BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Mei 15, 2009
Cerpen : Aku - dia - kamu
Nama Pena : aku_dia

"Abang sayang Rina lebih daripada seorang adik Rina!"
Aku menggeleng-gelengkan. Tak percaya dengan apa yang aku dengar! "Abang. Stop it lah. Rinakan adik abang."
Abang Hisham mengeluh. "Adik sepupu Rina. Bukannya adik kandung. Kita bukan muhrim, Rina. Tak salah kalau kita bercinta!" Perkataan muhrim di tekankan.
Aku diam menyusun kata.
"Rina?" tegurnya.
"Tak boleh, abang. Rina minta maaf. Abang dah macam abang Rina. Lagipun kita dah macam adik beradik," ujarku.
"Rina. Abang tak pernah anggap Rina adik abang. Abang sayang Rina lebih daripada tu. Boleh tak Rina faham?" Abang Hisham diam sejenak. "Kalau Rina setuju, abang cadang nak cakap dekat mak dengan abah. Kita kahwin, ya?"

Aku membulatkan mata. "Kahwin? Are you crazy? Rina tak setuju. Abang! Tolonglah faham. Abang tak lebih daripada abang buat Rina. Macam mana Rina nak kahwin dengan orang yang Rina dah anggap macam abang?" marahku.
"Sudahlah. Lupakan perasaan abang tu. Jangan sampai sebab ni, kita putus hubungan, bang. Rina sayangkan abang. Tapi bukan sayang yang macam kekasih."
Abang Hisham terdiam.
"Sudahlah, bang. Lagipun, Rina dah ada pilihan hati. Dah 3 bulan kami serius. Abang baliklah bang. Rina ada assignment lagi nak buat. Esok ada kuiz pulak. Janganlah abang penuhkan kepala Rina dengan benda-benda merepek ni. Hantar Rina balik kolej ok?"
Abang Hisham meraup wajahnya kasar. Wajahnya sedikit kecewa.
"Ok." Perlahan sahaja dia membalas.
Aku mengatur langkah ke kereta milik Abang Hisham. Gila! Semua ni gila! Patutlah kadang-kadang perangai Hisham pelik! Rupa-rupanya... Ah! Aku tak nak ingat lagi!

***

"Awak tengah buat apa?" soal Firdaus di corong telefon.
"Tengah siapkan assignment. Awak? Dah dinner?" soalku kembali. Mata masih setia memandang skrin monitor di atas meja.
"Dah. Tadi makan dengan kawan. Tapi tak selera sangatlah," nada suara Firdaus berubah.
Aku terhenti daripada menyemak tugasan yang baru siap ditaip. "Kenapa?"
"Sebab awak tak ada."

Serta-merta wajahku terasa panas. Hati dah berlagu riang. Aku memandang awan mendung di luar tingkap. Gaya macam nak hujan lebat. Tak lama lagi, bumi Kolej Tun Dr. Ismail (K.T.D.I.) ini atau UTM secara keseluruhannya bakal dibasahi air hujan.

"Yelah awak tu. Okaylah. Saya nak siapkan kerja ni. Esok nak kena hantar. Assalamualaikum."
Firdaus menarik nafas panjang. "Yalah. Wa’alaikumussalam. Jaga diri ye, awak."

Talian mati. Aku tersenyum sendiri. Firdaus. Kenal di internet. Lelaki yang bekerja sebagai peguam di Kuala Lumpur itu baru beberapa kali aku berjumpa sewaktu dia ada kerja di Johor Bahru. 3 bulan lepas dia ajak kami serius. Mak dengan ayah memang aku tak cerita apa-apa. Takut kena marah sebab semester ni, semester akhir aku.

Aku juga pernah menceritakan tentang Abang Hisham kepadanya. Ah, Abang Hisham! Entah apalah khabarnya. Sejak petang itu, terus dia tak menghubungi aku. Kecewa barangkali! Mak dengan abah pun ada juga bertanya kenapa Hisham dah tak datang ke rumah. Aku mengeluh. Abang Hisham...

Hujan sudah mula turun. Dari renyai-renyai kepada mencurah-curah membasahi bumi. Petir sudah berdentum di dada langit. Aku bangkit daripada duduk untuk menutup tingkap bilik yang berada di aras 3 ini. Ayu, rakan sebilikku masih belum balik sejak pukul 3.00 petang tadi. Ada ‘group discussion’.Telefon bimbit yang berdering minta diangkat mematikan pergerakan aku.

RUMAH
Calling...

Aku tersenyum lalu butang hijau ditekan. Mak memberi salam di corong telefon. Aku menjawab salam sambil berjalan menuju ke tingkap yang masih terbuka. Rumah fellow dapat dilihat dari tingkap bilik ini. Belum sempat aku menutup tingkap, terasa sesuatu menyambar telefon bimbitku. Aku terbaring tidak sedarkan diri.

***

Sayup-sayup aku mendengar seseorang memanggil nama ‘Rina’ Siapa itu? Aku cuba membuka mata yang terasa berat. Tak berjaya. Sekali lagi aku berusaha. Mataku terbuka. Silau lampu kalimantang memaksa aku menutup mata kembali.

"Rina! Rina dah sedar?" soal seorang mak cik yang duduk di sebelah katilku bingkas bangkit daripada duduk.
Aku terpinga-pinga. Siapa Rina? Mak cik yang sudah memeluk tubuhku aku tolak perlahan. "Saya minta maaf. Mak cik siapa?"

Terkaku mak cik itu mendengarkan soalan aku. Matanya tiba-tiba berair. Aku menelan air liur. Aku ke yang buat dia menangis? Tapi, siapa dia? Aku dekat mana ni? Aku cuba bangkit dari pembaringanku. Wajah-wajah yang tak aku kenali berdiri mengelilingi katilku. Siapa mereka ni? Mak cik tadi berdiri membelakangi aku. Kedengaran esakan kecil daripadanya.

"Rina," panggil seorang lelaki. Aku menoleh ke arahnya.
"Siapa Rina?" soalku masih tidak puas hati.
Lelaki itu tersenyum pahit. Perlahan-lahan dia menarik nafas. Dalam. "Awak ingat siapa nama awak?"
Aku mengangguk. "Ingat. Saya..." kata-kataku mati. Siapa aku? Terasa perit untuk mengingat kembali.
"Apa nama awak?" soal lelaku tadi lembut.
"Nama saya..." Aku masih cuba untuk mengingat kembali. Ah! Apa nama aku? Kenapa aku tak ingat apa-apa? Aku terasa ingin menjerit sekuat hati!
"Saya tak ingat," perlahan aku menuturkan kata.

Mak cik tadi kembali memusingkan badan menghadapku. Wajahku diusap perlahan. Dahiku dicium lembut. Aku terpinga-pinga. Perasaan sayu mencuit hatiku apabila melihatkan pipinya lencun dengan air mata.

"Rina. Rina anak mak. Itu abah nak. Yang perempuan tu, Ayu roomate Rina dekat UTM. Rina tak ingat?" soalnya dengan suara bergetar.
Aku menggeleng. Mak? Abah? Ayu? Aku memandang ke arah 2 orang lagi insan yang berdiri berdekatan. "Itu atuk dengan nenek?" Aku meneka.
Mak cik yang mengaku sebagai emak aku tadi mengangguk. "Rina dah ingat?" matanya kembali memancarkan sinar gembira.
Aku menggeleng. Mak? Abah? Ayu? Atuk? Nenek? Lepas ini apa? Abang? Kakak? Adik? Argh! Aku benci semua ni. "Saya nak tidur." Aku kembali meletakkan badan di atas tilam dengan mata terpejam.

"Biarlah dia rehat dulu. Kita tak boleh nak push dia ingat semua benda," suara lelaki yang mengaku dirinya abah bersuara perlahan. Kemudian, aku mendengar derapan kaki keluar dari bilik ini dan pintu ditutup perlahan.

***

Hari-hari berlalu seperti biasa. Mak sering meluangkan masa bersamaku. Menunjukkan gambar-gambar saudara-mara yang ada di dalam simpanan kami. Aku terasa seperti baru dilahirkan semula. Belajar mengenali ahli keluarga. Nasib baik aku anak tunggal dan tiada adik beradik lain.

"Rina tengah buat apa?" tegur abah sebaik sahaja masuk ke dalam rumah.
Aku melemparkan sebuah senyuman. "Tengok gambar," balasku.
Abah mengambil tempat di sebelahku. Kepalaku diusap perlahan dan dahiku dicium lembut. "Dah boleh ingat apa-apa?"
Aku menggeleng. "Tak. Langsung," balasku dalam tertawa.

Namun hujung mata terasa panas. Tak lama kemudian, perlahan-lahan air mata jatuh ke pipi. Kenapa sampai macam ni sekali dugaan-Nya? Ya Allah. Aku tak sekuat mana.
Aku mendapat cuti selama 2 minggu daripada menghadiri kelas. Pada mulanya abah mahu aku tangguhkan ke semester hadapan. Tetapi, apabila mengingatkan carita Ayu yang kami sudah di semester akhir, membuatkan aku tidak mahu menangguhkan pelajaranku lagi. Biarlah aku berusaha keras sedikit.

"Kenapa sedih ni?" lembut abah bertanya.
Aku mengesat air mata yang mengalir. "Tiba-tiba terasa sedih."
Abah mengusap belakangku perlahan. "Rina tak payah belajar dulu ya? Kita tangguhkan," pujuk abah.
Aku menggeleng tidak bersetuju.
Abah mengeluh. "Abah tak nak Rina tension. Jangan paksa diri nak ingat semua, Rina. Abah yakin, satu hari nanti, ingatan tu akan datang juga."

Mak datang ke ruang tamu dengan menatang dulang. Air untuk abah dihulurkan. Abah menyambut. Perlahan-lahan air kopi itu dihirup. Aku mengambil air milo yang sudah dihidang oleh mak.

"Rina betul nak sambung belajar?" soal mak menginginkan kepastian.
Aku mengangguk yakin. "Ya. Tak apa. Rina akan usaha juga. Tak nak lah tahun depan. Lagipun lagi sebulan je lagi nak final exam."
Mak dengan abah dah tak tercakap apa.

Ya! Aku akan berusaha walaupun agak susah. Tinggal sebulan sahaja lagi untuk peperiksaan akhir. Ayu pun dah setuju nak membantu. Insya Allah, kalau ada rezeki aku akan mendapat ijazah sarjana muda dengan kelas 2 bawah paling kurang pun.

***

Aku bersiap-siap untuk balik ke kolej. Ayu baru menghantar mesej memberitahu yang dia akan menunggu aku di bilik. Beg pakaian aku letakkan di tempat duduk belakang. Mak mengambil tempat di sebelah abah. Abah memandu tenang ke UTM. Namun, riak wajahnya jelas menunjukkan yang dia berat untuk menghantar aku.

Sebaik sahaja sampai, abah memakirkan kereta bersebelahan dengan blok asramaku. Ayu keluar perut blok M27 lalu berjalan menuju ke arahku. Sebaik sahaja dia bersalam dengan mak dan abah, aku berjalan mendapatkan mereka.

"Belajar elok-elok. Kalau rasa tak boleh bawak, cakap dengan abah. Ok?" ujar abah dengan tangannya mengusap-usap kepala aku.

Aku menghadiahkan senyuman buat abah sambil mengangguk. Cuba menenangkan hatinya. Kemudian, aku berjalan ke arah mak untuk bersalam. Pesanan yang sama turut diberikan. Tidak lama kemudian, kereta abah hilang daripada pandangan.

Aku menbontoti langkah Ayu untuk ke bilik. Aku terpaksa menaiki tangga sehingga tingkat teratas sekali blok ini. Akhirnya, kami berhenti di hadapan pintu bilik. Ayu membuka pintu bilik dan melangkah masuk.

"Ini bilik kita," ujarnya. "Itu katil, meja, almari Rina. Yang side sini semua barang Ayu." Tunjuk Ayu dengan senyuman yang manis.
Aku duduk di atas katil bercadar pink milikku. Tersenyum. "Macam mana Rina dulu, ya? Kita mesti rapatkan Ayu?" soalku.
Ayu mengiyakan. "Kita roomate since tahun 2, Rina. Masa tahun 1 Rina roomate dengan Fatin. Rina pun rapat juga dengan Fatin. Fatin sekarang dekat K.T.H.O (Kolej Tun Hussein Onn)," cerita Ayu.

Kemudian aku berjalan ke meja belajarku. Bingkai gambar comel terletak elok di atas meja. Aku mencapai kesemuanya. Gambar mak dengan abah, gambar aku dengan Ayu, gambar kami bersama beberapa lagi rakan lain yang aku tak ingat.

"Ini siapa?" Aku menunjukkan gambar kami beramai-ramai.
Ayu melihat gambar di tanganku. "Oh, inilah Fatin. Yang berdiri belakang baju hijau tu Hana. Yang ini..." Jari telunjuk Ayu tegak menunjukkan seorang gadis berbaju merah hati yang duduk di sebalahku. "Aina. Hah, yang ni Ayu, ini Rina," ujarnya dengan ketawa kecil.
Aku turut sama ketawa. "Kalau Ayu pun Rina tak kenal, dah kes teruk ni. Gambar ni ambil dekat mana?"
"Dekat taman tasik. Kalau Rina perasan, masa nak masuk UTM kat sebelah kanan."
"Oh. Ada nampak tadi."

Aku meletakkan kembali bingkai gambar di tempat asal. Kemudian almari baju aku buka. Melihat keadaan di dalam. Kemas. Bersusun. Ayu memerhatikan setiap tingkahku. Aku kembali duduk di sebelah katil.

"Ayu," panggilku.
Ayu menyahut.
"Dulu Rina macam mana orangnya?" soalku.
Ayu diam sejenak. Berfikir. "Erm... Rina pendiam. Memang tak suka bercakap sangat. Lagi, Rina perahsia orangnya. Tapi yang paling pelik, Rina suka sangat chatting."
Keningku terangkat. Pendiam, perahsia tapi chatting?

***

Jam menunjukkan pukul 4.30 pagi. Ayu sudah lena dibuai mimpi. Aku masih tidak dapat melelapkan mata. Sudah menjadi kebiasaan tidur lewat menyiapkan kerja. Tambahan pula, dengan keadaan yang macam ni, makin bertambah kerja aku. Kerja mengingat kembali apa yang aku lupa dahulu.

Aku terasa dadaku sebu. Mata sudah mula terasa panas. Ah! Aku tension! Dalam masa sebulan nak kena ingat semua. Akhirnya aku teresak sendiri. Lama. Nak cakap dengan abah dengan mak, mesti diorang suruh tangguhkan belajar.

"Rina?" suara serak Ayu menyapa gegendang telingaku.
Ayu terpisat-pisat bangkit dari baring. Matanya digosok dengan tangan. Ayu melangkah kepadaku. "Kau okay?" soalnya.
Aku masih teresak. Ayu duduk disebelahku. Bahuku diusap memberi semangat.
"Menangislah Rina. Luahkan apa yang kau rasa. Biar tenang sikit hati kau," ujar Ayu yang masih terpejam matanya. Namun tangannya masih tak berhenti bergerak. Ah! Beruntungnya aku ada kawan seperti dia.

Akhirnya saat yang aku takuti berlaku jua. Minggu peperiksaan sudah mula berjalan. Aku lebih banyak blur daripada menjawab soalan. Nak fahamkan satu soalan pun makan masa. Tetapi, alhamdulillah sebab sebelum peperiksaan, boleh dikatakan semua pensyarah membantu aku dengan memberi aku tips.

***

Tengah hari itu aku terpaksa memantau kerja di tapak pembinaan. Walaupun baru beberapa bulan menghadiri konvokesyen di Dewan Sultan Iskandar UTM, rezeki aku mendapat kerja agak mudah berbanding dengan rakan-rakan yang lain.

Aku menamatkan pengajian dengan mendapat ijazah kelas kedua atas. Kalau tak kerana pensyarah yang banyak membantu, aku rasa aku hanya mendapat kelas kedua bawah atau kelas ketiga. Nasib baik juga markah kuiz dan assignment turut diambil beberapa peratus dicampur dengan markah peperiksaan akhir. Alhamdulillah.

Aku berjalan keluar dari tapak pembinaan. Masa untuk lunch! Langkah kuatur ke restoran berdekatan. Selesai memilih lauk, aku mengambil tempat duduk. Belum pun sempat aku berbuat apa-apa, seseorang memanggil namaku. Aku menoleh.

"Makan seorang?" tegur lelaki yang berkemeja biru laut itu.
Aku terpinga-pinga. "Tak. Dengan kawan. Encik siapa?"
Nyata riak wajah lelaki itu berubah. "Rina. Ini abanglah! Takkan setahun tak jumpa dah tak kenal?"
Kalut aku cuba mengingatkan kembali wajah itu. Rasanya dalam gambar keluarga, tak ada pun dia ni? "Tapi saya anak tunggal," balasku dengan senyum tak yakin.
Lelaki itu mengeluh. "Rina, takkan sebab abang beritahu Rina perasaan abang, Rina terus mengaku tak kenal abang?" soalnya tak puas hati.
Aku diam. Perasaan? Apa ni? "Err, saya minta maaf. Saya betul-betul tak kenal awak." Diam. "Err, saya nak makan. If you don’t mind..." aku tak meneruskan kata. Faham-faham sendirilah!
Hisham sedikit bengang. Aku meneruskan acara makan tengah hari. Baru suapan pertama mahu masuk ke mulut, tangan kananku di tarik kasar.
"Ikut abang!" marahnya. Habis berterabur nasi yang berada di tanganku tadi.
Aku meronta minta dilepaskan.
"Apa ni?! Saya nak makanlah!" marahku. Mata pelanggan lain setia melihat drama sebabak kami.
"Ikut!"

***

"Sebab tu Rina tak ingat apa-apa." Abah menghabiskan ayat terakhirnya.

Abang Hisham meraup wajahnya. Jelas di wajahnya riak kesal, terkilan, sedih. Bercampur baur. Aku hanya menjadi pendengar setia. Huh! Tak pasal-pasal aku ambil MC hari ni. Teruk punya orang betul! Last-last makan dekat rumah.

Abang Hisham merenung ke wajahku. Aku menjeling ke arahnya dengan perasaan tak puas hati. Kemudian Abang Hisham membuka mulut ingin bersuara. Dahinya berkerut memikirkan sesuatu.

"Mak, abah. Kalau tak keberatan, izinkan saya sunting Rina menjadi isteri saya. Saya akan cuba bantu dia mengingat semula. Insya Allah."

Ikhlas kata-kata yang keluar dari mulut Abang Hisham. Aku terkelu. Kahwin? Dengan lelaki yang baru aku kenal? Yang kononnya abang sepupu aku dan merangkap abang aku? Alahai!

Mak dengan abah berpandangan sama sendiri. Kemudian, pandangannya dihalakan ke arah aku. Aku menjadi kalut sekejap. Wajah Abang Hisham aku jeling. Wajah yang penuh mengharap. Aku menelan air liur.

"Rina?" serentak mak dengan abah bersuara.
Aku menjeling Abang Hisham sekali lagi. Matanya masih tak lari dari wajahku. "Kalau mak dengan abah rasa itu yang terbaik, Rina ikutkan aje."
Senyuman memekar di wajah Abang Hisham. "Kalau macam tu Hisham, hujung minggu ni, ajak mak dengan ayah datang rumah ni. Kita tetapkan tarikh bertunang dengan nikah sekali."

***

Aku merenung cincin yang tersarung di jari manisku. Cincin itu aku usap sayang. Terbayang-bayang wajah Abang Hisham tatkala menyarungkan cincin ini tadi. Aku tersenyum senang. Terasa hati aku terisi dengan kehadiran Abang Hisham.

Ah! Begitu mudah aku jatuh sayang kepadanya. Sebaik sahaja dia melafazkan akad nikah pagi tadi, serta merta perasaan sayang menggebu datang. Baru sebulan lepas dia hadir dalam hidupku dan hari ini, dia sah menjadi suami aku. Subhanallah! Perancangan Allah tak siapa yang tahu! Harapan aku kini agar ingatan aku kembali pulih.

***

"Sayang buat apa?" tegur Abang Hisham sebik sahaja melangkah masuk ke dapur sebaik pulang daripada Solat Jumaat.
Aku menghulurkan air minuman kepada Abang Hisham dengan senyuman manis. "Tak buat apa. Eh! Ini baju mana ni? Tak pernah nampak abang pakai?" tegurku merujuk kepada baju melayu cekak musang berwarna biru tua yang tersarung di tubuhnya.
Abang Hisham tersenyum. "Baju ni, abang dah lama tak pakai. Tiba-tiba terasa nak pakai balik." Abang Hisham masih tersenyum.
Aku sedikit kabur dengan jawapannya. "Kenapa?"
"Baju ni, buah hati abang yang jahitkan."
Terasa riak wajahku berubah. "Ni tengah rindu kekasih hatilah ni?"
Abang Hisham ketawa. "Cemburu ke? Okaylah. Nak abang cerita?"
Aku memuncungkan mulut. "Tak payahlah. Buat apa nak dengar cerita pasal perempuan lain." Aku memusingkan badan untuk ke peti ais.
Namun Abang Hisham lebih tangkas, tanganku di tarik lembut sebelum aku melangkah. "Nama dia Siti Syarina binti Sabtu. Dulu buah hati, sekarang isteri abang dunia akhirat. Insya Allah." Lembut Abang Hisham menutur kata.

Aku tersenyum senang lalu menghadiahkan ciuman di pipinya. Tangan aku di genggamannya aku tarik. Langkah aku atur ke peti ais. Menyambung kembali kerja aku yang tergendala.

***

"Abang," panggilku lembut.
Abang Hisham menyahut. Namun mata masih tak berganjak dari skrin televisyen.
"Abang!" panggilku lagi.
"Ya? Kenapa sayang?" barulah Abang Hisham menoleh ke arahku.
Aku melentokkan kepala ke lengannya. "Bila la agaknya Rina dapat ingat semula kan?" soalku.
Abang Hisham sedikit tersentak. "Kenapa?"
"Tak adalah. Sejak Rina habis belajar, sampailah sekarang. Banyak yang Rina lupa," ujarku sayu.
Abang Hisham mengusap bahuku. "Rina nak ingatan Rina balik ke? Tak payah lah."
Aku mengerutkan dahi. Tak payah? "Kenapa, bang?"
Abang Hisham mengeluh. "Sebab abang takut Rina tinggalkan abang."
Aku menunggu untuk Abang Hisham meneruskan kata. Namun dia mengambil keputusan untuk mendiamkan diri. Ah! Apa sahajalah yang dia tengah fikir sekarang?

***

Pagi itu, aku menyiapkan kerja-kerja di pejabat sebelum ke tapak pembinaan untuk lawatan pada sebelah petang. Bunyi handset di dalam beg tangan menandakan mesej masuk aku biarkan. Jam yang tergantung di dinding aku jeling. Abang Hisham agaknya. Biarlah! Aku tengah sibuk ni.

5 minit kemudian handset aku kembali berbunyi. Kali ini panggilan pula. Kalut aku mencari handset di dalam beg tangan. Dapat! Aku melihat skrin. Keluar nombor. Maknanya tak kenal. Siapa ni? Butang hijau ditekan.

"Hello?"
Bising. Bunyi kenderaan.
"Hello. Siapa ni?" soalku sedikit kuat.
"Rina..." suara si pemanggil yang menyebut namaku membuatkan aku tersentak. Siapa ni? Siap tahu nama aku?
"Rina..." panggil orang di hujung talian.
Aku menelan air liur yang terasa berpasir. Kenapa ni? Dada dah berdebar-debar. "Siapa ni?" akhirnya aku bersuara.
Dapat di dengar bunyi nafas pemanggil di talian. Ya Allah! Siapa ni?
"Rina... Ini Firdaus... Rina dah lupakan Firdaus?" sayu suara pemanggil.
Aku terpinga-pinga. "Firdaus?" Siapa ya?
"I’m from your past Rina. I really want to see you Rina. If you don’t mind, kita jumpa petang ni?" Firdaus bersuara penuh mengharap.
From my past? "Kat mana?"

***

"Abang... Kita singgah tasik sekejap," ujarku.
Abang Hisham memandangku dengan penuh tanda tanya. "Ok!" Namun dia tak pula nak bertanya.

10 minit kemudian, aku tiba di tempat yang dijanjikan. Dada dah berdebar. Adakah aku bakal mendapat semula ingatan aku? Aku dan Abang Hisham berjalan perlahan-lahan mengelilingi tasik. Tangan kiriku berada kemas di dalam genggaman Abang Hisham Terasa diri di sayangi.

Aku membelok ke arah jeti yang sedikit mengunjur keluar ke tasik. Seorang lelaki berpakaian kemas sedang berdiri membelakangi kami. Aku yakin itulah Firdaus! Aku menarik tangan Abang Hisham untuk terus mengikuti langkahku.

"Firdaus?" lelaki itu menoleh. Berubah terus wajahnya apabila melihatkan tangan aku di dalam genggaman Abang Hisham.
"Rina? Siti Syarina Sabtu? Apa semua ni?" soalnya bertubi-tubi. Dia memandangku dengan riak tidak percaya.
Aku menoleh ke wajah Abang Hisham di sebelah. Wajahnya sedikit kabur.
"2 tahun saya cari awak Rina. Sampai hati awak buat saya macam ni. Siapa dia Rina?" soal Firdaus lirih.
Aku menelan air liur. "Err... Firdaus. I don’t really remember what happened between us in my past. I’m so sorry. By the way, meet my husband, Hishamuddin." Aku menjeling Abang Hisham. Nyata dia terpinga-pinga dengan apa yang berlaku.
Mata Firdaus membulat. Terkejut barangkali. "Is that Abang Hisham, Rina?"
Aku terkejut. Dia tahu. Aku mengangguk.
"Rina. Don’t you remember me Rina? How could you do this to me. Ya Allah. Rina, your Abang Hisham dah ambil kesempatan, Rina."
"Ambil kesempatan?" Aku menoleh ke arah Abang Hisham. "Apa yang dia cakap ni, bang?" soalku.
Abang Hisham tergamam. "Rina, abang tak tahu apa-apa, Rina."
Aku kembali memandang Firdaus. "Siapa awak sebenarnya?" soalku kepada Firdaus.

Firdaus menghulurkan satu sampul surat yang sedikit tebal dengan isinya. Aku menyambut. Sampul surat itu aku buka. Gambar-gambar aku dengan Firdaus. Aku menelan air liur.

"Saya terjumpa Ayu hari tu. Dia yang cerita semuanya. Semua perkara awak tak ingat. Pada mulanya, saya sangka masih boleh contact awak dengan email. Tapi tak sangka pula yang password pun awak lupa. 2 tahun saya cari awak Rina. Saya sayangkan awak. Sayangkan hubungan kita. Kembalilah pada saya," ucapnya lirih.

"Hisham, kalau betul awak sayangkan Rina, awak lepaskanlah dia. Biar dia bahagia dengan pilihan dia. Awak pun tahu yang awak bukan pilihan dia sebelum dia hilang ingatan, bukan?" tambahnya lagi.

Aku memandang wajah keruh Abang Hisham.
"Rina..." panggil Firdaus lembut. "Kembalilah pada saya. Saya akan bantu awak mengingat kembali. Antara kita banyak kenangan yang manis Rina," pujuknya.
Aku diam tak berkutik. Yang Firdaus kata begitu... Abang Hisham pula diam je sepanjang tadi.
"Rina..." akhirnya Abang Hisham bersuara. Aku menoleh. "Abang minta maaf. Mungkin Rina sangka abang ambil kesempatan. Tapi percayalah, abang memang sayangkan Rina sejak dulu lagi."
Diam.
"Rina, memang betul kata Firdaus. Abang memang bukan pilihan Rina." Tangan aku diusap lembut. Kemudian dibawa ke mulutnya lalu dicium. "Rina berhak dapatkan apa yang Rina mahu. Rina buatlah keputusan. Abang ada kat rumah kalau apa-apa."

Serentak dengan itu, tanganku di lepaskan. Aku terkedu. Abang Hisham dah berjalan pulang dengan wajah yang penuh kehampaan. Aku memejam mata sejenak. Cuba berfikir secara rasional. Tanpa berfikir panjang, aku membuatl keputusan. Tangan kanan Firdaus aku pegang. Firdaus tersenyum senang.

"Firdaus," panggilku dengan senyuman.
Firdaus menoleh. Wajahnya cukup ceria. "Ada apa Rina?"
Aku menarik nafas dalam. "Sungguh, saya tak ingat apa-apa tentang awak." Diam. "Saya minta maaf."
Firdaus mengangguk. "Tak apa. Lepas ni kita cuba ingat sama-sama, ya?"
Aku tersenyum senang. "Saya hargai itu. Tapi Firdaus, saya minta maaf sebab saya tak boleh."
Mati senyuman di wajah Firdaus. "Maksud awak?"
Aku menepuk-nepuk tangan Firdaus perlahan. "Saya sayang Hisham. Mungkin antara kita tak ada jodoh Fir. Kalau boleh, saya mahu jadi isterinya dumia akhirat," ujarku lembut. Cuba untuk tidak melukakan hati insan yang baru aku kenal itu.
Firdaus memandang aku dengan riak tak percaya. Aku melepaskan tangannya.
Aku cuba untuk menyusun ayat. "Mungkin antara kita banyak kenangan manis." Diam. "Tapi saya yakin, antara saya dengan Hisham pasti lebih banyak. Saya tak tahu berapa lama saya kenal awak. Tapi yang pasti, saya kenal Hisham jauh lebih lama."
Firdaus membuang pandang ke arah tasik.
"Dan kalau Allah hendak memberikan kembali ingatan saya, pasti kenangan saya dengan Hisham jauh lebih banyak. Sekalipun saya tak hilang ingatan, kalau awak bukan jodoh saya, kita tetap tak ada." Tambahku.

Firdaus mengangguk tanda faham. "Pergilah!"
Aku teragak-agak untuk mengejar Abang Hisham. "Pergi!" sekali lagi Firdaus bersuara. Aku cuba untuk melihat wajahnya.
Aku tergamam sendiri apabila ternampak pipinya tercemar dengan air mata.
"Pergi. Tapi tinggalkanlah gambar-gambar di tangan awak itu. Berilah saya tinggal dengan kenangan awak Syarina."
Aku memasukkan kembali gambar-gambar itu di dalam sampul surat. Kemudian aku tinggalkannya di atas lantai papan itu. Laju aku melangkah untuk mengejar Abang Hisham yang sudah jauh di hadapan. Abang Hisham! Tunggu Rina!
posted by Penulisan2u @ 1:09 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
28 Comments:
  • At 15/5/09 2:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tuh jek ke???smbg2

     

  • At 15/5/09 8:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    last dier cmtu je ke...??

     

  • At 15/5/09 8:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita apakah ini sbnrnye? penulis patut detailkan knp die boleh hilang ingatan? and habiskan cerita ni dgn ingatan dia yg pulih so that baru kita tahu ikhlas ke x dia dgn hisham. sory, sy harap ini kritikan membina.

     

  • At 15/5/09 8:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    laaa... xphm cita ke?? dia blh hlg ingatan sbb kna panah petir ms ckp fon... xkan anda b3 xtau ksn dr kena petir... slh 1ksn g ialah blh jd pekak slama2nya... sbb tu ada yg melarang kita dr gn fon ms ada petir/kilat/guruh... yg last yg dia p jmp firdaus tu, simple conclusion laaa... cba ulang bc... syarina dh redha dgn kehendakNYA... lgpn dia ada state kan yg dia psl jdoh... bkn cita tergantung pn...

     

  • At 15/5/09 9:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ek eleh.. prg bg komen, pasal pe ko emo sgt.. betul ape.. citer yg tergantung...

     

  • At 15/5/09 9:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak tergantung lah, bacalah betul2 dan hayati,

     

  • At 15/5/09 10:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    owh br sye paham lps bace komen tanpa nama.. jus ta paham dgn ambil kesempatan jew..cite ni tade la tergantung okla~

    (:~D)
    ske komen

     

  • At 15/5/09 2:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    owhhh
    good job
    -na'dz

     

  • At 15/5/09 2:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baca komen2 lebih wat sy tersenyum dr baca novel...hehe

     

  • At 15/5/09 3:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a'ah..betul tu..

     

  • At 15/5/09 3:22 PTG, Anonymous akuygskakomen said…

    ak skong..
    hahaa

     

  • At 15/5/09 4:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku phm dgn senang je
    tu la, bca biar hati terang...hahah

     

  • At 16/5/09 10:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    weyh,best la cite ni.
    maknenye hati aku terang.
    yeye.

     

  • At 16/5/09 2:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waka2.....

     

  • At 16/5/09 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hati aku pon terang...wahahhaa

     

  • At 17/5/09 1:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehhehe aku pun rasa bc komen2 kat cni lagi syok dr bc cite...

     

  • At 17/5/09 2:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni cam x jelas sgt la..

     

  • At 17/5/09 3:01 PG, Blogger fazilahrahman said…

    cite ni bez je..bg ak la..knp rmai x pham eh?tp x ske sgt ngan hisham..huhu..kesian firdaus..

     

  • At 17/5/09 2:15 PTG, Blogger Maria...sentiasa bersama anda.. said…

    ok j cite ni..tp x tau nape ramai kata tergantung plak..

     

  • At 17/5/09 10:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npe smue org ckp cete nie tergntung...mne ade tergantung..cete nie best pe...

     

  • At 20/5/09 7:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eh..bnci

     

  • At 21/5/09 1:34 PG, Blogger Daniera said…

    huhuh,pd pndgn sy diorg tak paham sebb mgkin bcer nk rushing2 jer. da tertinggal point penting, tak pun diorg tak taw fact antara bertelefon dan ader kilat. bnykkan bacaan samada cerita2, news, n bhan ilmiah. br luas pengetahuan n seng paham. well, ape pon tak salah tnye but mesti in proper way, jgn tetibe je sembur penulis, cian die. penat tulis kena slahkn dek pembaca ag, pdhal citer die takder la belit2 pun.hehe

     

  • At 24/5/09 1:26 PG, Anonymous buLan said…

    salam..bez2..sbb buat sye bace smpai abez..huhu..

     

  • At 28/5/09 4:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite pun ok...
    komen lg ok..
    bleh gelak2 lg...
    hehehehe..

     

  • At 30/5/09 5:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni..
    lain..
    ok..
    tp kalu leh kasila pnjg sket..
    bia byk babak..
    rasenye x trgantung..
    tp klu leh tambahkn sket..
    bak kata org tmbahkn perisa ajinomoto..
    (eh tu kata aku la!!)
    k..usahakn nya lagi..

    ~nEuR0 shEwAzni~

     

  • At 4/6/09 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    cite ni ptut ending y lg bgs kot..
    die x t'gntg tp penympaian die cm x perfect..
    2 je la ak nyer komen..he3

     

  • At 5/6/09 2:26 PG, Anonymous Siti Syareena said…

    k jer ending..but should be in proper way..rena da terima hisham..it's x just like that..hm..lemme see..what if...

    rina menoleh kebelakang..kelihatan abg hisham masih memandang jauh dengan penuh harapan..dan pada detik itu, walau siapapun dirinya dahulu..tp apa yg terjadi adalah kehendak tuhan..yang ingin menyatukan die dan abg hisham..rina berlari ke arah abg hisham,sambil dlm hati,rina tahu..dia la yg rina syg sampai akhir hayat, senyumannya yang membahagiakan dan ksaih sayangnya yg mendamaikan mmg xdpt disangkalkan lagi.sambil memeluk erat suaminya..rina berbisik .."rina cintakan abg..selamanya."

     

  • At 6/6/09 2:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok gak ending cam 2..tp pape hal pn..cte nie bezz la gak..so,keep it up!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group