi kata nak pergi sama. Jomla". Kata raja baizura tiba-tiba menyampuk perbualan 5 rakan itu. Yang lain tercengang-cengang. "apa minah kerek ni buat kat sini dan apehal plak dia panggil shah manja-manja macam tu?? Eeeee ngada-ngada btol". Kata lela kepada renuga. "enkau ini memang lambatlah lela.. orang sudah sampai london enkau masih di klang. Ayoyo..kata renuga sambil menepuk dahinya. "huh...apa ko cerita ni renu..aku cakap pasal shah ngn raja tu..apelak kau cite pasal london ni??" soal lela lagi yang betul-betul tak faham perumpaman renuga sebentar tadi. "ayoyo..salleh awak kasi terang sama lu punya kekasih ini..memang lambatlah ini awek..cantik tapi tara guna juga". Kata renuga lagi. "hehehe..apa pun awek aku ni". Kata salleh pula.

"banyaklah kau punya awek, wei shah kawan dengan raja baizura ke? Kan Alia tak suka ngan perempuan tu? Tu tu tu.. apesal dia ikut raja plak dah tu tinggalkan Alia sorang-sorang kat sini? Eeee lelaki ni memang gatal tak cukup sorang ke?" celoteh lela kepada salleh. "erm..itulah meh..aku bagitau kau.. shah tu sekarang dah kapel ngn raja baizura. Kau dengar tak?". Lagipun Alia dan Raja dah pun berbaik kini mereka dah berkawan. kata salleh lagi. "huhh...abis tu kesian lah Alia. So sekarang ni dia soranglah ek? Apa kata kau ngorat dia plak..bukan aku tak tahu kau pun dulu suka kat Alia jugak..". kata lela pula". "itu dululah.. tapi sekarang aku suka kat kau ngan renuga..bolehlah kita kapel nak.??" kata salleh lagi tanpa sembunyi-sembunyi sambil tertawa. "eeee kau ni gila ke salleh?? Nak ajak kapel pastu nak dua-dua plak tu. .aku tampo muka kau baru kau tahu". Kata lela separuh marah.

"Hai kawan-kawan..". kata faris sambil tersenyum. "eh...farislah..faris..hii.." kata salleh dan lela yang gembira dengan kehadiran fariz kesisi mereka semula. "wah fariz dengar cite kau dapat dua pingat, akademik dan ketua pengakap..hebatlah kau ni." kata lela memuji fariz. Fariz tersenyum riang sambil menggaru-garu kepalanya. Terasa malu pulak. "wei lela bukan dua pingat dia dapat...tapi tiga pingat kau ni memang lambatlah". Kata salleh pula cuba menyampuk. "tiga??". kata lela sambil menunjukkan jarinya. "yer..tiga.. macam ni t i g a". Tambah salleh lalu tertawa lagi. Semua yang ada disitu tertawa. "erm..sory kawan-kawan fariz nak bawak Alia pegi sana jap bolehkan?" tiba-tiba fariz mencelah. "mintak Alia??" soal lela lagi yang semakin binggung. "fariz tertawa. Alia tersenyum. Salleh dah tergelak-gelak melihat telatah lela.

Faris dan Alia berlalu pergi. "wei salleh.. cakaplah aku lambat ke apa ke..aku tak kisah dah.. tapi aku pelik betul dengan apa yang jadi hari ni.. ke aku tengah bermimpi ni?..apehal ngan shah dan raja. Pastu fariz dengan Alia ..aku tak fahamlah". Kata lela dah macam ayam berak kapur. "hahahah..kesian kawan kesayangan aku ni.. macam ni, shah memang dah kapel dengan raja baizura, ok? Then pasal pingat fariz tu dia dapat dua pingat je, akademik dan pengakap terbaik. Pingat ketiga yang aku cakap tu adalah Alia ..hehe fariz dah dapat Alia semula. Itu jela ceritanya..dan... bila pulak aku bleh dapat ko lela". Kata salleh tersenyum-senyum manja. "eeeee gatal betul kau ni.. hahahh oh.. macam tu ke..bagusnya dengar cerita macam ni.. erm..rasa seronok plak. Hahahah". Kata lela sebelum mengetuk kepala salleh dan berlari pergi. "asyik tolong betulkan tali leher orang lain je mana bleh tahan.. tali leher fariz takde orang nak tolong betulkan ke?" kata fariz tersenyum. Alia pun tersenyum. "erm..ok...dah..puas hati?" jawab Alia pula. "dijemput ketua pengakap untuk naik kepentas menerima pingat dan sepatah dua kata untuk pelajar lain. Dipersilakan". Kata juru acara. Faris berlalu menuju ke pentas dengan bergayanya. Ramai pelajar bersorak-sorak gembira. "saya ucapkan terima kasih pada keluarga kerana bagi sokongan, guru-guru, kawan-kawan dan teristimewa buat Alia,.. i love you". Kata faris menuruni pentas sambil tertawa. Cikgu pula tercengang-cengang manakala pelajar-pelajar lain bersiul-siul dan bersorak gembira. Alia terpaku di kedudukan asalnya. Tidak tahu apa perasaannya pada masa itu, samada untuk gembira, malu, atau cuba buat-buat pengsan..hehehe. hari yang menyeronokkan di zaman sekolah. Fariz.. i love you too.
posted by Penulisan2u @ 1:57 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
65 Comments:
  • At 25/5/09 5:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite nie....hehehehehe

     

  • At 25/5/09 10:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    faris ke fariz?huhu...

     

  • At 25/5/09 10:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i think its really cute luv story. tp nama asyik tukar2 je..lol shah ke syah? faris ke fariz? :P

     

  • At 25/5/09 11:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntahle...cite ape.....boring rrrrrrrr

     

  • At 25/5/09 11:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pas2 nm pesal tukr2 jap syam,shah,syah....yg mn satu????

     

  • At 25/5/09 11:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mantop..mabeles..lemak bekrim...

     

  • At 25/5/09 11:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaa....comeyny...........
    na gak pawe cam faris.....
    sooo swit........ngeee

     

  • At 25/5/09 11:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    faris memang comei tomei kan?
    uwaaaa mn nak carik faris?

     

  • At 25/5/09 11:31 PG, OpenID com0tcute-comot said…

    tringat plak cinta kat skola dlu..
    cite nih mmg best. penulis congrat.
    cuma perlu perbetulkan kesalahan ejaan n nama2 watak.
    is this a true story?
    so sweet.. nice work!!!

     

  • At 25/5/09 12:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok r cite neyh
    -.- cute jugak
    aku yg baca aku yg malu sendiri. huhu

     

  • At 25/5/09 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    busan r.
    penyampain cite agak xlogik dan mengelirukan.

     

  • At 25/5/09 1:48 PTG, Anonymous rosa_linda said…

    citer nyer best...
    tp nak komen skit pasal name tu....
    asyik bertukar je......
    apepun wish best of luck 4 da writer...

     

  • At 25/5/09 1:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tah pape ar...
    nek pning aku..heheh..
    aku taw penulis ad je idea tp x pndai garap..
    k r, usaha lg keyh...chow lu.

     

  • At 25/5/09 2:05 PTG, Blogger eitajimmy said…

    hehe..citer dah best..tp sekali budak skola rendahlah..uwaaaa

     

  • At 25/5/09 2:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sronok baca cite cmni.
    semua adaaaa huhu tapi aku ske watak faris tu
    memang nmpk dia jntan macho la. cam aku. huhuh.
    penulis wat lagi k..
    ada blog sndiri x????

     

  • At 25/5/09 2:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud story,luv it,so sweet...cite yang comei.wlupun ada kesalahan nama watak,tapi jalan cite still best.congrat.

     

  • At 25/5/09 2:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nk komen skt ar..xpnh baca cerpen mcm ni xlogik thp melampau..ad gak k cikgu di sekolah yg akan sokong bdk2 sek RENDAH couple...?????
    bg sy cita ni langsung xlogik

     

  • At 25/5/09 3:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cekgu tu nak menyelamatkn keadaan la.. ko tak reti baca ke? dia suruh si Alia tu pilih takot nnti ada yg mampos..wakaka..tp dak2 skunk drjh 1 pun da bcinta..tade yg xlogik lg skrg ni.

    lagipun ni cite je kan? walau byk kesalahan ejaan n nama watak yg sering bertukar-tukar..cite dia tetap mantoppp.
    hahaha....

     

  • At 25/5/09 3:03 PTG, Blogger Ida Farisya said…

    mungkin cite best..sy pun tak baca lagi..sebabnya berpinar mata nak baca..kenapa tak diasingkan dialog dengan penceritaan..sy tak boleh baca..

     

  • At 25/5/09 3:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni takde contoh yg baik, cume tentang persahabatan, persengketaan dan cinta di alam sekolah.

    tapi tidak dinafikan cerita ni mmg sweet. harap lain kali penulis boleh buat pengajaran bg sesebuah cerita.

    sekadar memberi pandangan dan kepada penulis lain kali cuba lagi.. cerita anda menarik keep it up

     

  • At 25/5/09 4:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    knp cter nie bosan sgt??????

     

  • At 25/5/09 7:40 PTG, Blogger azwa said…

    Salam buat penulis,

    "Aduh..panjangnyaaaaa". Kata2 yang saya keluarkan sepanjang saya membaca cerpen ni. Tapi saya cube abiskn jugak sbb nak tau sgt msg yg ingin di sampaikan penulis smpi buat cerpen sepanjang ni. Malangnya saya tak dapat moral of da story dr cerpen ni.Mgkn penulis nak ajak pembaca mengingat kembali kenangan cinta monyet pd zaman persekolahn, tapi sayangnya cerita ini di olah dengan kurang menarik menyebabkan ade sedikit kebosanan utk tggu kesudahan cerita. Gaya percakapan watak terlalu matured tak menggambarkan umur sebenar watak yg masih lagi dlm alam persekolahan. Ada juga babak cerita yg tak logik, naik motor ke sekolah?cium dan berpeluk?..rasanya masih sekolah rendahkan?. Cerita menjadi lebih 'chaos' bila penulis asyik cuai dengan tersalah tulis nama dua watak utama yg asalnya hisyam dan faris bertukar menjadi shah atau syah dan fariz. Sy juga makin confuse kerana pada mulanya penulis menceritakan dirinya sebagai Alia tetapi berakhir sebagai pencerita dlm cerpen ini. Sekian sudah segala kritikan dan komen dari saya. Walaupun panjang, rasanya penulis dapat baca sampai habis sepertimana saya menghabiskan bacaan cerpen anda. Tahniah kepada penulis, kerana dapat menulis cerpen kerana tak semua orang dapat menghasilkan cerpen termasuklah saya. Sy harap penulis akan cuba buat yang terbaik pada masa akan datang. Good Luck!

    -Wawa-

     

  • At 25/5/09 11:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm....
    cerpen agak panjang...
    nama watak bertukar-tukar...
    dialog sewajarnya dibuat terpisah dari perenggan yang panjang...susah untuk dibaca...
    dan awal2 ada sebut sekolah rendah kan??dah boleh tunggang rxz??

     

  • At 26/5/09 3:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ekekeke dak dajah satu pun ble nek rxz pe skunk.

    cerpen ni mmg pnjg. penggunaan ayt tak brapa nak cantik. ade kiss ke woi? adoiii rosak2. aku miss part tu.
    pening kepala aku baca perenggn asal xdipisahkan.

    sepatutnya cerita ni ada pengajaran dia pasal cite budak2 skolah en? apa-apa pun tahniah jugak buat penulis coz dapat mengisi masa kosong ku..ngeeee.

    cuba lagi...maseh.

     

  • At 26/5/09 10:20 PG, Anonymous kasih bertaut said…

    cite die ok...
    jalan citer die ckit mengelirukan tp menunjukkan penulis seorang yg kreatif dan hanya masih tak cekap saja...
    gud luck ya???

     

  • At 26/5/09 12:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm...rase cam xssuai je gne dak skolah
    pastu de kiss plak tu..
    anyway best gak atleast ec kekosongan waktu saye
    by e way gud luck to writer..

     

  • At 26/5/09 2:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adehhh...berpinar mate nak baca..
    panjang nyer..ni novel ke cerpen..?
    hehehe...

     

  • At 26/5/09 3:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduhai,..masing2 macam terlalu ikut perasaaan..
    idea yang baik tapi ai..peluk..cium tu..tak sesuai lah..
    banyak cara lain untuk tunjuk kasih sayang..
    jangan rosakkan minda pembaca lain dengan peluk..cium..selagi takde ikatan sah..ok..
    citer yang baik..cuma susunan tidak tepat..75 markah sya bg..

    hidayah

     

  • At 26/5/09 3:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tula penulis ni nak buat novel ke cerpen? pnjg bebenor.
    cite budak2 skolah ni xelok la ada part kiss2 n pelok2 tu
    cerita dah sweet tapi kureng sket. maybe psl cite budak skolah. gaya penulis nampak kreatif but cuba lagi

    blaja dari ksilapan, markah? saya nk bagi 85
    hehehe coz cerita dia sweet.

    -emon2-

     

  • At 26/5/09 4:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ok..habiskan gak baca sbb nak tau ending..jalan citer tak teratur...gaya bahasa juga agak kurang di situ...citer juga agak membosankan..tapi nice try..kepada penulis teruskan berkarya...harapan saya agar anda dapat berkarya lebih bagus dari ini..gud luck...

     

  • At 26/5/09 7:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak besh langsung....
    tah aper2....cite tak logik....boring lor....tapi aper2 pun teruskan usaha

     

  • At 27/5/09 10:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kiss??peluk??
    bnde2 2 x elok even zaman dh brubah..
    kalo bce crite ni, kebnyakan watak melayu kn...
    lgpun, mentaliti kte msih prlu dtruskan budaya ketimuran...
    sekolah rndah tp pmikiran mcm matured sgt...

    xlogik dan agk pning kepala citer ni...
    tp truskan mncuba!!
    ltakkan nilai2 moral skali...

     

  • At 27/5/09 4:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam,

    Hye sume trime kaseh krana sudi mmbaca cerpen yg pnjg neyh. my 1st time.

    Sory part kiss n plok2 tu. -Rase mmg xpatut pun-

    terima kaseh byk2 kerana komen anda. selamat terhibur.

    penulis -lina- (lin_a07@yahoo.com)

     

  • At 28/5/09 2:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pelik la..syam ke syah?fariz ke faris?adeh..konfius2.
    tp citer ni sweet sgt..cuma kdg2 trase watak alia ni cam nmpk sgt die tu xtetap pendirian

     

  • At 29/5/09 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni mmg pangjang..
    rsenye penulis ade idea
    tapi kurg part mengarang..
    sbb sometimes cite jd tak logik n menjemukan..
    lagi 1 bab moral of the story...
    pape pun.. gud luck kat penulis..

     

  • At 29/5/09 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Hmm, panjang + sikit keliru.

    Owh ya, cerita ni ada jugak x logiknya.
    nak sentuh part pegang tgn, cium.
    haihh bkn mahram mne boleh sesuka hati je nak pegang tangan,nak peluk.lagi2 dalam cerita ni semua students sekolah.

    btw, gdluck utk cerita seterusnya.

     

  • At 29/5/09 10:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cta agk tak logik.
    watak sllu tkr nm.
    btw,agk mnrik lg jk dibuat crt mngnai bdk skola mengh bknny skola rndh.krn bab2 kiss,peluk,msk rmh,bilik agk x ssuai jk dktkn bdk skola rndh.hrp pnlis dpt mncb mmbuat yg lbh bek lg.

     

  • At 30/5/09 1:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    malas nak baca smpai abis

     

  • At 30/5/09 8:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hem........its really cute story....i lov it...true story ker??? kalo tol..bertuah awk...jge F baik2..he3

     

  • At 30/5/09 10:39 PTG, Blogger ChaiDaN said…

    ishk...time sek lagi dh menggatal...kalau dh msk u nt xtau r jd pe...huhuhuhuhu

     

  • At 31/5/09 9:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    intro boring sgt...
    xlarat nk bace smpi hbs...

     

  • At 1/6/09 12:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yang lain2 semua org dah ckp. cite memang sweet..penulis byk idea cuma kurang menyerlah..cuba lagi di cerpen seterusnya.

    p/s : nape x add kat ym tu lagi?? huhuh (bley sembang-nyumbang):P

     

  • At 1/6/09 3:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npe nme wtk slalu tukr2...pening nk bce...tp citer ni x logik ar..leh ke budk skul wt cm 2...klu cm ni hncur la bgsa ad generasi cm ni...siap pluk2 agy 2...klu u leh thn agy...hish,klu ckgu sy bce citer ni msti berang dye...nk wt citer 2 biar la ad moral skit...bukn agy pnduan x lok utk budk skul...jgn kcik aty yek...skadar menegur yg salh supaya citer yg kte wt 2 mghiburkn dsmping penuh dgn pengajaran...la takrobu zina...jgn hampiri zina....

     

  • At 1/6/09 5:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Citer yg mnarik..blh tsenyum sndri teringat cinta monyet dlu kala..psl nama slalu ttukar tu small matter jer..
    yg penting citer ni best.truskan brusaha..

     

  • At 1/6/09 6:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hamba sokong semua yang diatas.. cerita ni best walau ada sedikit kesalahan. tidak salah mencuba.
    penulis byk idea menarik. teruskan usaha anda..
    xsabar nak tunggu cerita terbaru anda..

    -sukebaca-

     

  • At 2/6/09 1:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best tp cam xlogik..budak sekolah rendah naik motor p sekolah..

     

  • At 2/6/09 10:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    brp usia sebenar watak2 nih? drjh 4? 5? 6? erm..mmg agak tidak logik. naek moto rxz plak tuh..adoiii xkene thn polis ke dik?? -lol-

    apa pun cite best teruskan lagi.
    hope your next story tade kesalahan cam gini lg..

     

  • At 2/6/09 9:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Giler bodoh cite nie..cinta monyet yang tak logic langsung....dah ler nama memula syam pastu jadi shah pulak..susun ayat berterabur...cerita mcm takde sinopsis, memula ckp sekolah rendah tapi cinta bagai2..

     

  • At 2/6/09 10:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1. watak yg keliru
    2. ada banyak unsur xbaik

    kesimpulannye cerita ni xbg manfaat... harap dpt menulis sesua2 yg lebih ilmiah.

     

  • At 3/6/09 8:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    - ko mrh2 nape beb?? relak la ko xpernh ada cinta monyet kot..ko cinte beruk je..wakaka.. ni kan cuma cerita dari penulis = cerita rekaan= jgn emo sangat.

    - penulis cite lu best jgk ar. lain2 kesalahan mmg byk.lu fikirla sendiri =lain kali perbetulkan dlu= n lain kali letak pengajaran ok?? teruskan usaha anda.

    - Malaysia boleh!!! :P

    - kwn ko yg xbape nk kwn- lol

     

  • At 3/6/09 9:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Lupe aku nk tulis kat ats td..

    jgn nanges coz of d comment larh..mende kecek beb..

    teruskan usaha..hahahahah :P

     

  • At 3/6/09 2:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestla cite ni....
    saya enjoy bacanya

     

  • At 3/6/09 3:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm..
    bleh la tahan...
    tp nama watak tu t'tukar2..
    kdg2 syam kdg tu syah.,,
    kdg2 faris kdg tu fariz,..
    yg mner satu?

    dlm ni ader unsur2 bahaya,..
    jd x sesuai mner,,
    ini cter ttng cinta monyet je..
    truskn usaha lg k!
    adioss...

     

  • At 3/6/09 4:29 PTG, Blogger hareessa said…

    sweet jela cerita ni..
    hehe

     

  • At 3/6/09 6:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    weyh..citer ni syok la..
    tapi..pehal yg 'bhye' sgt adegan alia ngn faris tu???
    hahahahahahahahahaha...
    ni bdk2 skolah mngh ke skolah rndh lg?
    konfius aku..

     

  • At 4/6/09 8:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ekekeke kan elok kalau ni cerita orang dewasa.
    coz cerita dia sweet..tp mmg panas~ panas~ adegan dlm room faris tu..(fariz ke faris) huhuh..
    cinta monyet yang menyeronokkan..

     

  • At 4/6/09 10:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cinta monyt mmg indah,tp bila khwin macam bangang jerk,..tak khwn lg baek dr khwin,..ada coule pon wat nyusahkan hidop,...

     

  • At 4/6/09 11:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pkhwinan ni byk liku2 nya. kne pandai mainkan peranan dan pilih jln yg tbaik -bkn utk diri sndiri tp utk kedua2 belah pihak-. byk wanita yg kne bkorban dan campak jauh2 ego tu untuk terus kekal bahagia.lelaki ni suke dimanjakan..huhu.-tebalik plak-

    namo sedeyh2 k..

    tq pada pengkomen2 cite akak..huhu

    penulis -lina- (lin_a07@yahoo.com)

     

  • At 5/6/09 11:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..tp serabut la nk baca..
    x kemas..
    hehe tp best lar..

     

  • At 6/6/09 12:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penulis mcm byk pengalaman jerk?
    nak bual2 n mintak nasihat bley??
    tp nape xadd kite??
    cite ni best..sronok je baca tp pnjg larh..ngeehh.

     

  • At 9/6/09 1:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Assalammualaikum,

    blog penulis : lina07-lin@blogspot.com

    Terima kasih.. sory alamat ym tu Lin open mlm2 je..
    nnti Lin add ok..maceh..

    penulis -lina-

     

  • At 14/6/09 7:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmmm nk tanyer ckit name laki toooo sham ker syah????????

     

  • At 15/6/09 12:29 PG, OpenID lina07-lin said…

    1)Hisham -sham-
    2)Faris huhu sory byk kesalahan nama.

    penulis -lina-

     

  • At 21/6/09 1:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer bdak skolah rendah ke skolah menengah ke U ni?
    ade motor la....adegan peluk2 kt bilik la...

    bdak skolah rendah reti ke sumer tuh?

    i know it is jz a short story...a made up story....but pls be realistic la eh.....

     

  • At 16/3/10 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nieyh ok..p part yg kiss2 n plok2 2 kreng kit..coz wtak dlm cter nieyh muslim..ley rsakkn minda p'bce..especially dak2 rmja zmn skunk..anyway..next tyme wat r cter yg de moral kit..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group