BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Mac 04, 2009
Cerpen : Cintaku untukmu
Nama Pena : Qasrah_Zaifa

Syauqina memandang ke luar jendela.Angin yang berlalu membelai lembut ikatan tudungnya.Burung-burung yang berterbangan riang sesekali mencuit hatinya.Pemandangan yang serba kehijauan amat menenangkan hatinya.Sungguh indah alam ciptaan Ilahi,pujinya tanda kesyukuran kepada Yang Maha Esa.

Hari ini genap lima tahun ibu kesayangannya pergi.Perginya seorang hamba menghadap Tuhannya.Perginya tidak akan pernah kembali.Syauqina akur.Dia mengerti bahawa setiap yang hidup akan mati,setiap pertemuan akan berpisah dan setiap permulaan pasti ada jalan pengakhiran.Seperti itu jugalah dia wajib menerima segala apa yang telah ditentukanNya.Dia percaya di sebalik kejadian ada hikmah yang tersembunyi.Bibirnya mengulum senyuman setiap kali mengenang saat suka dukanya bersama Arwah.Kalaulah Mak ada…Syauqina pantas beristighfar panjang.

"Oii buatkan aku kopi.Aku haus ni.Cepat sikit tekak aku dah kering ni."

Syauqina pantas tersedar dari lamunannya.Alamak,dia dah balik pulak.Asal dia balik je mesti nak kena buat kopilah,itulah,inilah.Ingat aku ni tak ada kerja lain ke nak ikut cakap dia je.Huh!

"Ambai cantiknya bahasa.Awak ingat saya ni tak ada nama ke?Sedap mulut awak aje nak panggil orang macam tu.Hormatlah orang sikit."
"Aku tak ada masa nak gaduh dengan kau lagi-lagi pasal benda remeh macam ni.Cubalah kau ikut cakap aku ni.Ingat sikit,aku ni tuan kau.Segala arahan aku,kau kena ikut.Is it clear?"

"Tidak!Saya hanya ikut cakap Datin.Awak bukan sesiapapun bagi saya.So,tak ada sebab saya perlu dengar cakap awak,betul tak?"

Syauqina mengatur langkah menuju ke kamarnya.Malas dia melayan Khairil,dua pupunya itu.Khairil tidak pernah menunjukkan reaksi yang menyenangkan.Tiap saat ada sahaja perkara yang akan menimbulkan pertelingkahan kecil.Syauqina sudah masak dengan perangai Khairil.Bermula saat ini dia tidak akan menurut apa kata Khairil.Apa yang dia nak buat,buatlah.Makin gila dibuatnya.

Khairil menghenyakkan punggungnya ke sofa.Hilang rasa penat yang membaluti tubuh seketika.Otaknya mula ligat berfikir.Syauqina,kehadirannya tak pernah diterima baik.Biarpun mereka ada hubungan persaudaraan,namun Khairil tidak pernah menyedari hakikat itu.Baginya,Syauqina tetap orang asing.Ahh,lantak dialah nak buat apapun dalam rumah ni.Bukannya aku kisah pun,Khairil akhirnya turut mengorak langkah ke biliknya.

*********************************************

"Good morning,Mama."

"Morning.Hai awal bangun hari ni.Kalau tak selagi matahari tak terpacak atas kepala,kepala tu tak boleh nak angkat dari bantal.Betul tak,anak Mama sorang ni?"

"Ala Mama ni.Bukannya selalu pun Eril bangun awal.Mama tak suka ke?Kalau macam tu Eril sambung tidur baliklah.Lagipun mata Eril pun dah stim ni.

"Hisyy ada ke Eril ni nak sambung tidur balik.Tak senonoh betullah Eril ni.Sekarang ni Eril habiskan dulu sarapan ni.Pukul 10 nanti Eril kena teman Mama pergi pasar.Mama ada nak beli barang sikit."
"Apa Ma?Teman Mama pergi pasar?"

"Iya sayang.Eril tak dengar ke Mama cakap tadi?No excuses okay."

"Ala Mama ,tak naklah.Eril ingat nak duduk rumah aje hari ni.Eril rasa macam kaki Eril kejang pulak.Aduh.Betul Ma.Cuba Mama rasa kaki Eril ni."Khairil cuba berlagak sakit.

"Dah,dah.Eril ingat Mama tak tahu ke?Eril saja je nak mengelak arahan Mama kan?Cepat habiskan sarapan tu.Mama tunggu kat depan."

Datin Aisyah bangun dari meja sarapan.Kali ni Khairil tidak boleh mengelak.Khairil perlu diajar untuk melihat kehidupan diluar, melihat kesungguhan dan kesusahan orang lain.Khairil perlu menanamkan rasa simpati kepada orang yang tidak bernasib baik,menolong orang yang tidak berkemampuan dan tidak menghina orang-orang yang tidak setaraf dengannya.Sebagai ibu dia harus menasihati dan mendorong Khairil agar tidak terpesong dari jalan akidah yang sebenarnya.

"Apa kata biar Qina aje yang ikut Mama?Qina kan orang gaji dalam rumah ni.Biarlah dia yang buat kerja dalam rumah ni.Beli barang-barang kat pasar kan kerja dia.Biar ajelah dia yang pergi,Mama."

"Eril!Mama tak suka Eril cakap macam tu pada Qina.Ingat Eril.Qina tu saudara kita.Dia berhak rasa apa yang kita ada sekarang ni.Satu lagi Eril,dia bukan orang gaji dalam rumah ni.Cepat sikit makan tu.Qina pun akan ikut kita."

Khairil tersedak.Qina ikut?Habislah kotor aku punya kereta.Dia bukannya bersih pun,buat menyemak aje dia ikut.Siaplah kau Qina.Depan Mama bolehlah kau mengada-ngada.Dengan aku jangan haraplah!

********************************************

"Mama, busuklah tempat ni.Jomlah kita balik.Eril nak pergi tempat lain ni.Cepatlah Mama."

"Kejaplah Eril.Mama belum habis pilih lagi ni.Banyak lagi yang Mama kena beli,betul tak Qina?"

"A’ah Datin.Kan hari ni kita nak masak ikan patin masak merah.Jomlah Datin kita pergi kat sana,macam banyak ikan aje kat situ."

Datin Aisyah melihat arah yang ditunjukkan Syauqina.Memang benar,ikan yang dijual di gerai itu memang segar-segar belaka.Nampaknya Syauqina memang arif dalam memilih ikan yang berkualiti tinggi.Kalaulah Syauqina menjadi menantunya…erm tak mungkin.Tembok ego Khairil tak mungkin dapat ditembusi sesiapapun.Datanglah walaupun seribu gadis yang cantik,manis,bersopan-santun,Khairil tetap berhati batu,tiada perasaan cinta dalam dirinya.

"Alamak!Mama terlupalah.Eril boleh tolong Mama tak?"

"Kenapa Mama?Apa yang Eril boleh tolong?"Khairil tersenyum puas,akhirnya dapat juga dia keluar dari pasar itu.

"Mama lupa nak ambil baju yang Mama tempah hari tu.Pereka tu kata dah boleh ambik hari ni.Eril boleh tolong ambilkan untuk Mama,kan?"

"Okay,no problem.Eril pergi dulu ye?"

"Nanti dulu Eril.Syauqina kena ikut Eril.Nanti apa-apa hal Qina boleh tolong.Boleh kan,Qina?"

Syauqina gugup.Tidak menyangka Datin Aisyah menyuruhnya untuk menemani Khairil ke butik.Aduh,macam mana ni.Dahlah jantan ni tak suka aku.Nanti ada aje gaduh dalam kereta.Ttiba-tiba Syauqina mendapat idea.

"Datin,biar kitaorang naik teksi aje.Lagipun bukan ke Datin nak guna kereta nanti.Nanti apa-apa hal senang.Tak adalah Datin kelam-kabut nanti."

Syauqina berkalih kepada Khairil.Sememangnya seperti yang dijangka,Khairil seolah-olah tergamam dengan permintaannya sebentar tadi.Syauqina tersenyum puas tanda dia berjaya mengenakan Khairil.

"Betul ke ni?Elok juga tu.Khairil ni pun dah lama tak naik teksi.Entah-entah rupa teksi pun dia dah lupa.Qina tolong tengok-tengokkan Khairil,ye?Jaga dia baik-baik nanti terlepas pulak."Sama seperti Syauqina,Datin Aisyah turut mengenakan Khairil.

"Tapi Mama…"

"Okay Datin.Kami pergi dulu."

Syauqina menarik lengan Khairil.Bagai lembu dicucuk hidung dia menurut.Pandai ye kau kenakan aku Qina.Siaplah kau lepas ni.Tahulah aku nak ajar kau.Jagalah!geram Khairil dalam hati.

"Oii lepaslah!Kau tak malu ke pegang lelaki macam ni.Kau tak rasa bersalah ke?Dahlah orang asyik tengok aku aje."

"Cuba bagi tiga sebab kenapa diaorang perlu tengok awak?Awak tu aje yang perasan.Entah-entah diaorang tengan tengok saya."

"Pertama,sebab aku handsome.Kedua,sebab aku kacak.Ketiga,sebab aku memang kacak dan handsome.Betul tak?"

"Dah,dah…Awak tak payah nak mengarut.Perasan aje lebih.Sekarang ni kita dah sampai kat bus stop."

"So,kau nak aku buat apa?Nak suruh aku tidur kat bus stop ni?"

"Awak kena tahan teksi.Kalau ada bas okay jugak.Kalau awak nampak dua-dua tahan aje.Pandai-pandailah awak buat ye?"

"Habis tu kau buat apa?"
"Saya duduk kat kerusi ni.Tengok awak dari jauh.Mana tahu ada lori langgar awak ke,bolehlah saya kutip mayat awak nanti."

Syauqina melepaskan tawanya.Padan muka.Tulah berlagak sangat.Dasar anak manja.Syauqina menghabiskan tawanya yang masih berbaki.Melihatkan gelagat Khairil,sedikit-sebanyak mencuit hatinya.Khairil,Khairil.Kalaulah kau ada sedikit perasaan cinta dan kasih sayang,tentu kehidupan kau lebih bahagia sekarang ni.

"Oii!Tak nak naik ke?Aku tinggal kau karang baru tahu."

Syauqina memandang Khairil yang sudah membenamkan badannya ke perut kereta.Agak lama termenung,dia akhirnya sedar dia kini bersama Khairil,seorang lelaki yang egois dan pantang menyerahkan cinta kepada sesiapapun.

****************************************

"Hai Khairil.Lama saya tak nampak kamu.Selama ni kamu ke mana?Siapa ni?Cantik pulak tu.Bakal isteri ke?"

Syauqina menelan liur.Ada ke patut dia cakap aku ni bakal isteri Khairil.Tak naklah aku.Kau bagilah aku berapa juta pun aku tetap tak nak.Jangan mimpilah aku nak kahwin dengan Khairil.Huh!Selisih malaikat 44.

"Ehh tak adalah.We’re just friend.Kitaorang dating ni pun sebab nak ambik baju Mama.Mama kata dah siap,tu yang dia suruh kitaorang ambilkan."

"Ohh ye.Baru saya ingat.Kejap ye saya ambil.Sebelum tu duduklah dulu."

"Okay thanks."
"Awak jangan sesekali cakap yang saya ni isteri awak.Kalau awak cakap juga,siaplah.Tahulah saya nak buat macam mana nanti."

"Elleh kau tu cakap aje lebih.Kau jangan nak perasan.Ingat aku nak sangat ke kahwin dengan kau.Cermin muka kau tu sikit.Tak adanya yang nakkan kau tu.Dahlah suka buli orang lepas tu marah-marah tak tenu pasal.Tension!"

"Awak ni…"

"Haa ni bajunya.Tapi boleh tak kalau gadis ni try pakai baju ni."

Syauqina tergumam.Ala tak naklah aku pakai baju macam tu.Tak sesuai langsung!Aduh,mintak-mintaklah Khairil tak setuju.

"Ermm boleh jugak.Saya pun nak tengok macam mana rekaan baju ni."

Syauqina mencubit lengan Khairil.Khairil di sisi hanya tersenyum sinis.Padan muka!Tadi kau kenakan aku.Rasakan kau sekarang.

Maria membawa Syauqina masuk ke bilik persalinan.Bilik yang agak besar dan luas.Terlebih cukup untuk mereka berdua.Maria memberikan baju itu kepada Syauqina untuk dicuba.Mereka sama-sama tersenyum.Syauqina hanya menurut tanpa membantah sepatah kata pun.

"Erm nampaknya baju ni sesuai untuk kamulah.Ohh ye,kamu ni siapa nama?Dari tadi saya nak tanya tapi tak berkesempatan.Sorrylah."

"Tak apalah.Saya pun tak tahu nama cik.Nama cik…"

"Saya bukan cik lagi tapi puan.Puan Maria."

"Ye ke?Tapi puan macam muda lagi.Saya ingat puan tak kahwin lagi.Tak sangka pulak salah tekaan saya."

Seketika bergema tawa mereka dalam bilik itu.Maria mahupun Syauqina langsung tidak berasa kekok berbual walaupun mereka baru sahaja berkenalan.Setelah agak lama berbual,mereka sama-sama keluar dari bilik itu menuju ke arah Khairil.Kelihatan Khairil begitu tekun membaca majalah tanpa menyedari kehadiran Maria dan Syauqina di situ.

"Eril,cuba kamu tengok Qina ni.Cantik kalau dia pakai baju ni.Betul tak,Eril?"

Khairil memandang Syauqina dengan mata yang tidak berkelip.Kali pertama dia melihat Syauqina berpakaian seperti itu,dia berasa terpegun.Kecantikan wajah yang sengaja ditutupi dengan sifat bersahaja Syauqina ternyata telah membutakan matanya selama ini.Gadis itu sememangnya cantik dan akan bertambah cantik seandainya Syauqina dihiasi dengan sifat sopan-santun dan lemah-lembut.

"Erm…entahlah.Tak tahulah Eril nak cakap apa.Nak kata cantik pun tak,nak kata tak cantik pun tak.Fifthy-fifthy."Jawab Khairil bersahaja.

"Elleh,awak cakap ajelah cantik.Itupun susah ke?"

"Siapa cantik?Kau?Tak payahlah kau nak perasan.Kat luar tu lagi ramai perempuan yang lebih cantik daripada kau.Daripada aku puji kau baik aku puji nenek yang tengah duduk kat tepi jalan sana tu."

"Berlagak!Awak ingat saya hairan ke?Jangan haraplah!?

"Dah,dah…Kenapa gaduh-gaduh ni?Dah besar panjang pun ada hati nak gaduh lagi?Saya pergi sana dulu,bungkus baju ni.Kejap lagi saya datang.You all tunggu sini dulu,ye?"

Syauqina mahupun Khairil masing-masing hanya berdiam diri.Tiada isu yang mahu mereka bangkitkan.Khairil membaca majalah yang berada di sisinya.Tanpa menghiraukan lirikan mata Syauqina terhadapnya,dia berpura-pura tekun meneliti setiap bait kata dalam majalah itu.Malas dia untuk melayan perangai Syauqina yang tak tentu angin dan ributnya itu.

"Okay.Ini bajunya.Eril,nanti sampaikan salam saya pada Datin.Satu lagi,jaga-jaga Qina ni baik-baik nanti disambar orang.Melepas pulak Eril nanti."

"Tak ada maknanya.Nasib malanglah siapa yang kahwin dengan dia tu."

"Kami pergi dulu ya Puan Maria.See you later."

Syauqina berjalan pantas meninggalkan Khairil di belakang.Dia merasakan hari ini begitu malang dalam hidupnya.Seharian bersama Khairil cukup membuatkan hatinya geram membakar.Kenapalah lelaki seperti Khairil harus muncul dalam hidupnya?Lelaki itu sengaja menjauhkan hubungan mereka yang sedia renggang itu.Baginya,Khairil tetap seorang lelaki egois.Lelaki yang hanya tahu menyakitkan hati perempuan sepertinya.

********************************************

"Qina,nanti turun makan sekali ye?"

"Baiklah Datin.Nanti Qina turun.Qina naik atas dulu,nak mandi,solat dan rehat kejap.Qina pergi dulu,ye?Assalamualaikum."

Syauqina membaringkan tubuhnya ke tilam empuk itu.Mata yang hendak tertutup tidak mampu dikawalnya.Pantas dia bangun apabila teringatkan janjinya dengan Datin Aisyah sebentar tadi.Dicapainya tuala menuju ke bilik air.Begitu segar badannya apabila air sejuk itu mengenai seluruh tubuhnya.Tidak lama kemudian,dia mengambil wudu’ untuk menunaikan kewajipannya sebaga seorang umat Islam.

Usai menunaikan solat dan membaca beberapa potongan ayat Al-Quran,Syauqina mencapai tudungnya di birai katil.Dia kemudiannya turun ke bawah untuk menikmati makan malam di bawah.Matanya tertacap kapada Khairil.Khairil hanya tersenyum sinis memandangnya.Huh!Tak habis-habis dengan senyuman yang menjengkelkan tu,ejek Syauqina dalam hati.

"Ha Qina.Marilah duduk sini.Makan sekali."Datin Aisyah mempelawa.

Syauqina memandang arah kerusi yang ditunjukkan Datin Aisyah.Alamak,kenapalah Datin pilih tempat tu.Dahlah depan Khairil pulak tu.Lagi-lagi kena menghadap dia.Naik muak aku.

Hendak atau tak nak,Syauqina terpaksa duduk di kerusi itu.Khairil hanya memandangnya.Aduh,mamat ni.Sudah-sudahlah tengok aku.Naik merah muka aku ni.Syauqina malu sendiri.

"Eril,sudahlah tu.Dari tadi Mama tengok Eril asyik tengok Qina aje.Naik malu dia."

"Mama ni…Mana ada Eril tengok dia.Mama tak tahu ke Qina ni?Dia kan perasan aje lebih.Padahal Eril tak ada apa-apa pun."Khairil cuba berlagak tenang.Walaupun dia menafikan apa yang dikatakan Datin Aisyah sebentar tadi,tetapi dia tidak mampu menafikan perasaannya tika itu.Apakah ini cinta atau…Erm entahlah.Dia tidak mahu menaruh harapan terlalu tinggi.

Selesai makan,Syauqina menolong Datin Aisyah cuci pinggan mangkuk dan membersihkan meja.Tiada topik hangat keluar dari bibir mereka.Mereka lebih suka bergurau-senda dan saling usik-mengusik antara satu sama lain.Tidak semena-mena ingatan Syauqina tertumpu kepada Khairil.Dirasakan pandangan Khairil terhadapnya di meja makan tadi begitu tajam.Tajam hingga menusuk sanubarinya dan tanpa dia sedari ada perasaan aneh sedang bermain di hatinya kini.

Apabila menyedari dia telah menerawang jauh,pantas Syauqina berkalih kepada Datin Aisyah.Mana mungkin dia mengkhianati orang yang selama ini telah menjaganya semenjak kematian kedua ibu bapanya.Datin Aisyahlah yang sudi menjaga dan membelainya dengan penuh kasih sayang.Kasih sayang yang sama rata antara dia dan Khairil.Tetapi Khairil tidak pernah melayannya dengan baik.Bagi Khairil,Syauqina seperti peminta sedekah yang hanya tahu menagih simpati daripada sesiapa saja yang melihatnya.Kau sememangnya seorang lelaki yang egois Khairil,seorang lelaki egois!

"Okay dah siap.Mama pun dah ngantuk ni.Mama naik atas tidur dulu ye?Qina jangan tidur lambat pulak.Nanti cepat tua."Ujar Datin Aisyah berseloroh.

"Ada-ada aje Datin ni.Tak apalah lagipun Qina belum ngantuk lagi ni.Qina ingat nak duduk-duduk kat depan kejap ambil angin."

"Qina,berapa kali Mama cakap,jangan panggil Mama,Datin.Mama tak suka,sayang.Boleh Qina panggil Mama,Mama?"

"Ma….Mama."Syauqina gagahi juga menyebut perkataan itu meskipun dia tahu dia tidak layak berbuat demikian.

"Ha macam tulah.Okay sayang.Mama tidur dulu.Good night."

"Good night Mama."

Syauqina melihat bintang-bintang yang berkerlipan di awan.Bintang-bintang yang menemani sang bulan dalam menerangi kegelapan malam.Sungguh indah alam ciptaan Allah.Maha Kaya lagi Maha Memiliki segala-galanya yang wujud di atas muka bumi ini.Maha Suci-Mu Ya Allah,puji Syauqina memanjatkan syukur yang tidak terhingga.

"Cantik bulan malam ni kan?"

Syauqina merasakan suara itu begitu hamper dengan telinganya.Panas denyutan nafas yang terucap mendebarkan Syauqina saat itu.Syauqina menoleh ke belakang dan…opss…nasib baik.Kalau tak,tak tahulah apa akan jadi nanti.Mahu tak kecoh satu villa ni.

"Apa yang awak buat kat sini?Kenapa awak tiba-tiba aje ada kat sini?Dahlah tak bagi salam pulak tu.Buat terkejut orang aje."Syauqina melawan kegugupan saat dia berhadapan dengan Khairil.

"Suka hati akulah.Aku nak pergi sana ke,nak pergi situ ke,apa kau peduli?Lantak akulah aku nak pergi mana pun."

Sama seperti Syauqina,dia turut merasakan perasaan itu.Cuma keegoannya sebagai seorang lelaki menolak kemungkinan itu.Ditambah lagi dengan sikap Syauqina terhadapnya dan perasaannya apabila terpaksa menjadi orang ke-2 yang disayangi Datin Aisyah.Dia tidak dapat menghadapi hakikat itu apatah lagi menerimanya.Tidak,tidak sesekali!Syauqina harus dihukum kerana cuba merampas kedudukannya di sisi Datin Aisyah.

"Saya tanya aje.Tu pun tak boleh ke?Berlagak!"

"Aku tak kisah kau nak cakap aku handsome ke,berlagak ke.Tapi aku ucapkan berbanyak terima kasih sebab kau berani cakap aku macam tu.Kira beranilah jugak kau ni ye?"
Syauqina mencebik.Perasan aje lebih.Kalau aku takut,tak adanya aku duduk kat sini malam-malam buta ni.Bengap!Ejek Syauqina dalam hati.

"Kau nak pergi mana pulak tu?"

"Saya nak masuklah.Tak nak saya duduk sini dengan awak.Bukannya dapat faedah pun.Banyak lagi kerja yang saya nak buat."

Syauqina mengatur langkah.Langkahnya terhenti apabila Khairil mencengkam pergelangan tangannya.Syauqina cuba melepaskan cengkaman itu tapi sia-sia.Ternyata kekuatan cengkaman Khairil mengatasi kudratnya sebagai seorang perempuan.

"Lepaslah!Apa yang awak nak buat ni?Jangan awak cuba buat apa-apa.Baik awak lepaskan tangan saya.Kalau tak…"

"Kalau tak,apa Qina?Kau nak ngadu kat Mama?Pergilah!Dipersilakan."

"Apa yang awak tak puas hati dengan saya sebenarnya?Cuba awak cakap.Kan kita boleh settle elok-elok.Tak naklah macam ni.Saya tak suka."

"Tak suka?Habis tu kau ingat aku sukalah kau tinggal kat sini.Sejak hari pertama aku tengok muka kau,aku naik menyampah!Kau nak tahu kenapa?Sebab aku benci kau!Kau nak tahu kenapa aku benci kau?Sebab kau cuba rampas Mama dari aku!"

Syauqina terkesima.Tidak sangka ucapan itu lahir dari mulut Khairil.Dia sedar kini mengapa Khairil tidak pernah berbaik dengannya.Puncanya dia cuba merampas Datin Aisyah.Tidak pernah terlintas di hati Syauqina untuk berbuat demikian.Begitu kuat tembok kebencian Khairil terhadapnya.Lalu apa yang boleh dia buat?Segala yang berlaku telah ditentukan Ilahi.Dia hanya pasrah menunggu hari esok dan hari-hari mendatang.

"Kenapa awak cakap macam tu?Saya tak pernah terfikir nak rampas Datin dari awak.Awak silap Khairil.Awak silap sebab anggap saya macam tu."

Air mata yang cuba ditahan akhirnya gugur juga.Khairil berkalih pandangan tidak mahu bertentang sepasang mata jernih itu.Tidak!Aku tak boleh kalah dengan air mata itu.Khairil cuba menguatkan semangatnya.

"Kau jangan nak berlagak baiklah dengan aku Qina.Aku kenal ramai perempuan polos macam kau ni.Suka berselindung di sebalik air mata kan?"

"Awak tak ada hak nak tuduh saya macam tu.Okay.Untuk kepuasan hati awak,saya akan pergi.Pergi jauh dari kehidupan awak dan Datin."

Syauqina menyeka air mata yang mengalir.Tidak sanggup untuk menatap wajah Khairil.Wajah yang sedikit-sebanyak mula menggetarkan perasaannya.Khairil,kau silap anggap aku macam tu.Maafkan aku Khairil!

"Bagus!Macam tulah aku nak.Kau memang perempuan tak ada maruah kan?Suka rampas kebahagiaan orang lain.Betul tak?"

Panggg!!!Satu tamparan mengenai pipi Khairil.Syauqina seakan tidak percaya apa yang baru dia buat sebentar tadi.Dia telah menampar Khairil,anak kepada Datin Aisyah.Tapi padan muka.Biar dia rasa sakitnya hati aku.

"Dah habis awak tuduh saya bukan-bukan?Dah puas hati awak?Kalau saya boleh undurkan masa,saya takkan sesekali tinggal kat sini,Khairil.Satu lagi,awak tahu apa silap saya?Silap saya sebab tinggalkan ruang dalam hati saya ni untuk orang seperti awak.Orang yang hidup dalam keegoaan sendiri tanpa memikirkan perasaan orang lain.Orang itu adalah awak,Mohammad Khairil Afzan bin Dato’ Illyas.Awak!"

Khairil terpaku.Dia tidak pasti dengan apa yang didengarnya sebentar tadi.Adakah Syauqina turut merasakan apa yang telah dirasakannya selama ini?Adakah Syauqina mencintainya selama ini?Dia ingin meminta penjelasan tapi Syauqina telah jauh meninggalkan dirinya.Perasaan bersalah mula menyelubungi dirinya.Bersalah kerana telah melukakan hati dan mengguris perasaan Syauqina.

***************************************

"Eril nampak Qina tak?Dia tak ada dalam bilik.Mama tengok almari Qina tapi kosong.Mama risau kalau-kalau Qina lari.Eril tolong carikan Qina,ye?"

"Ye ke Mama?Baguslah kalau dia lari.Dia pun tak patut tinggal sini."

"Eril!Kenapa Eril cakap macam tu?Mama rasa Eril tahu kan yang Qina nak keluar dari rumah ni.Eril halau Qina ke?"

"Memang patut pun Eril halau Qina.Dia tak layak duduk kat sini."

"Kenapa Eril?Kenapa Eril buat macam tu?"Mata Datin Aisyah mula berair.Dia bingung kalau terjadi apa-apa pada Syauqina.Syauqina sudah seperti anaknya sendiri.Tiada beza antara Khairil mahupun Syauqina.Kedua-duanya mendapat tempat yang teristimewa di hatinya.Cuma dia berasa kesal dengan sikap Khairil yang menghalau Syauqina pergi.Menjadi tanggungjawabnya untuk menjaga Syauqina hingga ke akhir hayatnya.

"Eril,Mama tak suka Eril cakap macam ni.Apa salah Qina sampai Eril betul-betul bencikan Qina?Cuba Eril cakap,Mama nak dengar."

"Eril benci dia,Mama.Eril benci dia sebab dia rampas Mama daripada Eril.Dia siapa Mama?Dia bukan sesiapapun bagi kita.Biarlah dia pergi,Mama."

"Apa yang Eril cakap ni?Ohh jadi selama ni Eril cemburukan Qinalah ye?Eril kena ingat,Eril bukan budak-budak lagi tau.Mama tak kira.Mama nak Qina pulang hari ni jugak.Kalau tak,anggaplah yang Eril bukan anak Mama lagi!"

"Sampai hati Mama cakap macam tu pada Eril.Teruk sangat ke Eril ni,Mama?Ni semua pasal Qina kan?Qina memang jahat!"

"Eril!Mama tak pernah ajar anak Mama cakap macam tu.Eril ingat Mama tak tahu ke?Eril sukakan Qina kan?"
Khairil terdiam.Memang benar dia sukakan Qina.Dek perasaan marahnya pada Qina membuatkan dia lupa setiap manusia yang lahir atas muka bumi ini diciptakan dengan perasaan cinta.Dia lupa dia juga dikurniakan perasaan seperti itu.Dia terduduk sambil mulutnya beristighfar panjang,memohon keampunan dari-Nya.

"Eril,buanglah sifat ego kamu tu,nak.Sifat tu takkan bawa Eril ke mana pun.Ianya hanya akan membinasakan diri Eril kelak.Eril nak tanggung penyesalan di kemudian hari ke akibat sikap bodoh Eril sendiri.Fikirlah,nak…"

Tidak!Aku takkan sesekali lepaskan kau Qina.Tunggu aku Qina.Cintamu pasti aku balas dan aku takkan sesekali biarkan air matamu menitis lagi kerana sikap bodohku.Aku pasti menjemputmu pulang Qina!

"Eril janji Mama.Eril akan bawa dia pulang hari ni.Itu janji Eril!"

Khairil pantas mencapai kunci kereta.Datin Aisyah tersenyum dalam tangisnya.Dia berdoa agar Khairil dipertemukan dengan Syauqina.Dia juga berharap Khairil membuang segala dendamnya terhadap Syauqina.Gadis itu begitu suci,sesuci cintanya untuk Khairil.

*****************************************

Kereta Khairil meluncur laju di jalanraya.Apa yang difikirkan saat itu adalah Syauqina.Gadis yang telah mendapat tempat di hatinya.Gadis yang selama ini turut memendam rasa sepertinya.Dia mesti menemui Syauqina secepat mungkin.Dia tidak mahu melukai hati gadis itu lagi.Andai ada kesempatan kedua buatnya,dia akan menjaga Syauqina sebaik mungkin dan mungkin siapa tahu,Syauqina bakal menjadi isterinya yang sah.

Hampir dua jam dia mencari Syauqina namun kelibat gadis itu langsung tidak kelihatan.Puas dia mencari di stesen bas berdekatan namun tidak ketemu jua.Tidak,dia takkan berputus asa.Dia harus mengotakan janjinya kepada Datin Aisyah dengan membawa pulang Syauqina bersamanya.Di mana kau Qina?Maafkan aku kerana melukai perasaan kau Qina.Maafkan aku.

Baru Khairil teringat,masih ada satu tempat lagi yang belum dia singgahi dan tempat itu adalah di lapangan terbang.Dia berharap Syauqina ada di situ.Bukan Syauqina tidak ada handset tapi dia sendiri tidak mengetahui nombor tetap Syauqina.Sesampai sahaja di pintu masuk lapangan terbang matanya melilau mencari gadis itu.Dia pergi dari satu kaunter ke satu kaunter.Setelah puas mencari dia duduk sebentar.Namun matanya ligat mencari dan akhirnya tertumpu pada satu sudut.Kelihatan seorang perempuan bertudung bersama beg besar di sisi sedang berdiri membaca majalah di tangan.

"Assalamualaikum."

"Waalaikummussalam."

Syauqina mendongak.Hampir terjatuh majalah di tangannya.Dia berkelip beberapa kali,tidak pasti dengan apa yang dilihatnya kini.Adakah lelaki di hadapannya kini Khairil?Ahh tak mungkin.Masakan Khairil datang ke sini semata-mata untuk melihat dia pergi.Pelanduk dua serupa kot.Syauqina menolak kemungkinn itu.

"Qina jom balik.Saya minta maaf sebab dah lukakan hati awak semalam.Saya tak sedar apa yang saya katakan pada awak semalam.Maafkan saya Qina."
Syauqina mengerutkan dahinya.Betul ke Khairil ni?Pelik jugak aku.Dia dah pandai ber‘saya’,ber‘awak’ pulak tu.Cepatnya dia berubah.Tapi baguslah.Adalah jugak rasa hormat pada orang lain.Bagus,bagus,puji Syauqina dalam hati.

"Untuk pengetahuan awak,saya dah tak ada kena-mengena dengan awak lagi.So,tak ada alasan kan untuk saya pulang bersama awak.Saya sedar saya cuma menumpang aje kat situ.Awak boleh balik sekarang sebab awak dah tak perlukan lagi orang gaji macam saya ni.Betul tak?"

"Qina,I’m so sorry.Boleh kan awak maafkan saya?Kalau awak nak saya berlutut pun saya sanggup.Saya sanggup Qina."

"Tidak Khairil.Saya takkan balik rumah tu lagi.Saya tak sanggup nak hancurkan kebahagiaan orang lain.Saya yang perlu berterima kasih pada awak sebab awak dah sedarkan saya.Saya tak nak buat silap lagi Khairil.Saya tak nak awak berdendam dengan saya disebabkan hal ini.Saya tak nak jumpa awak lagi Khairil.Selamat tinggal!"

Syauqina mengambil bagasi di sisi.Selamat tinggal Khairil.Ternyata cintaku bukanlah untukmu.Biarlah aku kuburkan sahaja cinta ini jauh di dasar hati.Sedarlah Khairil,aku tak layak berada di hatimu.Semoga kau akan berbahagia dengan gadis lain dan tentunya gadis itu yang terbaik untukmu.

"Habis macam mana dengan perasaan saya?Awak dah buat saya macam ni senang-senang aje awak nak lari.Awak ingat semudah tu saya nak lepaskan awak?No way!"

Syauqina mematikan langkahnya.Dia menoleh ke belakang.Khairil sedang memandangnya.Seketika mata mereka bertaut.Syauqina pantas berkalih ke arah lain,cuba menyembunyikan perasaannya tika itu.

"Saya harap awak tak sedar dengan apa yang awak cakap ni.Percayalah,perasaan awak hanya akan binasakan diri awak nanti.Saya pergi dulu."

"Tapi macam mana dengan perasaan awak?Awak mencintai saya kan?"Khairil cuba mencari kepastian.

"Itu dulu.Sekarang saya akan cuba padamkan perasaan bodoh saya tu.Sorrylah patutnya saya takkan jatuh cinta dengan awak tapi saya juga tak mampu nak lawan takdir Allah.Maafkan saya,Khairil.Kirim salam saya pada Datin."

"Tapi Mama yang suruh saya datang sini.Please Qina.Saya merayu pada awak.Apa yang saya nak cakap pada Mama nanti?

"Awak cakap aje yang awak tak sempat jumpa saya.Saya juga harap yang saya takkan jumpa awak lagi.Assalamualaikum."

"Tapi…"

Tanpa menghiraukan Khairil,dia terus berlalu.Berlalu dari kehidupan Khairil buat selama-lamanya.Dia nekad akan memulakan kehidupan baru selepas ini.Tentunya bukan bersama Datin Aisyah dan Khairil.

************************************

DUA TAHUN KEMUDIAN…

"Eril,hari ni kita ada klien dari Syarikat White Colour.Diaorang kata nak jumpa kita waktu lunch nanti.Kau kena ada sekali.Kalau tak susah kita nanti,okay?"

"Alah aku malaslah.Lagipun aku ada banyak lagi kerja yang belum settle.Apa kata kau pergi aje dengan Mira.Suruhlah dia teman kau.Itupun susah ke?"

"Jangan nak ngada-ngada.Macam manalah syarikat ni boleh ada CEO macam ni?Isyhhh…pelik…pelik."

Seketika bergema suara tawa mereka.Tiba-tiba ingatan terhadap Syauqina menjengah ke ruang fikiran.Sudah hampir dua tahun Syauqina pergi.Perginya tanpa memberi khabar berita.Sihat ke dia sekarang?Entah-entah dah kahwin kot,Khairil membuat hipotesis sendiri.

"Woi!Berangan pulak dia.Kau masih teringatkan Syauqina ke?Sudahlah-sudahlah tu.Bunga bukan sekuntum.Pergi seorang kau carilah yang lain.Macamlah kau tak tahu…"

Khairil mengukir senyuman pahit.Bukan mudah untuk melupakan Syauqina.Gadis itu telah berjaya mencuri hatinya.Gadis yang berjaya memecahkan tembok egonya.Tiada yang bias menggantikan tempatmu di hatiku,Syauqina.Aku akan setia menunggu kau.Aku akan pastikan kau akan menjadi milikku jua.Sambutlah cintaku Syauqina.

"Tidak Man.Aku akan tetap tunggu Syauqina.Dia terlalu istimewa untuk aku.Aku menyesal dengan perbuatan aku terhadap dia dulu.Aku mesti dapatkan dia Man."

"Okaylah.Kau tunggulah dia sampai ke tua.Sampai janggut tu bertukar warna putih barulah terhegeh-hegeh nak kahwin.Eloklah tu.Kalau tak ada usaha macam mana kau nak jumpa dia?Cuba kau cakap dengan aku.Macam mana?"

"Masalahnya Man,dah puas aku cari dia.Kau cakap aje kat mana,semua aku dah pergi.Dari tempat yang aku tahu sampailah ke cerok mana aku pun tak tahulah.Tapi,dia tetap tak ada.Mungkin bukan jodoh aku kot?"

"Relakslah Eril.Kau kena sabar banyak-banyak.Kalau ada jodoh tak ke mana.Wei pukul berapa dah ni?Alamak!Dah waktu lunchlah.Cepatlah Eril,kita dah lambat ni."

"Yelah.yelah.Kau ni suka tau gelabah tak tentu pasal.Tak ke mananya klien kita tu.Risau sangat."

"Mahunya tak risau?Lainlah kau…."

*************************************

"Mananya klien kita tu.Tengok,dia pun tak sampai lagi.Kau ni betullah…"

"Ala sorrylah.Manalah aku tahu kalau dia tak datang lagi.Apa kata kau belanja aku makan?Lagipun perut aku pun dah meragam ni."

"Asyik-asyik aku aje yang belanja kau.Sepatutnya kau yang belanja aku.Ini tak…"
"Bolehlah Eril.Lagipun aku tengah sesak ni.Tolonglah…"

Khairil mengambil tempat di tepi dinding.Dia memesan jus oren dua.Dia melihat orang sekeliling,cuba mencari gadis itu tetapi hampa.Dia kemudiannya tunduk memandang meja dengan pandangan yang kosong.

"Assalamualaikum…"

"Waalaikummussalam…"

Khairil mendongak.Hampir gugur jantungnya apabila memandang gadis di hadapannya.Betul ke apa yang aku nampak ni?Tanpa diduga Syauqina turut memberikan aksi yang sama.

"Betul ke ni Syauqina?Ke mana awak pergi Qina?Dah lama saya cari awak.Awak sihat?"

"Saya rasa awak silap oranglah.Saya datang sini sebab hal kerja.Saya tak ada kena-mengena dengan awak.Sorry."

"Tunggu dulu Qina.Saya ada hal nak cakap dengan awak.Jom kita ke tempat lain?"

"Apa ni Eril?Dia kan klien kita?Kau nak bawa dia pergi mana?"

"Nanti aku cerita kat kau.Nah ambil sepuluh ringgit buat tambang teksi."

Syauqina hanya menurut langkah Khairil dari belakang.Khairil mahupun Syauqina,masing-masing lebih selesa berdiam diri.Macam mana aku boleh terserempak dengan Khairil pulak.Dahlah aku meluat tengok muka dia.Tahan ajelah…

"Syauqina kenapa awak larikan diri dari saya?Saya ni jahat sangat ke sampai awak benci tengok muka saya.Ada apa-apa yang awak tak puas hati dengan saya?"

"Entahlah Khairil.Saya pun tak tahu nak cakap apa.Awak ada otak so fikirlah sendiri.Saya malas nak campur urusan awak lagi.Saya ni kan cuma layak jadi orang gaji aje,betul tak?"

"Qina,saya tak suka awak cakap macam tu.Awak cukup istimewa di hati saya.Tak ada istilah kuli ataupun orang gaji.I love you Nur Iman Syauqina.I want you to be my wife.Sudikah awak terima lamaran saya ni?"

Syauqina terpaku,tidak mampu mengeluarkan kata-kata.Seketika pandangan mereka bertaut.Syauqina cuba mencari kebenaran di sebalik mata yang berkaca itu dan ternyata cintanya terhadap Khairil tidak pernah padam.Begitu juga dengan Khairil.Dia berjanji kepada dirinya sendiri bahawa dia akan menjaga Syauqina sebaik mungkin.Mungkin mengatasi nyawanya sendiri.

"Maafkan Qina,Eril.Qina tak ada niat nak tinggalkan Khairil.Qina betul-betul sayangkan Khairil.Maafkan Qina."

"It’s okay.Memang patut pun Qina buat Eril macam tu.Kalau tak,rasa-rasanya Eril pun tak kenal dengan diri Eril sendiri.Thanks sayang.I love you."

"I love you too."

Khairil mengucup tangan Syauqina.Dia menggenggam erat jemari Syauqina bagai tidak mahu melepaskan gadis itu pergi dari sisinya.Dia berjanji akan membahagiakan Syauqina sedaya mampu.Bagi Syauqina pula,cukuplah Khairil menyayangi dan mencintainya sepenuh hati kerana atas dasar itulah hubungan mereka akan bertahan,mungkin hingga ke gerbang perkahwinan.Semoga Allah meredhai hubungan ini,Amin…
posted by Penulisan2u @ 2:31 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
19 Comments:
  • At 4/3/09 2:44 PG, Blogger nadiah_abdllah said…

    Erm...
    Dah biase cerita gaduh-baik-cinta.
    ok jugak cite ni...

     

  • At 4/3/09 9:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pnjg siottt...
    berpinar mate aku bace

     

  • At 4/3/09 11:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    entah ape 2 tah citer ni.. sorry la tp bagi saya banyak merapu...xder feelinggggg

     

  • At 4/3/09 3:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg pun..
    x best..
    xde kronologi...bile bace xde feeling..
    mendatar je jln citenye.

     

  • At 4/3/09 4:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh laa...best la gak

     

  • At 4/3/09 11:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ad best... ad x best
    oke je cite nih

    (:~D)

     

  • At 5/3/09 4:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x jd nak bace
    panjang sgt..

     

  • At 6/3/09 12:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar citer neh, weh korunk smua neh kenape harh. nnti dye buat pendek korang kate pendek sngat lah... malas nk bace la... sket mata lah... jangan bagi comment klu nk sket kn aty org len kali okay?? korunk cube belaja bagi comment yang jage aty orang?!

    taniah kepada penulis!

     

  • At 6/3/09 4:44 PG, Anonymous faeza said…

    agak la...dh biasa dh dngr tapi ok la...dri awl baca sey dh tau dh ape akan jadi strusnya...

     

  • At 6/3/09 5:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alhamdulillah...terima kasih atas komen2 y diberi...sy akan usahakan apa y termampu...

    [penulis]

     

  • At 6/3/09 11:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    last-last dah blh agak dah..
    :D

    ~myza2l~

     

  • At 8/3/09 5:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape mesti dorang bersama?
    gaduh je mesti pas2 bersama.
    kalu da x suke, x suke la.
    ei.....grm.
    sory...teremo lak.

     

  • At 8/3/09 11:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestla crite ni..emm,,..=)

     

  • At 12/3/09 4:04 PG, Anonymous ynawhite said…

    ermmm...xbest pon..meleret2..b'pinar mate aku bc..feeling xde..ending pon awal2 mmg da agak..bt la cite lgu laen lak ye..

     

  • At 18/3/09 6:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ur crpen reali vey nce....

     

  • At 19/3/09 9:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus cite ni..biasa la gaduh-baik-cinta.... :)

     

  • At 22/3/09 2:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xbest langsung

     

  • At 24/3/09 4:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam bg sayer faizie
    citer ni menarik tapi lagi menarik jika watak heroinnye x terima terus hero...baru ada ckt t.tyer2...aper2 pon well done penulis..hopefully sucess

     

  • At 26/3/09 5:37 PTG, Anonymous ckin said…

    saye setuju ngn pendpt di atas.mase kat ending die tu cepat sgt heroin terima heronye..mnjdkan cte ni kurang menarik.pape pun satu percubaan yang bagus.teruskan usaha

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group