BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Selasa, Mac 24, 2009
Cerpen : Tarbiyah
Nama Pena : electrophile

November 2009
Siang berganti malam. Mengisi kekosongan hari-hari yang berlalu. Bintang saling berinteraksi. Bulan memandangnya kaku. Namun cahayanya masih mampu dinikmati semua. Gadis itu masih setia menemani keindahan sang bulan untuk ditatapi. Hatinya kosong. Sepi. Siapa dia untuk menghalang takdir direncana? Dia cuma gadis biasa. Tiada apa-apa untuk dibanggakan. Dia hanya khalifah di muka bumi Allah ini. Seperti juga hamba yang lain. Namun,dia juga punya impian untuk dikecapi.
Malang,impian itu tiada kesampaian. Tapi,jauh di sudut hati dia masih berharap hari bersejarah pasti akan muncul. Menyinarkan harinya yang kian kontang dan tandus. Hidupnya sudah penuh dengan kisah-kisah duka. Untuk menghapus,dia tidak punya kesempatan.
Fadhil. Sebuah nama yang cukup indah untuk digarapkan. Sebuah nama yang telah membuat hidupnya terumbang ambing. Sebuah nama yang telah menerbitkan kemanisan dari kesukaran yang baru tercipta. Sudah 5 tahun berlalu,namun insan itu juga yang masih dinantikan. Dia masih berpegang pada janjinya .
'Let someone special in your life go far from you. Then if he comes back to you,he is yours. But if not,try to accept there's someone else who made to be with you. It's hard to live the heart that has been damaged before. Like phrase,no pain no gain. Life is just an acting for those who live in this world,try your very best to act on stage. It is whether you have the strength to face up with the risk or you will lose in your life. Be brave stay imperfect.. love others..'
Elis Anaqi cuba memahami lagi bait-bait kata yang terkandung dalam nota pemberian Fadhil.Ya,dia akan setia menunggu. Menunggu fadhil untuk kembali padanya walaupun mereka tidak terikat dalam hubungan yang terlalu jauh.

Mac 2004
Elis Anaqi menapak tangga perpustakaan perlahan. Segera dia membelok kanan menyimpan beg tangannya dalam almari yang tersedia. Pantas dia masuk ke dalam library.
Pandangannya dihalakan ke arah kaunter library. Internet Full. Dia mengeluh sendiri lantas dia menuju ke sebelah kiri memerhatikan pameran keagungan Islam. Tiba-tiba namanya dipanggil. Dia menoleh. Hakim.
"Sorang aje?"tanya Hakim,teman gilanya. Dia tersenyum.
"Berdua. Ngan bayang-bayang. Tak nampak ke? Kalau tak,better banyakkanlah pergi masjid. Dalam seminggu gitu maybe aku dah boleh merasa kenduri,"gurau Elis. Ketawanya meletus namun segera ditahan. Hakim mendengus geram.
"Ada-ada ajelah kau ni. Geram aku. Kau tak ada kelas? Kah kau ponteng,"
"Cikai. Tak main ponteng. Bukan macam kau tu huh,macamlah aku tak tahu. Masuk kelas jam 10.. macamlah ni sekolah swasta nak masuk suka-suki kau je,"
"haha.. Rileks aah. Ni Hakim. Student paling hensem kat kolej ni. Ahha takburnya aku,"kata Hakim. Elis hanya menggelangkan kepala lalu meneruskan pekerjaannya.
"Lis,kau ada apa-apa ngan Fadhil ke?"sambung Hakim. Elis menoleh.
"Bongo. Apanya yang ada apa-apa?"
"Alah korang ni macam da special tie aje aku tengok,"
"Kami teman tapi mesralah pakcik tua. Dah lah malas nak layan kau. Dah pegi sana jangan kacau aku. Busy kaki tullah kau ni,"jawab Elis. Hakim tersengih bagai kerang busuk.
"Hah,apa lagi tersengih dahlah. Aku tendang karang,kau tak payah beli tiket balik sarawak nanti,"kata Elis lagi. Hakim tertawa.
"Aku bosanlah. Jom lepak kat sana. Fadhil ada,dia tengah belajar tu,"kata Hakim sambil menunjuk ke arah satu meja. Tika itu pandangan Elis dan Fadhil berlaga. Lama. Spontan Elis menuju ke arah Fadhil bersama Hakim.
"Assalamualaikum,"sapa Elis. Fadhil tersenyum. Lantas salam itu disambut. Elis mencapai kerusi dan duduk berhadapan dengan Fadhil
"Study apa? Tak ada kelas ek?"tanya Elis.
"Study kimia. Banyak yang kena cover. Tak ada sampai jam 10.30.. Lis? Ponteng lagikah?"tanya Fadhil. Hakim yang tengah membelek majalah mencebik.
"Abu-abu betullah kauni. Kata tadi sik ponteng,cikai,"kata Hakim.
"Tolong sikit,nah tengok sendiri jadual aku. Aku free sekaranglah"
Fadhil meneruskan penulisannya. Fikirannya menerawang seketika. Teringat akan mesej yang dihantar Elis padanya beberapa hari yang lepas.
Aku ska dgn kau fad.sori,i shouldnt say dis.tp it just cant b control.kta kwn,i should realize dat but i cant help myslf.i think,i fall 4 u oredi.aku xmau pas aku gtauni frenship kta hncur.i want to stay next to u.xapala kau xda feeling ngan aku tp aku xnk kta b apart.
Elis merenung lelaki yang berada dihadapannya kini.
Diani langsung tak peduli ke ngan kewujudan aku kat sini?
"Lis dah beli tiket balik?"tanya Fadhil yang akhirnya memecahkan kebisuan antara mereka. Disisi Hakim sudah hampir terlena. Gila. Gadis itu mengangguk.
"Maybe parents ambik.. Fad,jangan simpan sangat dihati apa yang aku mesej ari tu ye? Itu cuma honest confession dari aku,"ujar Elis. Fadhil mengangguk. Wajah polos gadis itu dipandangnya.
Apa yang dia tengok dengan akuni ah?Apasal dia kata dia suka aku? Monolog Fadhil.
"Fad tengok apa?"
"Tak ada apalah. Em mata Lis sembap. Tak cukup tidurke semalam? Kan aku dah advice jangan tidur akher,"kata Fadhil. Elis tersenyum.
At least aku tahu you care for me.
"Nampak sangat ke? Tak adalah aku main game burger tu sampai tak ingat nak tidur. Alih-alih dah hampir jam 2,"kata Elis tersengih-sengih.
"Asyik-asyik game tu. Nanti Lis buka stall burger lah. Aku nak test makan. Semua panca indera akuni berguna terutamanya deria rasa,"kata Fadhil. Elis tersenyum.
"Fad jalan tak weekend nanti?"
"Entahlah. No planning yet. Ni mangkuk ayun ni selalu buat plan. Maybe jalan. Kenapa?"kata Fadhil sambil menoleh ke arah Hakim yang hampir dibuai mimpi.
"Oh,kalau Fad ada hal tak palah. Aku ingat nak minta teman pegi pantai bawa dorang Hakim sekali lah. Nak melayan perasaan kat sana"ujar Elis. Fadhil memandangnya seketika.
"Nanti aku bagitahu macam mana. Nak layan perasaan? Oh ya Lis jangan nak stress dengan jawapan aku malam tu. Cuma aku masih belum bersedia,"kata Fadhil. Elis mengangguk lantas dia tunduk.
Aduh,ni yang aku tak tahan. Kalau minah ni tunduk sweet je aku tengok.
"Fad dah confess?"tanya Elis membuat Fadhil tersentak. Lelaki itu kemudian tersenyum.
"Belum. Nanti nantilah. Tunggu pas matrik pun ok juga. Fad tak expect ada hubungan yang lebih jauh,"kata Fadhil. Elis mengangguk tanda faham.
Hai,lelaki-lelaki. Bila aku suka korang,korang menolak.Hm nasib badan.
"Lis nak surfing ek?"
"Ya.nak buat research. Fad,em.. Apa perasaan kau terhadap aku sebenarnya?"tanya Elis akhirnya. Fadhil memandangnya.Tiba-tiba..
"Fad,Ayu panggil kau pegi atas. Ada nak buat discussion konon. Pegilah bini kau panggil tu,"arah Zulhairi,tutormate Fadhil. Elis tersentak. Fadhil juga.
Bangang budak sorang ni.. Bila masa aku ada skandal ngan ayu?
"Fad pegilah. Bini dah panggil,"kata Elis dengan nada yang berbaur marah dan mengejek. Lantas berlalu pergi sebelum sempat Fadhil memberikan apa-apa penjelasan. Fadhil terpana dengan ayat yang meluncur keluar dari bibir Elis.
"yala-yalah nanti aku pergi. Kau ni memandai je cakap Ayu tu bini aku. Tak nampak ke apa kau dah buat?"kata Fadhil.Zulhairi tersenyum.
"alah,Elis bukannya gf kau pun kan??"
"Bangang. Dah lah,nanti aku pegi,"kata Fadhil. Akhirnya Zulhairi beredar.
Aduhai minah ni dah start sentimental karat lah.. Cikai malasnya nak pujuk.
"Kim,bangunlah weh"kata Fadhil sambil membangunkan Hakim.
"Apahal?"
"Aku nak pegi atas ada discussion. Bangunlah bodoh. Tok library sik bilik kawu.Sige gi tolong tengok-tengokkan si 'keindahan yang menawan hati' tu. Merajuklah dengan aku,"kata Fadhil. Hakim mencebik.
"Bodoh.itupun kalau aku jumpa dia.Dahlah,pegila kau. Kelak mun kawu balit kawu mesejlah dia,"kata Hakim. Fadhil terdiam. Kemudian Fadhil mengangguk dan menuju ke tingkat atas.
Hakim mencapai telefon bimbitnya lalu nombor Elis didail. Elis yang masih berada di luar library segera menjawab panggilan itu.
"Mak cik nak pegi mana? Masuklah.. kau belum surfing lagi pun,"kata Hakim lantas punat merah ditekan sebelum Elis sempat berkata apa-apa.
Aduhai.. sengkek betullah mamat ni.
Hakim tersenyum sendiri. Sebentar kemudian Elis muncul semula.
"Ingat tok filem hindustankah? Main kejar-kejar? Dia dah pegi ataslah.. kamu dua kenapa?"tanya Hakim apabila Elis mengambil tempat duduk di hadapannya.
"Nothing. Tak ada apa-apa,"kata Elis ringkas. Hakim hanya mampu memerhatikannya. Fikiran Elis pula menerawang jauh.
"If you have anything,just share it with me.. Maybe i would not be a good solver but i can be a good listener,"kata Hakim. Ikhlas. Segalanya terpancar dari riak pemuda itu. Elis mengeluh.
"Thanks Kim. Entahlah,aku tak pernah expect benda-benda ni semua akan jadi,"
"Memang kita sik pernah expect pun. Siapa kita untuk tentukan jalan hidup kita,Lis? We're not perfect. Hanya Dia yang tahu apa hikmah semuani. Sabarlah. Walaupun aku tak tahu apa masalah korang dua tapi better kamu dua selesaikanlah hal tu,"kata Hakim.
Lelaki ni,gila macam mana pun tapi kalau bagi advice memang pandai.
"Dia tak salah. Ni salah aku sebenarnya. Entahlah Kim. Mau pecah usus aku fikir,"kata Elis berbaur gurauan. Hakim tersenyum.
"Macam tulah. Jangan tension sangat. Hey,girl we only have less than 30 days to be together. Jangan cipta memori yang hanya pedih untuk diingati. As long as i am here,count on me. Im your guardian here,your foe,your friend,your listener,your advisor,"luah Hakim. Elis tersenyum lebar.
"Jadi abang aku nak?? Aku rindu ngan abang akulah,tapi dorang takda sini. Kaulah jadi abang aku. You are my protector kan?"kata Elis. Hakim mencebik.
"Bagi tangan nak kaki. Bila masa aku cakap aku jadi protector kau?"
"Ish,tadi dah berbunga ayat kau kata nak jadi guardian aku. Penipu!"
"protector tak masuk dalam list. Aku cakap apa tadi? Guardian,friend,listener,advisor.. Dan yang paling penting,your foe!"kata Hakim. Tertawa. Elis menjelir lidah.
"Gunting tu lidah kau. Biar jadi pendek. Dah kata tadi nak surfing?"
"Dah malas. Lagipun kau tak jawab lagi soalan aku,"
"Kau ingat akuni otromen nak protect kau?Be independentlah girl!"
"Yalah-yalah. Pandailah aku jaga diri tak payah kau nak masuk campur dalam urusan aku lagi. Disini you are my foe kan? Fine!" tegas Elis. Suaranya dikeraskan.
"Shuut. Diamlah,cakap tu janganlah bising sangat. Tok library. Janganlah marah bah. Aku main-main je. Yalah,aku jaga kaulah. Amacam?"
"Kalau tak ikhlas tak payah. Amal tak dapat pahala. Lagipun,banyak lagi perempuan kat kolej ni yang kau kena jaga kan? Amira,Seha,Nurul.. Siapa lagi ya? Aku kira dulu.."kata Elis sambil mengeluarkan jarinya.
"Ish,ngek betullah kauni. Dahlah,macam budak-budak. Oklah. Surrender. White flag. I'll be your protector,"kata Hakim dengan wajah cemberut. Elis tersenyum.
"Yes! Akhirnya aku menang. Okaylah. Aku nak surfing dulu ek?'kata Elis tersenyum kambing. Hakim menjelingnya. Elis tidak mempedulikan jelingan itu lantas menuju ke kaunter.

September 2009
"Kawin dengan aku!"arah Hakim. Elis tersentak. Wajah Hakim dipandang.
"Aku tahulah kau tu hensem tapi janganlah ingat kau boleh arah sapa2 je jadi bini kau. Plus,why should i marry you?"jawab Elis. Mencebik. Hakim mencengkam gelas yang ada di depannya.
"Sebabnya i promised u that i'll be your protector kan?"kata hakim tersenyum. Elis mencapai garpu.
"Nampak ni? Kau nak jalan cerita yang macam mana? Disiat-siat,dicincang atau kau ada idea lain?"kata Elis sambil menunjukkan garpu ke arah hakim.
"Bodohlah kau. Patutlah Fadhil tak nak ngan kau,"kata Hakim. Wajah Elis berubah seratus peratus.
"Aduh,aku main-main je. Dahlah,dont spoil your mood,"pujuk Hakim semula.
"sapa yang spoilkan sapani? Fadhil mana? Masih hidup? Napa dia tak pernah contact aku? "tanya Elis. Hakim menggaru kepalanya yang tak gatal.
"dah jangan nak buang tebiat. Aku tanya baik-baik ni.Fad mana?"
"He has his own life Lis. He already got married,"jawab hakim perlahan. Elis tergamam.
"Tipu. You are a big liar,"
"Aku tak tipu. It's all up to u. Lupakan dia Lis. He never come back to u,"kata hakim. Manik putih bertakung. Elis cuba menahan dari membiarkan emosi menguasainya.
"Aku nak jumpa dia!"tegas Elis menyapu airmata di sekitar pipinya. Hakim terkejut.
Fad,kenapa biar aku tanggung semuani? Kau pengecut fad! Dia sayangkan kau lebih dari apa yang dia ada!
Hakim hanya membisu. Dan esakan Elis kian kedengaran.

"Kau dah jumpa Elis?"tanya Fadhil. Hakim mengangguk.
"Dia setuju kawin dengan kau?"tanya Fadhil lagi. Hakim menyandarkan badannya ke atas kerusi.
"fad,do u still love her?"tanya Hakim pula sebelum menjawab soalan Fadhil. Fadhil terdiam.
"Jawablah Fad. Geng kita takda member yang coward. Be honest,"
"tipulah kim kalau aku cakap aku tak sayangkan dia. Dah beberapa tahun aku tunggu untuk jumpa dia. Tapi tengoklah apa yang jadi sekarang,"kata Fadhil. Hakim bangun lantas menuju ke arah Fadhil. Kerusi roda digerakkan.Hakim membawanya ke beranda luar.
"Setiap manusia ada peluang. Dia sayangkan kau Fad. Kau tak nampak dia nangis. I was there. Aku dah anggap dia macam adik aku sendiri. Aku kesian tengok dia. She needs you more than she needs anything. Perbetulkan semuani,"
"Macam mana Kim?Tak nampak keadaan aku sekarang? I am not able to handle myself,apatah lagi nak jaga dia,"kata Fadhil. Hakim membisu. Ya Allah.
Fadhil membuang pandangan ke luar. Ujian apakah ini ya Allah..

'Ujian adalah tarbiyah dari Allah apakah kita kan sabar ataupun sebaliknya..
Kesenangan yang datang selepas kesusahan semuanya adalah nikmat dari Tuhan..'


Oktober 2009
'Pernah ada rasa cinta antara kita kini tinggal kenangan..
Ingin ku lupakan semua tentang dirimu..
Namun tak lagi kan seperti dirimu oh bintangku..
Jauh kau pergi meninggalkan diriku..
Disini aku merindukan dirimu..
Kini ku coba mencari penggantimu namun tak lagi seperti dirimu oh kekasih..'
Diari itu ditutup. Hati Elis semakin sakit. Fadhil. Dia tertanya mengapa kisah mereka seperti ini.
'sering gdis itu tertanya.. Cinta dlm hati membuatnya terseksa krn perit membendung prasaan itu. Bilaka jejaka itu mjd mliknya?akankah mjadi miliknya?smkin jejaka itu dkejar smkn dia menghindar lalu terpaksa jejaka itu ditinggalkan.. akhirnya gadis itu sdar,jejaka itu bkan miliknya mrungkaikan jwpan yg slma ini dirinya tertanya-tanya.Dia mrelakan jejaka itu prgi. Krna kngan tentang dirinya akn mberikan sgla yang terindah bsatu utk slmanya krn kasihnya hanya unggul utk jejaka itu dan tak akan pnh sirna.. Nasihat gadis itu,wahai jejaka bergembiralah.. Krn.. krn kau pnh mrajai wilyah prasaan ssorg.. Ssorg yg bru bgun dr kdukaan smlm. Ssorg itu adlh aku.."
Pesanan itu dibaca sekali lagi oleh Fadhil. Elis telah mengirim mesej itu melalui Hakim buatnya. Untuk yang pertama kalinya,air mata lelakinya mengalir.
Maaf Elis..

November 2009
"Kim,kalau aku setuju dengan proposal kau hari tu macam mana?"tanya Elis. Hakim tersentak.
"What makes u to be agree?"tanya Hakim kembali. Elis tunduk.
"Dia pernah kata,let someone special go far from u. If he comes back,mean he is yours. But if not try to accept there is someone who has been made for u. Dia tak kembali lagi pada aku Kim. Tak kembali. Aku tak sanggup meruntuhkan masjid orang lain,"kata Elis perlahan sambil airmata mengiringi kata-katanya. Hakim disisi berbelah bagi.
"Kalau dia masih sayangkan kau?"
"Untuk apa dia sayangkan aku Kim? Kasihnya patut tumpah pada orang yang berhak. Aku tahu perasaan dikhianati. Aku tak mahu isteri dia merasa yang sama. Sakit Kim. Bila orang yang kau sayangkan tu rupanya anggap you nothing,"
"Aku tak paksa kau Elis.. Tapi sebelum tu i have something to tell. Sorry,for keeping this as a secret sedangkan u deserve to know,"ujar Hakim. Elis memandangnya.
"Elis,aku dah anggap kau macam adik kandung aku sendiri. Proposal hari tu sebenarnya rancangan Fadhil," Elis terkejut.
"Apa ni Kim? Are both of u trying to make a fool on me?"
"Tak Lis.. Dengar dulu. Fad tak kahwin dengan sapa-sapa. But he is sick now. Totally sick. Dia sayangkan kau. Dia tak mahu kau jumpa dia dan terus-terusan sayangkan dia sedangkan dia tak mampu membuat kau bahagia,"kata Hakim. Elis terpana.
"Sakit apa?"
"Dia positif HIV. Maafkan kami Lis. Sebenarnya fadlah yang paling banyak merana dalam keadaan ni. Aku nak kamu perbetulkan semuani. Bagi peluang pada diri kamu sendiri untuk merasa kebahagiaan,"
Elis menangis lagi. Rupanya bukan dia seorang yang menanggung keperitan tapi Fadhil yang lebih banyak menderita daripadanya.
"How come? He is not a drug addict right? He never even touch any girl kan?"
"4 years ago,he got an accident. Dia kehilangan banyak darah. Dan pihak hospitallah yang dah sebabkan hal ni. Dorang salah analyzed that blood. See,it's the result now. Pihak hospital cuba membayar ganti rugi sebabnya parents Fadhil saman dorang but Fadhil refused to. Dia sayangkan kau Lis.Sebabnya dia ada kata yang bakal kehidupan kau dan dia nanti tak akan ternilai dengan wang ringgit. Dia tolak duit tu semua. 5 tahun adalah janji kamu berdua kan? Dia masih berpegang pada janji tu lis. Aku tak pernah tengok dia menangis. Dia memang sabar. Until one day,sms yang kau hantar pada aku tulah yang dah ubah semua tu. For the first time,i saw he cried. Aku tak sanggup lagi simpan rahsiani. Both of u need each other. Why don't u just give another chance to one another?"kata hakim lagi.
"Dia dimana sekarang?"
"Dia ada dirumah dia. Dia tak mahu tinggal di hospital. He is strong. Tapi,dia dah tak boleh berjalan. Kemalangan tu juga dah meragut kaki dia,"sambung hakim. Elis semakin lemah.
Ya Allah. Kasihanilah insan itu..
"Bawa aku jumpa dia Kim. I want to see him. Aku tak sanggup lagi bendung semuani. Aku tak kisah dia sakitka apakah,tapi kasih aku pada dia tak akan pernah padam. Aku sayangkan dia,"kata Elis teresak-esak. Hakim memandangnya perlahan.
Fad,be happy. Gapailah peluang ini..

Elis terduduk. Pandangannya kabur. Dia sudah tidak kuat untuk menghadapi semua ini. Dia ingin hidup bersama Fadhil. Hanya itu yang yang dia mahukan. Namun..
"Abang Fad dah bertolak pagi tadi dengan mak ayah,"jawab Fatihah. Adik Fadhil. Elis dan hakim tergamam.
"Dorang pegi mana dik?"tanya Elis.
"pergi Mekah. Dorang tak akan balik sini lagi,"
"Adik tak ikut dorang?"
"Adik kena habiskan diploma dulu sini then baru adik pegi sana. Adik tak sanggup nak berpisah dengan abang fad. Dia dah banyak menderita,"kata fatihah. Elis sudah terduduk.
"Abang,ni abang Fad ada bagi fatihah dia suruh fatihah bagi ngan abang,"kata fatihah sambil menyerahkan sekeping warkah.


Salam buat sahabat tersayang..
Maaf for bothering. Yang pasti aku tahu u'll always be there for me.
Dan aku tahu juga Elis bakal tahu hal yang sebenar. Sebab tu aku pergi..
Cukup aku yang merana. Aku tak mahu Elis turut merasa yang sama..
Aku nak habiskan masa-masa yang ada untuk mendekatiNya.
Dia sangat menyayangi aku..
Syukur aku sudah terpanggil ke rumahNya. Untuk beribadah padaNya..

Buat Elis Anaqi,
Si keindahan yang menawan hati..
Cinta kita tak tersimpul didunia. Mungkin ini bukan jodoh kita..
Teruskanlah kehidupanmu. Berbakti pada mereka yang masih ada..
Maaf atas penderitaanmu gadisku..
Aku tidak pernah merancang ini semua.
Sepatutnya,5 tahun yang lalu aku sudah belajar berterus terang..
Belajar untuk mengatakan yang hatiku sudah terpaut padamu..
Namun aku tidak mampu..
Hanya engkau cintaku didunia..
Takkan ada pengganti..
Bersyukur pada ALLAH,aku sempat mengenali gadis
Seindah,semanis sepertimu..
Kenangan kita akan sentiasa abadi..

Salam ukhwah fillah abadan abada..
Assalamualaikum..

Disisi,Elis sudah rebah ke pangkuan bumi..

p/s:ini cerpen kdua sy after teman sejati..
sy hrp apa yg kurg blh dpbtlkan d msa akn dtg..
ada msa free blh checkout my fs at
ema_hzardy@yahoo.com
thanx!
posted by Penulisan2u @ 4:05 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
8 Comments:
  • At 24/3/09 2:38 PTG, Blogger Asrul aka YaGaMi LaiTo said…

    nice try...lain dr yg lain...hehehehe..syabas

    nantikan Cerpen saya ye - Warkah Terakhir Sofea.. terima kasih

    ~ abg aloha ~

     

  • At 24/3/09 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnya cite ni...
    best sgt2...
    lain dr yg lain..
    penuh kata2 puitis..
    ckup mendlm mksdnya..
    mula2 baca pun da bestt..pastu di selitkan kisah mereka bertiga..walaupun ringkas tp padat.
    apa2 pun tahniaahzz buat penulis..

    ~aku insan biasa~

     

  • At 27/3/09 10:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ayat dah bagus, tp tlg jangan gunakan ayat singkatan. nice try

     

  • At 17/4/09 5:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nk kater cm cnta islamic...

    tp sbnar nyer x..

    sbb cinta islamic tuh
    adlah cinta slpas kawen...

    same2 kter muhasabah diri..

     

  • At 19/4/09 8:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rase cam nk menitiskan air mata..
    nice story..

     

  • At 19/4/09 8:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape bila kita setia pd seseorang..
    tp...
    still xleh bersama..

    **JODOH KETENTUAN TUHAN...

     

  • At 21/4/09 3:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    beznyer............menyayat hati..nice try!teruskan berkarya!

     

  • At 9/6/09 5:51 PTG, Blogger ema_hzardy said…

    ~salam...
    ~sbnrnya cita ni xla islamik sgt..sbbnya inilah fkta manusia skrg...
    ~thnx ats komen2..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group