BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Khamis, April 23, 2009
Cerpen : Gampang Aja Sih !
Nama Pena : aku_dia

"Kau dah dapat kerja?"
"Belum."
"Kau nak kerja?"
"Boleh je."
"Kalau macam tu, Sabtu ni aku jumpa kau."

***

Aku duduk di meja sementara menantikan kehadiran Amer. Jam ditangan ku kerling. 8.45 p.m. Ah, mamat ni, janji 8.30 p.m. ni dah 15 minit lambat! Aku memerhatikan lampu-lampu di dalam restoran makanan laut itu. Cantik! Tak lama kemudian, kerusi di hadapanku di tarik.

"Sorry aku lambat," ujar Amer sebaik sahaja melabuhkan punggung di atas kerusi.

Aku memandang Amer dengan rasa tak puas hati. Nasib baik kau nak tolong aku dapatkan kerja. Kalau tak, dah lama aku angkat kaki. Hisy! Amer mengeluarkan beberapa helaian daripada failnya. Kemudian disuakan kepadaku.

"Sebenarnya ada orang nak cari maid. Dia nak muslim dan menutup aurat. Sekarang ni agensi mak aku tak ada kriteria yang dia nak. So, memandangkan kau belum dapat kerja, aku nak tanya kau kot-kot kau nak." Amer memulakan mukadimahnya.
Aku mengambil helaian yang disuakan kepadaku dengan muka berkerut. "Aku tahulah mak kau ada agensi pekerjaan. Aku ingat kau nak offer aku kerja apa tadi," ujarku. Helaian di tangan aku baca.
Amer tersenyum memandangku. Aku menimbang-nimbang di dalam fikiran sama ada mahu menerima atau tidak.
"Kau tak ada pergi mana-mana interview?"
Aku mengangguk memberikan jawapan. "Tapi, semua kontraktor yang aku pergi nak engineer lelaki. Diorang cakap perempuan leceh. Hancur hati aku diorang cakap macam tu. SPA (Suruhanjaya Perkhidmatan Awam) aku dah isi sejak habis study. Tapi tak ada panggilan lagi," ceritaku panjang lebar.
Amer terangguk-angguk mendengar ceritaku.
"Aku ingatkan Amer, aku terima je lah tawaran kau. Sekarang ni dah lah susah nak cari kerja," akhirnya aku memberikan persetujuan.
Amer nampak lega apabila aku menerima tawarannya.

***

Abah nampak terkejut apabila aku memberitahu tentang keputusanku. "Kamu dah fikir masak-masak?"
Aku mengangguk. Mak hanya mendengar setia.
"Terpaksalah, bah. Sampai bila Lia nak duduk rumah je. At least kalau Lia jadi maid pun, ada jugaklah income walaupun tak banyak mana," ujarku cuba meyakinkan abah.
Abah menghela nafas perlahan. Wajah mak kupandang.
"Mak? Mak tak kisahkan?" soalku.
Mak mengukir senyuman. "Mak ikut je kata abah. Kalau dia kata ok, oklah. Kalau dia tak bagi, tak bagilah." Mudah mak memberikan jawapan.
Aku mengalihkan pandangan ke arah abah. Abah masih mendiamkan diri tanpa memberikan jawapan.
"Kamu tak menyesal? 5 tahun kamu buat degree, engineering pulak tu. Kamu tak menyesal?"
Aku tergelak mendengarkan kata-kata abah. Rupa-rupanya itu yang difikirkan.
"Lia bukannya kerja sampai ke tua, bah. Nanti pandailah Lia cari kerja lain. Ada panggilan interview ke nanti, Lia cakaplah Lia nak balik rumah pak cik," jawabku tenang.
Abah mengangguk tanda bersetuju. "Nanti bawa laptop kamu. Jangan lupa modem tu pulak. Senang kalau kamu nak masuk internet."

***

"Lia, ini rumahnya. Kau start kerja next week. Kerja kau senang je. Kemas rumah, memasak. Yang nak ambil orang gaji ni anak orang rumah ni," terang Amer.

Aku memandang rumah teres setingkat itu. Lawa. Agak lain daripada yang lain. Mungkin dah diubah suai. Di hadapannya terdapat sebuah kolam ikan juga terdapat loteng di atas rumah itu.

"Anak dia kerja apa?" soalku.
"Entah. Kalau tak silap aku doktor," balas Amer.
Aku sedikit pelik mendengar jawapan Amer. "Entah? Kau ni tau ke tak sebenarnya?"
Amer ketawa. "Kau ni. Bukan aku yang uruskan application dia. Aku tolong cari orang je."

***

Bekerja sebagai orang gaji agak mudah. Disebabkan aku sudah biasa dengan kerja-kerja rumah, ia tak menjadi masalah buatku. Malam itu seperti biasa aku mengemas dapur. Anak tuan rumah yang baru balik dari hospital sedang menjamu selera. Macam tak pernah jumpa nasi seminggu.

Jam dinding yang tergantung di dinding dapur ku kerling sekali imbas. 12.30 a.m. Mesti doktor muda ni ada dekat rumah esok. Cuti setelah hampir 2 hari on-call tak balik rumah.

"Yanti," panggil si tuan doktor.
Aku bergegas keluar dari dapur dan berjalan ke meja makan. "Ya, tuan. Ada apa tuan?"
"Ini kamu yang masak?" soal doktor muda itu. Asam pedas di dalam mangkuk ditunjukkan kepada aku.
Aku sedikit kalut. Alamak! Tak sedap ke? Masin ke? "Err, ya tuan. Saya yang bikin tuan," jawabku sedikit gagap.
Doktor muda itu mengerutkan dahinya. "Are you sure?" soalnya.
"Ah? Apa tuan bilang?"
"Err, tak... tak. Sedap asam pedas ni. Di mana kamu belajar masak?" soalnya.
Aku terasa sesak nafas. Err... Daripada siapa eh? "Majikan saya yang lama yang ajar, tuan." Jawapan tersebut meluncur laju daripada mulutku.
"Oh, ok. Kamu boleh sambung kerja kamu."
Aku berjalan kembali ke dapur. Adeh, makin lama aku kerja dekat sini, makin bertambah dosa aku!

Sebaik sahaja aku membilas pinggan yang terakhir, doktor muda itu melangkah masuk masuk ke dapur. Aku menoleh ke arahnya. Apa lagi doktor ni nak? Belum pun aku sempat membuka mulut bertanya, doktor itu terlebih dahulu bersuara.

"Yanti, buatkan saya milo. Hantar kat depan," arah doktor itu.

Aku mengangguk tanda faham. Mug di kaunter ku capai. 2 sudu milo aku tuang ke dalam mug berserta separuh sudu susu pekat manis. Doktor muda yang masih berdiri di pintu dapur ku kerling. Kata tadi nak suruh aku hamtar ke depan. Yang dia tunggu kat situ buat apa?

Sebaik sahaja aku menyiapkan air minumannya, aku melangkah ke ruang tamu. Doktor muda itu mengekor aku dari belakang. Ruang tamu kelihatan suram. Hanya lampu dari ruang tengah yang terbias ke sini. Aku meletakkan mug di atas meja kopi. Kemudian, langkah ku atur ke bilik.

"Yanti," panggil doktor muda itu.
Langkahku terhenti. "Ya, tuan?" aku berpaling ke arahnya.
" Tolong gosokkan baju kemeja aku. Aku kena ke KL esok. Ada conference," ujarnya.
"Oh, gampang aja sih," jawabku lalu melangkah ke bilik.
"Apa kau cakap?" tiba-tiba tangan kiriku ditarik kasar. Aku sedikit terkejut. Gila apa mamat ni main tarik-tarik tangan aku?
"Saya bilang gampang aja," jawabku.

Doktor muda itu memandangku dengan riak marah. Aku terkedu. Aku salah cakap ke? Tiba-tiba aku terasa pipi kananku perit. Memang betul mamat ni gila sampai nak tampar-tampar aku! Inilah masalah doktor yang tak cukup tidur!

"Lagi sekali kau cakap macam tu, tahulah aku ajar kau. Kurang ajar betul. Mulut tu sepatutnya kena cili je!" tengking doktor muda itu.
Aku diam tak berkutik. Dah lah pipi perit. Kena marah lagi. Apa salah aku?
"Dah, kau masuk bilik kau. Aku tak nak tengok muka kau! Baru kerja nak tunjuk lagak!"
Aku tersentak apabila dimarahi seperti itu. Langkah ku atur ke bilik aku. Hisy, kenapalah aku kerja dengan mamat ni? Mak ayah dia ok je.

***

Keesokan harinya aku melakukan kerja-kerja seperti biasa. Pagi itu aku menyediakan sarapan untuk tuan rumah ini. Kemudian aku terasa ada seseorang berdiri di sebelahku. Mem besar rumah ni atau mak kepada doktor muda itu.

"Yanti," panggilnya lembut.
Aku menoleh. "Ya, bu. Ada apa?"
Puan Hamidah tersenyum. "Malam tadi kena marah dengan Fir ke?" soalnya.
Aku terpinga-pinga. Siapa Fir? "Fir? Siapa Fir, bu? Saya enggak kenal."
Puan Hamidah tercengang mendengarkan jawapan aku. "Fir. Firdaus. Anak lelaki tunggal saya," terangnya.
"Ya ampun bu. Saya enggak tahu yang anak ibu itu namanya Firdaus!" terangku. Mati aku. Nama bos sendiri pun tak tahu!
Puan Hamidah tersenyum. "Tak apa. Lain kali kamu kenalah tahu nama majikan kamu," tegurnya lembut. Alahai, untung betul Firdaus tu dapat mak macam ni.

"Kenapa Fir marah kamu? Dia tu selalunya marah bersebab. Kamu ada buat dia marah ke?" soalnya kembali kepada topik asal.
Aku terdiam. Aku sendiri tak tahu salah aku, macam mana nak explain? "Ada salah faham sedikit, bu. Enggak ada apa-apa. Mungkin dia kecapekan semalam," ujarku. Huhu. Betul ke capek tu penat? Bantai ajelah!
"Hrm. Baiklah kalau macam tu. Yanti, kamu jangan ambil hati ya," ujarnya sebelum berlalu pergi.

Sebaik sahaja menyediakan sarapan, aku mengambil baju untuk di basuh. Puan Hamidah dengan Encik Ishak tengah menjamu selera. Firdaus masih belum turun sejak pagi. Mungkin tidur kembali selepas solat subuh.

"Yanti!!!" Firdaus menjerit memanggil aku sewaktu aku sedang sibuk menyidai pakaian. Aku berlari-lari anak ke dalam rumah.
"Ya tuan. Ada apa tuan?" soalku dalam termengah-mengah.
"Baju saya kamu dah gosok ke belum?" soalnya dalam nada yang tinggi.
Aku terdiam. Alala... Belum lagi lah! "Err, belum tuan. Tuan enggak beri saya baju tuan semalam," balasku takut-takut.
"Kamu masuk bilik saya, saya dah gantungkan baju dalam almari. Saya nak ke KL petang ni." Sebaik sahaja menghabiskan kata-katanya, Firdaus mengambil pinggan untuk bersarapan.
Ceh! Dah tahu aku tak iron, lagi mahu tanya ka? Chit! Aku kembali keluar untuk meneruskan kerja-kerja yang terbengkalai. Eheh, baru kerja dah letih semacam. Macam manalah orang yang memang jadi orang gaji sampai ke tua?

Sebaik sahaja siap kerja di luar rumah, aku mengambil baju-baju Firdaus untuk digosok. Laju aku menjalankan tugas menggosok baju Firdaus. Sebaik sahaja selesai, aku menggantungkannya di pintu almari di dalam biliknya. Dalam pada masa yang sama, Firdaus melangkah masuk.

"Dah siap, Yanti?" soalnya.
Aku mengangguk. "Sudah tuan." Aku memandang wajahnya. "Saya permisi dulu ya." Aku melangkah keluar. Belum sempat aku sampai ke pintu bilik, Firdaus memanggil namaku. Aku menyahut.
"Sakit lagi pipi kamu, Yanti?" Matanya tercantap ke pipiku. Nasib baik tak lebam. Kalau tak, aku dah report cakap kena dera.
"Enggak tuan. Sudah pulih."
"Lain kali jaga sikit bahasa kamu," tegasnya.
Aku terpinga-pinga. "Saya enggak ngerti, tuan."
Firdaus mengerutkan dahinya. "Kamu bilang saya gampang bukan malam tadi?" Nadanya meninggi.
Aku menelan air liur. Eh?
"Kamu tahu tak gampang tu maknanya apa?" Firdaus membulatkan matanya.
Aku menjadi gerun melihatnya. Ya Allah. Selamatkanlah aku.
"Gampang itu, ertinya anak luar nikah. Kamu faham?!"
Ei? Alamak! Aku terlupa kalau kat utara gampang tu anak luar nikah. Aiseh! Tapi, takkan mamat ni tak tahu yang aku ni ‘orang seberang’.

"Fir." Satu suara menegur dari luar.
Serentak kami berdua menoleh. Puan Hamidah! Mesti dia dengan Firdaus tengking aku.
"Mak!"
Puan Hamidah menggelengkan kepalanya. "Hal ini ke yang Fir marahkan Yanti malam tadi?" lembut Puan Hamidah menyoal.
Aku dan Firdaus terdiam.
Puan Hamidah mengeluh. "Fir... Fir... Mak tahu kamu 5 tahun dekat Ireland tu. Tapi, takkan kamu tak faham bahasa Indonesia?"
Aku bersyukur di dalam hati. Alhamdulillah. Nasib baik Puan Hamidah ada!
"Apa yang mak cakap ni?" soal Firdaus sedikit kalut. "Takkan mak tak tahu yang gampang tu anak luar nikah?" tambahnya lagi.

Aku dah nak tergelak, tapi aku tahan di dalam hati. Kelakar betul mamat ni. Itulah, buat medic dekat Ireland 5 tahun sampai dah nak beku otak tu. Tengok aku. Belajar kat dalam negara, boleh jadi pelakon tak terlatih lagi!

"Fir, gampang tu bahasa Indon. Maknanya Mudah. Senang. Kamu ni yang fikir jauh sangat siapa suruh? Lain kali kalau tak faham, tanya. Ini tak. Kesian Yanti kena marah," tegur Puan Hamidah panjang lebar.
Bukan setakat kena marah, kena tampar lagi, puan. Aduku di dalan hati. Kalau Firdaus dengar, mahu aku kena masak rendang!

Firdaus tersipu-sipu malu mendengarkan kata-kata maknya. Tiba-tiba tangannya memegang pipiku. Aih, doktor ni? Mabuk? Pantas aku mengelak walaupun Firdaus sempat mengusap pipiku.

"Ehem. Fir! Anak dara orang tu," tegur Puan Hamidah.
Aku dan Firdaus tersipu malu.
"Saya minta maaf. Tadi dengan malam tadi," ujarnya lembut. Tiba-tiba aku terasa hatiku cair mendengar suaranya.
"Kalaulah awak orang sini..." ujarnya lebih kepada berbisik kepada diri sendiri.

Aku menantikan Firdaus melengkapkan ayatnya. Namun dia terus pergi. Kalau aku orang Malaysia kenapa? Nak kahwin dengan aku? Kecik tapak tangan, seluas langit aku tadahkan. Kalau ye, tercapai cita-cita aku nak cari suami kerja doktor.Aku tergelak sendiri. Malu je kalau Puan Hamidah dengar!

***

Khabar daripada abah benar-benar membuatkan aku buntu. Surat daripada SPA (Suruhanjaya Perkhidmatan Awam) baru sahaja sampai di rumahku. Abah kata ada panggilan interview. Ah, sudah! Macam mana aku nak mintak off ni?

Aku menghabiskan kerja-kerja mengemas di rumah bosku. Encik Ishak dengan Puan Hamidah tengah menonton Buletin Utama. Aku memberanikan diri untuk meminta cuti. Baru aku sampai di ruang tamu, Firdaus tiba dari hospital. Dia turut melabuhkan punggung di atas sofa bersebelahan dengan Puan Hamidah.

"Hah, Yanti? Kamu kenapa?" tegur Encik Ishak sebaik sahaja terpandangkanku. Puan Hamidah dan Firdaus turut menoleh ke arahku.
"Err, bapak, saya mahu minta cuti hujung minggu ini. Bisa enggak?" soalku. Bolehlah... Bolehlah...
"Kenapa?" Tiba-tiba Firdaus bersuara.
"Saya nak jumpa sama paman saya." Laju aku menjawab.
Firdaus mengerutkan dahi. "Kamu nak cuti semata-mata mahu jumpa paman kamu? Habis kerja di rumah ini siapa mahu buat?" marah Firdaus. Aku terdiam. Alamak!
"Tak boleh. Kamu baru saja bekerja di sini. Sudah mahu minta cuti? Sudah. Kamu tak boleh cuti hujung minggu ni. Tunggu dua tiga bulan bekerja baru kamu boleh minta cuti," tegasnya.

Aku melangkah memasuki bilik. Sengal punya mamat! Aku ada interviewlah! Masa depan aku tu!!! Aku mendail nombor telefon Amer. Sementara menantikan panggilan bersambut, aku memikirkan rancangan di minda. Ahah!

"Amer, better ko cari minah seberang cepat! Aku dah tak boleh kerja kat sini. Aku ada interview minggu depan!" ujarku sebaik sahaja membalas salam Amer.
"Weh, ko ni boleh cakap sebijik-sebijik tak? Aku tak fahamlah!"
Aku menarik nafas perlahan-lahan. "Aku ada interview SPA minggu depan. So, aku nak cuti tak dapat. Kau kena tolong aku!"

***

Pagi-pagi lagi sebelum subuh aku dah bersiap melangkah keluar rumah milik Encik Ishak. Tengok belum ada orang bangun! Yes! Perlahan-lahan aku menutup pintu supaya tidak mengejutkan penghuni rumah yang masih nyenyak di buai mimpi.

Sebaik sahaja aku melangkah keluar dariperkarangan rumah, hatiku serta merta berasa lapang. Alhamdulillah. Terima kasih Allah kerana mempermudahkan kerja aku! Mataku sibuk mencari kereta Waja milik Amer. Sebaik sahaja terpandangkan Amer yang berdiri di sebelah keretanya, aku melangkah pantas mendapatkannya.

"Jom," ajakku. Tak sabar nak balik. Pukul 8 pagi ada temuduga. Aku menjeling jam di pergelangan tangan. 3.30 pagi. Sempat kalau nak tidur sekejap!
"Kau interview pukul berapa?" Amer tiba-tiba bertanya.
"8 pagi. Kat JB. Kalau gerak pukul 6.30 sempat lagi."
Amer terangguk-angguk mendengar peneranganku. "Kau tidur tak tadi?" Amer terus menguap sebaik sahaja melontarkan soalan.
Aku tergelak. "Aku tidur pukul 9.30 malam. Siapkan kerja rumah cepat. Kebetulan mak encik dengan pak encik kat rumah tu pergi dinner. Firdaus pulak kena on-call malam ni. Esok pagi baru balik."

Fikiranku melayang ke bekas bilikku di rumah bos tadi. Sehelai surat ‘wasiat’ aku tinggalkan. Harap-harap tak kecoh rumah tu aku tiba-tiba menghilang pagi esok! 5 minit kemudian, aku sampai di pintu pagar rumahku. Abah setia menunggu di ruang tamu.

"Thanks!" ujarku kepada Amer sebaik sahaja mengambil beg pakaianku. Amer memecut pergi.
"Abah," tegurku. Tangan abah ku salam.
Abah menggosok belakangku. "Dah, pergi sambung tidur. Esok nak interview. Jangan muka tu nampak sembap," pesan abah.

Aku dah melangkah ke bilikku. Kemudian, aku melangkah ke katil yang hampir 3 bulan aku tinggalkan. Oh, rindunya. Tak perlu lama menunggu, akhirnya mataku terkatup rapat. Aku kembali menyambung lena.

***

Balik daripada temuduga, abah mengajak aku singgah di Angsana. Ingin cari barang katanya. Aku ikut sahaja. Tapi terasa janggal pula berjalan dengan bersarungkan baju kurung di tubuh. Dalam 15 minit berjalan, akhirnya abah bertemu dengan apa yang dicarinya. Kami melangkah pulang. Entah kenapa, aku berasa tidak sedap hati tiba-tiba. Ah!

Kami sampai di rumah tepat jarum pendek menunjukkan ke angka 3 dan jarum panjang di angka 12. Aku membuka kasut untuk melangkah masuk ke dalam rumah. Belum pun aku membuka lagi sebelah kasut, mataku terpandangkan sepasang kasut yang biasa aku lihat.

"Hah, dah balik pun," tegur mak. Aku mengangkat muka. Mataku bertemu dengan mata Firdaus.

Aku ternganga. Eh? Mana mamat ni tahu rumah aku? Takkan Amer bagitahu kot? Muka mamat ni sembap je. Oh ya! Dia kan baru balik dari hospital. Entah-entah baru sampai rumah dah ke mari.

"Err, Dr. Firdaus. Macam mana tahu rumah saya?" soalku tergagap sedikit.
Firdaus tersenyum. "Daripada agensi."
Eh? Ni mesti kerja Amer. Kurang asam keping betul!
"Jom masuk. Nanti kita berbual panjang," ujar Firdaus sambil memberi aku ruang untuk masuk. Ceh, buat macam rumah dia pulak.

Selepas menyalin baju, aku turun ke tingkat bawah. Firdaus masih berbual dengan mak dan abah. Berborak sakan aku tengok. Macam dah lama kenal je. Walhal baru hari ni jumpa. Aku melabuhkan punggung di sebelah mak. Wajah Firdaus ku pandang. Pandanganku berbalas. Firdaus tersenyum ke arahku.

"Agensi dah cerita semuanya. Alamat ini diorang yang bagi," ujarnya tiba-tiba tanpaku menyoalnya.
Keningku terangkat sebelah. "So, dah tahu buat apa datang ke sini? Saya dah berhenti start hari ni," ujarku.
Firdaus masih lagi tersenyum. "Saya nak bawak awak balik ke rumah saya. Mak dengan abah awak pun dah setuju."
Aku menjadi geram dengannya. "Eh, doktor. Saya dah berhenti. Buat apa saya nak ke sana?" soalku dengan nada yang tinggi. Aku tak sign kontrak pun nak kerja dengan dia berapa tahun. Hampas betul!
"Siapa suruh awak kerja?" soalnya lembut. "Saya nak awak jadi puan dekat rumah tu." Wajah Firdaus kemerah-merahan apabila menghabiskan ayat terakhirnya. Aku terkelu. Ini dejavu ke apa? Ah, gampang aja sih! Terima je! Gerenti cerah masa depan! Wajah mak dan abah kupandang sayang. Mereka hanya tersenyum.

***

"Saya tak nak. Awak tak faham ke?" Aku menayangkan wajah garang apabila memandang Firdaus.
"Please... Awak setuju ajelah," ujarnya dengan riak menagih simpati.
Aku menggelengkan kepala tanda tidak mahu. "Tolonglah faham. Saya tak nak tu, tak naklah! Awak ni kata doktor. Bahasa mudah macam tu pun tak faham? Nak saya cakap dalam bahasa Indon ke? Karang lagi tak faham. Saya cakap gampang pun awak cakap anak luar nikah. Huh!" marahku.
"Alah, bolehlah. Lawa apa pink! Pink kan melambangkan sihat. Ceria," Firdaus masih mempertahankan ideanya.
"No! Saya nak warna biru jugak! Kalau pink, awak bersandinglah sorang-sorang kat atas pelamin." Aku masih tegak dengan pendirianku.
"Pink suits you, honey. Pink kan sesuai dengan jiwa perempuan," tegurnya.
Aku mencebikkan bibir. "Saya engineer bukan kerja yang lemah lembut ni. Pink? Tolonglah faham."

"Sudah... Sudah!" tegur Puan Hamidah.
Kami berdua terdiam.
"Susah-susah sangat biar mak yang pilih. Tunggu kamu berdua ni berjam. Tengok dah pukul berapa ni. Lepas ni nak cari barang lain pulak." Akhirnya ada penyelesaian untuk kami.
"Macam ni lah. Sesi kat rumah perempuan kita ambil warna tema biru. Kat rumah kita, warna pink," ujar Puan Hamidah.
Aku dan Firdaus berpandangan. "NO!" serentak kami bersuara.

Akhirnya kata persetujuan di capai. Sesi di rumahku aku memilih warna ungu dan di rumah Firdaus warna hijau pucuk pisang. Selepas membeli beberapa barang hantaran, kami melepaskan penat di Mc Donald. Puan Hamidah dengan mak aku tengah sibuk mencari barang lain.

"Kenapa ye awak tiba-tiba ajak kahwin?" soalku sewaktu Firdaus tengah asyik makan bubur ayam.
"Sebab saya suka kat awak." Mudah sekali jawapannya.
"Ceh, setakat suka. Amer pun dulu suka kat saya tau!" aku cuba memprovoknya.
"Kalau awak tak sayang kat saya mesti awak dah pilih Amer." Firdaus meneruskan suapannya. Serta-merta wajahku panas. Eh, kena asap bubur ayam ni kot.
"Perasan. Siapa sayang awak," ujarku selamba. Eheh, kalis!
Firdaus melepaskan sudu di tangannya. "Sebenarnya saya suka kat awak bila awak reti masak. Ingat lagi tak masa saya tanya siapa yang masak asam pedas ni. Tak sangka yang orang seberang pandai masak makanan selera Johor," jujur kata-kata yang keluar daripada mulut Firdaus.
Aku terkedu tambah terharu.
"Awak pulak?"
Aku tersentak. "Saya apa?"
"Sejak bila awak start sayang dekat saya?" soalnya lembut.
"Sejak awak cakap gampang tu anak luar nikah," balasku. Sebenarnya start dia terpegang pipi aku.
"Oh! Tapi kenapa? Macam tak logik je," Firdaus menayangkan muka pelik.
"Sebab saya rasa kelakar bila awak beriya-iya nak menang." Aku tergelak. Biarlah sebab sebenar Firdaus tak tahu. Ah, gampang aja sih mahu bohong samanya!Akhirnya Firdaus mengangguk tanda faham. Aku pula tersenyum senang hati. Insya Allah kalau tak ada aral melintang, hujung bulan ini Muhammad Firdaus akan disatukan dengan Alia Husna. Amin.
posted by Penulisan2u @ 12:50 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
27 Comments:
  • At 23/4/09 1:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam.....
    best sesangat citer ni....
    hope writer sucess slalu n dpt mghasilkan karya2 yg lbih baik lg....

    chayok chayok.........

    nor0787

     

  • At 23/4/09 2:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sonok ahhhh....husbnd doktor 2..nak2.
    pe pom.citer ni sgt best.tp cm laju ckit...hehe.

     

  • At 23/4/09 2:18 PG, Blogger miza said…

    hehehe best ar...

     

  • At 23/4/09 2:18 PG, Blogger z3rniYyz3Rn said…

    hahaha..
    bez r cte nh..
    smpoi gle..
    gud job writer!

     

  • At 23/4/09 4:38 PG, Anonymous aadindaa said…

    nice story...tema sama je ngan novel or cerpen len, jln cite pn. dh agak ending dia. newey, gud job. keep writing....

     

  • At 23/4/09 7:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyer...best giler..nk tnya skit bleh??knp cerpen yg sy htr dia x siarkan ek??atau kena hntr mcm ne??bleh bgtau x??cerpen yg sy htr smua x disiarkan

     

  • At 23/4/09 8:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha bez..bez sgt!!!


    (:~D)
    ske komen

     

  • At 23/4/09 8:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Memg best lawak sempoi jek tersenyum tersengih aku sorang depan pc nasib baik takda org

     

  • At 23/4/09 11:53 PG, Blogger lisa said…

    klako giler ahh!!!!

     

  • At 23/4/09 1:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tanpa nama...
    baca pesanan penting di right side blog ini.

    -aku_dia-

     

  • At 23/4/09 1:35 PTG, Blogger duajiwa satucinta said…

    besh2...

     

  • At 23/4/09 6:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...

     

  • At 23/4/09 8:19 PTG, Anonymous farhah said…

    waaa...
    sweet gila..
    hahaha...
    best awi2

     

  • At 23/4/09 10:02 PTG, Blogger pengHIKAYAT said…

    mcm cilok citer hlovate 5tahun 5 bulan je intro die.jd org gaji...erm..tp xpe..boleh la..keep it up..

     

  • At 23/4/09 10:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wey mypren..
    ko memg hebat bab2 cmneh.
    hak3.
    cayalah beb.

     

  • At 24/4/09 12:06 PG, Blogger myra_miracle said…

    hehehe.. memang besh la beb.. tapi betul.. jalan cite die laju sgt.. kalo panjang and banyak insiden sket lagi besh.. pape pun mmg besh..gud luck!

     

  • At 24/4/09 2:06 PTG, Blogger Putri Lily said…

    Tahniah penulis kerana berjaya mencuit hati pembaca seperti saya. Walaupun dah dpt agak endingnya, tapi ada berbagai perasaan bila membaca cerpen ini. Kelakar, hairan, geram, roman dan happy..

    Selamat berjaya..

    ~Putri Lily~

     

  • At 24/4/09 3:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    http://kebebasansuatukepuasan.blogspot.com/

     

  • At 24/4/09 8:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    niceee!!memula cam 5tahun 5bulan pon ada!then,cam cerpen yg pnh disiarkan kat sini,but bile nak pengakhiran tuh mmg ur idea,kot!
    btw,xtaw lak org utara kata gampang tu ank lua nkh..

     

  • At 25/4/09 7:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyer cite ni..
    tekde sambunganker..

     

  • At 25/4/09 11:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.....

    drj

     

  • At 26/4/09 6:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sonok..keep writing~

     

  • At 26/4/09 5:06 PTG, Anonymous yuza said…

    hyep!
    cya la..
    kihkihkihh
    to writer,
    keep it up!


    (>__<)

     

  • At 27/4/09 1:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh gler cite nih..
    keep up da gud job writer~~~
    jd cmni besh jgk kan,huhuh!!
    dpt doktor tuh,ngeee~~~
    publisher r lagi cite k...
    -lurvepurple-

     

  • At 27/4/09 2:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Idea yg simple dan menarik..
    Nice story, namepn cerpenkn..sbb 2 la pendek..
    Moge lepas ni penulis2 kt lua sane akn dpt lbh byk lg idea tuk mghasilkn lbh byk lg tatapan yg menarik utk peminat novel dan cerpen spt sye ni..
    GOOD LUCK!!!!

     

  • At 26/5/09 10:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hihihi lawak la time nk pilih baju kawin tue...erm tapi ctr 1st tue macam penah ada dlm tv... good job, kita kena bg semangat yang membinakan -apprill-

     

  • At 14/12/09 2:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cute n simple

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group