BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Februari 13, 2009
Cerpen : Jiran Baru
Nama Pena : Hanni Ramsul

"Lang...,"
"Hmmm...,"
"Bosanlah...,"
"Hmmm...,"
"Lang....
"Hmm....,"
"Achong mana?,"
"Entah. Katanya nak jalan-jalan. Ambil angin,"
"Macamlah kat sini tak boleh ambil angin...,"
Lang menoleh. Memandang wajah comel Toy.
"Kau ni Toy. Macam tak kenal dengan Achong pulak. Achong tu bukan macam kita. Mana boleh nak ambil angin macam kita ni...,"
Toy tersengih.
"Ya juga. Aku lupa....,"
"Oit! Korang berdua!,"
Lang tersentak. Toy hampir tergolek. Nasib baik tangan kecilnya sempat mencapai sesuatu untuk di pegang. Kalau tidak... dia menelan liur melihat tingginya tempat dia berada saat ini. Mahu berkecai kalau dia jatuh.
"Kau ni Achong! Terkejut aku! Kalau aku jatuh, macam mana? Kau bukannya boleh sambut!,"nyaring suara Toy menjerit. Lang mengangguk laju tanda setuju.
"Sorrylah,"
"Sorry...sorry...sorry. Itu sajalah yang kau tahu,"sampuk Lang sambil menyelak rambutnya yang mengurai panjang.
"Aku ada berita nak beritahu ni,"
"Apa dia?,"
"Turunlah. Sakit leher aku duk mendongak ni,"
"Kau tak payah dongak pun tak apa Achong. Muka kau bukan mengadap kami pun. Kau mengadap pokok petai tu buat apa?,"
Achong tersengih.
"Ye ke?,"
Toy menggeleng sambil tersengih.
"Aku cakap ajelah ya. Tak payah dongaklah ya,"
"Cakap jelah Achong. Tak payah nak sakitkan tengkok kau tu. Kan patah, susahlah,"
"Kita ada jiran barulah,"
"Ya ke? Mana kau tahu?,"
"Aku jalan-jalan tadi. Nampak pula ada orang angkut barang kat rumah kosong sebelah rumah kita ni,"
"Rumah besar tu?,"
"Ha ah,"
"Hmm... entah berapa lamalah tu,"
"Kenapa? Kenapa kau cakap macam tu?,"Toy bersuara mendengar kata-kata Lang. Sedikit pelik kata-kata yang meniti di bibir Lang.
"Kau tak perasan ke? Sejak dari kita mula duduk kat sini, dah berapa ramai orang pindah masuk rumah tu? Paling lama bertahan pun, empat lima hari je. Lepas tu, terus pindah tempat lain,"
"Ha ahlah. Baru aku perasan. Kenapa ya?,"
Achong bersandar pada pokok petai. Turut memikirkan punca jirannya terlalu sering bertukar ganti.
"Agaknya rumah tu keras tak?,"Toy mula menduga.
"Memanglah keras badigol. Kan semua buat dari batu bata tu. Bersimen lagi,"sampuk Achong sedikit beremosi. Bodoh betul tekaan Toy.
"Kau sepuluh kali badigol! Maksud aku, agaknya, rumah tu berhantu tak?,"
"Ish kau ni! Seratus kali badigol lah. Janganlah sebut benda-benda macam tu, malam-malam macam ni. Meremang bulu roma aku,"Lang menjerit marah. Segera mengengsot rapat ke tubuh Toy.
"Kau ni, tak padan dengan besar. Panakut sangat,"
"Kau tu yang cabul sangat,"
"Janganlah rapat-rapat dengan aku. Rambut kau busuklah. Dah berapa lama kau tak cuci rambut ni? Belajar-belajarlah cuci rambut. Buat treatment sekali-sekala. Rambut dah macam bulu penyapu lama, aku tengok,"
"Mulut jaga sikit ya. Pasal rambut aku, kau jangan nak mengata,"
"Oit! Dah lah tu. Janganlah gaduh. Aku belum habis cakap pasal jiran kita ni,"
"Apa lagi yang kau nak cakap?,"laju Lang bertanya sambil mencebik ke arah Toy.
"Yalah. Dah nama pun jiran kita. Kita ni pula kan, duduk kat kampung. Takkan tak nak pergi ziarah. Berkenalan. Macam tak manis pula kalau kita tak pergi. Sebelah je dengan rumah kita ni,"
Lang mengeluh perlahan. Kata-kata Achong dia nampak ada kebenarannya.
"Betul juga cakap kau tu,"
"Kalau betul, bila kita nak pergi?,"
"Aku rasalah. baik kita tunggu dulu dalam seminggu ke. Tengok jiran baru kita ni, serasi ke tak duduk kat rumah tu. Biar mereka sesuaikan diri dulu. Lepas tu, baru kita pergi ziarah mereka,"
Toy memandang wajah Lang yang seperti sedang berpidato lagaknya.
"Aku ikut je,"balas Toy pendek.
"Aku pun...,"suara Achong pula mula mencelah.

****

"Macam mana? Okay?,"
Badri tersenyum.
"Okay,"
"Tak ada apa-apa masalah?,"
"Dah dekat seminggu. Tak ada apa-apa pun. Agaknya penyewa dulu tu, tak suka dengan kawasan ni kot. Yalah. Sunyi. Banyak pokok besar pula tu,"
"Agaknya lah. Kalau kamu suka, baguslah. Risau juga pakcik, takut-takut tak sampai seminggu kamu nak pindah ke tempat lain,"
Badri tergelak kecil.
"Tak adalah. Setakat ni, tak ada pula gangguan pelik-pelik. Lena je kami anak beranak tidur. Tak ada masalahlah pakcik,"
Ku Seman tersenyum kecil. Harap-harap kata-kata Badri, boleh dia pegang. Bukan satu dua keluarga yang masuk ke rumah ini. Sudah terlalu banyak. Semuanya cuma bertahan dua tiga hari sahaja. Tidak tahu di mana silapnya. Kata mereka ada gangguan. Bila dia cuba bermalam di banglo itu, tiada pula apa-apa gangguan.
"Kalau boleh saya tahu, gangguan apa yang orang-orang sebelum ni cakap?,"
"Macam-macam. Tak payahlah pakcik cerita. Kan buat kamu sekeluarga takut pula,"
"Tak apa pakcik. Pakcik cerita sajalah. Tak ada apa yang nak ditakutkan,"isteri Badri menyampuk tiba-tiba.
"Gangguan sayitan agaknya. Mereka cakap mereka nampak hantu,"
Badri tergelak kecil.
"Macam-macamlah,"dia bersuara tenang.
Ku Seman diam seketika.
"Kamu tak percaya ke pada benda tu semua?,"
"Entahlah pakcik. Bagi saya, kita beriman hanya pada ALLAH. Kita cuma takut hanya pada DIA. Benda-benda macam ni, sekadar iblis yang nak lemahkan kita saja,"
"Baguslah kalau kamu fikir macam tu,"
"Cuma...,"Badri bersuara perlahan. Membuat jantung Ku Seman berdegup sedikit kencang. Mahu pindah lagi ke?,"
"Cuma apa?,"soalnya dalam gundah.
"Tu... pokok besar depan pokok petai tu. Kawasan tu, kawasan pakcik ke?,"
"Ya. Kenapa?,"
"Kenapa tak ditebang saja?,"
"Tebang? Kenapa?,"
"Menghalang jalan. Simpang kat pokok tu tajam. Silap-silap boleh accident kat situ,"
"Memang selalu accident kat situ. Kawasan keras juga tu,"
Badri tersenyum panjang.
"Keras ke lembut ke, itu kita tak tahu. Tapi, pokok tu memang menghalang pandangan. Sebab tu senang accident. Kalau boleh tebang, lebih lapang rasanya,"
"Yalah. Nanti pakcik suruh orang tebang,"
"Terima kasih pakcik,"
Ku Seman cuma tersenyum nipis. Matanya memandang pohon besar yang merendang. Letaknya memang tidak jauh dari banglonya itu. Melihat pokok itu, seperti biasa, bulu romanya meremang. Bagai ada mata yang sedang memerhatinya dari situ.
"Dah nak maghrib ni. pakcik balik dululah. Saja je datang menjenguk. Takut-takut ada apa-apa masalah ke,"
"Tak ada, pakcik. Cuma, lusa,jemputlah datang ke sini. Saya nak buat kenduri sikit,"
"Yalah,"
Badrul tersenyum senang. Mengiringi Ku Seman sehingga ke pintu pagar. Kereta Ku Seman bergerak perlahan. Dia cuma memandang. Kemudian matanya dihalakan ke arah pokok besar yang merendang. Betul-betul berhadapan dengan rumahnya. Memang agak menyeramkan lokasi banglo yang disewanya ini.

***

"Betul ke?,"
"Betullah. Aku nak tipu, buat apa? Aku ada di rumah sepanjang hari, hari ni. Aku nampak dia tunjuk ke arah rumah kita. Naik segan pula aku. Tak manis betul kita buat macam ni kat jiran kita. Bukan kali ni saja dia tunjuk-tunjuk arah rumah kita ni, dah banyak kali sangat"panjang lebar Lang membebel.
"Hari tu, kau juga yang cakap, kita tunggu dia serasi dengan rumah barunya dulu. lepas tu, baru kita pergi melawat. Hari ni, kau cakap lain pula,"
"Yalah. Tapi, bila fikir-fikir balik, masa dia baru pindahlah , kita patut jengukkan muka. Ini, dah lama baru nak terhegeh-hegeh pergi. Seganlah pula rasanya,"
"Dah tu, nak pergi ke tak nak ni?,"Achong mencelah.
"Pendapat kau macam mana, Toy?,"
"Aku ikut saja. Lagipun, aku memang suka masuk rumah orang. Macam-macam aku boleh tengok,"
"Tengok je....,"
"Yalah...yalah.... Aku tahu. Dah lamalah aku resign dari kerja lama aku tu,"
Lang tersenyum melihat wajah kelat Toy.
"Bila kita nak pergi?,"
"Malam ni?,"
"Malam ni?,"soal Achong was –was.
"Yalah,"
"Tapi, Lang. Ramai sangat orang tu,"
"Alaa... kita tunggulah semua orang balik,"
Toy diam mendengar jawapan itu. Sama-sama merenung ke arah banglo di hadapan mereka. Menunggu sehingga tetamu pulang.
"Betul ke kau nak pergi ni?,"Achong bersuara tiba-tiba.
"Kenapa, Achong?,"
"Instinct aku cakap, better kalau kita tak pergilah,"
Toy mencebik.
"Aku...kalau mamat ni dah mula cakap omputih, memang aku menyampah tau!,"Lang bersuara geram. Tiap kali Achong bercakap begitu, rasa takut yang luar biasa mula menyelubunginya. Rasa takut yang cetuskan pula rasa geram.
"Betul ni,"
"Sudah. Kalau kau tak mahu ikut, aku pergi dengan Toy saja. Kau duduk rumah diam-diam,"
"Kau pergi... aku nak ikutlah,"
"Pulak...,"
Achong tersengih dalam diam.
"So, kita pergi sekaranglah ya? Tetamu pun dah tak ada tu,"Toy memberi cadangan. Disambut dengan anggukan dari Lang dan Achong.

***
Marsitah menyusun pinggan yang baru dilap, ke dalam bakul.
"Bang...,"
Tiada jawapan. Mersitah menoleh ke belakang. Mencari bayang suaminya. Tiba-tiba berada sendirian di ruang dapur, membuat dia berasa tidak sedap hati.
"Bang...,"
"Apa dia?,"
"Temankan Mar kejap,"
Badri tergelak. Tidak pernah isterinya minta berteman. Tiba-tiba malam ini lain pula gayanya.
"Kenapa?,"
"Entahlah. Mar rasa lain macam. Berdebar-debar pun ada,"
"Tak ada apa-apalah,"
Marsitah diam. Badri berlalu semula ke ruang hadapan. Mahu atau tidak, Marsitah terpaksa menyambung kerjanya sendirian. Angin malam tiba-tiba terasa terlalu sejuk. Dia melihat tangannya. Bulu romanya mula meremang. Lebih membuat dia berdebar apabila terasa ada sepasang mata sedang memerhatinya.
"AstraghfirllahHalA’zim...,"dia terjerit kecil apabila selintas bayang putih melepasi tingkap nako di hadapannya. Serta merta membuat jantungnya terasa mahu pecah.
"Abang! Temankan Mar kejap,"
"Abang nak kemas kat depan ni,"
Hampir menangis dia mendengar jawapan suaminya itu. Dia cuba fokuskan perhatian pada pinggan di tangannya. Tidak mahu membenarkan fikirannya mereka ilusi yang bukan-bukan. Turun naik dadanya apabila satu ketukan lembut terdengar di pintu dapur. Bermula dari ketukan perlahan dan semakin kuat dan kuat.
"Siapa tu?,"
Diam.
Marsitah mengeluh panjang. Barangkali ada kucing yang berkeliaran di luar. Dia cuba meyakinkan mindanya yang sudah mula memproses rasa takut.
Ketukan berbunyi lagi. Kali ini, bersama rasa takut, hadir sekali rasa ingin tahu. Perlahan dia bergerak ke arah pintu. Daun pintu dikuak perlahan-lahan. Kepala dijengulkan sedikit keluar. Tiada sesiapa. Perlahan dia menelan liur.
"Hai... takkan kecil benar bukanya. Macam mana saya nak masuk?,"
Sebaik dia mahu menutup semula pintu dapur, satu suara aneh melekat di cuping telinga. Dia menolak pintu. Mahu mencari suara itu.
"Abang! Pocong!!!,"Marsitah menjerit hysteria. Berlari ke ruang tamu. Hampir pengsan melihat satu objek kuning kusam yang berikat atas dan bawah tegak berdiri di hadapannya.
"Abah! Budak hijau belek tabung adik!!!,"
Badri tergamam seketika. Melihat isterinya yang berlari dari dapur. Dan anaknya yang berlari laju menuruni anak tangga.
"Kenapa ni?,"
"Ada pocong kat dapur bang.... Betullah orang cakap. Rumah ni berhantu,"
"Budah hijau tu pegang tabung adik!,"
"Cuba bertenang dulu. Cerita satu-satu,"
Marsitah terduduk di sofa. Ngeri teringatkan bayangan yang bermain di matanya sebentar tadi.
Baru dia hendak membuka cerita, pintu utama pula, diketuk seseorang. Marsitah sudah menggigil. Menarik anak ke dalam pelukannya.
"Mar takut, bang,"
"Tak ada apa yang nak di takutkanlah,"
Ketukan berulang lagi.
"Janganlah buka bang,"
"Mar duduk sini. Biar abang tengok...,"Badri bersuara sambil bergerak ke pintu utama. Bibirnya laju membaca sesuatu..
"Bismillahirrahmanirrahim...,"
Pintu dibuka perlahan.
"AstraghfirllahHalA’zim...,"Badri bersuara dengan nada sedikit terkejut. Terkejut dengan kehadiran makhluk berambut panjang yang bergentayang di hadapannya itu. Bersama senyuman yang mengerikan....

***

"Aku tak kira. Aku nak pindah,"
"Kita nak ke mana lagi?,"Toy bertanya. Sedikit penasaran dengan apa yang menimpa mereka. Tidak tahu jampi apa yang dibaca jirannya itu, tubuhnya panas serta merta.
"Sampai hati dia buat kita macam ni,"hiba Achong bersuara sambil bersandar pada pohon petai.
"Habis rambut aku,"luah Lang sambil membelek rambutnya yang hangus. Toy pula membelek tubuhnya yang sedikit kehitaman. Kemudian merenung ke arah Achong.
"Habis baju kau Achong,"ujar Toy perlahan. baju berwarna kuning kusam yang sekian lama membalut keseluruhan tubuh itu, turut hangus di sana sini.
"Aku nak pindah. Aku nak packing barang-barang aku,"
"Kita mana ada barang-barang Lang. Apalah kau ni,"
"Tak kisahlah. Yang penting aku nak pindah. Aku senyum kat dia. Sebab nak beramah mesra. Dia hanguskan rambut aku,"
"Aku pula, bukannya aku main masuk je. Aku siap minta izin lagi. Ketuk pintu dulu. Elok dengar suara aku, terus dia hysteria. Pelik betullah aku,"
"Aku pun sama. Aku cuma nak tengok tabung dia. Comel tabungnya. Laju je dia pergi mengadu kat bapak dia. Bapak dia tu, kejamlah,"
"Memanglah kejam. Tapi, dia bukan lawan kita. Dia kuat sangat. Kita tak boleh tinggal kat sini lagi. Rumah kita dah tak aman. Kita kena pindah,"
"Kita nak ke mana?,"
"Kuala Lumpur?,"
"Uishh.. jauhnya. Kuala Lumpur tu besar. Kalau kita sesat, macam mana?,"Achong bersuara risau.
"Tak adanya sesat. Aku dengar, kawan-kawan aku cakap, kat sana banyak port yang sesuai untuk kita bina rumah baru,"
"Aku ikut aje,"seperti biasa Toy menjawab. Cuma, kali ini, nadanya sedikit lemah.

****
"Nasib baik aku dah SMS kawan aku kat KL. Dia pun dah booking satu tempat untuk kita. Kalau tak, merempatlah kita jawabnya...,"
Achong mengangguk setuju. Toy pula cuma memandang sayu dari celah dahan petai. Melihat rumahnya ditebang dengan rakus. Dia melihat pula ke arah jiran barunya yang sibuk memberi arahan.
"Selalu, bila kita dapat jiran baru, jiran kita yang pergi. Tapi, dengan dia ni... kita pula yang kena mengalah. Dahlah buat kita macam ni. Rumah kita pun ditebangnya. Apalah salah kita pada dia,"Toy bersuara hiba.
"Entahlah...,"Achong menjawab sedih. Sekian lama tinggal di situ, akhirnya dia terpaksa mencari rumah baru.
"Bila kita nak berangkat, Lang?,"Toy bersuara lagi.
"Malam ni. Tengah malam ni...,"

****

Label:

posted by Penulisan2u @ 3:17 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
41 Comments:
  • At 13/2/09 4:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mule2 baca cm dh ade instinct yg toy,lang n achong tu bkn spesies manusia..haha...nsb baik x seram mane..dh la baca pg2..
    gud job hanni!

    ~aKu~

     

  • At 13/2/09 9:36 PG, Anonymous wendy said…

    mula2 tak paham sangat..ulang2 balik then baru paham..
    hantu pun boleh cam tu jugak ekk?
    toyol,pocong dan ponti...hahahahaha
    suker sangat!!

     

  • At 13/2/09 11:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahaha.....mmg syok btllah.mmg best n bc smpai pnat nk ktawa.

     

  • At 13/2/09 1:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kelakar la cite nie..hahaha
    good job writer..
    keep it up k...

     

  • At 13/2/09 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story.... klakar pun ada.. idea yg baik!.. hahahah

     

  • At 13/2/09 2:11 PTG, Blogger may E said…

    thumb up!!!!
    besh besh besh

     

  • At 13/2/09 2:48 PTG, Blogger eMi mLi said…

    hehe ... unik

     

  • At 13/2/09 2:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha

     

  • At 13/2/09 3:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku suka... hahahha
    thumb up!!!

     

  • At 13/2/09 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agaknye karakter dalam ni xperasan dia hantu kan?
    hahahaha...
    bley tahan la citer awk ni...

     

  • At 13/2/09 4:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh....... gile aku igt owg

     

  • At 13/2/09 10:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bukan ponti la.. Lang tu Langsuir!! hahaha....
    dussshhh!! menarik idea anda ni!!

     

  • At 13/2/09 11:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cayalah hanni...cter yg u buat mmg best..yg lucunya nme hantu pun ade singkatan erk..hehe..

     

  • At 14/2/09 12:45 PG, Blogger [syarimoney] said…

    cite ni best.
    tp lain dari yg lain yg pnh hanni ramsul buat.
    hurm, boleh di perbaiki lagi...
    tp bg i lah,
    i lagi suka hanni ramsul buat novel
    sbb bile dia buat novel, cerita dia best cket...
    ape2 pun pd hanni ramsul,
    sentiasalah mengeluarkan cerita yang menyeronokkan.
    x sabar nk tunggu hasil karya yang lain dr hanni. =)

     

  • At 14/2/09 1:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahhaha...lawak tul...

     

  • At 14/2/09 3:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kak hanni sye nie dah la bce sorang2 pgi2 bute lak 2...mnakutkn la...
    kak hanni dah xbuat novel or cerpen 'love' ker??

     

  • At 14/2/09 8:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte ni best.... lawak pun ada.
    lain drpd yg lain....

     

  • At 14/2/09 10:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahhaha..
    idea sangat kreatif..
    penulis yg kaya dengan imiginasi..
    4.8 dari 5

     

  • At 14/2/09 11:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kah3,,
    adeiii...penat r bace smbil gelak nih
    ^.^

     

  • At 14/2/09 2:36 PTG, Blogger ...sarah n... said…

    different + interesting = superb...!!!!


    keep up the gud work...

     

  • At 14/2/09 4:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuhh, antu pon leh sms
    kagum tul ngn zaman skrg
    good job writer

     

  • At 14/2/09 4:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thanks..
    simple.. tp seronok..
    terharu.. uhuhu

     

  • At 14/2/09 5:21 PTG, Anonymous a said…

    heheh..
    nice story la..i like it..
    unik n intersting..

    keep it up writer..
    gud luck..:)

     

  • At 14/2/09 10:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erk..
    seramnyee..
    jgnla buat citer camni..
    sy dah la lemah semangat..
    ppape pon best!
    4 stars to u! ****

    ~~PapaTul~~

     

  • At 14/2/09 11:15 PTG, Anonymous ana said…

    bestla kelakar inagatkan orang tadi... gelak sendiri..emm terpedaya...

     

  • At 15/2/09 2:13 PG, Anonymous coffin said…

    best gile cete nie... lain drpd yang lain...
    memula ingtkan toy, ahchong ngan lang budak2 nakal kat kampungn tu....
    bile dh abes baca...lor...br tau dorunk nie specis hantu rupanya... cute gile cete nie...
    teringat plak penah baca novel ahadiat akasha... =)
    btw writer, teruskan menulis...
    wat cete lagi gile besh....
    <3

     

  • At 15/2/09 3:26 PG, Anonymous ak said…

    cite yg kreatf
    keep writg r to da writer

     

  • At 15/2/09 9:14 PTG, Anonymous far_east said…

    hahahaha...lawak gler arr cter nie...xsuspek pun depa tiga bukan org...nice story la...walaupun mula2 confius gak bab per tuan rumah xjemput diaorg dtg knduri hehehe tp bla dh abeshh baca baru tau apa sebabnyer...

     

  • At 16/2/09 9:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best....

     

  • At 16/2/09 11:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha....memang superb!!!
    agaknya lang(suir),toy(ol) ngn achong 2 mangsa acciden kt area pkok 2 kot..hahahaha...
    tumbs up 2 da writer..

     

  • At 17/2/09 2:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ehehehe.... klakar le cite ni....
    jarang2 dgr cite mcm ni....

     

  • At 21/2/09 1:51 PTG, Blogger milo lilo said…

    bhahaha.
    gile best

     

  • At 23/2/09 5:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klakar cite ni ..hehehe

     

  • At 26/2/09 1:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..unik..suka

     

  • At 17/3/09 3:15 PTG, Anonymous ms.loly said…

    perghh..
    best giler citer nie..
    idea yg unik..
    igt kt org..spesis ln rupe nye..

    nice story..
    ks 7 bintg kt writer..
    *******

     

  • At 19/3/09 5:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh3!!!
    hehe,,lawak sieyh,,,
    laen dri yg laen,,igtkn cte 'love' jea yg ade..
    ske r!!gud job!!

     

  • At 19/3/09 6:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    keep it up.
    kreatif dan unikkkkk....
    best ne... heheheheh

     

  • At 22/3/09 2:37 PTG, Anonymous amrie2009@gmail.com said…

    best dan kelakar.pandai dia buat cerpen.

     

  • At 2/7/10 5:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x prasan lgsung yg tu hantu...
    da abes bce,,bru prasan...haha..
    mcm komen2 yg ats tu pon...
    antu pon ade nme sngkatan..
    hahaha

     

  • At 5/4/11 6:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha..best gler..kelakar lak tu..

     

  • At 30/5/11 2:33 PTG, Blogger Ad_dEen said…

    cam bangkai kelakar..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group