BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Februari 18, 2009
Cerpen : Apa yang 7, budak tembam
Nama Pena : snow girl

"APA YANG 7,BUDAK TEMBAM??!!"
Aku dan Qila menyilang jari kelingking antara satu sama lain sebagai satu tanda perjanjian yang kami tidak akan memakai baju sekolah dan diraba-raba akibat berebut menaiki bas awam ke sekolah lagi.Dengan berakhirnya kertas ekonomi satu tadi maka tamatlah zaman persekolahan aku selama 12 tahun.Aku dan Qila berkawan baik sejak dari sekolah rendah lagi.Kami bergambar dan ‘berposing’ maut untuk dijadikan kenangan terakhir berbaju sekolah di dalam bas.Walaupun orang pandang kami seolah-olah kami jakun baru pertama kali naik bas, tetapi kami tebalkan juga muka.Bagi kami,ini adalah hari ‘merdeka’ kami setelah sebulan kami ‘berperang’ di medan peperiksaan.Qila mempunyai agenda sendiri sepanjang cuti SPM kelak,Qila telah terpilih untuk mengikuti latihan PLKN di Sarawak manakala bagaimana pula dengan aku???Ke mana arah tuju aku selepas ini???Semuanya masih kelihatan samar-samar,masih lagi menjadi seribu persoalan.
Alhamdulillah aku telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran di Maktab Perguruan Tuanku Bainun,Pulau Pinang dalam bidang Pendidikan Jasmani.Semuanya berjalan dengan lancar sepanjang minggu suai kenal. Hari pertama aku di dalam kelas merupakan satu kenangan pahit dan manis pada masa yang sama.Seorang senior memanggil aku ke kelas sebelah.Demi menjaga reputasi sebagai budak junior, aku dengan rasa serbasalah berjalan menuju ke kelas senior dan berdiri di hadapan mereka.Aku tertunduk malu.Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa malunya aku di saat ketika itu.
"Wei,aku nak tanya ni.Makanan kat café tu cukup tak?Yelah dengan saiz badan kau yang gemok tak berapa nak kurus tu, rasanya lauk satu café tu pun tak cukup,"gaya senior yang dikenali sebagai Azim membuatkan semua budak lelaki kelas itu tergelak.
Aku berlari masuk ke kelas dan membaringkan muka di atas meja.Air mata aku mengalir perlahan dan aku mula terkenangkan saat aku bersama Qila,Dila dan Syida.Geng aku yang tidak pernah menilai aku dari luaran malah mereka menerima aku seadanya.Aku rindukan mereka.Walaupun mereka popular dan cantik tetapi mereka tidak pernah memperkecilkan aku. Fizikal aku yang gemok dan pendek membuatkan aku tenggelam apabila berada dalam kalangan mereka.Walaubagaimana pun,mereka sentiasa memberi semangat dan kekuatan pada aku.Mereka sering katakan padaku yang aku comel dan gebu.Ianya sedikit sebanyak menaikkan keyakinan dalam diri untuk berhadapan dengan orang ramai.
"Rileks la,senior memang macam tu.Saje nak gurau-gurau dengan budak junior.Nak berkenalan lah katakan."Sapa seorang lelaki berdiri di hadapanku.
Suara lelaki itu mematikan lamunanku terhadap kenangan aku dan kawan baikku.Aku mendongakkan kepalaku dari terus berbaring.Lelaki itu mengambil tempat di sebelahku dengan muka yang selamba dan agak lama untuk lelaki tersebut menghadiahkan sebuah senyuman padaku.Itulah perkenalan pertama aku dengan Mohd Zafran Abd Halim yang kini selaku kawan baikku di Maktab ini.
"EH APA YANG BUATKAN KAU TEGUR AKU DULU EK MASE HARI FIRST KELAS KITA?Kan ramai lagi budak perempuan kelas kita yang cantik-cantik."Sambil aku teruskan menulis dalam diari pink aku.
"Sebab aku….."Eh pesal lak kau nak tanya-tanya ni.Kau ni busybodyla,Qis."Zafran meneruskan kerja di komputer ribanya.
"Yelah,masa tu kan aku ni sorang-sorangnya perempuan yang gemok,hodoh lak tu dalam kelas.Mana ada lelaki yang berani nak tegur aku."Aku mendagu di atas meja seakan mengenang kembali detik-detik perkenalan aku dengan Zafran.
"Cik Qistina Balqis,siapa kata kau gemok?Kau hodoh?Kau je yang fikir bukan-bukan.Orang tak cakap pun,Kau je yang memandai.Nak rendah diri konon.Aku tengok kau comel je,tembam lak tu.Nak je aku cubit-cubit pipi kau,"sambil Zafran tarik nota di atas mejaku.
"Mana ada comel.Kalau comel,dah ramai minat kat aku tau.Lelaki zaman sekarang nak yang ada potongan badan,bukan macam aku."Aku muncungkan mulut tanda merajuk.
"Oh,tak ada orang minat kau eh Qis?hmmm,Haikal la,Nizam la,Dafi la.Tak silap aku,pakcik sedara kau yang tua kerepot tu pun dah sangkut ngan kau kan?Habis semua tu bukan lelaki?Maknyah ke?Tak pun cume lelaki simpanan kau???"Sambil tangan Zafran hampir mencubit pipiku tetapi tingkahnya terhenti.Anak mata kami terpaut antara satu sama lain.
Aku tahu Zafran seorang kawan yang sangat menjaga adab dan batas pergaulan antara lelaki dan perempuan.Itu yang membuatkan aku menghormati Zafran.Aku banyak menceritakan masalah aku dengan teman lelaki ku pada Zafran.Sepanjang perkenalan aku dengan Zafran,dia jarang bercerita mengenai perempuan.Setahu aku,Zafran baru lepas putus cinta dengan teman wanitanya.Sekarang dia baru memulakan bibit percintaan dengan seorang perempuan bernama Raihana.Itu sahaja yang aku tahu kerana Zafran seorang lelaki yang amat perahsia.Bila aku dan Zafran berjumpa,yang akan banyak berceloteh mestilah aku.
"Aku dah couple dah dengan Raihana."kata zafran selamba.
"Kau ni biar betul?Tak cayela aku.Kau mesti guna ayat jiwang ni kan?"sambil aku sibuk berbalas SMS dengan Haikal.
"Eh sorry sikit,bukan Zafranlah nak jiwang-jiwang ni.Aku pun bukan lelaki mat bunga tau.Sebenarnya,Raihana yang ajak aku couple.Dah alang-alang aku single,aku terima jelah."
"Ok,ok aku percaya.Sekarang kau dah ada Raihana ni jangan lupa kat aku lak.Ni aku nak tanya soalan bonus kat kau,KAU SAYANG AKU TAK?"sambil aku mengeluarkan diari pink aku dari beg dan mencatat sesuatu.
"Aku…………"Belum sempat Zafran menghabiskan kata-katanya pensyarah English masuk dan aku mengenyitkan mataku sambil tersenyum manja.Zafran kembali ke tempat duduknya.
"Zafran,sorry aku terlambat.kau jangan marah eh.Aku ada hal sikit tadi,"aku berjalan ke arah Zafran yang sibuk mengutip cakera di atas padang setelah tamat acara melempar cakera peringkat saringan untuk sukan tahunan peringkat Maktab.
"Kau tu memang pemalas.Dahla aku tak kisah pun,malas aku nak layan."Zafran berlalu tanpa memandang aku.
Sejak peristiwa itu,aku dengan Zafran semakin renggang dan mula tidak bertegur sapa.

Balqis : Zafran,kau marah aku ke?
Zafran : Taklah.
Balqis :Aku minta maaf sangat.Aku lambat dua jam hari tu sebab temankan Wanie gi Bank.Tu je,Sorry aku tak bagitahu kau.
Zafran : Ok
Setiap kali aku SMS minta maaf dekat Zafran,balasnya mesti pendek.Ok dengan tanpa noktah dan kadang kala tidak berbalas langsung.Zafran tahu perangai aku yang tidak suka orang balas SMS tidak letak noktah.Aku paling anti orang macam tu.Zafran,kenapa ni?Besar sangat ke salah aku sampai kau menjauhkan diri.Kenapa kau ego sangat?Zafran…Hatiku berbisik pilu.
Hampir satahun aku dengan Zafran tidak bertegur sapa.Dalam kelas pun aku mengelak dari bertentang mata dengan Zafran.Kalau melibatkan tugasan,aku akan menggunakan orang tengah seperti rakan sebiliknya Zaid.Budak-budak kelas pun mula perasan perubahan hubungan kami.Apa yang mampu aku lakukan,berserah pada masa.Biar masa yang menentukan segalanya.Sepanjang ketiadaan Zafran banyak perkara berlaku.Ayah aku gagal dalam perniagaannya dan berhutang dengan ‘along’.Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga,Aku telah berpisah dengan teman lelakiku Haikal.
Tidak lama kemudian,bermulah detik perkenalan aku dengan seorang guru pelatih seMaktab denganku.Mohd Muzammil Bin Karim a.k.a Ustaz Amil kerana dia mengambil kursus dalam bidang Pendidikan Agama dan Al-Quran.Semuanya berlaku apabila Yahoo Messenger aku telah di’buzz’ oleh Ustaz Amil dengan nama samaran ‘ska_putra1104’.

Ska_putra1104 : Buzz…Buzz…
(15 minit kemudian)
Balqis17 : Assalamualaikum…
Ska_putra1104 : Lambatnya reply.Tak sudi nak kenal ke??
Balqis17 : Bukan tak nak kenal tapi Wiyerless susah nak dapatla kat kolej Dang Anum ni.Buat sakit hati je.hehehe .Nanti kita YM lagi eh.Dah nak offline ni.
Ska_putra1104 : Ok,Assalamualaikum..
Balqis17 : W’alaikumsalam.Nice to meet U!
Dari Yahoo Messenger ke SMS,mula berborak melalui telefon dan kerap berjumpa.Setelah hampir sebulan aku dengan Mil berkawan,akhirnya kami mengambil keputusan untuk serius dalam hubungan kami.Tanpa disangka,hubungan aku dengan Zafran mula rapat kembali.Aku pun tidak tahu sebab mengapa Zafran tegur aku dahulu dan kami mula berborak seperti biasa.Pada masa itu,aku tidak berani hendak mengaku pada Zafran bahawa aku telah couple dengan Mil kerana aku baru tahu daripada Zaid yang Zafran dan Mil berkawan baik kerana mereka sering ke surau bersama.
Aku dengan Zafran bertambah rapat apabila Mil menghadiri seminar di Kuala Lumpur selama dua minggu.Zafran mengajak aku keluar untuk menonton wayang.Aku tahu aku terikat dengan Mil dan sebagai teman wanitanya aku tidak pernah berahsia dengan Mil.Malah aku keluar dengan zafran pun dengan kebenaran Mil.Aku tahu aku masih belum menjadi hak Mil yang sah tetapi ini adalah bagi mengelakkan fitnah budak-budak Maktab apabila melihat aku dengan Zafran nanti.Pulau Pinang bukanlah besar mana pun,alik-alik pasti akan terserempak dengan budak Maktab juga.
"Eh pesal kau pandang aku macam nak makan aku je ni?Makan nasi ayam tu lagi sedap la."Sambil aku menggigit pen di mulut dan mengalihkan pandangan ke tempat lain.
"Tak ada la,saja aku nak tengok muka kawan baik aku ni.Dah hampir setahun aku tak bertegur sapa ngan kau kan.Pastu ni first time aku dapat keluar berdua dengan kau.Dapat borak lama-lama.Kau masih tak berubah kan,ke hulu-hilir dengan diari pink kau tu.Teringin aku nak tahu kau dok merepek apa dalam diari tu.Ngumpat aku eh?"Zafran merenung lama mataku.
"Tak ada maknanya aku nak tambah dosa mengumpat kau dalam diari aku ni.Aku tertanya la,sepanjang kita kenal dah hampir tiga tahun ni tak termasuk setahun kita gaduh ni kan,SAAT MANIS YANG PALING TAK PERNAH KAU LUPA APE EK?"Aku menghirup minuman pepsi,minuman kegemaran aku dan Zafran.
"Kau keluar dengan aku ni,Mil tahu tak?Ada orang hantar mesej kat aku suruh jaga kau baik2.Nombor ni mesti nombor Mil kan?Aku tak simpan nombor dia la."Seraya Zafran menghulurkan telefon bimbitnya padaku.
"Buat apa aku nak bagitahu Mil,aku dengan dia tak ada pape la.Tak tahu ni nombor siapa."Sambil aku pulangkan telefon bimbit pada Zafran.Pipi aku kemerah-merahan menahan malu dan cuba menyembunyikan hubungan aku dengan Mil.
Sehari suntuk aku keluar dengan Zafran,barulah aku tahu kenapa Zafran menjauhkan diri daripada aku dahulu.Ini adalah kerana Zafran marah pada aku yang menggedik dan terlebih manja dengan budak lelaki kelas aku yang lain sehingga ada orang yang mengata.Menurut Zafran,Hanim banyak menceritakan hal yang buruk pada Zaid tentang aku.Qis seorang yang gedik?Qis seorang yang sosial?Qis seorang yang penggoda?Zafran tidak tahan dengan cerita yang dibawa oleh Hanim bahawa aku dengan Zafran telah melampaui batasan antara lelaki dan perempuan..Zafran teramat marah dan berasa malu.Demi menjaga reputasinya sebagai bekas pelajar sekolah agama,Zafran mengambil keputusan untuk menjauhkan diri daripada aku.Itulah punca kerenggangan aku dengan Zafran.Tapi kenapa sekarang Zafran berbaik semula dengan aku?Persoalan itu bermain di kotak fikiranku.Mulai hari itu,aku telah mula tidak terlalu rapat dengan budak lelaki supaya tidak di’cop’ sebagai perempuan gedik.Manakala hubungan aku dengan Zafran dan Mil bertambah intim.Aku tidak kisah memandangkan Zafran sudah ada Raihana sebagai teman dan aku sudah ada Mil.Tetapi,apa yang membuatkan fikiranku bingung apabila Zaid memberitahu bahawa hubungan Mil dengan Zafran tidak rapat seperti dulu.Kenapa?
"Kau dengan Mil tu dah couple ke belum?Aku tengok kau dengan dia rapat semacam je.Budak-budak kelas kita pun dah banyak bagitahu aku yang kau dengan Mil dah couple."Terjah Zafran yang datang entah dari mana.
"Kau ni,terkejut aku.Nasib baik tak tercampak diari aku ni.Kau ni busybodyla.Kan aku dah cakap,kalau aku couple dengan Mil,kau orang pertama yang aku bagitahu Kau jangan risaula.Aku dengan dia still kawan lagi."Aku menyibukkan diri dengan menulis diariku.
"Kau ni suka kelentong aku kan?"Mesej ber’abang’ ber’ayang’ tu tak couple lagi la?"Zafran cuba mengorek rahsia hubungan aku dengan Mil.
"Zaf,kalau aku mati nanti,KAU RINDUKAN AKU TAK?Kau datang tak ziarah kubur aku?Kalau kau datang,jangan lupa bawa anak kau dengan Raihana sekali tau.Cakap kat anak kau,kubur tu kubur kawan baik papa dia.Kubur aku la." Aku cuba lari dari topik mencari topik lain untuk dibincangkan sambil ketawa kecil.
"Apa la yang kau merepek ni Qis.Aku tak suka dengarlah."Nada Zafran yang agak marah dengan kata-kataku.
"Sudah-sudahla tu nak bercinta pun.Encik Ariff dah naik berjanggut tunggu kita semua kat court bola tampar tu.Cepat sikit!"Sampuk Zaid seraya aku dengan Zafran bangun serentak.
Tidak habis-habis dengan cerita yang Hanim bawa.Sesuai sangat dengan negeri yang sedang aku duduk ni,negeri Pulau Pinang.Terkenal dengan ‘mami jarumnya.’Kali ini,Mil beritahu aku yang Hanim pesan dekat Mil jangan selalu sangat ‘dating’ dengan aku.Menurut ‘ustazah Hanim’ budak-budak perempuan kelas agama yang lain tegur perbuatan aku dengan Mil kerana Mil salah seorang budak dari kelas agama.Tidak manis dipandang orang.Hanim kata dia hanya sampaikan apa yang orang kata.Betul ke orang yang kata?Atau sekadar Hanim yang bawa mulut?Bagi Mil,tidak baik bersangka buruk pada orang.Maka,aku dengan Mil pun mula jarang berjumpa.Berjumpa bila perlu.
"Wei Zaf,apasal kau ni?Tetiba je nak marah-marah aku.Tak nak cakap dengan aku,tarik muka ngan aku?"
"La,suka hati aku la nak buat muka ke,tak nak cakap dengan kau ke.Apa hak kau nak tanya aku semua tu?"Balas Zafran dengan selamba.
"Kau tahu tak kau buat aku ni macam orang tak ada perasaan?Macam aku ni tunggul?Buat aku macam sampah!!"
"Aku yang buat kau macam sampah?Kau tu yang buat aku macam sampah tahu tak??!!"Nada Zafran yang semakin tinggi seraya Zafran meninggalkan aku terkapai-kapai menanti sebuah jawapan.
Sekali lagi pergaduhan besar berlaku antara aku dengan Zafran.Kali ini,aku dengan Zafran sama-sama ego.Tetapi,aku tetap mencari jawapan mengapa Zafran berubah laku.Akhirnya Zaid merungkaikan semua persoalan yang bermain di fikiranku.Zafran cemburu melihat kemesraan aku dengan Mil di perpustakaan tempoh hari.Zaid membocorkan segala rahsia Zafran.Setiap hari lepas balik kelas Zafran pasti bercerita tentang aku pada Zaid.Katanya lagi,Zafran sayangkan aku lebih dari seorang kawan baik.Rahsia yang paling besar aku dapat tahu melalui Zaid ialah Hanim juga menaruh perasaan pada Mil.Oleh kerana itulah Hanim selalu bawa cerita buruk tentang aku.Hanim juga cemburu melihat aku lebih disenangi oleh budak lelaki kelas kami berbandingnya.Aku menafikan perasaan Zafran padaku kerana Zafran sudah mempunyai teman wanita yang cukup cantik dan baik berbanding aku.Aku mengenali Raihana melalui gambar di ‘Friendster’.Sangat manis dan alis matanya yang cantik pasti menawan setiap jejaka yang memandang.Tidak mungkin Zafran akan meninggalkan Raihana untuk perempuan seperti aku,perempuan yang gemok dan pendek.
"Zaf,tunggu jap."Aku menghalang laluan Zafran.
"Apa dia?"Balas Zafran ringkas.
"Aku minta maaf.Aku tak sangka kau cemburu tengok aku dengan Mil masa kat perpustakaan."Terang aku.
"Aku cemburu???Sorry sikit,bukan Zafranlah nak cemburu-cemburu ni."Zafran cuba melarikan pandangan matanya.
"Oklah,apa-apa hal pun aku nak minta maaf.Aku nak kita macam dulu balik.Rapat dan kau sentiasa disisi aku bila aku ada masalah.Aku tension duduk kat Maktab ni dengan kawan-kawan yang bermasalah,tapi nak balik rumah pun lagi banyak masalah.Ayah aku pinjam duit dengan ‘along’.Sekarang ‘along’ kejar ayah aku.Kat Maktab ni,aku bersemangat bila kau ada kat sisi aku.Zaf,maafkan aku eh?Aku perlukan kau."Air mata aku mula menitik jatuh ke pipi.
"Kau tak salah pun.Aku je yang sensitif sangat.Tak tahu kenapa sejak akhir-akhir emosi lak aku ni.Dahla,jangan nangis lagi eh.Tak comel tau.Senyum sikit?"Zafran menghulurkan tisu padaku.
"Zaf,kalau kau dapat undurkan masa,APA YANG KAU NAK UBAH?"Aku dan Zafran duduk di atas bangku bawah pokok ketapang tidak jauh dari kelas.
"Kalau kau?"Tanya Zafran.
"Banyak yang aku nak ubah.Tapi,entahlah.Aku dah putus asa nak hidup,nak duduk kat Maktab ni.Kalau boleh,aku nak mati,nak ikut arwah ibu.Aku nak tinggalkan semua masalah kat dunia ni."Aku tunduk menahan sebak.
"Kau cakap macam ni,macam orang tak ada pegangan agama tahu tak??Aku kan ada.Aku janji,lepas ni kalau kau ada masalah,kau cerita kat aku.Aku akan jadi pendengar setia kau.Aku dah tak nak gaduh-gaduh dengan kau lagi.Eh lupa lak,lagi pun kau kan dah ada abang Mil.Dah jom,masuk kelas.Lagipun hari ni kau tak tulis diari lagi kan?"Zafran ketawa kecil cuba menghidupkan kembali suasana yang agak tegang.
"Tapi kau tak jawab soalan aku lagi."Zafran berjalan meninggalkan aku berpura-pura tidak mendengar panggilanku.
Hari ini merupakan hari terakhir bagi semester yang ke 9 iaitu bagi Program Perguruan Ijazah Sarjana Muda.Esok,bermulah cuti sekolah bagi kami semua.Aku telah berjanji untuk berjumpa dengan Zafran di Café sebelum aku bertolak ke stesyen bas Butterworth.Entah mengapa kali ini aku rasa amat berdebar untuk berhadapan dengan Zafran.Mil pula bertolak awal pagi tadi kerana keretapi Mil bertolak seawal jam tujuh.Aku sempat mengucapkan selamat jalan padanya malam semalam.
"Wei Qis,sorry aku lambat sikit.Hantar barang kat kereta dulu tadi."Terang Zafran sambil termengah-mengah menahan penat.
"Tak pelah.Nasib baik van Maklong baru sampai.Ingatkan tak sempat jumpa kau tadi,"balas aku sambil mengangkat beg-beg aku masuk ke dalam van sapu yang ditempah bersama Farah,Zahlia dan Wanie.
"Apa hal kau nak jumpa aku ni?Nak tatap wajah aku lama-lama takut rindu ke?"Zafran bertanya dengan nada yang agak manja.
"Saja,takut lepas ni aku dah tak sempat jumpa kau lagi.Anyway,jangan lupa kau hutang aku tujuh jawapan dan satu perkara."Van maklong mula bergerak perlahan.Aku hanya sempat balas pertanyaan Zafran di tepi tingkap van.
"Apa yang tujuh budak tembam?!!!!"Zafran menjerit kecil memandangkan van Maklong semakin jauh.Aku hanya sempat melambaikan tangan padanya.
Seperti kebiasaan,cuti semester aku akan diisi dengan kerja-kerja rumah seperti memasak,membasuh,menyapu dan sebagainya.Semalam,’along’ datang buat kacau di rumah aku.Fikiran aku buntu.Dengan masalah ayah aku yang tidak selesai lagi.Tiba-tiba perasaan aku mula terasa sunyi dan rindukan seseorang.Perlukan seseorang sebagai tempat untuk aku mengadu.tapi pada siapa?Muzammil?Atau Zafran?Tidak mungkin pada Zafran.Aku mencapai telefon bimbitku untuk menghantar mesej kepada Muzammil.

Balqis : Assalamualikum Zaf,kau tengah buat apa?
Zafran : Aku tengah tengok bola kat luar dengan kawan.
Balqis : Ganggu ke?
Zafran : Boleh tahanla…
Balqis : Apesal lama tak mesej aku???Aku ada masalah la.
Mesej aku kali ini tidak berbalas.Aku terus membaling telefon bimbitku ke atas katil.Sakit hati dengan sikap endah tidak endahnya. "Dia buat perangai lagi la tu.Nak cari gaduh dengan aku,menyampahnya!Eh,kenapa aku hantar mesej dekat Zafran pula.Aku nak hantar kat Mil tadi."Aku bermonolog sendiri.Aku mencapai kembali telefon bimbitku dan belum sempat aku menghantar mesej pada Mil,aku terdengar bunyi bising di luar rumah.Pantas aku terus berlari ke luar rumah.
Cuti semester berakhir…….
Aku merenung pintu kelas dengan harapan Qis akan muncul di sebalik pintu dengan senyuman manjanya yang selalu dihadiahkan pada setiap budak kelas setiap pagi tetapi tidak termasuk aku kerana Qis suka melarikan matanya dari terus memandang aku apabila berada di dalam kelas.Kegedikan Qis seperti yang dikatakan Hanim dalam diam menceriakan kelas kami.Hampir setengah jam penantianku,tiba-tiba aku melihat kelibat Farah,Zahlia dan Wanie masuk ke dalam kelas dengan muka yang sembab dan muram.Wanie menuju ke arah aku.Aku merasakan seribu debaran berkocak di dadaku.Aku terus berjalan ke luar kelas dan menuju ke tandas.Air mata aku deras menitik jatuh ke bumi.Aku seolah tidak percaya bahawa Qistina Balqis telah meninggal dunia,cedera parah akibat keganasan ‘along’.
Aku menyesal kerana memandang ringan pada setiap masalah yang diceritakan oleh Balqis padaku.Apa yang selalu aku cakap,sabar dan sabar.Aku tidak pernah fikirkan jalan penyelesaian pada setiap masalah Balqis.Balqis pernah bagitahu yang Balqis rasa macam tidak lama lagi dia akan mati,tapi aku tidak pernah anggap serius setiap perkara yang Balqis sampaikan pada aku.Aku kejam kerana tidak membalas mesej terakhir yang dihantar padaku.Mesej pada hari itu merupakan hari yang sama Balqis menghembuskan nafasnya yang terakhir.Balqis meninggal lima jam selepas dia menghantar mesej padaku.Kenapa aku ego pada waktu dan ketika Balqis amat memerlukan aku??Dapatkah aku mengubah takdir??Setelah lima hari berlalu,baru hari ini aku dan kawan-kawan sempat turun ke Selangor untuk menziarahi pusara Balqis kerana Balqis meninggal pada malam jumaat.Kami terima berita pada hari Isnin dan sepanjang itu kami semua menghadapi masalah kekangan kuliah.Namun di Maktab,kami ada mengadakan bacaan Yassin di surau untuk disedekahkan pada Balqis.Atau patut aku bahasakan arwah Balqis??Aku rasa,aku belum cukup bersedia untuk membahasakan Balqis sebagai arwah.Aku masih belum dapat terima kenyataan bahawa kawan baik aku sudah meninggalkan aku dan dunia ini.Sebelum aku dan kawan-kawan bertolak balik ke Pinang,kakak Balqis sempat menghulurkan sesuatu padaku.Aku terkejut melihat diari pink Balqis di tanganku.Menurut kak Lin,diari pink itu memang diamanahkan oleh Balqis kepada aku sebelum dia menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Qis,
Hari ini genap tujuh tahun kita kawan dan hari ini juga Zaf akan jawap semua persoalan Qis pada Zaf. Hari ini,Zaf datang ziarah pusara Qis dengan tujuh jawapan yang Zaf hutang.Zaf minta maaf kerana baru sekarang Zaf datang bagi Qis jawapan kerana soalan ketujuh Qis baru hari ini Zaf jumpa Hari pertama kelas,Zaf terdengar seorang budak comel dan tembam menangis kecil sebab kena kacau dengan senior.Budak comel dan tembam tu lah yang menarik perhatian Zaf dan terus memberi kekuatan pada Zaf untuk tegur Qis.Pipi Qis yang kemerah-merahan kerana menangis membuatkan perasaan Zaf pada saat itu terasa nak kesatkan air mata Qis.Air mata yang mengalir di pipi tembam Qis.Zaf sayang sangat dekat Qis.Qis memang seorang kawan yang selalu bersabar dengan perangai Zaf yang ego dan kasar.Sepanjang kita kawan,Zaf tak pernah ucap kata sayang pada Qis kan?Maafkan Zaf…Qis seorang yang kuat dan tabah kan???Qis,terima kasih kerana bagi Zaf peluang yang pertama dan terakhir untuk cubit pipi Qis.Ingat lagi tak masa kita tengok wayang dekat Sunway Carnival?Itulah saat yang paling manis kita habiskan masa bersama dan saat yang paling Zaf tak akan lupa.Qis,Zaf rindukan senyuman dan tawa Qis.Zaf teramat rindukan kehadiran Qis di sisi Zaf.Zaf tak pernah hargai Qis dulu kan?Betullah orang kata,bila dah kehilangan baru kita nak hargai.Zaf baru rasa semua tu Qis.Qis yang ajar Zaf erti rindu,menghargai dan dihargai.Andai Zaf dapat undurkan masa,Zaf nak miliki cinta Qis.Zaf akan cuba rebut cinta Qis dari semua lelaki yang berada di sisi Qis waktu tu.Dan andai Zaf dapat undurkan masa,Zaf nak jawap tujuh soalan ini di hadapan Qis.Qis,bangunlah.Zaf rindukan Qis.
Soalan terakhir Qis,Zaf jumpa dalam diari Qis.Soalan yang selalu ditanya pada diri Qis dan juga dituju untuk Zaf.Qistina Balqis,Mohd Zafran JUGA sangat mencintai dirimu.Dari dulu lagi,Qis dah bertakhta di hati Zaf untuk selamanya.Cinta kita ini tidak akan pernah padam walau sedikit pun.Qis selalu tulis dalam diari suruh diri Qis lupakan Zaf,suruh diri Qis bencikan Zaf supaya barulah boleh hilang perasaan cinta tu kan?Buat pengetahuan Qis,Qis dah terlambat sebab di muka surat terakhir dalam diari,Qis tulis,"aku amat mencintai Mohd Zafran Abd Halim dan teramat mencintainya hingga ke akhir hayatku."Memang cinta Qis pada Zaf sampai akhir hayat Qis kan??Terima kasih Qis atas cinta yang Qis berikan pada Zaf.
Ada satu soalan yang Zaf tak perlu jawap kerana Qis dah nampak jawapannya.Kalau Qis doakan kebahagiaan Zaf dengan Raihana,kami juga mendoakan agar roh Qistina Balqis ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman dan semoga roh Qistina Balqis dicucuri rahmat.Amin ya Rabbal’alamin.

7 tahun kemudian…..
"Papa,ni kubur siapa papa?"Tanya Qistina Batrisya yang petah berkata sambil menarik-narik hujung baju melayuku.
"Ni kubur kawan baik papa,nama dia Qistina Balqis.Sama macam nama Qis kan?"Aku mendukung Qistina Batrisya sambil memimpin bahu Raihana yang kini mengandung tujuh bulan menuju ke kereta.
"Qis hari ini Zaf datang tunaikan satu perkara lagi yang Zaf hutang dengan Qis iaitu ziarah kubur Qis dengan Raihana dan anak Zaf.Zaf dah tunjukkan kubur Qis sebagai kawan baik papa dia pada anak Zaf.Sekarang,Zaf tak berhutang apa-apa dengan Qis."Hatiku berkata-kata seraya aku tersenyum.
Lucky I’m in love with my bestfriend,
Lucky to have been where I have been,
Lucky to be coming home again……
Aku ditemani alunan lagu ‘Lucky’ nyanyian Jason mraz yang bergema memecah keheningan dinihari.Lagu yang membawa seribu satu makna.Raihana leka dengan keindahan pemandangan di luar sementara Qistina Batrisya lena tidur dibelakang penat kerana perjalanan yang agak jauh dari Perak ke Selangor.
"Abang,Ustaz Mil bila nak berpindah ke Sarawak?"tanya Raihana mematikan lamunanku.
"Tak silap abang,hujung bulan ni.Lepas Hanim habis pantang."Kataku kurang pasti.
"Kalau macam tu,nanti kita gi lawat baby Hanim sebelum mereka pindah ye?"Raihana tersenyum dengan penuh manja.
"Baiklah sayangku."Sambil tangan ku mengusap lembut perut Raihana.
Qis,terima kasih atas kebahagiaan yang kau doakan untuk aku.CINTAILAH ORANG YANG MENCINTAI KITA!
posted by Penulisan2u @ 2:00 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
34 Comments:
  • At 18/2/09 3:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey...
    but luv tis cerpen...
    huhuhuhuhuhu...

     

  • At 18/2/09 9:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uwaaa..nape sdey sgt?anyway, bes cter ni.cgrate la

     

  • At 18/2/09 12:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdeynyer

     

  • At 18/2/09 1:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SEDIHHH

     

  • At 18/2/09 3:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih..huhuhuh
    x sedar nangis

     

  • At 18/2/09 5:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdih glerrrr tau2 dah nangis

     

  • At 18/2/09 10:08 PTG, Blogger Cik Waniey said…

    cerita ni mmg best! sebab dia berceritakan ttg percintaan dua sahabat baik yg tidak kesampaian.. mmg sedih.. apa-apa pun keep it up, penulis..

     

  • At 19/2/09 9:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu first time join ni.. best la.. teringat kisah lame.. good job..

     

  • At 19/2/09 1:53 PTG, Anonymous ifuirafu yusuri said…

    sedih ler...tahniah penulis sbb dh berjaya mmbuatkan aku menangis.huhu..

     

  • At 19/2/09 4:07 PTG, Blogger Anne said…

    nice job la..
    akak pun from iptb..
    macam taw je sapa dalam citer ni..
    hahaha..
    syhhhh... i'll keep it as a secret ok?
    teruskan berkarya.
    kita punya minat yg sama..
    ganbatte!!!

     

  • At 19/2/09 7:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey la...huhu

     

  • At 20/2/09 1:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow..
    tersntoh nyew...
    congrate!!

     

  • At 20/2/09 8:47 PG, Blogger milo lilo said…

    gile sedihhhhh.
    best2.
    nk nangis jea rase.

     

  • At 20/2/09 1:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mintak sapu tgn nk lap air mata....huhuhuuhu!!!!!!

    bez ler...

    harap dpt wat org2 nangis lagi yer...

    teruskan berkarya...

     

  • At 20/2/09 1:37 PTG, Anonymous ladyie_aida said…

    mintak sapu tgn nk lap air mata....huhuhuuhu!!!!!!

    bez ler...

    harap dpt wat org2 nangis lagi yer...

    teruskan berkarya...

     

  • At 20/2/09 2:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter yg sedih.. cintai org yang menyintai kita? boleh ke?

     

  • At 20/2/09 3:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya..huhuhu..

     

  • At 20/2/09 8:09 PTG, Blogger [syarimoney] said…

    walaupun cerita ni agak meleret, tp cerita ni memberi impact yg besar dalam hatiku. rasa sedih teramat2 sangat....
    alangkah indahnya ada kwn seperti qistina, seorang yang baik dan penyabar...
    tp syg dia mninggal kerana perbuatan ayahnya yang meminjam duit dari along...
    kepada penulis,
    tahniah kerana dapat membuat cerita yang menitiskan air mata ini... semoga success selalu dan dapat menyiarkan lagi cerpen yang best2.....

    ~sar~

     

  • At 20/2/09 8:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehe....
    sedihnye cite ni...
    akak anne sape ni sbnrnye....
    sy pun dr iptb gak...
    hehehehehe....
    curious to know who is this....
    ????????
    -ienamazierza-

     

  • At 20/2/09 9:11 PTG, Blogger Asrul aka YaGaMi LaiTo said…

    salam...saya berpendapat cerpen ini sebuah cerpen yang boleh memberikan seseorang ilham semasa sedang sedih untuk bangkit dari jatuh.. bagus.. cuma saya nak bagi pendapat saya..penggunaan bahasa yang sesuai perlu diselaraskan dengan setiap konflik dan situasi..walau bagaimanapun..syabas..

     

  • At 22/2/09 12:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahaaaaaaaaaaaaaaaaa....
    ntah r i xde feeling kot..
    w'eve pon gyd try rrr..
    chaiyok2xx.......
    yuhuuuuuuuuuuu...
    -putri-

     

  • At 22/2/09 3:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sebak je rasa...
    hargailah seseorang bile die masih ada...
    T.T....

     

  • At 22/2/09 6:35 PTG, Anonymous sweetbby89 said…

    salam.......jgn cube dpatkan org yg kita sayang....sayanglah dgn apa yg kita ada........andai terpisah tabahkan hati maka teruskan berdoa agar dia terus menjdi milikmu..........walau didalam hati......citer nie sedih sangatttttttt...on the best....

     

  • At 24/2/09 2:04 PTG, Blogger s[Y]!M[a] said…

    cerita yang sedih....sangat sedih...
    sampai nak menitis air mataku tapi sempat ku seka...
    huhu..
    pape pon syabas pada penulis yang berjaya menyentuh hati para pembaca...

     

  • At 28/2/09 1:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeynyer..
    huhuhuhuhuu...
    sad stori but swet..
    teruskan usaha ekk..chayok..
    tersenthnyer..meleleh mutiara jernihku..

     

  • At 28/2/09 5:51 PTG, Anonymous grea said…

    best,best
    sedih sngt..
    siap ending dngan lagu lucky lg

    :'(

     

  • At 1/3/09 5:01 PG, Blogger .nurUl tiara atiRa. said…

    aiyak..akhir cter mmg da nanges pun..
    huhuhu..

     

  • At 1/3/09 10:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    persahabatan yg paling kekal selamanya...
    ceita yg sgt menarik...

     

  • At 1/3/09 6:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thanx for all the comment yang membina dan nasihat yang memberangsangkan...

     

  • At 6/3/09 3:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eii..sdey..
    1st time bce cete cmnie..
    nk nangis Waa!!
    btw truskn lgi ekh..

     

  • At 11/3/09 2:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih nye..suke sangat dengan story nie..tahniah..teruskan lagi ye..wat cite yang lebih menarik lg tau..gud luck

     

  • At 18/3/09 3:46 PTG, Blogger syareena said…

    assalamualaikum,
    hye. urm ! citer ni sedih, yeah. suka time klimaks mase zafran ajwab 7 soalan tuh. sgt besh. sgt touching. ta nangis. cume tersentuh. :) nak nangis dah. tpi ta jadi. be cool. haha :) good job ! syabas,yeah ? teruskan berkarya and, ayat tu kasik power sikit. hehe :D

     

  • At 19/3/09 11:02 PTG, Blogger AMRIE said…

    xbest ending dia.sepatutnya diakhiri dgn kegembiraan.aku pn badan besar gak,selalu kena sindir oleh rakan-rakan.tp aku peduli apa dgn org.yg penting aku mintak,org menghormati aku.fizikal bukanlah ukuran utk jd kwn baik untuk selamanya

     

  • At 27/7/12 5:06 PTG, Anonymous inda said…

    btl ckp Amrie ,fzikal bkn lh ukurn tok jd kwn baik..kta sbnarnye xpatut mmlih sngt bla nk bkwn...bg sya kurus kew besar org 2 ttap sma,sb dorg pn mnusia mcm kta..p gemok nie cute pe..

    crta nie wt aq sdeh ..nk ngis je.. p qu than..crta yg mnarik....keep it up k.n laen kli wt yg lg mnarik...
    (~_~)

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group