BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Mei 18, 2009
Cerpen : Derita Seorang Perindu
Nama Pena : butterflyzanera

Rasyid dan isterinya bersila kemas penuh harapan agar cincin yang dihulur terus diterima ayah dan mak Miyah,sekaligus menetapkan satu tarikh untukmerestui pertunangan Miyah dan mukris.Setelah bertunang,majlis gilang gemilang diiringi rebana dan hadrah akan dilangsungkan.wangian mawar akan direnjis kepada raja sehari disulami doa restu kedua mmpelai, itu harapan miyah.

Miyah dibilik resah sendiri,menanti cincin Mukris.Miyah cuba mencuri dengar buah butir perbincangan mereka, namun suara ayah langsung tidak kedengaran sedari tadi.Rasyid dan isteri puas menyelusuri keperibadian anak saudara mereka agar berkenan dihati ayah Miyah.Pada mak ,dia menyerahkan sepenuhnya kepada kerelaan Miyah.Jika Miyah mengangguk setuju,Mak dengan hati melepaskan miyah kepada mukris.

Ayah bangun dari duduknya,berdiri ditingkap,merenung jauh.mak mula bimbang dengan aksi bongkak ayah.Sudah pasti dia tidak bersetuju dengan perbincangan itu.Miyah dibilik lebih-labih lagi bimbangnya.Rasa menyesal membenarkan Mukris menghantar rombongan merisik menghantui perasaan miyah.

"Bunga ditaman kami belum cukup kembang,belum masanya untuk disunting.lagipun kami kurang mengenali pasu yang bakal menjadi tapak berdirinya bunga kami nanti."

"Kita sekampung Uda..Mukris anak buah aku,tak kan tak ingat,masa kecil dulu membesar dirumah aku.cuma sejak dia masuk menengah aje,dia duduk tinggal di bandar bersama org tuanya.."

Miyah sudah biasa hidup senang,kami kami besarkannya bak tuan puteri,kami belanya ibarat menatang minyak yang penuh, apa jaminan anak saudara rasyid?Bolehkah dia membahagiakan Miyah nanti?Angkuhnya ayah.

Mukris ada harta,tanah peningalan orang tuanya sama banyak dengan tanah milik aku,dia juga penulis terkenal.Rasanya Miyah tidak akan kelaparan.

Itu cuma janji rasyid,Miyah tak pernah kenal pacat lintah,ulat mahupun cacing,selut atau lumpur.Upahnya menjahit dan menyulam hanya untuk duit poketnya sendiri.Segala keperluannya ,kami sediakan secukupnya.Ayah makin lancang mengangkat diri sendiri dengan diperhatikan mak .Miyah mengeluh sendiri,bencinya dia..

Orang tua enab berpandangan.adiwarna makin hilang dari pandangan,Miyah tidak mungkin berjaya disunting,terlalu tajam duri ranting ditaman itu rupanya hingga melukakn jemari.Terduduk Miyah dilantai ,lembik lututnya,pedih berbahang kelopak matanya menakung air mata darah dari melimpahi tebing.melihat wakil mukris bangun minta diri membawa pulang kehampaan Mukris dan Miyah.Kekecewaan dipersembahkan buat santapan rohani Mukris kiriman ikhlas dari rumah miyah.

Mak menghulur tangan berjabat salam minta sejuta ampun dan maaf ,harapan mak,bukan kerana itu putusanta tali siratul rahim mereka sekampung.Mak ernab berpelukan mesra,air dicincang tak akan putus kata mereka.

Kita hanya merancang ,Tuhan menentukan,sudah tiada jodoh antara mereka apa nak dikesalkan.

Mak sedikit lega,Miyah tidak selega mak.Miyah termangu terus,tangisan menitis deras dihati,mak menyapa lembut,Miyah sedaya mungkin menyeka parah yang tersembunyi.Malu diketahui mak,lebih takut difahami ayah nanti.

Kau kenal siapa Mukris,Miyah?"keras suara ayah menerjah konsentrasi Miyah.Meski ayah tidak menampakkan wajah namun sudah cukup mencemaskan.

Mukris mana ayah?miyah agak berjaya disitu,entah dari mana semangat itu datang tidak diketahui.Mungkin dari wajah mak yang penuh keibuan dihadapannya.

Rasyid dan isteri tadi nak meminang kau untuk anak saudara mereka,Mukris...kata mereka kau pun dah setuju.Berderau rasanya darah Miyah tumpah ke muka.

Rupanya itu yang kau dapat menyibukkan diri dikenduri kahwin rasyid dulu?nak cari jodoh sendiri?Gatal!

Ayah belum hilang bengangnya.Rasa terhina dan tercabar dia periginya bertindak mencari timba sendiri.Lebih menyemarakkan marah ayah,Miyah mencari orang luar yang tidak dikenalinya. Mak tampak sedih dengan kesedihan Miyah.

Mak terbelengu dek ketegasan ayah dan keakuran mak.Diam-diam dia membina gubuk di puncak bukit dengan sungai yang mengalir ke desa Mukris lalu dia menyapa sungai dan mengharapkan sungai menyampaikan pesan cinta dan rindu dendamnya khas ke pesisiran Mukris.

Sampaikan wahai bebuih..betapa aku cinta,aku rindu padanya.. Berapa dalam gurisan dihatinya,dalam lagi luka dihatiku.Terasa segala urat nadinya telah diragut ayah.Terlalu sempit tiap nafas yang disedutnya,terlalu payah pula untuk dihembus.

Hancur sudah harapannya untuk memiliki sijilperkahwinan.Binasa sudah cinta kasihnya..di mana prianya waktu ini?Apakah yang sedang difikirkannya dan apa yang ada dalam perasaannya?Miyah cuba mencarfi dimana adanya kembangan seroja yang boleh dikutip bersama mukris.

Kenapa tidak kelihatan kelibat dia melintas sewaktu aku ke sungai?Merajukkah dia,sudah bencikah dia padaku?apakah dia menyangka aku yang menolak lamarannya?Miyah teresak dalam sedunya sendiri..

Miyah...tiba-tiba sekilas suara menerjah pendengaran miyah dari celah-celah pepohon ditebing sedang miyah menjemur basuhannya.Rasanya suara itulah yang dirinduinya.

Miyah..ada cuitan dibahu kirinya.Abang!Apa abang buat kat sini?Ayah nampak nanti.Ayah dan Mak Miyah sudah ke bendang lewat setengah jam tadi.Mukris makin berani merapati miyah.Miyah bernafas lega dalam kegusaran.Duka yang bertapak sejak semalam dibumi miyah hapuslah sudah.Kenapa Miyah tak terima abang?tersekat dan berbelit ungkapan itu menerjah ke benak Miyah.Bukan Miyah..tapi ayah..Mukris mengengam jemari miyah yang berpeluh dingin diterik mentari.Miyah pantas menarik.bukan benci tapi gugup diperlakukan begitu.

Abang sayang miyah,abang tak boleh hidup tanpa miyah ,intonsi ikhlas dri limau seulas Mukris.Berkaca dari kornea mata Mukris.

Miyah balik dulu..antara ikhlas dan terpaksa,kata-kata yang sebenarnya hanya lahir dari lengguk lidah lembut Miyah,hatinya tidak mengizinkan ungkapan itu.Miyah tanpa redha,Mukris mengizin tanpa rela.Selamat tinggal kasihku,tunggu aku dikesempatan lain.Aku ingin bersamamu mengukir arca kehidupan yang abadi namun apakan daya ayah penghalang cita..

Langkah miyah lengguk miyah dirakam terus oleh mukris di tiap sudut ingatannya.Moga esok mentari akan bisa tersenyum lagi.Dan rang bulan tampak manis menyemarakkan dinginnya.

Dihati miyah juga mukris mengukir janji bahawa akan setia pada cinta yang satu.Biar badai datang melanda ,namun benteng kukuh tidak akan terhambur.

Miyah terus melayan gelora sendirian, kini yang bergerak hanya jasadnya yang kosong,yang berucap hanya bibir nya yang mati.Tidak ada lagi senyum tawa seperti dulu.Enab telah jauh belayar bersama kecemerlangannya.salmi dan timah kini melangkah mengikut detik waktu di bandr mencuba nasib sebagai gadis kilang.

Apa lagi yang diharapkan oleh perawan malang yang dihias indah lalu diletakkan di singahsana mahligai Pak uda dan Mak uda.Miyah tak ubahnyaseperti kakak tua berbaluh merah berjambul lebat yang menjadi siulan di sangkar emas.Tampak gah namun berkurung,Dia makin sepi menjamah waktu .Kenapa kau nampak kurang sihat Miyah?Banyak jahitan yang tidak kau siapkan?tegur mak suatu petang.Naluri keibuan dapat membaca meski kurang jelasnya arca dari hati miyah,Miyah hanya senyum mengeleng.ingin sekali dia mengungkapkan bahawa jiwanya telah dibawa pergi,jauh..oleh Mukris.Kini dia hidupuntuk memperjuangkan jasadnya bukan batin dan naluri yang telah mati,mati dek tikaman keegoan ayah.Namun Miyah faham akan akibatnya jika kelantangan itu didengari ayah.

Disana sini orang heboh berlipur lara berkisahkan pinangan ke ats Miyah di tolak.Mukris tidak mengukur baju dibadan sendiri dan cuba menyelam dilautan berapi kata mereka.Mukris juga hanya menconteng arang ke wajah sendiri.Ayah makin tinggi bongkaknya,konon bukan mudah untuk mempermaisurikan putrinya yang satu-satu itu.Miyah terus penasaran dibakar api cinta prianya.Segala yang bergentayangan dalam dirinya kini gugur satu persatu bagai dedaun dimusim rontok.Ingin dia menjadi burung yang tidak mempunyai sayap lebar agar dapat terbang bersama Mukris mencari adiwarna di genta langit.

Mukris pamit membawa hatinya yang roboh menuju ke destinasi lain,masyarakat lain yang tidak akan menjelir lidah,menyengetkan hidung menghinanya cuba memancing arwana dengan hanya berumpankan seekor anak cacing mati.

Abang pergi untuk mengumpul keyakinan,abang akan datang kembali,Biar jauh beribu batu namun hati abang tetap bersama miyah..percayalah.Tiada senyum,tiada tangisan di riak wajah miyah.Dia ingin merakam tiap detik pertemuan itu moga kekal dalam memori .Mukris berlalu membawa sekali nafasnya,denyut nadinya dan jiwa mukris hidup segar dalam dirinya.mujur baik mukris tidak pernah membisikkan agar lari bersamanya ke daerha lain,berbekal cinta yang cukup,mereka berhak mencari wali lain yang bersedia menghulur tali mencantumkn mereka.Jika begitu Miyah tidak sudi lagi meletakkan nama Mukris di takhta kasihnya kerana terlalu hina jadinya cinta mereka.

Jadinya cinta miyah terukir seperti Majnun yang hilang hidupnya kerana laila.Miyah berdoa agar Mukris tidak nanar seperti namanya majnun mencaqri cahaya dari lailanya.Semoga mukris segera menemui cinta yang lain yang dapat menyembuhkan luka,menyeka darah pekat yang mengalir deras membinasakan rohaninya.Biarlah dia sahaja yang rentung terbakar dek api cinta mereka.Relalah dia.

Hari berganti hari ,minggu berselang,bulan terus beredar siang ke malam,malam ke siang akhirnya ayah tersenyum lebar yang kononnya berjay menitipkan bahagia buat putrinay.Sangkanya sang putri kan bermegah tika disandingkan dengan Haji Masud yang tidak tercalang harta mendanya yang telah sekian lama hidup sendiri setelah isteri pertamanya pulang ke daerah asalnya menemui Allah Azzawajalla

Bagi Miyah seluruh kasih ,sayang,cinta,jiwa,nalurinya telah diserahkan dengan ikhlas kepada mukris .Mana mungkin ia mengulangi penyerahan suci setulus hatinya seputih salju kepada insan lain buat kali kedua.Namun apakan daya kata ayah kata keramat.tidak mungkin baginya menangkis jodoh yang ditentukan.

Kalau kau tak suka,cakap miyah..jangan diam saja macam ini..Mak seolah dapat meneka warna-warna hitam di hati miyah.Haji Masud tinggi ilmunya,kau takkann sesat didaerahnya nanti,itu kata ayah ,tapi kata miyah haji Masudlah perintis lorong kelam yang akan menyesatkannya nanti,haji Masud tebal hartanya,Miyah tidak mungkin menyapa susah apatah lagi bersahabat dengan si miskin.Itu juga lirik ciptaan ayah buat lagu yang dikarang oleh Haji Masud yang bakal di lagukan di pentas kekecewaan Miyah.

miyah pstikan terus miskin melarat meski ditimbuni kekayaan haji Masud ,ianya tidak mungkin dapat mewarnai hidup miyah.Dia inginkan sesuatu yang tidak ada pada yang diadambakan kerana yang diidamkannya tidak mungkin terjual di mana-mana atau di tanam dikebun mana.ianya cuma ada pada mukris.Cuma mukris yang berhak bertukaran cinta dengannya..

Hari ini dia di nobatkan sebagai raja sehari ,bersanding di takhta kerajaan ayah,sedaya mungkin miyah cuba mengorak senyum manis madu agar duka nestapanya tidak sampai ada yang terbau labih-labih lagi ayah,mak juga lelaki bergelar suaminya setelah berjaya melafaz akad dalam satu nafas.

Rasa terlalu jijik dia dengan kepuraan itu.Wangian mawar yang direnjis mak andam tidak langsung menaikkan seri wajah pengantinnya,kerana kemanisan wajah dikongkong oleh rasa cinta,kasih dan sayang Miyah telah di renggut Mukris tanpa di pulangkan kembali.

Senyum miyah berbunga rindu,sinar mata miyah bercahaya dendam dan nafas miyah berbau kecewa

Kuburkan cinta abang Mukris Miyah..jangan seksa dirimu..ikhlas dari Enab.Simpati benar dia pada merpati dua sejoli yang terpaksa berserah pada takdir dan keadaan itu.

Telah ku cuba Nab..namun kan ku cuba kian lincah dia menginjak-nginjak hatiku.Aku tidak mampu Nab..tolonglah aku.

Buat pertama kalinya Enab melihat mutiara bening meniti permatang lalu jatuh satu persatu..dimana kecekalan kau miyah?Miyah yang aku kenal dulu tabah..tidak lemah begini.

Aku bukan aku yang dulu lagi Nab,aku yang dulu telah mati,mati bersama cintanya..Kau harus berusaha miyah ,berusaha untuk bahagia,Bahagia aku telah cuba dengan bersetuju menjadi isteri Haji Masud,Nab?Aku bersedia untuk diperisterikannya,aku rela diri ini dimliliki tapi aku tidak berdaya menukarkannya dengan Mukris..Jangan harap dia dapat miliki hatiku..Hatiku cuma satu dan telah pun aku serah kan pada mukris ..Manik jernih makin mesra berjuraian jatuh satu persatu..

Aku tidak ingin menangis ,tapi aku tidak mampu mengempanginya..aku pasrah...

ini karya pertama saya..baru hendak belajar membuat cerpen..moga semuanya terhibur..
posted by Penulisan2u @ 12:53 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
15 Comments:
  • At 18/5/09 9:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kenapa cter sume yang sdey2 je.....

     

  • At 18/5/09 10:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok,tapi ayat dalam cerpen ni trlalu sasterawan la pening cikit nak paham sorry.Anwy Gud Job..

     

  • At 19/5/09 3:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice lah.uhu sdyh nye,nak nangis la

     

  • At 19/5/09 4:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Xpaham aku cita nih..

     

  • At 21/5/09 3:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    panjang skit bleh x? kurang memahami la...kurang2 dapatlah tau laki nye n ape jadi kat mukris...



    (',') pen biru dakwat cair

     

  • At 21/5/09 6:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Xbestnyer....!!sory ek....

     

  • At 24/5/09 3:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bahasa yg digunakan memang pening...cuba buat bahasa yang senang difahami...barulah boleh menaik hati pembaca...

     

  • At 26/5/09 10:45 PG, Anonymous dihasani said…

    aku sukakan bahasanya
    indah

     

  • At 30/5/09 6:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ini baru betul sastera..
    xkesah..
    jgn pedulikan kata2 org lain..
    tp,,nk tahu gak pe cerita ngn mukris..
    klu gne ayat sastera ni..
    kamu mesti panjang2kn cerita..
    baru orang fhm..

    usahakn lagi keyh~!

    ~nEuR0 shEwAzni~

     

  • At 31/5/09 10:49 PG, Blogger my_za2l said…

    yup,btol ini baru sastera.
    best,cume cerita yg tergntg.
    bhsa melayu yg indah.
    :D
    ~myza2l~

     

  • At 3/6/09 2:35 PTG, Blogger ziela said…

    sastera2 jgk..
    mana satu dialog pn dh xtau..
    mcm mner nk faham..
    mana ilang pembuka dan panutup..
    jgn la wat kesilapan kecik mcm tu..
    check blk la..
    wat down mood je..

     

  • At 4/6/09 5:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x fahamlah

     

  • At 19/6/09 12:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak fahamlah..bahasa terlalu berbunga-bunga...

    p/s: kepada semua pembaca...marilah kita insafi bahawa jodoh di tangan TUHAN, tidak guna menyimpan perasaan yang terlalu tinggi pada seseorang yang belum pasti menjadi teman hidup kita..Percayalah kepada jodoh, meskipun jodoh tersebut bukannya dipinta oleh kita namun pasti ada hikmahnya..TUHAN lebih mengetahui, utamakan yang wajar diutamakan, utamakan kejayaan letakkanlah pencarian jodoh di tempat yg ke-2..percayalah kalau sudah sampai seruNYA, tidak perlu kita terhegeh2..cinta akan mendatangi kita...

     

  • At 27/7/10 12:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    usaha dihargai...cuma kelihatan cerita ni mcm tergesa2 jer.
    maybe minat penulis ke arah cerpen klasik ek,atau seseorang yg gemar buat puisi.
    tapi cerita ni kurang penghayatan...definisi pun kurang.
    jadi,pembaca akan sukar memahami watak2...especially watak utama yg penting utk diselami.
    teruskan usaha dlm mematangkan lg karya anda.all d best.

    -pejuang-

     

  • At 26/10/11 7:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Amboiii...ayat mengalahkan karam singh walia...
    Letih nk phmkn ayt tu btol2...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group