BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Khamis, Julai 17, 2008
Cerpen : Lilin Kasih
Bellavyn
lvyn_vn@yahoo.com.my

Terapung di awangan aku hanya mampu melihat satu keadaan luar yang enuh gelap dan sunyi. Aku hanya dapat melihat bebola-bebola yang berwarna warni di udara yang tidak dapat ku sedut. Mata ku hanya tertumpu kepada bola biru yang mempunyai tompok warna hijau dan putih yang hanya dikelilingi oleh kedipat tumpuk cahaya putih yang hanya berada jauh di sekelilingnya. Pemandangan sedemikian hanya membuatkan aku rindu kepada ibu dan ayahku di rumah. Aku amat tidak sabar untuk bertemu dengan orang-orang yang aku amat sayang.

**********************

"Mak…"panggilan manja seorang anak sulung mamanggil ibunya. "Bas dah sampai. Alen jalan pegi sekolah dulu ye." kataku dengan mesra. "Baiklah nak. Pegilah tapi sampai sekolah nanti jangan nakal-nakal tau." Satu kucupan mesra menghinggap dahi ku yang licin. "Baik mak."aku membalas kata-kata ibu yang penuh manja. Setelah menaiki bas aku terus melambai-lambai tangan ke arah ibu ku yang masih berada di muka pintu yang masih melihat pemergianku ke sekolah. Aku terasa seperti bersemangat untuk pergi ke sekolah tidak seperti hari yang sebelumnya. Di sekolah kata-kata nasihat ibuku masih terngiang-ngiang ditelingaku yang mengkehendakkanku untuk berusaha bersungguh sehingga menjadi seorang yang berguna.
Walaupun aku tidak tahu makna kata-kata tersebut dengan mendalam tetapi aku yakin bahawa setiap ayat yang keluar dari buah mulut ibuku amat berguna sekali untuk masa depanku. "Alen....." panggilan mesra dari Cikgu Suriani guru bahasa ku mematikan lamunan ku. "Kamu ada masalah ke Alen. Kenape duduk diam je...buat ulangkaji kamu tu.seminggu lagi nak peperiksaan ni..." Ketika itu baru aku teringat betapa jauhnya aku mengelamun sehinggakan minggu mengulangkajiku sempena dengan Ujian Penilaian Sekolah Rendah ku lupakan. " Tak de apa-apa cikgu.Cuma saya nak rehat sekejap. Nak tenangkan fikiran". Itu sahaja alasan yang aku berikan. Lalu aku meneruskan pengajianku. "Ring....ring....ring....." sejam kemudian bunyi loceng yang tergantung berdekatang dengan kelasku yang menandakan waktu rehat melegakan semua pelajar tahun 6 di kelasku. Aku tahu inilah saat keemasanku untuk mengisi perutku di kantin sekolah. "Ah...mana satu aku mau pilih ni...mak cume bagi 30 sen je..."desusku di dalam hati kerana ingin memilih makanan yang bersesuaian dengan jumlah duit yang aku bawa. Belum sempat aku ingin mengambil makanan yang telah ku pilih, satu suara yang kuat mengalahkan kebingitan bunyi para pelajar yang lain di sekolah tesebut. "Alen!!!!!!!!......tunggu......" suara itu amat ku kenali sejak aku mula bersekolah disini. Gino seorang budak yang dikenali ramai dengan nama Boyot memekik sesuka hati mempamerkan lagaknya bagaikan merak jantan ingin menunjukkan bulunya yang cantik. "Kamu beli apa tu. Boleh saya tengok". Sambil menghulur tangan yang pernah hinggap di pipiku semasa berada di Tahun satu dahulu amat menggerunkan ku.
Kelihatan juga kelibat dua orang rakannya bertenggek di belakangnya hanya menanti habuan. "Eh...apa kau peduli. Ini aku yang punye. Kalu nak beli la sendiri. Banyak tu." Aku bertindak berani untuk menjawabnya walaupun pada dasarnya dialah yang aku amat geruni. "Ooo.....tak nak bagi ye. Kamu tahukan apa akibatnya kalu tak nak bagi kami." Seorang daripada rakannya menyibuk sementara. Sebelum sempat tangannya menyambar makananku, aku bergegas berlari menuju bilik Cikgu Suriani yang kebetulan tidak jauh dari kantin itu. "Oii....budak mana kau nak lari haa.....bagi makanan tu." Lincah seperti lipas kudung aku terus berlari menuju ke bilik Cikgu Suriani dan terus mencerita segala-galanya kepadanya. Sejam kemudian kelas bermula. Aku terpena melihat budak yang berbadan besar telah dihukum oleh seorang guru di padang. Ternyata budak Boyot rupanya. Akhirnya aku berpuas hati dengan tindakan yang aku buat dan si Boyot itu akan tidak berani lagi menggangguku

**********************

Aku tiba di rumah dengan penuh kepenatan. Perjalanan yang sungguh memenatkan bertemankan cahaya matahari yang amat terik sehinggakan kulit ku terasa ingin terburai. Sesampai di rumah wajah maklah yang merupakan wajah yang pertama aku tatap. Wajah yang ayu menghilangkan segala kepenatan ku ketika dalam perjalanan. "Eh..Alen kenape kamu jalan kaki. Mana bas ?" Suara ku rindui sejak dari sekolah tadi mengubati yang amat kepenatan. "Bas rosak tadi mak. Cikgu cakap bas tu tak dapat jalan. Maklumlah bas lama. Jadi semua budak sekolah kat sana merungut. Tambah lagi budak Tahun satu ni...merengek je keje dia..." Gurauanku ternyata disambut dengan senyuman dan sedikit tawa dari ibu tersayang ku. " Kamu ni ade-ade je lah Alen. Dah pegi mandi. Mak ade masak makanan kegemaran kamu."Selepas mendengar perkataan makanan kegemaranku aku terus bergegas untuk naik meniti anak tangga untuk ke bilik ku untuk membersih badan ku yang telah dimakan sinaran matahari yang terik tadi.

*******************

Malam menjelang tiba aku dengan mak seperti biasa. Tiba-tiba hati terasa ingin bertanya khabar bapaku yang sudah lama berada di bandar. "Mak, bapa apa khabar?. Dia hujung minggu ni balik ke?" Aku bertanya kepada mak dengan bersungguh-sungguh. " Bapa akan balik hujung minggu ni. Kata bapa dia rindu sangat nak tengok kamu belajar." Aku berasa sungguh gembira apabila ibu memberitahu bahawa bapa akan balik hujung minggu ini. Malam yang sungguh dingin menemani aku dengan ibu ku diruang tamu yang gelap bertemankan lampu minyak tanah. Bumbung yang usang membentuk lubang kecil yang membolehkan cahaya bulan pada malam itu melulu masuk ingin menerangi aku yang sedang kusyuk menelaah pelajaran ku.
Setiap malam merupakan saat yang penuh bermakna bagi ku. Seriap malam ibu akan menemankan ku belajar belajar dan saat itu juga ibu akan menasihatiku agar menjadi seorang yang berguna suatu hari nanti. Aku percaya bahawa akulah merupakan harapan keluarga yeng paling utama. Sebagai anak sulung aku harus menunjukkan teladan yang baik kepada adikku yang masih setahun jagung hanya mengenal menangis dan senyum sahaja. "Mak Alen berjanji akan berusaha bersungguh-sungguh, walau sepayah manapun Alen janji akan buat yang terbaik." Itulah janji-janji yang aku akan sentiasa simpan dan ku pahatkan di dalam hatiku. "Mak aku sedar yang hidup kita ini miskin tidak seperti kawan-kawanku yang lain. Tetapi hanya dengan berkat dan doa mak aku yakin bahawa aku akna berjaya suatu hari kelak. " Kataku di dalam hatiku dengan penuh yakin.

*******************

Seminggu sudah berlalu. Tibalah saat-saat yang amat menggerunkan semua pelajar Tahun 6 di Sekolah Kebangsaan St. Jude Bunan. Malam sebelumnya bapa, mak dan adikku dan tidak lupa juga saudara maraku berkumpul di rumah yang agak usang itu untuk mengadakan doa sempena dengan hari peperiksaanku yang menjelang tiba. Aku bersyukur kepada Tuhan kerana telah mengumpul semua sanak saudaraku di rumah ke kerana ingin mengadaka doa khas bagi ku. Doa itulah merupakan satu semangat terakhirku apabila menghadapi saat getir ini. Dalam perjalananku tadi aku hanya menenagkan diri agar aku tidak berasa gelabah apabila menghadapi ujian nanti. "Alen kamu dah sedia ke." Teman sekelas ku Annie mengejutkan aku yang termenung jauh. "boleh la...aku cuba buat yang terbaik" Aku menjawab dengan selambe.

******************

Selesai ujian aki terus balik ke rumah untuk mengulangkaji matapelajaran yang selanjutnya pada hari-hari berikutnya. Setiap kali sebelum aku mengulankaji pelajaranku aku tidak lupa untuk berdoa untuk meminta pertolongan dariNya. "Alen kamu dah doa dah?" Mak yang dari tadi memerhatikan ku dari pintu bilikku terus pergi kepadaku. "Dah mak. Bapa kat mana mak. Tak tengok dia dari tadi." Aku mula sedar tentang kehadiran ayahku yang dari tadi menghilangkan diri. "Ooo....bapakamu pegi ke pekan tadi beli kasut kamu yang baru khas untuk anak mak yang sulung ni. "Mak menjawab dengan manja. "Eh...mak kenape beli baru. Kan yang lama tu masih elok." Aku berasa hairan mengapa ayahku harus membeli kasutku yang baru. "Alen bapa beli kasut tu pun khas untuk kamu sebab bapa nak kamu bersemangat apabila menghadapi peperiksaan tau." Mak meyakinkanku bahawa ayah membeli kasut tersebut khas untuk ku.

******************

Tanpa ku sedari peperiksaan UPSR ku sudah berlalu. Aku bersyukur kerana aku telah menghabiskan peperiksaanku dengan selamat walaupun ada ketikanya aku berasa amat tertekan dengan keadaan hidupku. Namun aku tekad untuk meneruskannya demi untuk masa depanku. Ada ketikanya aku memberontak dalam diriku kerana terlalu tertekan dengan mata pelajaran ku yang amat susahku fahami. Sekarang hanya tinggal rancangan ku masa cuti panjang ini. Aku bertekad ingin menolong ibu dan ayah ku mengerjakan sawah yang sedia menanti untuk dikerjakan. Sawah yang terbentang itulah satu-satunya tempat ayahku pada hujung minggu selepas dia balik dari kerja di bandar besar.Ayahku hanya bekerja sebagai seorang buruh di bandar Putera yang merupakan sebuah bandar yang agak popular di kawasan ini. Ibu hanya membanting tulangnya untuk mengejakan sawah yang sentiasa merelakan dirinya dikerjakan.

********************

Keputusan peperiksaan sudah diumumkan. Cikgu Suriani yang kebetulan lalu di hadapan rumahku singgah sementara untuk memberitahu ibu supaya menyampaikan kepada ku bahawa keputusan peperiksaan sudah keluar. Ibu telah menyampaikan padaku pada tengah harinya. Ayah telah menghantarku ke sekolah untuk melihat keputusan peperiksaanku. "Alen. Pergilah tengok keputusan ujian kamu tu. Bapa tunggu di sini." Teguran ayahku membuatkanku terjaga dari lamunan apabila melihat sebahagian dari teman ku telonjat-lonjat kerana telah memperolehi keputusan yang baik dan dijangka akan melanjutkan pelajarannya sedankan aku masih tercegak bagai pahat menunggu untuk di tolak oleh penukul. "Pak, Alen takutlah." Aku terus meluahkna perasaan gementarku. "Jangan risau. Kamu pegi saja tengok keputusan kamu tu. Bapa percaya kepada kamu." Suara ayahku tiba-tiba sahaja menyakinkan aku untuk memberanikan diri melangkah ke ruang papan kenyataan untuk melihat keputusanku.
Tiba-tiba aku berasa terkejut. Oh....jika aku tidak kuat aku akan rebah di situ juga. Aku tidak tahu apa yang aku sangkakan. Oh Tuhan sedarkanlah aku dari dunia khayalan ini. Aku hampir terpena apabila melihat keputusanku yang tidak seberapa ini. Apa yang aku harapkan kian pudar. Keputusan peperiksaanku amat mengejutkan. Aku sangkakan bahawa aku akan lulus penuh dalam peperiksaan. Namun begitu, aku hanya mendapat keputusan yang tidak seberapa serta tidak akan menyenangkan hati keluarga. Selepas menerima slip peperiksaan, aku terus menuju ke arah ayah yang sudah lama menanti di luar pagar sekolah. Ketika berjalan aku sempat bertembung dengan Cikgu Suriani yang merupakan guru yang amat disayangi dan dihormati. "Alen macam mana keputusan peperiksaan kamu. Bagi tahu cikgu. Kenapa ni monyok je muka." Cikgu Suriani dari aku mula sekolah lagi amat prihatin tentang perkembanganku. Dia selalu memberitahu kedua-dua ibu dan ayahku tentang perkembang dan prestasiku di sekolah. "Tak ada apa-apalah cikgu biasa je."
Aku menjawab pertanyaannya dengan spontan. "Alen...cikgu faham. Kalau kamu tak ceritakan pada cikgu, macam mana cikgu nak tahu dan tolong kamu kalau kamu ada masalah." Tegurannya akhirnya melembutkan hatiku. Dengan perlahan aku menghulurkan kertas yang sudah lusuh disebabkan peluh di tangan ku. "Alen jangan macam tu keputusan peperiksaan kamu ini baik saja. Tak ada yang teruk pun. Kalau kamu mohon untuk tingkatan satu, cikgu yakin kamu akan dapat. Tengok ni kamu dapat 1 A 2 B dan 1 D dan yang lain semuanya C. " Cikgu Suriani akhirnya bersuara setelah lama memerhatikan slip peperiksaanku. Dia amat berpuas hati dengan pencapaian keputusanku yang dibandingkannya dari peperiksaan yang sebelumnya. Namun bagi diriku abjad D yang terpahat dislip peperiksaan yang tidak berapa menyenangkan hatiku. Tambahan pula abjad D itu telah berada di mata pelajaran Pendidikan Moral yang juga kebetulan diajar oleh Cikgu Suriani sendiri. Ah....bagaimana Cikgu Suriani masih gembira dengan keputusan peperiksaanku yang sebegini.

*********************

Kedengaran pintu ku de ketuk lembut dari luar yang membuatkan aku tetanya-tanya siapakah insan yang mencariku pada petang ini. Pada kebiasaannya kawanku semuanya akan pergi ke pada bermain bola. Tetapi siapakah insan itu. "Huh....tak patut pencuri. Tak kanlah pencuri nak datang rompak rumah aku ni. Lagipun rumah aku ni apa yang ada. Tapi tak logik pula pencuri nak bagi salam dulu sebelum mencuri. Hahaha.....tak masuk akal betul." Aku bergurau sendirian di dapur rumahku ketika bermain dengan anak kucing. Aku mengintai dari dapur seperti pejuang askar Wataniah ayng sering di sebut oleh guru sejarahku.
Aduh...alangkah terkejutnya aku apabila melihat seorang wanita yang amat disayangi dan di hormati itu tercegak di pintu menunggu orang menjemputnya masuk dan tiba-tiba tersenyum apabila terlihat aku seperti orang masuk berperang mengintai musuh. "Alen apa kamu buat tu. Mari sini cikgu ada berita gembira buat kamu." Cikgu Suraini memangggil aku sambil tersenyum melihat gelagatku. "Hehe....tak de cikgu. Cume tadi Alen main perang-perang dengan kucing. Tengokla kucing Alen. Comelkan.... " Aku menjawab dengan penuh manja seperti aku menjawab pertanyaan ibu tempoh hari. "Mari sini Alen. Nah cuba Alen baca surat ni." Kata Cikgu Suriani sementara dia menghulukan sepujuk surat daripada Kementerian Pelajaran. Aku mula berasa hairan. Kebetulan sewaktu aku ingin membaca surat tersebut mak dan bapa baru balik dari kebun dan melihat aku dengan Cikgu Suriani di rumah. "Selamat petang cikgu....ada apa cikgu datang kemari."Bapa mula bertanya kepada Cikgu Suriani. "Tak de pak cik. Saya datang ke sini nak bawa surat dari Kementerian Pelajaran. Jadi saya suruh Alen baca sendiri surat tu." Cikgu Suriani membalas pertanyaan bapa dengan penuh sopan.
Tanpa menunggu arahan aku membuka surat itu dengan penuh cermat seperti membuka bongkah emas yang berada di dalam bungkusan kain buruk. Selesai membacanya aku tidak puas hati dan kurang percaya. Aku cuba membacanya berulang-ulang kali. Ternyata surat itu adalah benar. Ayah yang berada di situ berasa hairan melihat gelagatku ketika membaca surat itu. Aku berpaling kepada cikgu kesayanganku. Cikgu hanya memalingkan senyuman yang hanya milikku sahaja. Aku terus memberikan surat itu kepada ayah dan terus berlari ke dapur untuk mendapatkan ibuku. "Mak...Mak...!!! Alen dapat sekolah lagi...yahoo...." Aku melonjat-lonjat kegembiraan di hadapan ibu yang mengemas dapur. Ibu mula berlenangkan air mata mendengar berita tersebut dan terus mengucapkan syukur kepada Tuhan. Ibu berlari mendapatkan aku dan terus menghadiahkan satu pelukkan yang erat. Aku terus menangis kegembiraan dan terus pergi mendapatkan cikgu kesayanganku untuk mengucapkan terima kasih. Ini kerana aku telah di tawarkan untuk bersekolah di sekolah sains sebuah sekolah yang aku amat minati dari dulu. Aku amat beminat dengan bidang sains. Oleh sebab itulah sains merupakan matapelajaran yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaanku. Cikgu Suriani berkata kepada ayah bahawa dia akan menanggung segala perbelanjaanku dan berharap agar ayah tidak menolak tawarannya. Ayah hanya mampu tersenyum kerana dia tahu bahawa niat Cikgu Suriani amat ikhlas.

******************

"Guen tolong ambik pembaris di atas meja Alen. Tu pembais yang berwarna biru tu." Aku menghulurkan pembaris yang Lisa minta dari dan memberikannya kepada Guen. Lisa merupakan kawan rapatku dari tahun pertama aku meduduki sekolah itu. Lisalah satu-satunya insan yang amat mengambil berat tentang diriku. Oh...aku tidak sangka yang kini aku berada di tingkatan 2 Sekolah Menengah Teknik Sejingkat yang banyak menawarkan kursus Sains kejuruteraan. Aku tidak sangka masa berlalu begitu pantas. Di sini aku hanya dapat tinggal di asrama kerana sekolah ini amat jauh dari kawasan tempat tinggalku. Lisa merupakan satu-satunya juga insan yang sering membantu aku dalam pelajaran. Aku sering ke perpustakaan dengannya sehinggakan mewujudkan perasaan prasangka di kalangan kawan-kawanku yang lain. "Saya tak kisah apa-apapu Alen. Janji kita pergi sini sebab kita nak belajar." Itulah merupakan kata-kata yang diucapkan oleh Lisa dan aku ingat sampai sekarang.
"Alen...Alen..oii....apa yang kamu menung-menung ni. Tak baik tau temenung nanti otak beku tak boleh berjalan." Guen yang merupakan kawan seasramaku mengejutkan aku dai lamunan. Aku sedar bahawa aku merupakan seorang yang kuat mengelamun. "Oh...apa tadi saya tak ingat pula yang kamu cakap tadi." Aku tiba-tiba tersedar yang Guen telah bertanyakan sesuatu semasa dalam perjalanan aku dalam lamunanku. "Itulah banyak sangat mengelamun. Tengok sekarang. Saya tanya pun dia tak sedar. Ni soalan nombor dua ni nak jawab macam mana." Dia mula bertanyakan soalan sains yang sukar untuk dia fahami. "Oh...yang ini senang je.....buku kan ada...hahhaha..." Aku cuba bergurau seketika dengan Geun yang amat tertekan dengan soalan tersebut.
Ternyata gurauan itu disambut dengan satu tumbukan lembut seorang kawan sambil aku menerangkan soalan tersebut kepadanya. Lisa yang berada di sebelah kami hanya tersenyum apabila emlihat dua orang kawan bergurau senda semasa belajar. Aku tahu bergurau sambil belajar adalah satu yang menyeronokkan bagiku. Keadaan inilah yang selalu mengelakkan aku daripada tertekan apabila menjawad setiap soalan yang diberikan oleh cikgu. "Len..." Panggilan manjaku disebut oleh Lisa. Aku memandang ke arahnya. "Petang ni kita pergi perpustakaan sebab nak buat tugasan yang diberi tadi. Kita bincang sama-sama nanti." Aku menjawabnya dengan senyuman tanda aku setuju dengan perlawaannya. Aku menyambung semula perbincanganku dengan Guen yang tidak putus-putus bertanyakan soalan kpadaku. Aku menyambut pelawaan Lisa setiap kali dia ingin bersama aku ke perpustakaan kerana aku todak mahu melepaskan peluang untuk belajar bersama seorang pelajar terbaik tingkatan 2 di sekolah ini. Aku sering menjadi saingan kepadanya dan kadang kala juga kami akan bertarung. "Alen ujian ni kita bertarung. Siapa tak lulus kene belanja di kantin." Itulah taruhan Lisa semasa ujian penggal dahulu. Tetapi ternyata sewaktu ujian tersebut aku dipilih sebagai pelajar terbaik di sekolah tersebut.
Pada petang itu aku berjalan bersama Lisa menuju ke perpustakaan. Teta-tiba sahaja bahuku dipegang oleh seseorang. Aku perpaling kearah orang itu. Alangkah terkejutnya aku apabila melihat seorang yang gemuk dan menyebabkan aku ingin melangkah lari seratus kilometer sahaja. "Alen jangan lari. Saya buka datang sini nak tagih hutang . Cuma saya nak ucapkan terima kasih kerana sedarkan aku dari tidur. Kalau tidak dengan aduan kamu terhadap Cikgu Suriani dahulu aku tidak akan menjejak kaki ke sekolah ini." Itulah unkapan seorang budak nakal yang selalu membuli aku di sekolah rendah dahulu. Gino kini banyak berubah. Paras rupa dan cara Gino berpakaian tidak ubah seperti Pengetua sekolah kami. "Boyot lama tak jumpa. Wah...semakin kemas kamu sekarang. Kamu dah lama ke di sekolah ni. Tak tengok pun kamu merayau-rayau di sekolah ni." Itulah satu-satunya panggilan yang dia amat suka.’Boyot’. "Saya baru saja mendaftar di sini sebab sekolah saya dulu teruk. Bapa saya tak nak letak saya di sekolah tu. Jadi dia hantar saya pada awal bulan Januari hari tu." Gino meluahkan ketidakpuasan hatinya dengan sekolah semasa dia berada di tingkatan satu dahulu. "Oh ye Boyot. Ni kawan saya Lisa dia sama kelas dengan saya. Lisa kenalkan Gino. Orang panggil dia Boyot." Aku mula memperkenalkan Lisa kepada Boyot. Lisa tiba-tiba senyum dan hampir ketawa kerana mendengar nama Gino yang amat lucu. Namun begtu akhirnya kami semua ketawa bersama-sama sambil aku memperlawa Gino untuk bersama dengan kami ke perpustakaan.

******************

"Boyot Lisa mana tadi saya ada tengok dian naik atas pentas. Tiba-tiba saja dia hilang." Aku mula perasan kehilangan di sisiku sejak dari tadi. "Tadi saya tengok dia tengah bercakap dengan pensyarah dia kat luar tu. Kenapa? Ala dia keluar sekejap saja tu tak kan lah dah rindu pula. Tak de orang akan kebas dia." Dia mula mengejek aku dan Lisa. Kami sekarang bukan hanya sebagai kawan tetapi lebih dari itu. Kami telah menjalinkan hubungan dari Tingkatan 5 di sekolah dulu. Lisa telah sudi menerma aku sebagai teman hidupnya. Kebetulan juga aku ingin memperkenalkan Lisa kepada kedua-dua orang tuaku yang juga aku jemput ke majlis konvokasion. Tidak lupa juga aku telah menjemput guru yang ku sayangi dan ku sanjungi dahulu. Cikgu Suriani amat gembira kerana dia telah membantu aku untuk meneruskan pengajianku keperingkat tinggi.
"Sa...kenalkan ini bapa dan mak serta Cikgu yang aku sayangi dahulu, Cikgu Suriani. Dialah yang banyak membantu saya sehingga ke sini."Aku mula memperkenalkan mereka kepada Lisa. Begitu juga Lisa telah memperkenalkan kedua-dua orang tuanya kepadaku dan juga keluarga. Gino juga tidak lupa membawa kedua-dua orang tuanya pergi ke arah kami dan memperkenalkan mereka kepada kami. Sekarang rasa bertuah kerana dengan adanya ibu ayah dan juga Cikgu Suriani serta kawanku, aku tak akan berjaya sehingga keperingkat ini. Inilah merupakan satu nilai kekeluargaan dan juga erti sebagai seorang sahabat yang kekal. Aku juga tidak lua mengucapkan ribuan terima kasih dan syukur kepada Tuhan atas berkatNya. Aku berpaling ke arah ibu dan ayahku. Ternyata mereka berlenangkan air mata kerana terlalu gembira melihatku sudah berjaya. " Oh....Tuhan terima kasih atas berkatMu yang Maha kuasa. Jika tidak kerana Engkau, aku tidak akan berjaya seperti sekarang. Aku berterima kasih kepadaMu kerana sentiasa memberkati hubungan kekeluargaanku dan kawan-kawanku. Dengan pertlongan mereka sahajalah aku dapat mencapai impianku." Itulah ungkapan yang aku ungkapkan sebagai tanda kesyukuran kepadaNya. Aku berjanji akan sentiasa menurut kehendaknya di hari mendatang.

******************

"Bang....abang. Abang fikirkan apa tu. Abang kena tumpukan perhatian terhadap projek Mega Sains yang Tan Sri suruh buat tu. Nanti tak pasal-pasal pula kena marah." Ternyata aku memang seorang yang kuat mengelamun. Aku sempat memikirkan saat kejayaanku pada masa lalu sambil melihat keindahan bumi dan ruang angkasa yang cantik. Inilah merupakan ciptaan Tuhan Yang Maha Kuasa. Aku sekarang berada amat jauh beribu kilometer dari keluargaku. Di sini aku hanya bertemankan Lisa yang telah menjadi teman seumnur hidup dan juga Gino yang telah menjadi kawan rapat dan seperjuangan. "Alen ambil tangki oksigen tu untuk saya. Saya nak keluar sekejap nak buat pemeriksaan terhadap cermin satelit ni. Takut ada yang perlu di tukar" Gino terkenal dengan keberaniannya ingin keluar ke ruang angkasa. Aku tahu hanya dia sahajalah yang bileh diharapkan untuk memeriksa keadaan di luar pesawat kami.
Sekarang aku amat gembira kerana cita-citaku selama ini aku garap dengan baik dan cemerlang. Aku juga telah dipertemukan denganinsan yang aku sayangi dan juga telah menjadi pasangan hidupku yang turut membantu aku menerangi jalan yang gelap di masa hadapanku selain kedua-dua orang tua dan guruku yang amat disayangi. Sekarang jelas bahawa pentingnya hubungan kekeluargaan yang bahagia dan persahabatan yang erat.
posted by BLOGGER @ 7:49 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
9 Comments:
  • At 18/7/08 10:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Borinkkkkk lorrrrr.....

    xbesh pon.....

    sori la ek...cuber lagi k...

     

  • At 18/7/08 9:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lah
    ok wht, x boring pun..
    penuh dgn motivation n teladan utk sentiasa bersyukur dan x lupa diri
    i like.. :-)

     

  • At 22/7/08 2:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus cerpen ni,penuh motivasi..syabas kpd penulis..tiba2 teringt tanah air tercinta dn trkenang kembali zmn sek dulu..rindunya wktu2 itu..

    p/s:amboi..cerpen2 motivasi mcm ni,boringla sgt ya..kalau cintan2,baru bestla ya..uish2..smpai bila nk maju dek terbuai dek kisah2 cnta nih..uish2.

     

  • At 4/8/08 2:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    beshnyerrrrr crite niee...

    ha mcm nila kalau nak buat crita...

    bukan mcm org tue suke crite cinta2, x B'TAMADUN langsung !!!!!!!

    wakakakak..........

     

  • At 18/12/08 3:33 PTG, Blogger mira ;) said…

    best apa cite ni..
    asyik cintan cintun jek,,
    boring gak..
    last skali dia jdi angkasawan la ni...
    yeke??

     

  • At 25/1/09 12:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    beshnyerr cite nieh. ia mmbuatkan sye sedar betape pntgnyer family n owg yg rapat ngan kite. congrats!!!!

     

  • At 25/1/09 12:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    beshnyerr cite nieh. ia mmbuatkan sye sedar betape pntgnyer family n owg yg rapat ngan kite. congrats!!!!

     

  • At 1/4/10 4:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnye citer nie(PERLI) len kali wat la iter mcm nie lg ye

     

  • At 14/9/10 11:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    berpina mata nak baca...
    apa2 pun good luck...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group