BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Mei 31, 2009
Cerpen : Cinta Tak Bersegi
Nama Pena : Pennywords

"Apa kau dah gila ke, Mal?" jeritan dari Zati sememangnya menggegarkan gegendang telingaku. Isy, minah ni kalau nak bercakap, memang tak mahu cover suara. "Aku waras lagi, Ti. Aku tahu, kau terkejut. Tapi jangan sampai menjerit kat telinga aku,ni!" aku cuba berjenaka. Namun, wajah Zati masih lagi tegang.
"Okay, aku faham kau. Tapi, kau tak rasa sayang ke? Berhempas-pulas nak dapatkan sijil dalam ijazah pengurusan semata-mata untuk jadi seorang... setiausaha?! You must crazy, Mal!" sekali lagi, aku terkejut dengan suara Zati yang tersangatlah nyaring itu.
Ya, setelah empat tahun mengabdikan diri untuk berjaya dalam course pengurusan di UTM, aku akhirnya mengambil keputusan untuk ke temuduga untuk jawatan setiausaha di sebuah syarikat penerbitan di ibu negara dua bulan yang lalu. Kali ini, tanpa memberitahu sesiapa pun. Termasuklah mama dan abah di kampung. Bukannya mahu membelakangkan mereka, jauh sekali mahu bertindak pandai. Tapi, aku tahu. Berapa sangatlah gaji abah sebagai seorang guru sekolah menengah dan mama sebagai seorang jururawat untuk membiayai persekolahan lima orang adiknya.
Apatah lagi, abangnya masih lagi berada di perantauan, menuntut ilmu di peringkat PhD. Pastinya memerlukan wang yang tinggi. Sementelah, abangnya sudah dilarang sekeras-kerasnya untuk bekerja di sana.
"Isy, budak ni! Aku membebel bagai nak rak, dia boleh termenung pulak!" suara Zati mematikan lamunanku. "Apa yang kau cakap tadi, Ti?" aku mula melangkah ke almari. Satu-persatu baju kurung aku keluarkan.
"Aku tanya, kau mula kerja esok pukul berapa? And what are you doing with these baju kurung?" aku tersenyum. Aku kenal sangat Izzati yang seorang ini; takkan mampu untuk bertelagah denganku lama-lama. "Oh, dah restu lah ni? Aku nak pilih baju untuk esok. Aku masuk kerja pukul 9.00 tapi mungkin keluar rumah pukul 7 pagi, kot." Aku lihat Zati sudah mula bermalas-malasan di atas katilku.
"Nanti aku hantar kau. Kau nak pakai baju kurung yang dah lama ni,ke? Tolonglah wei, kerja kau sebagai guru sementara dekat sekolah rendah dah sebulan berakhir,lah wei! Kau ni, dah jadi setiausaha. Kalau tak sut, pakai lah baju kurung yang baru-baru sikit ke, berfesyen-fesyen sikit ke. Ha, kau pakai aje baju aku. Bukan orang tahu pun!" Zati terus berlari ke biliknya. Aku tergeleng-geleng melihat perangainya.
"Kau pakai yang ni. Mummy aku baru hantar minggu lepas. Tak sempat pulak nak bagi dekat kau. Sibuk sikit kan, sejak dua menjak ni. Mummy pilih kain ni untuk kau, waktu dia pergi Guangzhou bulan lepas." Aku faham, kesibukan Zati sebagai seorang pereka hiasan dalaman kadangkala membuatkan dia lupa akan dunia luar. Sibuk saja dengan pemilihan perabot dan konsep untuk rekaannya.
"Yelah, yelah... Aku pakai lah esok. Dah, pergi tidur. Night!" aku menghalau Zati keluar. Kemudian, aku mengeluh lagi. Mama dan abah pula... Pantas nombor telefon rumah di dail. Sekali dering, dua kali dering...
"Assalamualaikum, mama!" aku terus saja memberi salam. "Isy, Amalyn. Janganlah macam tu. Terkejut mama! Ha, apahal ni, telefon malam-malam? Mama dengan abah baru nak masuk bilik."
"Ada ke patut, mama cakap macam tu. Hehe... Mama dengan abah baru nak masuk bilik? Awalnya... Nak bagi Malyn adik baru,ye? Ehem...ehem... takpe, Malyn faham. Kesian jugak Malyn dengan Maira’ tu... Tak pernah rasa ada adik." Aku menyakat mama yang pastinya sudah tergeleng-geleng di sana.
"Pandai ajelah, anak dara mama ni. Hah, cakaplah. Ada masalah ke?" mama terus menukar topik. "Begini, ma. Malyn dah dapat kerja di Dvine Sdn Bhd. Sebagai setiausaha. Emm... Esok Malyn mula,ma. Maaflah, Malyn tak beritahu mama dengan abah awal-awal. Malyn takut mama dengan abah tak setuju...." tiada balasan dari mama.
"Mama dengan abah tak kisah. Janji Malyn buat kerja yang halal. Kerja tu elok-elok. Jangan nak main-main. Sedangkan uruskan anak orang bawah 12 tahun pun dah merengek kat mama, inikan pula jadi setiausaha orang. Jangan nak nangis-nangis. Malyn kena kuat! Ni ha, abah nak cakap."
"Assalamualaikum, anak abah! Apa cerita ni, sayang?" abah memang begini. Mesra, sporting, dan kelakar. "Emm... Ala, Malyn tahu abah dah tahu. Abah tak marah,kan? Malyn cuma nak ringankan bebang mama dengan abah aje. Insyaallah, setiap bulan, Malyn hantar duit sebanyak yang Malyn mampu." Itulah janjinya.
"Tak payah,lah. Simpan aje untuk Malyn. Nak kahwin nanti senang. Okeylah, baby. Abah dengan mama nak masuk tidur ni. Tidur aje tau. Masuk bilik terus tutup lampu dan lelap mata. Jangan nak berangan ada adik baru pulak!" aku terkekeh-kekeh ketawa.
"Goodnight, abah. Malyn love mama dengan abah!" dan kami berpisah di gangang telefon bimbitku. Oh, Tuhan. Tiupkanlah semangat yang jitu untuk aku!

BAJU kurung moden sutera cina yang tentu mahal harganya itu aku sarungkan ke tubuh. Aku padankan dengan tudung bawal bewarna putih, agar kena dengan kain lembut bewarna putih bunga-bunga merah jambu. Hehe..aku tahu aku ayu. Ayu je, bab cantik-cantik ni, tak payah lah cakap. Takut perasan pulak.
"Morning, Ti!" aku tersenyum girang. Tapi di hati, Tuhan aje yang tahu. Betapa berdebarnya perasaan aku. Oh Tuhan, kuatkan lah semangat hambamu ini. "Dah ready? Jomlah gerak sekarang. Nanti kau lambat pulak." Zati tersenyum, mengkobarkan lagi motivasi dalam diriku.
Celoteh Faizal Ismail dan Fara Fauzana di corong radio sedikitpun tidak dapat menenangkan gelora di hatiku ini. Volkswagen Beetles Zati berhenti di sebuah bangunan besar yang jelas di tulis di hadapannya- Dvine Sdn Bhd. "Thanks, Ti. Doakan aku. Sayang kau!" aku tersenyum dan melambai Zati sebelum melangkah masuk.
Aku menunggu bak orang jakun di lobi sebelum di sapa Puan Hafizah. Dialah yang membantu aku sewaktu aku ditemuduga tempoh hari. "Dah sedia, Amalina? Saya akan bawa awak ke HR dahulu. Awak akan diberikan pas awak." Setelah mendapat pas yang dijanjikan. Aku dibawa naik ke tingkat lapan.
"Awak akan bekerja dengan Encik Shahir. Dia adalah Ketua Eksekutif di bahagian pemasaran di Dvine Sdn Bhd. Ini meja awak, sebentar lagi Encik Shahir akan masuk dan dia akan terangkan dengan lebih lanjut mengenai skop kerja awak. Saya pergi dulu,ya?" dan Puan Hafizah berlalu. Meninggalkan aku terpinga-pinga.
Di tingkat ini, tak lah ramai sangat orang. Aku anggarkan, ada lebih kurang 25orang sahaja. Aku terfikir, Encik Shahir itu sudah berkahwin atau belum? Yang mana satu dia? Kerana, sewaktu aku ditemuduga, ada dua orang lelaki. Kedua-duanya aku agak, sebaya dengan abah.
Aku dikejutkan dengan sapaan seorang lelaki. Segak berkemeja lengan panjang bewarna putih, dengan tie bewarna putih dan seluar slack bewarna hitam. Wajahnya sedang-sedang, tak terlalu gelap dan tak terlalu cerah. Rambutnya di sisir rapi, dan berkaca mata. Diakah? Mudanya!
"Awak ya, setiausaha saya?" dia memandang aku. Aku jadi rimas dan mengangguk. "Emm.. Encik Shahir?" di tersenyum, mempamerkan giginya yang putih dan tersusun rapi.
"Masuk bilik saya. Sekarang!" itulah arahan pertamanya untuk aku. Terus aku letakkan tas tanganku dan merapikan pakaianku. Tarik.... Hembus... Kau boleh, Amalina!
Aku mengetuk pintu bilik Encik Shahir. Kemudian, terdengar suaranya memanggil aku masuk. "Hai!" sapanya sekali lagi dengan senyum dan ramahnya. Aku pelik dengan ketuaku ini.
"First thing to do. Kenalkan diri awak kepada saya. Segala-galanya, macam awak sedang menulis cerita ringkas mengenai diri awak. Well, we are part from the biggest publisher company in Malaysia." Aku terkejut lagi dengan arahannya.
"Nama saya, Nur Amalina binti Aziz. Saya berumur 24 tahun. Berasal dari Johor Bharu. Saya mendapat kelulusan ijazah dalam bidang pengurusan." Aku berhenti setakat di situ saja. Rasanya, tak perlulah sampai yang peribadi pun hendak diceritakan.
"Ringkasnya hidup awak. Awak tak pernah buat karangan ke? Waktu saya sekolah dulu, setiap tahun, karangan tentang diri saya lah yang cikgu saya akan suruh saya buat sebaik sahaja persekolahan bermula. Saya nak awak bercerita lagi!" arahannya memang pelik. Argh!!!! Aku memberontak di dalam hati. Becoknya dia!
"Ayah saya bernama Aziz bin Mohammad Khalid. Berumur 55 tahun. Mama saya pula, Aisyah binti Hamidi, berumur 45 tahun. Saya anak kedua dari tujuh orang adik beradik. Emm... saya rasa setakat itu sajalah." Encik Shahir tersenyum memandang aku.
"Awak ni, perahsia ye orangnya?" aku terkejut dengan telahan tepatnya. "So, what shall I call you?" pertanyaan Encik Shahir membuat aku berfikir sejenak.
"Terpulanglah pada Encik. Saya tak kisah." Aku memberikan jawapan selamat. Aku yakin, dia akan memanggil aku Amalina. "Baiklah, saya panggil awak Malyn sajalah ya." Alu tersentap. Err...
"Kenapa? Ada masalah? Tadi, awak jugak yang kata, terpulang. Dan sekarang, saya memang nak panggil awak Malyn." Aku tersenyum. Sebenarnya Encik, ahli keluarga saya saja yang panggil saya begitu. Namun, suara itu hanya disimpan dalam hati saja.
"Baiklah, disebabkan saya belum makan kerana terpaksa datang awal ke pajabat hari ini. Dan kerana awaklah saya kena datang awal, awak kena teman saya bersarapan. Sekarang!" aku terpinga-pinga. Haisy, inikah setiausaha?


Aku turun ke bawah, bergandingan dengannya. Dari pemerhatian aku, Encik cukup sempurna sifatnya sebagai seorang lelaki. Mempunyai badan yang tegap, pekerjaan yang baik, dan bibirnya yang merah meyakinkan aku bahwa bos aku ni, bukanlah seorang perokok.
"Awak tunggu kat sini. Saya nak ambil kereta. Tunggu, jangan ke mana-mana." Pesan Encik Shahir sebelum meninggalkan aku di hadapan pintu utama pejabat. Aku di sapa beberapa orang pemuda. Ada yang memberi salam, bertanya khabar, mengusik, dan ada juga yang hanya melemparkan senyuman. Kemudian, Encik Shahir tiba dengan kereta BMW Z4. Dia mengsisyaratkan supaya aku naik.
"Kita hendak kemana ni, Encik?" aku terus bertanya sebaik sahaja memakai tali pinggang keledar. "Breakfast lah, Malyn. Perut saya dah berokestra dah dari tadi. Emm.. sambil-sambil tu, awak dengarlah saya berceloteh,ya?" aku tersenyum.
"Sebenarnya, saya pun baru mula di syarikat ni. Baru tiga bulan, ayah saya pemilik syarikat ni. Saya sebenarnya tak mahu seorang setiausaha, tapi dah ayah saya beria-ia nak buat temuduga, saya setuju ajelah. Skop kerja awak tak terbatas. Kalau itu yang saya minta awak buat, itulah yang awak kena buat. Insyaallah, saya takkan suruh awak cuci toilet dekat tingkat kita. Jangan risau. Okey, kita dah sampai!"
Kedai mamak?! Tepi jalan pulak tu?! Bos aku ni, biar betul! "Janganlah terkejut sangat, apa salahnya saya makan di sini?" Encik Shahir nampaknya seperti sudah biasa dengan gerai ini. Sejurus kami duduk, kami di sapa seorang makcik.
"Assalamualaikum, Tuan. Hari ni nak makan apa?" mak cik inipun nampaknya seperti sudah biasa dengan Encik Shahir. "Mak! Apalah, panggil saya macam tu. Saya balik karang!" wah! Mak! Eh, takkanlah mak Encik Shahir pula?
"Maaflah, mak risau. Takut cik adik manis sebelah ni terasa pulak. Ni siapa? Teman wanita Shah,ye?" Encik Shahir tergelak. Muka aku sudah terasa panas. Aduhai, malunya. "Bukanlah mak. Ini, Amalina, setiausaha Shah. Emm, mak.. Shah dah lapar la... Eh, Nazlee dah pergi ke mak?" "Belum. Kat belakang itu ha, tengah makan. Sekejap lagi, mak panggil. Shah duduklah dulu. Sekejap lagi, mak bawakkan makanan." Pantas saja tangan Encik Shahir menghalang mak cik itu. "Tak payah mak. Biar je, Malyn yang buat. Dia ni, kena belajar. Biar biasa."mak cik itu tersenyum. Aku yang masih belum faham apa-apa, terus saja mengikut langkah mak cik itu.
Setelah mengambil makanan Encik Shahir, aku berjalan dengan berhati-hati. Nyaris aku berlanggar dengan seorang pelanggan yang kebetulan berjalan di hadapanku. "Maaf! Err.. eh! Wei, Shah!"
Aku masih lagi tak faham. Ni cerita apa ni? Selepas meletakkan makanan Encik Shahir, aku mendiamkan diri. Tidak mahu menyampuk perbualan Encik Shahir dengan pemuda tadi.
"Malyn, kenalkan. Ini, kawan rapat saya, Nazlee. Lee, ni Amalina, setiausaha aku." Aku menundukkan kepala sedikit sebagai tanda hormat. "Ini gerai ibu Lee. Saya dengan dia dah berkawan sejak kecil lagi. Mak dia, yang saya panggil Mak tadi. Lee ni, Ketua Pengurus di kilang penerbitan kita di Shah Alam." Kemudian, terdengar keluhan Nazlee.
"Allah, aku lupa. Hari ni, aku ada mensyuarat dengan juruteknik kilang kita. Aku pergi dulu,lah Shah dan Amalina, nice meeting you." Ujarnya sebelum berlalu pergi dengan kereta Rextonnya.
"Setiap pagi, awak singgah lah sekejap dekat gerai ni. Tolong ambilkan sarapan pagi saya. Letak aje atas meja. Lepas tu, awak nak buat apa, buatlah. Saya ni, taklah banyak kerenah. Cuma banyak bergerak. So, siap-sedia ajelah ikut saya outstation. And, nanti bagi nombor telefon awak. supaya senang saya nak hubungi." Kemudian, kami senyap. Melayan perasaan masing-masing.

AKU pulang tepat pukul 6 petang. Kereta Zati sudahpun sedia menunggu aku di bawah. "So, amacam first day of work?" pertanyaan Zati aku jawab dengan senyuman saja. "Bos kau?" aku tersenyum lagi.
"Handsome...." Zati tergelak mendengar jawapanku. "Bujang?" aku mengangguk. "Wah, ini sudah bagus!" Zati memetik jarinya.
"Hoi, ingat-ingat lah sikit dekat Fauzi yang dah lama menunggu tu!" senyuman Zati terus saja mati. "Kita jangan cakap pasal dia lagi, boleh?" aku faham benar dengan Zati.
"Kenapa pulak ni? Bergaduh ke?" Zati mengeluh. "Aku tak faham lah dengan lelaki ni. Kenapa dia susah sangat nak faham. Aku tak boleh nak terima cinta dia. Apa dia ingat, sesenang aje aku nak maafkan kesilapan dia? It’s hard... Very hard. And sometimes, it’s too hard. Aku tak boleh! Tapi, dia tak faham. Selalu memaksa. Aku rimas, aku lemas!" aku tergelak.
Nurina Izzati, rakan karib yang setia menemani dari umurku 10 tahun sehinggalah sekarang. Lima tahun lalu, hati batunya diusik dengan salam cinta seorang jejaka bernama Fauzi Haris. Sebulan menjalin persahabatan, Fauzi memulakan langkah pertama. Mereka serius. Tapi, tak lama. Enam bulan selepas itu, Fauzi meminta putus dan mengakui bahawa dia sudah mula menyukai gadis lain. Tak dapat mencari alasan yang kukuh untuk beralasan dengan Zati, Fauzi melukakan hati sahabatnya itu dengan satu penghinaan, ‘Awak tak cukup bagus untuk saya!’. Kata-kata yang hampir membuat Zati gagal dalam peperiksaan dan telah membekukan hati Zati untuk mana-mana lelaki lagi.
"Hoi! Berangan! Asal aku membebel, kau mesti berangan! Bencinya, cakap dengan kau ni Mal!" Zati membentak. "Sorry yang, apa kau cakap tadi?" aku tersengih. Menyedari kesilapan diri.
"Tak ada apa-apa lah. Cuma nak ajak kau makan luar weekend ni." Nampaknya, Zati dah mula melupakan sengketanya dengan Fauzi. Itulah Fauzi, jangan bermain dengan api. Kini, sudah terbakar ego kau!

AKU bermalas-malasan di atas katil sambil melayan perasaan. Aku tahu, hatiku diusik dengan kehadiran Encik Shahir. Lelaki itu cukup selamba dan bersahaja. Di depan aku, dia cukup ramah. Sebaliknya pula dengan stafnya yang lain. Mungkin, dia lah yang orang panggil; split personality. Nada bunyi telefon bimbitku hampir-hampir membuat aku terjun dari katil. ‘Bodoh punya handphone!’
"Helo?" aku teragak-agak bersuara apabila melihat nombor yang tidak dikenali.
"Malyn?" hah! Encik Shahir?! Apa dia nak malam-malam ni?!
"Ya, Encik."
"Begini, esok mungkin saya tak masuk ke pejabat. Saya ada mesyuarat di hotel Concorde.
"Err... ya, jadi?" aku memukul mulutku. Isy, kurang haja nye ayat aku.
"Awak beri saya alamat rumah awak. saya jemput awak pagi esok. Kita pergi bersama."
"Err... Huh?" aku menampar lagi mulutku. Kemudian, memberikan alamatku kepada Encik Shahir.
"Esok, saya jemput awak pukul 8. sudah, pergilah tidur. Jangan tampar lagi mulut awak tu, saya tak nak setiausaha saya bengkak mulutnya esok!"
Hatiku berbunga bahagia apabila mendengat perkataan ‘kita’. Eceh... Amalina, jangan nak perasan! Dia tu, bos kau! Kau tu, setiausaha dia. Mamat kacak macam Encik Shahir tu, pasti dah ade girlfriend. Pasti! Sudah, pergi tidur!

SUDAH genap lima bulan aku bekerja dengan Encik Shahir. Selama lima bulan itu lah, aku bahagia setiap kali bersamanya. Aku tahu, aku sudah ditimpa perasaan. Cuma malu untuk mengakuinya. Almaklum, siapalah aku. Lebih-lebih lagi, Encik Shahir semakin kerap pulang awal. Katanya, ada temu janji. Tak tahu lah dengan siapa.
Selama lima bulan juga lah, aku kerap dihantar dan dijemput (adalah dalam seminggu dua kali) Encik Shahir untuk ke pejabat. Tidak cemburukah, teman wanita Encik Shahir. Ah, lantaklah, aku bukannya mahu merampas. Aku masih sedar akan diri aku.
"Bos, hari ni bos ada temu janji dengan Miss Linda dari PTS Publication. Emm, petang pula, bos ada date." Pagi-pagi lagi, aku dah menghadiahkan senyuman manisku.
"Ai, happy nampak? Date? Dengan siapa?" gelagat Encik Shahir menggaru kepalanya yang tidak gatal itu mencuit tawa ku.
"Dengan Encik Nazlee. Kan bos dah janji dengan dia nak main skuashy sama-sama petang ni. Amboi, ramai sangat ya, girlfriend bos sampai tak ingat date dengan siapa." Aku mengusik lagi.
"Eh, apa pulak! Teman wanita saya ada seorang saja. Kalau dengan Nazlee, petang nanti awak ikut saya balik, ye. Awak ikut lah saya main nanti. Boring lah, asyik pandang muka Lee aje." Aku tersenyum. Hatiku agak terusik apabila mendengar frasa ‘Teman wanita saya ada seorang aje’, nampaknya betullah dia memang dah ada steady girlfriend.

AKU resah menunggu Encik Shahir di taman rumah banglonya. Tiba-tiba, sebuah kereta mercedes kompressor masuk ke garaj rumah mewah ini. Keluarlah Tan Sri Kamal dan Puan Sri Maznah. Aku yakin sekali, walau tak pernah berjumpa dengan majikan ku.
"Amalina?" aku disapa ramah dengan Puan Sri Maznah. "Saya, puan sri..." kemudian, aku mendengar mereka ketawa. Di hadapanku, Tan Sri Kamal membisikkan sesuatu ke telinga isterinya sebelum mereka berdua ketawa.
"Tak perlu lah panggil puan sri. Panggil mummy aje. Lebih mesra. Lagipun, memang semua orang panggil mummy begitu." Aku ternganga, terkelu untuk berkata apa-apa lagi. Mujur Encik Shahir muncul. "Hai, mummy, papa!"
"Shah nak ke mana?" tanya Puan Sri Maznah. "Oh, main skuasy dengan Nazlee. Dah lama Shah tak keluarkan peluh. Nanti makin gemuk pula anak mummy ni!" mereka ketawa. Aku pula, lebih selesa tersenyum nipis dan mendiamkan diri.
"Oh ya, sekejap. Ha, tolong bagi kain ni dekat Lee. Mummy belikan untuk Puan Lily. Cakap dengan Lee, datang lah bawa mak dia ke sini. Mummy sunyi,lah!" nampaknya, Puan Sri sudah kenal dengan mak angkat Encik Shahir. Hmm, keluarga mereka memang peramah. Berkawan, tak pernah mengenal darjat atau pangkat. Impressive.
"Awak kalau nak berteman, suruh lah Shah ni kahwin cepat. Calon pun dah,kan? Apa lagi yang nak ditunggu?" mereka ketawa tanpa mendengar tangisan hati aku. Ouh, tenang lah hati. Kan aku dah pesan, bahagia dengan Encik Shahir tidak akan kekal. Kerana dia, sudah ada yang punya.
"Okaylah mummy, papa. Shah pergi dulu dengan Malyn. Nanti lambat, bising pulak Lee tu." Aku menyalam Puan Sri Maznah sebelum pergi bersama anak bujangnya.

SUNGGUH bosan berada di gelanggang skuasy ini seorang diri. Ramai saja orang memandangku dengan pandangan yang pelik. Almaklum, apa pula yang dibuat gadis berbaju kurung seorang diri di gelanggang skuasy. Kemudian, mataku tertangkap tubuh Zati yang melewati gelanggang sebelah.
"Hoi, apa kau buat dekat sini?" Zati terkejut. "Hisy, kau ni! Buat terkejut aku aje." Kemudian, jari telunjuk Zati ditunjukkan ke arah Encik Shahir. Kemudian, dia tersenyum bahagia. "Nanti aku cerita dekat rumah." Katanya sebelum berlalu pergi.
Apa yang dimaksudkan dengan Zati? Apa kaitan dia dengan Encik Shahir???
Isy, tak mungkinlah Zati ada hubungan dengan Encik Shahir... Mustahil! Eh, betul ke... Ya Allah, tenangkan lah lagi gelora di hatiku....
"Ha, berangan!!!" sergahan Encik Shahir hampir-hampir membuatkan aku rebah ke lantai. "Isy, Malyn! Jangan takut kan saya." Aku menjeling Encik Shahir geram.
"Bos yang salah. Jangan sergah saya macam tu lagi, boleh tak! Kalau saya mati macam mana?! Isy, nyaris gugur jantung saya, tau!" spontan, aku memarahi Encik Shahir. Serentak dengan amarahku, wajah Encik Shahir berubah mendung. Mungkin berkecil hati.
"Jangan lah cakap macam tu. Saya tahu saya salah. Kalau awak tak ada, saya tak boleh hidup. Susah saya! Awak akan setiausaha saya. Dahla, saya mintak maaf ni. Lee, kau tengok Malyn ni... Sampai hati buat aku macam ni..." aku mencebik. Ceh, konon! ‘Awak kan setiausaha saya.’ Nampak sangat, yang aku ni hanya setiausaha dia. Isy, hati. Jangan menangis.
Aku tersenyum nipis, sebagai tandai memaafkan. "Bos, tolong hantar saya balik." Encik Shahir hanya tersenyum nipis. "Pergi dulu ye, Lee." Dan aku berlari mengejar Encik Shahir yang sudah jauh ke depan


SESAMPAI saja aku di rumah. Tiada lain yang aku fikirkan. "ZATI!! MANA KAU!!" laungku nyaring. "Bilik, weh!"
"Ha, cepat lah cerita. Aku dah tak sabar ni!"oh hati, tenanglah. "Ehem.. mamat yang aku tunjuk dekat kau tadi tu, client aku. Dah sebulan kitorang kerja bersama. Aku rasa, aku dah jatuh cinta dengan dia. Aku tahu, mesti susah kau nak percaya,kan?
Entahlah, hati aku ni dah malas nak bercinta, tapi aku tak mampu nak tahan. Dia... terlalu sempurna. Isy, aku memang betul-betul suka dekat dia. Tapi, aku takut kalau-kalau aku bertepuk sebelah tangan aje. Kitorang selalu jugak keluar berdua. Tapi, entahlah. Alasan dia, nak balas jasa aku yang dah banyak ilhamkan idea untuk renovate rumah dia. Kau rasa, dia suka dekat aku,tak?"
"Insyaallah... Erm, aku nak tido lah, Ti. Mengantuk sangat ni. Oh ya, kalau kau betul-betul sayangkan mamat ni, jangan lah pulak kau bagi harapan dekat Fauzi. Terangkan dekat dia." Kemudian, aku tergelak melihat muka masam Zati. Memang dia alah dengan nama Fauzi.
Aku pula, melayani perasaan sendiri. Hmm, bertuahnya Zati. Aku yakin, Zati tak bertepuk sebelah tangan. Apatah lagi, Encik Shahir juga semenjak kebelakangan ini semakin bahagia.

PAGI-pagi lagi aku sudah di sapa teman-teman di pejabat. "Hai, Mal! Kau tak datang dengan bos ke?" sapa Kelly. "Tak, dia masuk lambat hari ni. Ada hal, katanya."
Dan mereka senyap lantas menyambung kembali kerja mereka.
Rahmat, si office boy datang dan menyerahkan beberapa dokumen untuk Encik Shahir. Surat yang teratas sekali, mengusik hatiku lagi. 5th Design; syarikat hiasan dalaman, tempat Zati bekerja. Aku meletakkan surat-surat tersebut di atas meja Encik Shahir. "Morning, Malyn!" sapa Encik Shahir. Dia mengambil surat yang paling atas dan mengukir senyuman bahagia. Sambil menutup daun pintu, aku terdengar perbualannya di telefon.
"Kenapa hantar dekat sini? Ohh... saja nak bagi tengok, eh?" dan hati aku semakin digilis apabila mendengar gelak tawanya.

AKU tidak keluar makan tengah hari, sebaliknya, melayan perasaan di pantry sambil menonton sinetron di televisyen. "Hai, Malyn! Tak keluar lunch?" sapaan Encik Shahir mematikan kekhusyukan aku menonton sinetron yang tidak langsung aku fahami.
"Tak, tak ada selera. Kenapa, bos?" aku tetap mengukir senyuman indah buat majikan ku ini. "Err.. saya nak mintak pendapat." Aku tersenyum melihat dia menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.
"Tentang apa tu, bos? Macam serius je?" aku memberanikan diri menentang pandangan mata Encik Shahir. "Tentang cincin. Kalau saya nak melamar seseorang, saya nak pakai cincin macam mana? Erm, perempuan selalunya sukakan cincin yang macam mana?" nampaknya, Encik Shahir datang ke orang yang tepat. Kerana, taste aku dan Zati mengenai barang kemas memang sama. Kami selalu berkongsi impian mengenai ini.
"Boleh saya tahu, umur dia berapa bos?" sengaja aku menduga. Ya, dugaan yang akhirnya akan memakan diri aku sendiri. "Sebaya awak..." kan aku dah agak. Hati, tahan lah.
"Kalau macam tu, bos jangan beli emas. Bos belikan lah emas putih ke, platinum ke... Em, kalau saya, saya lagi suka cincin yang melambangkan penyatuan. Cubalah bos cari dekat Habib, mesti banyak. Confirm punya!" aku lihat Encik Shahir tersenyum.
"Ai, awak ni macam baru survey aje." Encik Shahir menjongketkan keningnya. "Tahu tak ape. Abang saya ajak saya pergi semalam. Dua bulan lagi, dia nak bertunang." Aku menerangkan keadaan yang sebenarnya.
"Okay... Thank you, Malyn. Owe you one!" ucap Encik Shahir sebelum berlalu dari pantry. Dan di kaca televisyen, kisah sinetron itu pun sudah berakhir serentak berkahirnya impian aku. Ya, impian yang tidak sepatutnya kau lakarkan sejak dari mula lagi.

AKU mendapat arahan dari Encik Shahir supaya membatalkan segala temujanji pada malam ini. Ah, tentulah dia ingin terus bertindak malam ini. Zati juga baru menelefon, membatalkan janji kami untuk window shopping malam ini. Ah, sabar la Amalina. Kau mesti kuat.
Menjelang 8 malam, kaki aku masih lagi di pejabat. Malas rasanya mahu pulang. Telefon bimbit aku berbunyi, panggilan dari Mr.Bos. "Hello, bos?" aku ceriakan suaraku.
"Malyn, siap sekarang. Saya nak ajak awak keluar." Huh?
"Err... nak pergi mana?"
"Siap aja lah, nanti saya jemput awak dekat rumah."
"Tapi, saya dekat office lagi,bos."
"Kalau macam tu, lagi lima minit, saya sampai." Dan talian diputuskan.
Aku diam saja di sepanjang perjalanan. Kereta Encik Shahir berhenti di hadapan restoran Eden, di Jalan Tunku Abdul Rahman. "Mari..." isy, apa yang dia nak buat ni. Encik Shahir, jangan lah nak seksa saya lagi. Nak suruh saya tengok adegan lamaran Encik Shahir,ke?
Aku melayan perasaan di meja makan. Pesanan makanan aku serahkan saja kepada Encik Shahir. "Malyn, are you still here?" Encik Shahir melambai-lambaikan tangannya di hadapan mataku. "Ada apa, bos?" aku lihat dia tersenyum.
"I love you, Nur Amalina. I love so much. I love you since i look into your eyes from the first time we met. I love you. And I will never stop saying that. Nur Amalina binti Aziz, I love you. I cant afford to lose you. I love you, Malyn. Will you be my wife?" aku tersentak.
Mainan apakah yang Encik Shahir sedang lakukan ini? Habis tu, Zati dia nak campak mana? Oh tidak, kalau dia fikir nak madukan kami, benda tu takkan terjadi. Tidak! Aku tak sanggup nak lukakan hati Zati. Dia dah terluka terlalu banyak. Tidakk!!
"Malyn, is that a yes?" mata Encik Shahir bersinar-sinar memandang wajahku. "Encik Shahir, maafkan saya. It’s a no. Perfectly no." Sinaran mata Encik Shahir mulai malap.
"Tapi kenapa, Malyn? Saya tak cukup bagus untuk awak?" huh! Lelaki tipikal, selalu memaksa. "Encik Shahir..." pantas dia memegang tangaku. Kuat.
"Shah! Sekarang ni, saya bukan bos awak dan awak bukan setiausaha saya. Call me Shah!" aku takut untuk membalas pandangan matanya. "Shah, awak sepatutnya lebih tahu dari saya, kenapa saya harus menolak awak!" tubir mataku sudah berair. Oh, tahanlah Amalina!
"What?! Apa yang awak repekkan ni, Malyn? Awak yang tolak saya, awak lah yang tahu sebabnya! Saya tak faham!" Encik Shahir menguak rambutnya. Oh, kacaknya dia waktu ni. "Zati..." Encik Shahir terkejut.
"Zati? Zati mana yang awak cakap ni?" aku mencebik mendengar kata Encik Shahir itu. "Nurina Izzati. Gadis yang awak nak lamar itu. Dia bestfriend saya. Awak gila ke, nak serious dengan dua orang perempuan sekali gus. Awak ni, kasanova ke?" aku sudah tidak mengenal hormat dengan majikanku ini. Kemudian, aku terdengar tawa Encik Shahir.
"Malyn...Malyn...Malyn. dont you know how much I love you today. I love you even more, today." Hisy, dia ni. Gila ke? "Malyn, awak nak tahu sesuatu?" aku mengangguk.
"Nurina Izzati tu, hanya kawan. Itupun, kawan atas kawan. Saya tak pernah sukakan dia. Maksud saya, saya tak pernah sukakan dia lebih dari seorang kawan." Aku terpempam! Habis, cincin yang beria-ia dia tanya tadi tu?
"Cincin tu? Awak bukan nak melamar dia,ke? Siap batalkan semua appoinment, tersenyum tengok surat dari syarikat dia? Itu bukan yang awak panggil angau ke?" Encik Shahir ketawa lagi, hingga menyebabkan pelanggan di situ memandang aneh ke arah kami.
"Amalina! Cincin tu, saya tanya bagi pihak Nazlee. Dia mintak pendapat saya. Saya pun, tak tahu apa-apa, baik saya mintak pendapat awak. Hisy awak ni... Nazlee suruh syarikat Zati hantar surat tu dekat saya sebab Nazlee nak tunjukkan dekat saya, betapa cantiknya hasil karya Zati. Konon, nak menunjuk lah tu, buah hati pandai menghias. Saya batalkan temujanji, sebab nak makan dengan awak hari ni lah, sayang. Sekarang ni, Nazlee pun saya agak tengah lamar kawan awak, tu! Hisy, itulah... Cemburu tak bertempat!" aku kehilangan kata-kata.... Nazlee? Zati-Nazlee? Isy, malunyaaa!!!
"So, what say you? Sudi nak jadi isteri saya?" aku tak tahu nak menjawab apa. Hati, kau tentu gembira sekarang. Oh... tenanglah. "Encik Shahir...." pantas mulutku ditekup Encik Shahir.
"I think I have made myself clear! Malam ni, tiada perkataan bos atau encik ataupun Encik Shahir." Aku tersenyum. "Tuan Shahir..." Encik Shahir mendengus.
"Awak memang nak uji kesabaran saya, ye?" aku tergelak nipis. "Shahir, saya rasa.... Kita berkawan aja lah." Muka ceria Encik Shahir berubah mendung.
"Tapi, kenapa? Apa lagi masalahnya Malyn. Listen here, sayang! I cannot live without you. Kemana saya pergi, saya hanya nampak awak. Please, be my wife. Mummy dengan papa pun dah setuju dengan pilihan saya. Awak ingat lagi, lawak mereka tempoh hari? They were talking about you. About us. Please, Malyn. Give me a chance." Muka aku sudah merah menahan malu. Mana taknya, Encik Shahir begitu lantang mengucapkan frasa ‘Listen here sayang!’ hingga pelanggan-pelanggan di restoran mewah itu memandang kami sekali lagi.
"Shahir... saya tak boleh terima awak sebab..... Awak lamar saya jadi isteri awak, tapi cincinnya mana? Cincin yang saya ceritakan tadi tu, itu cincin idaman saya! Huh, selagi saya tak dapat cincin idaman saya, saya tak nak couple dengan awak. Apatah lagi, jadi wife awak." Kata-kataku disambut dengan ketawa gembira Encik Shahir. Sudah tentulah dia tahu, aku bergura.
"Thank you soooo much, sayang. You’ve made my life perfect!" aku melarikan tangan bila Encik Shahir mulai menggapai. "And you have made mine too. Tapi, saya harap, yang tadi Encik Shahir pegang tu, the last one. Saya tak selesa. Agama pun melarangnya, kan?" Encik Shahir tersenyum mengalah.
"Malyn, bila awak boleh berhenti panggil saya bos, encik, tuan, Encik Shahir. Saya rasa macam awak sengaja aje,kan? Nak ciptakan jurang. Come on, lah sayang. Kita kan dah couple." Aku tersenyum. Dia senanglah, siang malam memanggil aku Malyn. Aku ni? Haisy...
"Tengoklah, abang Shahir. Nanti kita praktis,ya? Ops, tangan tu jangan nak menggatal! Kan dah bagi amaran tadi!" Encik Shahir tersenyum sumbing. "Kalau macam tu, kena lah halalkan apa yang haram. Kita kahwin secepat mungkin ya, sayang?" aku menjeling Encik Shahir.
"Apa awak ingat saya ni anak kucing? Awak kena lah hantar rombongan dekat keluarga saya... Bincang apa yang patut... Kita kan ada adat... Erm, dah lewat sangat,ni. Saya nak balik..." Encik Shahir nampaknya berat untuk melepaskan aku pergi.
Encik Shahir menahan aku sebaik sahaja keretanya berhenti di depan rumah sewaku. "I’ll miss you, love." Aku tersenyum. Lawak apabila mengenangkan keromantikan Encik Shahir. Senyumanku tidak kering sehinggalah aku masuk ke dalam bilik tidurku. Zati sedang berbaring, sambil menatap gambar kami sewaktu kanak-kanak, dan disebelahnya, cincin. Ya, cincin yang aku gambarkan kepada Encik Shahir petang tadi.
"Happy nampak?" Zati bertanya. "Kau pun apa kurangnya. Balik dengan big boss ke tadi?" aku tergelak.
"So, apa cerita?" aku bertanya sambil mengambil cincin di sebelahnya. "Nazlee, lelaki yang aku tunjuk hari tu, lamar aku. Nampaknya, aku tak bertepuk sebelah tangan. Dia pun sukakan aku. Katanya, dia nak hantar rombongan meminang dua minggu lagi. Erm... eh, kenapa kau gelak?" mulut Zati sudah mula memuncung melihat aku berguling-guling di atas lantai mendengar ceritanya.
"Kau tahu, tak? Sebab kau, aku nyaris-nyaris hilang cinta aku,tahu?!" dan aku menyambung tawaku lagi. "Huh? Hei, ni ape cerita ni? Apa salah aku?" Zati mulai bingung. Comel sungguh muka blurnya.
"Begini, waktu kau nak tunjuk Nazlee hari tu, aku fikir kau tunjuk dekat bos aku, Encik Shahir. So, aku fikir, kau dengan bos aku tu couple lah. So, tadi dia propose aku, aku tolak lah dia. Sebab konon nak jaga hati kau. Rupa-rupanya, aku tersalah sangka. Malu betul tau, aku tadi!" kini, giliran Zati pula ketawa sambil berguling di atas lantai.
"Wah... Malam ni, kita berdua officially milik orang. Sorry guys, out there. We both are taken!" aku ketawa lagi mendengar statement Zati. Dan malam itu, kami sama-sama menari girang dan ketawa gembira. Mengenangkan kembali kenangan di waktu persekolahan.


ENAM BULAN KEMUDIAN,
"Amboi, cantiknya kau Zati. Bertuah Nazlee. Tak pernah aku tengok kau ayu macam ni." Aku memuji Zati yang sudah siap didandan mak andam. "Kau pun apa kurangnya. Tak tidur malam lah, Shahir." Ya, siapa yang akan menyangka persahabatan Zati-Amalina dan Shahir-Nazlee begitu utuh sehingga bersanding pun bersama.
"Ehem! Ehem!" kami tersenyum melihat Nazlee dan Shahir yang sudah segak berpakaian. Dengan tengkolok dan kerisnya, kedua-dua mereka ibarat pahlawan Melayu perkasa.
Majlis perkahwinan aku dan Shahir serta Zati dan Nazlee begitu meriah. Sejak semalam, Nur Amalina Aziz sah milik Muhd Shahir Abdul Kamal. Begitu juga dengan Nurina Izzati dan Nazlee Syahzan.
Ya Allah, Ya Tuhanku... setelah KAU satukan kedua mempelai ini seperti KAU satukan Adam dan Hawa, Yusuf dan Zulaikha, dan Nabi Muhammad dan Siri Khadijah, KAU kekalkanlah kebahagian kami seperti KAU kekalkan kebahagiaan mereka. Amiin...
-TAMAT-

p/s; cerpen kedua selepas Upik Ana & Apek... hehe;) dah baca cerpen ni, sudi-sudikan lah diri men'comment' yup... regards; pennywords$$$
posted by Penulisan2u @ 1:18 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
16 Comments:
  • At 31/5/09 2:09 PTG, Blogger keSENGALan teserlah.. said…

    wahaaaaaa...
    besh2..
    sweet gile si shahir nieh...ekekee...

     

  • At 31/5/09 2:27 PTG, Blogger miza said…

    huhuhu..best best arr

     

  • At 31/5/09 5:08 PTG, Blogger Fill@ @naheR said…

    best arrr... aku sengih memanjang jer sampai abis cerpen nie...

     

  • At 31/5/09 5:38 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    bestnye..tersenyum sorg bace citer ni..
    nasib baik tak tolak lamaran shahir..
    shahir lak romantik guys..
    huhu..

     

  • At 31/5/09 6:22 PTG, Blogger Arisa Aizawa said…

    sweetnya,
    memang senyum sokmolah

     

  • At 31/5/09 7:50 PTG, Blogger mies said…

    waaa.....congrate la to writer. i luv it. sweet je. dari awal smpai akhir bace senyum je memanjang. hehehehe.....

     

  • At 31/5/09 10:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best cite nie...hehehehehe

     

  • At 31/5/09 11:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha...klaka a...
    comey plap 2....haha..

     

  • At 1/6/09 3:48 PTG, Anonymous sya said…

    bestnye...
    romantik sgt shahir tue..=)
    klau hidup aku cmtue kn best,,hehehe..

    persahabatan yg t'jalin dpt kekal selama2nya..

    tahniah to writer.!

     

  • At 1/6/09 10:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweetnyer..bestnye kalo dpt g2..huhu..nk jugakk..slalu kan staff bercinta dgn bos..mak ai bertuah bdn..da la hensem..romantik lak..bos lg 2.hehe..pe pun..gud luck writer..keep it up..chaiyyok!!!

     

  • At 2/6/09 4:25 PTG, Anonymous katak said…

    sukew...sukew...

    hehe bestnye klu aku pon cmtu...
    hehehe

     

  • At 7/6/09 1:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweetzz couple!!

     

  • At 7/6/09 6:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ske sgt cte neyh.... beshlaaa!!:D:D

     

  • At 15/6/09 3:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btul2...dr stat cte smpai endin senyum jew..
    huhuu...sweetnye...klu life mcm tu..
    ahaks..=p

     

  • At 18/6/09 11:46 PTG, Anonymous Pennywords said…

    tak mustahil, life macam tu..
    doa2 lah ye..
    hehe,,
    sebenarnya, watak lelaki MACAM Shahir ni pun ada dn wujud.
    cuma, kite hanya perlu cari dia aje.
    thanks sebab sudi bagi komen.
    $$pennywords$$

     

  • At 7/7/09 2:16 PG, Blogger princess_diary said…

    best sgt2 citer ni..
    xberat sgt..
    happy ending..
    like it very much..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group