BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Mac 04, 2009
Cerpen : Gadis bertudung putih
Nama Pena : Kencana Merana

ARIANA melabuhkan punggung di atas katil. Kemudian merebahkan badan dan menutup mukanya dengan ‘teddy bear' putih yang besar.
"Apa hal pulak hari ni?" Tanya 'room mate'nya Haryani.Gadis itu sedang leka membelek-belek majalah Remaja keluaran terbaru bulan itu, sambil meniarap atas katil yang bercadarkan alas warna merah jambu. Sesekali dia tersenyum sendiri, mungkin terkesan sesuatu yang lucu dalam majalah itu.
"Apa? Apa lagi? Kau rasa apa? Pak Lebai tu lah. Asyik-asyik sindir aku jer dalam kelas tadi. Ingat dia bagus sangat! Ingat dia macam tu, dah 'confirm' jadi penghuni syurga?" Ariana melepaskan geram.
"Ishh...tak baik kau kutuk Pak Lebai tu. Baik pergi minta maaf kat dia. Dia tu bukan setakat Pak Lebai yang banyak ilmu agama, tapi Pak Lebai paling 'hot' kat kolej kita ni tau!" Tambah Yani lagi.
"Eh! Yani... dia 'hot' ker, aper ker, jangan lah nak panaskan aku sekali." Ujar Riana lagi.
"Hari ni dia bagi tazkirah apa kat kau Riana?"
" Tadi lepas habis Rizal buat pembentangan, dia bagi pandangan bernas dia, ala-ala tengah berbahas kat dewan rakyat lagi. Siap bagi contoh dalam kelas tutorial aku tadi. Ingat aku tak tau, dia maksudkan gadis tak pakai tudung tu siapa?? Aku lah tu, dah aku sorang jer gadis Melayu tak pakai tudung sekelas dengan dia." Riana menerangkan semula kejadian di dalam kelas Tutorial Komunikasi jam 11 tadi.
" Alaa...jangan ambil hati la beb! Riana, dia buat benda baik kan, jangan susah hati.Dia nak nasihatkan kau, selebihnya kau punya pasal lah, nak ambil pusing ker tidak." Tambah Yani meredakan kemarahan Riana. Sudah setahun mereka tinggal berdua, Yani sudah masak perangai Riana.Gadis itu paling tak suka sesiapa yang mempersoalkan penampilannya tambah lagi isu dia tak bertudung.
"Kau bela Pak Lebai tu kenapa? Suka dia? Aku tahu lah dia tu kacak, lawa, tapi kalau perangai buat sakit hati orang siapa nak?" Ujar Riana masih marah, tapi sudah menampakkan kekenduran.
" Aku tak bela sesiapa.Aku berkecuali. Pak Lebai tu kan, baik betul tau! Dua hari lepas, 'couse mate ' aku, Nasir budak tahun 1, ada cerita dia tolong belikan tiket kapal terbang dekat kawan dia yang 'emergency' balik Johor." Cerita Yani penuh bersemangat.Dia berharap, Riana tak akan membenci Pak Lebai lagi apabila mendengar cerita baik jejaka itu.
"Itu, sebab dia simpati! Bukan dia baik." Ulas Riana menarik muncung.Lalu membalingkan beruang putih kesayangannya ke muka Yani. Gadis itu mengelak. Gamat suara mereka ketawa.
Jam bergerak ke angka 5.30 petang. Ariana dan Haryani baru bersiap untuk turun makan.
" Nak makan kat mana? Kat luar ke kat dalam?" Yani bertanya sambil membetulkan telekung biru yang dipakainya, tak mahu memperlihatkan bahagian dada. Yani selalu nampak ayu pada pandangan Riana, gadis itu tidak lekang dengan baju kurung, jubah atau kebarung.Dia ada juga memakai seluar, tetapi yang longgar dan berbaju labuh melepasi punggung.
" Sejuk lah petang ni kan! Makan kat kafe saje lah, aku tak bawa jaket pulak." Beritahu Riana yang kebiasaannya gemar dengan penampilan kasual, jeans lusuh dan baju lengan pendek, kadangkala kemeja tiga suku yang mengikut bentuk badan dengan 'skirt' labuh .
Bagi Yani, Riana gadis baik, tahu batas pergaulan, tetapi penampilannya yang tidak menutup aurat membuatkan Pak Lebai selalu menggiatnya. Anak orang kaya, orang KL, ramai macam tu, mak bapak pun kurang bagi perhatian, apa lagi yang dia tahu, mama Riana juga tidak bertudung.Bak kata orang, 'like mother like daughter' .
Mereka berbaris untuk membeli makanan. Kemudian beratur membeli minuman.
Kafeteria itu memang luas dan selesa. Bahagian hadapan dihiasi lanskap air pancut dan kolam mini yang didiami ikan –ikan kecil warna-warni.Ruang makan yang selesa, dengan meja plastik dilengkap 4 kerusi.
"Aku cari tempat dulu ya." Yani melangkah meninggalkan Riana yang membawa dua gelas air. Riana hanya mengangguk sambil tangannya lincah membayar harga minuman. Dia memusingkan badan dan segalanya berlaku pantas.Minumannya sudah jatuh melimpah ke lantai.Milo ais dan sirap limau yang dipegang membasahi baju Melayu lelaki itu.
"Alamak Pak Lebai! Habis aku!" Riana menekup mulutnya yang lancar tiba-tiba.Dia dengar ke tak! Lantaklah, bisik hati kecilnya.
Pak Lebai berbaju Melayu biru muda yang nampak longgar di badannya, berseluar slek hitam dan bersongkok, dia kelihatan sungguh kacak, sungguh jernih dan tenang wajahnya. Aura baju biru muda itu menampakkan lagi kulitnya yang cerah berbanding lelaki Melayu biasa.
"Ishh....apa kau buat ni Riana?" Tak nampak orang?" Rizal, 'best friend' Pak Lebai pulak yang banyak cakap.
Riana terdiam, bulat matanya memandang wajah Pak Lebai. Dia bersedia menerima apa sahaja yang akan dilontarkan jejaka itu. Saat ini, dia tak mampu bersuara.Dia tahu dia yang salah.Dia yang cuai, jalan tak tengok depan. Membelok tanpa signal terlebih dahulu. Bukan baju Pak Lebai saja basah, dia juga basah sampai ke lengan.
" Riana? Kau..." Kali ini Yani pula datang dan terkejut.Kemudian beberapa pasang mata mencuri tumpuan ke arah mereka.
" Tak apa, saya pun salah jugak, tak sempat tekan 'brek". Kata Pak Lebai lembut. Dia sempat mempamerkan segaris senyuman.Butir bicaranya sungguh damai. Tenang. Setenang wajahnya ketika itu. Tak marah langsung bajunya basah!
" Maaf ya , Zamil. Riana tak sengaja tadi.Kami pergi dulu." Kata Yani sambil menarik lengan Ariana.
"Lain kali, kalau Riana tak nak bagi lengan tu basah, pakai baju lengan panjang ya! " Tambah Pak Lebai. Rizal yang mendengarnya tersenyum pendek. Kena juga minah degil ni dengan kau Mil.
Kali ini, Riana terasa darahnya menyirap ke muka. Jadi merah jambu seluruh wajahnya yang putih kuning.Anak matanya bergerak-gerak.Dia seperti hendak memulakan serangan balas.
Baik aku cepat ! Kalau tak meletus perang dunia! Fikir Yani. Dia menarik Riana dan bergegas dari tempat itu.

*******

Cik Laila selaku tutor mereka memberi tugasan baru. Mereka perlu membuat penyelidikan slanga penduduk tempatan dan beberapa perkara lain yang berkaitan komunikasi dialek tempatan. Tugasan baru ini harus dibuat berkumpulan. Senarai nama kumpulan sedang diedarkan.
Hati Ariana terasa tidak sedap, risau kalau-kalau sekumpulan dengan Pak Lebai kelasnya. Dalam kelas itu, dia hanya rapat dengan Lili. Harap-harap sama kumpulan nanti.
"Riana, kita satu 'group'" Laung Lili, dia duduk di kerusi hadapan.Riana mengangkat ibu jari tangan tanda setuju. Kertas sampai di tangannya.
Alamak! Mati aku! Sama kumpulan dengan Pak Lebai. Jadi ketua aku lagi.Aduhai, bertuah badan! Tahan tadah telinga nanti gamaknya.Riana mengutuk dalam hati. Ada mendung berarak di wajahnya. Dia membaca dalam hati, nama ketua, Mohd. Zamil Hakimi Bin Ismail, nama Lili ada, namanya ada, nama Rizal pun ada, dan dua nama lain yang dia tak berminat untuk tahu. 3 perempuan, 2 lelaki. Pandai pulak Cik Laila mengatur aku dan Pak Lebai ni satu kumpulan.
" Ada yang tak puas hati dengan pembahagian kumpulan? Saya harap kamu semua boleh berkerjasama dengan baik. Sebulan lagi hantar tugasan kamu." Cik Laila menoktahkan kelas hari itu.
"Cik Laila! " Riana bersuara.
"Ya! Kenapa Ariana?"
" Boleh bagi kebenaran tukar kumpulan?" Ariana tidak tahu dari mana keberaniannya muncul untuk berkata begitu.
" Bagi saya alasan yang rasional."
" Ermmm....saya,...saya tak sesuai dengan ahli kumpulan saya."
" Mana kamu tahu tak sesuai, belum buat kerja lagi.Baik, saya tak benarkan sebarang pertukaran ahli kumpulan. Sekian, kelas bersurai. Dan, dengan anggunnya, Cik Laila melangkah keluar.
Ariana duduk semula. Pelajar lain sudah bergerak mencari kumpulan masing-masing. Ariana terpaksa akur. Mujur Lili ada bersama.
" Saya harap semua ada, Rizal, Lili, Ariana, Maisara dan Rita." Begitu tegas Pak Lebai memanggil nama anak buahnya.Semua menjawab ada bila nama dipanggil kecuali Ariana. Dia mengangkat tangan tanpa mengangkat wajahnya yang muram.
"Ariana, awak sakit tekak ker?" Tanya Zamil Hakimi.Semua mata memandang Ariana.
"Kenapa? Saya tak sakit lah"
" Oh! Ada suara, ingat kan diam tadi sakit tekak." Sindir Zamil Hakimi lagi.
"Baiklah, dua hari lagi, kita akan ke Kampung Sungai Dua, dan Kampung Gelugor, untuk membuat temubual.Saya nak tekankan 'dress code' kita sebagai pelajar.
Lelaki berbaju kemeja atau baju Melayu, dan perempuan berbaju kurung sahaja. Saya harap semua faham. Kita jumpa nanti." Zamil memberi arahan tegas .
Ariana tahu, ini baru permulaan perang antara mereka.Semua pelajar sudah keluar dari perut bangunan itu.

*************

Hari Khamis, kuliah berakhir jam 11. Ariana balik ke biliknya untuk berehat. Perutnya memulas, dia tahu, waktu 'datang bulan' sudah sampai. Senggugutnya pulak semakin menjadi.
" Kau nak aku temankan?" Tanya Haryani yang sedang bersiap untuk ke kelas.
Temannya itu mengikuti kursus Sains Komputer.
" Tak apa, pukul 3 dah ni, kau pergi lah. Aku larat lagi. Hari Khamis biasa tak ramai orang, klinik dalam kolej jer. Doktor pakar masuk klinik hari Khamis.
" Hati-hati tau! " Tambah Yani.
Ariana menunggu di hadapan Bilik 3. Klinik agak lengang, mungkin nasibnya baik, tak lama dia menunggu giliran.Perutnya kembali sakit. Sambil menahan sakit, dia cuba mengalih perhatian membaca mesej dalam telefon tangan.
Wajahnya terkesan sesuatu.Itu kan Pak Lebai ! Apa dia buat jumpa doktor pakar .Riana nampak Zamil masuk selepas nama lelaki itu dipanggil.Sakit apa dia agaknya sampai kena jumpa pakar! Lantak lah. Aku tengah sakit ni.
Hampir lima belas minit berlalu. Ariana keluar dari bilik doktor.Dia pergi ke kauter mengambil ubat. Dia duduk sambil membaca majalah yang tersedia.
"Ariana , nama awak kena panggil." Satu suara menegurnya.Dia tidak sedar namanya dipanggil.
"terima kasih." Ucap Riana.
Ubat bertukar tangan.
"Eh! Awak kat sini lagi?" Tanya Ariana.
"Saya tunggu awak." Jawab Zamil .
" Saya tak suruh pun." Kata Riana sambil menahan sakit perutnya tiba-tiba.
"Muka awak pucat Riana, awak sakit aper? Mana Yani ? Mana Lili? Mereka tak teman awak ? Kalau pengsan nanti, bahaya."
Pak Lebai buat kuliah kat sini pulak, aku tengah 'tension' ni. Banyak hal lah mamat ni.
" Saya masih kuat Pak Lebai ! Opss...Zamil." Ariana termalu sendiri.Tak semena-mena tangan comelnya menutup bibir mungilnya. Alamak! Kantoi aku.
"Awak panggil saya Pak Lebai rupanya! Pandai awak. Tapi, saya ni nampak tua sangat ker Riana? Panggil Abang Lebai kan nampak muda. Kita kan seusia, baru 22 tahun. Saya tak marah.Duduk lah dulu. Awak nampak penat." Zamil cuba memancing perasaan gadis itu.
Aduhai ! Kalau lelaki tu lelaki jugak! Mereka duduk di kawasan rehat yang lapang.Beberapa pelajar juga ada di situ.Berehat sambil menunggu giliran ambil ubat.
" Saya bukannya apa, saya harap sangat sebagai kawan dan sebagai saudara seagama, saya harap awak pakai tudung suatu hari nanti. Tinggalkanlah seluar lusuh awak dan baju ketat awak tu. Pakai baju kurung lagi manis , lagi ayu." Dia memulakan bicara. Berdesing telinga Riana.Namun dia berdiam diri.Gara-gara sakit perut, dia tadah telinga.
"Saya suka tengok Riana pakai baju kurung 'last week' masa kita buat 'research' tugasan tu.Saya ikhlas. Kalau Riana pakai tudung, lagi nampak macam Gadis Muslimah."
" Zamil. Awak jumpa doktor pakar tadi sakit aper?" Tanya Ariana mengalihkan topik bicara. Dia tidak tahu, hatinya terasa membengkak, tetapi bila memandang wajah lelaki itu, hilang amarahnya ditelan pawana.Pakai ilmu ke mamat ni! Nampak 'handsome' pulak hari ni.
"Saya .Tak adalah. Mil buat pemeriksaan rutin sahaja.Tak ada aper!! Riana sakit aper? Pucat semacam jer. Kalau sudi, mari saya hantar balik, kejap lagi Rizal datang ambil saya dengan kereta.Boleh tumpang kita orang." Zamil berbahasa lagi.
" Tak payah. Saya tak suka, nanti kena tangkap basah dengan Pak Lebai." Riana membidas. Zamil ketawa panjang. Tak putus, sambil menekan perut. Lucu ker!
Riana marah diketawakan. Dia tarik muka masam.
"Nak balik dulu." Riana bergegas bangun.Dia terlupa membawa plastik ubat-ubatanya.
Emmm...tengah marah pun manis sekali. Cantiknya Ariana! Bisik hati Zamil.
Zamil jugak berlalu.Dia membawa plastik ubat gadis itu bersama.
Ariana sampai di bilik. Dia terus tidur selepas tersedar platik ubatnya ketinggalan di klinik. Pak Lebai punya hal lah ni.Hatinya sebu sendiri. Sakitnya perut aku ni!
Jam bergayut di angka 6 semasa Haryani masuk ke bilik yang gelap itu.Dia memetik suis lampu.
"Riana! " Panggil Haryani.
Riana bergerak-gerak perlahan.Sedar Haryani sudah balik.
"Kau macam mana? Sakit lagi?"
" Sakit lah, ubat tahan sakit aku tertinggal kat klinik, ni semua pasal Pak Lebai tu.Dia bagi tazkirah kat aku, bagi kuliah Asar sekali, sampai ubat aku tertinggal."
" Ni, Pak Lebai kirim ubat. Dia cari kau kat bawah.Kau tidur kot, tak dengar ada pelajar datang ketuk pintu.Mujur jumpa aku.Dia bagi minyak lagi.Katanya minyak ni baik untuk senggugut, adik dia selalu guna. " Terang Haryani sambil tersenyum penuh makna. Kemudian pecah tawanya.
"Kau beritahu dia ker tadi kau 'datang bulan' buat malu kaum Hawa jer."
"Bedebuk" Teddy bear Ariana melayang ke muka Haryani.
" Tolong sikit!! Pak Lebai ni biar betul.Mana dia tahu aku sakit wanita . Dia siasat ubat aku lah tu.Minyak aper ni? Minyak pengasih ker?" Ariana berasa geram dan malu bila memikirkan Zamil tahu dia sedang dalam haid.Mampus aku!
" Dia ambil berat lah Riana. Minyak tu, adik dia selalu guna. Minyak tu bukan untuk wanita jer, lelaki pun boleh, minyak serbaguna. Kau pakai jer, mungkin kurang sakit perut tu." Tambah Haryani tanpa rasa curiga. Dia nampak bagaimana Zamil risau akan Ariana. Jatuh cinta kah Pak Lebai dekat 'room mate' aku ni.
Ariana bangun. Telan ubat, dan ambil minyak panas botol merah itu.Dia menyapu pada perutnya. Rasa lega. Mungkin gabungan ubat tahan sakit dan minyak Pak Lebai.Dia tersenyum sendiri.
"Hoi...senyum ada makna ker tu?" Haryani sempat menggiat.
"Orang punya suka ah.." Ariana buat tidak tahu.

**************

Kuliah pagi sudah selesai. Tutorial sedang berlangsung. Cik Laila seperti biasa tekun mendengar pembentangan pelajar. Minda Riana tidak di situ. Kerusi yang selalu dihuni oleh Rizal dan Zamil kosong. Mana Pak Lebai ni? Hatinya terusik.
Habis pembentangan, Riana tidak terima satu apa pun pelajaran yang masuk. Mindanya kosong. Dia menjadi rindu. Rindu mendengar suara Pak Lebai.Rindu menatap wajah lelaki itu.
"Riana, 'birthday' kau malam esok kan? Kau buat kat Restoran Sungai Dua kan?" Teguran Lili mengejutkan lamunannya.
"Jadi. Malam esok datang tau."
"Lili, emm, kau ada simpan nombor Pak Lebai, eh...maksud aku Zamil."
"Ader, kau nak ker? Nak ajak dia sekali?" Soal Lili tanpa rasa curiga. Lili malah, bertambah gembira jika perang dingin gadis itu selesai.
"Ni, "
"Thanks "
Ariana keluar dari kelas.Dia duduk di hadapan perpustakaan kolej yang menyediakan banyak meja belajar dan kerusi panjang untuk pelajar membaca santai.
"Hello ! "
"Assalamualaikum" Suara sebelah sana menjawab.
"Waalaikumussalam. Ini Ariana. "
" Riana, apa khabar? Sihat ker ?"
" Sihat. " Ariana teringat Zamil tahu waktu dia haid, dia malu sendiri.
"Mil kat mana? Kenapa suara lain? Demam? Tutorial Cik Laila tadi tak datang pun" Tanya Ariana lagi.
" Riana, Mil kat rumah, pening sikit. Tak sedap badan. Mil nak cepat ni, mama panggil, ada hal apa ya?" Soal Zamil lagi.
" Malam esok ada masa tak, datang 'birthday' Riana, kat Restoran Sungai Dua."
"Tengok dulu ya, kalau ada masa Mil datang, Happy birthday Riana!"
"Esok lah Mil." Ariana berdebar-debar, lain macam perbualan hari itu.
"Takut tak sempat." Zamil menarik nafas panjang.
" Tak sempat aper?"
" InsyaAllah Mil datang. Assalamualaikum Ariana!" Talian diputuskan.
Ariana rasa semacam. Ada sesuatu yang Zamil Hakimi sedang sembunyikan. Dia tidak tahu, malah dia tidak syak apa-apa.
Rizal memandang wajah pucat Zamil.
"Kau tak bagi tau dia Mil? Kesian dia." Rizal bersuara selepas melepaskan keluhan kecil.
" Aku tak nak dia sedih lah. Esok ulang tahun dia. Dia jemput aku. Kau pergi ya, bawa hadiah aku. Hadiah tu ada kat bilik. Dah lama aku beli. Aku simpan nak bagi dia pada masa yang sesuai tapi tak tau bila. Esok lah masanya. Ulang tahun ke-22 Ariana.
"Tapi Mil, aku rasa kita patut bagi tau dia, kau sakit Mil . Biar dia datang jumpa kau." Rizal memujuk lagi.
" Aku tak dapat beri dia kebahagiaan Rizal. Aku sakit kan. Aku cinta kan Ariana tapi aku harus lepaskan dia. Dia berhak mendapat lelaki yang sempurna bukan macam aku sedang bertarung nyawa melawan sel kanser ini. Barah ini keturunan. Datuk aku dulu mati sebab kanser juga, kau pun tahu kan.
Rizal hanya menurut kemahuan sahabatnya.
Ariana berdandan rapi. Dia memakai baju kurung sutera yang baru dibeli. Dia kelihatan cantik dan ayu. Rambut panjangnya dilepas bebas.
Dia ingin menghadiahkan penampilan itu kepada Zamil.Dia tekad, dia akan minta maaf dari jejaka itu. Dia tahu mereka sedang mengumpul rasa yang sama. Mereka tengah menyimpan rindu yang sama. Cuma zahir tak terucap.
Segala-galanya berjalan lancar. Kedatangan Rizal mengejutkan semua yang hadir.
"Mana Zamil?" Tanya Ariana.
"Mil tak dapat datang. Dia kirim hadiah ni buat Riana." Kata Rizal.
"Kenapa? Mana dia?" Ariana terketar-ketar menerima bungkusan berbalut merah jambu dan ada gambar hati bercantum.
"Dia sakit Riana. Zamil ada di Hospital Besar."
"Sakit ? Patutlah hari tu, dia jumpa doktor pakar." Ariana teringat kisah lalu masa pertemuan di klinik.
"I balik dulu."
"Terima kasih. Esok kami datang jenguk dia."
"Buka lah Riana.Tengok hadiah apa." Yani menggesa. Lili dan rakan lain juga tidak sabar.
"Jap."
"Wau...sehela tudung putih." Yani berbisik keras.Boleh didengar semua.
Hati Ariana sayu tiba-tiba. Tudung itu seperti berbicara kepadanya.
Hatinya diterpa rasa insaf, syahdu, dan kudus.
"Jangan nangis Riana" Kata Yani memujuk.
Air mata itu bukan kemarahan tapi keinsafan dari lelaki bergelar Pak Lebai.

***********

Mereka tiba di wad yang menempatkan Zamil Hakimi.
"Assalamualaikum Mil ! " Ariana bersuara.
"Waalaikumussalam Riana! " Ada senyuman manis dihadiahkannya.
" Muslimah sejati , gadis yang baik untuk lelaki yang baik Riana." Zamil berbahasa. Sejuk hatinya memandang gadis itu yang berbaju kurungdan bertudung.
Air mata Ariana mengalir dari tubir mata. Membasahi pipi.
Zamil Hakimi tersenyum. Ariana sudah mendapat hidayah untuk memakai tudung. Sekuran-kurangnya wajah gadis bertudung putih itu sempat dia tatap sebelum dijemput Ilahi.
"Maafkan Riana atas segala kekasaran Riana selama ni."
" Mil dah maafkan .Dah lama."
"Kenapa tak bagi tau awal-awal?" Tanya Ariana .Rakan-rakan lain turut sebak memerhatikan situasi sedih itu. Ibu bapa Zamil juga berada di situ.
" Riana cantik pakai baju kurung dan bertudung macam ni. Kalau Mil tak ada, teruskan hijrah ini ya! Riana akan dapat ketenangan nanti.Mil suka Riana macam ni."
Riana menangis lagi. Yani memeluk sahabatnya.Lili juga menangis. Rizal turut merasa sebak.
Beberapa minit kemudian, doktor datang selepas sesuatu berlaku pada Zamil.Muka pucat itu tidak bergerak-gerak lagi.Mereka semua meraup muka selepas menadah tangan. Ariana sedar apa yang terjadi. Perpisahan dengan Zamil secara total . Perpisahan mutlak. Tak ada lagi Pak Lebai. Tak ada lagi Zamil Hakimi. Tak ada tazkirah, tak ada kuliah Subuh atau kuliah Asar. Ariana menangis lagi. Esakannya tumpah di situ.Azamnya menjadi tekad. Hijrahnya tidak akan berpaling.


Kencana Merana ,11.00 malam.1 hb Februari 2009
posted by Penulisan2u @ 2:13 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
28 Comments:
  • At 4/3/09 2:21 PG, Blogger nadiah_abdllah said…

    Erm...
    Best...

     

  • At 4/3/09 12:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wawawa..sdeynye bce cite ni..

     

  • At 4/3/09 1:49 PTG, Anonymous cindrawasih said…

    best cite ni betul2
    boleh buat pmbaca marasai jalan cite ni
    dan good luck:)

     

  • At 4/3/09 2:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermm... i like..... i can feel....
    sedihhh...naper pak lebai mati??
    i nak dia dan Riana bersama.
    Romeo tak leh mati ahh..
    waaa.....
    congrats ...caya lah u beb!!!

     

  • At 4/3/09 11:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jgk...

    (:~D)

     

  • At 5/3/09 1:08 PTG, Anonymous lovely iqa said…

    Best la..
    Citer nie betul2 bagi satu pengajaran..
    Endingnye jew sedih..

     

  • At 5/3/09 3:00 PTG, Blogger Afiqah said…

    assalamualaikum...
    cerita yg bgus...
    tpi ada sedikit kesalahan..
    kalau di ikutkan...
    Perempuan perlu menutup dan lelaki perlu menunduk...
    dlm konteks cerita awk...
    perempuan 2 mmg x menutup...
    alhamdulillah dia dpat hidayah...
    tetapi lelaki 2 seorang yg baik sehingga dia di gelar 'pak lebai'...
    tpi dia x menunduk...
    asyik tgk perempuan 2 je...
    pandangan kedua ialah pandangan anak iblis..
    wak2 nak meninggal pun lelaki 2 gembira dpat tgk perempuan 2...
    tpi apa2 pun..cerita awk mmg best...
    masih ada byk pengajaran yg boleh di ambil...
    yg baik jadikan teladan, yg buruk jadikan sempadan...
    harap dlm cerita seterusnya dpat baiki...
    wassalam...

     

  • At 5/3/09 4:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best crita ni tp kan.........ya wat xsyok hero mati.........hntah klo sy bca happy ending....wlupun dah tahu hujungnya mcm mane tp ttp t;snyum tp yg ending sdh xkan nak syum jg ke??????????????????????????????????

     

  • At 5/3/09 6:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nie mcm btol..so sad ending..cinta yang x ksmpaian..huhuhu..

     

  • At 5/3/09 9:12 PTG, Anonymous nano nano said…

    npe la byk cter yg ending die mesti hero yg mati???...
    x best la cam nie...................

     

  • At 5/3/09 10:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdey....
    anyway, keep it up!!!

     

  • At 6/3/09 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huh..cdey laa..
    cam real jek..
    btw good story..
    gud luck k!

     

  • At 6/3/09 6:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em..nice story..tp,jalan cte nie cam penah baca jer..
    saya setuju nagan komen afiqah..apa pun ok krn ada gak islamik tue....good luck!

     

  • At 7/3/09 10:49 PG, Anonymous sweet2 said…

    nice story...... tgh tension study tuk exam tp smpt lg baca cerpen ni................ good luckkkkkkkk........harap2 ramai wanita skrg pakai tudung dan pandai jaga diri

     

  • At 7/3/09 12:13 PTG, Blogger gula2kopiko.............. said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 7/3/09 11:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    duuh..
    nape hero mati?
    sedey la..
    hu..hu..
    hebat, best, sweet, cool dan memacam lagi..!
    4 stars..!****

    ~~PapaTul~~

     

  • At 8/3/09 12:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..tapi naperlah wat sad ending..waaa

     

  • At 8/3/09 3:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uh,sedey nyer..
    mst ssh ariana nk lupakan zamil..
    isk..isk..
    sedey nyer!

     

  • At 8/3/09 12:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm ok r kott..
    tpi xsmpai taste sy rrr.,.
    alahai knp r cte mst endg mcmnie...
    dh bole d tebakk..
    sori yup myb sy xpndai nilai kot...
    w'ever pon gud job..
    keep up ur wok...
    daaa...
    -putri-

     

  • At 11/3/09 9:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kencana...merana ke..?hehe

     

  • At 13/3/09 2:09 PG, Blogger nurizz_muslimahkid said…

    hu3...........
    sedihnyer!! tp kn cter nie nmpk cam btol jer!!

     

  • At 14/3/09 1:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story.....

     

  • At 21/3/09 1:14 PTG, Anonymous ixora said…

    waa...xnak hero mati..:0
    paper pown..mmg bezz

     

  • At 24/3/09 4:26 PTG, Anonymous tanpa nama said…

    so sweet..tp sayang hero pergi dulu x sempat nak merasai kemanisan cinta itu..apapun itulah kehidupankan..semua mahukan yg terindah dalam hdup tp takdir Alah melangkaui segalanya..teruskan berkarya kwn,semoga sucses.

     

  • At 26/3/09 12:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet sgt..xtau nk setuju ngan afikah ke tak ..memg btul tp kne ikut perkembgn semasa, mean kalu kite nk bg ceramah kat org,kite kne 'masuk' ngan dorg, tunjuk cth teladan n bru kite dihormati n jd ikutan..
    ini pendapat iyda la..
    tp memg ntul ape yg afikah tulis tu..
    -iyda yg bertudung purple ;)-

     

  • At 26/3/09 10:36 PTG, Anonymous lavender biru said…

    sweet gakla..sedang menunggu orang cam pak lebai masuk meminang..hehe

     

  • At 28/3/09 12:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bleh tahan lak jgak...Ade nilai murni tersirat disebalik citer.

     

  • At 29/3/09 2:13 PG, Anonymous adek manees said…

    nape romeo mati???
    sbb romeo must die!
    sume org akn mati..
    kalau baek perhitungan zamil-ariana,mereka akn berjumpa di SANA..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group