BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, April 01, 2009
Cerpen : Peribahasa
Nama Pena : Qaiszar Fazzamy

Ayeng melangkah deras dengan wajah berkerut seribu. Tergambar rasa ketidakpuasan hati pada setiap langkah kakinya yang menderap berat pada laluan tar itu. Setiap kali dia melintasi rumah penduduk kampung, pasti ada yang menegur ramah padanya. Namun Ayeng tidak pula membalas keramahan itu. Jangankan membalas, menoleh pun tidak. Ayeng hanya mendengus berat sambil pandangannya dihalakan tepat ke hadapan. Reaksi ganjil itu menimbulkan kehairanan pada semua orang.

Itu bukan Ayeng yang biasa. Ayeng tidak berkelakuan seperti itu. Beliau dikenali oleh penduduk kampung Tualang Lapan itu dengan sikap yang bodoh-bodoh alang, peramah dan senyum yang jarang lekang dari bibirnya. Ayeng juga merupakan seorang yang amat ringan tulang. Beliau selalu kelihatan membantu orang kampung di majlis-majlis keraian seperti kenduri-kendara. Sebut saja nama Ayeng, pasti terbayang di kepala orang kampung akan seorang pemuda yang lurus bendul, cemerkap tetapi gemar menghulurkan pada yang memerlukan. Justeru itu, sikap Ayeng sebentar tadi amatlah memelikkan mereka.


Setelah agak jauh berjalan, Ayeng kemudiannya berhenti di sebuah kedai runcit milik seorang tua yang bernama Pak Jaeng Gaban. Beliau digelar sebegitu oleh penduduk kampung kerana suatu masa dahulu, ada penduduk kampung yang pernah terserempak dengan kelibat Pak Jaeng sedang beraksi seperti Gaban di pinggir kaki bukit Tualang. Sambil menumbuk sebuah busut anai-anai yang disangkanya seekor raksasa jahat, Pak Jaeng kemudiannya memekik-mekik dengan mengatakan busut berukuran sepemeluk itu adalah makhluk asing yang ingin memusnahkan bumi. Sudahnya beliau ditangkap oleh beberapa penduduk kampung bersama dua pegawai dari wad psikiatri hospital di pekan ketika sedang asyik melakukan aksi bertukar menjadi Gabannya di atas pokok manggis berdekatan dengan busut tersebut.


Setelah dua tahun dirawat di hospital, Pak Jaeng akhirnya disahkan telah sembuh lalu kembali semula ke kampung itu dan membuka sebuah kedai runcit hasil daripada simpanannya selama bertahun-tahun. Kini kedai runcitnya sudahpun semakin maju dan menjadi kawasan tumpuan muda-mudi kampung yang suka melepak sambil bermain gitar hingga ke dinihari. Begitupun, masih ada lagi di kalangan mereka yang pernah melihat Pak Jaeng melakukan aksi Gabannya sekali-sekala secara senyap-senyap di dalam stor kedainya.


Ayeng kemudiannya duduk di atas bangku yang diletakkan dihadapan kedai. Berjalan laju dengan nafas yang tidak teratur dek kerana marah membuatkan dirinya merasa lelah. Ayeng kemudiannya menyeluk kocek seluar dan mencari-cari sesuatu. Kemudian dia cuba menyeluk kocek baju pula sedangkan baju yang dipakai olehnya tidak memiliki sebarang kocek. Ayeng menggaru-garu kepalanya sambil memerhatikan sekeliling. Nampak gayanya dia terpaksa berhutang lagi dengan Pak Jaeng. Tekaknya terasa perit dan dia ingin membasahinya dengan minuman bergas berjenama terkenal.


"As'salamualaikum Yeng..", sapa satu suara di sebelahnya. Ayeng segera menoleh.


"Wa'alaikumussalam.. Engkau rupanya Shim..!!", balas Ayeng yang tiba-tiba bertukar ramah.


"Aku tengok dari tadi engkau seluk-seluk poket je kenapa..?! Yang engkau pulak macam keletihan sangat.. Dah tau penat pergilah beli air ke apa ke.. Hilanglah sikit penat kau tu..!!", bebel Hashim tanpa sengaja.


Hashim sudah terbiasa bercakap panjang-panjang begitu. Kerjayanya sebagai guru Bahasa Melayu di sekolah rendah dalam kampung Tualang Lapan itu menuntut dirinya agar sentiasa berbicara dengan panjang-lebar di hadapan anak muridnya. Ayeng menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal lagi. Hendak berterus-terang terasa malu pula. Tetapi apakan daya, kehendak perut mengatasi rasa malu yang semakin menikus membuatkan dia mula membuka mulut.


"Memang aku nak beli air pun Shim.. Tapi aku tak ada duit..!! Dalam poket aku ni ada sepuluh sen je.. Itupun duit baki mak aku masa aku tolong belikan kunyit semalam..", ujar Ayeng dengan wajah yang sengaja dicomelkan sehabis mungkin.


"Laa.. Kenapa tak cakap dari tadi..?! Nah, ambil sepuluh ringgit ni.. Bakinya kau simpanlah buat belanja..", Hashim berkata sambil menghulurkan sekeping not sepuluh ringgit yang dikeluarkan dari koceknya.


Ayeng tersenyum seraya menyambut huluran dari tangan Hashim. Cepat-cepat dia masuk ke dalam kedai dan kemudiannya keluar semula dengan menjinjit sebuah beg plastik berwarna merah terisi dua tin minuman. Ayeng memberikan satu tin kepada Hashim sebagai tanda terima kasih. Hashim tidak pula menolaknya. Sebaik sahaja Ayeng melabuhkan duduk, mereka berdua sama-sama meneguk minuman di hadapan kedai Pak Jaeng Gaban.


"Kau ni dari mana Shim..?! Tiba-tiba je muncul..", soal Ayeng setelah separuh air minuman diteguknya dalam satu nafas.


"Aku baru balik mengajar budak-budak.. Ada kelas tambahan di sekolah tadi.. Maklumlah, dah dekat nak periksa UPSR ni aku kenalah kerja kuat sikit..!! Bukan untuk siapa, untuk dia orang jugak..", terang Hashim.


Ayeng mengangguk-anggukkan kepala. Hashim memang berdedikasi dalam mengajar anak-anak muridnya. Pernah sekali ada seorang anak muridnya yang nakal terlupa untuk menyiapkan kerja rumah yang diberi, Hashim punyalah mengamuk sampaikan dia terpaksa ditenangkan oleh guru-guru lain di sekolah itu kerana menggigit meja pelajar tersebut sehingga patah dua. Yang peliknya guru lain yang memujuk langsung Hashim tak endah tapi sebaik sahaja Cikgu Ayu yang memujuk, Hashim terus diam. Boleh tahan juga gatalnya Hashim ni.


Tiba-tiba Ayeng kelihatan bergegas bangun. Tin minuman yang telah kosong dibuangnya begitu sahaja di dalam semak bersebelahan mereka. Hashim terpelangah. Bukanlah dia meminta-minta tetapi sekurang-kurangnya Ayeng perlu berterima kasih kepadanya kerana sudi membantu. Adab sopan orang melayu perlu dijaga dan dipraktikkan. Budi bahasa budaya kita. Itulah yang menjadi pegangannya selama ini.


"Kau nak kemana ni Yeng..?! Kelam-kabut semacam je..?!", ujar Hashim meminta kepastian.


"Aku nak balik rumah cepat..!!", jelas Ayeng yang kelihatan tidak tentu arah.


Hashim tidak terkata apa lagi. Ayeng kelihatannya ingin benar segera sampai ke rumah walaupun beliau sempat melepak di hadapan kedai ini sambil minum air tin. Belum sempat dia mahu mengucapkan selamat jalan, Ayeng tiba-tiba duduk semula di bangku. Wajahnya bertukar murung sepertinya sedang dilanda musibah yang sukar ditangani olehnya. Hashim terkedu melihat perubahan mengejut dari Ayeng itu. Baginya Ayeng merupakan seorang lelaki yang ceria dan jarang berdukacita sepanjang dia mengenalinya selama berbelas-belas tahun.


Ayeng menyeka airmata miliknya yang mula berjujuran jatuh menuruni pipi. Bara api yang terpendam dalam dadanya harus diluahkan dengan segera. Mujurlah Hashim ada di sini. Sebagai seorang guru yang berpengalaman, Hashim tentu boleh menyelesaikan kekusutan di jiwanya. Namun bibirnya terasa begitu berat untuk digerakkan. Untuk menceritakan masalah sebegini kepada seseorang bukanlah menjadi kebiasaan olehnya. Dia harus berhati-hati menyusun setiap bait kata yang akan keluar dari mulutnya.


"Shim.. Aku tak tahu macam mana nak mulakan.. Tapi rasanya engkaulah orang yang paling layak untuk aku beritahu tentang perkara ni..", Ayeng memulakan bicara.


Hashim terus menumpukan perhatian pada Ayeng. Terasa berat benar beban yang ditanggung oleh Ayeng biarpun cuma melihat dirinya sahaja. Tak mungkin Ayeng yang terkenal dengan sikap kecohnya itu akan merahsiakan sesuatu jika tidak kerana sesuatu sebab. Pasti ada sesuatu yang menghalangnya dari berbuat demikian.


"Cakaplah Yeng.. Engkau dengan aku bukannya orang lain..!! Kita dah kenal lama.. Dah macam saudara-mara pun.. Aku akan cuba bantu sedaya yang termampu..", pujuk Hashim dengan nada suara yang sengaja direndahkan.


Perlahan-lahan Ayeng menarik nafas sedalam-dalamnya dan kemudian dilepaskan dengan berat. Hashim yang memerhati hanya berteleku menunggu dengan sabar. Terburu-buru bertanya hanya akan mengundang salah faham. Hashim membiarkan sahaja Ayeng bersedia sebelum meluahkan apa yang terbuku dalam hati.


"Aku tak kisah kalau orang nak kutuk aku bodoh ke, aku tak sekolah ke.. Tapi jangan caci adik aku.. Aku tahu dia tak sesempurna orang lain tapi jangan jadikan itu alasan nak membuli adik aku..", luah Ayeng setelah berfikir semasak-masaknya.


Tahulah Hashim kini apa yang membuatkan Ayeng susah hati. Seribu pujian perlu diberikan pada Ayeng kerana sanggup menangis demi adik lelakinya yang istimewa atau panggilan kasarnya cacat. Kata orang semasa emak Ayeng mengandungkan anak bongsunya itu, dia selalu mengejar dan memukul lotong-lotong yang berkeliaran memanjat atap rumah mereka. Akibatnya adik Ayeng dilahirkan dengan keadaan wajah yang berbulu hitam dan tubuh badannya mengerekot seperti sedang membongkok.


Pada mulanya orang-orang kampung suka mengherdik kejadian Tuhan seperti adik Ayeng tapi lama-kelamaan mereka dapat menerima adik Ayeng dengan hati yang terbuka. Malah adik Ayeng dilayan dengan sangat baik. Timbul rasa hairan di hati Hashim apabila memikirkan kebenaran kata-kata Ayeng sebentar tadi.


"Siapa yang buat adik engkau tu Yeng..?! Yang setahu aku, orang-orang kampung ni semua sudah tak membuli adik engkau lagi.. Orang luar yang buat ke..?!", ujar Hashim sambil memegang bahu Ayeng.


"Bukan.. Orang kampung ni juga..!!".


"Siapa..?!", soal Hashim lagi.


"Si Mat Nor Gobek dengan Mail Tempang tulah..!! Entah apa yang diorang tak puas hati dengan adik aku.. Aku pun tak tahu..!!", marah Ayeng. Hashim segera mengurut-ngurut bahu Ayeng untuk menenangkannya.


"Takkanlah Mail Tempang tu nak buli adik engkau..?! Dia sendiri pun tempang..", tanya Hashim.


Ayeng serta-merta merenung wajah Hashim dengan pandangan yang tajam. Seram Hashim dibuatnya. Takut juga kalau-kalau Ayeng tiba-tiba mengamuk. Dia tak tahu kemana lagi nak lari. Kiri kanan semuanya hutan. Sedangkan Hashim cukup takut untuk masuk ke dalam hutan kerana pernah tersesat ketika mengikuti perkhemahan pengakap semasa kecil dahulu.


"Kau pun nak menangkan diorang jugak..?!", tengking Ayeng agak keras.


"Bukan Yeng.. Kau dah salah faham ni..!! Bukan maksud aku nak menangkan diorang.. Aku cuma tak faham kenapa diorang nak buli adik engkau sedangkan diorang tu dah lama berkawan baik..!! Diorang buli macam mana ni..?! Apa yang diorang buat pada adik engkau..?!", Hashim memujuk Ayeng.


"Tengahari tadi adik aku lepak dengan Mail Tempang dan Mat Nor Gobek dekat simpang Jalan Cipan Bukit sana.. Diorang berborak pasal peribahasa..!! Mail Tempang tanya dekat adik aku makna 'genggam bara api, biar sampai jadi arang'.. Adik aku tu pun terangkanlah pada diorang..", terang Ayeng.


"Dah tu..?! Apa masalahnya..?!", tanya Hashim yang semakin tidak faham.


"Masalahnya diorang tu tak faham-faham..!! Diorang cakap peribahasa tu bermaksud mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah sabar sehingga mencapai kejayaan.. Diorang ni tak pergi sekolah agaknya.. Adik aku pun cakaplah yang diorang tu dah salah..", suara Ayeng semakin meninggi.


"Eh.. Betullah makna dia macam tu..!!", ujar Hashim mencelah.


"Makna peribahasa tu sebenarnya bermaksud jangan genggam bara api sampai jadi arang, nanti melecur tangan..!! Aku tahulah.. Aku yang ajar dia macam tu..!!", terang Ayeng lagi.


Hashim terlopong melihat kesungguhan Ayeng mempertahankan adiknya. Kemudian dia berpaling dari memandang Ayeng dan menangis sambil menepuk-nepuk dahinya sendiri sebanyak tujuh juta kali tanpa henti.


Keesokkan harinya pada waktu yang sama, Ayeng terpaksa duduk dengan wajah muram bersama-sama budak-budak sekolah yang lain yang mengikuti kelas tambahan sambil cikgu Hashim mengajar dengan teresak-esak menangis kesedihan.
posted by Penulisan2u @ 12:39 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
12 Comments:
  • At 1/4/09 2:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok2,,
    lambat pikap ayeng tuh!!!
    hahahaaaa....
    cian ngan hasy\him,,

    "...sambil cikgu hashim mengajar dengan teresak-esak menangis kesedihan"
    lucu la ayat neh,,
    keh3...:))

    >mya nuryana<

     

  • At 1/4/09 8:32 PTG, Blogger ChaiDaN said…

    comelnye ayeng ni...huhuhuhu~

    lawak sungguh!!

     

  • At 2/4/09 12:43 PG, Anonymous nazwanie said…

    huhuhu....
    how ke ai!
    respect sama ayeng....

     

  • At 2/4/09 5:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adess...aku fenin laa@-@..hahhaha..
    xphm lg cite ni nak cite pasl pee..
    phm ckit2 jaa..

    ~aku insan biasa~

     

  • At 2/4/09 9:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hah?????
    tade la lawak
    ntahla~

    (:~D)
    ske komen

     

  • At 3/4/09 11:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pandai gak si ayeng tuu
    genggam bara api, nnti melecur la kan??
    haha
    not bad.. keep it up..!!

    ~~PapaTul~~

     

  • At 4/4/09 2:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaa..bdow cite nih.klaka2..gud job writer!! teruk tol hasyim mengamok ekk..
    sampai gigit2 meje lak..

     

  • At 7/4/09 9:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suke..suke..sukeee...
    best!!!!!!
    ade makna tersirat...bagi aku ler..

     

  • At 9/4/09 10:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yay! ku cinta idea mu...
    teruskan2..

     

  • At 13/4/09 9:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahaha...
    klaka2...

     

  • At 13/4/09 6:03 PTG, Blogger AkMa said…

    ^____________^

     

  • At 28/4/09 4:42 PTG, Blogger Harith Ha said…

    Lol?? gitu je?
    Starting dah mantap.. endingnya jadi agak goyah sikit..
    kita geng la nmpaknya .. buat cerita ending cam hape je.. haha..
    tapi saya suka permainan bahasa anda. menarik dan kelucuannnya sampai.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group