BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Mac 09, 2009
Cerpen : Melawan Kesepian
Nama Pena : che akma

"Adoi.. sakit la..." Tanganku meraba dahi yang kurasa amat perit sekarang. Suamiku galak pula ketawa.
" Yang abang gelak ni nape? Sakit tau x?"
" Mana sakit? Tak sakit pun.." ketawanya hilang tetapi bibirnya tersungging dengan senyuman mengejek.
"Memang la abang tak sakit. Tapi lia yang sakit tau" Agak kasar aku bersuara. Mungkin rasa sakit yang masih belum hilang menyebabkan aku gagal mengawal perasaan.
"la.. sayang ke sakit.. ingat kata kat abang. Dulu masa malam kita kawin lia cakap biar sakit abang lia yang tanggung. Bahagia lia, abang yang rasa. Tu pasal abang cakap abang tak sakit." Sempat lagi dia nak mengusik aku. Senyum hilang tapi ketawa pulak yang ambil alih.
"jahat la.. benci abang... Uhuk...sakit la bang.." kataku merengek manja sambil mengusap kembali dahiku.
" tu la.. nak kenakan abang sangat kn? Dah terkena balik. Tuhan marah la tu. Kenakan suami..Meh sini abang cium banyak-banyak.." Segera aku menyuakan kepalaku. Memang padan dengan muka aku. Setiap kali aku cuba kenakan dia,pasti aku yang terkena balik. Macam hari ini. Konon nak kejutkan dia apabila tiba di anak tangga terakhir, alih-alih aku pulak yang terlanggar dinding. Terkejut dengan makhluk yang paling aku takuti di dunia. Cicak!! Eee.. nak sebut nama pun geli geleman aku rasa.
"betul kata mak kan? Tak baik kenakan suami. Padan muka lia" aku tersenyum malu. Suamiku masih lagi mengusap dan mencium dahiku. Untuk mengurangkan rasa sakit.
*************
"Mama!"
Tersentak aku. Hilang lamunanku sebentar tadi. Laungan anakku, Najwa menghilangkan kenangan. Kepalanya kuusap. Terhantuk tiang semasa berlari dari anak kucing. Lantas kuulangi semula apa yang suamiku lakukan padaku dahulu. Kucium dahinya bertalu untuk mengurangkan rasa sakit. Dahinya sedikit memerah dan bengkak.
"jom masuk dalam. Mama sapu minyak. Sian sayang mama ni ye.. sape suruh lari. Anak kucing tu bukan makan orang pun. Dia kecik dari Najwa kan. Penakut sangat.."
"Bukan takut la.. geli. Sakit la ma..." Katanya manja sambil memeluk pinggangku. Tangan kulingkarkan di bahunya sambil kuusap lembut. Dialah nyawaku kini. Penyambung kasih antara aku dan suamiku. Abang... Lia rindukan abang.. kenapa abang tinggalkan lia sorang....

*************

" Sabar la Lia.. Tuhan lebih sayangkan dia. Jangan la macam ni. Sedih mak tengok..." Kata-kata ibuku hanya seperti angin lalu. Jiwaku kosong, hidupku tiada erti. Semua hilang. Langsung tiada apa-apa lagi. Nyawaku sudah dibawa pergi. Apa lagi yang aku ada? Kosong!
"mak.. kenapa abang tinggalkan lia? Abang tak sayang kat lia dah ke? Lia ada buat salah ke mak?" kata-kata ibu aku tidak pedulikan. Mataku masih memandang kosong ke luar. Mengharapkan agar dia pulang. Seperti hari-hari yang lalu.
"Sudah la tu Lia.. Bawak-bawak mengucap. Jom masuk bilik. Rehat ye.. Dah 2 minggu mak kat sini. Kau masih tak berubah. Cuba la terima kenyataan. Kesian Najwa. Dia kecik lagi. Jangan sebab kau dia pulak yang sakit. Dah la tu ye.." Ibu mengangkat tubuhku untuk berdiri. Aku hanya menurut. Tanpa perasaan.
"tak pe la mak.. pergi la rehat. Lia boleh jalan sendiri" aku melepaskan tangan ibuku. Anak tangga aku daki satu persatu.
" Abang.." Tubuhku jatuh di hadapan katil kami. Masih terbayang-bayang gurau sendanya. Usikan dia pada aku.
"Kenapa cepat sangat abang pergi. Lia terlalu rindukan abang. Belum puas lia hidup dengan abang. Kenapa abang tak bawa Lia sekali. Abang kejam..." Bantalnya ku peluk. Kucium. Ya Allah... Rindunya aku dengan dia. Dan air mataku gugur lagi..
"Abang.." Tangisku lirih. Akhirnya aku tertidur duduk di lantai. Sambil kepalaku di katil berlapikkan bantal Haikal.

***********

" Maaf. Kami tak dapat selamatkan dia. Tuhan lebih sayangkan dia." Ucapan Doktor Kamal seakan bom yang meranapkan seluruh hidupku. Tiada kata-kata yang keluar dari mulutku. Tiada air mata yang gugur walau setitik. Waktu seakan berhenti. Mati! Sayup-sayup kedengaran suara tangisan, percakapan orang. Tapi satu pun aku tidak faham butir bicaranya.
" Lia..Lia.." Aku rasa seperti tubuhku digoncang kuat. Aku terkulat-kulat. Kenapa diorang ni bising sangat? Ini hospital la. Bukan pasar pagi! Marahku tapi hanya dalam hati. Mulutku seakan ingin bercakap. Terbuka tapi aku tak tahu apa yang aku nak tuturkan. Yang aku dengar orang menjerit memanggil namaku. Pandanganku gelap. Hitam.

**************

Lia.. Lia.. Sayup-sayup aku dengar suara ibu memanggil. Terpisat-pisat aku membuka mata. Menggenyeh sedikit. Sakit. Sukar untuk membuka mata akibat tangisan semalam. Pantas aku bangun apabila terpacul tubuh ibu di hadapan pintu bilik. Mukanya pucat.
"Najwa! Demam. Tak berhenti menangis." Sepantas kilat aku berdiri. Aku berlari ke bilik ibu. Sampai di bilik, terdengar suara anakku yang baru berusia 4 bulan sedang menangis tanpa henti. Naik biru mukanya. Tanpa berfikir panjang, kukendong bayi kecilku menuju ke klinik berhampiran. Maafkan mama sayang. Mama terlalu ikutkan perasaan. Mama takkan lupakan Najwa walau sedetik pun lepas ni. Mama akan kuat untuk Najwa. Maafkan mama ye.. Bisikku dalam hati. Itu janjiku pada Najwa!
"Anak puan demam panas. Dan lagi satu, dia kekurangan vitamin dan kalsium yang sepatutnya dia dapat. Dia menyusu badan lagi ke?" Aku hanya mengangguk.
"Kalau macam tu, puan perlu beri lebih perhatian kepada dia. Saya rasa dah lama dia tak menyusu badan kan?" Pun aku hanya mengangguk. Aku tahu. Sejak kematian Haikal, Najwa seperti aku lupakan. Aku terlalu ikutkan perasaan sedihku tanpa memikirkan bayi comelku yang amat memerlukan perhatian dariku. Sudahlah kasih sayang dari papanya terlalu suntuk dia rasai. Aku pula mengabaikan dia. Kesian sayang mama.. Maafkan mama ye sayang.. Aku mengucup lembut pipi comelnya.
Selepas pulang dari klinik, aku masukkan Najwa ke dalam buaiannya. Tertidur pulas. Mungkin terlalu letih akibat dari rawatan tadi.
"Lia.. Dengarkan apa yang doktor cakap tadi? Kesian anak kau tu. Dia kecik lagi. Dia perlukan kau sekarang. Kau kena kuat semangat. Jangan cepat putus asa. Dia hanya ada kau sekarang. Jangan sia-siakan dia. Jangan ikutkan sangat perasaan kau tu. Mak tau kau sedih. Kau terlalu sayangkan Haikal. Tapi kau sanggup ke kehilangan Najwa pula lepas ni?" Aku hanya memeluk ibu. Aku tahu aku bersalah pada Najwa.
"Mak. Lia mintak maaf. Lia tau lia bersalah pada Najwa. Lia kena kuat. Untuk Najwa. Dia sajalah yang Lia ada. Dia jugalah bukti kasih sayang Abang Haikal. Lia takkan sia-siakan dia lagi lepas ni! Maafkan mama sayang.." aku usap pipi comel Najwa sekali lagi.
"Bagusla kalau macam tu." Lembut tutur ibuku sambil mencium kepalaku. Memberi semangat kepada aku. Terima kasih mak sebab ada untuk Lia. Aku membalas pelukan ibu.
Janjiku pada ibu, pada Najwa hanya tinggal janji. Aku tetap tidak berubah. Duniaku hanya untuk mengingati Haikal. Sehinggalah pada suatu malam..
Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang bererti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku...

Aku tersentak apabila mendengar bait-bait lagu dari nyanyian Dato’ Siti Nurhaliza. Aku seakan teringatkan sesuatu. Pantas aku berlari menyelongkar beg tangan. Tini!

DATO’ SITI NURHALIZA – MELAWAN KESEPIAN

Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Airmata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang bererti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku...

Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti..

P/S: Puan,
Hayatilah lirik lagu ini baik-baik. Insyaallah, ianya dapat membantu puan.


Aku baca satu persatu lirik lagu tersebut. Sebelum ini aku hanya abaikan sahaja sewaktu Tini menyerahkan sekeping kertas yang berlipat. Aku baca seimbas tanpa mempedulikan maksud Tini. Semuanya kerana fikiranku hanya untuk Haikal. Kegembiraanku telah dibawa pergi bersamanya saat tubuhnya disemadikan. Aku berlari semula ke katilku. Surat dari Haikal turut aku baca untuk ke sekian kalinya. Abang! Lia akan kuat! Untuk anak kita. Tini! Terima kasih atas segalanya. Aku berazam untuk berubah. Sebenar-benarnya berubah. Itu janji aku!

Keesokan harinya, aku mendapat semula kekuatanku yang telah hilang hampir sebulan. Aku memulakan kerjaku seperti biasa sementara menunggu Hartini. Ada sesuatu yang ingin aku ucapkan. Terima Kasih!

"Selamat pagi puan. Awal puan hari ni?" Tini menegurku apabila dia tiba di pejabat. Hartini, pembantuku yang banyak menolong kerja-kerjaku semasa saat 'murung’ aku. Aku membalas senyumannya. Aku bangun dan berjalan ke arah mejanya sambil meletakkan sekeping kertas di atas meja.

"Terima kasih Tini. Ianya amat membantu saya. Terima kasih banyak-banyak." Tini mengambil kertas yang aku letakkan di atas meja tadi. Dia membuka lipatan kertas tersebut dan membaca isi kandungannya. Aku Akhirnya dia tersenyum.

"Alhamdulillah.. Ianya juga amat membantu saya, Puan. Puan pun tahu kan kisah hidup saya macam mana? Kita serupa saja , Puan. Yang bezanya Puan dapat juga hidup bersama dengan Abang Haikal walau hanya sekejap je. Tapi kenangan tu yang akan puan simpan sampai bila-bila. Puan juga ada penawar kehilangannya dengan kehadiran Najwa. Tapi saya, kehilangan Azam di saat-saat hari bahagia kami yang akan tiba dalam masa seminggu amat menyeksakan hidup saya. Saya belum sempat untuk hidup bahagia bersama-samanya. Belum sempat merasa kasih-sayangnya secara mutlak. Tapi apakan daya, Tuhan lebih menyayangi dia. Dia bukan jodoh saya." Bicara Tini selepas kami melepaskan pelukan kami.

" Buat pertama kali saya dengar lagu ni, saya tertarik. Saya berusaha mencari album Siti Nurhaliza. Saya nak hayati lagi ni betul-betul. Akhirnya saya dapat kekuatan yang saya perlukan masa tu. Saya dapat teruskan hidup saya. Dan akhirnya, inilah yang saya jumpa. Tapi kenangan bersama Azam, tak mungkin saya lupakan. Hidup mesti diteruskan." Sambung Tini sambil mengusap perutnya yang semakin membonyot. Hamil 5 bulan. Hasil perkongsian hidup bersama pilihan keluarganya, juga pilihan keluarga mertuanya, Azmi. Abang Azam.

" Terima kasih sekali lagi Tini." Aku memeluknya sekali lagi. Dan kami meneruskan kerja-kerja kami seperti biasa.

Tahun demi telah berlalu selepas pemergian Haikal. Aku? Masih lagi ingatkan dia. Tiada sedetik pun aku lupakan. Baju dan gambarnya menjadi peneman aku setiap hari setiap malam. Kerinduan pada Haikal tak pernah surut. Aku bahagia dalam bayangan kasih sayangnya. Walaupun dia telah tiada, cintanya, kasihnya, sayangnya tetap ada dalam hati aku. Sentiasa menemani hidupku. Itulah yang menjadi penguat semangatku. Najwa semakin lama semakin membesar. Perangainya, keletahnya, wajahnya sentiasa mengingatkan aku kepada insan kesayanganku, Haikal. Aku pula semakin kuat melawan perasaan sedihku. Aku tahu, pasti Haikal tidak gemar kalau aku sentiasa menangisi permergian.

******************

'Abang,
Hari ni lia kerja macam biasa. Penat juga kerja hari ni. Banyak sangat bilik nak kena kemas. Biasa la kan. Musim cuti. Mesti ramai orang datang nak bercuti. Berehat. Semua bilik tau lia kena cek. Nasib baik housekeeping ramai. Kejap je siap. Kalau 2-3 orang, mati lia tau x? Mati kena marah la. Tapi, best jugak kan mati, dapat jumpa abang. Heheheh.. Lia gurau je.. Abang jangan risau tau. Lia akan jaga diri lia baik-baik. Lia ingat lagi setiap bait yang abang amanahkan kat lia. Jagalah Najwa baik-baik. Dia nyawa kita berdua. Jangan sia-siakan dia. Abang tau lia kuat. Kalau tak, takkan abang pilih lia jadi suri hidup abang walau kita tau abang akan pergi bila-bila masa sahaja. Itu kan yang abang pesan?
Sayang,
Kesian Najwa. Benjol dahi dia. Terlanggar tiang. Lari dari anak kucing. Tu la. Penakut sangat. Macam papa dia. Heheh... Jangan marah lia. Memang kenyataan pun yang abang memang penakut kucing. Sampai menyorok belakang lia sebab nak lari dari anak kucing. Habis baju lia kena tarik. Sebabnya anak kucing tu berjalan ke arah kita. Padahal dia nak pergi kat ibu dia. Punyala jauh anak kucing tu. Tapi dek kerana takut abang tu, sampai tak jadi nak makan kat situ, bungkus bawak balik. Hahaha... Kelakar betul tau abang masa tu.’
Ok la sayang. Lia nak mandi jap tau. Nak solat. Muah! Sayang abang!’ Kututup diari biruku. Tempat luahan hati sejak 7 tahun yang lalu.
Seusai solat isyak, aku berbaring di atas katil. Najwa sudah lena di biliknya. Aku mengambil lipatan kertas yang berada di sebelahku.

' Sayangku Herlia,
Hari ni abang dah tiada untuk sayang. Tapi abang tau, sayang pasti kuat kan? Sengaja abang tuliskan warkah ni untuk Lia. Sebab apa tau? Sebab abang kenal sangat dengan permaisuri hati abang ni. Tentang hati dan perasaan puteri abang ni.
Lia,
Pertama kali abang jumpa Lia, abang tau, hati abang telah terpaut pada Lia. Bukan kerana rupa, tapi kerana hati lia. Abang seakan dapat membaca segala-galanya pasal wanita yang abang jumpa buat pertama kali dalam hidup abang. Sayanglah orangnya. Ingatkan pertama kali pertemuan kita? Seorang Puteri yang membantu seorang lelaki comot yang lari dari seekor anak kucing. Hihihi! Lucu betul masa tu. Semua orang gelakkan abang. Ye la! Lelaki yang umurnya hampir 30 tahun, tapi masih takutkan anak kucing. Hahaha! Tapi lia tak. Lia tolong abang. Lia angkat anak kucing tu letak jauh dari abang. Walau semua orang kutuk abang pasal takutkan anak kucing, abang x kisah. Nak kata lembik ke apa, abang tak heran. Sebabnya abang memang takutkan anak kucing! Tapi anak kucing je tau. Emak kucing, bapak kucing, abang kucing, malah kakak kucing abang tak takut pun. Eh! Silap. Bukan takut, tapi geli. Hehehe..
Sayang,
Sejak pertemuan tu, abang tak boleh lupakan lia. Setiap hari abang nak jump alia. Walau kerja abang dah habis, abang sengaja lalu kat depan hotel. Sebabnya abang nak jumpa lia. Abang tau, pasti lia akan sentiasa ada di hadapan hotel tu. Sebabnya kan kerja lia sebagai penyambut tetamu. Penyambut tetamu? Hahaha... Tu pun kelakar juga. Ade ke abang leh cakap lia penyambut tetamu? Padahal lia ni Pengurus Operasi. Yang tak bestnya bila sayang cuti. Rindunya abang kat lia, Tuhan je yang tau. Itu sebabnya abang tak tunggu lama. Tak sampai sebulan, abang dah approach lia. Lamar terus. Masa tu lia terkejut habis kan? Mula-mula tu takut juga. Bukan apa.. abang kan hanya kerja biasa je. Sekolah pun tak tinggi mana. Mana layak nak bergandingan dengan sayang yang bagai langit dengan bumi dengan abang ni. Tapi abang kuatkan semangat abang. Abang berdoa pada Tuhan. Sekiranya lia jodoh abang, lia akan tetap terima abang, seorang pemandu lori bagi Megah Corporation Sdn. Bhd. Tapi Alhamdulillah, lamaran abang lia terima. Rupa-rupanya sayang pun minat kat abang ye... Muah! Sayang dia! Dalam masa 3 bulan, kita dah sah jadi suami isteri.
Puteriku,
Sepanjang hidup bersama lia, abang seakan lupa dengan penyakit yang abang hidapi selama ni. Lia buatkan abang hidup bahagia sampai abang tak sanggup nak tinggalkan lia. Tinggalkan anak kita yang lia kandung. Setiap masa abang berdoa. Semoga Tuhan panjangkan umur abang. Walau tidak lama, cukuplah sekiranya abang dapat menatap muka pengikat kasih sayang kita. Saat lia khabarkan berita gembira pada abang, seakan abang hendak melompat kat situ juga. Kat Secret Recipe. Sayang sengaja merengek manja. Nak makan kat luar. Makan kek SR. Padahal abang tahu, lia bukan suka sangat makan benda manis-manis ni. Yang kuat makan kek ni, abang la. Hehehe....
Malam tu sayang cantik sangat. Dengan gaun biru, tudung bunga dengan warna sedondon. Warna kegemaran abang. Lepas kek sampai di meja, abang rasa pelik. Sebabnya waitress tu letakkan sebiji kek atas meja dan sekotak hadiah kecil. Setahu abang bukan hari jadi abang. Bila abang buka hadiah tu, lagi la abang terkejut. Pampers? Lawak betul la. Abang macam orang bodoh je masa tu. Abang siap perli lia lagi. Apa abang kata? Pampers lia dah habis ke sampai nak pakai pampers baby. Hahaha.. Masa tu merah muka lia sebab marah kat abang. Tapi akhirnya lia senyum je sambil hulurkan sekeping kad kat abang. Abang ambil dengan muka berkerut. Ada kad lagi? "UNTUK ABANG YANG LIA SAYANGI, BENIH CINTA KITA SEDANG MEKAR DALAM DIRI LIA. ALHAMDULILLAH, LIA DAH MENGANDUNG HAMPIR 2 BULAN. TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA. LIA SAYANG ABANG!" Itu kata-kata yang lia tulis dalam kad comel tu. Masa tu abang dah tak fikir apa lagi. Pantas abang peluk lia, cium dahi lia walau orang ramai di sana. Semua orang bertepuk dan mengucapkan tahniah pada kita. Terima kasih sayang. Sayanglah nyawa abang
Aku usap kad kecil yang masih elok di tapak tanganku. Aku menyambung semula bacaanku.
" Sayang..
Saat Najwa lahir dalam hidup kita, abang semakin tamak. Tamakkan waktu dari Tuhan. Abang tak nak mati lagi. Belum puas abang hidup dalam kasih sayang lia. Belum puas abang menatap wajah puteri comel kita. Tapi apakan daya. Kita hanya mampu merancang. Tuhan yang menentukan segalanya. Penyakit abang makin lama makin teruk. Sampaikan semua benda abang tak boleh nak buat. Semua lia kena buat. Makan, minum, mandi semua lia buat. Sampaikan nak tidur pun lia kena uruskan. Masa tu jugak abang mintak Tuhan cabut je nyawa abang. Tapi senyuman lia membunuh perasaan itu. Berdosa abang pada Tuhan sebab seolah-olah tidak redha menerima takdirNya.
Lia terlalu mulia di mata abang. Abang tahu abang tidak salah pilih. Kasih sayang lia, kesabaran lia melayan semua kerenah abang membuatkan abang bersyukur pada Tuhan sebab temukan abang dengan wanita yang begitu mulia. Abang tau, lia banyak makan hati dengan perangai abang. Maafkan abang ye sayang. Abang terlalu mengikut perasaan abang. Kadang-kala, bila sakit abang datang, marah abang tidak menentu. Salah sikit, lia lah jadi mangsa. Tapi, lia tetap sabar. Terima kasih sayang sebab sanggup terima abang seadanya abang.
Isteriku tercinta..
Jagalah Najwa baik-baik. Dia nyawa kita berdua. Jangan sia-siakan dia. Abang tau lia kuat. Kalau tak, takkan abang pilih lia jadi suri hidup abang walau kita tau abang akan pergi bila-bila masa sahaja.
Terima kasih di atas kasih sayang lia. Maafkan abang di atas segala kesalahan abang pada lia. Abang maafkan segala kesalahan lia walau abang tau lia tiada salah pada abang. Sayang jangan terlalu sedih dengan pemergian abang. Terimalah segala ketentuan Tuhan. Pasti ada hikmah di sebaliknya. Abang halalkan segala-galanya pada abang untuk lia. Jagan sedih-sedih ye sayang. Semoga lia dapat bertemu jodoh lain yang lebih baik untuk lia. Abang tau, lia memang layak untuk sesiapa sahaja insan yang bernama lelaki kerana budi pekerti lia yang begitu hebat.
Berbahagialah sayang untuk selama-lamanya..
Dari suamimu yang amat mencintai dirimu...
Haikal Aiman.


Aku melipat kembali surat yang menjadi sumber kekuatan aku. Surat dari Haikal yang tak putus-putus aku baca setiap hari. Itulah sahaja penguat semangat untuk aku meneruskan hidupku sehari-hari. Cuma satu saja yang tidak mampu aku lakukan. Kasih sayang aku hanya untuk Haikal. Bukan orang lain. Takkan ada penggantinya. Sampai bila-bila.
"Selamat malam sayang. Jumpa lagi esok. Muah! Sayang abang!" Aku mengiring memandang gambar dan bajunya di sebelahku. Aku sentuh gambarnya yang aku letak di atas bantal. Kucium bajunya yang aku hamparkan di sebelahku. Aku usap perlahan. Itulah penemanku setiap malam sebelum aku lena dibuai mimpi bersamanya.

**TAMAT**
Note: Ini merupakan cerpen kedua saya selepas 'KEKASIHKU SELAMANYA’. Idea datang dari lagu Dato’ Siti Nurhaliza, 'MELAWAN KESEPIAN’. Itu sebabnya keluar cerita ni. Harap anda semua dapat beri komen. Terima kasih.
posted by Penulisan2u @ 3:02 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
13 Comments:
  • At 9/3/09 3:46 PG, Blogger nadiah_abdllah said…

    huhu...
    best...

     

  • At 9/3/09 10:30 PG, Blogger ~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said…

    sedyyy nyer!!!!11

     

  • At 9/3/09 6:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sangat bermakna..

     

  • At 10/3/09 9:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alhamdulillah.... kuar jugak cerpen ni. dh lama post. pendek gak ye.ingt pjg. heheh... tq for all comments...

    ** che_akma**

     

  • At 10/3/09 7:09 PTG, Blogger Anayle-Elyana-Leyana said…

    sedih gak..

     

  • At 11/3/09 12:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite ni..sedih..teruskan usahe ye..gud luck

     

  • At 12/3/09 12:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedehhhhhh

     

  • At 12/3/09 9:53 PTG, Blogger Layyinul Harir said…

    sedihhh...tp bermakna..kta sebagai manusia, xboleh nk menghalanh takdir Allah..tp suka dengan semngt lia...ttp bangkit sendiri walau rebah..hehe

     

  • At 13/3/09 1:13 PTG, Anonymous tulips purple said…

    excellent...mmg "hye" kisah ni...t'sentuh yang amat..mnt izin nk ngis...hehe

     

  • At 18/3/09 11:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah dpt tulis cerpen yg sangat bermakna dan memberi pengajaran kepada kita semua.hargailah benda yg ada didepan mata,jgn biarkan ia kecewa dan menanggung penderitaan,pabila ia tiada baru kita nk terhegeh-hegeh mencari kebenaran.i bg 5 star kat empunya cerpen ni.

     

  • At 18/3/09 11:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedeyh nyew...
    knape mesti bepisah ble
    dikemuncak kebahagiaan?

     

  • At 19/3/09 10:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape novel bersiri saya x kuar ye?.... tq pada komen2 semua.. mmg kita x sedar bila ada depan mata. tp bila dh hilang, kenangan x kn luput... insyaallah.. ada lg cite lps ni. dari tajuk lagu gak. heheheh....

    ** che_akma **

     

  • At 16/1/11 10:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bce cite nie sambil tue dgr lgu mlawan kesepian...
    membuat kn lg tersentuh ngn cite ni...
    mmg best keep up writter....
    hope dpt lg bce cerpen2 y akn dtg...
    thumbs up to u....
    goood luck..peace!!!!! :)

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group